Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093050   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Wystąpienie pokontrolne
Autorzy: Nina Kościuk,
Białystok, 2005

Białystok, 2005.03.10

PS.I.0932/1/1/05

Pani Iraida Kaskiewicz

Dyrektor

Domu Pomocy Społecznej

w Białymstoku

Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli Domu Pomocy Społecznej przeprowadzonej w dniach 8 i 10 lutego br. przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w zakresie stopnia realizacji programu naprawczego, struktury zatrudnienia, kwalifikacji zatrudnionych pracowników oraz sposobu podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych w okresie od 01.01.2003r. do 31.01.2005 r. dokonano poniższych ustaleń.

Termin wykonania większości założonych w programie naprawczym Domu prac, został przewidziany do 2006 rok. Wiele zadań do realizacji, zawartych w programie naprawczym, uzależniona jest od zakończenia budowy nowego pawilonu. W trakcie kontroli ustalono, że celu osiągnięcia przez Dom wymaganego standardu świadczonych usług, zrealizowane zostały następujące zadania:

-         wybudowany został nowy trzykondygnacyjny pawilon na 120 miejsc (po dwadzieścia dwuosobowych pokoi na każdej kondygnacji). W chwili obecnej trwają prace wykończeniowe wewnątrz budynku. W trzecim kwartale 2005 roku planowane jest wyposażenie pokoi i przeniesienie dzieci do nowego budynku, co umożliwi rozgęszczenie pokoi w obecnym budynku i dostosowywanie go do wymaganych standardów.

-         mieszkańcy zaopatrzeni zostali w indywidualne ubrania, które są podpisywane na wewnętrznej stronie. Ze względu na brak indywidualnych szafek, ubrania oraz bielizna osobista mieszkańców przechowywana jest we wspólnych szafkach.

-         wszystkie dzieci upośledzone w stopniu głębokim posiadają orzeczenia kwalifikujące je do określonego rodzaju nauczania i uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych,

-         w niektórych pomieszczeniach, uwzględniając bezpieczeństwo dzieci zostały zainstalowane wyprowadzenia elektryczne.

-         w 2002 roku wydany został folder informacyjny o Domu, promujący świadczone w nim usługi bytowe, opiekuńcze i rehabilitacyjne. Ponadto Dom ma swoją stronę internetową oraz materiały promujące na nośnikach CD-RW.

-         pracownicy działu terapeutyczno-opiekuńczego, w kontrolowanym okresie, uczestniczyli w szkoleniach zewnętrznych oraz wewnętrznych organizowanych w Domu. Tematyka szkoleń wewnętrznych miała głównie charakter medyczny. Zgodnie z wymaganymi standardami pracownicy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego powinni uczestniczyć co najmniej raz na dwa lata w szkoleniach na temat praw mieszkańców oraz kierunków prowadzonej terapii, a także metod pracy z mieszkańcem.

Na dzień kontroli w DPS zatrudnione były 248 osób w tym 242,61 w przeliczeniu na pełne etaty. W działach opiekunczo-rehabilitacyjnym i terapeutycznym zatrudnionych było 157 osób (w przeliczeniu na pełne etaty 151,86) co daje wskaźnik zatrudnienia 0,56. W kontrolowanym okresie w dziale terapeutyczno-opiekuńczym Domu zatrudniono 10 osób tj.

-         w 2003 roku zatrudniono 5 osób tj. pielęgniarkę opiekuna, 2 pokojowe - w pełnym wymiarze czasu pracy, oraz osobę zatrudnioną na ½ etatu jako opiekuna i na ½ etatu jako instruktora terapii zajęciowej,

-         w 2004 roku zatrudniono w dziale: 2 pielęgniarki, 2 opiekunów i pokojową.

W dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych jest również 8 osób na stanowisku wychowawców  na podstawie Karty Nauczyciela mimo, że brak jest podstaw do stosowania przepisów tej ustawy w stosunku do pracowników domów pomocy społecznej.

Kwalifikacje pracowników zatrudnionych w Domu określone zostały w regulaminie wynagradzania pracowników Domu Pomocy Społecznej, ul. Baranowicka 203. Ustalono, że określone regulaminem kwalifikacje pracowników poszczególnych stanowisk są zgodne z wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników jakie zakłada Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).

W trakcie kontroli sprawdzono akta 26  losowo wybranych osób tj. 16,56 % wszystkich pracowników działów: opiekuńczo-rehabilitacyjnego i terapeutycznego. Na podstawie kontroli losowo wybranych akt ustalono, że osoby te posiadają wymagane kwalifikacje na zajmowanym stanowisku.

W oparciu o wyniki przeprowadzonej kontroli zalecam:

Organizować co najmniej raz na dwa lata szkolenia na temat praw mieszkańców oraz kierunków prowadzonej terapii.

Na podstawie art. 128 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej oraz § 27 zarządzenia wewnętrznego Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002 roku w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli, Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku może zgłosić na piśmie do Wojewody Podlaskiego umotywowane zastrzeżenia w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w wystąpieniu, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych.

W przypadku nie skorzystania z powyższego prawa, oczekuję w terminie 30 dni na informacje o sposobie wykorzystania uwag i wniosków, bądź o podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach niepodjęcia takich działań.

Do wiadomości:

1.Prezydent Miasta Białegostoku

2.Wydział Prawny i Nadzoru PUW

Z up. Wojewody Podlaskiego

Krystyna Golubiewska

Z-ca Dyrektora Wydziału

Polityki Społecznej


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  06.04.2005 00:00:00
Data publikacji:  06.04.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  06.04.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl