Białystok,
2005.03.16
PS.I.0932/2/2/05
Pani
Marta Suszcz
p.o. Kierownika Gminnego
Ośrodka
Pomocy
Społecznej w Orli
Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli przeprowadzonej w dniu 16
lutego 2005r. w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 28.11.2003r.
o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz. 2255
ze zm.), dokonano następujących ustaleń.
W trakcie kontroli stwierdzono, że obecnie w Ośrodku są zatrudnieni:
kierownik, p.o. kierownika i pracownik socjalny, natomiast zgodnie § 3
Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka w jego w strukturze przewiduje się
następujące "stanowiska pracy: 1) Kierownik GOPS - pełny, 2) pracownik socjalny
- do ½ etatu". Regulamin wprowadzony został Zarządzeniem p.o. Kierownika
Ośrodka z dnia 31.01.2003r. i jest nieaktualny w stosunku do Statutu, stanowiącego załącznik do Uchwały
Rady Gminy z dnia 20.07.2004r.
Pomimo upoważnienia p.o. Kierownika Ośrodka do prowadzenia
postępowań w sprawach świadczeń rodzinnych, w tym wydawania decyzji
administracyjnych w ośrodku nie utworzono komórki organizacyjnej do realizacji
świadczeń rodzinnych, na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy o świadczeniach
rodzinnych.
W trakcie kontroli stwierdzono że
dokumentacja prowadzonych spraw nie jest kompletna, popełniono zarówno błędy
formalne, jak i merytoryczne, również postępowanie administracyjne prowadzone w
sprawach świadczeń rodzinnych dotknięte jest wadami.
Nieprawidłowości polegają w szczególności na:
1)
do wniosków nie dołączano zaświadczeń od komornika o
bezskutecznej egzekucji, w związku z tym nieprawidłowo ustalono dochód rodziny
(z pominięciem zasądzonych alimentów),
2)
L.D. - poz. 17 Załącznika Nr 2 do protokołu - nie
dołączono dokumentacji na potwierdzenie, w jakiej części dochód z gospodarstwa
rolnego uznano za utracony,
3)
H.K. - poz. 10 Załącznika Nr 2 do protokołu - dodatek z
tytułu samotnego wychowywania dziecka określony w art. 60 ust 2 ustawy
przyznawano bez zaświadczenia z ZUS o
otrzymywaniu świadczeń z funduszu
alimentacyjnego na dzień 30.04.2004r.
4)
H.K. - poz. 10 załącznika Nr 2 do protokołu -
zaprzestano wypłaty świadczeń, bez rozstrzygnięcia w tej sprawie w drodze
decyzji administracyjnej,
5)
E.P. - poz. 11 Załącznika Nr 2 do protokołu - zasiłek
rodzinny przyznano nieprawidłowo tj. od dnia w którym wpłynął wniosek, jednakże
wypłaty świadczenia dokonano właściwie - za pełen miesiąc,
6)
we wszystkich przypadkach przyznania dodatku na
podstawie art. 60 ust. 2 ustawy błędnie określano czasokres - na pełny okres
zasiłkowy, w miejsce - do 30.04.2005r.
7)
zasiłek pielęgnacyjny przyznawano z naruszeniem art. 24
ust. 4 ustawy - na okres zasiłkowy, a nie na okres objęty orzeczeniem lub
bezterminowo,
8)
wypłaty świadczeń dokonywano z naruszeniem art. 26
ustawy - nie przestrzegając obowiązku wypłaty świadczeń do dnia 15. za dany
miesiąc,
9)
w sprawach o zwrot nienależnie pobranych świadczeń:
a)
J.W. - poz. 8 Załącznika Nr 2 do protokołu - nie
ustalono od kiedy wnioskodawczyni z konkubentem stanowią rodzinę, nie podjęto
decyzji w sprawie ustalenia nienależnie pobranego świadczenia (kwoty z
odsetkami), błędnie dokonano rozłożenia na raty pobranego świadczenia - nie w
drodze odrębnej decyzji administracyjnej, lecz w uzasadnieniu decyzji
rozstrzygającej o prawie do świadczeń,
b)
E.P. - poz. 11 Załącznika Nr 2 do protokołu - nie
podjęto decyzji w sprawie ustalenia nienależnie pobranego świadczenia w
zakresie kwoty i odsetek ustawowych, błędnie dokonano rozłożenia na raty
pobranego świadczenia - nie w drodze odrębnej decyzji administracyjnej, lecz w
uzasadnieniu decyzji rozstrzygającej o wygaśnięciu prawa do świadczeń,
c)
M.P. - poz. 13 Załącznika Nr 2 do protokołu - nie
ustalono od kiedy wnioskodawczyni z konkubentem stanowią rodzinę, nie podjęto
decyzji w sprawie ustalenia nienależnie pobranego świadczenia (kwoty z
odsetkami), błędnie dokonano rozłożenia na raty pobranego świadczenia - nie w
drodze odrębnej decyzji administracyjnej, lecz w uzasadnieniu decyzji
rozstrzygającej o prawie do świadczeń,
10) wydanym
decyzjom nie nadawano rygoru natychmiastowej wykonalności i wypłacano
świadczenia zanim decyzja stała się prawomocna,
11) świadczenia
wypłacano przed podjęciem decyzji w sprawie.
Przedstawiając
powyższą ocenę i uwagi zobowiązuję p.o. Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w
Orli do:
I.
Dostosowania Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka do
stwierdzonego w trakcie kontroli stanu faktycznego.
II. Niezwłocznego
podjęcia działań zmierzających do wyodrębnienia komórki organizacyjnej do
realizacji świadczeń - zgodnie z art. 20 ust. 4 ustawy o świadczeniach
rodzinnych.
III. Przestrzegania przepisów ustawy o świadczeniach rodzinnych, aktu
wykonawczego wydanego na jej podstawie oraz ustawy - kodeks postępowania
administracyjnego, w szczególności w zakresie:
1)
prawidłowego dokumentowania podstawy ustalenia
uprawnień przez dołączanie, w szczególności: zaświadczeń komornika o
bezskutecznej egzekucji,
2)
ustalania dochodu rodziny, mając na względzie ppkt III. 1), tj. przez wliczenie (lub też nie) alimentów
jako dochodu nieopodatkowanego do dochodu rodziny,
3)
przyznawania świadczeń na prawidłowy okres, w
szczególności zasiłku pielęgnacyjnego na czas objęty orzeczeniem lub
bezterminowo,
4)
dokonywania wypłat wypłat
wyłącznie w oparciu o podjętą decyzję administracyjną w sprawie,
5)
dokonywania
wypłat w terminach określonych przepisem tj.
15. dnia danego miesiąca, w przypadku złożenia wniosku po 5. dniu
miesiąca - najpóźniej do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym
złożono wniosek,
6)
nadawanie decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności,
z uwagi na wypłatę świadczeń przed uprawomocnieniem decyzji na podstawie art.
108 kpa.
IV. Uzupełnienia wniosków:
1)
H.K. - poz. 10 Załącznika Nr 2 do protokołu, poprzez
dołączenie zaświadczenia z ZUS o otrzymywaniu świadczeń z funduszu
alimentacyjnego do dnia wejścia w życie ustawy, zaś w braku takiego
zaświadczenia lub uzyskania informacji o nieotrzymywaniu
świadczeń z ZUS - należy rozstrzygnąć o ustaleniu uprawnienia do dodatku z
tytułu samotnego wychowywania dziecka,
2)
L.D. - poz. 17 Załącznika Nr 2 do protokołu, o
dokumenty potwierdzające fakt utracenia dochodu z gospodarstwa rolnego - w
przypadku braku dokumentów, należy ponownie ustalić dochód rodziny i
rozstrzygnąć o uprawnieniach do świadczeń rodzinnych.
V. Dokonanie zmiany decyzji administracyjnych w przypadku osób, którym
przyznano dodatek na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy w zakresie czasokresu
przyznania uprawnienia - do 30.04.2005r.
VI. Przeprowadzenia postępowania w sprawach nienależnie pobranych
świadczeń: J.W. - poz. 8, E.P. - poz. 11 i M.P. - poz. 13 Załącznika Nr 2 do
protokołu, poprzez:
1)
wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie,
2)
przeprowadzenie postępowania, które winno ustalić datę,
od której świadczenie było nienależnie wypłacone,
3)
orzeczenie o kwocie nienależnie pobranego świadczenia i
wysokości odsetek ustawowych w drodze decyzji administracyjnej.
VII. Ewentualnego
rozstrzygnięcia o rozłożeniu na raty, bądź umorzeniu nienależnie pobranego
świadczenia (wraz z odsetkami ustawowymi na dzień podejmowania decyzji) po
zakończeniu postępowania określonego w pkt VI i w
odrębnym postępowaniu administracyjnym.
Jednocześnie
informuję, że zgodnie z § 27 Zarządzenia Wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody
Podlaskiego z dnia 19.02.2002r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania
kontroli kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do
Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego
umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym
wystąpieniu.
W przypadku nieskorzystania z powyższego
prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie
wykorzystania uwag i wniosków bądź o podjętych działaniach na rzecz ich
realizacji lub przyczynach nie podjęcia takich działań.
Otrzymuje: Z
up. Wojewody Podlaskiego
1. Wójt Gminy Orla Krystyna
Golubiewska
2. Wydział Prawny i Nadzoru wm Z-ca
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
3. A/a