Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35092303   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKKI

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku, ul. Baranowicka 203 - przeprowadzonej w dniach 8 i 10 lutego 2005 roku. REGON 000292853

Dom Pomocy Społecznej w Białymstoku jest prowadzony przez miasto Białystok. Adres Domu: 15-517 Białystok, ul. Baranowicka 203. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie (koedukacyjny). Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pani Iraida Kaskiewicz.

Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia  Nr  147 z dnia 31 stycznia br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1/ stopień realizacji programu naprawczego,

2/ struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych

w okresie od 01.01.2003 r. do 31.01.2005 r.

Wykaz podstawowych aktów prawnych:

1.        Ustawa z dnia 12 marca 2004 r o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.)

2.        Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr  82  poz. 929)

3.        Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).

Ustalenia kontroli

I.                    Realizacja programu naprawczego.

W celu osiągnięcia wymaganego standardu świadczonych usług w "Programie naprawczym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku ul. Baranowicka 203 zaplanowano następujące prace:

1)      Wybudowanie pawilonu na 100-120 miejsc - do 2006 roku.

2)      Zapewnienia indywidualnych ubrań wszystkim mieszkańcom - do 2006 roku.

3)      Wybudowanie i urządzenie pomieszczeń szkolnych - do 2006 roku.

4)      Adaptacja dotychczasowych pomieszczeń mieszkalnych - do 2006 roku.

5)      Zapewnienie możliwości wyboru zestawu posiłków - do 2006 roku.

6)      Wprowadzenie czasowego przedziału wydawania posiłków - do 2006 roku.

7)      W pomieszczeniach, w których mieszkańcy potrafią korzystać z instalacji przyzywowej, taka instalacja zostanie wykonana - do 2006 roku.

8)      Zainstalowanie odpowiedniej ilości wyprowadzeń elektrycznych w pokojach mieszkalnych - do 2006 roku.

9)      Uporządkowanie i oświetlenie terenu - do 2006 roku (związane jest z rozbudową Domu).

10)  Wybudowanie nowego dźwigu osobowego w II pawilonie mieszkalnym - do 2006 roku (związane jest z rozbudową Domu).

11)  Zatrudnienie psychologa na 2,5 etatu; pracownika socjalnego na 4,5 etatu; pracownika k-o na 2,5 etatu - do 2006 roku.

12)  Wydanie folderu - do końca 2001 roku.

13)  Udostępnienie pomieszczeń i sprzętu rehabilitacyjnego osobom z zewnątrz - do 2006 roku.

14)  Kontynuacja rozpoczętych indywidualnych planów wspierania mieszkańca- systematyczne szkolenie kadry w zakresie rewalidacji mieszkańców - do 2006 roku.

15)  Zwiększenie zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno- opiekuńczego oraz personelu wspomagającego zgodnie z wymaganym wskaźnikiem (należałoby dodatkowo zatrudnić 39 osób tj. opiekunowie, fizkoterapeuci, pielęgniarki) - do 2006 roku.

16)  Wykonanie systemu alarmowo-przeciwpożarowego w filii Bobrowej - do 2006 roku.

Ad. 1

Termin wykonania większości założonych w programie naprawczym prac został przewidziany na 2006 rok. Wiele zadań od realizacji, zawartych w programie naprawczym, uzależniona jest od zakończenia budowy nowego pawilonu. W trakcie kontroli ustalono, że wybudowany został nowy trzykondygnacyjny pawilon na 120 miejsc (po dwadzieścia dwuosobowych pokoi na każdej kondygnacji). W chwili obecnej trwają prace wykończeniowe w środku budynku. Jak wynika z wyjaśnień P. Dyrektor zakończenie prac przewidziane jest na koniec czerwca br. W trzecim kwartale 2005 roku planowane jest wyposażenie pokoi i przeniesienie dzieci do nowego budynku, co umożliwi rozgęszczenie pokoi w obecnym budynku i dostosowywanie go do wymaganych standardów. Od wykonania powyższego zadania uzależniona jest również realizacja zadań zawartych w punkcie 4, 7, 9 10 programu naprawczego.

Ad 2.

W trakcie kontroli ustalono, że mieszkańcy mają indywidualne ubrania, które są podpisywane na wewnętrznej stronie. Ze względu na brak indywidualnych szafek ubrania oraz bielizna osobista znajdują się we wspólnych szafkach.

Ad 3.

Wszystkie dzieci upośledzone w stopniu głębokim posiadają z poradni psychologiczno-pedagogicznej orzeczenia, kwalifikujące je do określonego rodzaju nauczania i uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.

We wrześniu 2003 roku w Zaściankach i filii w Bobrowej zorganizowano pomieszczenia do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. We wrześniu 2004 roku w Zaściankach powstała I klasa ponadgimnazjalna we współpracy ze Szkołą Zawodową Specjalną w Białymstoku.

W Domu przy ul. Baranowickiej zorganizowane są 3 zespoły rewalidacyjno-wychowawcze, w tym 2 - trzyosobowe i 1- czteroosobowy.  I etap edukacyjny realizuje 6 mieszkańców, II etap edukacyjny (klasy IV-VI) - 6 mieszkańców, III etap edukacyjny - 20 dzieci, są to uczniowie Publicznego Gimnazjum Nr 26 Specjalnego DPS. Sześcioro dzieci uczy się w I klasie ponadgimnazjalnej Szkoły Zawodowej Specjalnej w Białymstoku. Jedno dziecko ma orzeczone nauczanie indywidualne, dwoje dzieci z cechami autyzmu dowożonych jest do Szkoły Podstawowej nr 10 w Białymstoku.

W Filii w Bobrowej zorganizowane są 3 zespoły rewalidacyjno-wychowawcze, w tym 2- trzyosobowe i 1- czteroosobowy. Najmłodsze dziecko, uczestniczące w zajęciach ma 5 lat, najstarsze - 20 lat. Ponadto pięcioro wychowanków Domu realizuje I etap edukacyjny ( klasa I-III).

Ad 8.

Na każdym z tzw. "zespołów" zainstalowano wyprowadzenia elektryczne:

-         I Zespół w: sypialni, sali dziennego pobytu, korytarzu, stołówce, zmywalni, izolatce, pokoju przed gabinetem zabiegowym, gabinecie zabiegowym

-         II Zespół w: 6 sypialniach, 4 świetlicach, 2 stołówkach, 2 korytarzach, kuchence pomocniczej

-         III Zespół w: 3 sypialniach, 3 świetlicach, 2 łazienkach, 3 korytarzach, stołówce, kuchence,

-         IV Zespół w: 5 sypialniach, 2 świetlicach, 2 korytarzach, gabinecie lekarskim, kuchence

-         V Zespół w: 2 sypialniach, 2 świetlicach, gabinecie lekarskim, korytarzu, kuchence,

-         VI Zespół, w: 2 sypialniach, 3 świetlicach, 3 korytarzach, 2 stołówkach, gabinecie lekarskim,

Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora, w pozostałych pomieszczeniach, głównie w pokojach mieszkalnych, wyprowadzenia elektryczne nie mogą zostać zainstalowane ze względu na bezpieczeństwo dzieci.

Ad. 12

W 2002 roku wydany został folder informacyjny o Domu, promujący świadczone w nim usługi bytowe, opiekuńcze i rehabilitacyjne. Ponadto Dom ma swoją stronę internetową oraz materiały promujące na nośnikach CD-RW.

Ad. 14

Zgodnie w wyjaśnieniami Dyrektora Domu indywidualne plany wspierania mieszkańca opracowane są dla wszystkich mieszkańców Domu. Efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańca będą przedmiotem następnej kontroli. 

W kontrolowanym okresie pracownicy Domu uczestniczyli w następujących zewnętrznych szkoleniach, kursach i warsztatach, w roku 2003:

1.      Terapia sztuką - 12.01., Białostocki Ośrodek Kultury, Białystok, uczestniczyło 3 wychowawców,

2.      Komputer w rewalidacji osób upośledzonych umysłowo - 7-9.02., Pomorskie Centrum Terapii Pedagogicznej, Kołobrzeg, uczestniczył instruktor terapii zajęciowej,

3.      Perspektywa integracji europejskiej. Szanse i zagrożenia dla DPS - 11-13.06., Kazimierz Dolny, Fundacja ORATOR, uczestniczył dyrektor i wychowawca.

4.      Podlaskie dni aktywnej terapii i rehabilitacji - 4-5.09., Dom Pomocy Społecznej "Kalina", Suwałki, uczestniczył kierownik działu opiekuńczo-rehabilitacyjnego.

5.      Rok 2003 rokiem Niepełnosprawnych - 24-25.10., Poradnia Psychologiczno -  Pedagogiczna, Sokółka, uczestniczył wychowawca.

W 2004 roku:

1.      Wizja pomocy instytucjonalnej w zintegrowanej Europie, 2-4.06., Kazimierz Dolny, Fundacja ORATOR, uczestniczył dyrektor.

2.      Kształtowanie postaw personelu wobec mieszkańców domu pomocy społecznej, 2-4.06., Kazimierz Dolny, Fundacja ORATOR, uczestniczył wychowawca.

3.      Kurs języka migowego, Polski Związek Głuchych, "Milo" K. Cis, Białystok, uczestniczyli instruktor terapii zajęciowej, szef kuchni.

4.      Tkactwo, 1-10.07., WOAK, Białystok; uczestniczył instruktor terapii zajęciowej.

5.      Garncarstwo, 12-21.07., WOAK Białystok; uczestniczył instruktor terapii zajęciowej.

6.      Ceramika, 15-17.10., Akademia Łucznica Stowarzyszenia Łucznica, uczestniczył instruktor terapii zajęciowej.

7.      System pomocy osobom niepełnosprawnym w zakresie pracy zawodowej, 25.08., Suwałki, Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, uczestniczył wychowawca.

8.      Toruńskie Dni Opieki Długoterminowej, 21-23.09., Toruń, Centrum Informacji medycznej; uczestniczyły 2 pielęgniarki.

Ponadto pracownicy działów opiekunczo-rehabilitacyjnego i terapeutycznego Domu uczestniczyli w szkoleniach wewnętrznych, prowadzonych przez kierowników działu oraz kierowników zespołów.

W 2003 roku odbyły się następujące szkolenia:

1.      Dziecko z chorobą nowotworową - 21.01.,

2.      Pielęgnowanie mieszkańca ze stomią - 27.02.

3.      Szkolenie pracowników na poszczególnych zespołach - dyscyplina pracy, prowadzenie zajęć z mieszkańcami, wdrażanie ich do dbałości o higienę osobistą, zasady postępowania z lekami psychotropowymi - marzec.

4.      Zebrania wyborcze do samorządu pielęgniarek i położnych - 09.04.

5.      Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej -14.05.

6.      Rak piersi - 22.10.

7.      Gruźlica -17.12.

W 2004 roku pracownicy uczestniczyli w szkoleniach o tematyce:

1.      Muskowiscydoza - 14.01.

2.      Zapoznanie z instrukcją obsługi rozdrabniacza odpadów żywieniowych; przypomnienie zasad mycia, dezynfekcji naczyń oraz użytkowaniem wyparzacza elektrycznego; poruszanie problemów związanych z ilością i wykorzystaniem przez poszczególne grupy: ketchupu, miodu, dżemu, zupy z obiadu, itp. - 15.01.

3.      Choroba refluksowa żołądka, przełyku - 19.02.

4.      Choroby pasożytnicze przewodu pokarmowego - 18.03.

5.      Grzybice - 29.04.

6.      Higiena personelu i działania sanitarno- epidemiologiczne w dziale żywienia - 12.05.

7.      Choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy - 06.10.

8.      Opieka długoterminowa - 10.12.

Wyżej wymienione szkolenia miały głównie charakter medyczny. Zgodnie z wymaganymi standardami pracownicy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego powinni uczestniczyć co najmniej raz na dwa lata w szkoleniach na temat praw mieszkańców oraz kierunków prowadzonej terapii, a także metod pracy z mieszkańcem.

Ad 15.

W kontrolowanym okresie w dziale terapeutyczno-opiekuńczym Domu zatrudniono 10 osób tj.

-         w 2003 roku zatrudniono 5 osób tj. pielęgniarkę opiekuna, 2 pokojowe - w pełnym wymiarze czasu pracy, oraz osobę zatrudnioną na ½ etatu jako opiekuna i na ½ etatu jako instruktora terapii zajęciowej,

-         w 2004 roku zatrudniono w dziale: 2 pielęgniarki, 2 opiekunów i pokojową.

W dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych jest również 8 osób na stanowisku wychowawców  na podstawie Karty Nauczyciela.

II. Struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym DPS w skład Domu wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska.

1)      dział opiekuńczo-rehabilitacyjny,

2)      dział terapeutyczny

3)      dział gospodarczy i obsługi,

4)      dział księgowości,

5)      dział kadr,

6)      dział -obsługa pływalni,

7)      dział - filia w Bobrowej

8)      samodzielne stanowiska pracy: radca prawny.

Na dzień kontroli w DPS zatrudnione były 248 osób w tym 242,61 w przeliczeniu na pełne etaty. W dziale opiekunczo-rehabilitacyjnym i terapeutycznym zatrudnionych było 157 osób (w przeliczeniu na pełne etaty 151,86) tj. 8 wychowawców, 6 instruktorów terapii zajęciowej, starszy instruktor terapii zajęciowej, instruktor ds. kulturalno-oświatowych, starszy pracownik socjalny, 2 kapelanów, katecheta, 3 starszych lekarzy, młodszy lekarz, starszy technik fizjoterapii, 6 techników fizjoterapii, psycholog, starsza dietetyczka, kierownik działu, 34 starsze pielęgniarki, 6 kierowników zespołu, 7 pielęgniarek, 17 starszych opiekunów, 15 opiekunów, kąpielowa, 18 starszych pokojowych, 4 pokojowe; w filii Bobrowej: kierownik działu, 11 starszych pielęgniarek, 2 opiekunów, 3 pokojowe, 3 starsze pokojowe, technik fizjoterapii, co daje wskaźnik zatrudnienia 0,56.

W trakcie kontroli ustalono, że kwalifikacje pracowników zatrudnionych w Domu określone zostały w regulaminie wynagradzania pracowników Domu Pomocy Społecznej, ul. Baranowicka 203. Tabele stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników DPS określił załącznik nr 1 do wyżej wymienionego regulaminu. Ustalono, że określone regulaminem kwalifikacje pracowników poszczególnych stanowisk są zgodne z wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników jakie zakłada Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).

W trakcie kontroli sprawdzono akta 26  losowo wybranych osób tj. 16,56 % wszystkich pracowników działów: opiekuńczo- rehabilitacyjnego i terapeutycznego. Kontroli poddano akta następujących osób  (załącznik nr 1 do protokołu).

Na podstawie kontroli losowo wybranych akt ustalono, że osoba zatrudniona na stanowisku instruktora terapii zajęciowej nie posiada wymaganego wykształcenia na zajmowanym stanowisku tj. posiada wykształcenie średnie, wymagane średnie i policealna szkoła odpowiedniej specjalności. Osoba ta zatrudniona zastała na stanowisku instruktora terapii zajęciowej przed 1.08.2000 roku i stosownie do § 15 wyżej cytowanego rozporządzenia może być nadal zatrudniona na zajmowanym stanowisku.

Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika działu kadr, 18 osób podnosi, we własnym zakresie, swoje kwalifikacje zawodowe, tj.:

-         7 pielęgniarek, w tym 6 studiuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, jedna na Wydziale Pielęgniarstwa Akademii Medycznej w Białymstoku,

-         2 kierowników zespołu studiuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza,

-         3 opiekunów, w tym 2 studiuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, jeden na Wydziale Pielęgniarstwa Akademii Medycznej w Białymstoku,

-         3 techników fizjoterapii, w tym jeden na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, dwóch na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, w tym jeden na kierunku fizjoterapia, drugi na kierunku rehabilitacja,

-         2 instruktorów terapii zajęciowej, w tym jeden studiuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, drugi - podyplomowe studia na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunku oligofrenopedagogika.

-         pokojowa studiuje w Nauczycielskim Kolegium Rewalidacji i Resocjalizacji w Białymstoku

Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 104/2005.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku. W przypadku gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń..

Podpisy kontrolujących

1/ Ewa Feszler

2/ Mieczysława Nartowicz

Dyrektor

2.03.05 mgr Iraida Kaskiewicz

(data i podpis dyrektora Domu)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  06.04.2005 00:00:00
Data publikacji:  06.04.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  06.04.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl