P r o t o k ó ł
kontroli
Domu Dziecka w Białowieży, Regon - 000236702
przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.
Krystynę Pasiuk - starszego
inspektora
2. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniu 3 listopada 2004r. na
podstawie upoważnienia
Nr 291 z dnia 2.11.2004., które w imieniu Wojewody
wydał Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolą
za okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego
dzień kontroli objęto przestrzeganie w placówce praw dziecka oraz realizację
zaleceń pokontrolnych.
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1.
Roman Szpakowicz - dyrektor
2. Wychowankowie
Ustalenia kontroli
Podczas kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w
placówce praw dziecka, a w szczególności:
-
prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia
(warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe),
-
prawo do nauki,
-
prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na
swój temat,
-
prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i
karaniem,
-
prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji,
-
prawo do opieki zdrowotnej,
-
prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w
życiu kulturalnym
i rekreacji fizycznej,
-
prawo do zrzeszania się,
-
prawo do kontaktów z rodzicami,
-
prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej,
-
zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.
Prawo do nauki
Dzieci przebywające w placówce realizują obowiązek
szkolny. Uczęszczają do następujących typów szkół:
-
przedszkole - 6 dzieci,
-
szkoła podstawowa - 11 dzieci,
-
gimnazjum - 21 dzieci,
-
szkoła zawodowa - 5 dzieci.
Na początku roku szkolnego dzieci wyposażane są w
podręczniki oraz przybory szkolne. Wychowankowie, dojeżdżający do szkół poza Białowieżą
korzystają z przejazdów PKS.
Pomocy dzieciom w nauce, a w
szczególności przy odrabianiu prac domowych, udzielają wychowawcy. Placówka
nawiązała współpracę z Liceum Ogólnokształcącym w Hajnówce. Młodzież chętnie
pomaga dzieciom w odrabianiu lekcji. W przypadku występujących kłopotów z
poszczególnych przedmiotów dzieci korzystają z zajęć wyrównawczych w szkole.
Prowadzona jest również praca indywidualna, w tym zajęcia logopedyczne. W celu
uzupełnienia swoich wiadomości szkolnych oraz rozszerzenia wiedzy ogólnej wychowankowie
mają możliwość korzystania z
biblioteczki wyposażonej w pomoce naukowe. Placówka utrzymuje systematyczny kontakt z
nauczycielami, pedagogami ze szkół, do których uczęszczają dzieci.
Prawo do zabezpieczenia odpowiedniego
poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie,
ubranie, kieszonkowe)
Wychowankowie
placówki mają zapewnioną opiekę całodobową. W domu dziecka stworzone są warunki
do prawidłowego funkcjonowania dzieci (łazienki z prysznicami, toalety). Dzieci
zajmują pokoje, które są wyposażone w niezbędne meble. W pokojach, dzieci
posiadają szafki do przechowywania rzeczy osobistych. Wychowankowie mają
dowolność w dekorowaniu swoich sypialni.
Placówka zapewnia wychowankom 5 posiłków dziennie:
śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja. Podopieczni nie mają
wpływu na układanie jadłospisu. Dzieci po kolacji mogą zrobić sobie kanapki i
zabrać je do pokoju. Podopieczni mają możliwość spożywania posiłków we własnych
pokojach.
Wychowankowie
nie zgłaszali zastrzeżeń do wyżywienia.
Dzieci każdego miesiąca otrzymują drobną kwotę do
własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie list wypłat kieszonkowego
stwierdzono, że kieszonkowe było wypłacane regularnie. Wypłacane kwoty były
zróżnicowane i wynosiły
7 - 46 zł. Jak wynika z uzyskanych wyjaśnień zróżnicowanie
kieszonkowego zależne było od zachowania dziecka (np. palenie paierosów, wulgarne zachowanie) oraz jego podejścia do
obowiązków szkolnych.
Wypłacana
kwota 7 zł nie jest zgodna z kwotą ustaloną w § 40 ust.1 pkt.
4 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo - wychowawczych i należy ja
zweryfikować.
Każde dziecko wyposażone jest w
garderobę stosowną do pory roku i wieku. Wychowankowie mają możliwość wyboru
garderoby.
Podopieczni otrzymują dostateczną ilość środków do higieny
osobistej typu: pasta do zębów, papier toaletowy, kosmetyki, szampony. Dzieci
same piorą bieliznę i inne rzeczy osobiste. Ręczniki oraz pościel wymieniane są
raz w tygodniu lub w zależności od potrzeb.
Prawo do opieki zdrowotnej
Dzieci przebywające w placówce objęte
są opieką medyczną lekarza rodzinnego w przychodni rejonowej. Raz w tygodniu do
placówki przychodzi pielęgniarka delegowana z ZOZ w Białowieży. Jeśli zachodzi
potrzeba dzieci konsultowane są w poradniach specjalistycznych.
Prawo do wypoczynku, czasu
wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej
Organizacja czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja
fizyczna są dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
W
czasie tegorocznych wakacji wychowankowie mieli możliwość spędzenia czasu
wolnego poza placówką. Wakacyjny wypoczynek przedstawiał się następująco:
-
kolonie w Jachrance - 10 osób
(wypoczynek z nauką języka angielskiego),
-
wyjazd do Waszway na Sportowisko - 10 osób,
-
kolonie w Woźnejwsi - 10 osób.
Część
dzieci podczas wakacji przebywała w domach rodzinnych.
Wychowankowie
placówki mają swobodę i możliwość wyboru zajęć rozwijających ich
zainteresowania i uzdolnienia. Dzieci biorą udział w zajęciach w placówce i
poza nią. Dzieci wyjeżdżały do teatru w Białymstoku na prapremierę sztuki "Jaś
i Małgosia" oraz na
sztukę "Kopciuszek". W środowisku lokalnym organizowane są wycieczki rowerowe
po okolicy, zajęcia w Ośrodku Edukacji Przyrodniczej w Białowieży, Muzeum
Przyrodniczo-Leśnym. Dzieci korzystają z sali gimnastycznej w Zespole Szkół w
Białowieży.
W placówce działają następujące koła zainteresowań:
kulinarne, taneczne, sportowe, fotograficzne. Dzieci chętnie uczestniczą w
spotkaniach z ciekawą książką, szkolnym kole turystyczno-krajoznawczym oraz
opiekują się miejscami pamięci. Dzieci mają do dyspozycji sprzęt sportowy tj.
materace, piłki (koszykowe, siatkowe, nożne), stół do tenisa stołowego, badbington, rowery.
Prawo do zachowania ciągłości
kulturowej i wyznaniowej
Placówka umożliwia
wychowankom zaspokajanie potrzeb religijnych. Utrzymywany jest stały kontakt z
lokalnymi parafiami: prawosławną i katolicką. Dzieci mają możliwość
uczestniczenia w nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych. Uczestnictwo w
liturgii odbywa się całkowicie na zasadzie dowolności. Dzieci przygotowywane są
do Sakramentu Bierzmowania, Komunii Świętej. Bardzo uroczyście obchodzone są
święta: Boże Narodzenie i Wielkanoc.
Prawo do ochrony życia prywatnego i
korespondencji
Indywidualne sprawy dziecka rozstrzygane są
wyłącznie w jego obecności. W placówce przestrzegana jest ochrona
indywidualnych akt oraz innej dokumentacji, dotyczącej wychowanków.
Wychowankowie mają prawo do kontaktów z rodziną,
przyjaciółmi, kolegami i koleżankami, zgodnie z ich potrzebami. Podopieczni
wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają przyjaciół i kolegów w innych
domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. W żadnym przypadku
nie jest otwierana
korespondencja adresowana do dziecka. Każde dziecko posiada swoje miejsce, gdzie przechowuje rzeczy
osobiste. Nie stwierdzono, aby były one kontrolowane. Wychowawcy wchodząc do
pokoi oraz łazienek uprzednio pukają.
Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z osobą
dorosłą porozmawiać o swoich sprawach osobistych.
Prawo do zrzeszania się
Wychowankowie placówki tworzą samorząd, który jest
wybierany w tajnych wyborach spośród wszystkich podopiecznych. Dzieci wybierają
opiekuna spośród kadry zatrudnionej w placówce. Samorząd może decydować o
organizacji w placówce czasu wolnego, dcyskotek,
organizacji imprez okolicznościowych (np. imienin), dekoracji pomieszczeń grup,
konkursów (np.
czystości).
Dzięki działalności
samorządu, wychowankowie mają możliwość decydowania o sprawach, które ich
dotyczą.
Prawo do kontaktów z rodzicami
Zgodnie z § 37 ust. 1
rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
placówka umożliwia dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z
rodzicami oraz innymi osobami bliskimi. W przypadku, gdy rodzice nie wyrażają
chęci do kontaktowania
się z dziećmi, podejmowane są kroki ze strony kadry pedagogicznej do nawiązania
i rozwijania tych kontaktów. Podobne działania czynione są w przypadku osób
spokrewnionych.
Prawo do swobody wypowiedzi, swobody
myśli, informacji na swój temat
Wychowankowie mają swobodę w
wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy, podczas rozmów prowadzonych
indywidualnie oraz spotkań wszystkich dzieci. Każdy problem jest rozwiązywany,
wspólnie lub indywidualnie, w zależności od sytuacji. W przypadku, gdy
wychowanek nie zgadza się z opinią opiekuna może wyrazić swoje zdanie bez obaw
o konsekwencje.
Z
informacji uzyskanych od dzieci stwierdza się, że wychowankowie orientują się w
swojej sytuacji prawnej i znają swojego opiekuna prawnego.
Prawo do ochrony przed poniżającym
traktowaniem i karaniem
Z chwilą przybycia do placówki
dzieci zapoznawane są z panującymi w niej zasadami. Stosowane kary i nagrody
uzgodnione ze wszystkimi wychowankami są zindywidualizowane. Kary nie są zbyt
surowe, a kryteria ich stosowania są zrozumiałe.
Dzieci wykonują pewne prace na rzecz domu: sprzątają
pokoje, korytarze, łazienki i teren wokół placówki.
Z wypowiedzi dzieci wynika, że nie zdarzyła się sytuacja,
aby wychowanek był poniżony.
Zapewnienie dzieciom poczucia
bezpieczeństwa
Podczas prowadzonych czynności
kontrolnych stwierdzono, że każde dziecko posiada własne, osobiste miejsce do
spania oraz do przechowywania rzeczy osobistych. Proces wychowawczy ma
charakter zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć na
pomoc opiekunów.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce przestrzegane
są prawa dziecka.
Podczas kontroli sprawdzono
również realizację zaleceń wydanych w wyniku kontroli przeprowadzonych w
kwietniu i wrześniu br.
W wystąpieniu pokontrolnym z przeprowadzonej
kontroli w dniu 14 kwietnia 2004r. zawarto następujące zalecenia:
1.
Modyfikować indywidualne plany pracy z dzieckiem,
uwzględniając: uczenie dziecka organizacji czasu wolnego, uczestnictwo w
zajęciach kulturalnych, sportowych i rekreacji, niwelowanie deficytów
zdrowotnych dzieci oraz przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia,
rozwijanie kontaktów z rodziną dalszą dzieci.
2.
Podczas posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej
oceny dziecka ujmować wszystkie zagadnień określonych w § 11 ust. 1 ww.
rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Stwierdzono,
że zalecenia pokontrolne zostały zrealizowane.
Ad.1
Placówka posiada opracowany plan pracy opiekuńczo -
wychowawczej na rok 2004/2005. Zawarto w nim punkt do realizacji dotyczący
ochrony zdrowia, higieny i rozwoju fizycznego, a w którym przewidziano
następujące zadania:
-
ustalać choroby i kierować do
lekarza,
-
leczyć dzieci z grup dyspanseryjnych,
-
prowadzić badania okresowe
dzieci wspólnie z lekarzem,
-
organizować zajęcia na świeżym
powietrzu,
-
doskonalić i szerzyć oświatę
zdrowotna i sanitarną,
-
prowadzić pogadanki o
uzależnieniach i skutkach z nimi związanych.
Przewidziano również założenia dotyczące organizacji czasu
wolnego, uczestnictwa w zajęciach kulturalnych oraz rozwój zainteresowań
wychowanków. Ponadto rozbudowano zagadnienia dotyczące samorządności i
przygotowania wychowanków do samodzielnego życia. Wymienione powyżej działania
znajdują odzwierciedlenie w indywidualnych planach pracy z dzieckiem. W planach określono sposoby realizacji
zaplanowanych działań oraz odnotowywane są efekty podejmowanych działań.
Ad.2
Podczas kontroli przeanalizowano protokoły stałego zespołu
do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Zagadnienia podejmowane podczas
posiedzeń dotyczyły min.:
-
analizy sytuacji szkolnej
wychowanków,
-
oceny sytuacji dziecka w
placówce,
-
zasadności pobytu w placówce,
-
przydziału grup wychowawczych,
-
przydziału kół zainteresowań,
-
planu pracy na rok szkolny
2004/2005,
-
harmonogramu hospitacji.
Ponadto
poruszane są sprawy indywidualne poszczególnych wychowawanków,
np. usamodzielnienie. Na posiedzenia zapraszani są goście z PCPR-u,
kuratorzy, dyrektor szkoły.
Z wyjaśnień dyrektora wynika, że
pozostałe tematy określone w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuczńczo-wychowawczych będą sukcesywnie poruszane na kolejnych
posiedzeniach.
W wystąpieniu pokontrolnym z przeprowadzonej
kontroli w dniu 3 i 6 września 2004r. zawarto następujące zalecenia:
1. Dokonać oceny pracy
pracowników pedagogicznych, o których mowa w punkcie 3, z uwzględnieniem
wszystkich aspektów określonych w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i
trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.
2. Zwiększyć częstotliwość
obserwacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych, uwzględniając wszystkich pracowników
pedagogicznych.
Ad.1 i 2.
Stwierdzono,
że zalecenie nie zostało zrealizowane ze względu na krótki okres czasu od
przeprowadzonej kontroli. Placówka opracowała plan hospitacji zajęć opiekuńczo
- wychowawczych na rok szkolny 2004/2005. Każdy pracownik pedagogiczny będzie
hospitowany dwukrotnie. Przewidziano do obserwacji zajęcia o następującej
tematyce:
-
organizacja nauki własnej,
-
organizacja czasu wolnego,
-
praca kół zainteresowań,
-
zajęcia logopedyczne.
Ponadto przewidziano stałą bieżącą kontrolę
dokumentacji pedagogicznej.
Zdaniem
kontrolujących tematyka obserwowanych zajęć opiekuńczo - wychowawczych powinna
być bardziej zróżnicowana.
Po dokonaniu ww. czynności zostaną dokonane oceny pracy
pracowników pedagogicznych dotychczas nieocenianych.
Kontrola Domu Dziecka w
Białowieży została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących
placówki, oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza
się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w
terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Domu Dziecka
w
Białowieży Podpisy
kontrolujących:
19.11.2004r. R.Szpakowicz 1.
Krystyna Pasiuk
2.
Małgorzata Osipowicz