Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35094998   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Do użytku służbowego

SPRAWOZDANIE  

z kontroli doraźnej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Suwałkach nr  REGON-u  790742103, NIP-u 844-193-04-71, zwanym w dalszej treści "Urzędem",  podległym  Staroście Powiatu  Suwalskiego.

Dyrektorem  Urzędu jest od 20 lutego 2003 r.  Pani  Teresa  Dzienuć .

Kontrolę przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki  Społecznej  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego  w  składzie:

1. Elżbieta Czurak            - kierownik Oddziału Służb Zatrudnienia

2. Ludmiła Borowik          - starszy inspektor wojewódzki,

na podstawie  upoważnienia  do kontroli nr  144  z dnia 26 stycznia 2005r. wydanego z  upoważnienia  Wojewody  Podlaskiego  przez  Pana  Andrzeja  Kozłowskiego Dyrektora  Wydziału   Polityki  Społecznej  w dniu 1.02.2005 r. 

Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod pozycją Nr 1/2005 r.

Wyjaśnień  w  trakcie  kontroli udzielali :

Pani  Teresa Dzienuć           -  Kierownik Urzedu, 

Pani  Alicja Górniak            -  inspektor powiatowy w Dziale Finansowo-Księgowym

Kontrola doraźna  dotyczyła:

Prawidłowości wydawania decyzji o umorzeniu części pożyczki udzielonej z Funduszu Pracy - na podstawie art.6 pkt.6 ppkt d ustawy  z dnia  14 grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu  (  Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz.128 z póżn. zm.; Dz. U. z 2001r. Nr 6, poz.56 z późn. zm.; Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514 z późn. zm.  )

 

Przedmiotowy i podmiotowy zakres kontroli.

 

Wg  struktury  organizacyjnej  Urzędu  określonej  w  Regulaminie  Organizacyjnym  Powiatowego  Urzędu  Pracy  w  Suwałkach,   zatwierdzonym  Uchwałą Nr LXVII/178/04 Zarządu  Powiatu  w Suwałkach  z  dnia  23 grudnia 2004 r., zadania  będące  przedmiotem  kontroli  realizowane   w Dziale Usług i instrumentów Rynku Pracy, do którego m.in. należy :

- udzielanie pomocy bezrobotnym w podejmowaniu działalności gospodarczej poprzez przyznawanie jednorazowo środków na jej rozpoczęcie,

- refundowanie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej bezrobotnym, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą,

- refundowanie pracodawcy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego.

 

USTALENIA  KONTROLI

 

      Umarzanie   pożyczek dokonywane  było w Urzędzie w  oparciu  o Zasady umarzania pożyczek udzielonych z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej.   Zgodnie z zapisami zawartymi w Zasadach pracodawca  na potwierdzenie prowadzenia działalności przez wymagany okres 24 miesięcy  obowiązany jest przedstawić  zaświadczenia z US i ZUS, a Urząd w trakcie przeprowadzanych kontroli, w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez pożyczkobiorcę, ocenia prawidłowość wykorzystania udzielonej pożyczki z FP.

            Do kontroli z Rejestru pożyczek umorzonych w latach 1996-2004 wybrano losowo następujące akta:  poz. 19 i 47 z 2000 r. ; poz. 12 i 49 z 2001 r. ; poz. 2 i 42 z 2002 r. : poz. 4 i 5 z 2004 r.

W  każdych kontrolowanych aktach  znajdowały   się :

1. wniosek osoby bezrobotnej ubiegającej  się  o  udzielenie  pożyczki  na  rozpoczęcie  działalności  gospodarczej   zawierający  następujące  informacje :

- dane  osobowe  ,   nr  ewidencyjny  z  rejestru  osób  bezrobotnych ,  stan  majątkowy  ubiegającego  się  o  pożyczkę  ,

- kalkulację  przewidywanych  wydatków   związanych  z  uruchomieniem  działalności  gospodarczej  w  ramach  uzyskanej  pożyczki,

- szczegółową  specyfikację  i  harmonogram  zakupów ,

- przewidywane  koszty  prowadzenia  działalności  i  planowane  dochody,

- proponowany  okres  karencji ,

- proponowaną   formę   zabezpieczenia  pożyczki.

2. pisemna  umowa  pożyczki  zawierająca ,   m. in.  :

- kwotę  pożyczki  ,  okres  spłaty,  okres  karencji  ,

- rodzaj  działalności  gospodarczej,   przeznaczenie  pożyczki ,

- zapis  o  możliwości  umorzenia pożyczki  w  wysokości  do  50 %  kwoty  udzielonej , od  warunkiem  prowadzenia  zgłoszonej  działalności  przez okres  24  m-cy  ,

- termin  udokumentowania   rozpoczęcia   działalności  ,

- formę  zabezpieczenia   udzielonej  pożyczki ,

3. wniosek  o  umorzenie  części  udzielonej  pożyczki   złożony  przez  pożyczkobiorcę  zawierający  załączniki   :

-zaświadczenia z Urzędu  Skarbowego i  Zakładu Ubezpieczeń  Społecznych potwierdzające  prowadzenie  działalności  przez  24  miesiące,

4. sprawozdanie  z  kontroli  przeprowadzonej  przez  pracownika  Urzędu  dotyczącej  realizacji  warunków  umowy    przez  pożyczkobiorcę ,

5. decyzję  Urzędu  o  umorzeniu  części  udzielonej  pożyczki  -  we  wszystkich  kontrolowanych  przypadkach  umorzenie  dotyczyło  do  50%  kwoty   udzielonej  pożyczki.    

Z  analizy  akt  wynika,  że  decyzje  o  umorzeniu   pożyczki   były  przekazywane   pożyczkobiorcom  za   potwierdzeniem  własnoręcznym  podpisem  ,  bądź  wysyłane   pocztą   za   zwrotnym   potwierdzeniem   odbioru.

            Poniżej przedstawiono szczegółowy opis akt z poz. 47  Rejestru obejmującego 2000 r.

Akta  te  zawierają  wniosek  z  dnia  9.09.1998 r. o  udzielenie  pożyczki  w  wysokości  20 000,00 zł  na   prowadzenie  działalności  gospodarczej przez  osobę  bezrobotną w zakresie szkolenia teoretycznego i praktycznego kandydatów na kierowców.  Urząd  zawarł   z   bezrobotnym   Umowę   Nr  65/98  z  dnia  29.09.1998 r. o  udzieleniu   pożyczki  w  wysokości  20 000,00 zł  na   okres   4-ech  lat   przy   poręczeniu  spłaty  pożyczki  przez czterech poręczycieli. W  terminie  określonym  w  Umowie   pożyczkobiorca   dostarczył  do  Urzędu  zaświadczenie  o  wpisie  do  ewidencji  działalności  gospodarczej   świadczące  o rozpoczęciu  działalności  zgodnie    z  zawartą  umową  oraz zestawienie dokonanych zakupów w ramach udzielonej kwoty pożyczki ( samochód osobowy marki FIAT PUNTO ) Wniosek   o  umorzenie  części  pożyczki złożony został w dniu  17.10.2000 r., tj. po 24  miesiącach  prowadzenia  działalności  wraz z zaświadczeniami  z  US i  ZUS, potwierdzającymi  prowadzenie  działalności  określonej  w  umowie.

W  kontrolowanych  aktach  znajduje  się  również protokół z przeprowadzonej w dniu 21.09.2000 r. przez pracownika Urzędu kontroli w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Stwierdza się w nim, że prowadzona przez  pożyczkobiorcę  działalność  jest zgodna  z  zapisaną  w  umowie  o  udzieleniu  pożyczki. Ponadto w aktach znajduje się  rozliczenie  dokonanych  spłat  i  kwota pozostałej  kwoty  pożyczki  do  spłacenia   obowiązującej  na  dzień  złożenia  wniosku oraz pozytywna ocena sposobu realizacji umowy pożyczki , na której znajduje się adnotacja Kierownika Urzędu o akceptacji umorzenia 50 % kwoty pożyczki, tj. 9 999,80 zł.

Na  podstawie   decyzji z  dnia  08.11.2000 r.  wydanej z  upoważnienia  Starosty  przez  Kierownika  Urzędu  umorzona  została pożyczka   w   kwocie  9 999,80 zł. 

 

W zakresie kontrolowanej tematyki dotyczącej umarzania pożyczek udzielonych z Funduszu Pracy  na prowadzenie działalności gospodarczej  kontrolujące nie wniosły uwag.

 

Przeprowadzające kontrolę :

                                                                       1. Elżbieta Czurak              

                                                                       2. Ludmiła Borowik

Białystok, 2 lutego 2005 r.

 


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  10.02.2005 00:00:00
Data publikacji:  10.02.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  10.02.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl