Protokół
kontroli w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w
Białymstoku
ul. Ciołkowskiego
2/3, 15-264 Białystok
Regon : 000162292 ,
NIP: 966-05-90-188
Kontrolę
w dniach 9,16,17 listopada 2004 r. przeprowadziła Monika Kondratowicz
starszy inspektor w Wydziale Prawnym i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku na podstawie upoważnienia do kontroli nr 42/04 z dnia 02
listopada 2004r.
Temat
kontroli:
Sposób
wykonywania zadań kontrolnych w latach 2003 i 2004 w Wojewódzkim Inspektoracie
Ochrony Środowiska w Białymstoku, zwanym dalej Inspektoratem.
W trakcie kontroli zbadano:
1)
organizację działalności
kontrolnej,
2)
planowanie kontroli,
3)
wykonywanie kontroli,
4)
realizację wyników
kontroli,
5)
prowadzenie dokumentacji
kontrolnej.
Kontrolą
objęto rok 2003 oraz 2004 do dnia kontroli.
Podlaskim
Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w Białymstoku od dnia 29 maja 2004r jest Pani Grażyna Żyła-Pietkiewicz.
Od
dnia 15 lutego 1999r. do dnia 28 maja 2004r. Podlaskim Wojewódzkim Inspektorem
Ochrony Środowiska w Białymstoku był Pan Marek Kędzierzawski.
Zastępcą
Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku jest Pan
Lech Januszko.
W czasie kontroli wyjaśnień udzielali:
-
Pan Lech Januszko - Zastępca
Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku,
-
Pan Mirosław Michalczuk -
Naczelnik Wydziału Inspekcji,
-
Pan Adam Krasiński - starszy specjalista ds. prawnych
W
toku kontroli ustalono, co następuje:
1.
Organizacja
kontroli w Inspektoracie.
W
Inspektoracie obowiązuje regulamin organizacyjny ustalony zarządzeniem Nr 78/99
Wojewody Podlaskiego z dnia 28 czerwca 1999r. w sprawie zatwierdzenia
regulaminu Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku.
Regulamin zgodnie z § 4 określa zadania Wojewódzkiego Inspektoratu, strukturę
organizacyjną, uprawnienia do podejmowania decyzji oraz podpisywania dokumentów
i pism, zakresy działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk
Inspektoratu, zakres działania komórek organizacyjnych Delegatur, nazwy, siedziby
i obszary działania Delegatur Wojewódzkiego Inspektoratu oraz obowiązki i
uprawnienia pracowników.
Zgodnie
z postanowieniami regulaminu Inspektoratu zadania kontrolne wykonują pracownicy
Wydziału Inspekcji w liczbie 29 osób, z tego : 12 w
Białymstoku, 9 w Dziale Inspekcji Delegatury w Łomży i 8 z Działu Inspekcji
Delegatury w Suwałkach.
(akta kontroli nr 1)
Do
zadań Wydziału Inspekcji, zgodnie z § 15 pkt. 1 ppkt. 11 należy koordynacja
całokształtu działalności kontrolnej prowadzonej na terenie województwa
podlaskiego.
Zadania
Inspekcji Ochrony Środowiska zostały określone w art. 2 ustawy z dnia 20 lipca
1991r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z
2002r.Nr 112, poz. 982 z późn. zm).
Kontrolom
prowadzonym przez Inspekcję Ochrony Środowiska podlegają podmioty korzystające
ze środowiska zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt.
20 ustawy z dnia 27 kwietnia 2004r. Prawo ochrony środowiska.
Zgodnie
z wyjaśnieniami Pana Lecha Januszko - z-ca
Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska "kontrolom WIOŚ podlegają teoretycznie wszystkie podmioty korzystające
ze środowiska położone w obrębie woj. podlaskiego. Zdarza się, że kontrole
prowadzone są w podmiotach nie mieszczących się w
definicji zawartej w art. 3 Prawa ochrony środowiska, dotyczy to zwłaszcza
sytuacji interwencyjnych. W rejestrze znajduje się 1820 (stan na 30.06.2004r.) podmiotów korzystających ze środowiska, które mają
większy lub mniejszy wpływ na środowisko i winny podlegać kontroli."
(akta kontroli nr 2 str. 1)
W
ramach wykonywania zadań kontrolnych w Inspektoracie obowiązuje "Instrukcja
przeprowadzania kontroli przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz
podejmowania przez służby IOŚ działań pokontrolnych", zwana dalej "Instrukcją ..." ustalona i "wprowadzona do stosowania" przez
Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w czerwcu 2001 i przekazana pismem GIOŚ
z dnia 26 czerwca 2001r.
(akta kontroli nr 3 str. 1)
Powyższa
instrukcja bardzo dokładnie opisuje takie zagadnienia jak : rodzaje
kontroli, właściwość organów IOŚ do przeprowadzania kontroli wymagań ochrony
środowiska, planowanie kontroli, przygotowanie kontroli, prowadzenie kontroli
oraz działania pokontrolne. Do instrukcji załączono również wzory pism
związanych z przeprowadzaniem kontroli.
W
Inspektoracie kontrole przeprowadzane są na podstawie upoważnienia do kontroli. Upoważnienia są wydawane na
drukach ścisłego zarachowania i ewidencjonowane są w "Księdze druków ścisłego
zarachowania". Zgodnie z tą księgą w roku 2003 wydano 35 upoważnień, a w roku
2004 - 4.
(akta kontroli nr 4)
W
Inspektoracie od listopada bieżącego roku obowiązują również specjalne druki
upoważnienia w związku z kontrolą przeprowadzaną w ramach nowej ustawy o
swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004r.
Jednolity
druk takiego upoważnienia został ustalony przez GIOŚ i przekazany do stosowania
pismem z dnia 14.10.2004r. znak: DIiO-073/145/04/rp
(akta kontroli nr 5 str. 1-10)
Upoważnienia
ta rejestrowane są w rejestrze posiadającym następujące rubryki
:
-
l.p.
-
nr upoważnienia,
-
data kontroli,
-
osoby kontrolujące,
-
znak sprawy.
Rejestr
prowadzony jest od listopada 2004r.
Zgodnie
z wyjaśnieniami Pana Lecha Januszko inspektorzy
posiadają ponadto : "upoważnienia do mandatowania i mogą nakładać
kary grzywny w formie mandatu karnego na osobę winną naruszeń."
Upoważnienia
do kontroli wewnętrznej rejestrowane są w "Rejestrze
wydawanych przez Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w
Białymstoku upoważnień i pełnomocnictw"
Rejestr
prowadzony jest od roku 1999 i zawiera rubryki :
-
l.p.,
-
nr pełnomocnictwa z dnia,
-
komu wydane,
-
w jakim celu wydane.
Do
rejestru prowadzona jest teczka aktowa w której
przechowywane są upoważnienia i pełnomocnictwa wydawane przez Wojewódzkiego
Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku.
Organizacja
kontroli wewnętrznej w Inspektoracie została uregulowana zarządzeniem
wewnętrznym Nr 15/99 Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w
Białymstoku z dnia 22.07.1999r. w sprawie organizacji
przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony
Środowiska w Białymstoku i jego Delegaturach w Łomży i Suwałkach.
Zgodnie
z zarządzeniem w Inspektoracie funkcjonuje kontrola wewnętrzna funkcjonalna i
instytucjonalna. Kontrolę wewnętrzną funkcjonalną wykonują, zgodnie z § 2
zarządzenia, na bieżąco w ramach nadzoru nad pracą kierownicy komórek
organizacyjnych, w tym także Kierownicy Delegatur do podległych pracowników.
Natomiast zgodnie z § 3 kontrolę wewnętrzną instytucjonalną przeprowadza się
doraźnie, na wniosek Dyrektora Wojewódzkiego Inspektora, w zakresie ustalonym
przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Kontrolę wewnętrzną
instytucjonalną wykonuje zespół pracowników powołanych przez Wojewódzkiego
Inspektora.
Kontrolę
wewnętrzną przeprowadza się na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego
przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.
Zarządzenie
określa ponadto co jest przedmiotem kontroli
wewnętrznej instytucjonalnej (§ 4 zarządzenia) oraz charakter kontroli tj.:
interwencyjny, kompleksowy, problemowy i sprawdzający.
W
myśl postanowień § 6 zarządzenia nadzór nad realizacją kontroli wewnętrznej
sprawuje Dyrektor Wojewódzkiego Inspektoratu.
Do
zarządzenia załączono jako zał. nr 1 wzór protokołu z kontroli.
(zarządzenie
Nr 15/99 PWIOŚ, akta kontroli nr 6)
Do
dnia 19 lipca 2004r. Dyrektorem WIOŚ była Pani Krystyna Kiśluk
i do niej należało, zgodnie z zakresem czynności, wnioskowanie do Podlaskiego
Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o przeprowadzenie kontroli
wewnętrznej w Delegaturach, bądź innych komórkach organizacyjnych WIOŚ oraz przeprowadzanie
kontroli wewnętrznej w WIOŚ i delegaturach.
Od
dnia 19 lipca 2004r. zadanie wnioskowania do Podlaskiego Wojewódzkiego
Inspektora Ochrony Środowiska o przeprowadzenie kontroli wewnętrznej w
Delegaturach, bądź innych komórkach organizacyjnych WIOŚ powierzono Panu
Adamowi Krasińskiemu - specjaliście ds. prawnych.
Na
dzień 17 listopada
2004r. przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w zakresie obowiązków posiadali :
-
Pan Mirosław Lewko - Naczelnik
Wydziału Administracyjno - Technicznego w zakresie przestrzegania
obowiązujących w Inspektoracie ustaleń dotyczących zabezpieczenia majątku WIOŚ
przed kradzieżą i zniszczeniem ,
-
Pan Wojciech Sobolewski starszy
inspektor ds. OC, BHP i ppoż. - w zakresie przestrzegania przepisów BHP i ppoż.
Z
dokumentacji kontrolnej dotyczącej przeprowadzania kontroli wewnętrznej w
dniach 1 i 6 października b.r. wynika, że 2 kontrole zostały ustalone
zarządzeniem wewnętrznym nr 27/04 Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru.
W
zarządzeniu ustalono zespół kontrolny w składzie :
-
Adam Krasiński - przewodniczący,
-
Mirosław Lewko - z-ca
przewodniczącego,
-
Joanna Pankiewicz - sekretarz,
-
Katarzyna Mularczyk,
-
Wojciech Sobolewski
Spośród
w/w osób tylko dwie mają w swoich zakresach czynności zapis o przeprowadzaniu
kontroli wewnętrznej w w/w zakresie.
(akta kontroli nr 7 oraz nr 2
str. 13-17)
2.
Planowanie
kontroli.
W
Inspektoracie kontrole podmiotów wykonuje się na podstawie rocznego planu działalności
kontrolnej. Zgodnie z "Instrukcją ..." Roczny plan
kontroli stanowi dokument Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska
określający cele i zadania kontrolne kierowanego przez niego inspektoratu,
łącznie z delegaturami. Dokument też należy przesyłać do GIOŚ w terminie do
dnia 15 grudnia roku poprzedzającego.
"Instrukcja..."
dokładnie określa jakie elementy powinien zawierać
roczny plan kontroli i co powinno być podstawą jego sporządzania (m.in.:
dokument akceptowany przez GIOŚ, wyznaczający ogólne kierunki działalności IOŚ,
dokument akceptowany przez GIOŚ, stanowiący wytyczne do planowania działalności
IOŚ na dany rok, zadania określone jako priorytetowe w skali kraju i
województwa, uwarunkowania ekologiczne wynikające ze specyfiki regionu).
Przed
ustaleniem planu kontroli, zgodnie z wyjaśnieniami Pana L. Januszko
Inspektorat występuje również do samorządu terytorialnego, wojewody, zarządów
parków krajobrazowych i narodowych o przedstawienie problemów z zakresu ochrony
środowiska, których rozpoznanie, a następnie rozwiązanie wymaga przeprowadzenia
prac inspekcyjno-kontrolnych, bądź prowadzenia badań monitoringowych.
Na
tej podstawie, jak również zgodnie z wytycznymi do planowania działalności nadesłanymi
przez GIOŚ powstaje plan działalności kontrolnej Inspektoratu. Takie plany
ustalono na rok 2003 i 2004.
(akta kontroli nr 8)
Plany
zostały przekazane do GIOŚ : na rok 2003 pismem z dnia
30 grudnia 2002r. znak : WM.0212-12/02 i na rok 2004
pismem z dnia 30 grudnia 2003r. znak: WM.0212-19/03. Oba pisma zgodnie z
zamieszczoną na nich datą wysłania zostały wysłane do GIOŚ w dniu 30 grudnia
2002 i 2003 r. tj. 15 dni po terminie określonym w w/w "Instrukcji..."
(akta kontroli nr 9)
Zgodnie
z "Instrukcją ..."
inspektoraty ochrony środowiska powinny sporządzać kwartalny plan
kontroli, który stanowi "dokument Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska
wyznaczający w danym kwartale przewidziane do kontroli jednostki
organizacyjnej, z podziałem na kontrole problemowe i sprawdzające. Dokument ten
jest sporządzany dla całego wioś z podziałem na
poszczególne delegatury."
Zgodnie
z "Instrukcją ..." kwartalny plan kontroli powinien
zawierać takie elenty jak : liczbę kontroli ogółem z podziałem na
podstawowe i sprawdzające, imienny wykaz podmiotów z zaznaczeniem rodzaju
kontroli oraz celów wyznaczonych w rocznym planie, które będą realizowane(z
podaniem nazwy jednostki organizacyjnej, adresu, daty ostatniej kontroli);
wskazanie jaki procent czasu w kwartale jest zarezerwowany na inne kontrole.
W
Inspektoracie plany kwartalne zgodnie z Wyjaśnieniami Naczelnika Wydziału
Inspekcji Pana Mirosława Michalczuka nie są
sporządzane. Sporządza się natomiast plany pracy na każdy miesiąc. W planie tym
uwzględniano m.in.: datę, nazwę zakładu (odbiornika), liczbę prób do analizy i
nr celu. W planach miesięcznych uwzględniane są ewentualne zmiany wynikające
m.in.: z interwencji, prowadzonych postępowań, wniosków jednostek
organizacyjnych związanych z ustaniem naruszenia, wnioski jednostek
organizacyjnych o odroczenie wymierzonej kary lub oddaniem przedsięwzięcia do
eksploatacji.
(akta kontroli nr 10)
Z
wykonywania działalności kontrolnej Podlaski Wojewódzki Inspektor Ochrony
Środowiska przedstawia sprawozdania dla wojewody oraz do Głównego Inspektora
Ochrony Środowiska. Sprawozdania do wojewody kierowane są raz w roku, na
początku każdego roku kalendarzowego za rok poprzedni, zgodnie z oczekiwaniami
wojewody. Natomiast do GIOŚ sprawozdania półroczne zwane "OŚ-2b" z działalności
WIOŚ wysyłane są dwa razy do roku wg wzoru ustalonego rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 22 lipca 2003r. w sprawie programu badań statystycznych
statystyki publicznej na rok 2004 (Dz. U. z 2003r, Nr
159, poz. 1538).
(akta kontroli nr 11)
Raz
w roku sporządzana jest część opisowa rocznego zestawienia informacji dotycząca
realizacji poszczególnych celów kontroli. W lutym roku 2004 sporządzono takie
sprawozdanie za rok 2003.
(akta kontroli nr 12)
Realizacja
planów kontroli za rok 2003-2004 obrazuje tabela stanowiąca akta kontroli nr
13.
3.
Wykonywanie
kontroli.
Zgodnie
z pkt.
5 "Instrukcji..." przygotowanie kontroli powinno uwzględniać stosowanie
zintegrowanego podejścia do sprawdzenia przestrzegania wymagać ochrony
środowiska, zarówno w kontroli podstawowej, sprawdzającej, jak też
interwencyjnej.
Zgodnie
z "Instrukcją..." zasada
sporządzania pisemnej formy programu kontroli nie jest obowiązująca, ale
zalecana jako forma ułatwiająca prowadzenie kontroli, jak też późniejszą
analizę poprawności przeprowadzania kontroli. W Inspektoracie forma ta jest nie
wykorzystywana. Zgodnie z wyjaśnieniami zastępcy Wojewódzkiego Inspektora
Ochrony Środowiska "Instrukcja oraz wyjaśnienia GIOŚ, wskazują
iż programy układane są dla przeprowadzenia kontroli długoterminowych, w
rozbudowanych i wieloobiektowych podmiotach
gospodarczych, gdzie zachodzi konieczność sprawnego połączenia wszystkich
aspektów kontroli oraz badań laboratoryjnych. Na terenie woj. podlaskiego nie
występują wielkie zakłady przemysłowe (np. "lista 80") wymagające przeprowadzania wieloetapowych kontroli. Podmioty i obiekty
kontrolowane są dobrze rozpoznane przez inspektorów WIOŚ w latach ubiegłych,
stąd nie praktykuje się pisemnej formy sporządzania programów kontroli.
Jednakże w przypadku wykonywania ogólnokrajowego cyklu kontrolnego, kontrole są
prowadzone w oparciu o programy kontroli przygotowywane przez Główny Inspektorat
Ochrony Środowiska w Warszawie. Inspektor, który ma przeprowadzić kontrolę w
danej jednostce, na kilka dni przed zaplanowanym terminem rozpoczęcia kontroli,
przygotowuje se do niej przez analizę dostępnej
dokumentacji na temat kontrolowanego podmiotu tj. sprawdzenie czy były wydawane
zarządzenia pokontrolne, czy jest potrzeba wykonania w zakładzie kontrolnych
pomiarów emisji zanieczyszczeń do środowiska, czy na podmiot nakładane były
kary oraz czy podmiot nie zalega z płatnościami kar, sprawdzenie czy zakłada
posiadane decyzje i pozwolenia określające jego zakres korzystania ze
środowiska itp. Powyższe działania są wystarczające dla sprawnego
przeprowadzenia kontroli."
(akta kontroli nr 2 str. 1-2)
Dokumentacja
z przeprowadzanych kontroli sporządzana jest na podstawie wzorów ustalonych w
w/w "Instrukcji..." . W czasie kontroli zbadano
dokumentację z następujących kontroli :
o
Zakładu
Energetycznego Białystok S.A. Rejon Energetyczny Łapy (WI.6730-7/6/03);
o
Chłodni
Białystok S.A. w Białymstoku ( WI.6730/35-2/03);
o
MPO Sp. z o.o. w Sokółce (WI.6730-121/7/03);
o
PUH "MPO"
Spółka z o.o. (WI.6730-1-4/2/03);
o
Gmina Gródek (WI.6730-5-1/1/04);
o
Zakład
Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie (WI.6730-99/11/04,
o
"Artur
Mickiewicz ART-POL" (WI.6736/17/04)
Ze
wszystkich w/w kontroli sporządzono protokoły. Protokoły były zgodne ze wzorem
ustalonym w "Instrukcji...". Każdy protokół zawiera na początku klauzulę "o niejawności zawartych w protokole" o treści
: "zawarte w protokole informacje dotyczące danych technicznych,
technologicznych, handlowych lub organizacyjnych, których ujawnienie mogłoby
naruszyć przepisy ustawy z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji
niejawnych lub danych jednostkowych w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca
1995r. o statystyce publicznej są zastrzeżone."
We
wzorze nr 4 określonym w "załącznikach do instrukcji przeprowadzania kontroli
przez inspektorów inspekcji ochrony środowiska oraz podejmowania przez służby
IOŚ działań pokontrolnych" nie ma mowy o "klauzuli o niejawności
zawartych w protokole".
Wszystkie
badane protokoły były zaparafowane na każdej stronie przez kontrolującego i
kontrolowanego, z wyjątkiem protokołu z kontroli przeprowadzonej w Gminie
Gródek (WI.6730-5-1/04) dotyczącej oczyszczalni
ścieków i ujęć wody w gminie Gródek eksploatowanych przez Komunalny Zakład
Budżetowy w Gródku gdzie zabrakło paraf kontrolującego.
(akta kontroli nr 13)
W
trzech spośród 7 zbadanych dokumentacji kontrolnych zarządzenia pokontrolne
były wydane w 3 przypadkach. Zarządzenia były wydane zgodnie z obowiązującym
wzorem określonym załącznikiem nr 5 do "Instrukcji..."
Zarządzenia
były wydane w terminie tj. nie później niż w 21 dni po zakończeniu kontroli.
Dodatkowo
w pouczeniu dodawano informację o odpowiedzialności w myśl postanowień art. 31a
ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 19991r. o Inspekcji Ochrony Środowiska w
przypadku nie informowania organu inspekcji o zakresie wykonania zarządzenia
pokontrolnego bądź informowania niezgodnego z prawdą.
W
czasie kontroli zbadano również pod względem formalnym protokoły z kontroli
wewnętrznej przeprowadzonej w roku 2004 w dniach 1 i 6 października.
Protokoły
zawierały wszystkie elementy określone w załączniku nr 1 do zarządzenia
wewnętrznego nr 15/99 Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w
Białymstoku z dnia 22.07.1999r. w sprawie organizacji
przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony
Środowiska w Białymstoku i jego Delegaturach w Łomży i Suwałkach.
4.
Realizacja
wyników kontroli.
W
Wydziale Inspekcji prowadzona jest teczka aktowa w której
przechowywane są kopie wydawanych w wyniku przeprowadzonych kontroli zarządzeń
pokontrolnych.
Teczka
prowadzona jest na lata 2003-2004 i zawiera spis spraw, w którym w części
"uwagi" nanoszone są zapisy o
tym czy zarządzenie wykonano, czy np.: udzielono prolongaty z
podaniem daty do kiedy.
Zgodnie
z wyjaśnieniami Pana Lecha Januszko "kontrole WIOŚ generalnie nie są
ukierunkowane na sprawdzenie wykonania zarządzeń pokontrolnych, a obejmują
całokształt wpływu i korzystania podmiotu ze środowiska. (...
) na jednostce kontrolowanej spoczywa obowiązek poinformowania o
wykonaniu otrzymanych zarządzeń pokontrolnych. Odpowiedź na zarządzenie
pokontrolne jest odnotowywana w prowadzonym rejestrze zarządzeń pokontrolnych.
(...) Podczas kontroli sprawdza się każdorazowo wykonanie zarządzenia
pokontrolnego. Przy typowaniu zakładów do rocznego planu kontroli, bierze się
również pod uwagę fakt wydania zakładowi zarządzenia pokontrolnego w roku
poprzednim, stąd większość kontroli w roku (przykładowo w 2003r - 515 kontroli;
I-półroczu 2004r. - 218 kontroli) były kontrolami sprawdzającymi."
(akta kontroli nr
...)
Zgodnie
z "Instrukcją ..." "kontrola sprawdzająca
jest kontrolą następującą po uprzedniej kontroli jednostki organizacyjnej i ma
na celu sprawdzenie realizacji wydanych przez wioś
zarządzeń pokontrolnych oraz wykonania obowiązków nałożonych przez wioś w drodze decyzji administracyjnych, ze względu na
stwierdzone naruszenia wymagań ochrony środowiska." (str.
7 instrukcji).
5.
Prowadzenie
dokumentacji.
Dokumentacja
kontrolna przechowywana jest w teczkach aktowych prowadzonych oddzielnie dla
każdego podmiotu i jednostki, które podlegają kontroli. Wszystkie teczki mają
symbol klasyfikacyjny WI.6730.
W
teczkach prowadzony jest spis spraw.
Upoważnienia
do kontroli wykonywanych na podstawie ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej rejestrowane są w "rejestrze upoważnień do kontroli", którego nie
oznaczono żadnym symbolem klasyfikacyjnym, ani kategorią archiwalną.
Zgodnie
z § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
18 grudnia 1998r. w sprawie
instrukcji kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w
województwie, zwanej dalej "instrukcją kancelaryjną" - "każdy rejestr
kancelaryjny otrzymuje własny symbol (znak)".
Ponadto
nie prowadzi się teczki aktowej do tego rejestru, gdzie przechowywane byłyby
kopie wydawanych upoważnień. Przechowywane są one przy całej dokumentacji z
przeprowadzanej kontroli.
Zgodnie
z § 19 ust. 5 instrukcji kancelaryjnej każdemu rejestrowi odpowiada teczka, ozn. symbolem rejestru,
przeznaczona do przechowywania akt sprawy ostatecznie załatwionych i wpisanych
do danego rejestru.
Upoważnienia
do kontroli wydawane na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie
oznaczano numerem sprawy. Zgodnie z § 17 ust. 1 instrukcji kancelaryjnej znak
spawy jest stałą cechą rozpoznawczą sprawy.
Plany
kontroli przechowywane są w teczce oznaczonej hasłem klasyfikacyjnym "plany" . W teczce nie prowadzono spisu spraw i nie oznaczone jej żadnym symbolem klasyfikacyjnym i
kategorią archiwalną.
Zgodnie
z załącznikiem nr 7 do instrukcji kancelaryjnej teczka aktowa powinna zawierać
w swym opisie następujące elementy : symbol literowy komórki organizacyjnej i symbol klasyfikacyjny z wykazu akt,
jednostkę i komórkę organizacyjną, kategorię archiwalną, tytuł teczki i nazwa
hasła klasyfikacyjnego, roczne daty końcowe akt.
Podlaski
Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Białymstoku została poinformowana o
prawie zgłaszania umotywowanych zastrzeżeń odnośnie ustaleń zawartych w
protokole oraz wyjaśnień do stwierdzonych w protokole nieprawidłowości w
terminie 7 dni od daty podpisania protokołu.
Na tym protokół
zakończono i po odczytaniu podpisano.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z czego jeden doręczono
Podlaskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w Białymstoku.
O
przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce kontroli w Wojewódzkim
Inspektoracie Ochrony Środowiska w Białymstoku pod pozycją nr 204.
Białystok,
22 grudnia 2004r.
Wojewódzki
Inspektor
Starszy
Inspektor
Ochrony
Środowiska
/-/ Monika
Kondratowicz
w Białymstoku
/-/
Grażyna Żyła- Pietkiewicz