PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Przerośli, ul. Rynek 2,
przeprowadzonej w dniu 21.09.2004 r., REGON 790740452
Wójtem Gminy Przerośl jest Pan Adam Kacprzyk.
Kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w
Przerośli jest Pani Teresa Sienkiewicz od dnia 1 maja 1990r.
Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Przerośli: jest jednostką
organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały Nr VIII/44/90 Gminnej Rady
Narodowej w Przerośli z dnia 22.03.1990r.
Kontrolę przeprowadzili
1. Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki
2. Jacek Piszczatowski - inspektor
pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie
upoważnienia do kontroli nr 258 z dnia 21.09.2004r.,
wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Z-cę
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 21.09.2004r.
Temat
kontroli:
Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu
administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.
Cel
kontroli:
Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z
zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 29 listopada 1990
r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64
poz. 414 ze zm.) i art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
I. Zasoby
materialne ośrodka pomocy społecznej.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
III. Zadania realizowane przez
ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji
administracyjnych.
IV. Realizacja wybranych form
pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy
społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze
zm.) oraz zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym wynikających z art.
17 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm):
1)
opracowanie i realizacja gminnej
strategii rozwiązywania problemów społecznych,
2)
sporządzanie bilansu potrzeb,
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych,
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych,
6)
wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
7)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz
innym osobom nieposiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na
podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
8)
przyznawanie zasiłków celowych w formie
biletu kredytowanego,
9)
realizacja pomocy w formie opłacania
składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z
zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej
opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,
10)
udzielanie pomocy w formie pracy
socjalnej,
11)
organizowanie i świadczenie usług
opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem
usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,
12)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach
chronionych,
13)
tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
14)
dożywianie dzieci,
15)
sprawowanie pogrzebu, w tym osobom
bezdomnym,
16)
kierowanie do domu pomocy społecznej i
poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
17)
sporządzanie sprawozdawczości oraz
przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej z
zastosowaniem systemu informatycznego,
18)
utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy
społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
V. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy
z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z
1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) oraz zadań własnych gminy wynikających z art.
17 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm):
1.
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych,
2.
przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie,
3.
prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie
do nich osób wymagających pomocy,
4.
inne zadania z zakresu pomocy społecznej
realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
VI. Realizacja wybranych form
pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy
społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze
zm.) oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 18 ust. 1
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych,
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia,
3)
organizowanie i świadczenia
specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z
zaburzeniami psychicznymi,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych
na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5)
prowadzenie i rozwój infrastruktury
środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Ustalenia kontroli:
I. Zasoby materialne.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przerośli zajmuje dwa pomieszczenie
biurowe na I piętrze
budynku Urzędu Gminy o powierzchni ok. 16 m2.
Przeszkodą dla osób niepełnosprawnych są schody - 18 schodków. Ośrodek posiada i użytkuje 2
komputery z 2 drukarkami, jeden zestaw zakupiony ze środków na świadczenia rodzinne, ośrodek
posiada stały dostęp do internetu , korzysta z faxu Urzędu.
System POMOST
jest zainstalowany, decyzje są sporządzane w systemie. Do bazy danych
wprowadzone są wszystkie osoby korzystające z pomocy.
Gmina
Przerośl zajmuje 12.384 ha powierzchni. Zamieszkuje ją
ok. 3300 mieszkańców, w tym 237 osób bezrobotnych, co stanowi 7,18% ogółu ludności. Na terenie gminy
znajduje się 813 gospodarstw domowych, w tym: 43 rodziny wielodzietne, 27
rodzin z problemami alkoholowymi, 482 osoby to niepełnosprawni, w tym: 110
mężczyzn, 252 kobiet, 120 dzieci do 16-tego roku życia. Spośród nich 144 osoby
posiadają znaczny stopień niepełnosprawności, 192 - umiarkowany, a 146 lekki.
Osoby niepełnosprawne najczęściej potrzebują pomocy w formie: pracy socjalnej -
pomocy w załatwianiu różnych spraw urzędowych.
Gmina
Przerośl jest gminą typowo rolniczą, na jej terenie działa 107 podmiotów
gospodarczych, m.in. takie zakłady jak: dwa banki, poczta, Zespół Szkół
Ogólnokształcących (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum ogólnokształcące), 2
składy materiałów budowlanych, skup złomu, 9 sklepów spożywczo-przemysłowych.
II. Kadrę Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:
1. Teresa Sienkiewicz -
zatrudniona na stanowisku kierownika ośrodka pomocy społecznej od dnia 1 maja
1990r. Wykształcenie Medyczne Studium Zawodowe w Warszawie Wydział Pracowników
Socjalnych w 1981r. Specjalizacja z zakresu pomocy społecznej - tytuł
organizatora pomocy społecznej - Szkoła Policealna Pracowników Służb
Społecznych w Olsztynie w 2001r. Staż pracy wynosi ogółem 32 lata, w tym 14 lat
w pomocy społecznej.
2. Julia Eliza Tertel - zatrudniona w ośrodku od
2.02.2004r. na stanowisku pracownik socjalny na czas
nieokreślony (przedtem w okresie od 15.09.2000 r. jako aspirant pracy socjalnej),
tytuł licencjata w zakresie resocjalizacji na kierunku Pedagogika Wszechnicy Mazurskiej w Olecku, staż
pracy ogółem wynosi 3 lata w tym w pomocy społecznej 6 miesięcy.
3. Teresa Dzienisiewicz-
zatrudniona w GOPS od dnia 1.07.2003 r. na czas
nieokreślony na stanowisku aspiranta pracy socjalnej. W Urzędzie Gminy od 1982
r. Wykształcenie średnie zawodowe, ukończone Studium Zawodowe o kierunku
administracyjno-biurowym w 1984r. w Suwałkach, staż pracy w pomocy społecznej
15 miesięcy.
4. Halina Kalinowska - zatrudniona
w Urzędzie Gminy od 1.08.2003r. do 31.12.2003r. na stanowisku opiekunka domowa. Aneksem z dnia 9.01.2004.
zmieniono czasokres zawarcia umowy do dnia 31.01.2004r.
Kolejna umowa od 1.01.2004r. na czas do 30.09.2004r. Wykształcenie średnie - Technikum Rolnicze w Olecku w
1980r.
5. Pelagia Więzik - zatrudniona
jako opiekunka do usług specjalistycznych w Urzędzie Gminy od 1997r. w pełnym
wymiarze czasu pracy jako opiekunka specjalistycznych usług opiekuńczych., w Urzędzie Gminy od 1994r. Wykształcenie średnie,
zaświadczenie o ukończeniu kursu specjalistycznego organizowanego przez PCK w
Suwałkach dla opiekunów osób z zaburzeniami psychicznymi w 1996r., uzyskała
kwalifikacje do świadczenia usług dla chorych z zaburzeniami psychicznymi
III. Zadania realizowane przez Ośrodek i
upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przerośli realizuje zadania
określone w ustawie o pomocy społecznej i ustawie o świadczeniach rodzinnych.
Kierownik
Ośrodka został upoważniony przez Wójta Gminy do wydawania decyzji
administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej
należących do właściwości gminy - upoważnienie z dnia 04.05.2004r. Ponadto w dniu 26.04.2004r. Wójt
Gminy Przerośl upoważnił Kierownika Ośrodka - Teresę Sienkiewicz do prowadzenia
postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych, w tym do wydawania w tych
sprawach decyzji administracyjnych.
Ze względu na upoważnienie Kierownika Ośrodka do
realizowania
świadczeń rodzinnych na podstawie art.
20 ust. 4 ustawy z dnia 28.11.2003r. w Ośrodku winna
być utworzona komórka organizacyjna (odrębne stanowisko) do realizacji
świadczeń rodzinnych.
Kontrolujący ustalili, że w Gminnym Ośrodku Pomocy
Społecznej w Przerośli nie wyodrębniono stanowiska do spraw świadczeń
rodzinnych. Sprawami dot. świadczeń rodzinnych zajmuje się kierownik i
pracownik socjalny.
IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze
obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.
1) gminna strategia rozwiązywania
problemów.
Do dnia kontroli gmina nie opracowała gminnej strategii
rozwiązywania problemów społecznych. Gmina jest w trakcie opracowywania
Strategii Rozwoju Gminy Przerośl na lata 2000-2015.
Uchwałą Nr XI/80/04 Rady Gminy Przerośl z dnia 26 marca 2004r. przyjęto do
realizacji Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
na 2004 rok. Na realizację tego programu w budżecie gminy (w dziale Ochrona
zdrowia) zaplanowano kwotę 18.724,00 zł.
W ramach programu mają być
realizowane m.in.: zakup i rozpowszechnianie fachowych czasopism i publikacji
oraz materiałów informacyjno-terapeutycznych, wspieranie i finansowanie działań
profilaktycznych prowadzonych przez GOK, GBH i Klub Pawełek, organizowanie przy
współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci kolonii socjoterapeutycznych w
okresie wakacji, organizowanie i prowadzenie na terenie szkół i placówek
kulturalnych spektakli i programów profilaktycznych.
2) bilans potrzeb.
Nowe zadanie wprowadzone po 1 styczniu 2004 r., jego
odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy
społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym
Radzie Gminy.
Rada
Gminy w Przerośli uchwałą Nr XI/74/04 z dnia 26 marca 2004 r. zatwierdziła
budżet Gminy na 2004 rok. W dniu 30 sierpnia 2004r. Wójt Gminy Przerośl
Zarządzeniem Nr 32/04, dokonał zmian w budżecie Gminy Przerośl na 2004 rok.
Na rok 2004 w dziale ?Pomoc
społeczna" zaplanowano kwotę 461.308,00 zł., w tym na zadania własne - 15.000,00 zł.
3) udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.
Gmina nie posiada
pomieszczeń służących zadaniu - zapewnienie schronienia, gdyby jednakże taka
potrzeba powstała, zadanie to realizowano by poprzez umieszczenie osób
potrzebujących w Ośrodku Markotu - w Garbasie, a także w budynku mieszczącym
się na terenie gminy w miejscowości Bolcie. Celem realizacji zadania -
zapewnienie wyżywienia, Ośrodek w razie potrzeby może zakupić posiłki u
prywatnego przedsiębiorcy "Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe -
Marek Rymkiewicz". Ośrodek nie prowadzi stałej zbiórki odzieży. W razie nagłej
potrzeby Ośrodek udziela pomocy w formie zasiłku celowego na zakup odzieży.
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych.
Ośrodek w Przerośli w
okresie od 1.01. - 30.04.2004r. przyznał zasiłki
okresowe 88 rodzinom, od 1.05.2004r. z tej formy
pomocy skorzystało 70 rodzin. Średni czasokres tej pomocy wynosił 4 miesiące.
Najczęstszym powodem
przyznania pomocy był brak możliwości zatrudnienia, a także bezradność w
sprawach opiekuńczo-wychowawczych (wielodzietność), niepełnosprawność i długotrwała
choroba.
Wywiady
środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w
sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych
do przyznania renty socjalnej (Dz.U.Nr 114, poz.1220), a decyzje podejmowane
zgodnie z terminem określonym w KPA.
Dokumentacja
przedstawionych do kontroli akt w sprawie przyznania zasiłków okresowych, w
jednym przypadku była niepełna. Brakowało potwierdzenia opłacenia przez osobę
zainteresowaną składki na KRUS.
W kontrolowanym okresie
wysokość zasiłków okresowych kształtowała się w przedziale od 20,00 zł. do 410,76 zł.
Wysokość zasiłków
okresowych przyznawanych po 1.05.2004r. jest zgodna z
art. 147 ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r.
W okresie od 1 stycznia do
dnia kontroli nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w formie
zasiłku okresowego.
Przykłady osób otrzymujących zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr 1
do protokołu.
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych.
W okresie od 1.01.2004r. do
30.04.2004r. GOPS w Przerośli podjął 10 decyzji
przyznających zasiłek celowy w wysokościach 100,00 zł (najniższa) i 250,00 zł
(najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie
podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy żywność, zakup opału.
Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano 10 decyzji przyznających
zasiłek celowy w kwocie 150,00 (najniższy) i 250,00 zł. (najwyższy).
Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają
niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest
pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).
Przykłady osób
korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
6) wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.
Nie
przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej
potrzeby.
7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz
innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na
podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
Nie
przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej
potrzeby. Nie było osób bezdomnych.
8) przyznawanie zasiłków celowych w formie
biletu kredytowanego,
Nie przyznano tej formy
pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto
umowy z PKP na refundacje kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono
by pomocy w formie zasiłku celowego.
9) realizacja pomocy w formie opłacania
składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z
zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej
opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie
zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.
Nie przyznano tej formy
pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.
10) praca socjalna.
Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w
postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje :
1) udzielanie informacji i pomocy w
skompletowaniu dokumentów do wniosków celem uzyskania orzeczeń o stopniu
niepełnosprawności - 9 osób (pozytywnie),
2) odwiedziny i wizyty w miejscu
zamieszkania podopiecznych oraz częsty kontakt telefoniczny,
3) udzielanie informacji o możliwości
uzyskania renty rodzinnej - 2 osoby,
4) typowanie dzieci z rodzin ubogich i
patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkole - 122 dzieci
(pozytywnie),
5) udzielanie informacji telefonicznych i
w siedzibie Ośrodka - GOPS Przerośl - oraz pomoc w wypełnianiu dokumentacji
m.inn. do świadczeń rodzinnych, szczególnie dla
rolników do KRUS - 12 osób,
6) pomoc w skompletowaniu dokumentów
celem umieszczenia w zakładzie opiekuńczo-leczniczym - 1 osoba, w DPS - 2
osoby,
7) pomoc w uzyskaniu informacji w
sprawach związanych z uzyskaniem refundacji z funduszy PFRON - 3 osoby,
8) pomoc w wypełnieniu wniosku o
uzyskanie odszkodowania dla dziecka po wypadku - 1 osoba,
9) współpraca z PKPS, typowanie rodzin do
objęcia pomocą w formie rzeczowej,
10) współpraca z pedagogami szkolnymi w
ZSzO w Przerośli i Domu Dziecka w Pawłówce, wspólne typowanie dzieci na kolonie
profilaktyczno-terapeutyczne,
11) współpraca z parafią, typowanie rodzin
najuboższych, dotkniętych biedą (w szczególności tych gdzie są dzieci
osierocone ) do pomocy w formie żywności w okresie Świąt Wielkanocnych i Bożego
Narodzenia,
12) współpraca z Gminna Komisją
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - ciągła praca 1
pracownika,
13) współpraca z kuratorami sądowymi,
pomoc dla osób opuszczających zakłady karne, innych osób pozostających pod
kuratelą sądową,
14) ciągła współpraca z policją,
wspólne wyjazdy w teren (odwiedzania środowisk patologicznych).
11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług
opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Usługi opiekuńcze świadczone
są dla 6 osób z uwagi na podeszły wiek i inne towarzyszące choroby. Odpłatność
ustalona jest na podstawie uchwały Rady Gminy.
12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań
chronionych.
Na terenie Gminy, w
miejscowości Pawłówka znajduje się Dom Dziecka. Gmina nie prowadzi światlicy
socjoterapeutycznej ani mieszkań chronionych.
13) tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Nie stworzono takiego systemu. Pewne elementy
występują w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na rok 2004 (6 dzieci na koloniach).
14) dożywianie dzieci.
Rada Gminy w Przerośli w dniu 26 marca 1997r. podjęła uchwałę Nr XXIII/128/97
w sprawie zasad zwrotu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej (zmienioną
uchwałą Rady Gminy Przerośl z dnia 30 marca 2001 r. Nr XVIII/141/2001), która
stanowi, że odstępuje się od zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia
przyznane w ramach zadań własnych w odniesieniu do żywienia dzieci, jeżeli
dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w
rodzinie ustalone zgodnie z art.4 ustawy (uchwała
nieadekwatna do nowej ustawy o pomocy społecznej).
W budżecie na pomoc społeczną pod pozycją "Pozostała
działalność" - świadczenia społeczne w dziale 852, rozdział 85295, paragraf
3110 na dożywianie zaplanowano kwotę 26.579,00 z ł.
W okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli
pomocą w formie dożywiania objęto 157 dzieci. Pomoc jest realizowana w formie
wydawania zupy z chlebem w stołówce szkoły podstawowej w Przerośli, oraz
przemiennie: zupa lub II danie w stołówce Domu Dziecka w Pawłówce.
Średni koszt posiłku wynosi
ok. 1,60 zł.
15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom
bezdomnym.
Sprawiono 1 pogrzeb. W dniu
14.07.2004 r. dokonano pochówku szczątków ludzkich
(odnalezionych na terenie gminy). Pochówkiem zajął się zakład pogrzebowy, koszt
pochówku na kwotę 497,55 zł. pokryła Gmina.
16) kierowanie do domu pomocy społecznej i
ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.
W 2004 r. skierowano do DPS w Suwałkach 2 osoby
(wydano decyzje o skierowaniu i odpłatności) z terminem oczekiwania na III
kwartał 2005 r. W jednym przypadku gmina dopłaci: 917,27 zł. miesięcznie
za pobyt mieszkańca w DPS-ie, w drugim przypadku 1234,52 zł.
Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika
w budżecie gminy zostaną zaplanowane środki na pokrycie kosztów pobytu w/w w
DPS-ie.
17) sporządzanie sprawozdawczości, również w
wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.
Sprawozdawczość jest
sporządzana w systemie informatycznym, informacje sprawozdawcze przesyłane są
drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.
18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy
społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przerośli funkcjonuje w oparciu o
Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XXI/153/2004 z dnia 30 sierpnia 2004r.
Rady Gminy Przerośl w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Przerośli, zmienionego uchwałą Nr XIV/90/04 z dnia 29 kwietnia
2004 r. w sprawie zmiany Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Przerośli.
Przygotowany jest nowy statut, który zostanie zatwierdzony uchwałą Rady Gminy w
październiku 2004 r.
Na podstawie
załącznika do Zarządzenia Nr 32/04 Wójta Gminy Przerośl plan wydatków w dziale
852 - ?Pomoc społeczna" wynosi 461.308,00 zł, w
rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej" 54.000,00 zł,
tj.:
-
wynagrodzenie osobowe pracowników - 75.269,00 zł,
-
dodatkowe wynagrodzenie roczne - 5.649,00 zł,
-
składki na ubezpieczenie społeczne - 12.183,00 zł,
-
Fundusz pracy - 1.776,00 zł,
-
zakup materiałów i wyposażenia - 1.881,00 zł,
-
zakup usług pozostałych - 5.747,00 zł,
-
podróże służbowe krajowe - 2.000,00 zł,
-
różne opłaty i składki - 200,00 zł.
-
odpis na zakładowy f.ś.s. -
2.088,00 zł.
Na realizację zadań własnych gmina zaplanowała o kwotę 15.000,00 zł.
V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych.
W okresie od 1.01.2004r. do
30.04.2004r. GOPS w Przerośli podjął 19 decyzji
przyznających specjalny zasiłek celowy w wysokościach 100,00 zł (najniższa) i
250,00 zł. (najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na
występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak
np. opał, ubranie, żywność.
Od 1.05.2005r. w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy
społecznej wydano również 13 decyzji przyznających specjalny zasiłek celowy w
wysokościach 100,00 zł (najniższa) i 250,00 zł (najwyższa).
Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają
niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest
pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).
Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego
opisano w załączniku Nr 2
do protokołu.
2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie.
Nie przyznano pomocy w tej
formie. Z wyjaśnień
Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było
potrzeby udzielenia takiej pomocy,
3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie
do nich osób wymagających pomocy.
Brak jest domu pomocy i
ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które
należałoby umieścić w takiej placówce. potrzebujące
wyjaśnień kierownika wynika, że osoby potrzebujące pomocy - objęte byłyby
usługami opiekuńczymi.
4) inne zadania z zakresu pomocy
społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów
osłonowych.
Gmina nie ma opracowanych
własnych programów osłonowych.
VI. Realizacja zadań z zakresu administracji
rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych.
W okresie od 1.01. do 30.04.2004r. z pomocy w formie
zasiłków stałych wyrównawczych korzystało 7 osób - wysokość przyznanego
świadczenia wyniosła od 117,89 zł. do 418,00 zł. miesięcznie. Od 1.05.2004r. - 7 osobom przyznano zasiłek stały.
Najniższa kwota zasiłku stałego wynosi 95,08 zł., najwyższa
418,00 zł. miesięcznie.
Kontrolujący sprawdzili akta
71% zasiłkobiorców pobierających zasiłki stałe.
Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby korzystające z tej formy pomocy
spełniały kryteria określone w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 29.11.1990r. o
pomocy społecznej oraz
art. 37 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. Zasiłki przyznawano w oparciu o
pełną dokumentację i w prawidłowej wysokości. .
Przykłady osób korzystających z tej pomocy opisano w załączniku Nr 3 do
protokołu.
2) opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia.
Świadczeniem tym objętych
jest 5 osób, którym przyznano zasiłki stałe wyrównawcze. Raporty imienne są
dostarczane zainteresowanym co miesiąc przez
pracownika ośrodka. Wszystkie osoby otrzymujące to świadczenie przed 1.05.2004r., zostały wyrejestrowane z ubezpieczeń zdrowotnych z dniem
30.04.2004r. - druk ZUS
P ZWUA, data wypełnienia 14.05.2004r.
Na nowo osoby pobierające zasiłek stały zostały
zarejestrowane w dniu 1.05.2004 r., data wypełnienia
dokumentu ZUS P ZZA w dniu 28.05.2004 r.
Składki opłacane są w odpowiedniej
wysokości i od prawidłowej podstawy zasiłku. Świadczenia odprowadzane są
terminowo do ZUS (potwierdzenie o wysyłce).
3)
organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Ośrodek w 2004 r. objął pomocą w formie specjalistycznych usług
psychiatrycznych 4 osoby. Akta zawierają zaświadczenie lekarskie stwierdzające
rodzaj schorzenia. W jednym przypadku nie określono w nim wymiaru usług (ilości
godzin).
Odpłatność za usługi ustalona jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra
Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1996 r. w sprawie rodzajów
specjalistycznych usług opiekuńczych oraz kwalifikacji osób świadczących takie
usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi, zasad i trybu ustalania i
pobierania opłat za te usługi, jak również warunków częściowego lub całkowitego
zwolnienia od opłat.
Usługi świadczone są przez osobę posiadającą kwalifikacje określone w
w/w rozporządzeniu.
Przykłady
osób korzystających z tej pomocy opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.
4) przyznanie
i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską
żywiołową lub ekologiczną.
Nie udzielano takiej pomocy.
Nie było potrzeby.
5) prowadzenie i rozwój infrastruktury
środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Brak jest
środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Najbliższa
placówka tego typu funkcjonuje w Suwałkach. Od stycznia 2004 r. nie było osób,
które należałoby umieścić w takiej placówce.
Protokół niniejszy sporządzono w
dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik
Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w
Przerośli został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych
zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie
zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole
nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
O przeprowadzeniu
kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 2.
Kontrolowany: Kontrolujący:
Teresa Sienkiewicz 1.
Margarita Jaroszuk
22.10.2004 r. 2.
Jacek Piszczatowski