P r o t o k ó ł
z
kontroli Rodzinnego Domu Dziecka w Szczerze, Regon - 791065001
przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku :
1. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
2. Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniu 28
lutego 2005 roku na podstawie upoważnienia Nr 158 z dnia 24 lutego 2005 roku,
które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej pani
Krystyna Golubiewska.
Kontrolujący
wpisali się do książki kontroli pod pozycją 3.
Kontrolą
objęto przestrzeganie standardu opieki i wychowania - opracowywanie
indywidualnych planów pracy dzieckiem i ich modyfikowanie.
Wyjaśnień w toku kontroli udzielała:
Joanna Zapolnik - dyrektor
Ustalenia kontroli
Stwierdzono,
że w Rodzinnym Domu Dziecka w Szczebrze przebywa 3
dzieci w wieku: 8 miesięcy, 2,5 roku, 13 lat.
Dzieci zostały
umieszczone w placówce na podstawie skierowania Powiatowego Centrum Pomocy
Rodzinie w Augustowie.
Ustalono, że
dla każdego dziecka założono dokumentację. Znajdują się w niej: postanowienie
sądu o umieszczeniu dziecka w placówce, skierowanie PCPR, akt urodzenia
dziecka, książeczka zdrowia.
W dokumentacji
brak jest 1 wywiadu środowiskowego, 2 diagnoz psychologiczno-pedagogicznych i 2
indywidualnych planów pracy z dzieckiem.
Jeden wywiad
środowiskowy przeprowadzony został przez dyrektora placówki (w jednym przypadku
wywiad sporządzony został przez pracownika socjalnego z MOPS w Augustowie).
Charakteryzują one ogólnie sytuację rodzinną dziecka. Nie opisują warunków
mieszkaniowych, sytuacji materialnej rodziny, metod wychowawczych stosowanych
wobec dziecka oraz relacji panujących w rodzinie
Diagnoza
psychologiczno-pedagogiczna (sporządzona przez psychologa z placówki, w której
dotychczas przebywało dziecko) w sposób wyczerpujący charakteryzuje wychowanka.
Opatrzona jest wskazówkami do pracy.
Indywidualny
plan pracy opracowano na podstawie wywiadu środowiskowego i diagnozy
psychologiczno-pedagogicznej. Wyznaczono w nim cele do realizacji, które
podzielono na ogólne i szczegółowe:
1. Zaspokajanie potrzeb emocjonalnych
- zachęcać matkę oraz najbliższą rodzinę chłopca do utrzymania stałych,
regularnych kontaktów.
2. Rozwój funkcji poznawczych i
wzrokowo-ruchowych
- wprowadzenie zabaw,
- poznanie otoczenia dziecka
(wspólne nazywanie przedmiotów).
3. Rozwój
społeczny dziecka w placówce
- wyrabianie nawyku samodzielnego
jedzenia oraz ubierania się,
- kultywowanie wiary i tradycji.
Plan
opracowano poprawnie. W dokumencie tym brak jest wzmianki o sytuacji ojca
dziecka, nie scharakteryzowano również sytuacji zdrowotnej wychowanka.
Wszystkim
dzieciom opracowano karty pobytu, które są systematycznie uzupełniane.
Wyszczególniono znaczące dla
dziecka wydarzenia. Karty opatrzono komentarzem.
W każdym miesiącu dokonywana jest
krótka charakterystyka dziecka w zakresie:
a/
adaptacji do nowych warunków,
b/
sytuacji rodzinna,
Ponadto zamieszczone są uwagi dotyczace dziecka i jego rodziny. Na podstawie notatek
można określić zmiany w rozwoju dziecka podczas pobytu w placówce.
W dokumentacji
znajdują się karty odwiedzin, w których odnotowywane są wszystkie wizyty,
stopień pokrewieństwa odwiedzających oraz ich przebieg.
Współpraca z instytucjami
wspomagającymi proces opiekuńczo-wychowawczy
Placówka
współpracuje z instytucjami, które ustawowo działają na rzecz dziecka i
rodziny. Są to w szczególności:
-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie,
-
Szkoła, do której uczęszcza wychowanka,
-
Sąd Rodzinny.
Dom podejmuje
wiele działań w celu utrzymywania kontaktów z rodzinami dzieci. Umożliwa się rodzinom odwiedzanie dzieci w placówce w celu
podtrzymywania wiezi emocjonalnych panujących między
dzieckiem i rodzicami. Organizowane są uroczystości tj. chrzciny, czy urodziny.
Wówczas zapraszana jest najbliższa rodzina wychowawnków.
Jedna z matek miała umożliwione ciągłe przebywanie z dzieckiem, włącznie z
nocami. W ten sposób była podtrzymywana więź emocjonalna między matką a dzieckiem.
Stwierdzono
ponadto, że każde dziecko posiada własny pokój, wyposażony w niezbędne sprzęty.
Dzieciom zakupiono stosowne ubrania, zabawki i przybory szkolne. Wyżywienie
jest dostosowane do potrzeb dzieci. Kieszonkowe otrzymuje tylko 13 letnia
wychowanka w wysokości 20-50zł. Jest jednak ono ograniczane w przypadku niestosowniego zachowania, np. niechodzenie
do szkoły.
Placówka utrzymuje systematyczny
kontakt ze szkołą. Pomocy w nauce udzielają wszyscy domownicy, jeżeli zachodzi
taka konieczność.
Dwojgu
dzieciom zostały uzupełnione saktamenty chrztu.
Kontrola
Rodzinnego Domu Dziecka w Szczebrze została dokonana
w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień dyrektora.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których
jeden otrzymuje dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z
ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w
terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
DyrektorRodzinnego
Domu dziecka
W Szczebrze
Podpisy
kontrolujących
Joanna Zapolnik
15.03.2005r. 1.
Małgorzata Osipowicz
2. Krystyna Pasiuk