P r o t o k ó ł
kontroli Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w
Suwałkach, Regon - 000206428
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.
Krystynę Pasiuk - starszego
inspektora
2.
Małgorzatę Osipowicz -
starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniu 22 października 2004r. na
podstawie upoważnienia Nr 284 z dnia 20.10.2004., które
w imieniu Wojewody wydał Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej
Kozłowski.
Kontrolą za
okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego
dzień kontroli objęto przestrzeganie w placówce praw dziecka oraz realizację
zaleceń pokontrolnych.
Kontrolujący
wpisali się do książki kontroli pod pozycją 5.
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1.
Sławomir Niedźwiedzki - dyrektor
2. wychowankowie
Ustalenia kontroli
Podczas kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w
placówce praw dziecka, a w szczególności:
-
prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia
(warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe),
-
prawo do nauki,
-
prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na
swój temat,
-
prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i
karaniem,
-
prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji,
-
prawo do opieki zdrowotnej,
-
prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w
życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej,
-
prawo do zrzeszania się,
-
prawo do kontaktów z rodzicami,
-
prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej,
-
zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.
Prawo do nauki
Dzieci przebywające w placówce realizują obowiązek
szkolny. Uczęszczają do następujących typów szkół:
-
przedszkole - 1 dziecko,
-
szkoła podstawowa - 16 dzieci,
-
szkoła podstawowa- specjalna - 3 dzieci,
-
gimnazjum - 7 dzieci,
-
gimnazjum specjalne - 1 dziecko,
-
zespół szkół zawodowych - 4 dzieci,
-
szkoła zawodowa - 5 dzieci.
Na początku roku szkolnego dzieci wyposażane są w
podręczniki oraz przybory szkolne. Wychowankowie dojeżdżają do szkół
korzystając z przejazdów lokalnych.
Pomocy dzieciom w nauce, a w szczególności przy
odrabianiu prac domowych, udzielają wychowawcy. W przypadku występujących
kłopotów z poszczególnych przedmiotów dzieci korzystają z zajęć wyrównawczych w
szkole. W celu uzupełnienia swoich wiadomości szkolnych oraz rozszerzenia
wiedzy ogólnej wychowankowie mają możliwość korzystania z internetu
(pod nadzorem wychowawców) oraz biblioteczki wyposażonej w pomoce naukowe.
Placówka utrzymuje
systematyczny kontakt z nauczycielami, pedagogami ze szkół, do których
uczęszczają dzieci.
Prawo do zabezpieczenia odpowiedniego
poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie,
ubranie, kieszonkowe)
Wychowankowie
placówki mają zapewnioną opiekę całodobową. W placówce stworzone są warunki do
prawidłowego funkcjonowania (łazienki z prysznicami, toalety). Dzieci zajmują
pokoje, które są wyposażone w niezbędne meble. W pokojach, dzieci posiadają
szafki do przechowywania rzeczy osobistych. Wychowankowie mają dowolność w
dekorowaniu swoich sypialni.
Placówka zapewnia wychowankom 5 posiłków dziennie:
śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja. Podopieczni nie mają
wpływu na układanie jadłospisu. Dzieci samodzielnie przygotowują posiłki pod
nadzorem wychowawców - codziennie kolacje oraz w dni wolne i wekendy - śniadania. Jeśli dziecko jest głodne, w każdej
chwili może skorzystać z prowiantu znajdującego się w lodówce. Podopieczni mają
możliwość spożywania posiłków we własnych pokojach.
Wychowankowie
nie zgłaszali zastrzeżeń do wyżywienia.
Dzieci każdego miesiąca otrzymują drobną kwotę do
własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie list wypłat kieszonkowego
stwierdzono, że kieszonkowe było wypłacane regularnie. Wypłacane kwoty były
zróżnicowane i wynosiły 10 - 16 zł. Jak wynika z uzyskanych wyjaśnień
zróżnicowanie kieszonkowego zależne było od zachowania dziecka, jego wieku oraz
podejścia wychowanka do obowiązków szkolnych. W
przypadku, gdy zachodzi podejrzenie o wydawanie kieszonkowego np. na papierosy,
wówczas dziecko ma dostarczyć paragon z dokonanych zakupów.
Każde dziecko wyposażone jest w
garderobę stosowną do pory roku i wieku. Wychowankowie mają możliwość wyboru
garderoby uczestnicząc przy jej zakupie.
Podopieczni otrzymują dostateczną ilość środków do higieny
osobistej typu: pasta do zębów, papier toaletowy, kosmetyki, szampony. Dzieci
same piorą bieliznę i inne rzeczy osobiste. Ręczniki oraz pościel wymieniane są
raz w tygodniu lub w zależności od potrzeb.
Prawo do opieki zdrowotnej
Dzieci przebywające w placówce objęte
są opieką medyczną lekarza rodzinnego w przychodni rejonowej. Jeśli zachodzi
taka potrzeba wychowankowie konsultowani są w poradniach specjalistycznych.
Prawo do wypoczynku, czasu
wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej
Organizacja czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja
fizyczna są dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
W
czasie tegorocznych wakacji wychowankowie mieli możliwość spędzenia czasu
wolnego poza placówką. Wakacyjny wypoczynek przedstawiał się następująco:
-
kolonie w Augustowie,
-
kolonie w Mazurach k/Ełku.
Część
dzieci podczas wakacji przebywała w domach rodzinnych.
Wychowankowie placówki mają swobodę i możliwość
wyboru zajęć rozwijających ich zainteresowania i uzdolnienia. Dzieci biorą
udział w zajęciach w placówce i poza nią. W środowisku lokalnym organizowane są
zajęcia sportowe (turnieje piłki nożnej, tenisa stołowego), wycieczki rowerowe.
W placówce organizowane są zajęcia komputerowe, plastyczne, z gospodarstwa
domowego oraz taneczno-muzyczne.
Prawo do zachowania ciągłości
kulturowej i wyznaniowej
Placówka umożliwia
wychowankom zaspokajanie potrzeb religijnych. Utrzymywany jest stały kontakt z
lokalną parafią. Dzieci mają możliwość uczestniczenia w nabożeństwach
niedzielnych oraz świątecznych. Uczestnictwo w liturgii odbywa się całkowicie
na zasadzie dowolności. Dzieci przygotowywane są do Sakramentu Bierzmowania.
Bardzo uroczyście obchodzone są święta: Boże Narodzenie i Wielkanoc.
Prawo do ochrony życia prywatnego i
korespondencji
Indywidualne sprawy dziecka rozstrzygane są
wyłącznie w jego obecności. W placówce przestrzegana jest ochrona
indywidualnych dokumentacji, dotyczącej wychowanków.
Wychowankowie mają prawo do kontaktów z rodziną,
przyjaciółmi, kolegami i koleżankami, zgodnie z ich potrzebami. Dzieci
spotykają się z kolegami w placówce, jak również i poza nią. Podopieczni
wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają przyjaciół i kolegów w innych
domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Korespondencja
adresowana do dziecka nie jest otwierana. Każde dziecko posiada swoje miejsce,
gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie stwierdzono, aby były one kontrolowane.
Wychowawcy wchodząc do pokoi
uprzednio pukając.
Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą
porozmawiać o swoich sprawach osobistych z osobą dorosłą pracującą w placówce.
Prawo do zrzeszania się
Wychowankowie
placówki tworzą samorząd, wybierany w tajnych wyborach spośród wszystkich
podopiecznych. Dzieci wybierają opiekuna spośród kadry zatrudnionej w placówce.
W placówce opracowany jest Program działania Samorządu Wychowanków. Wytyczono w
nim następujące zadania:
-
wybór Zarządu samorządu Wychowanków Placówki,
-
udział wychowanków w przygotowaniu się do kolejnego roku
pobytu w placówce,
-
organizacja imprez okolicznościowych wynikających z
tradycji placówki i kalendarza imprez,
-
udział wychowanków w dekoracji pomieszczeń grup,
-
opracowanie kalendarza imprez okolicznościowych
placówki,
-
rozwiązywanie problemów wychowanków placówki,
-
aktywny udział wychowanków w planowaniu pracy placówki,
-
przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia.
Dzięki działalności
samorządu, wychowankowie mają możliwość decydowania o sprawach ich dotyczących.
Prawo do kontaktów z rodzicami
Zgodnie z § 37 ust. 1
rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
placówka umożliwia dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami
oraz osobami bliskimi. W przypadku, gdy rodzice nie wyrażają chęci do kontaktowania się z dziećmi,
podejmowane są kroki ze strony opiekunów do nawiązania i rozwijania tych
kontaktów. Podobne działania czynione są w przypadku osób spokrewnionych.
Prawo do swobody wypowiedzi, swobody
myśli, informacji na swój temat
Wychowankowie mają swobodę w
wyrażaniu własnych myśli, sądów i opinii. Dzieci mogą porozmawiać indywidualnie
oraz podczas spotkań wszystkich dzieci. Każdy problem jest rozwiązywany, wspólnie
lub indywidualnie, w zależności od sytuacji.W
przypadku, gdy wychowanek nie zgadza się z opinią opiekuna może wyrazić swoje
zdanie bez obaw o konsekwencje.
Z informacji uzyskanych od dzieci stwierdza się, że
wychowankowie orientują się w swojej sytuacji prawnej i znają swojego opiekuna
prawnego.
Prawo do ochrony przed poniżającym
traktowaniem i karaniem
Z chwilą przybycia do placówki
dzieci zapoznawane są z panującymi w niej zasadami. Stosowane kary i nagrody
uzgodnione ze wszystkimi wychowankami i są zindywidualizowane. Kary nie są
surowe, a kryteria ich stosowania są zrozumiałe.
Dzieci wykonują pewne prace na rzecz domu: sprzątają pokoje
i teren wokół placówki, korytarze, łazienki, piorą.
Z wypowiedzi dzieci wynika, że nie zdarzyła się sytuacja,
aby wychowanek był poniżony.
Zapewnienie dzieciom poczucia
bezpieczeństwa
Podczas prowadzonych czynności
kontrolnych stwierdzono, że każde dziecko posiada własne, osobiste miejsce do
spania oraz do przechowywania rzeczy osobistych. Proces wychowawczy ma charakter
zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć na pomoc
opiekunów.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce przestrzegane
są prawa dziecka.
Podczas kontroli sprawdzono
również realizację zaleceń wydanych w wyniku kontroli przeprowadzonych w
kwietniu i czerwcu br.
W wystąpieniu pokontrolnym z przeprowadzonej
kontroli w dniu 22 kwietnia 2004r. zawarto następujące zalecenie:
1. Opracowując diagnozę
psychologiczno-pedagogiczną, dokładnie charakteryzować dziecko w poszczególnych
sferach jego rozwoju oraz precyzować wskazówki do pracy z dzieckiem.
2.
Modyfikować indywidualne plany pracy z dzieckiem,
uwzględniając: pracę nad rozwojem zainteresowań, wzbogacanie wiedzy o
otaczającym świecie, kształcenie umiejętności, rozwój indywidualnych zdolności,
uczenie planowania zajęć codziennych, organizację czasu wolnego, uczenie
samodzielności w życiu. Notatki dotyczące efektów opatrywać datą.
Stwierdzono,
że zalecenia pokontrolne zostały częściowo zrealizowane.
Diagnozy
psychologiczne i pedagogiczne opatrzone są zaleceniami do pracy z dzieckiem,
określonymi na pół roku. Diagnozy aktualizowane są stosownymi zapisami.
Charakteryzują one dziecko w poszczególnych sferach jego rozwoju. Diagnozy
nadal w niektórych zapisach są mało uszczegółowione, np. w przypadku zaleceń do
pracy z dzieckiem: "stymulować sferę poznawczą".
Indywidualne plany pracy modyfikowane są
co pół roku. Odnotowywane efekty podejmowanych działań nie są opatrzone
datami.
W planach wychowanków nowoprzybyłych nie uwzględniono
uczenia planowania zajęć codziennych i organizacji czasu wolnego. Brak jest
informacji o włączeniu dziecka do terapii grupowej, mimo iż zaleca ją
psycholog.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy na
bieżąco modyfikować indywidualne plany pracy z dzieckiem, uwzględniając
zalecenia psychologa i pedagoga, zaś zapisy wszelkich uwag i efektów
podejmowanych działań opatrywać datami.
W wystąpieniu pokontrolnym z przeprowadzonej
kontroli w dniu 14-15 czerwca 2004r. zawarto następujące zalecenia:
1. Sporządzać dokładne notatki
z obserwowanych zajęć opiekuńczo - wychowawczych oraz z przeprowadzanej
kontroli dokumentacji pedagogicznej.
2.
Dokonując oceny pracy pedagogicznej, uwzględniać wszystkie aspekty
określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny
pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo - wychowawczych i ośrodków
adopcyjno - opiekuńczych (cyt. pow.).
Ze względu na przerwę
wakacyjną oraz okres urlopów powyższe zalecenia nie zostały zrealizowane. W
okresie od czerwca br. do dnia kontroli nie były obserwowane zajęcia opiekuńczo
- wychowawcze oraz nie dokonano żadnej oceny pracy. Stwierdzono, że czworo
wychowawców w lipcu br. awansowało z nauczyciela stażysty na nauczyciela
kontraktowego. W chwili obecnej został opracowany plan hospitacji na rok
2004/2005, który sukcesywnie będzie realizowany.
Kontrola Placówki
Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach została dokonana w oparciu o analizę
dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza
się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w
terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Placówki Opiekuńczo-
Wychowawczej w Suwałkach Podpisy
kontrolujących:
/-/ Sławomir Niedźwiedzki /-/
Krystyna Pasiuk
5.11.2004
r. /-/
Małgorzata Osipowicz