PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci
i Młodzieży Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Augustowie, ul. 3
Maja 57 - przeprowadzonej w dniach 28 luty i 1 marca 2005 roku, REGON 040001178
Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Zgromadzenia
Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Augustowie prowadzony jest na zlecenie
powiatu augustowskiego, przez Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi
Prowincji Warszawskiej.
Adres Domu:
16-300 Augustów, ul. 3 Maja 57. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnej intelektualnie - dziewcząt. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej
jest s. Bolesława Dębska.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler
- starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 161 z dnia 25 lutego
br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę
dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1/ stopień realizacji programu naprawczego,
2/ struktura zatrudnienia, kwalifikacje
zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników
kwalifikacji zawodowych
w okresie od 01.01.2003 r. do 31.01.2005 r.
Wykaz podstawowych aktów prawnych:
1.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 z późn. zm.)
2.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września
2000r. w sprawie domów pomocy społecznej
(Dz. U. Nr 82 poz. 929)
3.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad
wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).
Ustalenia
kontroli
I.
Realizacja programu
naprawczego.
W
celu osiągnięcia wymaganego standardu świadczonych usług w "Programie
naprawczym Domu Pomocy Społecznej w Augustowie" w okresie objętym kontrolą
zaplanowano wykonanie podjazdu przy wejściu do budynku głównego od strony ulicy
3 Maja - do 2003r. W trakcie kontroli ustalono, że z powodu braku środków
finansowych w zaplanowanym terminie, podjazd nie został wykonany. Zgodnie z
wyjaśnieniami dyrektora Domu zostanie on
wykonany w miesiącach wiosenno-letnich bieżącego roku - protokół przyjęcia
ustnych wyjaśnień (załącznik nr 1 do protokołu).
Ponadto w Programie
naprawczym zaplanowano do realizacji do 2006 roku następujące prace:
1) Zainstalowanie systemu
przyzywowo-alarmowego i systemu alarmowo-przeciwpożarowego.
2) Rozbudowa placówki, w tym
nadbudowa budynku mieszkalno-usługowego o jedną kondygnację i połączenie go
łącznikiem z nowym pawilonem mieszkalno-rehabilitacyjnym stojącym od strony ul.
Młyńskiej.
3) Remont części I piętra budynku
głównego; utworzenie dodatkowej łazienki dla dzieci, przystosowanie pomieszczeń
dla dzieci - wg obowiązujących standardów.
4) Zainstalowanie windy na
zewnątrz budynku głównego, lub krzesełkowego podnośnika schodowego wewnątrz
budynku.
5) Zatrudnienie dodatkowo
wymienionych w Programie Naprawczym pracowników zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego, tj. psycholog w pełnym wymiarze, 2 pracowników
socjalnych, pracownik kulturalno-oświatowy, logopeda, 2 rehabilitantów, 3
pielęgniarki, 2 instruktorów terapii zajęciowej, 11 opiekunek.
W trakcie kontroli dokonano następujących ustaleń:
Ad.
1) i 2)
W 2003 roku oddano do
użytku budynek stojący od ulicy Młyńskiej. Rozbudowa placówki polegała na
nadbudowie budynku mieszkalnego o jedną kondygnację i połączenie go łącznikiem
z nowym pawilonem mieszkalno-rehabilitacyjnym. Aktualnie w budynku tym
mieszkają trzy grupy dziewcząt tj.
-
I grupa dziewcząt - 14 osób (najbardziej sprawne),
-
III grupa dziewcząt - 16 osób
-
IV grupa dziewcząt - 18 osób (stany najcięższe).
W nadbudowanej części
budynku zlokalizowane są następujące pomieszczenia:
a) na I
piętrze:
-
w łączniku łączącym obydwa budynku mieści się: gabinet
lekarski; podręczne pomieszczenie do prania i suszenia wyposażone w wannę,
pralkę automatyczną i wirnikową, wirówkę, suszarkę oraz łazienka wyposażona w:
3 sedesy, wannę dostępną z trzech stron, brodzik z krzesełkiem,
-
sala dziennego pobytu,
-
łazienka wyposażona w 3 sedesy, umywalkę, wannę
dostępną z 3 stron,
-
7 pokoi w tym: 3 pokoje dwuosobowe i 4 pokoje
trzyosobowe,
-
dyżurka dla pracowników
-
podręczna kuchenka
Mieszka tu IV grupa dziewcząt:
b) na II
piętrze:
-
w jednym skrzydle znajduje się 6 pokoi w tym: 3 pokoje
trzyosobowe i 3 pokoje dwuosobowe. W segmentach mieszkalnych zlokalizowane są
łazienki wyposażane w zlew, sedes, wannę lub brodzik. Mieszka tu I grupa - 14
dziewcząt.
-
w drugim skrzydle mieszka III grupa - 16 dziewcząt.
Zajmują one 6 pokoi tj. 3 pokoje dwuosobowe, 2 pokoje trzyosobowe i 1 pokój
czteroosobowy dla osób nie opuszczających łóżek. Ponadto zlokalizowane tu są:
podręczne pomieszczenie do prania i suszenia wyposażone w wannę, pralkę,
żelazko, suszarkę; kuchenka pomocnica, w której znajduje się zlew, kuchenka
gazowa, szafki kuchenne, czajnik bezprzewodowy, mikrofalówka; stołówka; pokój
dziennego pobytu; pokój socjalny; 3 łazienki, w których jest łącznie 4 sedesy,
8 umywalek, wanna, 4 prysznice, w tym dwa z krzesełkami.
W tym budynku
zainstalowane są systemy alarmowo-przyzywowy i alarmowo-przeciwpożarowy.
Ponadto na parterze w łączniku znajduje się sala komputerowa wyposażona w 5
komputery.
Ad. 3)
Dzięki oddaniu do użytku
budynku mieszczącego się przy ul. Młyńskiej, rozgęszczone zostały pokoje w
budynku głównym przy ul. 3 Maja. W trakcie kontroli ustalono, że w 2004 roku
wykonano część prac remontowych na I piętrze gdzie mieszka V grupa - 15
mieszkanek. Wykonano tu następujące prace:
-
istniejąca łazienka powiększona została kosztem pokoju dziennego
pobytu. Obecnie w łazience są: 3 sedesy, 2 umywalki, wanna i kabina. Z łazienki
korzysta 8 osób.
-
z dużej sypialni 18 osobowej zrobiono 3 pokoje dwuosobowe,
-
z kuchenki pomocniczej zrobiono jeden pokój dwuosobowy.
-
z drugiej sypialni 24 osobowej zostały zrobione 3 pokoje w tym: 2
pokoje dwuosobowe i 1 trzyosobowy. Pozostała jeszcze do powiększenia łazienka.
Na II piętrze nie wykonywano
jeszcze żadnych prac remontowych. Zgodnie z wyjaśnieniami s. Dyrektor rozpoczną
się one w miarę posiadanych środków wiosną bieżącego roku.
Ad. 4)
Zgodnie z wyjaśnieniami s.
Dyrektora zainstalowanie widny lub krzesełkowego podnośnika schodowego w
budynku głównym nastąpi po zakończeniu wszystkich prac remontowych wewnątrz
budynku.
Ad. 5)
Na koniec
stycznia 2005 roku w DPS zatrudnionych było 59 osób w tym 46 w przeliczeniu na pełne etaty. W dziale
terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 41 osób (w przeliczeniu na pełne
etaty 34,62) tj. technik fizjoterapii, rehabilitant, 2 starszych instruktorów
terapii zajęciowej- na ¼ etatu każdy, instruktor terapii zajęciowej,
logopeda- ¼ etatu (zmniejszono zatrudnienie z ½ etatu na
¼), instruktor ds. kulturalno-oświatowych, psycholog - ½ etatu (z
dniem 1.04.03 zwiększono zatrudnienie z 1/3 etatu na ½), kapelan -
¼ etatu, psychiatra - 1/8 etatu, 2 pielęgniarki, w tym jedna na ½
etatu, 3 starsze opiekunki dziecięce - na ½ etatu każda, 2 starszych
opiekunów, 7 opiekunek dziecięcych, opiekun, 12 starszych pokojowych, 4
pokojowe. Daje to wskaźnik zatrudnienia 0,43.
W okresie objętym
kontrolą w wyżej wymienionym dziale zatrudniono 5 osób, tj.: instruktora
terapii zajęciowej, opiekuna, starszą pokojową, 2 pokojowe.
II. Struktura zatrudnienia,
kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez
pracowników kwalifikacji zawodowych.
W
trakcie kontroli ustalono, że kwalifikacje pracowników zatrudnionych w Domu
określone zostały w "Regulaminie wynagradzania w zakładzie pracy Dom Pomocy
Społecznej dla Dzieci Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w
Augustowie, ul. 3 Maja 57", zatwierdzonym przez Przełożoną Prowincjalną
Prowincji Warszawskiej s. Wandę Kmiecik. Regulamin wszedł w życie 1 kwietnia
2000 r. Tabele stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
DPS określił załącznik nr 1 do ww. regulaminu. Ustalono, że określone
regulaminem kwalifikacje pracowników poszczególnych stanowisk nie są zgodne (są
zaniżone) z wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników jakie zakłada
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad
wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).
Zgodnie z
Aneksem nr 5 z dnia 5 lutego 2004 r. do umowy zawartej w dniu 15.06.2000 r.
pomiędzy Zarządem powiatu w Augustowie, a Zgromadzeniem Sióstr Franciszkanek
Rodziny Maryi dotyczącej prowadzenia i finansowania Domu Pomocy Społecznej dla
Dzieci w Augustowie, ul. 3 Maja 57, Zarząd wskazał, że "Wymagania
kwalifikacyjne pracowników Domu Pomocy Społecznej, w tym Dyrektora Domu,
reguluje Regulamin Wynagradzania nadany przez Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek
Rodziny Maryi, zgodny z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w
sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.)".
W trakcie kontroli sprawdzono akta 11 losowo
wybranych osób tj. 26,8 % wszystkich pracowników działu
terapeutyczno-opiekuńczego. Kontroli poddano akta następujących osób (załącznik
nr 2 do protokołu).
Na podstawie kontroli losowo wybranych akt ustalono,
że osoby zatrudnione na stanowiskach starszej opiekunki dziecięcej i opiekunki
dziecięcej nie posiadają wymaganego wykształcenia na zajmowanych stanowiskach
tj. odpowiednio starsza opiekunka posiada wykształcenie wyższe teologiczne,
wymagane - średnie medyczne; opiekunka dziecięca posiada wyższe pedagogiczne,
wymagane - średnie medyczne. Osoba te zostały zatrudnione na danym stanowisku
przed 1.08.2000 roku i stosownie do § 15 wyżej cytowanego rozporządzenia mogą
być nadal na nim zatrudnione.
W kontrolowanym okresie
pracownicy Domu uczestniczyli w następujących zewnętrznych szkoleniach,
kursach, warsztatach w roku 2003:
1. "Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością" -
zorganizowane przez Zespół Szkół Specjalnych w Augustowie, uczestniczył
psycholog.
2. "Metody aktywizujące w pracy z osobami z
upośledzeniem umysłowym" - zorganizowane przez Centrum Szkoleniowe KLANZA w
Białymstoku, uczestniczyła pielęgniarka, 4 opiekunki dziecięce, 11 starsze
pokojowe, 2 pokojowe.
3. "Metody pracy z dziećmi i młodzieżą
niepełnosprawnymi intelektualnie" - zorganizowane przez Prowincję Warszawską
Zgromadzenia, uczestniczyła starsza opiekunka dziecięca, starszy opiekun.
4. "Jak pomóc zagrożonym depresją" - zorganizowane
przez Prowincję Warszawską Zgromadzenia, uczestniczyła starsza opiekunka
dziecięca, starszy opiekun.
5. "Praca z uczniem o specjalnych potrzebach
edukacyjnych w klasach integracyjnych" - zorganizowane przez Centrum Edukacji
Nauczycieli w Suwałkach.
Ponadto
pracownicy działu opiekunczo-rehabilitacyjnego i terapeutyczno- opiekuńczego
uczestniczyli w szkoleniach wewnętrznych:
1) w 2003 r.
- 16.10.03 - zajęcia polisensoryczne
"Poranny Krąg", prowadził psycholog; uczestniczyli pracownicy pierwszego
kontaktu oraz pracownicy działu terapeutyczno-opiekuńczego.
W 2004 roku:
1) 16.04. - Stany dysforii u
osób z upośledzeniem umysłowym i sposoby zapobiegania im (farmakologia i
terapia), prowadził psychiatra.
2) 12.10. - Rozpoznawanie i
zaspokajanie potrzeb socjalnych u osób niepełnosprawnych intelektualnie w domu
pomocy społecznej, prowadził psycholog, uczestniczyli pracownicy pierwszego
kontaktu oraz pracownicy działu terapeutyczno-opiekuńczego.
Zgodnie z
wyjaśnieniami dyrektora Domu 7 osób podnosi, we własnym zakresie, swoje
kwalifikacje zawodowe i tak:
-
2 instruktor terapii zajęciowej, w tym jeden ukończył Podyplomowe
Studia Organizacji Pomocy Społecznej na Wydziale Psychologii i Pedagogiki
Uniwersytetu w Białymstoku, drugi studiuje na III roku w Niepublicznym Kolegium
Nauczycielskim w Warszawie na kierunku pedagogika niepełnosprawnych
intelektualnie z terapią zajęciową,
-
starsza opiekunka dziecięca ukończyła Podyplomowe Studia Zarządzania i
Organizacji Pomocy Społecznej na Wyższej Szkole finansów i Zarządzania w
Białymstoku, Filia w Ełku,
-
2 opiekunki dziecięce uzyskały dyplom ukończenia rocznego studium
kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej - oligofrenopedagogika
zorganizowanego przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach,
-
opiekun studiuje na V roku na Wydziale Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza,
-
pokojowa studiuje na V roku na Wydziale teologicznym Uniwersytetu
Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie.
Dokonano
wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 1/2005.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży w Augustowie.
W przypadku gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w
Augustowie nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do
Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne
wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
Dyrektor Domu
Mgr
s.Bolesława Dębska 09.03.2005r.
(data i podpis dyrektora Domu)