PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Mońkach, ul. PCK 15 -
przeprowadzonej w dniu 14 marca 2005 roku. REGON 000977597
Dom Pomocy
Społecznej w Mońkach prowadzony jest przez powiat moniecki. Adres Domu: 19-100
Mońki, ul. PCK 15. Dom przeznaczony jest dla osób starych. Od 1 marca br. Pani
Alicja Zawistowska jest osobą pełniącą obowiązki Dyrektora Domu.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler
- starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 167 z dnia 10 marca br., wydanego w
imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1/ stopień realizacji programu naprawczego,
2/ struktura zatrudnienia, kwalifikacje
zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników
kwalifikacji zawodowych
w okresie od 01.01.2003 r. do 28.02.2005 r.
Wykaz podstawowych aktów prawnych:
1.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 z późn. zm.)
2.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września
2000r. w sprawie domów pomocy społecznej
(Dz. U. Nr 82 poz. 929)
3.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad
wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).
Ustalenia
kontroli
I.
Realizacja programu
naprawczego.
W
celu osiągnięcia wymaganego standardu świadczonych usług w "Programie
naprawczym Domu Pomocy Społecznej w Mońkach" zaplanowano wykonanie
następujących prac:
1) wprowadzenie wyboru zestawu
posiłków - 2002 r.
2) opracowanie dokumentacji
technicznej na modernizację i rozbudowę Domu i rozpoczęcie robót - 2001r2002
r.
3) roboty budowlano-montażowe -
2002r2004 r.
4) roboty wykończeniowe - 2005 r.
5) zwiększenie liczby zatrudnienia
w zespole terapeutyczno-opiekuńczym poprzez zatrudnienie: psychologa na
½ etatu, pracownika kulturalno-oświatowego na ½ etatu, pracownika
socjalnego - 1 etat - do 2006 roku.
6) organizowanie co najmniej raz
na dwa lata szkoleń na temat praw mieszkańca oraz kierunków prowadzonej terapii
dla członków zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
W
trakcie kontroli dokonano poniższych ustaleń:
Ad.
1
Zgodnie
z programem naprawczym w 2002 roku został wprowadzony wybór zestawu posiłków.
Ad. 2), 3), 4)
Zgodnie
z programem naprawczym w 2002 roku opracowano dokumentację techniczną na
modernizację i rozbudowę Domu. Do dnia kontroli nie podjęto żadnych innych
działań w tym zakresie.
Ad. 5
Wg
stanu na dzień kontroli w Domu zatrudnionych było 11 osób z czego 10,75 w
przeliczeniu na pełne etaty, z tego w dziale terapeutyczno-opiekuńczym 5 osób,
wszystkie zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy, co daje wskaźnik
zatrudnienia w tym dziale 0,31.
W
okresie objętym kontrolą w Domu zostały zatrudnione dwie pokojowe w pełnym
wymiarze czasu pracy. Ponadto od 01.03.2005r.
zatrudniono w Domu na etat pokojową.
Ad. 6
W
kontrolowanym okresie pracownicy Domu uczestniczyli w następujących szkoleniach
zewnętrznych:
-
w 2003 roku - kurs "Opiekun osób starszych z kursem masażu"
zorganizowane przez Zakłady Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku,
uczestniczyła we własnym zakresie pokojowa,
-
w 2004.01.28-29 - "Leczenie ran przewlekłych i odleżyn" zorganizowane
przez Stowarzyszenie na Rzecz Opieki Długoterminowej i Pomocy Społecznej "Dom
pod słońcem" w Warszawie, uczestniczyła pielęgniarka. Koszty szkolenia pokrył
Dom.
W
Domu nie są organizowane szkolenia dla członków zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego na temat praw mieszkańców oraz kierunków prowadzonej
terapii, które zgodnie z obowiązującymi przepisami dyrektor Domu organizuje co
najmniej raz na dwa lata.
II. Struktura zatrudnienia,
kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez
pracowników kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z
Regulaminem Organizacyjnym Domu na strukturę wewnętrzną składają się
następujące stanowiska pracy:
1) stanowiska pracy ds.
opiekuńczo-medycznych,
2) stanowiska pracy ds.
księgowości,
3) stanowiska pracy ds.
administracyjno-gospodarczych.
W trakcie kontroli ustalono, że kwalifikacje pracowników
zatrudnionych w Domu określone zostały w Regulaminie wynagradzania pracowników
Domu Pomocy Społecznej w Mońkach, zatwierdzonym przez Dyrektora Domu. Regulamin
wszedł w życie od dnia 1 sierpnia 2000 roku. Tabela kwot wynagrodzenia i
dodatku funkcyjnego oraz wymagań kwalifikacyjnych kierowników i zastępców
kierowników oraz tabela stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych
pracowników DPS określiły odpowiednio załącznik nr 1 i nr 4 do wyżej
wymienionego regulaminu. Ustalono, że określone regulaminem kwalifikacje
pracowników poszczególnych stanowisk są zaniżone w stosunku do wymagań
kwalifikacyjnych pracowników jakie zakłada rozporządzenie z dnia 26 lipca
2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.) a kwalifikacje określone
dla dyrektora jednostki nie są zgodne z art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca
2004 r. o pomocy (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.)
W trakcie kontroli
sprawdzono akta wszystkich pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego.
Kontroli poddano akta następujących osób
(załącznik nr 1 do protokołu). Na podstawie kontroli akt ustalono, że
osoby te posiadają wymagane kwalifikacje na zajmowanym stanowisku.
Dokonano
wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 19.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy
Społecznej w Mońkach.
W przypadku gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w
Mońkach nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do
Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne
wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława
Nartowicz
21.03.2005 p.o. Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej
Alicja Zawistowska
(data i podpis
dyrektora Domu)