Białystok, 2005.04.04
PS.I.0932/1/4/05
Pani
Alicja Zawistowska
p.o. Dyrektora
Domu Pomocy Społecznej
w Mońkach
Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli Domu Pomocy Społecznej,
przeprowadzonej w dniu 14 marca br. przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w zakresie stopnia realizacji
programu naprawczego, struktury zatrudnienia, kwalifikacji zatrudnionych
pracowników oraz sposobu podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych
w okresie od 01.01.2003r. do 28.02.2005 r. dokonano poniższych ustaleń.
W celu osiągnięcia wymaganego standardu
świadczonych usług w "Programie naprawczym Domu Pomocy Społecznej w Mońkach"
zaplanowano wykonanie następujących prac:
1) wprowadzenie wyboru zestawu posiłków - 2002 r.
2) opracowanie dokumentacji technicznej na
modernizację i rozbudowę Domu i rozpoczęcie robót - 2001r2002 r.
3) roboty budowlano-montażowe - 2002r2004 r.
4) roboty wykończeniowe - 2005 r.
5) zwiększenie liczby zatrudnienia w zespole
terapeutyczno-opiekuńczym poprzez zatrudnienie: psychologa na ½ etatu,
pracownika kulturalno-oświatowego na ½ etatu, pracownika socjalnego - 1
etat - do 2006 roku.
6) organizowanie co najmniej raz na dwa lata szkoleń
na temat praw mieszkańca oraz kierunków prowadzonej terapii dla członków zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego.
Ustalono, że zgodnie z programem naprawczym, że w 2002 roku został wprowadzony wybór
zestawu posiłków oraz opracowano dokumentację techniczną na modernizację i
rozbudowę Domu. Do dnia kontroli nie rozpoczęto żadnych prac
remontowo-budowlanych, które pozwoliłyby na osiągnięcie przez Dom do końca 2006
roku wymaganego standardu.
W
trakcie kontroli ustalono, że kwalifikacje pracowników zatrudnionych w Domu
określone zostały w Regulaminie wynagradzania pracowników Domu Pomocy
Społecznej w Mońkach, zatwierdzonym przez Dyrektora Domu. Regulamin wszedł w
życie od dnia 1 sierpnia 2000 roku. Tabela kwot wynagrodzenia i dodatku
funkcyjnego oraz wymagań kwalifikacyjnych kierowników i zastępców kierowników
oraz tabela stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników DPS
określiły odpowiednio załącznik nr 1 i nr 4 do wyżej wymienionego regulaminu.
Ustalono, że określone regulaminem kwalifikacje pracowników poszczególnych
stanowisk są zaniżone w stosunku do wymagań kwalifikacyjnych pracowników jakie
zakłada rozporządzenie z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i
wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach
organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z
późn. zm.) a kwalifikacje określone dla dyrektora jednostki nie są zgodne z
art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy (Dz. U. Nr 64, poz. 593
z późn. zm.)
W okresie objętym kontrolą w Domu zostały
zatrudnione dwie pokojowe w pełnym wymiarze czasu pracy, ponadto od
01.03.2005r. zatrudniono w Domu na etat
pokojową.
Wg stanu na dzień kontroli w Domu zatrudnionych
było 11 osób z czego 10,75 w przeliczeniu na pełne etaty, z tego w dziale
terapeutyczno-opiekuńczym 5 osób, wszystkie zatrudnione w pełnym wymiarze czasu
pracy, co daje wskaźnik zatrudnienia w tym dziale 0,31.
W trakcie kontroli
sprawdzono akta wszystkich pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego. Na
podstawie kontroli akt ustalono, że osoby te posiadają wymagane kwalifikacje na
zajmowanym stanowisku, określone rozporządzeniem z dnia 26 lipca 2000r. w
sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).
W Domu nie są organizowane szkolenia dla członków
zespołu terapeutyczno-opiekuńczego na temat praw mieszkańców oraz kierunków
prowadzonej terapii, które zgodnie z obowiązującymi przepisami dyrektor Domu
organizuje co najmniej raz na dwa lata.
W oparciu o wyniki
przeprowadzonej kontroli zalecam:
1. Dostosować wymagania
kwalifikacyjne pracowników Domu, określone w Regulaminie wynagradzania do
obowiązujących przepisów.
2. Organizować co najmniej raz
na dwa lata szkolenia na temat praw mieszkańców oraz kierunków prowadzonej
terapii.
Na podstawie art. 128 ustawy
z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej oraz § 27 zarządzenia
wewnętrznego Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002 roku w sprawie
szczegółowych zasad wykonywania kontroli, Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Mońkach może zgłosić na piśmie do Wojewody Podlaskiego
umotywowane zastrzeżenia w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w
wystąpieniu, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych.
W przypadku nie skorzystania
z powyższego prawa, oczekuję w terminie 30 dni na informacje o sposobie
wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o podjętych działaniach na rzecz ich
realizacji lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
Do wiadomości:
1. Starosta powiatu monieckiego
2. Wydział Prawny i Nadzoru PUW
Z up. Wojewody Podlaskiego
Krystyna Golubiewska
Z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej