Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34027807   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Protokół

 

Protokół

kontroli w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska  w Białymstoku 

ul. Ciołkowskiego 2/3, 15-264 Białystok

Regon : 000162292  , NIP: 966-05-90-188

Kontrolę w dniach 9,16,17 listopada 2004 r. przeprowadziła Monika Kondratowicz starszy inspektor w Wydziale Prawnym i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia do kontroli nr 42/04 z dnia 02 listopada 2004r. 

Temat kontroli:

Sposób wykonywania zadań kontrolnych w latach 2003 i 2004 w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Białymstoku, zwanym dalej Inspektoratem.

W trakcie kontroli  zbadano:

1)                               organizację działalności kontrolnej,

2)                               planowanie kontroli,

3)                               wykonywanie kontroli,

4)                               realizację wyników kontroli,

5)                               prowadzenie dokumentacji kontrolnej.

Kontrolą objęto rok 2003 oraz 2004 do dnia kontroli.

Podlaskim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w Białymstoku od dnia 29 maja 2004r  jest Pani Grażyna Żyła-Pietkiewicz.

Od dnia 15 lutego 1999r. do dnia 28 maja 2004r. Podlaskim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w Białymstoku był Pan Marek Kędzierzawski.

Zastępcą Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku jest Pan Lech Januszko.

 W czasie kontroli wyjaśnień udzielali:

-                      Pan Lech Januszko - Zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku,

-                      Pan Mirosław Michalczuk - Naczelnik Wydziału Inspekcji,

-                      Pan Adam Krasiński - starszy specjalista ds. prawnych

     W toku kontroli ustalono, co następuje:

1.                               Organizacja kontroli w Inspektoracie.

W Inspektoracie obowiązuje regulamin organizacyjny ustalony zarządzeniem Nr 78/99 Wojewody Podlaskiego z dnia 28 czerwca 1999r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku. Regulamin zgodnie z § 4 określa zadania Wojewódzkiego Inspektoratu, strukturę organizacyjną, uprawnienia do podejmowania decyzji oraz podpisywania dokumentów i pism, zakresy działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk Inspektoratu, zakres działania komórek organizacyjnych Delegatur, nazwy, siedziby i obszary działania Delegatur Wojewódzkiego Inspektoratu oraz obowiązki i uprawnienia pracowników.

Zgodnie z postanowieniami regulaminu Inspektoratu zadania kontrolne wykonują pracownicy Wydziału Inspekcji w liczbie 29 osób, z tego : 12 w Białymstoku, 9 w Dziale Inspekcji Delegatury w Łomży i 8 z Działu Inspekcji Delegatury w Suwałkach.

(akta kontroli nr 1)

Do zadań Wydziału Inspekcji, zgodnie z § 15 pkt. 1 ppkt. 11 należy koordynacja całokształtu działalności kontrolnej prowadzonej na terenie województwa podlaskiego.

Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska zostały określone w art. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2002r.Nr 112, poz. 982 z późn. zm).

Kontrolom prowadzonym przez Inspekcję Ochrony Środowiska podlegają podmioty korzystające ze środowiska zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt. 20 ustawy z dnia 27 kwietnia 2004r. Prawo ochrony środowiska.

Zgodnie z wyjaśnieniami Pana Lecha Januszko - z-ca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska "kontrolom WIOŚ podlegają teoretycznie wszystkie podmioty korzystające ze środowiska położone w obrębie woj. podlaskiego. Zdarza się, że kontrole prowadzone są w podmiotach nie mieszczących się w definicji zawartej w art. 3 Prawa ochrony środowiska, dotyczy to zwłaszcza sytuacji interwencyjnych. W rejestrze znajduje się 1820 (stan na 30.06.2004r.) podmiotów korzystających ze środowiska, które mają większy lub mniejszy wpływ na środowisko i winny podlegać kontroli."

(akta kontroli nr 2 str. 1)

W ramach wykonywania zadań kontrolnych w Inspektoracie obowiązuje "Instrukcja przeprowadzania kontroli przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz podejmowania przez służby IOŚ działań pokontrolnych", zwana dalej "Instrukcją ..." ustalona i "wprowadzona do stosowania" przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w czerwcu 2001 i przekazana pismem GIOŚ z dnia 26 czerwca 2001r.

(akta kontroli nr 3 str. 1)

Powyższa instrukcja bardzo dokładnie opisuje takie zagadnienia jak : rodzaje kontroli, właściwość organów IOŚ do przeprowadzania kontroli wymagań ochrony środowiska, planowanie kontroli, przygotowanie kontroli, prowadzenie kontroli oraz działania pokontrolne. Do instrukcji załączono również wzory pism związanych z przeprowadzaniem kontroli.

W Inspektoracie kontrole przeprowadzane są na podstawie upoważnienia do kontroli. Upoważnienia są wydawane na drukach ścisłego zarachowania i ewidencjonowane są w "Księdze druków ścisłego zarachowania". Zgodnie z tą księgą w roku 2003 wydano 35 upoważnień, a w roku 2004 - 4.

(akta kontroli nr 4)

W Inspektoracie od listopada bieżącego roku obowiązują również specjalne druki upoważnienia w związku z kontrolą przeprowadzaną w ramach nowej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004r.

Jednolity druk takiego upoważnienia został ustalony przez GIOŚ i przekazany do stosowania pismem z dnia 14.10.2004r. znak: DIiO-073/145/04/rp

(akta kontroli nr 5 str. 1-10)

Upoważnienia ta rejestrowane są w rejestrze posiadającym następujące rubryki :

-                            l.p.

-                            nr upoważnienia,

-                            data kontroli,

-                            osoby kontrolujące,

-                            znak sprawy.

Rejestr prowadzony jest od listopada 2004r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Pana Lecha Januszko inspektorzy posiadają ponadto : "upoważnienia do mandatowania i mogą nakładać kary grzywny w formie mandatu karnego na osobę winną naruszeń."

Upoważnienia do kontroli wewnętrznej rejestrowane są w "Rejestrze wydawanych przez Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku upoważnień i pełnomocnictw"

Rejestr prowadzony jest od roku 1999 i zawiera rubryki :

-          l.p.,

-          nr pełnomocnictwa z dnia,

-          komu wydane,

-          w jakim celu wydane.

Do rejestru prowadzona jest teczka aktowa w której przechowywane są upoważnienia i pełnomocnictwa wydawane przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku.

Organizacja kontroli wewnętrznej w Inspektoracie została uregulowana zarządzeniem wewnętrznym Nr 15/99 Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z dnia 22.07.1999r. w sprawie organizacji przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Białymstoku i jego Delegaturach w Łomży i Suwałkach.

Zgodnie z zarządzeniem w Inspektoracie funkcjonuje kontrola wewnętrzna funkcjonalna i instytucjonalna. Kontrolę wewnętrzną funkcjonalną wykonują, zgodnie z § 2 zarządzenia, na bieżąco w ramach nadzoru nad pracą kierownicy komórek organizacyjnych, w tym także Kierownicy Delegatur do podległych pracowników. Natomiast zgodnie z § 3 kontrolę wewnętrzną instytucjonalną przeprowadza się doraźnie, na wniosek Dyrektora Wojewódzkiego Inspektora, w zakresie ustalonym przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Kontrolę wewnętrzną instytucjonalną wykonuje zespół pracowników powołanych przez Wojewódzkiego Inspektora.

Kontrolę wewnętrzną przeprowadza się na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

Zarządzenie określa ponadto co jest przedmiotem kontroli wewnętrznej instytucjonalnej (§ 4 zarządzenia) oraz charakter kontroli tj.: interwencyjny, kompleksowy, problemowy i sprawdzający.

W myśl postanowień § 6 zarządzenia nadzór nad realizacją kontroli wewnętrznej sprawuje Dyrektor Wojewódzkiego Inspektoratu.

Do zarządzenia załączono jako zał. nr 1 wzór protokołu z kontroli.

(zarządzenie Nr 15/99 PWIOŚ, akta kontroli nr 6)

Do dnia 19 lipca 2004r. Dyrektorem WIOŚ była Pani Krystyna Kiśluk i do niej należało, zgodnie z zakresem czynności, wnioskowanie do Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o przeprowadzenie kontroli wewnętrznej w Delegaturach, bądź innych komórkach organizacyjnych WIOŚ oraz przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w WIOŚ i delegaturach.

Od dnia 19 lipca 2004r. zadanie wnioskowania do Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o przeprowadzenie kontroli wewnętrznej w Delegaturach, bądź innych komórkach organizacyjnych WIOŚ powierzono Panu Adamowi Krasińskiemu - specjaliście ds. prawnych.

Na dzień  17 listopada 2004r. przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w zakresie obowiązków posiadali :

-                                                                                  Pan Mirosław Lewko - Naczelnik Wydziału Administracyjno - Technicznego  w zakresie przestrzegania obowiązujących w Inspektoracie ustaleń dotyczących zabezpieczenia majątku WIOŚ przed kradzieżą i zniszczeniem ,

-                                                                                  Pan Wojciech Sobolewski starszy inspektor ds. OC, BHP i ppoż. - w zakresie przestrzegania przepisów BHP i ppoż.

Z dokumentacji kontrolnej dotyczącej przeprowadzania kontroli wewnętrznej w dniach 1 i 6 października b.r. wynika, że 2 kontrole zostały ustalone zarządzeniem wewnętrznym nr 27/04 Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru.

W zarządzeniu ustalono zespół kontrolny w składzie :

-                                                                      Adam Krasiński - przewodniczący,

-                                                                      Mirosław Lewko - z-ca przewodniczącego,

-                                                                      Joanna Pankiewicz - sekretarz,

-                                                                      Katarzyna Mularczyk,

-                                                                      Wojciech Sobolewski

Spośród w/w osób tylko dwie mają w swoich zakresach czynności zapis o przeprowadzaniu kontroli wewnętrznej w w/w zakresie.

(akta kontroli nr 7 oraz nr 2 str. 13-17)

2.                               Planowanie kontroli.

W Inspektoracie kontrole podmiotów wykonuje się na podstawie rocznego planu działalności kontrolnej. Zgodnie z "Instrukcją ..." Roczny plan kontroli stanowi dokument Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska określający cele i zadania kontrolne kierowanego przez niego inspektoratu, łącznie z delegaturami. Dokument też należy przesyłać do GIOŚ w terminie do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego.

"Instrukcja..." dokładnie określa jakie elementy powinien zawierać roczny plan kontroli i co powinno być podstawą jego sporządzania (m.in.: dokument akceptowany przez GIOŚ, wyznaczający ogólne kierunki działalności IOŚ, dokument akceptowany przez GIOŚ, stanowiący wytyczne do planowania działalności IOŚ na dany rok, zadania określone jako priorytetowe w skali kraju i województwa, uwarunkowania ekologiczne wynikające ze specyfiki regionu).

Przed ustaleniem planu kontroli, zgodnie z wyjaśnieniami Pana L. Januszko Inspektorat występuje również do samorządu terytorialnego, wojewody, zarządów parków krajobrazowych i narodowych o przedstawienie problemów z zakresu ochrony środowiska, których rozpoznanie, a następnie rozwiązanie wymaga przeprowadzenia prac inspekcyjno-kontrolnych, bądź prowadzenia badań monitoringowych.

Na tej podstawie, jak również zgodnie z wytycznymi do planowania działalności nadesłanymi przez GIOŚ powstaje plan działalności kontrolnej Inspektoratu. Takie plany ustalono na rok 2003 i 2004.

(akta kontroli nr 8)

Plany zostały przekazane do GIOŚ : na rok 2003 pismem z dnia 30 grudnia 2002r. znak : WM.0212-12/02 i na rok 2004 pismem z dnia 30 grudnia 2003r. znak: WM.0212-19/03. Oba pisma zgodnie z zamieszczoną na nich datą wysłania zostały wysłane do GIOŚ w dniu 30 grudnia 2002 i 2003 r. tj. 15 dni po terminie określonym w w/w "Instrukcji..."

(akta kontroli nr 9)

Zgodnie z "Instrukcją ..."  inspektoraty ochrony środowiska powinny sporządzać kwartalny plan kontroli, który stanowi "dokument Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska wyznaczający w danym kwartale przewidziane do kontroli jednostki organizacyjnej, z podziałem na kontrole problemowe i sprawdzające. Dokument ten jest sporządzany dla całego wioś z podziałem na poszczególne delegatury."

Zgodnie z "Instrukcją ..." kwartalny plan kontroli powinien zawierać takie elenty jak : liczbę kontroli ogółem  z podziałem na podstawowe i sprawdzające, imienny wykaz podmiotów z zaznaczeniem rodzaju kontroli oraz celów wyznaczonych w rocznym planie, które będą realizowane(z podaniem nazwy jednostki organizacyjnej, adresu, daty ostatniej kontroli); wskazanie jaki procent czasu w kwartale jest zarezerwowany na inne kontrole.

W Inspektoracie plany kwartalne zgodnie z Wyjaśnieniami Naczelnika Wydziału Inspekcji Pana Mirosława Michalczuka nie są sporządzane. Sporządza się natomiast plany pracy na każdy miesiąc. W planie tym uwzględniano m.in.: datę, nazwę zakładu (odbiornika), liczbę prób do analizy i nr celu. W planach miesięcznych uwzględniane są ewentualne zmiany wynikające m.in.: z interwencji, prowadzonych postępowań, wniosków jednostek organizacyjnych związanych z ustaniem naruszenia, wnioski jednostek organizacyjnych o odroczenie wymierzonej kary lub oddaniem przedsięwzięcia do eksploatacji.

 (akta kontroli nr 10)

Z wykonywania działalności kontrolnej Podlaski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska przedstawia sprawozdania dla wojewody oraz do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Sprawozdania do wojewody kierowane są raz w roku, na początku każdego roku kalendarzowego za rok poprzedni, zgodnie z oczekiwaniami wojewody. Natomiast do GIOŚ sprawozdania półroczne zwane "OŚ-2b" z działalności WIOŚ wysyłane są dwa razy do roku wg wzoru ustalonego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2003r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 (Dz. U. z 2003r, Nr 159, poz. 1538).

(akta kontroli nr 11)

Raz w roku sporządzana jest część opisowa rocznego zestawienia informacji dotycząca realizacji poszczególnych celów kontroli. W lutym roku 2004 sporządzono takie sprawozdanie za rok 2003.

(akta kontroli nr 12)

Realizacja planów kontroli za rok 2003-2004 obrazuje tabela stanowiąca akta kontroli nr 13.

3.                               Wykonywanie kontroli.

Zgodnie z pkt. 5  "Instrukcji..." przygotowanie kontroli powinno uwzględniać stosowanie zintegrowanego podejścia do sprawdzenia przestrzegania wymagać ochrony środowiska, zarówno w kontroli podstawowej, sprawdzającej, jak też interwencyjnej.

Zgodnie z "Instrukcją..." zasada sporządzania pisemnej formy programu kontroli nie jest obowiązująca, ale zalecana jako forma ułatwiająca prowadzenie kontroli, jak też późniejszą analizę poprawności przeprowadzania kontroli. W Inspektoracie forma ta jest nie wykorzystywana. Zgodnie z wyjaśnieniami zastępcy Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska "Instrukcja oraz wyjaśnienia GIOŚ, wskazują iż programy układane są dla przeprowadzenia kontroli długoterminowych, w rozbudowanych i wieloobiektowych podmiotach gospodarczych, gdzie zachodzi konieczność sprawnego połączenia wszystkich aspektów kontroli oraz badań laboratoryjnych. Na terenie woj. podlaskiego nie występują wielkie zakłady przemysłowe (np. "lista 80") wymagające przeprowadzania wieloetapowych kontroli. Podmioty i obiekty kontrolowane są dobrze rozpoznane przez inspektorów WIOŚ w latach ubiegłych, stąd nie praktykuje się pisemnej formy sporządzania programów kontroli. Jednakże w przypadku wykonywania ogólnokrajowego cyklu kontrolnego, kontrole są prowadzone w oparciu o programy kontroli  przygotowywane przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie. Inspektor, który ma przeprowadzić kontrolę w danej jednostce, na kilka dni przed zaplanowanym terminem rozpoczęcia kontroli, przygotowuje se do niej przez analizę dostępnej dokumentacji na temat kontrolowanego podmiotu tj. sprawdzenie czy były wydawane zarządzenia pokontrolne, czy jest potrzeba wykonania w zakładzie kontrolnych pomiarów emisji zanieczyszczeń do środowiska, czy na podmiot nakładane były kary oraz czy podmiot nie zalega z płatnościami kar, sprawdzenie czy zakłada posiadane decyzje i pozwolenia określające jego zakres korzystania ze środowiska itp. Powyższe działania są wystarczające dla sprawnego przeprowadzenia kontroli."  

(akta kontroli nr 2 str. 1-2)

Dokumentacja z przeprowadzanych kontroli sporządzana jest na podstawie wzorów ustalonych w w/w "Instrukcji..." . W czasie kontroli zbadano dokumentację z następujących kontroli :

o                                                                                Zakładu Energetycznego Białystok S.A. Rejon Energetyczny Łapy (WI.6730-7/6/03);

o                                                                                Chłodni Białystok S.A. w Białymstoku ( WI.6730/35-2/03);

o                                                                                MPO Sp. z o.o. w Sokółce (WI.6730-121/7/03);

o                                                                                PUH "MPO" Spółka z o.o. (WI.6730-1-4/2/03);

o                                                                                Gmina Gródek (WI.6730-5-1/1/04);

o                                                                                Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie (WI.6730-99/11/04,

o                                                                                "Artur Mickiewicz ART-POL" (WI.6736/17/04)

Ze wszystkich w/w kontroli sporządzono protokoły. Protokoły były zgodne ze wzorem ustalonym w "Instrukcji...". Każdy protokół zawiera na początku klauzulę "o niejawności zawartych w protokole" o treści : "zawarte w protokole informacje dotyczące danych technicznych, technologicznych, handlowych lub organizacyjnych, których ujawnienie mogłoby naruszyć przepisy ustawy z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych lub danych jednostkowych w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1995r. o statystyce publicznej są zastrzeżone."

We wzorze nr 4 określonym w "załącznikach do instrukcji przeprowadzania kontroli przez inspektorów inspekcji ochrony środowiska oraz podejmowania przez służby IOŚ działań pokontrolnych" nie ma mowy o "klauzuli o niejawności zawartych w protokole".

Wszystkie badane protokoły były zaparafowane na każdej stronie przez kontrolującego i kontrolowanego, z wyjątkiem protokołu z kontroli przeprowadzonej w Gminie Gródek (WI.6730-5-1/04) dotyczącej oczyszczalni ścieków i ujęć wody w gminie Gródek eksploatowanych przez Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku gdzie zabrakło paraf kontrolującego.

(akta kontroli  nr 13)

W trzech spośród 7 zbadanych dokumentacji kontrolnych zarządzenia pokontrolne były wydane w 3 przypadkach. Zarządzenia były wydane zgodnie z obowiązującym wzorem określonym załącznikiem nr 5 do "Instrukcji..."

Zarządzenia były wydane w terminie tj. nie później niż w 21 dni po zakończeniu kontroli.

Dodatkowo w pouczeniu dodawano informację o odpowiedzialności w myśl postanowień art. 31a ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 19991r. o Inspekcji Ochrony Środowiska w przypadku nie informowania organu inspekcji o zakresie wykonania zarządzenia pokontrolnego bądź informowania niezgodnego z prawdą.

W czasie kontroli zbadano również pod względem formalnym protokoły z kontroli wewnętrznej przeprowadzonej w roku 2004 w dniach 1 i 6 października.

Protokoły zawierały wszystkie elementy określone w załączniku nr 1 do zarządzenia wewnętrznego nr 15/99 Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z dnia 22.07.1999r. w sprawie organizacji przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Białymstoku i jego Delegaturach w Łomży i Suwałkach.

4.                               Realizacja wyników kontroli.

W Wydziale Inspekcji prowadzona jest teczka aktowa w której przechowywane są kopie wydawanych w wyniku przeprowadzonych kontroli zarządzeń pokontrolnych.

Teczka prowadzona jest na lata 2003-2004 i zawiera spis spraw, w którym w części "uwagi" nanoszone są zapisy o  tym czy zarządzenie wykonano, czy np.: udzielono prolongaty z podaniem daty do kiedy.

Zgodnie z wyjaśnieniami Pana Lecha Januszko "kontrole WIOŚ generalnie nie są ukierunkowane na sprawdzenie wykonania zarządzeń pokontrolnych, a obejmują całokształt wpływu i korzystania podmiotu ze środowiska. (... ) na jednostce kontrolowanej spoczywa obowiązek poinformowania o wykonaniu otrzymanych zarządzeń pokontrolnych. Odpowiedź na zarządzenie pokontrolne jest odnotowywana w prowadzonym rejestrze zarządzeń pokontrolnych. (...) Podczas kontroli sprawdza się każdorazowo wykonanie zarządzenia pokontrolnego. Przy typowaniu zakładów do rocznego planu kontroli, bierze się również pod uwagę fakt wydania zakładowi zarządzenia pokontrolnego w roku poprzednim, stąd większość kontroli w roku (przykładowo w 2003r - 515 kontroli; I-półroczu 2004r. - 218 kontroli) były kontrolami sprawdzającymi."

(akta kontroli nr ...)

Zgodnie z "Instrukcją ..." "kontrola sprawdzająca jest kontrolą następującą po uprzedniej kontroli jednostki organizacyjnej i ma na celu sprawdzenie realizacji wydanych przez wioś zarządzeń pokontrolnych oraz wykonania obowiązków nałożonych przez wioś w drodze decyzji administracyjnych, ze względu na stwierdzone naruszenia wymagań ochrony środowiska." (str. 7 instrukcji).

5.                               Prowadzenie dokumentacji.

Dokumentacja kontrolna przechowywana jest w teczkach aktowych prowadzonych oddzielnie dla każdego podmiotu i jednostki, które podlegają kontroli. Wszystkie teczki mają symbol klasyfikacyjny WI.6730.

W teczkach prowadzony jest spis spraw.

Upoważnienia do kontroli wykonywanych na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej rejestrowane są w "rejestrze upoważnień do kontroli", którego nie oznaczono żadnym symbolem klasyfikacyjnym, ani kategorią archiwalną.

Zgodnie z § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia 1998r. w sprawie  instrukcji kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w województwie, zwanej dalej "instrukcją kancelaryjną" - "każdy rejestr kancelaryjny otrzymuje własny symbol (znak)".

Ponadto nie prowadzi się teczki aktowej do tego rejestru, gdzie przechowywane byłyby kopie wydawanych upoważnień. Przechowywane są one przy całej dokumentacji z przeprowadzanej kontroli.

Zgodnie z § 19 ust. 5 instrukcji kancelaryjnej każdemu rejestrowi odpowiada teczka, ozn. symbolem rejestru, przeznaczona do przechowywania akt sprawy ostatecznie załatwionych i wpisanych do danego rejestru.

Upoważnienia do kontroli wydawane na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie oznaczano numerem sprawy. Zgodnie z § 17 ust. 1 instrukcji kancelaryjnej znak spawy jest stałą cechą rozpoznawczą sprawy.

Plany kontroli przechowywane są w teczce oznaczonej hasłem klasyfikacyjnym "plany" . W teczce nie prowadzono spisu spraw i nie oznaczone jej żadnym symbolem klasyfikacyjnym i kategorią archiwalną.

Zgodnie z załącznikiem nr 7 do instrukcji kancelaryjnej teczka aktowa powinna zawierać w swym opisie następujące elementy : symbol literowy komórki organizacyjnej  i symbol klasyfikacyjny z wykazu akt, jednostkę i komórkę organizacyjną, kategorię archiwalną, tytuł teczki i nazwa hasła klasyfikacyjnego, roczne daty końcowe akt.

Podlaski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Białymstoku została poinformowana o prawie zgłaszania umotywowanych zastrzeżeń odnośnie ustaleń zawartych w protokole oraz wyjaśnień do stwierdzonych w protokole nieprawidłowości w terminie 7 dni od daty podpisania protokołu.

Na tym protokół zakończono i po odczytaniu podpisano.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z czego jeden doręczono Podlaskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w Białymstoku.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce kontroli w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Białymstoku pod pozycją nr 204.

Białystok, 22 grudnia 2004r.

 

 

Wojewódzki Inspektor                                                        Starszy Inspektor

Ochrony Środowiska                                                         /-/ Monika Kondratowicz

w Białymstoku

/-/ Grażyna Żyła- Pietkiewicz

 

 

 


Publikator: Wioletta Prześniak Data utworzenia:  03.02.2005 00:00:00
Data publikacji:  03.02.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  03.02.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl