Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028802   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa w Domu Dziecka „Nasz Dom – Dobry Pasterz” w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Wystąpienie pokontrolne
Autorzy: Nina Kościuk,
Białystok, listopada 2004r

Białystok, 9 listopada 2004r.

PS.I.0932/13/21/04

S. Krystyna Maślarz

Dyrektor

"Naszego Domu: Dobry Pasterz"

w Białymstoku

     Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli "Naszego Domu: Dobry Pasterz" (domu dziecka i placówki wsparcia dziennego) w Białymstoku przeprowadzonej w dniu 15 października 2004r. przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku dokonano ustaleń w zakresie:

-         przestrzegania praw dziecka w placówce,

-         zapewnienia pomocy i wsparcia rodzinie w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz zapewnienia pomocy i wsparcia dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami - w placówce wsparcia dziennego,

-         realizacji zaleceń pokontrolnych.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że placówka przestrzega prawa dzieci do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia i zapewnia przebywającym tam dziewczetom odpowiednie warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe.

Wychowanki otoczone są właściwą opieką zdrowotną. Placówka dba o organizację wypoczynku i czasu wolnego. Dzieci mają możliwość uczestniczenia w życiu kulturalnym, rekreacji fizycznej oraz praktykach religijnych.

            Podopieczne mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami w ich domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Każde dziecko posiada swoje miejsce, gdzie przechowuje rzeczy osobiste.

            Dziewczęta mają swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy. Wszystkie orientują się w swojej sytuacji prawnej i znają swojego opiekuna prawnego.W sytuacjach trudnych dziecko może liczyć na pomoc wychowawców.

            Dzieci z chwilą przybycia do placówki zapoznawane są z zasadami panującymi w domu. Przewidziane kary i nagrody są uzgodnione ze wszystkimi wychowankami. Ponadto są one zindywidualizowane, a kryteria ich stosowania zrozumiałe.

            Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce przestrzegane są prawa dziecka.

W ramach "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku działa placówka wsparcia dziennego. Placówka przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z miasta Białegostoku, niezależnie od ich wyznania. W placówce jest możliwość przenocowania podopiecznego w razie tymczasowo trudnej sytuacji w domu rodzinnym.

Grupa wsparcia dziennego dysponuje 30 miejscami. Obecnie na zajęcia uczęszcza 16 osób.

Placówka prowadzi następujące formy pracy środowiskowej:

-         pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,

-         pomoc w nauce,

-         zajęcia socjoterapeutyczne,

-         organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych,

-         pomoc socjalną, dożywianie,

-         pracę z rodziną dziecka,

-         współpracuje z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołami, sądem.

Placówka pracuje przez cały rok, od poniedziałku do piątku od godziny 13.00 do 18.00.

Dzieci odrabiają lekcje z pomocą wychowawców i wolontariuszy. Zajęcia z socjoterapii przeprowadza osoba ze stosownymi uprawnieniami.

Placówka organizuje dzieciom wypoczynek, czas wolny oraz zajęcia rozwijające ich zainteresowania.

Prowadzona praca z dziećmi jest stosownie dokumentowana.

Placówka współpracuje z szeregiem instytucji, które ustawowo działają na rzecz dziecka i rodziny.

Praca z rodzinami dzieci uczęszczającymi do świetlicy prowadzona jest przez pracowników placówki. Rodzinom dzieci udzielana jest pomoc: w dożywianiu dzieci, załatwianiu spraw bieżących, zaopatrywaniu w niezbędne i potrzebne rzeczy (odzież, obuwie, przybory i pomoce szkolne, paczki żywnościowe), rozmowy wspierające rodziców (np. próby skierowania na leczenie odwykowe).

Na podstawie dokonanych ustaleń działalność placówki oceniam pozytywnie.

Podczas kontroli sprawdzono również realizację zaleceń pokontrolnych wydanych w wyniku kontroli przeprowadzonej w dniu 2 marca  2004r.:

1.      Zmodyfikować diagnozy psychologiczno-pedagogiczne z uwzględnieniem wszystkich sfer rozwoju psychofizycznego dziecka.

2.      Zmodyfikować indywidualne plany pracy z dzieckiem z uwzględnieniem zainteresowań i indywidualnych zdolności wychowanka.

3.      Nawiązać i rozwijać współpracę z parafiami Kościołów właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodzin dzieci przebywających w placówce.

Stwierdzono, że zalecenia zostały zrealizowane.

Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne w sposób wyczerpujący charakteryzują  poszczególne sfery rozwoju psychofizycznego wychowanków. Bardzo dokładnie opisano sytuację rodzinną dzieci. Diagnozy opatrzono wskazówkami do pracy z dzieckiem i jego rodziną.

Placówka rozwija współpracę z parafiami Kościołów i związków wyznaniowych właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodziny dziecka. Podjęte dotychczas działania i wynikające z tego efekty są dokładnie dokumentowane.

Indywidualne plany pracy z dzieckiem są sukcesywnie modyfikowane. Odnotowywane są również efekty podejmowanych działań.

            Zgodnie z art. 128 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej oraz § 27 zarządzenia wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19 lutego 2002r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli, dyrektor "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń.

Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO

Andrzej Kozłowski

Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej

Do wiadomości:

1. Zgromadzenie Służebnic

Matki Dobrego Pasterza

05-500 Piaseczno

ul. Kościuszki 9

2. Wydział Prawny i Nadzoru

wm.


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  16.11.2004 00:00:00
Data publikacji:  16.11.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  16.11.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl