PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej organu właściwego w sprawach
świadczeń rodzinnych - Burmistrza Moniek, ul.
Słowackiego 5a, przeprowadzonej w dniu 8.02.2005r., REGON
00526191
Burmistrzem Miasta Mońki
jest Pan Zbigniew Męczkowski.
Kierownikiem Referatu
Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich jest Pan Mariusz Chwatko.
Kontrolę
przeprowadziły:
Ewa Bonarska - starszy
inspektor wojewódzki,
Margarita Jaroszuk
starszy inspektor wojewódzki,
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 150
z dnia 7 lutego
2005r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę Dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w
dniu 8 lutego 2005r.
Temat
kontroli:
Realizacja zadań
wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, po. 2255 ze zm.).
Cel
kontroli:
Ocena realizacji zadań z
zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003r.
o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz. 2255).
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.05.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
1. Sprawy organizacyjne:
upoważnienie do prowadzenia postępowania i wydawania decyzji administracyjnych,
organizacja przyznawania i realizacji wypłaty świadczeń rodzinnych (stworzenie
komórki organizacyjnej zgodnie z art. 20 ust. 4 ustawy o świadczeniach
rodzinnych, kwalifikacje pracowników wykonujących zadanie).
2. Przyznawanie świadczeń
rodzinnych:
1) liczba zasiłków rodzinnych,
dodatków do zasiłków rodzinnych, zasiłków pielęgnacyjnych i świadczeń
pielęgnacyjnych przyznanych w okresie objętym kontrolą,
2) prawidłowość wypełnienia wniosku i
dołączenie niezbędnych dokumentów określonych aktem wykonawczym,
3) zasadność przyznawania świadczeń
rodzinnych,
4) prawidłowość prowadzenia postępowania w
sprawach świadczeń rodzinnych i wydawania decyzji administracyjnych
przyznających świadczenia rodzinne.
Ustalenia kontroli:
Ad 1
Strukturę organizacyjną Urzędu Miejskiego określa
Zarządzenie Nr 76/03 Burmistrza Moniek z dnia
30.10.2003r. w sprawie nadania Regulaminu
Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Mońkach,
zmienione Zarządzeniem Nr 109/04 Burmistrza Moniek z
dnia 30.03.2004r. w sprawie zmian w Regulaminie
Organizacyjnym Urzędu Miejskiego w Mońkach. W skład
Urzędu Miejskiego wchodzi m.in. Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich,
który realizuje zadania: wynikające z ustawy o ewidencji ludności i dowodach
osobistych, prowadzenia spraw wojskowych, z zakresu obrony cywilnej i
obronności kraju, z ustawy o organizowaniu imprez masowych, z przepisów o
zgromadzeniach i zbiórkach publicznych, o dodatkach mieszkaniowych i o
świadczeniach rodzinnych i.in.
Zarządzeniem Nr 115/04 Burmistrza Moniek z dnia 15.04.2004r.
udzielono Sekretarzowi Gminy, kierującemu Referatem Organizacyjnym i Spraw
Obywatelskich upoważnienia do wydawania i podpisywania decyzji
administracyjnych w sprawach dot. świadczeń rodzinnych wynikających z ustawy z
dnia 28.11.2003r. o świadczeniach rodzinnych.
Realizacją zadań z zakresu świadczeń rodzinnych
zajmuje się Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich - 3 osoby z Referatu,
które zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Miejskiego zajmują się
dodatkami mieszkaniowymi i świadczeniami rodzinnymi. Decyzję podejmuje z
upoważnienia Burmistrza Sekretarz Gminy (dysponuje w tym celu właściwą
pieczątką).
Obecnie realizacją zadania zajmują się pracownicy:
1. Mariusz Chwatko
- uchwałą Rady Miejskiej w Mońkach z dnia 12.11.1998r. powołany na stanowisko Sekretarza Miasta i Gminy w Mońkach, umowa o pracę z dnia 12.11.1998r.,
wykształcenie wyższe: Uniwersytet w Białymstoku, tytuł magistra na kierunku
prawo, studia podyplomowe Zarządzanie Kadrami w Administracji Publicznej,
ukończona aplikacja sądowa - zdany egzamin sędziowski - 2002r.
2. Eulalia Sebunia
- wykształcenie średnie ogólne + Studium Technik Ubezpieczeniowych w Wyższej
Szkole Ubezpieczeń i Bankowości w Warszawie, zatrudniona na stanowisku
referenta w Urzędzie Miejskim w Mońkach od dnia
1.05.2004r. na czas określony do 31.10.2005r., z zakresu zadań, uprawnień i odpowiedzialności wynikają
m.in. obowiązki w zakresie przyjmowania wniosków w sprawach świadczeń
rodzinnych, udzielanie informacji osobom zainteresowanym, terminowe
przygotowywanie projektów decyzji w tych sprawach, sporządzanie list wypłat ,
przygotowywanie wniosków o przyznanie dotacji celowej na finansowanie wypłat
świadczeń rodzinnych.
3. Elżbieta Zalewska
- wykształcenie wyższe zawodowe: Politechnika Białostocka Wydział Zarządzania
na kierunku turystyka i rekreacja, zatrudniona na stanowisku młodszego
referenta od 23.09.2002r., od 10.09.2004r. na czas nieokreślony na stanowisku podinspektora, z
zakresu zadań, uprawnień i odpowiedzialności wynikają m.in. obowiązki w
zakresie przyjmowania wniosków w sprawach świadczeń rodzinnych, udzielanie informacji
osobom zainteresowanym, terminowe przygotowywanie projektów decyzji w tych
sprawach, sporządzanie miesięcznych list wypłat świadczeń rodzinnych,
sporządzanie sprawozdań finansowych.
4. Mariola Siemionko
- wykształcenie średnie ekonomiczne, zatrudniona na stanowisku referenta w
Urzędzie Miejskim w Mońkach od 1.08.1989r., aktualnie na stanowisku podinspektora na czas
nieokreślony, z zakresu zadań, uprawnień i odpowiedzialności wynikają m.in.
obowiązki w zakresie przyjmowania wniosków w sprawach świadczeń rodzinnych,
udzielanie informacji osobom zainteresowanym, terminowe przygotowywanie
projektów decyzji w tych sprawach, sporządzanie miesięcznych list wypłat
świadczeń rodzinnych, sporządzanie sprawozdań finansowych.
Osoby, które zajmują się
prowadzeniem dokumentacji w sprawach świadczeń rodzinnych zajmują jedno odrębne
pomieszczenia, wyposażone w dwa komputery z drukarkami.
Ad 2
Świadczenia rodzinne przyznano:
1) wyłącznie zasiłki rodzinne - 224
osobom,
2) zasiłki rodzinne z dodatkami:
ˇ
z tytułu samotnego wychowywania dziecka - 217 osobom,
w tym 62 osobom zmieniono wysokość dodatku na podstawie ustawy z dnia
30.07.2004r.,
ˇ
z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty
prawa do zasiłku dla bezrobotnych - 2 osobom,
ˇ
z tytułu urodzenia dziecka - 36 osobom,
ˇ
z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie urlopu wychowawczego
- 31 osobom,
3) zasiłki pielęgnacyjne - 54 osobom,
4) świadczenia pielęgnacyjne - 29 osobom.
Pięciu osobom odmówiono prawa do świadczeń
rodzinnych, przyczyną odmowy było przekroczenie kryterium dochodowego bądź nie
spełnianie przesłanek przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.
W jednym przypadku - dot. świadczenia
pielęgnacyjnego wniesiono odwołanie od decyzji organu właściwego, decyzja
została utrzymana przez z uwagi na fakt że w
orzeczeniu było jedno ze wskazań, o których mowa w art. 6 b ust. 3 pkt 7 i 8 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Świadczenia rodzinne przyznawane są w oparciu o
pełną dokumentację w sprawie, w szczególności akta zawierają:
1) wniosek o przyznanie świadczeń
opatrzony datą wpływu do organu i datą oraz podpisem wnioskodawcy,
2) dołączone do wniosków załączniki, w
szczególności:
ˇ
uwierzytelnione kopie dokumentu stwierdzającego tożsamość -
potwierdzone kserokopie stron dowodu osobistego,
ˇ
skrócone odpisy aktów urodzenia dzieci,
ˇ
orzeczenia o niepełnosprawności albo o umiarkowanym lub
znacznym stopniu niepełnosprawności,
ˇ
zaświadczenia szkoły, w przypadku gdy dziecko ukończyło
18. rok życia,
ˇ
zaświadczenia szkoły, w przypadku nauki dziecka w szkole ponadgimnazjalnej poza miejscem zamieszkania,
ˇ
zaświadczenia o dochodzie osiągniętym przez wnioskodawcę i
członków rodziny w 2002r. podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od
osób fizycznych wydane przez właściwego miejscowo Naczelnika Urzędu Skarbowego,
ˇ
oświadczenia członków rodziny o wysokości osiągniętego w
2002r. dochodu niepodlegającego opodatkowaniu,
ˇ
zaświadczenia urzędu gminy o wielkości gospodarstwa
rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku 2002
lub nakazy płatnicze za ten okres,
ˇ
kopie odpisów prawomocnych wyroków sądów
orzekających rozwód lub separację, kopie aktu zgonu małżonka,
ˇ
tylko w nielicznych sytuacjach zaświadczenia komornika o
całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów,
ˇ
zaświadczenia pracodawcy o udzieleniu urlopu wychowawczego
oraz o okresie, na jaki został wydany,
ˇ
zaświadczenia ZUS o otrzymywaniu do dnia 30.04.2004r. świadczeń alimentacyjnych,
ˇ
potwierdzone kopie wyroków zasądzających alimenty,
ˇ
zaświadczenia ZUS o kwocie otrzymywanych alimentów na
dzień 30.04.2004r..
3) decyzję administracyjną przyznającą
świadczenia rodzinne.
W trakcie kontroli stwierdzono, że ustalając dochód
rodziny, pomimo braku zaświadczenia komornika o bezskuteczności egzekucji, nie
wliczano dochodu nieopodatkowanego - alimentów,
zasądzonych prawomocnym wyrokiem sądu rodzinnego.
W trakcie kontroli sprawdzono 20% świadczeniobiorców i stwierdzono, że świadczenia
rodzinne przyznano zasadnie, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o
świadczeniach rodzinnych.
Ustalono, że świadczenia rodzinne: zasiłek rodzinny
oraz dodatki, a także świadczenie pielęgnacyjne przyznawano na okres zasiłkowy
- od miesiąca, w którym wpłynął wniosek do 31.08.2005r.,
z wyłączeniem sytuacji przyznawania świadczeń na okres krótszy tj. w przypadku
wygaśnięcia orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności,
okresu na jaki udzielono urlopu wychowawczego, jednego roku w razie przyznania
dodatku do zasiłku rodzinnego przyznanego na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy.
Natomiast zasiłki pielęgnacyjne, w przypadku gdy
orzeczenie obejmowało ustalony stopień niepełnosprawności poza okres zasiłkowy
- należało przyznawać na okres objęty orzeczeniem (również bezterminowo).
Wypłaty przyznanych świadczeń dokonywano w terminach określonych w art. 26
ustawy o świadczeniach rodzinnych - zgodnie z decyzjami ich wypłata jest
dokonywana do 15. dnia miesiąca za dany miesiąc.
Świadczenia są wypłacane w Banku Spółdzielczego w Mońkach
bądź dokonywane są przelewy na konta bankowe.
Stwierdzono, że postępowanie w sprawach przyznania
świadczeń rodzinnych jest prowadzone prawidłowo. Decyzje administracyjne
podejmowane są w terminach określonych przepisami ustawy i kodeksu postępowania
administracyjnego. Wydane są zgodnie z przepisami art. 107 kpa
i zwierają niezbędne elementy, w szczególności czasookres przyznania świadczeń,
ich kwotę, termin i sposób wypłaty, pouczenie o konieczności poinformowania o
zmianie sytuacji mającej wpływ na ustalenie prawa do świadczeń. Decyzję z
upoważnienia Burmistrza Miasta podejmuje Sekretarz Gminy kierujący Referatem
Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich.
Przykłady
osób, którym ustalono prawo do świadczeń rodzinnych zawiera załącznik do
protokołu.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Burmistrz Moniek, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Burmistrz Moniek
poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych
zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie
zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole
nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
O przeprowadzeniu kontroli
dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Miasta pod poz. 2.
Kontrolowany Kontrolujący
Zbigniew Mączkowski,
23.02.2005-03-18 1. Ewa
Bonarska
2. Margarita Jaroszuk