Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093715   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PROTOKÓŁ Z KONTROLI

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI

 

 kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Sokółce, ul. Kryńska  40, nr  REGON - u 050867303 , NIP 545-10-32-536 , zwanym w dalszej treści " Urzędem " oraz w Filii w Dąbrowie Białostockiej, ul. Gen. N. Sulika 4a, nr REGON -u 050867303-00022 zwanej w dalszej treści "Filią"  podległym Staroście Powiatu Sokólskiego.

Dyrektorem Urzędu od dnia 3 kwietnia 1995r. jest Pan Mirosław Biernacki, a nadzór nad pracą Filii od 1 stycznia 1999r. sprawuje Pan Antoni Hrynkiewicz Z-ca Dyrektora Urzędu.

Kontrolę przeprowadzili pracownicy Oddziału   Służb  Zatrudnienia w Wydziale Polityki  Społecznej  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego  w  składzie:

1. Pani  Elżbieta  Czurak  -    kierownik   Oddziału   ( koordynator kontroli ),

2. Pani Ludniła Borowik  -    starszy inspektor wojewódzki,        

3. Pani  Irena  Szaruta      -   starszy  inspektor   wojewódzki

4. Pani  Małgorzata Czerniawska  -  inspektor   wojewódzki

na podstawie upoważnienia  do kontroli nr  154/2005r. z dnia 17 lutego 2005r. wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora Wydziału   Polityki  Społecznej w dniach  od  22.02.-4.03.2005 r.

Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod  pozycją  Nr  1/2005 r.

Wyjaśnień  w  trakcie  kontroli udzielały:

Pani  Paulina  Dziwiątkowska - p.o  Gł. Księgowy Urzędu, 

Pani Bożena Tomaszewska  -  Kierownik Działu  Rynku  Pracy,

Pani Urszula  Wilczewska   -  Kierownik  Działu  Organizacyjno-Administracyjnego.

Pani Marta Szlis -  p.o  Kierownik Działu Ewidencji i Świadczeń

Pani  Joanna Łowczecka - inspektor

Pani Halina Rogozińska - inspektor

Pani Halina Niedźwiedź - referent

Pani Marta Kuźma - starszy referent

Celem  kontroli  było  dokonanie  analizy  i oceny  w  zakresie  prawidłowości   realizacji zadań  z zakresu  administracji rządowej,  wynikających z przepisów  ustawy z dnia  20  kwietnia 2004r.  o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn.  zm ).

W  trakcie  kontroli podlegała ocenie  prawidłowość  stosowania  następujących  przepisów  prawa:

1 Rozporządzenia  Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 ),

2. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium i dodatku aktywizującego ( Dz. U. Nr 219, poz. 2222),

3.Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 listopada 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i trybu organizowania prac interwencyjnych  i  robót  publicznych  oraz jednorazowej refundacji  kosztów z  tytułu  opłaconych  składek na ubezpieczenie społeczne (Dz. U. Nr 257, poz.2576 ),

4. Rozporządzenia Ministra Gospodarki  i  Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r.  w  sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr 196, poz. 2018 ),

5. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania ( Dz. U. Nr 60, poz. 278 z  późn. zm.),

6.Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego
w miejscu pracy ( Dz. U. Nr 185, poz. 1912 ),.

7. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004r.w sprawie refundacji ze środków  Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń  (Dz. U. Nr 249, poz. 2496 ),

8. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie rad zatrudnienia ( Dz. U. Nr 224, poz. 2281),

9. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004r. w sprawie trybu dokonywania wpłat składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u pracodawców zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za granicą  ( Dz. U. Nr 176, poz. 1826 ),

10. Rozporządzenia  Ministra  Gospodarki i Pracy z   dnia  8  grudnia  2004r. w  sprawie  klasyfikacji  zawodów  i  specjalności  dla  potrzeb  rynku  pracy  oraz  zakresu  jej  stosowania   ( Dz. U. Nr 265,  poz. 2644 ),

11. Rozporządzenia Ministra  Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych ( Dz. U. Nr 236, poz. 2365 ),

12.Rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  28 września 2004r.  w  sprawie  algorytmu ustalania   kwot  środków  Funduszu  Pracy  na  finansowanie  zadań  w  województwie  ( Dz. U.  Nr 49, poz. 409 ),     

13. Ustawy  z  dnia 29  czerwca  1995r.  o statystyce  publicznej ( Dz. U. Nr 88, poz. 439 z    poźn.   zm),

14. Rozporządzenia Rady  Ministrów  z  dnia  7  stycznia 2004r.  w  sprawie  określenia  wzorów  formularzy  sprawozdawczych , objaśnień  co  do  sposobu  ich wypełniania  oraz  wzorów kwestionariuszy  i  ankiet statystycznych  stosowanych  w  badaniach  statystycznych  ustalonych w  programie  badań  statystycznych  statystyki  publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44).

15. Ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997r.  o  ochronie  danych  osobowych  ( Dz. U.  Nr  133,  poz. 883  z  późn.  zm. ).

16. Kodeksu  Postępowania  Administracyjnego  ( tekst jednolity  Dz. U.  z  2000r.  Nr 98, poz. 1071  późn. zm.).

17.  Kodeksu  Pracy  ( Dz. U.  z  1996r.  Nr  24 ,  poz. 110 ,  z  późn. zm. ).

 

Przedmiotowy i podmiotowy zakres kontroli.

 

Powiatowy  Urząd  Pracy  w  Sokółce  zasięgiem  swego działania  obejmuje  teren  miasta i  gminy Sokółka, Dąbrowa Białostocka oraz gmin: Korycin,  Janów,  Sidra,  Kuźnica Białostocka,  Szudziałowo,  Krynki,  Nowy Dwór,  Suchowola.

Liczba  bezrobotnych  zarejestrowanych na dzień 31.12.2004 r. w Urzędzie Pracy w  Sokółce wynosiła ogółem  3916,  w tym z prawem do zasiłku  277 oraz w  Filii  w Dąbrowie Białostockiej wynosiła  ogółem 1671  osoby,  w  tym  z  prawem  do  zasiłku 77. 

Urząd w Sokółce na dzień 31.12.2004r. zatrudniał ogółem 43 osoby, w tym w ramach robót publicznych 8 osób natomiast  w  Filii w Dąbrowie Białostockiej zatrudnionych było 17 osób, w tym 4 osoby w ramach robót  publicznych.

Wg istniejącej w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w   Regulaminie  Organizacyjnym  PUP  w  Sokółce  na  podstawie  Uchwały Nr 176/2002  Zarządu  Powiatu  Sokólskiego  z  dnia  10.06.2002r. zadania będące przedmiotem kontroli  realizowane  były   przez :

1. Dział  Ewidencji  i  Świadczeń,

2. Dział  Rynku  Pracy,

3.Dział  Finansowo-Księgowy.

 

USTALENIA  KONTROLI

 

1. Pozyskiwanie  i  gospodarowanie  środkami  finansowymi na realizację  zadań  z zakresu  aktywizacji  lokalnego rynku pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 2 ustawy ) oraz  współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie  promocji zatrudnienia oraz  środków Funduszu Pracy ( art. 9 ust.1 pkt 11 ustawy ).

 

W okresie objętym kontrolą odbyło się w dniu 29.12.2004 r. posiedzenie Powiatowej Rady Zatrudnienia, przedmiotem której były następujące zagadnienia:

- informacja o aktualnej sytuacji na lokalnym rynku pracy w powiecie sokolskim oraz o działaniach realizowanych przez PUP na rzecz  przeciwdziałania  bezrobociu,

- zaopiniowanie przez Radę tematów szkoleń na 2005 r. oraz kryterium przyznawania wysokości dodatku aktywizacyjnego,

- zaopiniowanie przez Radę zmian w planie wydatków FP na aktywne programy rynku pracy na 2004 r. oraz wykonania planu wydatków za 11 miesięcy,

W 2004 r. Minister Gospodarki i Pracy zgodnie z podziałem dokonanym przez Samorząd Województwa według kryteriów określonych przez Sejmik Województwa,   Staroście  Powiatu Sokolskiego na finansowanie zadań w województwie przydzielił następujące kwoty ze środków Funduszu Pracy :

- 1 805 000 zł na finansowanie zadań określonych w § 2 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003 r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwach ( Dz. U. Nr 49, poz. 409 z późn. zm. ), tj.  na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,

- 227 300 zł na finansowanie pozostałych zadań określonych w w § 2 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia.

Powyższe kwoty w trakcie roku były zwiększane w związku z realizacją programów na rzecz aktywnego przeciwdziałania bezrobociu i ogólny limit środków na 2004 r. wyniósł  2 800 300 zł.

Wydatkowanie Funduszu Pracy na aktywne programy rynku pracy w 2004 r. wyniosło 2 799 241 zł,  co w rozbiciu na programy przedstawia się następująco :

szkolenia                                     132 000 zł

prace interwencyjne                     684 500 zł

roboty publiczne                          514 700 zł

staże absolwenckie                      725 800 zł

umowy absolwenckie                  101 700 zł

program specjalny                         47 700 zł

młodociani                                     31 900 zł

 


razem                                        2 238 300 zł

Na dofinansowanie  realizacji projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach  SPO RZL Działanie 1.2  "Młodzież na rynku pracy - aktywny start zawodowy"  wykorzystano następujące środki:

szkolenia                            40 672 zł

staże absolwenckie           168 588 zł

prace interwencyjne          81 650 zł

 


razem                               291 000 zł

 

Na dofinansowanie  realizacji projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach  SPO RZL Działanie 1.3 "Aktywizacja zawodowa-szansa na powrót na rynek pracy" wykorzystano  następujące środki:

 

szkolenia                            62 897 zł

prace interwencyjne          207 044 zł

 


razem                               269 941 zł

 

W ostatnich miesiącach 2004 r. w ramach realizacji Działania 1.3  nie wydatkowano 1 058 zł w związku z niższymi kosztami szkoleń niż zakładano. Niezagospodarowaną  kwotę Urząd zwrócił na konto Ministerstwa Gospodarki i Pracy.

 

2. Udzielanie  pomocy bezrobotnym  i  poszukującym  pracy w  znalezieniu  pracy , a także  pracodawcom  w  pozyskiwaniu  pracowników  przez  pośrednictwo  pracy  i poradnictwo zawodowe). Inicjowanie  i wspieranie  tworzenia  klubów pracy  ( art.9 ust.1 pkt 3 i 7 ustawy )

 

            Powyższe zagadnienie realizowane jest w Dziale Pośrednictwa Pracy, w którym 3 aktywnych pośredników pracy podejmuje działania na rzecz pomocy w znalezieniu pracy bezrobotnym, jak również pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników. Podstawowym zadaniem pośredników pracy jest nawiązywanie współpracy z pracodawcami, rozpoznawanie ich potrzeb zatrudnieniowych oraz przedstawianie ofert pracy.

W okresie od lipca do grudnia 2004r. do Urzędu i Filii wpłynęło ogółem 809 ofert pracy, w tym 620 w Urzędzie  i 188 w Filii. Oferty pracy będące w dyspozycji Urzędu są publikowane w "Gazecie Współczesnej", "Kurierze Porannym" oraz w tygodniku "Niwa" . Ponadto znajdują się na stronach internetowych Urzędu i Filii oraz na tablicach ogłoszeń.

W  trakcie czynności kontrolnych ustalono, że pośrednicy złożyli ogółem 757 wizyt, w tym z Urzędu - 473 i 284 z Filii, w wyniku których pozyskano ogółem 710 ofert pracy, w tym 531 przez Urząd i  179 przez Filię. W ramach ofert pracę podjęło 681.

Ponadto od 1 czerwca 2004r. programem aktywizacji zawodowej została objęta młodzież do 25 roku życia i bezrobotni w okresie do upływu 12 m-cy od dnia określonego w dokumencie poświadczającym ukończenie szkoły wyższej, którzy nie ukończyli 27 roku życia. W ramach ofert pracy zgłaszanych do Urzędu przez pracodawców 162 osoby uzyskały zatrudnienie. W ramach środków FP 26 osób objęto zatrudnieniem subsydiowanym, a 364 osoby objęto programem stażu (w tym 1 osoba do 27 roku życia ), oraz 8 osób skierowano na przygotowanie zawodowe.

 

W trakcie kontroli ustalono, że zadania z zakresu poradnictwa  zawodowego w Urzędzie oraz Filii realizuje 2 pracowników  z  wykształceniem  wyższym, zatrudnionych na stanowisku  inspektora.

Doradcy zawodowi posiadają  do  swojej  dyspozycji samodzielne pomieszczenia, zapewniona jest zatem możliwość swobodnej  rozmowy  ze   zgłaszającymi  się klientami. Wyposażenie stanowisk stanowią: sprzęt i meble biurowe, zestaw komputerowy podłączony do systemu PULS, biblioteka podręczna i filmy video tematycznie związane  z  zawodoznawstwem, oraz niezbędne przepisy prawa. Zarówno  dla bezrobotnych jak i poszukujących pracy dostępne są ulotki charakteryzujące poszczególne  zawody, broszury, informatory dla  absolwentów.  Dokumentacja w  zakresie  prowadzonego  poradnictwa  gromadzona  jest  w  czytelnie  oznakowanych  teczkach.

Informacje  dotyczące  poradnictwa  zawodowego  również  umieszczane są na  na  tablicach  informacyjnych  znajdujących  się  na  korytarzach  Urzędu.

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego  indywidualnego

Głównym  celem  prowadzenia  i  rozwijania  poradnictwa  zawodowego  jest pomoc osobom  bezrobotnym  i   poszukującym  pracy  w  dokonaniu  prawidłowego  wyboru  zawodu lub zmiany  dotychczasowych  kwalifikacji,  planowania  kariery  zawodowej,  a  także  dobór kandydatów  do  pracy  i  na  szkolenie.

Z  przedstawionych  do  kontroli  dokumentów  wynika,  że  w zakresie poradnictwa zawodowego doradcy prowadzony był  Rejestr porad indywidualnych (w Sokółce skoroszyt znak: ZP.9360 2004r. w Dąbrowie Białostockiej skoroszyt znak: FP.6101 2004r ), do których wpisywani  byli  zgłaszający  się  klienci  po  porady   zawodowe. Rejestr prowadzony przez doradcę w Sokółce zawiera z podziałem na miesiące: liczbę rozmów, liczbę wizyt, nazwisko i imię, adres, status, wiek, wieś, kobieta, długotrwale, wykształcenie, doświadczenie, rodzaj porady, uwagi. W rejestrze prowadzonym przez doradcę w Dąbrowie Białostockiej znajdują się z podziałem na miesiące następujące wpisy: Lp., imię i nazwisko, nr. identyfikacyjny, wynik porady.
W  okresie objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystały 304 osoby, w tym 94 w Filii .

Uczestnikom  porad  doradcy  zawodowi wypełniali  Karty  Usług  Doradczych. Karty usług przechowywane są w segregatorach. Do badania losowo wybrano 28 Kart Usług  Doradczych  wypełnionych w trakcie  prowadzonych spotkań  a  dotyczących   osób  bezrobotnych   o  następujących  numerach   kart:

Sokółka:          1. 16/11/04      2. 9/11/04        3. 2/11/04        4. 24/09/04      5. 58/06/04      6. 67/06/04      7. 2/12/04            8. 6/10/04        9. 18/11/04                             10. 27/09/04    11. 49/07/04    12. 6/11/04      13. 28/09/04

Dąbrowa Białostocka :
1.
B/14/08/04              2. S/36/07/04              3. S/37/07/04              4. Z/10/08/04              5.K/21/07/04              6. L/12/07/04                  7. S/47/10/04    8. P/09/07/04            9. I/01/09/04               10.A/04/08/04             11. Z/13/10/04                  12. J/12/07/04             13. J/13/07/04             14. R/17/10/04                        15. S/38/07/04

Na  podstawie  analizowanych  dokumentów  stwierdzono,  że  Karty  wypełniane    prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych  rubrykach  umożliwiają dokładne prześledzenie  prowadzonej  rozmowy  doradczej.  Udzielane porady najczęściej dotyczą zatrudnienia, doskonalenia w zawodzie, wyboru zawodu.

Z analizowanych kart wynika, że w dwóch przypadkach doradca zawodowy zdecydował o  przeprowadzeniu badań psychologicznych wykorzystując  Test J. Hollanda (ZdS). W trzynastu przypadkach zarejestrowano więcej niż jedną wizytę.

Każda  ze  zgłaszających  się  po  poradę  osób  posiada  założoną  przez  doradcę zawodowego Kartę  Ewidencyjną Osoby Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia  i  Uczestnictwa  w  Klubach  Pracy.  W  trakcie  kontroli  przeanalizowano 24 losowo  wybranych  kart  ewidencyjnych  o  następujących  numerach  (bezrobotni  pod  tymi  numerami  zarejestrowani    w  ewidencji):

Sokółka:                      1. 101001/0001          2. 160101/0007          3.090704/0006                       4.161003/0002                        5.170604/0008                                               6. 100703/0002          7. 180101/0009            8.090789/0016                       9.160703/0003                       10. 120504/0002

Dąbrowa Białostocka :
1. 280300/0006          2.
151101/0004          3. 040302/0001          4. 090704/0006          5.230899/0045           6. 240899/0033   7. 1711999/0003        8. 080999/0051          9.070999/0006           10. 020999/0031        11. 280602/0006   12. 220604/0002        13. 170100/0006        14        201199/0002

Analizowane  karty  prowadzone    prawidłowo.  Zawierają:  datę,  formę  i  wynik  porady  zawodowej.  W  11  kartach  odnotowano  udział w szkoleniach i w 3 uczestnictwo w zajęciach klubu pracy.

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego grupowego.

Rejestry Porad Grupowych prowadzone są w formie skoroszytów znak: ZP 9361 2004r. - Sokółka i znak: FP. 6100 2004r. - Filia. Zarejestrowano w nich 58 spotkań, w tym 21 odbyło się w Filii. Od czerwca 2004r. zorganizowano 39 spotkań, w tym 11 w Filii. Dotyczyły one następujących tematów: ,,Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy", ,,Promocja samego siebie". Prowadzono również zajęcia warsztatowe aktywizacji zawodowej. Do każdego spotkania dołączana jest imienna lista obecności uczestników i program lub harmonogram spotkania oraz wypełniana w Filii Karta Poradnictwa Grupowego. Z przedstawionego kontrolującym  Załącznika 4 do sprawozdania MPiPS-01 wynika, iż z poradnictwa grupowego skorzystało łącznie 671 osób.

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  udzielaniu  informacji  zawodowej .

            W wyniku działań kontrolnych stwierdzono, że zagadnienia udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrach Udzielonych Informacji Zawodowych (zeszyt znak: ZP.9363 na 2004r. - Sokółka, zeszyt znak: FP.9363 na 2004r. - Filia). Prowadzone rejestry z podziałem na miesiące zawierały wpisy dotyczące ilości zgłaszających się klientów i podstawowe o nich informacje.

Ujęto w nich 156 osób, w tym 145 w Filii,  indywidualnie zgłaszających się do doradcy zawodowego w celu uzyskania informacji  zawodowej.

Doradca zawodowy w Filii prowadzi Rejestr grupowej informacji zawodowej (skoroszyt znak: FP.6120, 2004r.) W spisie spraw odnotowano 7 spotkań zorganizowanych w 2004r. w ramach grupowej informacji zawodowej dla 55 osób. Do każdych zajęć dołączane były Karty Grupowego Spotkania Informacyjnego oraz imienne listy obecności uczestników. W rejestrze prowadzonym przez doradcę zawodowego w Sokółce odnotowano w 2004r. 26 spotkań, w tym 21 dla grupy 257 osób zorganizowano w okresie objętym kontrolą. Przeprowadzone spotkania informacyjne odbywały się zgodnie z przygotowanymi i ujętymi w rejestrze konspektami np.: ,, Konspekt grupowej informacji zawodowej dla absolwentów (młodzież)" , ,,Konspekt grupowej informacji zawodowej dla młodzieży szkolnej", ,, Konspekt grupowej informacji zawodowej przed szkoleniem". Rejestr zawiera również imienne listy obecności uczestników spotkań.

Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy.

Ustalono, iż dokumentacja dotycząca prowadzenia zajęć w klubie pracy gromadzona jest w czytelnie oznakowanych teczkach. W PUP w Sokółce jest to teczka "ZP 9372 Dokumentacja grup zajęciowych klubów pracy" - spis spraw  obejmuje 9 pozycji.  Od czerwca 2004r. przeprowadzono 5 spotkań klubu pracy w których uczestniczyły 62 osoby. Do każdych zajęć dołączana jest Karta zajęć aktywizujących w klubie pracy, Program zajęć,  Karta uczestników klubu pracy oraz komputerowy raport listy uczestników zajęć w klubie pracy.

Doradca zawodowy w Filii w zakresie klubów pracy prowadzi skoroszyt "FP. 5420, Karty indywidualne, dokumentacja grup zajęciowych 2004r." Spis spraw zawiera 9 pozycji udokumentowanych zajęć, w tym w okresie objętym kontrolą zorganizowano 6 spotkań, w których uczestniczyło 66 osób. Prowadzona dokumentacja zawiera Harmonogramy zajęć w klubie pracy, Karty zajęć w klubie pracy, listy obecności na spotkaniu oraz w niektórych przypadkach - karty klubowicza wypełniane przez uczestników.  

Nie  wniesiono  uwag  do  sposobu  prowadzenia  w/w  dokumentacji.

 

3. Rejestrowanie  bezrobotnych i  poszukujących pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 4 ustawy)

 

1)Prawidłowość kwalifikowania rejestrujących się osób bezrobotnych i  innych  osób poszukujących  pracy.

W celu zbadania prawidłowości kwalifikowania osób bezrobotnych rejestrujących się  w  Urzędzie  losowo wybrano do  analizy  karty  rejestracyjne  o  n/w  numerach :

ZE 9500-120804/0002,   ZE 2500-210904/0004,   

Z analizy dokumentów wynika, że przestrzegany jest wymóg składania kompletu dokumentów wymaganych Rozporządzeniem  Ministra Gospodarki i Pracy  z dnia  26 listopada 2004r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy  ( Dz. U. Nr 262, poz. 260).  Osoba rejestrująca się przedkłada do wglądu pracownikowi Urzędu dokonującemu rejestracji: dowód osobisty, dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły, bądź kursu, szkolenia, świadectwo pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień   ( zaświadczenie z ZUS , Urzędu Skarbowego, Urzędu Gminy).

Przedstawione do kontroli karty rejestracyjne wypełnione są czytelnie, zawierają oświadczenia osoby rejestrującej się oraz podpis pracownika dokonującego rejestracji.

 

2) Prawidłowość ustalania prawa do zasiłku wynikającego z art. 71 ustawy?

Analizy powyższego tematu dokonano na podstawie   kart  rejestracyjnych osób bezrobotnych    o numerach :

ZE 9500/011204/0005,  ZE 9500-08004/0003

Stwierdzono, że wszystkie zarejestrowane osoby spełniają wymóg art.71ust.1 i 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy  tj. w okresie 18 m-cy poprzedzających dzień zarejestrowania łącznie przez 365 dni były zatrudnione i osiągały wynagrodzenie w kwocie co najmniej najniższego wynagrodzenia. Ponadto nie było dla nich propozycji odpowiedniego zatrudnienia, skierowania do prac interwencyjnych, robót publicznych lub na utworzone dodatkowe miejsce pracy.

Szczegółowej analizie poddano dokumentację nr  ZE 9500/011204/0005.

Osobie zarejestrowanej w dniu 1.12.2004r., posiadającej okres uprawniający do zasiłku wynoszący 30 lat  przyznano prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 9.12.2004r. w wysokości 605,10 zł.

Podczas kontroli zwracano uwagę na datę  rejestracji bezrobotnego, datę wydania decyzji oraz ustalenie podstawy przyznania zasiłku. Zasiłek przyznano  po upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się bezrobotnego. Podstawa prawna określona na decyzji  również  nie  budzi  zastrzeżeń.

 

3) Prawidłowość rozpatrywania odwołań od decyzji.

Z  przedstawionego  kontrolującym  rejestru  odwołań  wynika ,  że  w   2004r.  do Powiatowego Urzędu Pracy w  Sokółce i Filii w Dąbrowie Białostockiej   wpłynęło 80  odwołań od decyzji  Starosty  Sokólskiego  w  tym:

-  61  zostało  uchylonych  w  trybie  art.  132 k.p.a.,

-  19  przekazano  do  rozpatrzenia  organowi  II  instancji  -  do  Wojewody,  który 4  decyzje  uchylił  i  przekazał  do  ponownego  rozpatrzenia.

 

Nie  stwierdzono  uchybień  terminu  w  przekazywaniu  przez  Urząd  odwołań  do  rozpatrzenia  przez  II  instancję.

 

4)Zobowiązanie do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.

      W powyższej tematyce skontrolowano losowo wybraną dokumentację o  numerach:  

  ZE 9500-081004/0007 , ZE 5200-310500/0015,   ZE 9500-090804/0003

 

Szczegółowej analizie poddano dokumentację o nr : ZE 5200-310500/0015 .

Osoba zarejestrowana w dniu 2.01.2004r. decyzją z dnia 8.01.2004r. została uznana z dn. 2.01.2004r. za osobę bezrobotną  z  prawem  do zasiłku  od dnia 10.01.2004r. w wysokości 402, 60 zł. Decyzją z dnia 29.06. 2004r. Urząd orzekł o utracie prawa do zasiłku od dnia 10.07.2004r. z powodu upływu maksymalnego okresu jego  pobierania. W dniu 14.06.2004r. wpłynęło pismo z Fabryki Dywanów "Agnella" , iż w/w osoba została zatrudniona na czas określony  na zastępstwo   od 14.06.2004r. Urząd Pracy w dniu 28.07.2004r.wznowił postępowanie w sprawie wydanej decyzji ostatecznej, a następnie w dniu 3.08.2004r. wydał decyzje o utracie statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku z dn. 14.06.2004r. oraz zwrotu nienależnie pobranego zasiłku dla bezrobotnych za okres od 14.06.2004r. do 30.06.2004r. w wysokości 228,60 zł. Zwrot został dokonany w dniu 12.08.2004r.

     Nie wniesiono uwag w zakresie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.

 

5) Prawidłowość  wypłat  zasiłków  i  innych  świadczeń  dla  osób  bezrobotnych.

W celu zapewnienia sprawności wypłacania zasiłków Powiatowy Urząd Pracy  w  Sokółce   podpisał w dniu 20 kwietnia 1995r. umowę z Bankiem PKO Oddział Sokółka na  wykonywanie  czynności  związanych  z  obsługą  kasową   FP.

W celu ustalenia prawidłowości wypłat zasiłków na podstawie  przekazywanych do Banku list wypłat zasiłków i innych świadczeń  dla osób bezrobotnych przedstawione  zostały do sprawdzenia   2   listy    wypłat   zasiłków.

1) Na  liście  wypłat  zasiłków  dla  bezrobotnych  Nr  8/04/008 z  dnia 6.07.2004r. za  miesiąc  czerwiec   stwierdzono  że :

-  zasiłek  w  wysokości   80 %  wypłacono  dla  29  osób 

-  zasiłek  w  wysokości 100 %  wypłacono   dla  13  osób

- zasiłek  w  wysokości 120 %   wypłacono  dla  13  osób 

 

2) Na liście  wypłat zasiłków dla bezrobotnych  Nr  7/04/009 z  dnia 6.10.2004. za   miesiąc   październik    stwierdzono  że:

-  zasiłek w  wysokości    80 %   wypłacono  dla  25  osób

-  zasiłek w wysokości  100 %  wypłacono  dla  27  osób

 -  zasiłek  w wysokości   120 %   wypłacono  dla   8  osób

 

Wypłaty  zasiłków oraz innych świadczeń dla osób bezrobotnych  dokonywane były  przez w/w  Bank  na podstawie  sporządzonych przez Urząd  w  dwóch egzemplarzach list wypłat   dostarczanych  do Banku z dwudniowym wyprzedzeniem. Listy opatrzone   pieczęcią Urzędu, sprawdzone są pod względem formalno - rachunkowym  i merytorycznym oraz zatwierdzone do wypłaty przez upoważnione osoby.  Znajduje  się  także  adnotacja  "zatwierdzono  do  wypłaty  ze  środków  FP". Zawierają  one  podpisy osoby sporządzającej listę , sprawdzającej , Głównego Księgowego oraz  Dyrektora  Urzędu .

Każda lista płac z danego dnia wypłaty zawiera rozliczenie wypłaconych kwot , liczbę osób którym wypłacono zasiłek, podane są kwoty  brutto  i  netto do wypłaty oraz kwota pobranego podatku.

Odebranie zasiłku następuje po okazaniu przez bezrobotnego dowodu osobistego i po pokwitowaniu  odbioru zasiłku na kopii listy płac.

Po zakończeniu wypłat oryginały list wypłat z pokwitowaniem odbioru należnych kwot przez bezrobotnych  wraz z całościowym rozliczeniem miesięcznym Bank przekazuje do Urzędu .

Nie  stwierdzono  odbioru  zasiłku   i innych świadczeń  przez  osoby  upoważnione .

Dokumentacja  z  zakresu  wypłat  osobom  uprawnionym  świadczeń  z  FP  prowadzona  jest  właściwie .

 

4. Inicjowanie, wdrażanie i finansowanie usług  i instrumentów rynku pracy. ( art.9 ust.1 pkt 5 i pkt 6 ustawy)

 

a) inicjowanie, organizowanie i finansowanie z FP szkoleń bezrobotnych (art. 40 ustawy )

            Zadania realizowane są w Dziele Pośrednictwa Pracy. W II półroczu 2004r. zorganizowano 9 szkoleń, na które skierowano 32 osoby w ramach szkoleń grupowych oraz 6 osób na szkolenia indywidualne. Dotyczyły one kursów w zakresie: komputerowa obsługa sklepu w połączeniu z podstawami zasad higieny; euroasystent -wykwalifikowany pracownik w firmie; drwal - operator pilarki; obsługa komputera: Windows, MS Office, Internet; BHP - dla pracowników służby bhp; prawo jazdy kat. C; kursy dokształcający kierowców wykonujących transport drogowy- przewóz rzeczy; kurs dokształcający kierowców wykonujących transport drogowy  -przewóz osób; kurs przygotowujący do egzaminu na świadectwo kwalifikacji E.

 

b) koszty szkolenia i koszty zakwaterowania ( art. 45 ustawy)

W toku kontroli ustalono , że w II półroczu 2004. Starosta Sokólski dokonywał zwrotu kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania bezrobotnych na szkolenia ze środków FP w ramach  SPO RZL Działanie 1.3.

Na podstawie akt o nr : ZP.WO.9359-II-5/04 stwierdzono, że zawarta została trójstronna umowa szkoleniowa Nr ZP.WO.9354-21/04/I w dniu 17.09.04 r. pomiędzy PUP w Sokółce, Ośrodkiem Kształcenia Zawodowego w Sokółce oraz Gminną Spółdzielnią "Samopomoc Chłopska" w Sidrze na przeprowadzenie szkolenia  "Palacz kotłów wodnych i parowych opalanych paliwem stałym i płynnym" w terminie: 20.09 - 05.10. 2004 r. ( 65 godzin) . Dwóm osobom w dniu 13.10.2004 r. zwrócono koszty dojazdu ( 87,60 zł i 66,30 zł)  na wniosek prowadzącego szkolenie. Do wniosku o refundację poniesionych kosztów dojazdu na szkolenie dołączono listy obecności i kopie biletów. Na poleceniu wypłaty znajdują się adnotacje o sprawdzeniu pod względem formalnym i rachunkowym, merytorycznym przez p.o. Główną Księgową Urzędu Panią Paulinę Dziewiątkowską  oraz zatwierdzenie do wypłaty z upoważnienia starosty przez Z-cę dyrektora Urzędu Panią Teresę Kieda .

Nie wniesiono uwag do prowadzonej dokumentacji.

 

c) dodatek  aktywizacyjny przyznawany (  art. 48  ustawy )

W II półroczu 2004 r. w Urzędzie nie złożono żadnego wniosku o przyznanie dodatku aktywizacyjnego,  natomiast  w Filii jedna osoba bezrobotna, posiadająca przyznany okres zasiłkowy na okres: 29.09.2004 r. ¸ 28.03.2005 r. ,  w dn. 02.12.2004r. złożyła  wniosek o przyznanie dodatku  aktywizacyjnego w związku z podjęciem zatrudnienia z własnej inicjatywy od dnia 01.11.2004 r. Ponadto przedłożyła zaświadczenie potwierdzające wysokość otrzymanego wynagrodzenia za grudzień 2004r. w wysokości 846,54 zł brutto. Urząd  Decyzją  FE.MS.9543-2/210400/0001/05
z dnia 14.01.2005 r. przyznał dodatek w wys. 151,30   za grudzień 2004 r.

Powyższa  decyzja jest zgodna z art. 48 ust. 3 ustawy, dodatek aktywizacyjny został wypłacony w wysokości do 30% zasiłku dla bezrobotnych.

d) przyznawanie stypendium dla bezrobotnych podejmujących dalszą naukę ( art. 55 )

W 2004 r. w Filii przyznano 9 stypendiów bezrobotnym, którzy w okresie 6 miesięcy od dnia zarejestrowania w Urzędzie podjęli dalszą naukę w szkole ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej dla dorosłych albo w szkole wyższej w systemie studiów wieczorowych lub zaocznych a dochód na jedną osobę w rodzinie nie przekroczył wysokości dochodu na osobę w rodzinie w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej.

Analizy prawidłowości przyznawania stypendiów w/w bezrobotnym w II półroczu 2004 r. dokonano na podstawie losowo wybranych akt z Rejestru o nr 2 i 5 , z których omówiono szczegółowo nr 2:

Osoba bezrobotna zarejestrowana od  09.08.2004 r. bez prawa do zasiłku w dniu 3.11.2004 r. złożyła wniosek o przyznanie stypendium w wysokości 40% kwoty zasiłku w związku z kontynuowaniem nauki w szkole ponadpodstawowej dla dorosłych. Ponadto w aktach znajduje się oświadczenie bezrobotnego o uzyskanych dochodach w rodzinie wraz z zaświadczeniem stwierdzającym osiągane dochody. Decyzją z dnia 17.11.2004 r.  Nr FEDB.9542-200/210100/00304 przyznano z dniem 17.09.2004 r. stypendium w wysokości 201,70 zł.

Powyższa decyzja jest zgodna z art. 55, stypendium zostało wypłacone w wysokości 40% zasiłku dla bezrobotnych.

 

e)  organizacja  prac interwencyjnych i robót  publicznych ( art.51 i art. 57 ustawy)

Powyższa tematyka realizowana jest w Urzędzie w Dziale Rynku Pracy oraz w Filii w Referacie Rynku Pracy.          

Z przedstawionych Rejestrów ofert w sprawie organizacji prac interwencyjnych finansowanych z Funduszu Pracy  wynika, że w 2004r. do Urzędu wpłynęło 90 ofert, z tego w II półroczu do Urzędu -15,  a do Filii 56 ofert.
O organizację prac interwencyjnych ubiegały się m.in.: Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, Powiatowy Zarząd Dróg w Sokółce, pracodawcy prywatni.  Zatrudniono w ramach prac interwencyjnych 305 osób i  wydatkowano z FP na refundację kosztów ich zatrudnienia kwotę 684 500 zł. W okresie objętym kontrolą, tj. w II półroczu 2004 r. nie zawierano nowych  umów o refundację jedynie dokonywano realizacji zobowiązań wynikających z umów zawartych w terminach wcześniejszych.

Analizy prawidłowości finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt z Rejestru  :  poz 30, 48 ( z rejestru ofert w Filii) oraz  poz. 84, 88 ( z rejestru w Urzędzie) z , z których omówiono szczegółowo poz. 88:

Urząd Gminy  złożył w dniu 23.11.04r. wniosek o organizację prac interwencyjnych dla jednej osoby bezrobotnej na stworzone stanowisko woźna-sprzątaczka na okres 24.11.04r. ¸ 23.05.05r. Do wniosku dołączono zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o nadaniu REGON-u i NIP-u, kopie deklaracji ZUS za ostatnie 6 miesięcy. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w dniu 23.11.04r.   z pracodawcą mowę Nr 94/04 w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych na okres 6 miesięcy i zwrot poniesionych kosztów na wynagrodzenie -500 zł oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23% od refundowanej kwoty. Bezrobotny w ramach prac interwencyjnych zatrudniony został na podstawie umowy o pracę na okres od 24.11.04r. do 23.05.05 r. Refundacja wynagrodzeń  składek na ubezpieczenie społeczne realizowana była przez Urząd po złożeniu wniosku wraz z kopiami list obecności, wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne.

 

Z przedstawionych Rejestrów ofert w sprawie organizacji robót publicznych finansowanych z Funduszu Pracy wynika, że w 2004 r. pracodawcom wypłacono 514 700 zł refundacji za 113 osób zatrudnionych w ramach robót publicznych. O organizację robót publicznych ubiegały się m.in.: Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, Powiatowy Zarząd Dróg w Sokółce, PCPR, pracodawcy prywatni. W II półroczu 2004 r. o organizację robót publicznych wpłynęło 11 ofert.

Analizy prawidłowości finansowania robót publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr  27, 30, 36,  z których omówiono szczegółowo nr 30:

Powiatowy Zarząd Dróg w Sokółce w dniu 16.09.2004 r. złożył do Urzędu wniosek o skierowanie 8 bezrobotnych do wykonywania robót publicznych.

W złożonym wniosku określono:

- organizatorem robót publicznych ma być wnioskodawca - Powiatowy Zarząd Dróg w Sokółce,

- szczegółowy zakres prac: prace porządkowe-wycinanie konarów przydrożnych drzew,

- ilość bezrobotnych: 8 osób do zatrudnienia jako robotnik drogowy ,

- okres zatrudnienia : 22.09.04 r. ¸ 15.12.04 r.,

- zatrudniający : Urzędy Gmin w Dąbrowie Białostockiej, Suchowoli i Szudziałowie.

W uzgodnieniu z WUP w Białymstoku ustalono, że organizatorem robót publicznych w ramach Programu "Drogowiec" będzie Powiatowy Zarząd Dróg w Sokółce natomiast umowy z bezrobotnymi będą zawierały gminy. W dniu 16.09.04 r. zawarto stosowne umowy pomiędzy organizatorem a zatrudniającym , w oparciu o które zatrudniający ( przedstawiciele gmin) zawarli z 8 bezrobotnymi umowy na okres od 22.09.04 r. do 15.12.04 r.

Wnioski o refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne składano  w okresach miesięcznych, dołączając do nich kopie list płac, kopie list obecności, kopie dokumentów określających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, w terminie do 20-tego dnia następnego miesiąca za miesiąc, za który przysługuje refundacja.

- Starosta zobowiązał się do zwrotu części kosztów poniesionych na wynagrodzenia i nagrody do kwoty 824 zł w przeliczeniu na pełny etat oraz składek na ubezpieczenie w wys. 17,23% od w/w kwoty w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.

W kontrolowanych aktach znajdują się: skierowanie z Urzędu oraz umowa zawarta z bezrobotnym, wnioski o refundację kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne, do których dołączono kopie list płac, list obecności, dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne. Wnioski o refundację są sprawdzane pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników Urzędu, o czym świadczą adnotacje w aktach. Daty widniejące na dyspozycjach przelewu znajdujących się w aktach świadczą o dokonaniu refundacji zgodnie z zapisami w umowie zakresie organizacje robót publicznych.

Nie wniesiono uwag w zakresie finansowania prac interwencyjnych i robót publicznych.

 

f)Refundacja  wynagrodzeń  i  składek  na  ubezpieczenie  społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w  celu  przygotowania  zawodowego na podstawie art. 139 ust. 7 ustawy .

Zadania z w/w zakresu w Urzędzie realizowane są w Dziale  Rynku Pracy oraz w Filii w referacie Rynku Pracy.

W 2004r. w Filii zawarto 2 umowy o refundację wynagrodzeń  i  składek  na  ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w celu  przygotowania  zawodowego. Refundację w wysokości  31 900 zł wypłacono 4 pracodawcom zatrudniającym 7 młodocianych, w tym 22 000 zł obejmowało
8 pracodawców zatrudniających 16 młodocianych z terenu  Filii .

W II półroczu 2004r. zgodnie z art. 139 ust. 7 ustawy Urząd refundował pracodawcom,  zgodnie z umowami zawartymi do dnia 1 sierpnia 2004r.,  wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę w celu przygotowania zawodowego .

            Stosowane procedury oceniono na losowo wybranych 4 aktach, z których szczegółowej analizie poddano akta dot. P.P.H. "MARWIBOG" s.c.

Pracodawca, celem uzyskania refundacji ze środków FP wynagrodzeń wypłacanych 1 młodocianemu pracownikowi oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń złożył  wniosek, zawierający m.in.:

-dane pracodawcy,

-numer identyfikacji podatkowej NIP,

-zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,

- dane młodocianego, którego dotyczy wniosek,

- informację o otrzymanej przez pracodawcę wysokości pomocy publicznej,

- umowę zawartą z młodocianym  na okres 1.09.2003r. ¸ 31.06.2006r. celem nauki w zawodzie piekarz.

Do wniosku dołączył kopie dyplomu mistrzowskiego i zaświadczenia o ukończeniu kursu pedagogicznego przez prowadzących przygotowanie zawodowe młodocianych.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarto z pracodawcą w dniu 28.10.2003r. umowę Nr 1/2003 o refundacji wypłacanych wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń w terminie 30 dni od złożenia przez pracodawcę wniosku wraz kopiami list płac, list obecności, deklaracji rozliczeniowych i dowodów wpłat na ZUS.

Refundacji wypłaconych kwot w 2004r. dokonywano zgodnie z zapisami umów o refundowaniu  wynagrodzeń  i  składek  na  ubezpieczenie  społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w  celu  przygotowania  zawodowego.

            Nie wniesiono uwag w zakresie refundacji wynagrodzeń  i  składek  na  ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w celu  przygotowania  zawodowego.

 

5.Opracowywanie  analiz  i  sprawozdań   , w tym  prowadzenie  monitoringu  zawodów deficytowych  i  nadwyżkowych oraz  dokonywanie ocen  dotyczących  rynku  pracy  na  potrzeby  powiatowej  rady zatrudnienia  oraz  organów  zatrudnienia. (art. 9 ust.1 pkt 9 ustawy) 

 

Powyższe zadanie realizowane jest w dziale Organizacyjno - Administracyjnym. Kontrolującym przedstawiono dokumenty KO 9311 - "Statystyczne opracowanie dotyczące stanu bezrobocia i przeciwdziałaniu bezrobociu".

Urząd analizy oraz sprawozdania przygotowuje, głównie na rzecz  Wojewódzkiego Urzędu Pracy :

- MELDUNKI dotyczące powiatowego rynku pracy, z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na piętnasty dzień roboczy, a drugi na koniec danego miesiąca.

- SPRAWOZDANIA MP i PS - 01 o rynku pracy sporządzone na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do tych sprawozdań sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.

- Sprawozdanie MP i PS -02 o dochodach i wydatkach Funduszu Pracy (sporządzany do 8 -dnia roboczego każdego m-ca),

- INFORMACJE przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec każdego kwartału.

Również w październiku 2004r. na potrzeby MP i G - Departament Informacji - PUP przygotował informację dotyczącą liczby zarejestrowanych  bezrobotnych powyżej 49 lat,       ( wg. stanu na 30.09.2004r.  830 w Sokółce, i 235 w Dąbrowie Białostockiej ).

Ponadto na potrzeby WUP w 2004r. Urząd przygotował informacje dotyczące liczby bezrobotnych m.in. z zakresu struktury:

- zarejestrowanych do 25 roku życia

- zarejestrowanych absolwentów,

- bezrobotnych osób niepełnosprawnych,

Na  podstawie analizy przedstawionej  do kontroli dokumentacji z zakresu sprawozdawczości ustalono, że Urząd terminowo przekazywał niezbędne sprawozdania.

 

6.Realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym świadczenie usług EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, ( art. 9 ust 1 pkt 16 ustawy ).

 

Ustalono że zadania z zakresu EURES realizowane są przez starszego referenta w Dziale Rynku Pracy. Usługi EURES  obejmują w szczególności: udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego przepływu pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy w pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych, inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami, informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem występujących tam zawodów deficytowych i nadwyżkowych.

Ustalono, że wszystkie oferty pracy Urząd otrzymuje na piśmie za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku , na podstawie których sporządza "fiszki" ofert z logo i umieszcza na tablicach informacyjnych przeznaczonych tylko do publikacji ofert pracy w ramach EURES. Ponadto Urząd opracował stronę internetową www.apraca.pl/biso , na której pod hasłem " oferty EURES" zainteresowani bezrobotni , bądź poszukujący pracy  mogą znaleźć  bazę ofert  pracy  w takich krajach, jak: Irlandia, Wielka Brytania ,Islandia, Szwecja .Ponadto  na stronie internetowej bezrobotny znaleźć może wzór CV, który po wypełnieniu  przesyła do WUP. Każda osoba poszukująca pracy w kraju należącym do EOG może zamieścić swoje CV w bazie danych EURES , co pozwoli na zaprezentowanie się potencjalnym pracodawcom.

Ponadto na stronie internetowej można znaleźć informacje o warunkach życia i pracy w krajach UE, które łatwią dostęp do informacji o prawie pracy, ustawodawstwie socjalnym, wzajemnym uznawaniu kwalifikacji zawodowych , systemie opieki zdrowotnej. Dane o rynku pracy dotyczą informacji na temat stanu trendów na rynku pracy w podziale na regiony, sektory działalności, kwalifikacje pracowników oraz informacji na temat nadwyżek czy niedoborów zatrudnienia i dostępu  do danego  rynku pracy w okresie przejściowym.

W wyniku kontroli ustalono, że w II półroczu 2004r.do Urzędu wpłynęło 79 ofert pracy EURES z 9 krajów na stanowiska : lekarz, pielęgniarka, stanowiska budowlane (malarz, murarz, tynkarz, zbrojarz/ betoniarz, stolarz/cieśla), elektryk, hydraulik, spawacz , opiekunka, kucharz, kelner, tapicer. Bezrobotni zainteresowani ofertą pracy wypełniają CV, które przysyłane są do WUP, a następnie po weryfikacji   do pracodawców za granicę, który organizuje spotkanie w Polsce w celu wybrania odpowiednich osób.

Również zagraniczny pracodawca zainteresowany zatrudnieniem osób może umieścić swoją ofertę pracy na stronie internetowej za pośrednictwem Urzędu . Każda oferta pracy posiada jednolitą strukturę, które ma za zadanie ułatwić osobie poszukującej pracy doprecyzowanie własnych preferencji. Oferty są opisane według takich samych kategorii, jak np.: nazwa zawodu, staż pracy miejsce pracy, wykształcenie, rodzaj zatrudnienia, wymiar etatu.

 

Nie wniesiono uwag do sposobu prowadzenia przez Urząd zadań  z zakresu świadczenia usług EURES.

Jednakże należałoby w ramach współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy ustalić zasady przepływu informacji w zakresie docelowego skorzystania z zagranicznej oferty pracy przez bezrobotnego. Brak takiej informacji nie pozwala na ustalenie ile osób zarejestrowanych w Urzędzie skutecznie podjęło pracę w ramach ofert pracy zgłoszonych w ramach EURES.

 

7.Organizowanie  i  finansowanie  szkoleń  pracowników  powiatowego  urzędu  pracy  urzędu  pracy .  ( art.9 ust. 1 pkt  18 ustawy)

 

Kontrolującym  przedstawiono plan odbytych szkoleń przez pracowników PUP na rok 2004r. W II półroczu 2004 r. odbyło się 20 szkoleń i objęto tym szkoleniem 32 pracowników Urzędu w zakresie poniższych tematów:

1. Szkolenia dla Powiatowych Specjalistów Partnerstwa Lokalnego.

2. Szkolenia dla liderów klubu pracy z zakresu programu Klub Pracy.

3. Szkolenia dla powiatowych asystentów EURES.

4. Pomoc publiczna świadczona przez PUP w świetle obowiązujących przepisów.

5. Szkolenia z zakresu Zamówień Publicznych.

6. Warsztaty dot. wypełniania wniosku aplikacyjnego o finansowanie projektu ze środków EFS.

7. Warsztaty dot. Standardów usług rynku pracy "pośrednictwo pracy", "poradnictwo zawodowe", "pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy" oraz "organizacja szkoleń".

8. Sporządzanie i obieg, kontrola i ewidencja dokumentów finansowo - księgowych projektów z EFS.

9. Prawo zamówień publicznych - nowe regulacje prawne ze szczególnym uwzględnieniem problematyki usług szkoleniowych.

Ogółem koszt   szkoleń  w 2004r.  wyniósł  5752,25 zł.

 

Organizatorem powyższych szkoleń był:

-  WUP w Białymstoku,

-  EPS Biuro Projektu Warszawa,

- Instytut Audytu i Ewaluacji w Warszawie,

- Instytut Współpracy i Partnerstwa Lokalnego w Katowicach,

- Zamojskie Stowarzyszenie Edukacji i Pomocy Socjalnej Młodzież w Zamościu,

- SBK Marketing w Białymstoku.

 

Ponadto Urząd prowadził wewnętrzne szkolenia w zakresie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r.o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawy o świadczeniach przedemerytalnych , ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych oraz opieki zdrowotnej w Unii Europejskiej, o ochronie danych osobowych ze szczególnym uwzględnieniem sposobu zarządzania systemem informatycznym , z zakresu bhp.

 

            Nie wniesiono uwag do sposobu prowadzenia dokumentacji w zakresie organizowania i finansowania szkoleń pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce.

 

Niniejszy protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach , z których 1 otrzymał Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce.

Jednocześnie Dyrektora Urzędu poinformowano o :
1.
przysługującym mu prawie zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień co do zawartych w protokole ustaleń  -   w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu.
2. przysługującym mu prawie odmowy podpisania protokołu z kontroli z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień co do przyczyny odmowy.

 

Dyrektor

Powiatowego Urzędu Pracy

w Sokółce

/-/Mirosław  Biernacki

 

Przeprowadzający kontrolę :
/-/ Elżbieta  Czurak       - kierownik  oddziału
/-/ Ludmiła  Borowik    - starszy  inspektor  wojewódzki
/-/ Irena  Szaruta           - starszy  inspektor  wojewódzki
/-/ Małgorzata Czerniawska  - starszy  inspektor

p.o. Główny  Księgowy

/-/ Paulina Dziewiątkowska

 

Białystok, 18 marca 2005r.

 

 

 


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  06.05.2005 00:00:00
Data publikacji:  06.05.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  06.05.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl