Białystok, 2005.03.15
PS.I.0932/1/3/05
s. Bolesława Dębska
Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej
w Augustowie
Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli Domu Pomocy Społecznej
przeprowadzonej w dniach 28 lutego i 1 marca br. przez pracowników Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w zakresie
stopnia realizacji programu naprawczego, struktury zatrudnienia, kwalifikacji
zatrudnionych pracowników oraz sposobu podnoszenia przez pracowników
kwalifikacji zawodowych w okresie od 01.01.2003r. do 31.01.2005 r. dokonano
poniższych ustaleń.
W celu osiągnięcia wymaganego standardu świadczonych usług w "Programie
naprawczym Domu Pomocy Społecznej w Augustowie" w okresie objętym kontrolą
zaplanowano wykonanie podjazdu przy wejściu do budynku głównego od strony ulicy
3 Maja - do 2003r. Z powodu braku środków finansowych w zaplanowanym terminie,
podjazd nie został wykonany. Zgodnie z wyjaśnieniami s. dyrektor Domu zostanie
on wykonany w miesiącach wiosenno-letnich bieżącego roku.
Pozostałe zadania określone w programie naprawczym zaplanowano do
realizacji do 2006 roku. Do dnia kontroli:
-
w 2003 roku oddano do użytku budynek stojący od ulicy
Młyńskiej. Rozbudowa placówki polegała na nadbudowie budynku mieszkalnego o
jedną kondygnację i połączenie go łącznikiem z nowym pawilonem
mieszkalno-rehabilitacyjnym. Zainstalowano w nim systemy alarmowo-przyzywowy
i alarmowo-przeciwpożarowy. Aktualnie w budynku tym mieszkają trzy grupy
dziewcząt (I, III, IV). Budynek spełnia wymagane standardy.
-
dzięki oddaniu do użytku nowego budynku mieszczącego
się przy ul. Młyńskiej, rozgęszczone zostały pokoje w budynku głównym przy ul.
3 Maja. W trakcie kontroli ustalono, że w 2004 roku wykonano część prac
remontowych na I piętrze budynku głównego: tj.
a) istniejąca łazienka
powiększona została kosztem pokoju dziennego pobytu,
b) z sypialni 18 osobowej
zrobiono 3 pokoje dwuosobowe,
c) z kuchenki pomocniczej
zrobiono jeden pokój dwuosobowy,
d) z sypialni 24 osobowej
zostały zrobione 3 pokoje w tym: 2 pokoje dwuosobowe i 1 trzyosobowy. Pozostała
jeszcze do powiększenia łazienka.
Na II piętrze nie wykonywano
jeszcze żadnych prac remontowych. Zgodnie z wyjaśnieniami s. Dyrektor rozpoczną
się one w miarę posiadanych środków wiosną bieżącego roku.
Na koniec
stycznia 2005 roku w DPS zatrudnionych było 59 osób w tym 46 w przeliczeniu na pełne etaty. W dziale
terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 41 osób (w przeliczeniu na pełne
etaty 34,62), co daje wskaźnik zatrudnienia 0,43.
W okresie objętym
kontrolą w wyżej wymienionym dziale zatrudniono 5 osób, tj.: instruktora
terapii zajęciowej, opiekuna, starszą pokojową, 2 pokojowe.
W trakcie
kontroli ustalono, że kwalifikacje pracowników zatrudnionych w Domu określone
zostały w "Regulaminie wynagradzania w zakładzie pracy Dom Pomocy Społecznej
dla Dzieci Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Augustowie, ul. 3
Maja 57", zatwierdzonym przez Przełożoną Prowincjalną Prowincji Warszawskiej s.
Wandę Kmiecik. Regulamin wszedł w życie 1 kwietnia
2000 r. Tabele stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
DPS określił załącznik nr 1 do ww. regulaminu. Ustalono, że określone
regulaminem kwalifikacje pracowników poszczególnych stanowisk są zaniżone w
stosunku do wymagań kwalifikacyjnych pracowników określonych rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań
kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach
organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z
późn. zm.).
Zgodnie z
Aneksem nr 5 z dnia 5 lutego 2004 r. do umowy zawartej w dniu 15.06.2000 r.
pomiędzy Zarządem powiatu w Augustowie, a Zgromadzeniem Sióstr Franciszkanek
Rodziny Maryi dotyczącej prowadzenia i finansowania Domu Pomocy Społecznej dla
Dzieci w Augustowie, ul. 3 Maja 57, Zarząd wskazał, że "Wymagania
kwalifikacyjne pracowników Domu Pomocy Społecznej, w tym Dyrektora Domu,
reguluje Regulamin Wynagradzania nadany przez Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek
Rodziny Maryi, zgodny z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w
sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.)".
W trakcie
kontroli sprawdzono akta 11 losowo wybranych osób tj. 26,8 % wszystkich
pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego. Na podstawie kontroli losowo
wybranych akt ustalono, że osoby te posiadają wymagane kwalifikacje na
zajmowanym stanowisku.
W oparciu o wyniki
przeprowadzonej kontroli zalecam:
1. Dostosować wymagania
kwalifikacyjne pracowników określone w Regulaminie wynagradzania Domu do
obowiązujących przepisów, zgodnie z aneksem nr 5 z dnia 5 lutego 2004 r. do
umowy zawartej w dniu 15.06.2000 r. pomiędzy Zarządem powiatu w Augustowie, a Zgromadzeniem
Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi dotyczącej prowadzenia i finansowania Domu
Pomocy Społecznej dla Dzieci w Augustowie, ul. 3 Maja 57.
Na
podstawie art. 128 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej oraz §
27 zarządzenia wewnętrznego Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002 roku w
sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli, Dyrektor Domu Pomocy
Społecznej w Augustowie może zgłosić na piśmie do Wojewody Podlaskiego
umotywowane zastrzeżenia w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w
wystąpieniu, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych.
W przypadku nie
skorzystania z powyższego prawa, oczekuję w terminie 30 dni na informacje o
sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o podjętych działaniach na rzecz
ich realizacji lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
Do wiadomości:
1. Starosta Powiatu
augustowskiego
2. Zgromadzenie Sióstr
Franciszkanek Rodziny Maryi
Prowincji Warszawskiej
3. Wydział Prawny i Nadzoru PUW
Z up. Wojewody Podlaskiego
Krystyna Golubiewska
z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej