Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028904   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Wystąpienie pokontrolne
Autorzy: Nina Kościuk,
Białystok, 2005

Białystok, 2005.01.25

PS.I.0932/35/04/05

Pani Wanda Bogucka

Kierownik Gminnego Ośrodka

Pomocy Społecznej w Szepietowie

 

Uprzejmie informuję, że w dniu 30.11.2004r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Szepietowie w zakresie realizacji zadań zleconych i własnych wynikających z ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).

Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie w dniu 12.01.2005 r.

Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1.      opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2.      sporządzanie bilansu potrzeb,

3.      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4.      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5.      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6.      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem losowym,

7.      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8.      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9.      realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,

10.  udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11.  organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,

12.  prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13.  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14.  dożywianie dzieci,

15.  kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

16.  sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

17.  sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18.  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

II. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,

3)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4)      inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

5)      współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

III. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy:

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3)      organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5)      prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ustalenia kontroli wykazały, że zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 3, 4, 5, 6, 10, 11, 14, 17, 18 są realizowane. Stwierdzono jedynie braki w dokumentacji - brak wniosków o udzielenie pomocy lub zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu), natomiast zadanie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 7, 9, 15, wprawdzie nie były realizowane na dzień kontroli, ale w razie stwierdzenia potrzeb istnieje możliwość ich realizacji w trybie natychmiastowym. Zadanie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 nie jest realizowane z powodu braku stosownego porozumienia z PKP.

Na dzień kontroli - w zakresie realizacji zadania określonego w art.17 ust. 1 pkt 1 brak gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.

Gmina nie prowadzi (nie zapewnia) miejsc w mieszkaniach chronionych, nie prowadzi placówek opiekuńczo-wychowawczych. Brak gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Usługi opiekuńcze świadczone są 3 osobom, do DPS-u natomiast w 2004 r. nie skierowano ani jednej osoby.

Zadanie własne gminy, wynikające z art. 17 ust. 2 pkt 1, 5 realizowano prawidłowo. Stwierdzono jedynie braki w dokumentacji - brak wniosków o udzielenie pomocy lub zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu. Zadania wynikające z pkt 2, 3, 4 nie są realizowane z uwagi na brak zgłaszanych w tym zakresie potrzeb.

Gmina realizuje zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 ustawy - prawidłowo (występują braki w dokumentacji - brak wniosków o udzielenie pomocy lub zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu), nie stwierdzono realizacji zadań wynikających z art. 18 ust. 1 pkt 3, 4 i 5 jednakże na dzień kontroli nie stwierdzono potrzeb w tym zakresie.

Przedstawiając powyższą ocenę i uwagi zobowiązuję Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie do:

1.      Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

2.      Koordynowania realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy.

3.      Występowanie w stosownych terminach (sesja budżetowa) do Rady Gminy o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata środków na realizację zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź wynikających z bilansu potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię rozwiązywania problemów społecznych.

4.      Przestrzegania przepisów dotyczących wszczęcia postępowania: art. 102 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) oraz przepisów art. 61 - 66 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)

Mimo powyższych zaleceń, wynikających z "nowej ustawy", pracę ośrodka oceniam pozytywnie.

Informuję, że zgodnie z art. 128 ust. 2, 4 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej oraz § 27 Zarządzenia Wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli, kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.

W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i wniosków bądź podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie podjęcia takich działań.

Do wiadomości:                                                   Z up. Wojewody Podlaskiego

- Wójt Gminy Szepietowo,                                  Andrzej Kozłowski

- Wydział Prawny i Nadzoru, w/m                       Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  04.04.2005 00:00:00
Data publikacji:  04.04.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  04.04.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl