Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093016   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Pomocy Społecznej w Augustowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKKI

PROTOKÓŁ

z kontroli  problemowej Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Augustowie, ul. 3 Maja 57 - przeprowadzonej w dniach 28 luty i 1 marca 2005 roku, REGON 040001178

Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Augustowie prowadzony jest na zlecenie powiatu augustowskiego, przez Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi Prowincji Warszawskiej.

Adres Domu: 16-300 Augustów, ul. 3 Maja 57. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie - dziewcząt. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest s. Bolesława Dębska.

Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 161 z dnia 25 lutego br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1/ stopień realizacji programu naprawczego,

2/ struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych

w okresie od 01.01.2003 r. do 31.01.2005 r.

Wykaz podstawowych aktów prawnych:

1.        Ustawa z dnia 12 marca 2004 r o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.)

2.        Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy społecznej  (Dz. U. Nr  82  poz. 929)

3.        Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).

Ustalenia kontroli

I.                    Realizacja programu naprawczego.

W celu osiągnięcia wymaganego standardu świadczonych usług w "Programie naprawczym Domu Pomocy Społecznej w Augustowie" w okresie objętym kontrolą zaplanowano wykonanie podjazdu przy wejściu do budynku głównego od strony ulicy 3 Maja - do 2003r. W trakcie kontroli ustalono, że z powodu braku środków finansowych w zaplanowanym terminie, podjazd nie został wykonany. Zgodnie z wyjaśnieniami  dyrektora Domu zostanie on wykonany w miesiącach wiosenno-letnich bieżącego roku - protokół przyjęcia ustnych wyjaśnień (załącznik nr 1 do protokołu).

Ponadto w Programie naprawczym zaplanowano do realizacji do 2006 roku następujące prace:

1)      Zainstalowanie systemu przyzywowo-alarmowego i systemu alarmowo-przeciwpożarowego.

2)      Rozbudowa placówki, w tym nadbudowa budynku mieszkalno-usługowego o jedną kondygnację i połączenie go łącznikiem z nowym pawilonem mieszkalno-rehabilitacyjnym stojącym od strony ul. Młyńskiej.

3)      Remont części I piętra budynku głównego; utworzenie dodatkowej łazienki dla dzieci, przystosowanie pomieszczeń dla dzieci - wg obowiązujących standardów.

4)      Zainstalowanie windy na zewnątrz budynku głównego, lub krzesełkowego podnośnika schodowego wewnątrz budynku.

5)      Zatrudnienie dodatkowo wymienionych w Programie Naprawczym pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, tj. psycholog w pełnym wymiarze, 2 pracowników socjalnych, pracownik kulturalno-oświatowy, logopeda, 2 rehabilitantów, 3 pielęgniarki, 2 instruktorów terapii zajęciowej, 11 opiekunek.

W trakcie kontroli dokonano następujących ustaleń:

Ad. 1) i 2)

W 2003 roku oddano do użytku budynek stojący od ulicy Młyńskiej. Rozbudowa placówki polegała na nadbudowie budynku mieszkalnego o jedną kondygnację i połączenie go łącznikiem z nowym pawilonem mieszkalno-rehabilitacyjnym. Aktualnie w budynku tym mieszkają trzy grupy dziewcząt tj.

-         I grupa dziewcząt - 14 osób (najbardziej sprawne),

-         III grupa dziewcząt - 16 osób

-         IV grupa dziewcząt - 18 osób (stany najcięższe).

W nadbudowanej części budynku zlokalizowane są następujące pomieszczenia:

a) na I piętrze:

-         w łączniku łączącym obydwa budynku mieści się: gabinet lekarski; podręczne pomieszczenie do prania i suszenia wyposażone w wannę, pralkę automatyczną i wirnikową, wirówkę, suszarkę oraz łazienka wyposażona w: 3 sedesy, wannę dostępną z trzech stron, brodzik z krzesełkiem,

-         sala dziennego pobytu,

-         łazienka wyposażona w 3 sedesy, umywalkę, wannę dostępną z 3 stron,

-         7 pokoi w tym: 3 pokoje dwuosobowe i 4 pokoje trzyosobowe,

-         dyżurka dla pracowników

-         podręczna kuchenka

Mieszka  tu IV grupa dziewcząt:

b) na II piętrze:

-         w jednym skrzydle znajduje się 6 pokoi w tym: 3 pokoje trzyosobowe i 3 pokoje dwuosobowe. W segmentach mieszkalnych zlokalizowane są łazienki wyposażane w zlew, sedes, wannę lub brodzik. Mieszka tu I grupa - 14 dziewcząt.

-         w drugim skrzydle mieszka III grupa - 16 dziewcząt. Zajmują one 6 pokoi tj. 3 pokoje dwuosobowe, 2 pokoje trzyosobowe i 1 pokój czteroosobowy dla osób nie opuszczających łóżek. Ponadto zlokalizowane tu są: podręczne pomieszczenie do prania i suszenia wyposażone w wannę, pralkę, żelazko, suszarkę; kuchenka pomocnica, w której znajduje się zlew, kuchenka gazowa, szafki kuchenne, czajnik bezprzewodowy, mikrofalówka; stołówka; pokój dziennego pobytu; pokój socjalny; 3 łazienki, w których jest łącznie 4 sedesy, 8 umywalek, wanna, 4 prysznice, w tym dwa z krzesełkami.

W tym budynku zainstalowane są systemy alarmowo-przyzywowy i alarmowo-przeciwpożarowy. Ponadto na parterze w łączniku znajduje się sala komputerowa wyposażona w 5 komputery.

Ad. 3)

Dzięki oddaniu do użytku budynku mieszczącego się przy ul. Młyńskiej, rozgęszczone zostały pokoje w budynku głównym przy ul. 3 Maja. W trakcie kontroli ustalono, że w 2004 roku wykonano część prac remontowych na I piętrze gdzie mieszka V grupa - 15 mieszkanek. Wykonano tu następujące prace: 

-         istniejąca łazienka powiększona została kosztem pokoju dziennego pobytu. Obecnie w łazience są: 3 sedesy, 2 umywalki, wanna i kabina. Z łazienki korzysta 8 osób.

-         z dużej sypialni 18 osobowej zrobiono 3 pokoje dwuosobowe,

-         z kuchenki pomocniczej zrobiono jeden pokój dwuosobowy.

-         z drugiej sypialni 24 osobowej zostały zrobione 3 pokoje w tym: 2 pokoje dwuosobowe i 1 trzyosobowy. Pozostała jeszcze do powiększenia łazienka.

Na II piętrze nie wykonywano jeszcze żadnych prac remontowych. Zgodnie z wyjaśnieniami s. Dyrektor rozpoczną się one w miarę posiadanych środków wiosną bieżącego roku.

Ad. 4)

Zgodnie z wyjaśnieniami s. Dyrektora zainstalowanie widny lub krzesełkowego podnośnika schodowego w budynku głównym nastąpi po zakończeniu wszystkich prac remontowych wewnątrz budynku.

Ad. 5)

Na koniec stycznia 2005 roku w DPS zatrudnionych było 59 osób w tym 46 w przeliczeniu na pełne etaty. W dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 41 osób (w przeliczeniu na pełne etaty 34,62) tj. technik fizjoterapii, rehabilitant, 2 starszych instruktorów terapii zajęciowej- na ¼ etatu każdy, instruktor terapii zajęciowej, logopeda- ¼ etatu (zmniejszono zatrudnienie z ½ etatu na ¼), instruktor ds. kulturalno-oświatowych, psycholog - ½ etatu (z dniem 1.04.03 zwiększono zatrudnienie z 1/3 etatu na ½), kapelan - ¼ etatu, psychiatra - 1/8 etatu, 2 pielęgniarki, w tym jedna na ½ etatu, 3 starsze opiekunki dziecięce - na ½ etatu każda, 2 starszych opiekunów, 7 opiekunek dziecięcych, opiekun, 12 starszych pokojowych, 4 pokojowe. Daje to wskaźnik zatrudnienia 0,43.

W okresie objętym kontrolą w wyżej wymienionym dziale zatrudniono 5 osób, tj.: instruktora terapii zajęciowej, opiekuna, starszą pokojową, 2 pokojowe.

II. Struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych.

W trakcie kontroli ustalono, że kwalifikacje pracowników zatrudnionych w Domu określone zostały w "Regulaminie wynagradzania w zakładzie pracy Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Augustowie, ul. 3 Maja 57", zatwierdzonym przez Przełożoną Prowincjalną Prowincji Warszawskiej s. Wandę Kmiecik. Regulamin wszedł w życie 1 kwietnia 2000 r. Tabele stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników DPS określił załącznik nr 1 do ww. regulaminu. Ustalono, że określone regulaminem kwalifikacje pracowników poszczególnych stanowisk nie są zgodne (są zaniżone) z wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników jakie zakłada rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).

Zgodnie z Aneksem nr 5 z dnia 5 lutego 2004 r. do umowy zawartej w dniu 15.06.2000 r. pomiędzy Zarządem powiatu w Augustowie, a Zgromadzeniem Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi dotyczącej prowadzenia i finansowania Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Augustowie, ul. 3 Maja 57, Zarząd wskazał, że "Wymagania kwalifikacyjne pracowników Domu Pomocy Społecznej, w tym Dyrektora Domu, reguluje Regulamin Wynagradzania nadany przez Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi, zgodny z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.)".

W trakcie kontroli sprawdzono akta 11 losowo wybranych osób tj. 26,8 % wszystkich pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego. Kontroli poddano akta następujących osób (załącznik nr 2 do protokołu).

Na podstawie kontroli losowo wybranych akt ustalono, że osoby zatrudnione na stanowiskach starszej opiekunki dziecięcej i opiekunki dziecięcej nie posiadają wymaganego wykształcenia na zajmowanych stanowiskach tj. odpowiednio starsza opiekunka posiada wykształcenie wyższe teologiczne, wymagane - średnie medyczne; opiekunka dziecięca posiada wyższe pedagogiczne, wymagane - średnie medyczne. Osoba te zostały zatrudnione na danym stanowisku przed 1.08.2000 roku i stosownie do § 15 wyżej cytowanego rozporządzenia mogą być nadal na nim zatrudnione.

W kontrolowanym okresie pracownicy Domu uczestniczyli w następujących zewnętrznych szkoleniach, kursach, warsztatach w roku 2003:

1.      "Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością" - zorganizowane przez Zespół Szkół Specjalnych w Augustowie, uczestniczył psycholog.

2.      "Metody aktywizujące w pracy z osobami z upośledzeniem umysłowym" - zorganizowane przez Centrum Szkoleniowe KLANZA w Białymstoku, uczestniczyła pielęgniarka, 4 opiekunki dziecięce, 11 starsze pokojowe, 2 pokojowe.

3.      "Metody pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawnymi intelektualnie" - zorganizowane przez Prowincję Warszawską Zgromadzenia, uczestniczyła starsza opiekunka dziecięca, starszy opiekun.

4.      "Jak pomóc zagrożonym depresją" - zorganizowane przez Prowincję Warszawską Zgromadzenia, uczestniczyła starsza opiekunka dziecięca, starszy opiekun.

5.      "Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasach integracyjnych" - zorganizowane przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach.

Ponadto pracownicy działu opiekunczo-rehabilitacyjnego i terapeutyczno- opiekuńczego uczestniczyli w szkoleniach wewnętrznych:

1) w 2003 r. - 16.10.03 - zajęcia polisensoryczne "Poranny Krąg", prowadził psycholog; uczestniczyli pracownicy pierwszego kontaktu oraz pracownicy działu terapeutyczno-opiekuńczego.

W 2004 roku:

1)      16.04. - Stany dysforii u osób z upośledzeniem umysłowym i sposoby zapobiegania im (farmakologia i terapia), prowadził psychiatra.

2)      12.10. - Rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb socjalnych u osób niepełnosprawnych intelektualnie w domu pomocy społecznej, prowadził psycholog, uczestniczyli pracownicy pierwszego kontaktu oraz pracownicy działu terapeutyczno-opiekuńczego.

Zgodnie z wyjaśnieniami dyrektora Domu 7 osób podnosi, we własnym zakresie, swoje kwalifikacje zawodowe i tak:

-         2 instruktor terapii zajęciowej, w tym jeden ukończył Podyplomowe Studia Organizacji Pomocy Społecznej na Wydziale Psychologii i Pedagogiki Uniwersytetu w Białymstoku, drugi studiuje na III roku w Niepublicznym Kolegium Nauczycielskim w Warszawie na kierunku pedagogika niepełnosprawnych intelektualnie z terapią zajęciową,

-         starsza opiekunka dziecięca ukończyła Podyplomowe Studia Zarządzania i Organizacji Pomocy Społecznej na Wyższej Szkole finansów i Zarządzania w Białymstoku, Filia w Ełku,

-         2 opiekunki dziecięce uzyskały dyplom ukończenia rocznego studium kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej - oligofrenopedagogika zorganizowanego przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach,

-         opiekun studiuje na V roku na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza,

-         pokojowa studiuje na V roku na Wydziale teologicznym Uniwersytetu Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie.

Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 1/2005.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży w Augustowie.

W przypadku gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Augustowie nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń.

Podpisy kontrolujących

1/ Ewa Feszler

2/ Mieczysława Nartowicz

Dyrektor Domu

Mgr s.Bolesława Dębska 09.03.2005r.

(data i podpis dyrektora Domu)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  06.04.2005 00:00:00
Data publikacji:  06.04.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  06.04.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl