PROTOKÓŁ
z kontroli
problemowej Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku, ul. Baranowicka
203 - przeprowadzonej w dniach 8 i 10 lutego 2005 roku. REGON 000292853
Dom Pomocy Społecznej w Białymstoku jest prowadzony przez miasto
Białystok. Adres Domu: 15-517 Białystok, ul. Baranowicka
203. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
intelektualnie (koedukacyjny). Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pani Iraida Kaskiewicz.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler -
starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 147
z dnia 31 stycznia br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę
Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1/ stopień realizacji programu naprawczego,
2/ struktura zatrudnienia, kwalifikacje
zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników
kwalifikacji zawodowych
w okresie od 01.01.2003 r. do 31.01.2005 r.
Wykaz podstawowych aktów prawnych:
1.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 z późn. zm.)
2.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września
2000r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82
poz. 929)
3.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad
wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych
w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61,
poz. 708 z późn. zm.).
Ustalenia
kontroli
I.
Realizacja programu
naprawczego.
W celu osiągnięcia
wymaganego standardu świadczonych usług w "Programie naprawczym Domu Pomocy
Społecznej w Białymstoku ul. Baranowicka 203
zaplanowano następujące prace:
1)
Wybudowanie pawilonu na 100-120 miejsc - do 2006 roku.
2)
Zapewnienia indywidualnych ubrań wszystkim mieszkańcom
- do 2006 roku.
3)
Wybudowanie i urządzenie pomieszczeń szkolnych - do
2006 roku.
4)
Adaptacja dotychczasowych pomieszczeń mieszkalnych - do
2006 roku.
5)
Zapewnienie możliwości wyboru zestawu posiłków - do
2006 roku.
6)
Wprowadzenie czasowego przedziału wydawania posiłków -
do 2006 roku.
7)
W pomieszczeniach, w których mieszkańcy potrafią
korzystać z instalacji przyzywowej, taka instalacja
zostanie wykonana - do 2006 roku.
8)
Zainstalowanie odpowiedniej ilości wyprowadzeń
elektrycznych w pokojach mieszkalnych - do 2006 roku.
9)
Uporządkowanie i oświetlenie terenu - do 2006 roku
(związane jest z rozbudową Domu).
10) Wybudowanie
nowego dźwigu osobowego w II pawilonie mieszkalnym - do 2006 roku (związane
jest z rozbudową Domu).
11) Zatrudnienie
psychologa na 2,5 etatu; pracownika socjalnego na 4,5 etatu; pracownika k-o na 2,5 etatu - do 2006 roku.
12) Wydanie
folderu - do końca 2001 roku.
13) Udostępnienie
pomieszczeń i sprzętu rehabilitacyjnego osobom z zewnątrz - do 2006 roku.
14) Kontynuacja
rozpoczętych indywidualnych planów wspierania mieszkańca- systematyczne
szkolenie kadry w zakresie rewalidacji mieszkańców - do 2006 roku.
15) Zwiększenie
zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno- opiekuńczego oraz personelu
wspomagającego zgodnie z wymaganym wskaźnikiem (należałoby dodatkowo zatrudnić
39 osób tj. opiekunowie, fizkoterapeuci,
pielęgniarki) - do 2006 roku.
16) Wykonanie
systemu alarmowo-przeciwpożarowego w filii Bobrowej - do 2006 roku.
Ad. 1
Termin wykonania większości założonych w programie naprawczym
prac został przewidziany na 2006 rok. Wiele zadań od realizacji, zawartych w
programie naprawczym, uzależniona jest od zakończenia budowy nowego pawilonu. W
trakcie kontroli ustalono, że wybudowany został nowy trzykondygnacyjny pawilon
na 120 miejsc (po dwadzieścia dwuosobowych pokoi na każdej kondygnacji). W
chwili obecnej trwają prace wykończeniowe w środku budynku. Jak wynika z
wyjaśnień P. Dyrektor zakończenie prac przewidziane jest na koniec czerwca br.
W trzecim kwartale 2005 roku planowane jest wyposażenie pokoi i przeniesienie
dzieci do nowego budynku, co umożliwi rozgęszczenie pokoi w obecnym budynku i dostosowywanie
go do wymaganych standardów. Od wykonania powyższego zadania uzależniona jest
również realizacja zadań zawartych w punkcie 4, 7, 9 10 programu naprawczego.
Ad 2.
W trakcie kontroli ustalono, że mieszkańcy mają indywidualne
ubrania, które są podpisywane na wewnętrznej stronie. Ze względu na brak
indywidualnych szafek ubrania oraz bielizna osobista znajdują się we wspólnych
szafkach.
Ad 3.
Wszystkie dzieci upośledzone w stopniu głębokim posiadają z
poradni psychologiczno-pedagogicznej orzeczenia, kwalifikujące je do
określonego rodzaju nauczania i uczestniczenia w zajęciach
rewalidacyjno-wychowawczych.
We wrześniu 2003 roku w Zaściankach i filii w Bobrowej
zorganizowano pomieszczenia do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. We wrześniu
2004 roku w Zaściankach powstała I klasa ponadgimnazjalna
we współpracy ze Szkołą Zawodową Specjalną w Białymstoku.
W Domu przy ul. Baranowickiej
zorganizowane są 3 zespoły rewalidacyjno-wychowawcze, w tym 2 - trzyosobowe i
1- czteroosobowy. I etap edukacyjny
realizuje 6 mieszkańców, II etap edukacyjny (klasy IV-VI) - 6 mieszkańców, III
etap edukacyjny - 20 dzieci, są to uczniowie Publicznego Gimnazjum Nr 26
Specjalnego DPS. Sześcioro dzieci uczy się w I klasie ponadgimnazjalnej
Szkoły Zawodowej Specjalnej w Białymstoku. Jedno dziecko ma orzeczone nauczanie
indywidualne, dwoje dzieci z cechami autyzmu dowożonych jest do Szkoły
Podstawowej nr 10 w Białymstoku.
W Filii w Bobrowej zorganizowane są 3 zespoły
rewalidacyjno-wychowawcze, w tym 2- trzyosobowe i 1- czteroosobowy. Najmłodsze
dziecko, uczestniczące w zajęciach ma 5 lat, najstarsze - 20 lat. Ponadto
pięcioro wychowanków Domu realizuje I etap edukacyjny ( klasa I-III).
Ad 8.
Na każdym z tzw. "zespołów" zainstalowano wyprowadzenia
elektryczne:
-
I Zespół w: sypialni, sali dziennego pobytu, korytarzu,
stołówce, zmywalni, izolatce, pokoju przed gabinetem zabiegowym, gabinecie
zabiegowym
-
II Zespół w: 6 sypialniach, 4 świetlicach, 2
stołówkach, 2 korytarzach, kuchence pomocniczej
-
III Zespół w: 3 sypialniach, 3 świetlicach, 2
łazienkach, 3 korytarzach, stołówce, kuchence,
-
IV Zespół w: 5 sypialniach, 2 świetlicach, 2
korytarzach, gabinecie lekarskim, kuchence
-
V Zespół w: 2 sypialniach, 2 świetlicach, gabinecie
lekarskim, korytarzu, kuchence,
-
VI Zespół, w: 2 sypialniach, 3 świetlicach, 3
korytarzach, 2 stołówkach, gabinecie lekarskim,
Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora, w pozostałych pomieszczeniach,
głównie w pokojach mieszkalnych, wyprowadzenia elektryczne nie mogą zostać
zainstalowane ze względu na bezpieczeństwo dzieci.
Ad. 12
W 2002 roku wydany został folder informacyjny o Domu, promujący
świadczone w nim usługi bytowe, opiekuńcze i rehabilitacyjne. Ponadto Dom ma
swoją stronę internetową oraz materiały promujące na nośnikach CD-RW.
Ad. 14
Zgodnie w wyjaśnieniami Dyrektora Domu indywidualne plany
wspierania mieszkańca opracowane są dla wszystkich mieszkańców Domu. Efekty
realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańca będą przedmiotem
następnej kontroli.
W kontrolowanym okresie pracownicy Domu uczestniczyli w następujących
zewnętrznych szkoleniach, kursach i
warsztatach, w roku 2003:
1. Terapia sztuką - 12.01.,
Białostocki Ośrodek Kultury, Białystok, uczestniczyło 3 wychowawców,
2. Komputer w rewalidacji osób
upośledzonych umysłowo - 7-9.02., Pomorskie Centrum Terapii Pedagogicznej,
Kołobrzeg, uczestniczył instruktor terapii zajęciowej,
3. Perspektywa integracji
europejskiej. Szanse i zagrożenia dla DPS - 11-13.06., Kazimierz Dolny,
Fundacja ORATOR, uczestniczył dyrektor i wychowawca.
4. Podlaskie dni aktywnej
terapii i rehabilitacji - 4-5.09., Dom Pomocy Społecznej "Kalina", Suwałki,
uczestniczył kierownik działu opiekuńczo-rehabilitacyjnego.
5. Rok 2003 rokiem
Niepełnosprawnych - 24-25.10., Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Sokółka, uczestniczył
wychowawca.
W
2004 roku:
1. Wizja pomocy
instytucjonalnej w zintegrowanej Europie, 2-4.06., Kazimierz Dolny, Fundacja
ORATOR, uczestniczył dyrektor.
2. Kształtowanie postaw
personelu wobec mieszkańców domu pomocy społecznej, 2-4.06., Kazimierz Dolny,
Fundacja ORATOR, uczestniczył wychowawca.
3. Kurs języka migowego, Polski
Związek Głuchych, "Milo" K. Cis, Białystok, uczestniczyli instruktor terapii
zajęciowej, szef kuchni.
4. Tkactwo, 1-10.07., WOAK,
Białystok; uczestniczył instruktor terapii zajęciowej.
5. Garncarstwo, 12-21.07., WOAK
Białystok; uczestniczył instruktor terapii zajęciowej.
6. Ceramika, 15-17.10.,
Akademia Łucznica Stowarzyszenia Łucznica, uczestniczył instruktor terapii
zajęciowej.
7. System pomocy osobom
niepełnosprawnym w zakresie pracy zawodowej, 25.08., Suwałki, Fundacja Rozwoju
Przedsiębiorczości, uczestniczył wychowawca.
8. Toruńskie Dni Opieki
Długoterminowej, 21-23.09., Toruń, Centrum Informacji medycznej; uczestniczyły
2 pielęgniarki.
Ponadto pracownicy
działów opiekunczo-rehabilitacyjnego i
terapeutycznego Domu uczestniczyli w szkoleniach wewnętrznych, prowadzonych
przez kierowników działu oraz kierowników zespołów.
W 2003 roku odbyły się
następujące szkolenia:
1. Dziecko z chorobą
nowotworową - 21.01.,
2. Pielęgnowanie mieszkańca ze stomią - 27.02.
3. Szkolenie pracowników na
poszczególnych zespołach - dyscyplina pracy, prowadzenie zajęć z mieszkańcami,
wdrażanie ich do dbałości o higienę osobistą, zasady postępowania z lekami
psychotropowymi - marzec.
4. Zebrania wyborcze do
samorządu pielęgniarek i położnych - 09.04.
5. Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej
-14.05.
6. Rak piersi - 22.10.
7. Gruźlica -17.12.
W 2004 roku pracownicy uczestniczyli w szkoleniach o
tematyce:
1. Muskowiscydoza - 14.01.
2. Zapoznanie z instrukcją
obsługi rozdrabniacza odpadów żywieniowych; przypomnienie zasad mycia,
dezynfekcji naczyń oraz użytkowaniem wyparzacza
elektrycznego; poruszanie problemów związanych z ilością i wykorzystaniem przez
poszczególne grupy: ketchupu, miodu, dżemu, zupy z obiadu, itp. - 15.01.
3. Choroba refluksowa żołądka,
przełyku - 19.02.
4. Choroby pasożytnicze przewodu
pokarmowego - 18.03.
5. Grzybice - 29.04.
6. Higiena personelu i
działania sanitarno- epidemiologiczne w dziale żywienia - 12.05.
7. Choroba wrzodowa żołądka i
dwunastnicy - 06.10.
8. Opieka długoterminowa -
10.12.
Wyżej
wymienione szkolenia miały głównie charakter medyczny. Zgodnie z wymaganymi
standardami pracownicy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego powinni uczestniczyć
co najmniej raz na dwa lata w szkoleniach na temat praw mieszkańców oraz
kierunków prowadzonej terapii, a także metod pracy z mieszkańcem.
Ad 15.
W kontrolowanym okresie w dziale terapeutyczno-opiekuńczym Domu
zatrudniono 10 osób tj.
-
w 2003 roku zatrudniono 5 osób tj. pielęgniarkę
opiekuna, 2 pokojowe - w pełnym wymiarze czasu pracy, oraz osobę zatrudnioną na
½ etatu jako opiekuna i na ½ etatu jako instruktora terapii
zajęciowej,
-
w 2004 roku zatrudniono w dziale: 2 pielęgniarki, 2
opiekunów i pokojową.
W dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych jest również 8
osób na stanowisku wychowawców na
podstawie Karty Nauczyciela.
II. Struktura zatrudnienia,
kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez
pracowników kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z Regulaminem
Organizacyjnym DPS w skład Domu wchodzą następujące komórki organizacyjne i
samodzielne stanowiska.
1) dział opiekuńczo-rehabilitacyjny,
2) dział terapeutyczny
3) dział gospodarczy i obsługi,
4) dział księgowości,
5) dział kadr,
6) dział -obsługa pływalni,
7) dział - filia w Bobrowej
8) samodzielne stanowiska
pracy: radca prawny.
Na dzień kontroli w DPS
zatrudnione były 248 osób w tym 242,61 w
przeliczeniu na pełne etaty. W dziale opiekunczo-rehabilitacyjnym
i terapeutycznym zatrudnionych było 157 osób (w przeliczeniu na pełne etaty
151,86) tj. 8 wychowawców, 6 instruktorów terapii zajęciowej, starszy
instruktor terapii zajęciowej, instruktor ds. kulturalno-oświatowych, starszy
pracownik socjalny, 2 kapelanów, katecheta, 3 starszych lekarzy, młodszy
lekarz, starszy technik fizjoterapii, 6 techników fizjoterapii, psycholog,
starsza dietetyczka, kierownik działu, 34 starsze pielęgniarki, 6 kierowników
zespołu, 7 pielęgniarek, 17 starszych opiekunów, 15 opiekunów, kąpielowa, 18
starszych pokojowych, 4 pokojowe; w filii Bobrowej: kierownik działu, 11
starszych pielęgniarek, 2 opiekunów, 3 pokojowe, 3 starsze pokojowe, technik
fizjoterapii, co daje wskaźnik zatrudnienia 0,56.
W trakcie
kontroli ustalono, że kwalifikacje pracowników zatrudnionych w Domu określone
zostały w regulaminie wynagradzania pracowników Domu Pomocy Społecznej, ul. Baranowicka 203. Tabele stanowisk, zaszeregowań
i wymagań kwalifikacyjnych pracowników DPS określił załącznik nr 1 do wyżej
wymienionego regulaminu. Ustalono, że określone regulaminem kwalifikacje
pracowników poszczególnych stanowisk są zgodne z wymaganiami kwalifikacyjnymi
pracowników jakie zakłada Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r.
w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).
W trakcie
kontroli sprawdzono akta 26 losowo
wybranych osób tj. 16,56 % wszystkich pracowników działów: opiekuńczo-
rehabilitacyjnego i terapeutycznego. Kontroli poddano akta następujących
osób (załącznik nr 1 do protokołu).
Na
podstawie kontroli losowo wybranych akt ustalono, że osoba zatrudniona na
stanowisku instruktora terapii zajęciowej nie posiada wymaganego wykształcenia
na zajmowanym stanowisku tj. posiada wykształcenie średnie, wymagane średnie i
policealna szkoła odpowiedniej specjalności. Osoba ta zatrudniona zastała na
stanowisku instruktora terapii zajęciowej przed 1.08.2000 roku i stosownie do §
15 wyżej cytowanego rozporządzenia może być nadal zatrudniona na zajmowanym
stanowisku.
Zgodnie z
wyjaśnieniami kierownika działu kadr, 18 osób podnosi, we własnym zakresie,
swoje kwalifikacje zawodowe, tj.:
-
7 pielęgniarek, w tym 6 studiuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, jedna
na Wydziale Pielęgniarstwa Akademii Medycznej w Białymstoku,
-
2 kierowników zespołu studiuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza,
-
3 opiekunów, w tym 2 studiuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, jeden
na Wydziale Pielęgniarstwa Akademii Medycznej w Białymstoku,
-
3 techników fizjoterapii, w tym jeden na Wydziale Pedagogiki i
Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika
opiekuńczo-wychowawcza, dwóch na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, w tym jeden
na kierunku fizjoterapia, drugi na kierunku rehabilitacja,
-
2 instruktorów terapii zajęciowej, w tym jeden studiuje na Wydziale
Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika
opiekuńczo-wychowawcza, drugi - podyplomowe studia na Akademii Pedagogiki
Specjalnej w Warszawie na kierunku oligofrenopedagogika.
-
pokojowa studiuje w Nauczycielskim Kolegium Rewalidacji i
Resocjalizacji w Białymstoku
Dokonano wpisu do
książki kontroli DPS pod pozycją 104/2005.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w
Białymstoku. W przypadku gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku nie
zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć do
Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne
wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń..
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława
Nartowicz
Dyrektor
2.03.05 mgr Iraida Kaskiewicz
(data i podpis
dyrektora Domu)