PROTOKÓŁ Z KONTROLI
kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym
Urzędzie Pracy w Sokółce, ul. Kryńska 40, nr REGON - u 050867303 , NIP 545-10-32-536
, zwanym w dalszej treści " Urzędem "
oraz w Filii w Dąbrowie Białostockiej, ul. Gen. N. Sulika 4a, nr REGON -u 050867303-00022 zwanej w dalszej
treści "Filią" podległym Staroście Powiatu Sokólskiego.
Dyrektorem Urzędu od
dnia 3 kwietnia 1995r. jest Pan Mirosław Biernacki, a
nadzór nad pracą Filii od 1 stycznia 1999r. sprawuje Pan Antoni Hrynkiewicz Z-ca Dyrektora Urzędu.
Kontrolę przeprowadzili
pracownicy Oddziału Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
składzie:
1. Pani
Elżbieta Czurak - kierownik Oddziału ( koordynator kontroli
),
2. Pani Ludniła Borowik - starszy inspektor
wojewódzki,
3. Pani Irena Szaruta - starszy inspektor wojewódzki
4. Pani Małgorzata
Czerniawska
- inspektor wojewódzki
na podstawie upoważnienia do
kontroli nr 154/2005r. z dnia 17
lutego 2005r. wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Pana Andrzeja
Kozłowskiego Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej w
dniach od 22.02.-4.03.2005 r.
Kontrolujący wpisali się
do książki kontroli pod
pozycją Nr 1/2005 r.
Wyjaśnień w trakcie kontroli udzielały:
Pani Paulina Dziwiątkowska
- p.o Gł.
Księgowy Urzędu,
Pani Bożena Tomaszewska -
Kierownik Działu
Rynku
Pracy,
Pani Urszula Wilczewska - Kierownik Działu
Organizacyjno-Administracyjnego.
Pani Marta Szlis - p.o Kierownik
Działu Ewidencji i Świadczeń
Pani Joanna Łowczecka - inspektor
Pani Halina Rogozińska - inspektor
Pani Halina Niedźwiedź -
referent
Pani Marta Kuźma - starszy referent
Celem kontroli było dokonanie analizy i oceny w
zakresie prawidłowości realizacji zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z przepisów ustawy z dnia 20
kwietnia 2004r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z
późn. zm ).
W trakcie kontroli podlegała ocenie prawidłowość stosowania następujących przepisów prawa:
1 Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie
rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 ),
2. Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie szczegółowego
trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium i
dodatku aktywizującego ( Dz. U. Nr 219, poz. 2222),
3.Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 listopada 2004r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i trybu organizowania prac interwencyjnych
i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne (Dz.
U. Nr 257, poz.2576 ),
4. Rozporządzenia
Ministra Gospodarki
i Pracy z dnia 31
sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze
środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla
skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie
działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i
doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr 196, poz. 2018 ),
5. Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych
i ich wynagradzania ( Dz. U. Nr 60, poz. 278 z późn.
zm.),
6.Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie szczegółowych
warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego
w miejscu pracy ( Dz.
U. Nr 185, poz. 1912 ),.
7. Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004r.w sprawie refundacji ze
środków
Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń (Dz. U. Nr 249, poz.
2496 ),
8. Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie rad
zatrudnienia ( Dz. U. Nr 224, poz. 2281),
9. Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004r. w sprawie trybu dokonywania
wpłat składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u
pracodawców zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za
granicą (
Dz. U. Nr 176, poz. 1826
),
10. Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i
Pracy z dnia 8
grudnia 2004r. w sprawie klasyfikacji zawodów i
specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania ( Dz. U. Nr
265, poz. 2644
),
11. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004r. w sprawie
rejestru instytucji szkoleniowych ( Dz. U. Nr 236, poz. 2365
),
12.Rozporządzenia
Rady Ministrów z
dnia 28 września 2004r. w
sprawie algorytmu
ustalania kwot środków Funduszu Pracy na
finansowanie zadań w
województwie ( Dz. U. Nr 49, poz. 409
),
13. Ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej ( Dz. U. Nr 88, poz. 439
z
poźn. zm),
14. Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 7
stycznia 2004r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych , objaśnień co
do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i
ankiet statystycznych
stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6,
poz. 44).
15. Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o
ochronie danych osobowych ( Dz. U. Nr 133, poz. 883 z
późn.
zm. ).
16. Kodeksu
Postępowania
Administracyjnego ( tekst
jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 późn. zm.).
17. Kodeksu Pracy ( Dz. U. z 1996r. Nr
24 , poz. 110 , z
późn. zm.
).
Przedmiotowy i
podmiotowy zakres kontroli.
Powiatowy Urząd Pracy w
Sokółce zasięgiem swego działania obejmuje teren miasta i gminy Sokółka, Dąbrowa Białostocka oraz
gmin: Korycin,
Janów, Sidra, Kuźnica
Białostocka, Szudziałowo,
Krynki,
Nowy Dwór, Suchowola.
Liczba bezrobotnych zarejestrowanych na dzień 31.12.2004 r.
w Urzędzie Pracy w
Sokółce wynosiła ogółem
3916, w tym z prawem do
zasiłku 277 oraz w Filii w Dąbrowie Białostockiej wynosiła ogółem 1671 osoby, w
tym z prawem do
zasiłku 77.
Urząd w Sokółce na dzień
31.12.2004r. zatrudniał ogółem 43 osoby, w tym w ramach robót publicznych 8 osób
natomiast
w Filii w Dąbrowie
Białostockiej zatrudnionych było 17 osób, w tym 4 osoby w ramach robót publicznych.
Wg istniejącej w dniu
kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w Regulaminie Organizacyjnym PUP w
Sokółce na podstawie Uchwały Nr 176/2002 Zarządu Powiatu Sokólskiego
z dnia 10.06.2002r. zadania będące przedmiotem
kontroli
realizowane były przez :
1. Dział
Ewidencji i Świadczeń,
2. Dział Rynku Pracy,
3.Dział
Finansowo-Księgowy.
USTALENIA KONTROLI
1. Pozyskiwanie
i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy. ( art. 9 ust.1
pkt 2 ustawy ) oraz współdziałanie z powiatowymi
radami zatrudnienia w zakresie
promocji zatrudnienia oraz
środków Funduszu Pracy ( art. 9 ust.1 pkt 11
ustawy ).
W okresie objętym
kontrolą odbyło się w dniu 29.12.2004 r. posiedzenie
Powiatowej Rady Zatrudnienia, przedmiotem której były następujące
zagadnienia:
- informacja o aktualnej
sytuacji na lokalnym rynku pracy w powiecie sokolskim oraz o działaniach
realizowanych przez PUP na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
- zaopiniowanie przez
Radę tematów szkoleń na 2005 r. oraz kryterium przyznawania wysokości dodatku
aktywizacyjnego,
- zaopiniowanie przez
Radę zmian w planie wydatków FP na aktywne programy rynku pracy na 2004 r. oraz
wykonania planu wydatków za 11 miesięcy,
W 2004 r. Minister
Gospodarki i Pracy zgodnie z podziałem dokonanym przez Samorząd Województwa
według kryteriów określonych przez Sejmik Województwa, Staroście Powiatu Sokolskiego na finansowanie zadań w województwie
przydzielił następujące kwoty ze środków Funduszu Pracy :
- 1 805 000 zł
na finansowanie zadań określonych w § 2 ust. 1 pkt. 1
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003 r. w sprawie algorytmu
ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwach (
Dz. U. Nr 49, poz. 409 z późn. zm. ), tj. na
realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
- 227 300 zł na
finansowanie pozostałych zadań określonych w w § 2
ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia.
Powyższe kwoty w trakcie
roku były zwiększane w związku z realizacją programów na rzecz aktywnego
przeciwdziałania bezrobociu i ogólny limit środków na 2004 r. wyniósł
2 800 300 zł.
Wydatkowanie Funduszu
Pracy na aktywne programy rynku pracy w 2004 r. wyniosło 2 799 241
zł, co w
rozbiciu na programy przedstawia się następująco :
szkolenia
132 000 zł
prace interwencyjne
684 500 zł
roboty publiczne
514 700 zł
staże absolwenckie
725 800 zł
umowy absolwenckie
101 700 zł
program specjalny
47 700
zł
młodociani
31 900
zł
razem
2 238 300
zł
Na dofinansowanie
realizacji projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach SPO RZL Działanie 1.2 "Młodzież na rynku pracy - aktywny start
zawodowy"
wykorzystano następujące środki:
szkolenia
40 672
zł
staże absolwenckie
168 588 zł
prace interwencyjne
81 650 zł
razem
291 000 zł
Na dofinansowanie
realizacji projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach SPO RZL Działanie 1.3
"Aktywizacja zawodowa-szansa na powrót na rynek pracy" wykorzystano
następujące środki:
szkolenia
62 897
zł
prace interwencyjne
207 044 zł
razem
269 941 zł
W ostatnich miesiącach
2004 r. w ramach realizacji Działania 1.3 nie wydatkowano 1 058 zł w
związku z niższymi kosztami szkoleń niż zakładano. Niezagospodarowaną
kwotę Urząd zwrócił na konto Ministerstwa Gospodarki i
Pracy.
2. Udzielanie
pomocy bezrobotnym
i poszukującym pracy w znalezieniu pracy , a także pracodawcom w
pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe). Inicjowanie i
wspieranie tworzenia klubów pracy ( art.9 ust.1 pkt 3 i 7 ustawy )
Powyższe zagadnienie realizowane jest w Dziale Pośrednictwa Pracy, w
którym 3 aktywnych pośredników pracy podejmuje działania na rzecz pomocy w
znalezieniu pracy bezrobotnym, jak również pracodawcom w pozyskiwaniu
pracowników. Podstawowym zadaniem pośredników pracy jest nawiązywanie współpracy
z pracodawcami, rozpoznawanie ich potrzeb zatrudnieniowych oraz przedstawianie
ofert pracy.
W okresie od lipca do
grudnia 2004r. do Urzędu i Filii wpłynęło ogółem 809 ofert pracy, w tym 620 w
Urzędzie i
188 w Filii. Oferty pracy będące w dyspozycji Urzędu są publikowane w "Gazecie
Współczesnej", "Kurierze Porannym" oraz w tygodniku "Niwa" .
Ponadto znajdują się na stronach internetowych Urzędu i Filii oraz na
tablicach ogłoszeń.
W trakcie czynności kontrolnych
ustalono, że pośrednicy złożyli ogółem 757 wizyt, w tym z Urzędu - 473 i 284 z
Filii, w wyniku których pozyskano ogółem 710 ofert pracy, w tym 531 przez Urząd
i 179 przez Filię. W ramach ofert
pracę podjęło 681.
Ponadto od 1 czerwca
2004r. programem aktywizacji zawodowej została objęta młodzież do 25 roku życia
i bezrobotni w okresie do upływu 12 m-cy od dnia
określonego w dokumencie poświadczającym ukończenie szkoły wyższej, którzy nie
ukończyli 27 roku życia. W ramach ofert pracy zgłaszanych do Urzędu przez
pracodawców 162 osoby uzyskały zatrudnienie. W ramach środków FP 26 osób objęto
zatrudnieniem subsydiowanym, a 364 osoby objęto programem stażu (w tym 1 osoba
do 27 roku życia ), oraz 8 osób skierowano na
przygotowanie zawodowe.
W trakcie kontroli
ustalono, że zadania z zakresu poradnictwa zawodowego w Urzędzie oraz Filii
realizuje 2 pracowników z wykształceniem wyższym, zatrudnionych na
stanowisku inspektora.
Doradcy zawodowi posiadają
do swojej dyspozycji samodzielne pomieszczenia,
zapewniona jest zatem możliwość swobodnej
rozmowy ze zgłaszającymi się klientami. Wyposażenie stanowisk
stanowią: sprzęt i meble biurowe, zestaw komputerowy podłączony do systemu PULS,
biblioteka podręczna i filmy video tematycznie związane z zawodoznawstwem, oraz niezbędne przepisy prawa. Zarówno dla
bezrobotnych jak i poszukujących pracy dostępne są ulotki charakteryzujące
poszczególne zawody, broszury,
informatory dla absolwentów. Dokumentacja w zakresie prowadzonego poradnictwa gromadzona jest w
czytelnie oznakowanych teczkach.
Informacje dotyczące poradnictwa zawodowego również umieszczane są na na tablicach informacyjnych znajdujących się na
korytarzach
Urzędu.
Ustalenia z kontroli dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego indywidualnego
Głównym celem prowadzenia i
rozwijania poradnictwa zawodowego jest pomoc osobom bezrobotnym i poszukującym pracy w
dokonaniu prawidłowego wyboru zawodu lub zmiany dotychczasowych kwalifikacji, planowania kariery zawodowej, a
także dobór kandydatów do
pracy i na
szkolenie.
Z przedstawionych do
kontroli dokumentów wynika, że
w zakresie poradnictwa zawodowego doradcy prowadzony był Rejestr porad indywidualnych (w Sokółce
skoroszyt znak: ZP.9360 2004r. w Dąbrowie Białostockiej
skoroszyt znak: FP.6101 2004r ), do których wpisywani byli zgłaszający się klienci po
porady zawodowe.
Rejestr prowadzony przez doradcę w Sokółce zawiera z podziałem na miesiące:
liczbę rozmów, liczbę wizyt, nazwisko i imię, adres, status, wiek, wieś,
kobieta, długotrwale, wykształcenie, doświadczenie, rodzaj porady, uwagi. W
rejestrze prowadzonym przez doradcę w Dąbrowie Białostockiej znajdują się z
podziałem na miesiące następujące wpisy: Lp., imię i nazwisko, nr. identyfikacyjny, wynik porady.
W okresie
objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystały 304 osoby, w tym 94 w Filii
.
Uczestnikom porad doradcy zawodowi wypełniali Karty Usług Doradczych. Karty usług przechowywane są
w segregatorach. Do badania losowo wybrano 28 Kart Usług Doradczych wypełnionych w trakcie prowadzonych spotkań a
dotyczących osób bezrobotnych o następujących numerach kart:
Sokółka:
1. 16/11/04
2. 9/11/04 3.
2/11/04
4. 24/09/04
5. 58/06/04
6. 67/06/04
7. 2/12/04
8. 6/10/04 9.
18/11/04
10. 27/09/04 11.
49/07/04 12.
6/11/04 13.
28/09/04
Dąbrowa Białostocka :
1. B/14/08/04
2. S/36/07/04
3. S/37/07/04
4. Z/10/08/04
5.K/21/07/04
6. L/12/07/04
7. S/47/10/04 8. P/09/07/04
9. I/01/09/04
10.A/04/08/04
11. Z/13/10/04
12. J/12/07/04
13. J/13/07/04
14. R/17/10/04
15. S/38/07/04
Na podstawie analizowanych dokumentów stwierdzono, że
Karty wypełniane są
prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych rubrykach umożliwiają dokładne prześledzenie prowadzonej rozmowy doradczej. Udzielane porady najczęściej dotyczą
zatrudnienia, doskonalenia w zawodzie, wyboru zawodu.
Z analizowanych kart
wynika, że w dwóch przypadkach doradca zawodowy zdecydował o
przeprowadzeniu badań psychologicznych wykorzystując Test J. Hollanda (ZdS). W trzynastu
przypadkach zarejestrowano więcej niż jedną wizytę.
Każda ze zgłaszających się po
poradę osób posiada założoną przez doradcę zawodowego Kartę Ewidencyjną Osoby Korzystającej z
Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia
i Uczestnictwa w
Klubach Pracy. W trakcie kontroli przeanalizowano 24 losowo wybranych kart ewidencyjnych o
następujących numerach (bezrobotni pod tymi numerami zarejestrowani są
w
ewidencji):
Sokółka:
1. 101001/0001
2. 160101/0007
3.090704/0006
4.161003/0002
5.170604/0008
6. 100703/0002
7. 180101/0009
8.090789/0016
9.160703/0003
10. 120504/0002
Dąbrowa Białostocka :
1. 280300/0006
2. 151101/0004
3. 040302/0001
4. 090704/0006
5.230899/0045
6. 240899/0033 7.
1711999/0003 8.
080999/0051
9.070999/0006
10. 020999/0031 11.
280602/0006 12.
220604/0002 13.
170100/0006
14
201199/0002
Analizowane karty prowadzone są
prawidłowo. Zawierają:
datę, formę i
wynik porady zawodowej. W 11
kartach
odnotowano udział w
szkoleniach i w 3 uczestnictwo w zajęciach klubu pracy.
Ustalenia z kontroli dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego
grupowego.
Rejestry Porad Grupowych
prowadzone są w formie skoroszytów znak: ZP 9361 2004r. - Sokółka i znak: FP.
6100 2004r. - Filia. Zarejestrowano w nich 58 spotkań,
w tym 21 odbyło się w Filii. Od czerwca 2004r. zorganizowano 39 spotkań, w tym
11 w Filii. Dotyczyły one następujących tematów:
,,Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy", ,,Promocja samego
siebie". Prowadzono również zajęcia warsztatowe aktywizacji zawodowej. Do
każdego spotkania dołączana jest imienna lista obecności uczestników i program
lub harmonogram spotkania oraz wypełniana w Filii Karta Poradnictwa Grupowego. Z
przedstawionego kontrolującym Załącznika 4 do sprawozdania
MPiPS-01 wynika, iż z poradnictwa grupowego skorzystało łącznie 671
osób.
Ustalenia z kontroli dokumentacji wymaganej przy udzielaniu informacji zawodowej .
W wyniku działań kontrolnych stwierdzono, że zagadnienia udzielania
informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrach Udzielonych Informacji
Zawodowych (zeszyt znak: ZP.9363 na 2004r. - Sokółka,
zeszyt znak: FP.9363 na 2004r. - Filia). Prowadzone
rejestry z podziałem na miesiące zawierały wpisy dotyczące ilości zgłaszających
się klientów i podstawowe o nich informacje.
Ujęto w nich 156 osób, w
tym 145 w Filii,
indywidualnie zgłaszających się do doradcy zawodowego w celu
uzyskania informacji zawodowej.
Doradca zawodowy w Filii
prowadzi Rejestr grupowej informacji zawodowej (skoroszyt znak: FP.6120,
2004r.) W spisie spraw odnotowano 7 spotkań
zorganizowanych w 2004r. w ramach grupowej informacji zawodowej dla 55 osób. Do
każdych zajęć dołączane były Karty Grupowego Spotkania Informacyjnego oraz
imienne listy obecności uczestników. W rejestrze prowadzonym przez doradcę
zawodowego w Sokółce odnotowano w 2004r. 26 spotkań, w tym 21 dla grupy 257 osób
zorganizowano w okresie objętym kontrolą. Przeprowadzone spotkania informacyjne
odbywały się zgodnie z przygotowanymi i ujętymi w rejestrze konspektami np.: ,, Konspekt grupowej informacji zawodowej dla
absolwentów (młodzież)" , ,,Konspekt grupowej informacji zawodowej dla młodzieży
szkolnej", ,, Konspekt grupowej informacji zawodowej przed szkoleniem". Rejestr
zawiera również imienne listy obecności uczestników
spotkań.
Inicjowanie i wspieranie
tworzenia klubów pracy.
Ustalono, iż
dokumentacja dotycząca prowadzenia zajęć w klubie pracy gromadzona jest w
czytelnie oznakowanych teczkach. W PUP w Sokółce jest to teczka "ZP 9372
Dokumentacja grup zajęciowych klubów pracy" - spis spraw obejmuje 9 pozycji. Od czerwca 2004r. przeprowadzono 5
spotkań klubu pracy w których uczestniczyły 62 osoby.
Do każdych zajęć dołączana jest Karta zajęć aktywizujących w klubie pracy,
Program zajęć,
Karta uczestników klubu pracy oraz komputerowy raport listy
uczestników zajęć w klubie pracy.
Doradca zawodowy w Filii
w zakresie klubów pracy prowadzi skoroszyt "FP. 5420, Karty indywidualne,
dokumentacja grup zajęciowych 2004r." Spis spraw zawiera 9 pozycji
udokumentowanych zajęć, w tym w okresie objętym kontrolą zorganizowano 6
spotkań, w których uczestniczyło 66 osób. Prowadzona dokumentacja zawiera
Harmonogramy zajęć w klubie pracy, Karty zajęć w klubie pracy, listy obecności
na spotkaniu oraz w niektórych przypadkach - karty klubowicza wypełniane przez uczestników.
Nie wniesiono uwag do
sposobu prowadzenia w/w dokumentacji.
3. Rejestrowanie
bezrobotnych i
poszukujących pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 4 ustawy)
1)Prawidłowość
kwalifikowania rejestrujących się osób bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy.
W celu zbadania
prawidłowości kwalifikowania osób bezrobotnych rejestrujących się w Urzędzie losowo wybrano do analizy karty rejestracyjne o
n/w numerach
:
ZE
9500-120804/0002,
ZE 2500-210904/0004,
Z analizy dokumentów
wynika, że przestrzegany jest wymóg składania kompletu dokumentów wymaganych
Rozporządzeniem
Ministra Gospodarki i Pracy
z dnia 26 listopada 2004r. w
sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz.
260). Osoba rejestrująca się
przedkłada do wglądu pracownikowi Urzędu dokonującemu rejestracji: dowód
osobisty, dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły, bądź kursu, szkolenia,
świadectwo pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień ( zaświadczenie z ZUS , Urzędu
Skarbowego, Urzędu Gminy).
Przedstawione do
kontroli karty rejestracyjne wypełnione są czytelnie, zawierają oświadczenia
osoby rejestrującej się oraz podpis pracownika dokonującego
rejestracji.
2) Prawidłowość
ustalania prawa do zasiłku wynikającego z art. 71 ustawy?
Analizy powyższego
tematu dokonano na podstawie kart rejestracyjnych osób bezrobotnych o numerach
:
ZE
9500/011204/0005,
ZE
9500-08004/0003
Stwierdzono, że
wszystkie zarejestrowane osoby spełniają wymóg art.71ust.1 i 2 ustawy o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy tj. w okresie 18 m-cy poprzedzających dzień zarejestrowania łącznie przez 365
dni były zatrudnione i osiągały wynagrodzenie w kwocie co najmniej najniższego
wynagrodzenia. Ponadto nie było dla nich propozycji odpowiedniego zatrudnienia,
skierowania do prac interwencyjnych, robót publicznych lub na utworzone
dodatkowe miejsce pracy.
Szczegółowej analizie
poddano dokumentację nr
ZE 9500/011204/0005.
Osobie zarejestrowanej w
dniu 1.12.2004r., posiadającej okres uprawniający do zasiłku wynoszący 30 lat przyznano
prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 9.12.2004r. w
wysokości 605,10 zł.
Podczas kontroli
zwracano uwagę na datę
rejestracji bezrobotnego, datę wydania decyzji oraz ustalenie
podstawy przyznania zasiłku. Zasiłek przyznano po upływie 7 dni od dnia
zarejestrowania się bezrobotnego. Podstawa prawna określona na decyzji
również nie budzi zastrzeżeń.
3) Prawidłowość
rozpatrywania odwołań od decyzji.
Z przedstawionego kontrolującym rejestru odwołań wynika , że
w 2004r. do Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce i Filii w Dąbrowie
Białostockiej wpłynęło
80 odwołań od decyzji Starosty Sokólskiego
w tym:
- 61
zostało uchylonych w
trybie art. 132 k.p.a.,
- 19
przekazano do
rozpatrzenia organowi II
instancji - do
Wojewody, który 4 decyzje uchylił i
przekazał do ponownego rozpatrzenia.
Nie stwierdzono uchybień terminu w
przekazywaniu przez Urząd odwołań do
rozpatrzenia przez II
instancję.
4)Zobowiązanie do zwrotu
nienależnie pobranych świadczeń.
W powyższej
tematyce skontrolowano losowo wybraną dokumentację o numerach:
ZE 9500-081004/0007 , ZE 5200-310500/0015,
ZE
9500-090804/0003
Szczegółowej analizie
poddano dokumentację o nr : ZE 5200-310500/0015 .
Osoba zarejestrowana w
dniu 2.01.2004r. decyzją z dnia 8.01.2004r. została
uznana z dn. 2.01.2004r. za osobę bezrobotną z prawem do zasiłku od dnia 10.01.2004r. w wysokości 402, 60 zł. Decyzją z dnia 29.06. 2004r. Urząd orzekł o utracie prawa do zasiłku od dnia
10.07.2004r. z powodu upływu maksymalnego okresu jego pobierania. W dniu 14.06.2004r.
wpłynęło pismo z Fabryki Dywanów "Agnella" , iż w/w
osoba została zatrudniona na czas określony na zastępstwo od 14.06.2004r. Urząd Pracy w dniu 28.07.2004r.wznowił postępowanie w sprawie wydanej decyzji ostatecznej,
a następnie w dniu 3.08.2004r. wydał decyzje o utracie
statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku z dn. 14.06.2004r. oraz zwrotu
nienależnie pobranego zasiłku dla bezrobotnych za okres od 14.06.2004r. do 30.06.2004r. w wysokości
228,60 zł. Zwrot został dokonany w dniu 12.08.2004r.
Nie wniesiono uwag w
zakresie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.
5) Prawidłowość
wypłat zasiłków i
innych świadczeń dla osób bezrobotnych.
W celu zapewnienia
sprawności wypłacania zasiłków Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce podpisał w dniu 20 kwietnia 1995r.
umowę z Bankiem PKO Oddział Sokółka na
wykonywanie czynności związanych z
obsługą kasową FP.
W celu ustalenia
prawidłowości wypłat zasiłków na podstawie przekazywanych do Banku list
wypłat zasiłków i innych świadczeń
dla osób bezrobotnych przedstawione
zostały do sprawdzenia
2 listy wypłat zasiłków.
1) Na liście wypłat zasiłków dla bezrobotnych Nr 8/04/008 z dnia 6.07.2004r. za miesiąc czerwiec stwierdzono że :
- zasiłek w
wysokości 80 % wypłacono dla 29
osób
- zasiłek w
wysokości 100 %
wypłacono dla 13
osób
- zasiłek w wysokości 120 % wypłacono dla 13
osób
2) Na liście wypłat
zasiłków dla bezrobotnych Nr 7/04/009 z dnia 6.10.2004. za
miesiąc
październik
stwierdzono
że:
- zasiłek w wysokości 80 % wypłacono dla 25
osób
- zasiłek w wysokości 100 % wypłacono dla 27
osób
- zasiłek w wysokości 120 % wypłacono dla 8 osób
Wypłaty zasiłków oraz innych świadczeń
dla osób bezrobotnych dokonywane
były przez w/w Bank na podstawie sporządzonych przez Urząd w
dwóch egzemplarzach list wypłat dostarczanych do Banku z dwudniowym wyprzedzeniem.
Listy opatrzone są
pieczęcią Urzędu, sprawdzone są pod względem formalno -
rachunkowym i merytorycznym oraz
zatwierdzone do wypłaty przez upoważnione osoby. Znajduje się także adnotacja "zatwierdzono do
wypłaty ze środków FP". Zawierają one podpisy osoby sporządzającej listę ,
sprawdzającej , Głównego Księgowego oraz
Dyrektora Urzędu .
Każda lista płac z
danego dnia wypłaty zawiera rozliczenie wypłaconych kwot , liczbę osób którym
wypłacono zasiłek, podane są kwoty brutto i
netto do wypłaty oraz kwota pobranego podatku.
Odebranie zasiłku
następuje po okazaniu przez bezrobotnego dowodu osobistego i po pokwitowaniu
odbioru zasiłku na kopii listy płac.
Po zakończeniu wypłat
oryginały list wypłat z pokwitowaniem odbioru należnych kwot przez bezrobotnych
wraz z całościowym rozliczeniem miesięcznym Bank przekazuje do
Urzędu .
Nie stwierdzono odbioru zasiłku i innych świadczeń przez osoby upoważnione .
Dokumentacja z zakresu wypłat osobom uprawnionym świadczeń z
FP prowadzona jest właściwie .
4. Inicjowanie,
wdrażanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy. (
art.9 ust.1 pkt 5 i pkt 6 ustawy)
a) inicjowanie,
organizowanie i finansowanie z FP szkoleń bezrobotnych (art. 40 ustawy
)
Zadania realizowane są w Dziele Pośrednictwa Pracy. W II półroczu 2004r.
zorganizowano 9 szkoleń, na które skierowano 32 osoby w ramach szkoleń grupowych
oraz 6 osób na szkolenia indywidualne. Dotyczyły one kursów w zakresie:
komputerowa obsługa sklepu w połączeniu z podstawami zasad higieny; euroasystent -wykwalifikowany pracownik w firmie; drwal -
operator pilarki; obsługa komputera: Windows, MS Office, Internet; BHP - dla
pracowników służby bhp; prawo jazdy kat. C; kursy dokształcający kierowców
wykonujących transport drogowy- przewóz rzeczy; kurs dokształcający kierowców
wykonujących transport drogowy -przewóz osób; kurs
przygotowujący do egzaminu na świadectwo kwalifikacji E.
b) koszty szkolenia i
koszty zakwaterowania ( art. 45 ustawy)
W toku kontroli ustalono , że w II półroczu 2004. Starosta Sokólski dokonywał zwrotu kosztów przejazdu z miejsca
zamieszkania bezrobotnych na szkolenia ze środków FP w ramach SPO RZL
Działanie 1.3.
Na podstawie akt o nr : ZP.WO.9359-II-5/04 stwierdzono, że zawarta została
trójstronna umowa szkoleniowa Nr ZP.WO.9354-21/04/I w dniu 17.09.04 r. pomiędzy
PUP w Sokółce, Ośrodkiem Kształcenia Zawodowego w Sokółce oraz Gminną
Spółdzielnią "Samopomoc Chłopska" w Sidrze na
przeprowadzenie szkolenia "Palacz kotłów wodnych i parowych
opalanych paliwem stałym i płynnym" w terminie: 20.09 - 05.10. 2004 r. ( 65
godzin) . Dwóm osobom w dniu 13.10.2004 r. zwrócono
koszty dojazdu ( 87,60 zł i 66,30 zł) na wniosek prowadzącego
szkolenie. Do wniosku o refundację poniesionych kosztów dojazdu na szkolenie
dołączono listy obecności i kopie biletów. Na poleceniu wypłaty znajdują się
adnotacje o sprawdzeniu pod względem formalnym i rachunkowym, merytorycznym
przez p.o. Główną Księgową Urzędu Panią Paulinę Dziewiątkowską oraz
zatwierdzenie do wypłaty z upoważnienia starosty przez Z-cę dyrektora Urzędu Panią Teresę Kieda .
Nie wniesiono uwag do
prowadzonej dokumentacji.
c) dodatek
aktywizacyjny przyznawany (
art. 48 ustawy
)
W II półroczu 2004 r. w
Urzędzie nie złożono żadnego wniosku o przyznanie dodatku aktywizacyjnego,
natomiast w Filii
jedna osoba bezrobotna, posiadająca przyznany okres zasiłkowy na okres:
29.09.2004 r. ¸ 28.03.2005 r. , w dn.
02.12.2004r. złożyła wniosek o
przyznanie dodatku aktywizacyjnego
w związku z podjęciem zatrudnienia z własnej inicjatywy od dnia 01.11.2004 r. Ponadto przedłożyła zaświadczenie potwierdzające wysokość
otrzymanego wynagrodzenia za grudzień 2004r. w wysokości 846,54 zł brutto. Urząd
Decyzją
FE.MS.9543-2/210400/0001/05
z dnia 14.01.2005 r. przyznał dodatek w
wys. 151,30 zł
za grudzień 2004 r.
Powyższa decyzja jest zgodna z art. 48
ust. 3 ustawy, dodatek aktywizacyjny został wypłacony w wysokości do 30% zasiłku
dla bezrobotnych.
d) przyznawanie
stypendium dla bezrobotnych podejmujących dalszą naukę ( art. 55
)
W 2004 r. w Filii
przyznano 9 stypendiów bezrobotnym, którzy w okresie 6 miesięcy od dnia
zarejestrowania w Urzędzie podjęli dalszą naukę w szkole ponadpodstawowej lub
ponadgimnazjalnej dla dorosłych albo w szkole wyższej w systemie studiów
wieczorowych lub zaocznych a dochód na jedną osobę w rodzinie nie przekroczył
wysokości dochodu na osobę w rodzinie w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej
uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej.
Analizy prawidłowości
przyznawania stypendiów w/w bezrobotnym w II półroczu 2004 r. dokonano na
podstawie losowo wybranych akt z Rejestru o nr 2 i 5 ,
z których omówiono szczegółowo nr 2:
Osoba bezrobotna
zarejestrowana od
09.08.2004 r. bez prawa do zasiłku w dniu 3.11.2004 r. złożyła wniosek o przyznanie stypendium w wysokości 40%
kwoty zasiłku w związku z kontynuowaniem nauki w szkole ponadpodstawowej dla
dorosłych. Ponadto w aktach znajduje się oświadczenie bezrobotnego o uzyskanych
dochodach w rodzinie wraz z zaświadczeniem stwierdzającym osiągane dochody.
Decyzją z dnia 17.11.2004 r. Nr FEDB.9542-200/210100/00304
przyznano z dniem 17.09.2004 r. stypendium w wysokości
201,70 zł.
Powyższa decyzja jest
zgodna z art. 55, stypendium zostało wypłacone w wysokości 40% zasiłku dla
bezrobotnych.
e) organizacja prac interwencyjnych i robót publicznych ( art.51 i art. 57
ustawy)
Powyższa tematyka
realizowana jest w Urzędzie w Dziale Rynku Pracy oraz w Filii w Referacie Rynku
Pracy.
Z przedstawionych
Rejestrów ofert w sprawie organizacji prac interwencyjnych finansowanych z
Funduszu Pracy
wynika, że w 2004r. do Urzędu wpłynęło 90 ofert, z tego w II
półroczu do Urzędu -15, a do Filii
56 ofert.
O organizację prac interwencyjnych ubiegały się m.in.: Urzędy
Gmin, Starostwo Powiatowe, Powiatowy Zarząd Dróg w Sokółce, pracodawcy prywatni.
Zatrudniono w ramach prac interwencyjnych 305 osób i wydatkowano z
FP na refundację kosztów ich zatrudnienia kwotę 684 500 zł. W okresie objętym
kontrolą, tj. w II półroczu 2004 r. nie zawierano nowych umów o refundację jedynie
dokonywano realizacji zobowiązań wynikających z umów zawartych w terminach
wcześniejszych.
Analizy prawidłowości
finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt z
Rejestru : poz 30,
48 ( z rejestru ofert w Filii) oraz
poz. 84, 88 ( z rejestru w Urzędzie) z , z których omówiono szczegółowo
poz. 88:
Urząd Gminy złożył w
dniu 23.11.04r. wniosek o organizację prac
interwencyjnych dla jednej osoby bezrobotnej na stworzone stanowisko
woźna-sprzątaczka na okres 24.11.04r. ¸ 23.05.05r. Do wniosku
dołączono zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
zaświadczenie o nadaniu REGON-u i NIP-u, kopie deklaracji ZUS za ostatnie 6
miesięcy. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w dniu 23.11.04r. z
pracodawcą mowę Nr 94/04 w sprawie organizowania i finansowania prac
interwencyjnych na okres 6 miesięcy i zwrot poniesionych kosztów na
wynagrodzenie -500 zł oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23%
od refundowanej kwoty. Bezrobotny w ramach prac interwencyjnych zatrudniony
został na podstawie umowy o pracę na okres od 24.11.04r. do 23.05.05 r. Refundacja wynagrodzeń
składek na ubezpieczenie społeczne realizowana była przez Urząd po
złożeniu wniosku wraz z kopiami list obecności, wynagrodzeń, dowodów wpłat na
ubezpieczenie społeczne.
Z przedstawionych
Rejestrów ofert w sprawie organizacji robót publicznych finansowanych z Funduszu
Pracy wynika, że w 2004 r. pracodawcom wypłacono 514 700 zł refundacji za
113 osób zatrudnionych w ramach robót publicznych. O organizację robót
publicznych ubiegały się m.in.: Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, Powiatowy
Zarząd Dróg w Sokółce, PCPR, pracodawcy prywatni. W II półroczu 2004 r. o
organizację robót publicznych wpłynęło 11 ofert.
Analizy prawidłowości
finansowania robót publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr 27, 30, 36, z których omówiono szczegółowo nr
30:
Powiatowy Zarząd Dróg w
Sokółce w dniu 16.09.2004 r. złożył do Urzędu wniosek o
skierowanie 8 bezrobotnych do wykonywania robót
publicznych.
W złożonym wniosku
określono:
- organizatorem robót
publicznych ma być wnioskodawca - Powiatowy Zarząd Dróg w
Sokółce,
- szczegółowy zakres
prac: prace porządkowe-wycinanie konarów przydrożnych
drzew,
- ilość bezrobotnych: 8
osób do zatrudnienia jako robotnik drogowy
,
- okres zatrudnienia : 22.09.04 r. ¸ 15.12.04
r.,
- zatrudniający : Urzędy Gmin w Dąbrowie Białostockiej, Suchowoli i Szudziałowie.
W uzgodnieniu z WUP w
Białymstoku ustalono, że organizatorem robót publicznych w ramach Programu
"Drogowiec" będzie Powiatowy Zarząd Dróg w Sokółce natomiast umowy z
bezrobotnymi będą zawierały gminy. W dniu 16.09.04 r.
zawarto stosowne umowy pomiędzy organizatorem a zatrudniającym , w oparciu o
które zatrudniający ( przedstawiciele gmin) zawarli z 8 bezrobotnymi umowy na
okres od 22.09.04 r. do 15.12.04 r.
Wnioski o refundację
części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie
społeczne składano
w okresach miesięcznych, dołączając do nich kopie list płac, kopie
list obecności, kopie dokumentów określających opłacanie składek na
ubezpieczenie społeczne, w terminie do 20-tego dnia następnego miesiąca za
miesiąc, za który przysługuje refundacja.
- Starosta zobowiązał
się do zwrotu części kosztów poniesionych na wynagrodzenia i nagrody do kwoty
824 zł w przeliczeniu na pełny etat oraz składek na ubezpieczenie w wys. 17,23%
od w/w kwoty w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
W kontrolowanych aktach
znajdują się: skierowanie z Urzędu oraz umowa zawarta z bezrobotnym, wnioski o
refundację kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne, do
których dołączono kopie list płac, list obecności, dokumentów potwierdzających
opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne. Wnioski o refundację są sprawdzane
pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych
pracowników Urzędu, o czym świadczą adnotacje w aktach. Daty widniejące na
dyspozycjach przelewu znajdujących się w aktach świadczą o dokonaniu refundacji
zgodnie z zapisami w umowie zakresie organizacje robót
publicznych.
Nie wniesiono uwag w
zakresie finansowania prac interwencyjnych i robót
publicznych.
f)Refundacja
wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych w
celu przygotowania zawodowego na podstawie art. 139 ust. 7
ustawy .
Zadania z w/w zakresu w
Urzędzie realizowane są w Dziale Rynku Pracy oraz w Filii w
referacie Rynku Pracy.
W 2004r. w Filii zawarto
2 umowy o refundację wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w
celu przygotowania zawodowego. Refundację w wysokości 31 900
zł wypłacono 4 pracodawcom zatrudniającym 7 młodocianych, w tym
22 000 zł obejmowało
8 pracodawców zatrudniających 16 młodocianych z
terenu Filii
.
W II półroczu 2004r.
zgodnie z art. 139 ust. 7 ustawy Urząd refundował pracodawcom,
zgodnie z umowami zawartymi do dnia 1 sierpnia 2004r., wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie
społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę w
celu przygotowania zawodowego .
Stosowane procedury oceniono na losowo wybranych 4 aktach, z których
szczegółowej analizie poddano akta dot. P.P.H. "MARWIBOG" s.c.
Pracodawca, celem
uzyskania refundacji ze środków FP wynagrodzeń wypłacanych 1 młodocianemu
pracownikowi oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych
wynagrodzeń złożył
wniosek, zawierający m.in.:
-dane pracodawcy,
-numer identyfikacji
podatkowej NIP,
-zaświadczenie o wpisie
do ewidencji działalności gospodarczej,
- dane młodocianego,
którego dotyczy wniosek,
- informację o
otrzymanej przez pracodawcę wysokości pomocy publicznej,
- umowę zawartą z młodocianym na
okres 1.09.2003r. ¸ 31.06.2006r. celem
nauki w zawodzie piekarz.
Do wniosku dołączył
kopie dyplomu mistrzowskiego i zaświadczenia o ukończeniu kursu pedagogicznego
przez prowadzących przygotowanie zawodowe młodocianych.
Po pozytywnym
rozpatrzeniu wniosku zawarto z pracodawcą w dniu 28.10.2003r. umowę Nr 1/2003 o refundacji wypłacanych wynagrodzeń oraz
składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń w terminie 30
dni od złożenia przez pracodawcę wniosku wraz kopiami list płac, list obecności,
deklaracji rozliczeniowych i dowodów wpłat na ZUS.
Refundacji wypłaconych
kwot w 2004r. dokonywano zgodnie z zapisami umów o refundowaniu
wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych w
celu przygotowania zawodowego.
Nie wniesiono uwag w zakresie refundacji wynagrodzeń
i składek na
ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w
celu przygotowania zawodowego.
5.Opracowywanie
analiz i sprawozdań , w tym prowadzenie monitoringu
zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na
potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia. (art. 9 ust.1 pkt 9 ustawy)
Powyższe zadanie
realizowane jest w dziale Organizacyjno - Administracyjnym. Kontrolującym
przedstawiono dokumenty KO 9311 - "Statystyczne opracowanie dotyczące stanu
bezrobocia i przeciwdziałaniu bezrobociu".
Urząd analizy oraz
sprawozdania przygotowuje, głównie na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy
:
- MELDUNKI dotyczące
powiatowego rynku pracy, z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na
piętnasty dzień roboczy, a drugi na koniec danego
miesiąca.
- SPRAWOZDANIA MP i PS -
01 o rynku pracy sporządzone na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do tych
sprawozdań sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.
- Sprawozdanie MP i PS
-02 o dochodach i wydatkach Funduszu Pracy (sporządzany do 8 -dnia roboczego
każdego m-ca),
- INFORMACJE
przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec każdego
kwartału.
Również w październiku
2004r. na potrzeby MP i G - Departament Informacji - PUP przygotował informację
dotyczącą liczby zarejestrowanych bezrobotnych powyżej 49 lat, ( wg. stanu na 30.09.2004r. 830 w Sokółce, i 235 w Dąbrowie
Białostockiej ).
Ponadto na potrzeby WUP
w 2004r. Urząd przygotował informacje dotyczące liczby bezrobotnych m.in. z
zakresu struktury:
- zarejestrowanych do 25
roku życia
- zarejestrowanych
absolwentów,
- bezrobotnych osób
niepełnosprawnych,
Na podstawie analizy
przedstawionej do kontroli
dokumentacji z zakresu sprawozdawczości ustalono, że Urząd terminowo przekazywał
niezbędne sprawozdania.
6.Realizacja zadań
wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o
których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w
szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym
świadczenie usług EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy,
samorządem województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, ( art.
9 ust 1 pkt 16 ustawy
).
Ustalono
że
zadania z zakresu EURES realizowane są przez starszego referenta w Dziale Rynku
Pracy. Usługi EURES
obejmują w szczególności: udzielanie bezrobotnym i poszukującym
pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego
przepływu pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy w pozyskiwaniu
pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych, inicjowanie i
organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem występujących tam
zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
Ustalono, że wszystkie
oferty pracy Urząd otrzymuje na piśmie za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu
Pracy w Białymstoku , na podstawie których sporządza
"fiszki" ofert z logo i umieszcza na tablicach informacyjnych przeznaczonych
tylko do publikacji ofert pracy w ramach EURES. Ponadto Urząd opracował stronę
internetową www.apraca.pl/biso , na której pod hasłem "
oferty EURES" zainteresowani bezrobotni , bądź poszukujący pracy mogą
znaleźć bazę ofert pracy w takich krajach, jak: Irlandia, Wielka
Brytania ,Islandia, Szwecja .Ponadto na stronie internetowej
bezrobotny znaleźć może wzór CV, który po wypełnieniu przesyła do WUP. Każda osoba poszukująca
pracy w kraju należącym do EOG może zamieścić swoje CV w bazie danych EURES , co pozwoli na zaprezentowanie się potencjalnym
pracodawcom.
Ponadto na stronie
internetowej można znaleźć informacje o warunkach życia i pracy w krajach UE,
które łatwią dostęp do informacji o prawie pracy,
ustawodawstwie socjalnym, wzajemnym uznawaniu kwalifikacji zawodowych , systemie opieki zdrowotnej. Dane o rynku pracy
dotyczą informacji na temat stanu trendów na rynku pracy w podziale na regiony,
sektory działalności, kwalifikacje pracowników oraz informacji na temat nadwyżek
czy niedoborów zatrudnienia i dostępu do danego rynku pracy w okresie
przejściowym.
W wyniku kontroli
ustalono, że w II półroczu 2004r.do Urzędu wpłynęło 79 ofert pracy EURES z 9
krajów na stanowiska : lekarz, pielęgniarka, stanowiska
budowlane (malarz, murarz, tynkarz, zbrojarz/ betoniarz, stolarz/cieśla),
elektryk, hydraulik, spawacz , opiekunka, kucharz, kelner, tapicer. Bezrobotni
zainteresowani ofertą pracy wypełniają CV, które przysyłane są do WUP, a
następnie po weryfikacji do pracodawców za granicę,
który organizuje spotkanie w Polsce w celu wybrania odpowiednich osób.
Również zagraniczny
pracodawca zainteresowany zatrudnieniem osób może umieścić swoją ofertę pracy na
stronie internetowej za pośrednictwem Urzędu . Każda
oferta pracy posiada jednolitą strukturę, które ma za zadanie ułatwić osobie
poszukującej pracy doprecyzowanie własnych preferencji. Oferty są opisane według
takich samych kategorii, jak np.: nazwa zawodu, staż pracy miejsce pracy,
wykształcenie, rodzaj zatrudnienia, wymiar etatu.
Nie wniesiono uwag do
sposobu prowadzenia przez Urząd zadań z zakresu świadczenia usług
EURES.
Jednakże należałoby w
ramach współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy ustalić zasady przepływu
informacji w zakresie docelowego skorzystania z zagranicznej oferty pracy przez
bezrobotnego. Brak takiej informacji nie pozwala na ustalenie ile osób
zarejestrowanych w Urzędzie skutecznie podjęło pracę w ramach ofert pracy
zgłoszonych w ramach EURES.
7.Organizowanie
i finansowanie szkoleń pracowników powiatowego urzędu pracy urzędu pracy . ( art.9 ust. 1 pkt 18
ustawy)
Kontrolującym przedstawiono plan odbytych szkoleń
przez pracowników PUP na rok 2004r. W II półroczu 2004 r. odbyło się 20 szkoleń
i objęto tym szkoleniem 32 pracowników Urzędu w zakresie poniższych
tematów:
1. Szkolenia dla
Powiatowych Specjalistów Partnerstwa Lokalnego.
2. Szkolenia dla liderów
klubu pracy z zakresu programu Klub Pracy.
3. Szkolenia dla
powiatowych asystentów EURES.
4. Pomoc publiczna
świadczona przez PUP w świetle obowiązujących przepisów.
5. Szkolenia z zakresu
Zamówień Publicznych.
6. Warsztaty dot.
wypełniania wniosku aplikacyjnego o finansowanie projektu ze środków
EFS.
7. Warsztaty dot.
Standardów usług rynku pracy "pośrednictwo pracy", "poradnictwo zawodowe",
"pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy" oraz "organizacja
szkoleń".
8. Sporządzanie i obieg,
kontrola i ewidencja dokumentów finansowo - księgowych projektów z
EFS.
9. Prawo zamówień
publicznych - nowe regulacje prawne ze szczególnym uwzględnieniem problematyki
usług szkoleniowych.
Ogółem koszt
szkoleń w 2004r. wyniósł 5752,25 zł.
Organizatorem powyższych
szkoleń był:
- WUP w Białymstoku,
- EPS Biuro Projektu
Warszawa,
- Instytut Audytu i Ewaluacji w Warszawie,
- Instytut Współpracy i
Partnerstwa Lokalnego w Katowicach,
- Zamojskie
Stowarzyszenie Edukacji i Pomocy Socjalnej Młodzież w
Zamościu,
- SBK Marketing w
Białymstoku.
Ponadto Urząd prowadził
wewnętrzne szkolenia w zakresie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r.o
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawy o świadczeniach przedemerytalnych , ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych oraz opieki
zdrowotnej w Unii Europejskiej, o ochronie danych osobowych ze szczególnym
uwzględnieniem sposobu zarządzania systemem informatycznym , z zakresu bhp.
Nie wniesiono uwag do sposobu prowadzenia dokumentacji w zakresie
organizowania i finansowania szkoleń pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w
Sokółce.
Niniejszy protokół
sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach , z
których 1 otrzymał Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce.
Jednocześnie Dyrektora
Urzędu poinformowano o :
1. przysługującym mu prawie
zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień co do zawartych w
protokole ustaleń
- w ciągu 7 dni
od dnia podpisania protokołu.
2. przysługującym mu
prawie odmowy podpisania protokołu z kontroli z jednoczesnym obowiązkiem
złożenia pisemnych wyjaśnień co do przyczyny odmowy.
Dyrektor
Powiatowego Urzędu
Pracy
w
Sokółce
/-/Mirosław Biernacki
|
Przeprowadzający
kontrolę : /-/ Elżbieta Czurak -
kierownik oddziału /-/
Ludmiła Borowik - starszy inspektor wojewódzki /-/ Irena Szaruta
- starszy
inspektor wojewódzki
/-/ Małgorzata Czerniawska - starszy inspektor
|
p.o. Główny
Księgowy
/-/ Paulina Dziewiątkowska
Białystok, 18 marca
2005r.