PROTOKÓŁ
z kontroli Miejskiego Ośrodka
Pomocy Rodzinie w Białymstoku,
ul. Malmeda 8,
przeprowadzonej w dniu 14.01.2005 r., REGON 002333177
Prezydentem Miasta Białegostoku jest Pan Ryszard
Tur.
Dyrektorem Ośrodka jest od
dnia 27.08.1996r. Pani Zdzisława Sawicka.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Białymstoku jest
jednostką organizacyjną, utworzoną uchwałą Nr XII/107/90 Miejskiej Rady
Narodowej w Białymstoku z dnia 26.04.1990r.
Kontrolę
przeprowadziły:
1. Ewa Bonarska - starszy
inspektor wojewódzki
2. Anna Liszewska - starszy
inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia do kontroli nr 338 z dnia 30.12.2004 r.,
wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora
Wydziału.
Kontrolę przeprowadzono w
dniu 14.01.2005r.
W toku
kontroli wyjaśnień udzielała:
1. Pani Alicja Jończuk -
Kierownik Zespołu Rodzin Zastępczych
2. Pani Jolanta Kochanowska -
starszy pracownik socjalny
Temat
kontroli:
Realizacja zadań powiatu w zakresie
organizacji opieki w rodzinach zastępczych na podstawie:
1) ustawy z dnia 29.11.1990 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z
1998 r. Nr 64, poz. 414 ze zm),
2) ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593, ze zm.),
3) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
29.09.2001 r. w sprawie rodzin zastępczych (Dz.U. Nr
120, poz. 1284),
4) rozporządzenia Ministra Polityki
Społecznej z dnia 18.10.2004 r. w sprawie rodzin
zastępczych (Dz.U. Nr 233, poz. 2344).
Cel
kontroli:
Ocena realizacji zadań
powiatu w zakresie organizacji opieki w rodzinach zastępczych.
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia 31.12.2004r. i
skontrolowano następujące zagadnienia:
1.
Typy rodzin zastępczych
funkcjonujących na terenie powiatu i ich liczba.
2.
Czy centrum pomocy
rozpatrując oferty kandydatów do pełnienia funkcji niespokrewnionej z dzieckiem
zawodowej rodziny zastępczej, bierze pod uwagę w szczególności:
ˇ
predyspozycje psychofizyczne kandydatów do pełnienia tej
funkcji, w zależności od typu rodziny zastępczej,
ˇ
umiejętności niezbędne w opiece nad dziećmi o
szczególnych potrzebach,
ˇ
doświadczenie w pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach,
ˇ
informacje pozwalające na ocenę funkcjonowania kandydatów w
środowisku lokalnym,
ˇ
warunki mieszkaniowe kandydatów pozwalające na przyjęcie
dziecka o szczególnych potrzebach.
3.
Czy przed zawarciem umowy
zlecenia z zawodową niespokrewnioną z dzieckiem rodziną zastępczą zachowane
zostały obowiązujące wymogi a w szczególności, czy:
ˇ
uzyskano pozytywną opinię ośrodka pomocy społecznej
właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata do pełnienia funkcji
rodziny zastępczej, wydanej na podstawie rodzinnego wywiadu środowiskowego,
ˇ
zawodowa niespokrewniona z dzieckiem rodzina zastępcza
odbyła wymagane szkolenie i uzyskała odpowiednie zaświadczenie kwalifikacyjne,
4.
Liczba dzieci umieszczonych
w zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodzinie zastępczej doprowadzonych
przez policję w sytuacji zagrożenia dobra dziecka, a w szczególności:
ˇ
zagrożenia zdrowia lub życia dziecka,
ˇ
porzucenia dziecka,
ˇ
gdy nie jest możliwe ustalenie tożsamości rodziców lub
miejsca ich pobytu.
5.
Czy PCPR podejmował
działania mające na celu przygotowanie rodzin zastępczych na przyjęcie dziecka:
ˇ
udzielał szczegółowych informacji o dziecku i jego sytuacji
rodzinnej oraz zapewniał, w miarę potrzeby, kontakt z dzieckiem przed
umieszczeniem go w tej rodzinie,
ˇ
udzielał informacji o specyficznych potrzebach dziecka, w
tym o orzeczeniu o potrzebie udziału w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych
oraz konieczności objęcia dziecka pomocą profilaktyczno-wychowawczą,
ˇ
w przypadkach tego wymagających, udzielał rodzinie
zastępczej informacji o konieczności uzyskania porady w poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub w innej placówce specjalistycznej.
6.
Czy PCPR udziela rodzinie
zastępczej wsparcia w rozwiązywaniu zgłaszanych przez tę rodzinę problemów oraz
gromadzi informacje o istotnych sprawach dotyczących dziecka, w szczególności o:
ˇ
stanie zdrowia dziecka,
ˇ
postępach w nauce,
ˇ
trudnościach wychowawczych, w tym o samowolnym oddaleniu
się dziecka z rodziny zastępczej trwającym dłużej niż 24 godziny,
ˇ
trudnościach w sprawowaniu opieki nad dzieckiem,
ˇ
przerwie w sprawowaniu osobistej opieki nad dzieckiem,
jeżeli przerwa trwa dłużej niż jeden miesiąc. oraz o
osobie lub instytucji, która w tym czasie sprawuje opiekę nad dzieckiem
-
jakie działania podejmował PCPR w celu podtrzymywania
więzów emocjonalnych łączących dziecko z rodzicami biologicznymi i innymi
osobami bliskimi dziecku,
7. Szkolenia
rodzin zastępczych:
1) ile szkoleń zorganizowano dla
rodzin zastępczych spokrewnionych z dzieckiem i ile rodzin objęto tym
szkoleniem w 2004 r.:
ˇ
czy dla każdej z tych rodzin opracowano indywidualny
program szkolenia,
2) według jakich programów szkolone
są zawodowe rodziny zastępcze niespokrewnione z dzieckiem, czy programy te
zostały zatwierdzone przez Ministra Polityki Społecznej,
3) czy szkolenia rodzin
zastępczych organizowane są przez PCPR, czy też zostały zlecone innym podmiotom
(jeżeli tak to jakim),
4) ile rodzin zastępczych
niespokrewnionych z dzieckiem i zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem
zostało przeszkolonych i przygotowanych do pełnienia roli rodzin zastępczych
wg. tych programów,
5) czy podmiot realizujący
szkolenia ewidencjonuje osoby uprawnione do prowadzenia szkolenia,
8.
Współpraca centrum pomocy z
sądem opiekuńczym, w szczególności:
ˇ
czy centrum pomocy informuje właściwy sąd opiekuńczy o
całokształcie sytuacji osobistej dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej
oraz sytuacji rodziny naturalnej dziecka co najmniej raz w roku w oparciu o
przeprowadzony rodzinny wywiad środowiskowy, jaka jest częstotliwość
przeprowadzania wywiadów,
ˇ
czy w przypadku stwierdzenia ustania przyczyny
umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej centrum pomocy informuje sąd
opiekuńczy o możliwości powrotu dziecka do rodziny naturalnej,
ˇ
czy zdarzyły się przypadki niewypełniania swoich
funkcji przez rodzinę zastępczą:
Ø
czy poinformowano sąd opiekuńczy o innych kandydatach
na rodzinę zastępczą bądź placówkę opiekuńczo-wychowawczą odpowiednią dla
dziecka.
Ustalenia
kontroli
Ad 1
W trakcie
kontroli stwierdzono, że na terenie miasta Białystok funkcjonują następujące
rodziny zastępcze, w zależności od typu:
1) spokrewnione z dzieckiem - 218, w
których przebywa 275 dzieci,
2) niespokrewnione z dzieckiem - 20, w których
przebywa 23 dzieci,
3) zawodowe niespokrewnione z
dzieckiem:
ˇ
wielodzietne - 1, w której przebywa 4 dzieci,
ˇ
specjalistyczne - brak,
ˇ
o charakterze pogotowia rodzinnego - 1, w której
przebywa 5 dzieci.
W okresie
objętym kontrolą utworzono 57 rodzin w tym:
1) spokrewnione z dzieckiem - 53,
2) niespokrewnione z dzieckiem - 4,
3) zawodowe niespokrewnione z
dzieckiem:
ˇ
wielodzietne - 1,
ˇ
specjalistyczne - brak,
ˇ
o charakterze pogotowia rodzinnego - 1.
W okresie objętym kontrolą zawarto dwie umowy
cywilnoprawne, z uwagi na pilną konieczność zapewnienia dziecku opieki. W
jednym przypadku umowę zawarto w dniu 14.04.2004r. tj.
dniu wypisania dziecka za szpitala (ciąża ukrywana, matka biologiczna zostawiła
dziecko w szpitalu). W dniu 21.04.2004r. skierowano
pismo do Sądu z informacją o umieszczeniu dziecka w rodzinie zastępczej na
wniosek matki dziecka, na podstawie umowy cywilnoprawnej z prośbą o wydanie
postanowienia regulującego sytuację prawną dziecka. Postanowieniem Sądu z dnia
24.06.2004r. dziecko zostało umieszczone w rodzinie
proadopcyjnej, zaś postanowieniem z dnia 8.07.2004r.
zostało przysposobione, w rodzinie zastępczej dziecko przebywało do dnia
uprawomocnienie się postanowienia tj. o 29.07.2004r. W
drugim przypadku z uwagi na śmierć rodzica zastępczego (babci dziecka) powstała
konieczność zapewnienia opieki dziecku. Umowę zawarto w dniu 15.01.2004r., Sąd opiekuńczy był informowany o konieczności
rozstrzygnięcia sprawy opieki w dniach 13.01.2004r.
(po powzięciu informacji o śmierci rodzica zastępczego i przebywaniu dziecka u
sąsiadów). Postanowieniem Sądu z dnia 29.01.2004r.
dziecko zostało umieszczone w rodzinie zastępczej - u osób z którymi zawarto
umowę, i do dnia kontroli przebywa w tej rodzinie (7.10.2005r.
ukończy 18 lat).
Ad 2
Miejski Ośrodek Pomocy
Rodzinie w Białymstoku dokonuje wyboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny
zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem. W aktach rodzin zawodowych znajdują się
zaświadczenia lekarskie wydane przez lekarza rodzinnego stwierdzające brak
chorób społecznych u współmałżonków, zapytania o karalność potwierdzające, iż
współmałżonkowie nie figurują w rejestrze skazanych. Predyspozycje
psychofizyczne kandydatów są badane przez specjalistów zatrudnionych w Ośrodku
Adopcyjno-Opiekuńczym, przed wydaniem zaświadczenia o odbyciu szkolenia dla
kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej i
adopcyjnej. Wszelkie niezbędne informacje nt. kandydatów zawiera wywiad
rodzinny część V - dotyczy osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji
rodziny zastępczej, w szczególności informacje nt.:
ˇ
umiejętności w opiece nad dziećmi - czy w rodzinie są już
umieszczone dzieci, ich stopień pokrewieństwa, doświadczenie w pracy z nimi,
sposoby "dobrego" nagradzania i karania dziecka,
ˇ
informacje pozwalające na ocenę funkcjonowania kandydatów w
środowisku lokalnym,
ˇ
warunki mieszkaniowe kandydatów pozwalające na przyjęcie
dziecka typ zajmowanego lokalu, jego wielkość, ilość izb, wyposażenie w media,
sprzęt gospodarstwa domowego i in., w jaki sposób dostosowano lokal do potrzeb
dziecka (w tym niepełnosprawnego),
ˇ
sytuacji rodzinnej, w tym stosunek własnych dzieci i
rodziców do przyjęcia nowego członka rodziny.
Ad 3
W przypadku
zawodowej rodziny niespokrewnionej pełniącej funkcje pogotowia rodzinnego
pozytywna opinia Ośrodka została wydana 27.02.2004r.,
zaś zaświadczenia kwalifikacyjne obydwoje z małżonków uzyskali na podstawie
programu "Rodzina" zatwierdzonego przez Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej w Warszawie, zorganizowanego przez T.R.A.D "Szansa" w terminie
21.03.2002r. do 25.04.2002r.
Druga rodzina zawodowa niespokrewniona wielodzietna
- pozytywna opinia Ośrodka w wywiadzie z dnia 11.10.2004r.
(umowę zawarto w dniu 1.12.2004r.), zaś zaświadczenia
kwalifikacyjne obydwoje z małżonków uzyskali na podstawie programu "Rodzina"
zatwierdzonego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w Warszawie,
zorganizowanego przez T.R.A.D "Szansa" w terminie 14.11.2002r.
do 19.12.2002r.
Ad 4
Jedno dziecko z uwagi na porzucenie przez matkę
zostało umieszczone w rodzinie zawodowej niespokrewnionej o charakterze
pogotowia rodzinnego.
Ad 5
Zadania związane
z przygotowaniem rodzin zastępczych na przyjęcie dziecka, w szczególności
udzielania informacji dot. dziecka i jego sytuacji rodzinnej, specyficznych
potrzeb dziecka - rodzinom zastępczym wykonywane są przez Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy
w Białymstoku, któremu MOPR w Białymstoku zleca szkolenie kandydatów na
rodziców zastępczych.
Zadania związane z przygotowaniem rodzin zastępczych
na przyjęcie dziecka, w szczególności udzielania informacji dot. dziecka i jego
sytuacji rodzinnej, specyficznych potrzeb dziecka - rodzinom zastępczym w
ramach pracy socjalnej - w trakcie przeprowadzania nie rzadziej niż raz na 6
miesięcy wywiadu, i na co dzień w ramach kontaktu z rodzinami.
Ad 6
Miejski Ośrodek
Pomocy Rodzinie w Białymstoku nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy przeprowadza
wywiad środowiskowy obrazujący całokształt sytuacji rodziny i dziecka, ponadto współpracuje na co dzień z rodzinami zastępczymi, każdy swój
problem mogą zgłaszać na bieżąco i doznają wsparcia w ich rozwiązaniu, wszelkie
informacje dotyczące istotnych spraw dziecka są gromadzone w aktach rodzin.
Ośrodek podejmuje również działania mające na celu
podtrzymywanie więzi emocjonalnych z rodzicami biologicznymi - dzieci z
rodzinami zastępczymi i rodzicami biologicznymi wyjechały na obóz
terapeutyczno-wypoczynkowy do Jastarni zorganizowany przez Stowarzyszenie
"Droga", organizowane są wyjścia rodzin do Teatru Dla Lalek w Białymstoku
(Ośrodek wystepuje o wstęp bezpłatny).
Ad 7
Szkolenia rodzin
zastępczych miasta Białegostoku są prowadzone na zlecenie Ośrodka przez Ośrodek
Adopcyjno-Opiekuńczy w Białymstoku, który dla każdej z rodzin opracowuje
indywidualny program szkolenia.
W 2004r. Ośrodek
Adopcyjno-Opiekuńczy zorganizował szkolenia dla 57 rodzin (spokrewnionych i
niespokrewnionych), wszystkie rodziny zostały przeszkolone i otrzymały
zaświadczenia potwierdzające przygotowanie do pełnienie roli rodziny
zastępczej. Szkolenia były prowadzone w następujący sposób:
1) szkolenie PRIDE: Rodzinna opieka
zastępcza/Adopcja przez wykwalifikowanych trenerów, zgodnie z licencją uzyskaną
przez Towarzystwo NASZ DOM - program rekomendowany przez Ministerstwo Pracy i
Polityki Socjalnej (pismo nr DPS VI.077-112/2000 z
30.08.2000r.),
2) szkolenie na podstawie programu
"Rodzina" zatwierdzonego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w
Warszawie (decyzja z dnia 05.11.2001r. - Nr DPS VI
077/WB/29/01).
Dwie zawodowe rodziny niespokrewnione zostały
przeszkolone na podstawie programu "Rodzina" zatwierdzonego przez Ministerstwo
Pracy i Polityki Społecznej w Warszawie, decyzja z dnia 05.11.2001r. - Nr DPS VI 077/WB/29/01, zorganizowanego przez T.R.A.D
"Szansa".
Ad 8
Co najmniej raz
w roku Sąd Rodzinny i Opiekuńczy umieszczający dzieci w rodzinach zastępczych
jest informowany o całokształcie sytuacji dziecka, Ośrodek występując do Sądu
przesyła przeprowadzony wywiad środowiskowy.
Ośrodek w 2004r.
informował Sąd Opiekuńczy o ustaniu przyczyn umieszczenia dziecka w rodzinie
zastępczej w następujących przypadkach:
1) w jednym przypadku nastąpił
powrót dziecka do rodziny naturalnej - matka dziecka osiągnęła pełnoletność i
podjęła opiekę nad dzieckiem,
2) w kilku przypadkach
poinformowaniu o niewypełnianiu funkcji rodziny zastępczej:
ˇ
wychowanek rodziny (rodzina ustanowiona w osobie siostry)
uciekł do ojca biologicznego - postanowieniem Sądu rozwiązano rodzinę zastępczą
i zmieniono sposób opieki - dziecko przebywa w Pogotowiu Opiekuńczym,
ˇ
sposób traktowania dziecka umieszczonego wydawał się
niewłaściwy, inny stosunek do dzieci własnych, a inny do umieszczonych (z pokrzywdzeniem
tych drugich) - sprawa w toku,
ˇ
niewłaściwa postawa rodzica zastępczego - wątpliwości od
strony moralnej (ustanowiona rodziną pełnoletnia siostra - "pracuje" w klubie
nocnym) - sprawa w toku, kontrole rodziny z udziałem pracownika socjalnego i kuratora,
ˇ
matka naturalna powróciła z zagranicy i zamieszkała z
dzieckiem i rodziną zastępczą (dziadkowie) - sprawa w toku,
ˇ
podejrzenie choroby psychicznej u rodzica zastępczego -
matka pozostaje pod opieką lekarza psychiatry, Sąd nie zmienił sposobu wykonywania
opieki.
Protokół niniejszy
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku, drugi Wydział
Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w
Białymstoku poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłoszenia
umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole
oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w
protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
O przeprowadzeniu kontroli
dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Ośrodka pod poz. 1.
Kontrolowany Kontrolujący
Zdzisława Sawicka, 1.02.2005r. 1.
Ewa Bonarska
2. Anna Liszewska