Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34026729   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przerośli.. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P R O T O K Ó Ł

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Przerośli, ul. Rynek 2, przeprowadzonej w dniu 21.09.2004 r., REGON 790740452

Wójtem Gminy Przerośl jest Pan Adam Kacprzyk.

Kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przerośli jest Pani Teresa Sienkiewicz od dnia 1 maja 1990r.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przerośli: jest jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały Nr VIII/44/90 Gminnej Rady Narodowej w Przerośli z dnia 22.03.1990r.

Kontrolę przeprowadzili

1.   Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki

2.   Jacek Piszczatowski - inspektor

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 258 z dnia 21.09.2004r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 21.09.2004r.

Temat kontroli:

Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) i art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

III. Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) oraz zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym wynikających z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1)      opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2)      sporządzanie bilansu potrzeb,

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

7)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nieposiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9)      realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,

10)  udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11)  organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,

12)  prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13)  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14)  dożywianie dzieci,

15)  sprawowanie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

16)  kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

17)  sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18)  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

V. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) oraz zadań własnych gminy wynikających z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1.      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2.      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,

3.      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4.      inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

VI. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3)      organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5)      prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ustalenia kontroli:

I. Zasoby materialne.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przerośli zajmuje dwa pomieszczenie biurowe na I piętrze  budynku Urzędu Gminy o powierzchni ok. 16 m2. Przeszkodą dla osób niepełnosprawnych są schody - 18  schodków. Ośrodek posiada i użytkuje 2 komputery z 2 drukarkami, jeden zestaw zakupiony ze środków na świadczenia rodzinne,  ośrodek posiada stały dostęp do internetu , korzysta z faxu Urzędu.

System POMOST jest zainstalowany, decyzje są sporządzane w systemie. Do bazy danych wprowadzone są wszystkie osoby korzystające z pomocy.

Gmina Przerośl zajmuje 12.384 ha powierzchni. Zamieszkuje ją ok. 3300 mieszkańców, w tym 237 osób bezrobotnych, co stanowi  7,18% ogółu ludności. Na terenie gminy znajduje się 813 gospodarstw domowych, w tym: 43 rodziny wielodzietne, 27 rodzin z problemami alkoholowymi, 482 osoby to niepełnosprawni, w tym: 110 mężczyzn, 252 kobiet, 120 dzieci do 16-tego roku życia. Spośród nich 144 osoby posiadają znaczny stopień niepełnosprawności, 192 - umiarkowany, a 146 lekki. Osoby niepełnosprawne najczęściej potrzebują pomocy w formie: pracy socjalnej - pomocy w załatwianiu różnych spraw urzędowych.

Gmina Przerośl jest gminą typowo rolniczą, na jej terenie działa 107 podmiotów gospodarczych, m.in. takie zakłady jak: dwa banki, poczta, Zespół Szkół Ogólnokształcących (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum ogólnokształcące), 2 składy materiałów budowlanych, skup złomu, 9 sklepów spożywczo-przemysłowych.

II. Kadrę Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:

1.      Teresa Sienkiewicz - zatrudniona na stanowisku kierownika ośrodka pomocy społecznej od dnia 1 maja 1990r. Wykształcenie Medyczne Studium Zawodowe w Warszawie Wydział Pracowników Socjalnych w 1981r. Specjalizacja z zakresu pomocy społecznej - tytuł organizatora pomocy społecznej  - Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Olsztynie w 2001r. Staż pracy wynosi ogółem 32 lata, w tym 14 lat w pomocy społecznej.

2.       Julia Eliza Tertel - zatrudniona w ośrodku od 2.02.2004r. na stanowisku pracownik socjalny na czas nieokreślony (przedtem w okresie od 15.09.2000 r. jako aspirant pracy socjalnej), tytuł licencjata w zakresie resocjalizacji na kierunku Pedagogika  Wszechnicy Mazurskiej w Olecku, staż pracy ogółem wynosi 3 lata w tym w pomocy społecznej 6 miesięcy.

3.      Teresa Dzienisiewicz- zatrudniona w GOPS od dnia 1.07.2003 r. na czas nieokreślony na stanowisku aspiranta pracy socjalnej. W Urzędzie Gminy od 1982 r. Wykształcenie średnie zawodowe, ukończone Studium Zawodowe o kierunku administracyjno-biurowym w 1984r. w Suwałkach, staż pracy w pomocy społecznej 15 miesięcy.

4.      Halina Kalinowska - zatrudniona w Urzędzie Gminy od 1.08.2003r. do 31.12.2003r. na stanowisku opiekunka domowa. Aneksem z dnia 9.01.2004. zmieniono czasokres zawarcia umowy  do dnia 31.01.2004r. Kolejna umowa od 1.01.2004r. na czas do 30.09.2004r. Wykształcenie średnie - Technikum Rolnicze w Olecku w 1980r.

5.      Pelagia Więzik - zatrudniona jako opiekunka do usług specjalistycznych w Urzędzie Gminy od 1997r. w pełnym wymiarze czasu pracy jako opiekunka specjalistycznych usług opiekuńczych., w Urzędzie Gminy od 1994r. Wykształcenie średnie, zaświadczenie o ukończeniu kursu specjalistycznego organizowanego przez PCK w Suwałkach dla opiekunów osób z zaburzeniami psychicznymi w 1996r., uzyskała kwalifikacje do świadczenia usług dla chorych z zaburzeniami psychicznymi

III. Zadania realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przerośli realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej i ustawie o świadczeniach rodzinnych.

Kierownik Ośrodka został upoważniony przez Wójta Gminy do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy - upoważnienie z dnia 04.05.2004r. Ponadto w dniu 26.04.2004r. Wójt Gminy Przerośl upoważnił Kierownika Ośrodka - Teresę Sienkiewicz do prowadzenia postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych, w tym do wydawania w tych sprawach decyzji administracyjnych.

Ze względu na upoważnienie Kierownika Ośrodka do realizowania świadczeń rodzinnych na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 28.11.2003r. w Ośrodku winna być utworzona komórka organizacyjna (odrębne stanowisko) do realizacji świadczeń rodzinnych.

Kontrolujący ustalili, że w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Przerośli nie wyodrębniono stanowiska do spraw świadczeń rodzinnych. Sprawami dot. świadczeń rodzinnych zajmuje się kierownik i pracownik socjalny.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.

1)      gminna strategia rozwiązywania problemów.

Do dnia kontroli gmina nie opracowała gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Gmina jest w trakcie opracowywania Strategii Rozwoju Gminy Przerośl na lata 2000-2015.

Uchwałą Nr XI/80/04 Rady Gminy Przerośl  z dnia 26 marca 2004r. przyjęto do realizacji Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok. Na realizację tego programu w budżecie gminy (w dziale Ochrona zdrowia) zaplanowano kwotę 18.724,00 .

W ramach programu mają być realizowane m.in.: zakup i rozpowszechnianie fachowych czasopism i publikacji oraz materiałów informacyjno-terapeutycznych, wspieranie i finansowanie działań profilaktycznych prowadzonych przez GOK, GBH i Klub Pawełek, organizowanie przy współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci kolonii socjoterapeutycznych w okresie wakacji, organizowanie i prowadzenie na terenie szkół i placówek kulturalnych spektakli i programów profilaktycznych.

2)      bilans potrzeb.

Nowe zadanie wprowadzone po 1 styczniu 2004 r., jego odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym Radzie Gminy.

Rada Gminy w Przerośli uchwałą Nr XI/74/04 z dnia 26 marca 2004 r. zatwierdziła budżet Gminy na 2004 rok. W dniu 30 sierpnia 2004r. Wójt Gminy Przerośl Zarządzeniem Nr 32/04, dokonał zmian w budżecie Gminy Przerośl na 2004 rok.

Na rok 2004 w dziale ?Pomoc społeczna" zaplanowano kwotę 461.308,00 ., w tym na zadania własne - 15.000,00 .

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.

Gmina nie posiada pomieszczeń służących zadaniu - zapewnienie schronienia, gdyby jednakże taka potrzeba powstała, zadanie to realizowano by poprzez umieszczenie osób potrzebujących w Ośrodku Markotu - w Garbasie, a także w budynku mieszczącym się na terenie gminy w miejscowości Bolcie. Celem realizacji zadania - zapewnienie wyżywienia, Ośrodek w razie potrzeby może zakupić posiłki u prywatnego przedsiębiorcy "Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe - Marek Rymkiewicz". Ośrodek nie prowadzi stałej zbiórki odzieży. W razie nagłej potrzeby Ośrodek udziela pomocy w formie zasiłku celowego na zakup odzieży.

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych.

Ośrodek w Przerośli w okresie od 1.01. - 30.04.2004r. przyznał zasiłki okresowe 88 rodzinom, od 1.05.2004r. z tej formy pomocy skorzystało 70 rodzin. Średni czasokres tej pomocy wynosił 4 miesiące.

Najczęstszym powodem przyznania pomocy był brak możliwości zatrudnienia, a także bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych (wielodzietność), niepełnosprawność i długotrwała choroba.

Wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej (Dz.U.Nr 114, poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z terminem określonym w KPA.

Dokumentacja przedstawionych do kontroli akt w sprawie przyznania zasiłków okresowych, w jednym przypadku była niepełna. Brakowało potwierdzenia opłacenia przez osobę zainteresowaną składki na KRUS.

W kontrolowanym okresie wysokość zasiłków okresowych kształtowała się w przedziale od 20,00 zł. do 410,76 zł.

Wysokość zasiłków okresowych przyznawanych po 1.05.2004r. jest zgodna z art. 147 ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r.

W okresie od 1 stycznia do dnia kontroli nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w formie zasiłku okresowego.

Przykłady osób otrzymujących zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.

W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Przerośli podjął 10 decyzji przyznających zasiłek celowy w wysokościach 100,00 zł (najniższa) i 250,00 zł (najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy żywność, zakup opału.

Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano 10 decyzji przyznających zasiłek celowy w kwocie 150,00 (najniższy) i 250,00 zł. (najwyższy).

Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby.

7)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie było osób bezdomnych.

8)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto umowy z PKP na refundacje kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku celowego.

9)      realizacja pomocy w formie opłacania składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.

Nie przyznano tej formy pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.

10)  praca socjalna.

Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje :

1)      udzielanie informacji i pomocy w skompletowaniu dokumentów do wniosków celem uzyskania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - 9 osób (pozytywnie),

2)      odwiedziny i wizyty w miejscu zamieszkania podopiecznych oraz częsty kontakt telefoniczny,

3)      udzielanie informacji o możliwości uzyskania renty rodzinnej - 2 osoby,

4)      typowanie dzieci z rodzin ubogich i patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkole - 122 dzieci (pozytywnie),

5)      udzielanie informacji telefonicznych i w siedzibie Ośrodka - GOPS Przerośl - oraz pomoc w wypełnianiu dokumentacji m.inn. do świadczeń rodzinnych, szczególnie dla rolników do KRUS - 12 osób,

6)      pomoc w skompletowaniu dokumentów celem umieszczenia w zakładzie opiekuńczo-leczniczym - 1 osoba, w DPS - 2 osoby,

7)      pomoc w uzyskaniu informacji w sprawach związanych z uzyskaniem refundacji z funduszy PFRON - 3 osoby,

8)      pomoc w wypełnieniu wniosku o uzyskanie odszkodowania dla dziecka po wypadku - 1 osoba,

9)      współpraca z PKPS, typowanie rodzin do objęcia pomocą w formie rzeczowej,

10)  współpraca z pedagogami szkolnymi w ZSzO w Przerośli i Domu Dziecka w Pawłówce, wspólne typowanie dzieci na kolonie profilaktyczno-terapeutyczne,

11)  współpraca z parafią, typowanie rodzin najuboższych, dotkniętych biedą (w szczególności tych gdzie są dzieci osierocone ) do pomocy w formie żywności w okresie Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia,

12)  współpraca z Gminna Komisją Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - ciągła praca 1 pracownika,

13)  współpraca z kuratorami sądowymi, pomoc dla osób opuszczających zakłady karne, innych osób pozostających pod kuratelą sądową,

14)  ciągła współpraca z policją, wspólne wyjazdy w teren (odwiedzania środowisk patologicznych).

11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Usługi opiekuńcze świadczone są dla 6 osób z uwagi na podeszły wiek i inne towarzyszące choroby. Odpłatność ustalona jest na podstawie uchwały Rady Gminy.

12)  prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.

Na terenie Gminy, w miejscowości Pawłówka znajduje się Dom Dziecka. Gmina nie prowadzi światlicy socjoterapeutycznej ani mieszkań chronionych.

13)  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Nie stworzono takiego systemu. Pewne elementy występują w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004 (6 dzieci na koloniach).

14)  dożywianie dzieci.

Rada Gminy w Przerośli w dniu 26 marca  1997r. podjęła uchwałę Nr XXIII/128/97 w sprawie zasad zwrotu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej (zmienioną uchwałą Rady Gminy Przerośl z dnia 30 marca 2001 r. Nr XVIII/141/2001), która stanowi, że odstępuje się od zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia przyznane w ramach zadań własnych w odniesieniu do żywienia dzieci, jeżeli dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie ustalone zgodnie z art.4 ustawy (uchwała nieadekwatna do nowej ustawy o pomocy społecznej).

W budżecie na pomoc społeczną pod pozycją "Pozostała działalność" - świadczenia społeczne w dziale 852, rozdział 85295, paragraf 3110 na dożywianie zaplanowano kwotę 26.579,00 z ł.

W okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli pomocą w formie dożywiania objęto 157 dzieci. Pomoc jest realizowana w formie wydawania zupy z chlebem w stołówce szkoły podstawowej w Przerośli, oraz przemiennie: zupa lub II danie w stołówce Domu Dziecka w Pawłówce.

Średni koszt posiłku wynosi ok. 1,60 zł.

15)  sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

Sprawiono 1 pogrzeb. W dniu 14.07.2004 r. dokonano pochówku szczątków ludzkich (odnalezionych na terenie gminy). Pochówkiem zajął się zakład pogrzebowy, koszt pochówku na kwotę 497,55 zł. pokryła Gmina.

16)  kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.

W 2004 r. skierowano do DPS w Suwałkach 2 osoby (wydano decyzje o skierowaniu i odpłatności) z terminem oczekiwania na III kwartał 2005 r. W jednym przypadku gmina dopłaci: 917,27 zł. miesięcznie za pobyt mieszkańca w DPS-ie, w drugim przypadku 1234,52 zł.

Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika w budżecie gminy zostaną zaplanowane środki na pokrycie kosztów pobytu w/w w DPS-ie.

17)  sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.

Sprawozdawczość jest sporządzana w systemie informatycznym, informacje sprawozdawcze przesyłane są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.

18)  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przerośli funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XXI/153/2004 z dnia 30 sierpnia 2004r. Rady Gminy Przerośl w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przerośli, zmienionego uchwałą Nr XIV/90/04 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie zmiany Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Przerośli. Przygotowany jest nowy statut, który zostanie zatwierdzony uchwałą Rady Gminy w październiku 2004 r.

Na podstawie załącznika do Zarządzenia Nr 32/04 Wójta Gminy Przerośl plan wydatków w dziale 852 - ?Pomoc społeczna" wynosi 461.308,00 , w rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej" 54.000,00 , tj.:

-         wynagrodzenie osobowe pracowników - 75.269,00 ,

-         dodatkowe wynagrodzenie roczne - 5.649,00 ,

-         składki na ubezpieczenie społeczne - 12.183,00 ,

-         Fundusz pracy - 1.776,00 ,

-         zakup materiałów i wyposażenia - 1.881,00 ,

-         zakup usług pozostałych - 5.747,00 ,

-         podróże służbowe krajowe - 2.000,00 ,

-         różne opłaty i składki - 200,00 zł.

-         odpis na zakładowy f.ś.s. - 2.088,00 zł.

Na realizację zadań własnych gmina zaplanowała o kwotę 15.000,00 .

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.

W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Przerośli podjął 19 decyzji przyznających specjalny zasiłek celowy w wysokościach 100,00 zł (najniższa) i 250,00 zł. (najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. opał, ubranie, żywność.

Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano również 13 decyzji przyznających specjalny zasiłek celowy w wysokościach 100,00 zł (najniższa) i 250,00 zł (najwyższa).

Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2  do protokołu.

2)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień  Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy,

3)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy.

Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce. potrzebujące wyjaśnień kierownika wynika, że osoby potrzebujące pomocy - objęte byłyby usługami opiekuńczymi.

4)      inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Gmina nie ma opracowanych własnych programów osłonowych.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.

W okresie od 1.01. do 30.04.2004r. z pomocy w formie zasiłków stałych wyrównawczych korzystało 7 osób - wysokość przyznanego świadczenia wyniosła od 117,89 zł. do 418,00 zł. miesięcznie. Od 1.05.2004r. -  7 osobom przyznano zasiłek stały. Najniższa kwota zasiłku stałego wynosi 95,08 zł., najwyższa 418,00 zł. miesięcznie.

Kontrolujący sprawdzili akta 71% zasiłkobiorców pobierających zasiłki stałe. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby korzystające z tej formy pomocy spełniały kryteria określone w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 29.11.1990r. o pomocy społecznej oraz  art. 37 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. Zasiłki przyznawano w oparciu o pełną dokumentację i w prawidłowej wysokości. .

Przykłady osób korzystających z tej pomocy opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Świadczeniem tym objętych jest 5 osób, którym przyznano zasiłki stałe wyrównawcze. Raporty imienne są dostarczane zainteresowanym co miesiąc przez pracownika ośrodka. Wszystkie osoby otrzymujące to świadczenie przed 1.05.2004r., zostały wyrejestrowane z ubezpieczeń zdrowotnych z dniem 30.04.2004r. - druk ZUS  P ZWUA, data wypełnienia 14.05.2004r.

Na nowo osoby pobierające zasiłek stały zostały zarejestrowane w dniu 1.05.2004 r., data wypełnienia dokumentu ZUS P ZZA w dniu 28.05.2004 r.

Składki opłacane są w odpowiedniej wysokości i od prawidłowej podstawy zasiłku. Świadczenia odprowadzane są terminowo do ZUS (potwierdzenie o wysyłce).

3) organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ośrodek w 2004 r. objął pomocą w formie specjalistycznych usług psychiatrycznych 4 osoby. Akta zawierają zaświadczenie lekarskie stwierdzające rodzaj schorzenia. W jednym przypadku nie określono w nim wymiaru usług (ilości godzin).

Odpłatność za usługi ustalona jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1996 r. w sprawie rodzajów specjalistycznych usług opiekuńczych oraz kwalifikacji osób świadczących takie usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi, zasad i trybu ustalania i pobierania opłat za te usługi, jak również warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat.

Usługi świadczone są przez osobę posiadającą kwalifikacje określone w w/w rozporządzeniu.

Przykłady osób korzystających z tej pomocy opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.

4) przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

5)      prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Brak jest środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Najbliższa placówka tego typu funkcjonuje w Suwałkach. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przerośli został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 2.

Kontrolowany:                                                               Kontrolujący:

Teresa Sienkiewicz                                                           1. Margarita Jaroszuk

22.10.2004 r.                                                                  2. Jacek Piszczatowski


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  18.11.2004 00:00:00
Data publikacji:  18.11.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  18.11.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl