Białystok,
2005.01.25
PS.I.0932/35/04/05
Pani Wanda Bogucka
Kierownik
Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej
w Szepietowie
Uprzejmie informuję, że w dniu 30.11.2004r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę w Gminnym Ośrodku
Pomocy Społecznej w Szepietowie w zakresie realizacji
zadań zleconych i własnych wynikających z ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr
64, poz. 593 ze zm.).
Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli,
podpisanym przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie w dniu 12.01.2005 r.
Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r.
do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
I. Realizacja
zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy z dnia
12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm.):
1.
opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów
społecznych,
2.
sporządzanie bilansu potrzeb,
3.
udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania
osobom tego pozbawionym,
4.
przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
5.
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
6.
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych ze
zdarzeniem losowym,
7.
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na
świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i
możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym
ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
8.
przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
9.
realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie
emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z
koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub
ciężko chorym członkiem rodziny,
10. udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,
11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych,
w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych
psychicznie,
12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
13. tworzenie gminnego
systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
14. dożywianie dzieci,
15. kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za
pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
16. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
17. sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z
zastosowaniem systemu informatycznego,
18. utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie
środków na wynagrodzenie pracowników.
II. Realizacja
zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
2)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i
ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających
pomocy,
4)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez
gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
5)
współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania
ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania
informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
III. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w
art. 18 ust. 1 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
3)
organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu
zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków
związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5)
prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy
dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Ustalenia kontroli wykazały, że zadania
własne gminy o charakterze obowiązkowym, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 3, 4, 5, 6, 10, 11, 14, 17, 18 są realizowane.
Stwierdzono jedynie braki w dokumentacji - brak wniosków o udzielenie pomocy
lub zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu), natomiast zadanie
wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 7, 9, 15, wprawdzie
nie były realizowane na dzień kontroli, ale w razie stwierdzenia potrzeb
istnieje możliwość ich realizacji w trybie natychmiastowym. Zadanie wynikające
z art. 17 ust. 1 pkt 8 nie jest realizowane z powodu
braku stosownego porozumienia z PKP.
Na dzień kontroli - w zakresie realizacji
zadania określonego w art.17 ust. 1 pkt 1 brak
gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Gmina nie prowadzi (nie zapewnia) miejsc w
mieszkaniach chronionych, nie prowadzi placówek opiekuńczo-wychowawczych. Brak
gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Usługi opiekuńcze świadczone są 3 osobom, do DPS-u natomiast w 2004 r. nie skierowano ani jednej osoby.
Zadanie własne gminy, wynikające z art. 17
ust. 2 pkt 1, 5 realizowano prawidłowo. Stwierdzono
jedynie braki w dokumentacji - brak wniosków o udzielenie pomocy lub
zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu. Zadania wynikające z pkt 2, 3, 4 nie są realizowane z uwagi na brak zgłaszanych
w tym zakresie potrzeb.
Gmina realizuje zadania z zakresu
administracji rządowej wynikające z art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 ustawy - prawidłowo
(występują braki w dokumentacji - brak wniosków o udzielenie pomocy lub
zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu), nie stwierdzono realizacji
zadań wynikających z art. 18 ust. 1 pkt 3, 4 i 5
jednakże na dzień kontroli nie stwierdzono potrzeb w tym zakresie.
Przedstawiając powyższą ocenę i uwagi zobowiązuję
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie
do:
1.
Niezwłocznego podjęcia
działań zmierzających do opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad
dzieckiem i rodziną.
2.
Koordynowania
realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej
uchwaleniu przez Radę Gminy.
3.
Występowanie w
stosownych terminach (sesja budżetowa) do Rady Gminy o zapewnienie w budżecie
gminy na kolejne lata środków na realizację zadań określonych w ustawie o
pomocy społecznej bądź wynikających z bilansu potrzeb na dany rok oraz
wpisanych w gminną strategię rozwiązywania problemów społecznych.
4.
Przestrzegania
przepisów dotyczących wszczęcia postępowania: art. 102 ustawy z dnia 12 marca
2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze
zm.) oraz przepisów art. 61 - 66 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu
postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Mimo
powyższych zaleceń, wynikających z "nowej ustawy", pracę ośrodka oceniam
pozytywnie.
Informuję, że zgodnie z art. 128 ust. 2, 4 ustawy z
dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej oraz § 27
Zarządzenia Wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli,
kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody
Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego
umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym
wystąpieniu.
W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w
terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i
wniosków bądź podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie
podjęcia takich działań.
Do wiadomości: Z
up. Wojewody Podlaskiego
- Wójt Gminy Szepietowo, Andrzej
Kozłowski
-
Wydział Prawny i Nadzoru, w/m Dyrektor
Wydziału Polityki Społecznej