Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028888   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI  PROBLEMOWEJ

przeprowadzonej w dniu 9 listopada 2004r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem, z siedzibą przy ul. Ludowej 15 A, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:

ˇ        prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

ˇ        zgodności wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

Kontrolę przeprowadziły, zgodnie z trybem, określonym w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 12.03.2004r. w sprawie trybu kontroli prowadzonej przez organy upoważnione do kontroli na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 46, poz. 437 ): 

?         Małgorzata Czyżewska - Worobiej- przewodnicząca Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,

?        Teresa Danuta Krzysztoń- Przekop- lekarz- przewodnicząca składu orzekającego w Wojewódzkim Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,

na podstawie upoważnień do kontroli z dnia 6.01.2004r. udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. ) o numerach: BDG. I. 0137- 1/ 2 / 04 i BDG. I. 0137- 1/ 10 / 04

W trakcie kontroli informacji w zakresie jej przedmiotu udzielały :

1.      Pani Teresa Bazyluk-  Przewodnicząca  Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem.

2.      Pani Agnieszka Markowska- Sekretarz Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem.

W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych w niżej wymienionych aktach prawnych:

1. Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),

2. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r.  w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 ),

3. Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),

4. Kodeksie Postępowania Administracyjnego ( Dz.U. z 2000r. Nr 98,  poz.1071 z późn. zm.).

USTALENIA KONTROLI:

I. Zgodność trybu powołania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem z przepisami w/w ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz rozporządzenia z 15.07.2003r w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

  Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem został powołany przez Starostę Powiatu na mocy Zarządzenia Nr 7/02 z dnia 26.07.2002r., czyli zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego. Na mocy Zarządzenia Starosty Nr 9/02 z 26.07.2002r. został, na wniosek Przewodniczącego Zespołu ustalony jego skład osobowy,  który stanowią: 2 lekarzy, 2 pracowników socjalnych, 1 psycholog, 1 pedagog, 1 doradca zawodowy oraz sekretarz. Zarządzeniem Starosty Nr 15/ 02 z 25.11.2002r. wprowadzono zmianę na stanowisku Przewodniczącego Zespołu. Pełnienie tej funkcji Starosta powierzył Pani Teresie Bazyluk, która jednocześnie uczestniczy w posiedzeniach jako członek składu orzekającego- psycholog. 

Powiatowy Zespół w Wysokiem Mazowieckiem jest organem właściwym miejscowo do rozpatrywania wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności wyłącznie dla osób, zamieszkujących powiat wyskomazowiecki.

Wszyscy członkowie Powiatowego Zespołu spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, uprawniające do orzekania, o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.

II. Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur, określonych w rozporządzeniach: Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162), oraz z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności ( Dz. U. Nr. 139, poz.1328 ) oraz zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami.

W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw, odnoszące się do osób, które wszczęły postępowanie w okresie: 1.01.2004r. - 31.10.2004r. :

- przed 16 rokiem życia o następujących numerach:

ZON. 8211- 8/ ZP/ 04, ZON. 8211- 580/ ZP/ 04,  ZON. 8211- 710/ ZP/ 04,

ZON. 8211- 711/ ZP/ 04, ZON. 8211- 716/ ZP/ 04,

- powyżej 16 roku życia o następujących numerach:

1008/ 04, 1009/ 04, 1013/ 04, 1014/ 04, 1022/ 04,

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.

I. Ocena formalno-prawna

1. Wszystkie skontrolowane wnioski o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 r. życia zostały złożone przez osoby uprawnione tj: przedstawicieli ustawowych dzieci i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.: dane osobowe dziecka i przedstawiciela ustawowego, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności ( we wszystkich przypadkach- ustalenie w odrębnym postępowaniu uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego ), oświadczenie przedstawiciela ustawowego dziecka o prawdziwości danych, zawartych we wniosku oraz jego podpis.

  2. Do wszystkich wniosków załączono dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1 w/ w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia dzieci oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń orzeczniczych.  Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich skontrolowanych sprawach,  wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/ w rozporządzenia. We wszystkich skontrolowanych sprawach- została przeprowadzona wstępna analiza dokumentacji medycznej przez lekarza- członka Zespołu, zgodnie z wymogiem, określonym w § 33 pkt 2 w/w rozporządzenia.

3. We wszystkich przypadkach dokonano prawidłowego doboru specjalistów do składu orzekającego: lekarza i psychologa.

4. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały dokonane prawidłowo w rozumieniu § 7 ust 3 obowiązującego rozporządzenia - czyli doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Czterem skontrolowanym wnioskom ( o nr: ZON. 8211/ 8/ ZP/ 04, 8211/ 580/ ZP/ 04, ZON.8211/ 710/ ZP/ 04 i ZON. 8211/ 711/ ZP/ 04 )  nie nadano niezwłocznie biegu. Wnioski wpłynęły w dniach: 7.01.2004r., 8.01.2004r., 9.01.2004r., a zawiadomienia o terminach wyznaczonych na 25.02.2004r wysłano w dniu 11.02.2004r., co oznacza, iż przez okres dłuższy niż 1 miesiąc wnioski oczekiwały na podjęcie przez organ czynności, związanych z nadaniem biegu ( ustalenie terminów i zawiadomienie o tym stron ).

5. Oceny stanu zdrowia dzieci sporządził w dniu badania lekarz - przewodniczący składu orzekającego, po dokonaniu analizy dokumentacji medycznej i bezpośrednim badaniu

przedmiotowym oraz psycholog.

6. Z odbytego we wszystkich skontrolowanych sprawach w dniu 25.02.2004r. posiedzenia sporządzono protokoły, zawierające wszystkie istotne elementy, w szczególności ustalenia specjalistów dotyczące stanu zdrowia dziecka. W 2 przypadkach, w związku z nie zaliczeniem do osób niepełnosprawnych nie sformułowano wskazań. W protokołach zawarto uzasadnienie rozstrzygnięć i opatrzono je podpisami członków składu orzekającego.

7. Ustalenia, zawarte w protokołach znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności, które zawierają: prawidłową podstawę prawną i pozostałe elementy wymienione w § 13 ust. 1 pkt 1-14 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.

8. Orzeczenia zostały doręczone przedstawicielom ustawowym prawidłowo, tj: odebrane osobiście w dniu posiedzenia składu orzekającego ( za pokwitowaniem na orzeczeniu i w rejestrze ) lub doręczone za pokwitowaniem. Orzeczenia nie zostały zaskarżone.

9. Cztery wnioski, opisane powyżej ( w pkt: 4 ) zostały rozpatrzone z przekroczeniem 1 miesięcznego terminu.

II. Ocena orzecznicza:.

1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu dzieci w 5 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia  z 15.07.2003r. ) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, 2/ konsultacje z poradni specjalistycznych ( ortopedycznej ) i opinie z poradni psychologiczno- pedagogicznych.

2. Oceny stanu zdrowia dzieci zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ). W 3 przypadkach ( rozpoznania zasadnicze: wodogłowie wewnętrzne, podejrzenie guza mózgu, opóźnienie rozwoju funkcji poznawczych ) dzieci zostały zaliczone do osób niepełnosprawnych ze wskazaniem o konieczności współudziału na co dzień opiekuna w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji,  a w 2 przypadkach ( rozpoznania zasadnicze: wrodzona wada kręgosłupa- stan po korekcji zakotwiczenia rdzenia kręgowego, przebyte trzykrotnie zapalenie płuc )- ustalono brak niepełnosprawności.

3. W 4 skontrolowanych sprawach opis bezpośredniego badania w ocenie, sporządzonej przez lekarza jest prawidłowy i wyczerpujący. W ocenie stanu zdrowia odnoszącej się do sprawy o nr: ZON. 8211- 580/ ZP/ 04, w której jako rozpoznanie zasadnicze ustalono:  wrodzoną wadę kręgosłupa- stan po korekcji- odnotowano mało wyczerpujący opis badania bezpośredniego. W pozostałych ocenach lekarza zostały zawarte istotne elementy ustaleń orzeczniczych: przyczyna niepełnosprawności,okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, data/ okres powstania niepełnosprawności oraz wskazania. W sporządzonych ocenach stanu zdrowia zachowana została spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia i okresem na jaki ustalono niepełnosprawność. W dwóch sprawach: ZON. 8211- 8/ ZP/ 04, ZON. 8211- 716/ ZP/ 04 przewodniczący składu nie wypowiedział się co do rokowań.

4. W sprawach o nr: ZON.8211/ 8/ ZP/ 04 i ZON.8211/ 716/ ZP/ 04 stwierdzono wewnętrzną niespójność ocen psychologicznych. W treści ocen brak jest opisu istotnych ograniczeń, wynikających z naruszonej sprawności organizmu oraz odniesienia się do tego czy dziecko wymaga ( i z jaką częstotliwością ) postępowania leczniczo- rehabilitacyjnego, a jednocześnie ustalono wskazanie co do konieczności współudziału opiekuna w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji. Wniosek, wynikający z obu ocen psychologicznych, sformułowany ostatecznie jako wskazanie nie jest spójny z poprzedzającym go opisem. W obu przypadkach dzieci zakwalifikowane zostały do osób niepełnosprawnych w ocenach  lekarza, ale zgodnie z § 9 w/w rozporządzenia członek składu mógł zgłosić zdanie odrębne. 

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności osób powyżej 16 r. życia.

I. Ocena formalno-prawna

1. Skontrolowane wnioski, pochodzące od osób zainteresowanych uzyskaniem orzeczenia o stopniu niepełnosprawności zawierały wszystkie elementy określone w § 6 ust. 1 pkt 1 i 5 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.: imię i nazwisko osoby zainteresowanej, datę i miejsce urodzenia oraz adres zamieszkania, numer PESEL, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia ( w 2 przypadkach- ustalenie w odrębnym postępowaniu uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego,  w 1 przypadku- korzystania z systemu środowiskowego wsparcia oraz konieczności stałej opieki, w 1 przypadku- do odpowiedniego zatrudnienia, w 1 przypadku w celu ustalenia czy osoba spełnia przesłanki określone w art. 8 prawo o ruchu drogowym. ). W sprawie o nr: 1013/ 04 został przyjęty wniosek niekompletnie wypełniony i nie podpisany przez osobę zainteresowaną. 

2. Do wszystkich wniosków załączono zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, zawierające rozpoznanie choroby zasadniczej i opis stanu zdrowia- zgodnie z § 3 ust. 2 pkt. 1 w/w rozporządzenia wraz z dokumentacją dodatkową. We wszystkich skontrolowanych sprawach, zaświadczenia o stanie zdrowia wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/ w rozporządzenia.

3. W każdej ze skontrolowanych spraw została przeprowadzona analiza kompletności załączonej dokumentacji medycznej, przeprowadzona w trybie § 33 pkt. 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r. czyli przez lekarza- członka Zespołu. 

4. We wszystkich sprawach dokonano prawidłowego, pod względem rodzaju schorzenia i celu orzekania, doboru specjalistów do składu orzekającego ( lekarza i pracownika socjalnego oraz doradcy zawodowego ).

5. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia - czyli doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W sprawach o nr: 1008/ 04 oraz 1009/ 04 mimo zastosowania prawidłowego trybu doręczenia ( za potwierdzeniem odbioru ) nie podjęto niezwłocznie czynności związanych z nadaniem biegu sprawie: w obu przypadkach datą wpływu były: 13.07.2004r. i 14.07.2004r., a  zawiadomienie o terminie posiedzenia wysłano dopiero pismem z dniem 9.08.2004r, ustalając termin rozpatrzenia sprawy na 31.08.2004r. Tym samym oba wnioski zostały rozpatrzone z przekroczeniem terminu. Wnioski o nr: 1013/ 04 i 1014/ 04 rozpatrzono również z przekroczeniem 1 miesięcznego terminu, chociaż analiza kompletności dokumentacji medycznej została dokonana przez lekarza niezwłocznie.

6. Oceny stanu zdrowia sporządził lekarz - przewodniczący składu orzekającego, po przeprowadzeniu bezpośrednich badań przedmiotowych i ocenie załączonej dokumentacji medycznej. W jednym przypadku ( wniosek nr: 1022/ 04 ) ustalenia orzecznicze zostały

przeprowadzone bez osobistego udziału osoby zainteresowanej, po uprzedniej ocenie zasadności zastosowania tego trybu- czyli zgodnie z § 8 ust. 4 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r.

7.  Z odbytych w dniu 31.08.2004r. posiedzeń sporządzono protokoły, uwzględniające ustalenia wynikające ze sporządzonych przez specjalistów ocen: rozpoznanie zasadnicze, okresu/ datę powstania niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki wydano orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokoły opatrzono pieczątką Zespołu oraz pieczątkami i podpisami specjalistów z danego składu orzekającego.

8. Ustalenia, zawarte w ocenach specjalistów znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności, które zawierają elementy, wynikające z § 13 ust. 2 w/ w rozporządzenia i zostały doręczone osobom zainteresowanym prawidłowo tj: odebrane osobiście  za pokwitowaniem na orzeczeniu i w prowadzonym rejestrze, lub wysłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

II. Ocena orzecznicza.

1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu dzieci w 10 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia  z 15.07.2003r. ) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, 2/ wyniki badań diagnostycznych ( badanie dopplerowskie tętnic ).

2. Oceny stanu zdrowia zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ).

W sprawach o nr: 1008/ 04 i 1009/ 04 , w których jako rozpoznanie zasadnicze ustalono: miażdżycę zarostową tętnic kończyn dolnych, chorobę zwyrodnieniową kręgosłupa oraz stan po korekcji skoliozy piersiowo- lędźwiowej- w ocenach stanu zdrowia nie odnotowano opisu ograniczeń, możliwych do ustalenia bezpośrednim badaniem.

3. Stwierdzone schorzenia w dwóch przypadkach nie stanowiły podstawy do zaliczenia do osób niepełnosprawnych. W trzech przypadkach osoby zainteresowane zaliczono do osób niepełnosprawnych: jednym przypadku w stopniu znacznym ( na 2 lata ), w jednym przypadku w stopniu umiarkowanym ( na trwale ) oraz w jednym przypadku w stopniu lekkim ( na 2 lata ). W dwóch przypadkach ustalono brak niepełnosprawności.

4. We wszystkich skontrolowanych wnioskach, w ocenach lekarskich o stanie zdrowia zostały prawidłowo określone istotne elementy ustaleń orzeczniczych: przyczyna niepełnosprawności, okres na jaki orzeczono stopień niepełnosprawności, data/ okres

powstania niepełnosprawności. W sporządzonych przez lekarzy ocenach zachowana została spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia i okresem na jaki ustalono niepełnosprawność.

5. W sprawach nr: 1013/ 04 i 1014/ 04, w których do składu orzekającego, obok lekarza powołano doradcę zawodowego, oceny zawodowe zostały sporządzone w sposób lakoniczny. Ponieważ osoby zainteresowane w tych sprawach nie zostały zaliczone do osób niepełnosprawnych, doradca zawodowy, w sporządzonych ocenach powinien wykazać, iż stan zdrowia nie powoduje żadnych ograniczeń w funkcjonowaniu na płaszczyźnie zawodowej i szczegółowo uzasadnić takie ustalenie.

W pozostałych skontrolowanych sprawach wskazania, wynikające z art. 6 b ust. 3 w/ w ustawy, określono adekwatnie do orzeczonego stopnia, rodzaju schorzenia i sytuacji społeczno- zawodowej osoby orzekanej.

Wnioski końcowe.

Analiza losowo wybranej dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół w Wysokiem Mazowieckiem skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wykazała, iż zostały one wydane prawidłowo pod względem zgodności z załączoną dokumentacją medyczną. We wszystkich sprawach dokonano sprawdzenia przez lekarza- członka Zespołu kompletności załączonej dokumentacji, zgodnie z § 33 pkt. 2 obowiązującego rozporządzenia z 15.07.2003r.

W kilku ocenach lekarskich, opisanych wyżej stwierdzono nieprawidłowości takie jak: nie wypowiedzenie się co do rokowań i niedokładne opis bezpośrednich badań przedmiotowych. Nieprawidłowości te należy zakwalifikować jako nieprawidłowości z zakresu standardów sporządzania ocen, a nie naruszenia przepisów prawa, skutkujące błędnymi ustaleniami co do stopnia niepełnosprawności czy niepełnosprawności. Jako naruszenie standardów sporządzania ocen należy zakwalifikować również stwierdzoną wewnętrzną niespójność w ocenach psychologicznych oraz lakoniczność opisów w ocenach zawodowych. We wszystkich skontrolowanych wnioskach zapadły prawidłowe pod względem orzeczniczym rozstrzygnięcia.

Najistotniejszym naruszeniem obowiązujących procedur, jakie stwierdzono w wyniku kontroli było niezachowanie w kilku sprawach 1- miesięcznego terminu do ich rozpatrzenia. 

Dokumentacja w sprawach orzekania prowadzona jest przez Zespół w sposób uporządkowany, przejrzysty i schludny. Czynności procesowe w toku postępowania są

przeprowadzane i dokumentowane prawidłowo. We wszystkich sprawach dokonywana jest wstępna kontrola kompletności dokumentacji medycznej- przez lekarza- członka Zespołu, zgodnie z § 33 pkt. 2 w/w rozporządzenia. Stosowany jest prawidłowy tryb wyznaczania posiedzeń składów orzekających ( przez Przewodnicząca Zespołu i adresowany do, prawidłowo dobranych pod względem specjalności, członków ). Zawiadomienia o terminach posiedzeń składów orzekających są doręczane stronom prawidłowo tzn: za potwierdzeniem odbioru i na co najmniej 14 dni przez wyznaczonym dniem posiedzenia.

Badania lekarskie, rozmowy z pozostałymi specjalistami ( pracownikiem socjalnym, doradcą zawodowym, psychologiem i pedagogiem ) oraz posiedzenia składów orzekających odbywają się w poradni, należącej do miejscowego szpitala. Dla osób orzekanych w danym dniu są dostępne 3 pomieszczenia: gabinet lekarski, pokój w którym przeprowadzane są oceny oraz  pomieszczenie, w którym trakcie badań przebywa protokolant ( Sekretarz Zespołu ) a następnie odbywają się posiedzenia składów. Osoby zainteresowane oczekują w przestronnej poczekalni i mają do dyspozycji przystosowane odpowiednio toalety. Dostęp z zewnątrz do pomieszczeń jest dobry- nie stwierdzono barier architektonicznych.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Jednocześnie informuje się o:

1/ przysługującym prawie zgłoszenia ( przed podpisaniem protokołu, w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ) pisemnych zastrzeżeń co ustaleń, zawartych w protokole.

2/ przysługującym prawie odmowy podpisania protokołu kontroli (w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.

 

KONTROLOWANY:                                               KONTROLUJĄCY:

/-/ Teresa Bazyluk.                                                      /-/ Małgorzata Czyżewska- Worobiej

/-/ Agnieszka Markowska                                           /-/ Teresa Danuta Krzysztoń- Przekop


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  16.12.2004 00:00:00
Data publikacji:  16.12.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  16.12.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl