Białystok, 2005.03.10
PS.I.0932/1/1/05
Pani Iraida Kaskiewicz
Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej
w Białymstoku
Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli Domu Pomocy Społecznej
przeprowadzonej w dniach 8 i 10 lutego br. przez pracowników Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w zakresie stopnia
realizacji programu naprawczego, struktury zatrudnienia, kwalifikacji
zatrudnionych pracowników oraz sposobu podnoszenia przez pracowników
kwalifikacji zawodowych w okresie od 01.01.2003r. do 31.01.2005 r. dokonano
poniższych ustaleń.
Termin
wykonania większości założonych w programie naprawczym Domu prac, został
przewidziany do 2006 rok. Wiele zadań do realizacji, zawartych w programie
naprawczym, uzależniona jest od zakończenia budowy nowego pawilonu. W trakcie
kontroli ustalono, że celu osiągnięcia przez Dom wymaganego standardu
świadczonych usług, zrealizowane zostały następujące zadania:
-
wybudowany został nowy trzykondygnacyjny pawilon na 120
miejsc (po dwadzieścia dwuosobowych pokoi na każdej kondygnacji). W chwili
obecnej trwają prace wykończeniowe wewnątrz budynku. W trzecim kwartale 2005
roku planowane jest wyposażenie pokoi i przeniesienie dzieci do nowego budynku,
co umożliwi rozgęszczenie pokoi w obecnym budynku i dostosowywanie go do
wymaganych standardów.
-
mieszkańcy zaopatrzeni zostali w indywidualne ubrania,
które są podpisywane na wewnętrznej stronie. Ze względu na brak indywidualnych
szafek, ubrania oraz bielizna osobista mieszkańców przechowywana jest we
wspólnych szafkach.
-
wszystkie dzieci upośledzone w stopniu głębokim
posiadają orzeczenia kwalifikujące je do określonego rodzaju nauczania i
uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych,
-
w niektórych pomieszczeniach, uwzględniając
bezpieczeństwo dzieci zostały zainstalowane wyprowadzenia elektryczne.
-
w 2002 roku wydany został folder informacyjny o Domu,
promujący świadczone w nim usługi bytowe, opiekuńcze i rehabilitacyjne. Ponadto
Dom ma swoją stronę internetową oraz materiały promujące na nośnikach CD-RW.
-
pracownicy działu terapeutyczno-opiekuńczego, w
kontrolowanym okresie, uczestniczyli w szkoleniach zewnętrznych oraz
wewnętrznych organizowanych w Domu. Tematyka szkoleń wewnętrznych miała głównie
charakter medyczny. Zgodnie z wymaganymi standardami pracownicy zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego powinni uczestniczyć co najmniej raz na dwa lata w
szkoleniach na temat praw mieszkańców oraz kierunków prowadzonej terapii, a
także metod pracy z mieszkańcem.
Na dzień kontroli w DPS zatrudnione były 248 osób w tym 242,61 w przeliczeniu na pełne etaty. W
działach opiekunczo-rehabilitacyjnym i terapeutycznym
zatrudnionych było 157 osób (w przeliczeniu na pełne etaty 151,86) co daje
wskaźnik zatrudnienia 0,56. W kontrolowanym okresie w dziale
terapeutyczno-opiekuńczym Domu zatrudniono 10 osób tj.
-
w 2003 roku zatrudniono 5 osób tj. pielęgniarkę
opiekuna, 2 pokojowe - w pełnym wymiarze czasu pracy, oraz osobę zatrudnioną na
½ etatu jako opiekuna i na ½ etatu jako instruktora terapii
zajęciowej,
-
w 2004 roku zatrudniono w dziale: 2 pielęgniarki, 2
opiekunów i pokojową.
W dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych jest również 8
osób na stanowisku wychowawców na
podstawie Karty Nauczyciela mimo, że brak jest podstaw do stosowania przepisów
tej ustawy w stosunku do pracowników domów pomocy społecznej.
Kwalifikacje
pracowników zatrudnionych w Domu określone zostały w regulaminie wynagradzania
pracowników Domu Pomocy Społecznej, ul. Baranowicka
203. Ustalono, że określone regulaminem kwalifikacje pracowników poszczególnych
stanowisk są zgodne z wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników jakie zakłada
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad
wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).
W trakcie
kontroli sprawdzono akta 26 losowo
wybranych osób tj. 16,56 % wszystkich pracowników działów:
opiekuńczo-rehabilitacyjnego i terapeutycznego. Na podstawie kontroli losowo wybranych
akt ustalono, że osoby te posiadają wymagane kwalifikacje na zajmowanym
stanowisku.
W oparciu o wyniki
przeprowadzonej kontroli zalecam:
Organizować co najmniej raz na dwa lata szkolenia na
temat praw mieszkańców oraz kierunków prowadzonej terapii.
Na podstawie art. 128
ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej oraz § 27 zarządzenia
wewnętrznego Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002 roku w sprawie
szczegółowych zasad wykonywania kontroli, Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w
Białymstoku może zgłosić na piśmie do Wojewody Podlaskiego umotywowane
zastrzeżenia w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w wystąpieniu, w
terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych.
W
przypadku nie skorzystania z powyższego prawa, oczekuję w terminie 30 dni na
informacje o sposobie wykorzystania uwag i wniosków, bądź o podjętych
działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
Do wiadomości:
1.Prezydent Miasta Białegostoku
2.Wydział Prawny i Nadzoru PUW
Z up. Wojewody Podlaskiego
Krystyna Golubiewska
Z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej