PROTOKÓŁ
z kontroli
problemowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kołakach Kościelnych, ul. Kościelna 11,
przeprowadzonej w dniach 7 i 14.09.2004 r., REGON 450009843
Wójtem Gminy Kołaki Kościelne jest Pani Barbara Wasiulewska.
Kierownikiem
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołakach jest
Pani Anna Maria Łubnicka od dnia 1 maja 1990r.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych: jest jednostką
organizacyjną, utworzoną uchwałą Rady Gminy Nr 47/XIII/90 w Kołakach
Kościelnych z dnia 22.04.1990r.
Kontrolę przeprowadzili:
1. Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki
2. Jacek Piszczatowski - inspektor
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr
243 z dnia 6.09.2004r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja
Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w
dniu 7.09.2004r. i 14.09.2004 roku.
Temat kontroli:
Realizacja zadań własnych
gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.
Cel
kontroli:
Ocena realizacji zadań
własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art.
17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm.).
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia
kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
I. Zasoby
materialne ośrodka pomocy społecznej.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
III. Zadania realizowane przez
ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji
administracyjnych.
IV. Realizacja zadań własnych gminy o
charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o
pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1)
opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów
społecznych,
2)
sporządzanie bilansu potrzeb,
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania
osobom tego pozbawionym,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
6)
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku
zdarzenia losowego,
7)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na
świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym
dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym
ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
8)
przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
9)
realizacja pomocy w formie
opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która
rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej,
osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,
10)
udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,
11)
organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług
specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,
12)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
13)
tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
14)
dożywianie dzieci,
15)
sprawowanie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
16)
kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt
mieszkańca gminy w tym domu,
17)
sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu
wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu
informatycznego,
18)
utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie
środków na wynagrodzenie pracowników.
V. Realizacja
zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
2)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach
wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,
4)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym
tworzenie i realizacja programów osłonowych.
VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w
art. 18 ust. 1 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o
powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
3)
organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w
miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków
związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5)
prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla
osób z zaburzeniami psychicznymi.
Ustalenia
kontroli:
I. Zasoby materialne.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach
zajmuje jedno pomieszczenie biurowe na II parterze budynku Urzędu Gminy o
powierzchni ok. 18m2. Wejście do budynku jest utrudnione, klienci muszą pokonać ok.60
schodków, które są przeszkodą dla osób niepełnosprawnych. Na stanie rodzinne
Ośrodek posiada i użytkuje 2 komputery z 2 drukarkami, jeden zestaw zakupiony
ze środków na świadczenia rodzinne. Obecnie jeden komputer użytkowany jest
przez pracownika Sekretariatu Urzędu Gminy.
ośrodek posiada dostęp do internetu, korzysta z faxu
Urzędu.
System POMOST
jest zainstalowany, jednakże ze względów technicznych praca w systemie nie jest
możliwa.
Gminę Kołaki zamieszkuje
ok. 2680 mieszkańców, bezrobotni zarejestrowani - 91 osób, co stanowi ok.3,4 %
ogółu ludności.
II. Kadrę Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
stanowią:
1. Anna Maria Łubnicka - zatrudniona w Urzędzie Gminy w Kołakach Koscielnych od
18.11.1981r. na stanowisku referenta (aneks z dnia 11.11.1998r. uzupełnienie
obowiązków, aneks do zakresu obowiązków z dnia 3.05.1982r., aktem mianowania z
1983r. -referent, akt mianowania z 1989 - inspektor, na stanowisku kierownika
od dnia 1.05.1990r.(powierzono pełnienie obowiązków). Wykształcenie Technikum
Rolnicze. Staż pracy w pomocy społecznej 22 lata.
2. Irena Kwiatkowska - zatrudniona w ośrodku od 1.11.1990r.na czas nieokreślony na stanowisku
pracownika socjalnego, wykształcenie: Technikum Zawodowe Włókiennicze w Łomży,
tytuł technik włókiennik. Ukończone szkolenie organizowane przez Ministerstwo
Pracy i Polityki Socjalnej "Teoria i praktyka pracy socjalnej" w 1993r.. Staż
pracy ogółem ok.35 lat .
3. Wioletta Kossakowska
- wykształcenie średnie zatrudniona w Urzędzie Gminy na podstawie skierowania
PUP w sprawie odbywania stażu. Umowa zawarta w dniu 2.08.2004r.pomiędzy
starostą (reprezentowany przez Dyrektora PUP a ośrodkiem pomocy społecznej
reprezentowanym przez Wójta Barbarę Wasiulewską) od
2.08. do 30.11.2004r., wykształcenie średnie.
Kontrolujący stwierdzili, że Kierownik Osrodka
nie spełnia wymogów okreslonych w art.122 ustawy o
pomocy społecznej, a w szczególności nie posiada specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej. W
Ośrodku nie ma pracownika socjalnego, przeprowadzającego rodzinne wywiady
środowiskowe. Zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego osoba nie posiada
wykształcenia wynikającego z ustawy o pomocy społecznej. Wywiady przeprowadza
aspirant pracy socjalnej. Zgodnie z art. 110 ust. 11 ustawy o pomocy
społecznej określa, że zatrudnienie
pracowników socjalnych powinno być 1 pracownik socjalny na 2.000 mieszkańców.
III. Zadania
realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach
Kościelnych realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej i o
świadczeniach rodzinnych. W ośrodku nie ma wyodrębnionego stanowiska do
realizacji świadczeń rodzinnych.
Kierownik
Ośrodka został upoważniony do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie
wykonywania zadań zleconych oraz do wydawania decyzji administracyjnych w celu
wykonywania zadań własnych gminy oraz zadań o charakterze obowiązkowym w
zakresie pomocy społecznej - na podstawie uchwały Nr 104/XXIV Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 28.kwietnia 1993r. Upoważnienie to jest nieadekwatne do zadań
wynikających z ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r. Zgodnie z art.110
ust.7 - Wójt (burmistrz, prezydent miasta) udziela kierownikowi ośrodka pomocy
społecznej upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych
sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy). Ponadto
Zarządzeniem z dnia 15.04.2004r. Nr 50/04 Wójt Gminy Kołaki
Kościelne upoważnił Panią Annę Marię Łubnicką do
realizacji zadań w zakresie świadczeń rodzinnych. i wydawania w tych sprawach
decyzji.
Ze względu na upoważnienie Kierownika Ośrodka do
realizowania
świadczeń rodzinnych na podstawie art.
20 ust. 4 ustawy z dnia 28.11.2003r. w Ośrodku winna być utworzona komórka
organizacyjna (odrębne stanowisko) do realizacji świadczeń rodzinnych.
Kontrolujący ustalili, że w Gminnym Ośrodku Pomocy
Społecznej w Kołakach nie wyodrębniono stanowiska do
spraw świadczeń rodzinnych. Sprawami dot. świadczeń rodzinnych zajmuje się
Kierownik Ośrodka.
IV. Realizacja
zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.
1) gminna strategia
rozwiązywania problemów.
Do dnia kontroli gmina nie opracowała jeszcze
gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Uchwałą Nr X/60/04 Rady Gminy Kołaki
z dnia 24.01.2004r. przyjęto do realizacji Gminny Program Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok. Na realizację tego programu w
budżecie gminy (w dziale Ochrona zdrowia) zaplanowano kwotę 23.048 zł.
W
ramach programu założono realizację takich zadań jak:
-
zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji osób
uzależnionych od alkoholu (poprzez m.in. udzielanie informacji osobom
uzależnionym o możliwościach podejmowania profesjonalnej terapii, wsparcie
finansowe instytucji udzielających pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla
tych osób),-
-
udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą (poprzez
prowadzenie i finansowanie działalności edukacyjnej , organizowanie pomocy
rodzinom osób uzależnionych od alkoholu),
-
prowadzenie działalności
informacyjnej i edukacyjnej wśród dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie
pozalekcyjnych zajęć sportowych, działalności na rzecz dożywiania dzieci
kontynuowanie programu
wychowawczo-profilaktycznego "Gimnazjalista", prowadzonego przez pracowników
poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczestnictwo w ogólnopolskiej akcji
"zachowaj trzeźwy umysł", finansowanie szkolnych programów profilaktycznych dla
dzieci i młodzieży,
-
wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych
służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
-
wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie
centrów integracji społecznej (poprzez przeznaczenie dotacji na pierwsze
wyposażenie centrum integracji społecznej).
2) bilans potrzeb.
Nowe zadanie wprowadzone po 1 styczniu 2004 r., jego
odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy
społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym
Radzie Gminy.
Rada
Gminy uchwałą Nr XI/64/04 z dnia 19 marca 2004 r. zatwierdziła budżet Gminy na
2004 rok. W dziale ?Pomoc społeczna" zaplanowano kwotę 239.600zł, w tym na
zadania własne - 108.400 zł.
Wójt Gminy Kołaki Kościelne Zarządzeniem Nr 67/04 z dnia 30.06.2004r.
dokonał zmian w budżecie Gminy Kołaki na 2004 rok.
3) udzielanie schronienia,
zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.
Gmina nie posiada
pomieszczeń służących zadaniu. Zapewnienie schronienia, gdyby jednakże taka
potrzeba powstała zadanie to realizowanoby poprzez
umieszczenie osób potrzebujących w budynku jednorodzinnym (pustostan)
mieszczącym się na terenie gminy w miejscowości Zanie.
Celem realizacji zadania - zapewnienie wyżywienia, Ośrodek w razie potrzeby
może zakupić obiady w stołówce szkolnej lub udzielić zasiłku celowego na zakup
żywności. Ośrodek nie prowadzi stałej zbiórki odzieży. W razie nagłej potrzeby
Ośrodek udziela pomocy w formie zasiłku celowego na zakup odzieży.
4) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków okresowych.
Ośrodek w Kołakach Kościelnych w okresie od 1.01. - 30.04.2004r.
przyznał zasiłki okresowe 23 rodzinom, od 1.05.2004r. z tej formy pomocy
skorzystało 32 rodziny. Średni czasokres tej pomocy wynosił 3-4 miesiące.
Najczęstszym powodem
przyznania pomocy był brak możliwości zatrudnienia, a także bezradność w
sprawach opiekuńczo-wychowawczych (wielodzietność), długotrwała choroba.
Kontrolujący
sprawdzili wszystkie akta osób otrzymujących pomoc w tej formie po 1.01.2004r.
Wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadu
środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania
renty socjalnej (Dz.U.Nr 114, poz.1220), a decyzje
podejmowane zgodnie z terminem określonym w KPA.
W trakcie
kontroli stwierdzono jednakże nieprawidłowości, polegające między innymi na
tym, że decyzje wydawano w oparciu o
dokumentację niezgodną z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 10.03.1997r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania zasiłku okresowego
(Dz.U.Nr.26, poz.140). W aktach brak m.innymi prawidłowych zaświadczeń z UG potwierdzających
powierzchnię posiadanego gospodarstwa rolnego, zaświadczeń z PUP
potwierdzających status osoby bezrobotnej i fakt otrzymywania zasiłku dla
bezrobotnych. Do wyliczenia dochodu
rodziny, przyjmowane są nieprawidłowe zaświadczenia o
wynagrodzeniu. (zamiast kwoty netto,
kwota brutto, z wyszczególnioną wysokością składek na ubezpieczenie społeczne,
składkami PZU, itp.). Ponadto błędnie wyliczany jest dochód w sytuacjach
utrzymywania się z gospodarstwa rolnego, z uwagi na odejmowanie składki KRUS
(faktycznie nie opłaconej - brak potwierdzenia opłaty stemplem pocztowym).
Stwierdzone
nieprawidłowości w zakresie ustalania dochodu rodziny rzutować mogą na
W okresie od 1.01.do
30.04.2004r. wysokość zasiłków okresowych kształtowała się w przedziale od.100zł do 300 zł.
W okresie tym
wysokość zasiłku okresowego w kilku przypadkach została ustalona w kwocie
wyższej niż wynikałoby to z obowiązującego wówczas przepisu art.31 ustawy o
pomocy społecznej z dnia 29.11.1990r.
Wysokość zasiłków
okresowych przyznawanych po 1.05.2004r. wynosiła od 43,07zł do 418z ł.
Stwierdzono, ze w kilku przypadkach nie jest
ona zgodna z art. 147 ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r.
(wyliczona wysokość nie stanowi 15 lub 20% różnicy pomiędzy dochodem ustawowym
a dochodem rodziny). Stwierdzone nieprawidłowości w zakresie ustalania dochodu
rodziny rzutują na wysokość zasiłków
okresowych, zwłaszcza przyznawanych po
1.05.2004r.
Ponadto po
wejściu w życie ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej osoby, którym
przyznano zasiłek okresowy na okres dłuższy niż do maja 2004r. nie były
informowane o wygaśnięciu decyzji z mocy prawa. W maju ośrodek nie realizował
żadnych wypłat zasiłków okresowych.
W kontrolowanym okresie nie wydano
decyzji odmawiających udzielenia pomocy.
Przykłady osób otrzymujących zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr 1
do protokołu.
5) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków celowych.
W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Kołakach podjął 29 decyzji przyznających zasiłek celowy.
Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie
podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy żywność.
Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia
12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano 49 decyzji przyznających zasiłek
celowy.
Wśród
skontrolowanych 30% akt osób otrzymujących te formę pomocy stwierdzono
nieprawidłowości, polegające między innymi na braku wniosku o udzielenie
zasiłku, niekompletnej dokumentacji warunkującej przyznanie pomocy (dokumentów
potwierdzających dochody zainteresowanych, brak określenia w decyzji
przeznaczenia udzielonej pomocy)
Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego
opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
6) wypłacanie zasiłków celowych
na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.
Pomoc
w tej formie przyznano jednej rodzinie. Opis przyznanej pomocy stanowi
załącznik Nr 3 do protokołu.
7) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom
bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i
możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym
ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
Nie przyznano tej formy
pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie było
osób bezdomnych
8) przyznawanie zasiłków
celowych w formie biletu kredytowanego,
Nie przyznano tej formy
pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto
umowy z PKP na refundacje kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono
by pomocy w formie zasiłku celowego.
9) realizacja pomocy w formie
opłacania składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która
rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej
osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz
wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.
Nie przyznano tej formy
pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.
10) praca socjalna.
Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w
postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że ta forma pomocy
obejmuje
1)
odwiedziny i wizyty w miejscu zamieszkania podopiecznych w celu
pokonywania indywidualnych problemów,
2)
pomoc w zakupie i dowozie opału na zimę osobom potrzebującym ( w tym
niewidomym)
3) pomoc w załatwianiu różnych
spraw urzędowych
4) pomoc w wypełnianiu wniosków
o ustalenie stopnia niepełnosprawności,
5) współpraca z Gminną Komisją
do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
6) kierownie dzieci na kolonie letnie w
ramach współpracy ze szkołami na terenie gminy,
7) współpraca z Policją i
Powiatowym Centrum Pomocy rodzinie w Zambrowie.
11) organizowanie i świadczenie
usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z
wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Gmina nie świadczy usług
opiekuńczych.. W budżecie na 2004r. gminy zaplanowano kwotę 300zł na
zabezpieczenie usług Jednocześnie w
budżecie nie są zabezpieczone środki na umieszczenie osób wymagających opieki w
dps.
12) prowadzenie i zapewnienie
miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań
chronionych.
Gmina nie prowadzi placówek
opiekuńczo-wychowawczych, ośrodków wsparcia dziennego, ani mieszkań
chronionych.
13) tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Nie stworzono takiego
systemu. Elementy programu opieki nad dzieckiem i rodziną zawiera program
GKRPA.
14) dożywianie dzieci.
Rada Gminy w Kołakach w dniu 25 kwietnia 2002r. podjęła uchwałę Nr
XXVIII/118/02 w sprawie zasad zwrotu
wydatków na świadczenia przyznawane w ramach zadań własnych gminy w zakresie
dożywiania uczniów w szkołach, która stanowi, że zwrot wydatków poniesionych na
świadczenia przyznane w formie gorącego posiłku następuje w całości wówczas gdy
dochód na osobę w rodzinie przekracza 200% kryterium dochodowego określonego w
art.4 ustawy o pomocy społecznej (uchwała
nieadekwatna do nowej ustawy o pomocy społecznej).
W budżecie na pomoc społeczną pod pozycją "Pozostała
działalność" - świadczenia społeczne w dziale 852, rozdział 85295, paragraf
3110 na dożywianie zaplanowano kwotę
8
200z ł.
Zarządzeniem Nr 67/04 Wójta Gminy Kołaki Kościelne z dnia 30.06.2004r.w sprawie zmian w
budżecie gminy na 2004r. wprowadzono zmiany w dochodach i wydatkach
budżetowych, zwiększając w poz. Pomoc społeczna - pozostała działalność dotację
celową o kwotę 6 202zł
W okresie od 1 stycznia 2004
r. do dnia kontroli pomocą w formie dożywiania objęto 34 dzieci. Pomoc jest
realizowana w formie obiadów z 2 dań w szkołach podstawowych i gminazjum w Kołakach oraz
wydawania bułeczek z herbatą lub mlekiem w
stołówkach szkół podstawowych w szkołach podstawowych w Zaniach i Szczodruchach.
Pomoc w formie dożywiania
przyznawana jest w formie decyzji administracyjnej (zasiłek celowy na zakup
posiłku).
15) sprawienie pogrzebu, w tym
osobom bezdomnym.
Nie udzielano pomocy w tej
formie, nie było takiej potrzeby na terenie gminy. Gdyby zaistniała taka
potrzeba, ośrodek byłby w stanie zapewnić pochówek zgodni z wyznaniem zmarłego.
16) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za
pobyt mieszkańca gminy w tym domu.
W budżecie gminy nie
zaplanowano na 2004r. środków na ten cel. W 2004r. nie skierowano żadnej osoby
do dps. Z wyjaśnień kierownika ops
wynika, że gdyby zaistniała potrzeba umieszczenia mieszkańca gminy w takiej
instytucji, to znalazłyby się środki z nadwyżki w innych rozdziałach.
16) sporządzanie
sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu
informatycznego.
Sprawozdawczość nie jest
sporządzana w systemie informatycznym, ale informacje sprawozdawcze przesyłane
są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.
17) utworzenie i utrzymanie
ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie
pracowników.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach
funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XXIII/94/04 z
dnia 28.06.2004r. Rady Gminy Kołaki Kościelne.
Na podstawie
załącznika Nr 2 do Uchwały Rady Gminy Kołaki
Kościelne z dnia 19.03.2004r. plan wydatków w dziale 852 - ?Pomoc społeczna"
wynosi 239.600zł zł, w rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej" 52.100 zł,
(z tego 11.100zł zadania własne, 41.000zł zadanie zlecone), tj:
-
wynagrodzenie osobowe pracowników - 36.783 zł, (własne 6.783zł, zlecone
30.000zł)
-
dodatkowe wynagrodzenie roczne - 3.000 zł,
-
składki na ubezpieczenie społeczne - 7.160 zł,
-
Fundusz pracy - 975 zł,
-
zakup materiałów i wyposażenia - 1.282 zł,
-
zakup usług pozostałych - 1.000 zł,
-
podróże służbowe krajowe - 300 zł,
-
odpis na zakładowy f.ś.s. - 1.400 zł.
-
różne opłaty i składki - 200zł.
Udział środków własnych w
stosunku do ogółu środków przeznaczonych na utrzymanie ośrodka środków wynosi 21 %.
V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2
ustawy.
1) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków specjalnych celowych.
W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Kołakach podjął 17 decyzji przyznających specjalny zasiłek
celowy. Pomocy udzielano z uwagi na zakup leków w związku z występującymi w
rodzinie chorobami.
Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia
12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano 6 decyzji przyznających specjalny
zasiłek celowy (w wysokościach od 26,10zł ? do 980zł).
Kontrolujący sprawdzili 20% akt osób otrzymujących te formę pomocy.
Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły między innymi braku kompletnej
dokumentacji niezbędnej do przyznania zasiłku (brak wniosku osoby
zainteresowanej, bądź zawiadomienia o wszczęciu postępowania potwierdzających
urzędu, brak zaświadczeń potwierdzających udokumentowanie dochodu, brak
zaświadczenia z PUP potwierdzającego status osoby bezrobotnej, brak określenia
w decyzji przeznaczenia przyznanej pomocy, brak potwierdzenia w dokumentacji
zaistnienia "szczególnie uzasadnionego przypadku)"). W trakcie kontroli
stwierdzono, że w jednym przypadku ośrodek przyznał zasiłek w wysokości
niezgodnej z art. 41 ustawy o pomocy społecznej.
Przykłady osób korzystających z zasiłku
celowego opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.
2) przyznawanie i wypłacanie
pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie.
Nie przyznano pomocy w tej
formie. Z wyjaśnień Kierownika wynika,
że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej
pomocy,
3) prowadzenie i zapewnienie
miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz
kierowanie do nich osób wymagających pomocy.
Brak jest domu pomocy i
ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które
należałoby umieścić w takiej placówce.
4) inne zadania z zakresu
pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja
programów osłonowych.
Gmina nie ma opracowanych
własnych programów osłonowych.
VI. Realizacja zadań z zakresu administracji
rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.
1) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków stałych.
W okresie od 1.01. do
30.04.2004r. z tej formy pomocy korzystało 4 osób, od 1.05.2004r. - 6 osób.
Kontrolujący sprawdzili akta
wszystkich zasiłkobiorców. Osoby korzystające z tej formy pomocy spełniały
kryteria określone w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 29.11.1990r. o pomocy
społecznej.
Jednakże,
po wygaśnięciu decyzji podjętych w oparciu o przepisy ustawy o pomocy
społecznej z dnia 29.11.1990r., ośrodek nie wszczynał postępowania w sprawie
uprawnień do zasiłku stałego w związku ze zmianą przepisów. Strony nie były
powiadamiane o wygaśnięciu z mocy prawa tych decyzji. Nie prowadzono
postępowania administracyjnego w celu
ustalenia dalszych uprawnień do zasiłku stałego. Nie wydano nowych decyzji w
oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. Wypłaty
świadczeń realizowano w oparciu o decyzje przyznane na podstawie uchylonej
ustawy o pomocy społecznej z 29.11.1990r.
Przykłady osób korzystających z tej pomocy opisano w załączniku Nr 4 do
protokołu.
2) opłacanie składek na
ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia.
GOPS w Kołakach Kościelnych
w okresie od 1.01. - 30.04.2004r. opłacał składkę zdrowotną za 6 osób - otrzymujące
zasiłki stałe wyrównawcze, a od 1.07.2004r. za 6
osób korzystających z zasiłku stałego.
3)
organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Ośrodek nie świadczy pomocy
w formie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
4) przyznanie
i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską
żywiołową lub ekologiczną.
Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.
Protokół niniejszy sporządzono w
dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik
Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych został poinformowany o przysługującym
mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w
niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących
stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania
protokołu.
O przeprowadzeniu
kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 2.
Kontrolowany: Kontrolujący:
Anna Maria Łubnicka,
25.10.2004 r. 1. Margarita
Jaroszuk
2. Jacek Piszczatowski