PS.VII.0930-6/04 Białystok,
05.11.2004r.
Pan
Andrzej Doliwa
Przewodniczący
Powiatowego Zespołu
do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności
w Grajewie
Uprzejmie
informuję, że 05.10.2004r. członkowie Wojewódzkiego
Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Podlaskim
(Katarzyna Kuprianowicz - Spirydonow
- pracownik socjalny / pedagog, Teresa Danuta Krzysztoń
- Przekop - lekarz - przewodniczący składu orzekającego oraz Agata Narewska - starszy inspektor) przeprowadzili kontrolę w
Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie.
Wyniki
kontroli zostały przedstawione w protokole , podpisanym
29.10.2004r. przez kierownika jednostki kontrolowanej.
Przedmiotem
kontroli były następujące zagadnienia:
1/ prawidłowość i jednolitość
stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności oraz
2/ zgodność wydanych orzeczeń z
zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i
stopniu niepełnosprawności.
W wyniku
kontroli stwierdzono, że Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności w Grajewie został powołany
15.07.2002r. przez uprawniony, zgodnie z art. 6a ustawy z 27.08.1997r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz
776 z późn. zm.) organ,
czyli Starostę Powiatu Grajewskiego. Powołanie
Powiatowego Zespołu poprzedzone było uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego
wyrażonej w piśmie z dnia 27.03.2002r. Powiatowy
Zespół swoim działaniem obejmuje obszar powiatu grajewskiego.
Wszyscy
członkowie Powiatowego Zespołu, którzy uczestniczą w posiedzeniach, spełniają
wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia Ministra Gospodarki,
Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. w sprawie
orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności oraz posiadają
Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.
Analiza
losowo wybranych 20 akt przedmiotowych spraw, rozpatrzonych w okresie od
01.01.2004r. do 31.07.2004r.
dokonana została przez kontrolujące według kryterium formalno - prawnego i
orzeczniczego. Postępowanie o ustalenie niepełnosprawności i stopnia
niepełnosprawności w skontrolowanych sprawach było wszczynane prawidłowo -
przyjęto kompletną pod względem merytorycznym i formalnym dokumentację. W
aktach przedmiotowych spraw znajdują się oceny, sporządzone przez członków
składu orzekającego. Ustalenia wynikające z poszczególnych ocen są spójne w
większości przypadków z protokołami, sporządzonymi z posiedzeń i znajdują
odzwierciedlenie w wydanych orzeczeniach. Orzeczenia wydane przez Powiatowy
Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie
zawierają elementy wymienione w § 13 rozporządzenia z 15.07.2004r. Wskazania w wydanych orzeczeniach zostały określone
adekwatnie do orzeczonego stopnia czy niepełnosprawności.
Dokumentacja
sporządzana w toku orzekania jest czytelna i przejrzysta.
Stwierdzone
przez członków zespołu kontrolującego nieprawidłowości dotyczyły przestrzegania
obowiązujących procedur i standardów postępowania, tj.:
1/ Czynności związane z nadaniem
biegu złożonym wnioskom o wydanie orzeczeń nie zawsze zostały podjęte
niezwłocznie i sprawy zostały rozpatrzone z przekroczeniem obowiązujących
terminów.
2/ Weryfikacji złożonej
dokumentacji medycznej dokonano po doręczeniu osobie zainteresowanej
zawiadomienia o terminie rozpatrzenia wniosku. Rejestrując wnioski należy
zwrócić uwagę na kolejność numerowania spraw.
3/
Przewodniczący składów orzekających nie stosują obowiązujących formularzy ocen
stanu zdrowia, ocena sytuacji socjalno - społecznej nie zawiera opisu
funkcjonowania osoby zainteresowanej w życiu codziennym. Lekarz -
przewodniczący składu orzekającego powinien zwrócić uwagę na zgodne z
przepisami określenie przyczyn niepełnosprawności.
4/ Po rozpatrzeniu sprawy
dokumentacja medyczna nie jest przechowywana w oddzielnej kopercie.
5/ Błędy pisarskie lub oczywiste
omyłki nie zostały sprostowane z urzędu w trybie art. 113 Kodeksu postępowania
administracyjnego.
Jednocześnie
informuje się, że na podstawie § 13 ust. 4 Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 12.03.2004r. w sprawie trybu kontroli
prowadzonej przez organy upoważnione do kontroli na podstawie ustawy o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest, w terminie 30 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zawiadomić organ upoważniony do kontroli o sposobie
wykorzystania uwag i wykonania zaleceń pokontrolnych oraz o podjętych
działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
Z-ca
Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej
Krystyna
Golubiewska
Do wiadomości:
1/ Starosta Powiatu Grajewskiego
2/ Wydział Prawny i Nadzoru w/m
3 a/a