Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028431   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

P r o t o k ó ł

kontroli Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach, Regon - 000206428

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

2.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniu 22 października 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 284 z dnia 20.10.2004., które w imieniu Wojewody wydał Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.

            Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto przestrzeganie w placówce praw dziecka oraz realizację zaleceń pokontrolnych.

            Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod pozycją 5.

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1. Sławomir Niedźwiedzki - dyrektor

2. wychowankowie

Ustalenia kontroli

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w placówce praw dziecka, a w szczególności:

-         prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe),

-         prawo do nauki,

-         prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na swój temat,

-         prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem,

-         prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji,

-         prawo do opieki zdrowotnej,

-         prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej,

-         prawo do zrzeszania się,

-         prawo do kontaktów z rodzicami,

-         prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej,

-         zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.

Prawo do nauki

Dzieci przebywające w placówce realizują obowiązek szkolny. Uczęszczają do następujących typów szkół:

-         przedszkole - 1 dziecko,

-         szkoła podstawowa - 16 dzieci,

-         szkoła podstawowa- specjalna - 3 dzieci,

-         gimnazjum - 7 dzieci,

-         gimnazjum specjalne - 1 dziecko,

-         zespół szkół zawodowych - 4 dzieci,

-         szkoła zawodowa - 5 dzieci.

Na początku roku szkolnego dzieci wyposażane są w podręczniki oraz przybory szkolne. Wychowankowie dojeżdżają do szkół korzystając z przejazdów lokalnych.

Pomocy dzieciom w nauce, a w szczególności przy odrabianiu prac domowych, udzielają wychowawcy. W przypadku występujących kłopotów z poszczególnych przedmiotów dzieci korzystają z zajęć wyrównawczych w szkole. W celu uzupełnienia swoich wiadomości szkolnych oraz rozszerzenia wiedzy ogólnej wychowankowie mają możliwość korzystania z internetu (pod nadzorem wychowawców) oraz biblioteczki wyposażonej w pomoce naukowe.

Placówka utrzymuje systematyczny kontakt z nauczycielami, pedagogami ze szkół, do których uczęszczają dzieci.

Prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe)

Wychowankowie placówki mają zapewnioną opiekę całodobową. W placówce stworzone są warunki do prawidłowego funkcjonowania (łazienki z prysznicami, toalety). Dzieci zajmują pokoje, które są wyposażone w niezbędne meble. W pokojach, dzieci posiadają szafki do przechowywania rzeczy osobistych. Wychowankowie mają dowolność w dekorowaniu swoich sypialni.

Placówka zapewnia wychowankom 5 posiłków dziennie: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja. Podopieczni nie mają wpływu na układanie jadłospisu. Dzieci samodzielnie przygotowują posiłki pod nadzorem wychowawców - codziennie kolacje oraz w dni wolne i wekendy - śniadania. Jeśli dziecko jest głodne, w każdej chwili może skorzystać z prowiantu znajdującego się w lodówce. Podopieczni mają możliwość spożywania posiłków we własnych pokojach.

Wychowankowie nie zgłaszali zastrzeżeń do wyżywienia.

Dzieci każdego miesiąca otrzymują drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie list wypłat kieszonkowego stwierdzono, że kieszonkowe było wypłacane regularnie. Wypłacane kwoty były zróżnicowane i wynosiły 10 - 16 zł. Jak wynika z uzyskanych wyjaśnień zróżnicowanie kieszonkowego zależne było od zachowania dziecka, jego wieku oraz podejścia wychowanka do obowiązków szkolnych. W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie o wydawanie kieszonkowego np. na papierosy, wówczas dziecko ma dostarczyć paragon z dokonanych zakupów.

            Każde dziecko wyposażone jest w garderobę stosowną do pory roku i wieku. Wychowankowie mają możliwość wyboru garderoby uczestnicząc przy jej zakupie.

Podopieczni otrzymują dostateczną ilość środków do higieny osobistej typu: pasta do zębów, papier toaletowy, kosmetyki, szampony. Dzieci same piorą bieliznę i inne rzeczy osobiste. Ręczniki oraz pościel wymieniane są raz w tygodniu lub w zależności od potrzeb.

Prawo do opieki zdrowotnej

Dzieci przebywające w placówce objęte są opieką medyczną lekarza rodzinnego w przychodni rejonowej. Jeśli zachodzi taka potrzeba wychowankowie konsultowani są w poradniach specjalistycznych.

Prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej

Organizacja czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja fizyczna są dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.

W czasie tegorocznych wakacji wychowankowie mieli możliwość spędzenia czasu wolnego poza placówką. Wakacyjny wypoczynek przedstawiał się następująco:

-         kolonie w Augustowie,

-         kolonie w Mazurach k/Ełku.

Część dzieci podczas wakacji przebywała w domach rodzinnych.

Wychowankowie placówki mają swobodę i możliwość wyboru zajęć rozwijających ich zainteresowania i uzdolnienia. Dzieci biorą udział w zajęciach w placówce i poza nią. W środowisku lokalnym organizowane są zajęcia sportowe (turnieje piłki nożnej, tenisa stołowego), wycieczki rowerowe. W placówce organizowane są zajęcia komputerowe, plastyczne, z gospodarstwa domowego oraz taneczno-muzyczne.

Prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej

Placówka umożliwia wychowankom zaspokajanie potrzeb religijnych. Utrzymywany jest stały kontakt z lokalną parafią. Dzieci mają możliwość uczestniczenia w nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych. Uczestnictwo w liturgii odbywa się całkowicie na zasadzie dowolności. Dzieci przygotowywane są do Sakramentu Bierzmowania. Bardzo uroczyście obchodzone są święta: Boże Narodzenie i Wielkanoc.

Prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji

Indywidualne sprawy dziecka rozstrzygane są wyłącznie w jego obecności. W placówce przestrzegana jest ochrona indywidualnych dokumentacji, dotyczącej wychowanków.

Wychowankowie mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami, zgodnie z ich potrzebami. Dzieci spotykają się z kolegami w placówce, jak również i poza nią. Podopieczni wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają przyjaciół i kolegów w innych domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Korespondencja adresowana do dziecka nie jest otwierana.  Każde dziecko posiada swoje miejsce, gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie stwierdzono, aby były one kontrolowane. Wychowawcy wchodząc do pokoi  uprzednio pukając.

Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą porozmawiać o swoich sprawach osobistych z osobą dorosłą pracującą w placówce.

Prawo do zrzeszania się

Wychowankowie placówki tworzą samorząd, wybierany w tajnych wyborach spośród wszystkich podopiecznych. Dzieci wybierają opiekuna spośród kadry zatrudnionej w placówce. W placówce opracowany jest Program działania Samorządu Wychowanków. Wytyczono w nim następujące zadania:

-         wybór Zarządu samorządu Wychowanków Placówki,

-         udział wychowanków w przygotowaniu się do kolejnego roku pobytu w placówce,

-         organizacja imprez okolicznościowych wynikających z tradycji placówki i kalendarza imprez,

-         udział wychowanków w dekoracji pomieszczeń grup,

-         opracowanie kalendarza imprez okolicznościowych placówki,

-         rozwiązywanie problemów wychowanków placówki,

-         aktywny udział wychowanków w planowaniu pracy placówki,

-         przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia.

Dzięki działalności samorządu, wychowankowie mają możliwość decydowania o sprawach ich dotyczących.

Prawo do kontaktów z rodzicami

Zgodnie z § 37 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, placówka umożliwia dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz osobami bliskimi. W przypadku, gdy rodzice nie wyrażają chęci do kontaktowania się z dziećmi, podejmowane są kroki ze strony opiekunów do nawiązania i rozwijania tych kontaktów. Podobne działania czynione są w przypadku osób spokrewnionych.

Prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na swój temat

            Wychowankowie mają swobodę w wyrażaniu własnych myśli, sądów i opinii. Dzieci mogą porozmawiać indywidualnie oraz podczas spotkań wszystkich dzieci. Każdy problem jest rozwiązywany, wspólnie lub indywidualnie, w zależności od sytuacji.W przypadku, gdy wychowanek nie zgadza się z opinią opiekuna może wyrazić swoje zdanie bez obaw o konsekwencje.

Z informacji uzyskanych od dzieci stwierdza się, że wychowankowie orientują się w swojej sytuacji prawnej i znają swojego opiekuna prawnego.

Prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem

            Z chwilą przybycia do placówki dzieci zapoznawane są z panującymi w niej zasadami. Stosowane kary i nagrody uzgodnione ze wszystkimi wychowankami i są zindywidualizowane. Kary nie są surowe, a kryteria ich stosowania są zrozumiałe.

Dzieci wykonują pewne prace na rzecz domu: sprzątają pokoje i teren wokół placówki, korytarze, łazienki, piorą.

Z wypowiedzi dzieci wynika, że nie zdarzyła się sytuacja, aby wychowanek był poniżony.

Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa

Podczas prowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że każde dziecko posiada własne, osobiste miejsce do spania oraz do przechowywania rzeczy osobistych. Proces wychowawczy ma charakter zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć na pomoc opiekunów.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce przestrzegane są prawa dziecka.

Podczas kontroli sprawdzono również realizację zaleceń wydanych w wyniku kontroli przeprowadzonych w kwietniu i czerwcu br.

W wystąpieniu pokontrolnym z przeprowadzonej kontroli w dniu 22 kwietnia 2004r. zawarto następujące zalecenie:

1.      Opracowując diagnozę psychologiczno-pedagogiczną, dokładnie charakteryzować dziecko w poszczególnych sferach jego rozwoju oraz precyzować wskazówki do pracy z dzieckiem.

2.      Modyfikować indywidualne plany pracy z dzieckiem, uwzględniając: pracę nad rozwojem zainteresowań, wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie, kształcenie umiejętności, rozwój indywidualnych zdolności, uczenie planowania zajęć codziennych, organizację czasu wolnego, uczenie samodzielności w życiu. Notatki dotyczące efektów opatrywać datą.

Stwierdzono, że zalecenia pokontrolne zostały częściowo zrealizowane.

Diagnozy psychologiczne i pedagogiczne opatrzone są zaleceniami do pracy z dzieckiem, określonymi na pół roku. Diagnozy aktualizowane są stosownymi zapisami. Charakteryzują one dziecko w poszczególnych sferach jego rozwoju. Diagnozy nadal w niektórych zapisach są mało uszczegółowione, np. w przypadku zaleceń do pracy z dzieckiem: "stymulować sferę poznawczą".

Indywidualne plany pracy modyfikowane są co pół roku. Odnotowywane efekty podejmowanych działań nie są opatrzone datami.

W planach wychowanków nowoprzybyłych nie uwzględniono uczenia planowania zajęć codziennych i organizacji czasu wolnego. Brak jest informacji o włączeniu dziecka do terapii grupowej, mimo iż zaleca ją psycholog.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy na bieżąco modyfikować indywidualne plany pracy z dzieckiem, uwzględniając zalecenia psychologa i pedagoga, zaś zapisy wszelkich uwag i efektów podejmowanych działań opatrywać datami.

W wystąpieniu pokontrolnym z przeprowadzonej kontroli w dniu 14-15 czerwca 2004r. zawarto następujące zalecenia:

1.      Sporządzać dokładne notatki z obserwowanych zajęć opiekuńczo - wychowawczych oraz z przeprowadzanej kontroli dokumentacji pedagogicznej.

2.      Dokonując oceny pracy pedagogicznej, uwzględniać wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo - wychowawczych i ośrodków adopcyjno - opiekuńczych (cyt. pow.).

Ze względu na przerwę wakacyjną oraz okres urlopów powyższe zalecenia nie zostały zrealizowane. W okresie od czerwca br. do dnia kontroli nie były obserwowane zajęcia opiekuńczo - wychowawcze oraz nie dokonano żadnej oceny pracy. Stwierdzono, że czworo wychowawców w lipcu br. awansowało z nauczyciela stażysty na nauczyciela kontraktowego. W chwili obecnej został opracowany plan hospitacji na rok 2004/2005, który sukcesywnie będzie realizowany.

Kontrola Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Placówki Opiekuńczo-

Wychowawczej w Suwałkach                                     Podpisy kontrolujących:

/-/ Sławomir Niedźwiedzki                                                      /-/ Krystyna Pasiuk

5.11.2004 r.                                                                           /-/ Małgorzata Osipowicz

     


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  24.11.2004 00:00:00
Data publikacji:  24.11.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  24.11.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl