Białystok, 13 kwietnia 2005r.
PS.II.0931-1/05
Pan
Mirosław Biernacki
Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy
w
Sokółce
Na
podstawie art.
15 pkt 2 ustawy
z dnia 5 czerwca 1998 r. o
administracji rządowej w województwie ( Dz. U. z 2001r. Nr 80,
poz. 872 z późn. zm. ) zespół kontrolny Oddziału Służb Zatrudnienia Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
skontrolował w dniach 22.02.-4.03.2005 r. Powiatowy Urząd
Pracy w Sokółce wrazz Filią w Dąbrowie Białostockiej , zwany
dalej "Urzędem".
Kontrolą objęto okres II półrocza 2004 r. i dotyczyła ona przestrzegania przepisów
ustawy z
dnia 20 kwietnia 2004r. o
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz.
1001 z późn. zm. ).
Wyniki kontroli zostały przedstawione w protokóle podpisanym w dniu 18 marca 2005r. przez
dyrektora jednostki kontrolowanej.
W
zakresie tematyki prawidłowości ustalania prawa do zasiłku dla bezrobotnych ustalono,
że przestrzegany był wymóg składania kompletu dokumentów wymaganych Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26
listopada 2004r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz.
U. Nr 262, poz. 2607 ). Prawidłowo
badano wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej i
prawidłowo ustalono, w zależności od posiadanego stażu pracy, wysokość zasiłku
oraz określono długość okresu jego pobierania.
Poddana analizie dokumentacja
oraz wydane decyzje administracyjne w kontrolowanym przedmiocie uchybień i
naruszenia prawa nie wykazują. Decyzje wydawane były na właściwej podstawie
prawnej.
W
2004r. do Urzędu wpłynęło 80 odwołań od decyzji Starosty Sokólskiego
skierowanych do Wojewody Podlaskiego, z których 19 zostało przekazanych do
rozpatrzenia organowi II instancji, który 4 decyzje uchylił i przekazał do
ponownego rozpatrzenia. Natomiast w pozostałych przypadkach Starosta skorzystał
z prawa uchylenia własnej decyzji w trybie art. 132 k. p. a.
W zakresie
trybu i sposobu przekazywania odwołań naruszenia przepisów prawa nie stwierdzono.
Będące przedmiotem kontroli zagadnienia z zakresu prowadzenia
poradnictwa zawodowego, informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób
poszukujących pracy oraz inicjowania i wspierania działalności klubów pracy również nie
budzą zastrzeżeń. Doradcy zawodowi posiadają przygotowane zbiory informacji zawodowej,
tj.: teczki informacji o
zawodach, klasyfikację zawodów,
filmy o zawodach,
program komputerowy " Doradca 2000 ", ulotki
o zawodach, broszury " jak pisać podanie, życiorys
i list motywacyjny " . W okresie objętym kontrolą z porad
indywidualnych skorzystały 304 osoby, zorganizowano 39 spotkań w ramach
poradnictwa zawodowego grupowego oraz przeprowadzono 5 spotkań klubu pracy, w
których uczestniczyły 62 osoby.
W trakcie
czynności kontrolnych analizie poddano również dokumentację z zakresu inicjowania , wdrażania i finansowania usług i instrumentów
rynku pracy .
Ustalono,
że w II półroczu 2004r. zgodnie z art. 139 ust. 7 ustawy Urząd refundował
pracodawcom, zgodnie z umowami zawartymi
do dnia 1 sierpnia 2004r., wynagrodzenia
i składki na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na
podstawie umów o pracę w celu przygotowania zawodowego w terminie 30 dni od złożenia przez pracodawcę wniosku wraz kopiami list
płac, list obecności, deklaracji rozliczeniowych
i dowodów wpłat na ZUS.
W
sprawie organizacji prac interwencyjnych finansowanych z FP w okresie objętym kontrolą do Urzędu wpłynęło 71 ofert a w zakresie o organizacji robót publicznych - 11 ofert.
Organizatorami prac interwencyjnych i robót publicznych były m. in: Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, Powiatowy Zarząd Dróg
wSokółce. Refundacji
części wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne Urząd dokonywał po
złożeniu przez organizatorów wniosków wraz z kopiami list obecności,
wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne.
Ponadto w Urzędzie przyznano 9 stypendiów dla
bezrobotnych, którzy w okresie 6 miesięcy od dnia zarejestrowania w Urzędzie
podjęli dalszą naukę w szkole a dochód na jedną osobę w rodzinie nie
przekroczył wysokości dochodu na osobę w rodzinie w rozumieniu przepisów o
pomocy społecznej uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej oraz 1
dodatek aktywizacyjny, przyznany w związku z podjęciem
zatrudnienia z własnej inicjatywy.
W analizowanym okresie zorganizowano 9 szkoleń, na
które skierowano 32 osoby w ramach szkoleń grupowych oraz 6 osób na szkolenia
indywidualne. Bezrobotnym skierowanym na szkolenia dokonywano zwrotu kosztów
przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca szkolenia.
Kontrolujące nie wniosły zastrzeżeń do dokumentacji dotyczącej w/w
zagadnień.
W
zakresie realizacji zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników
między państwami, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci
EURES ustalono, że w II półroczu 2004r. do Urzędu za pośrednictwem WUP w Białymstoku wpłynęło 79 ofert pracy EURES z 9 krajów. Bezrobotni zainteresowani ofertą pracy wypełniali CV, które przysyłane
były do WUP, a następnie po weryfikacji do pracodawców za granicę. Ponadto Urząd opracował stronę internetową, na której pod
hasłem "oferty EURES" zainteresowani bezrobotni , bądź poszukujący pracy mogą znaleźć
oferty pracodawców zagranicznych.
Nie wniesiono uwag do sposobu prowadzenia przez Urząd
zadań z zakresu świadczenia usług EURES.
Kolejnym zagadnieniem poddanym kontroli było organizowanie i
finansowanie szkoleń pracowników Urzędu. W II półroczu 2004r. odbyło się 20
szkoleń prowadzonych przez instytucje zewnętrzne i objęto tym szkoleniem 32
pracowników. Ponadto Urząd prowadził
wewnętrzne szkolenia w zakresie przepisów ustaw, m.in.: o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy, o świadczeniach przedemerytalnych, o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanej ze środków publicznych oraz opieki zdrowotnej w Unii Europejskiej.
Nie wniesiono
uwag do sposobu prowadzenia dokumentacji dotyczącej w/w zagadnień.
Informując o powyższym uprzejmie
proszę o wykorzystanie wyników kontroli w dalszej pracy Urzędu.
Do wiadomości: Z
up. Wojewody Podlaskiego
1. Starosta Powiatu Sokolskiego Andrzej Kozłowski
2. Wydział Prawny i
Nadzoru Dyrektor
Wydziału Polityki Społecznej
3. a/a.