Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35092341   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Dziecka w Zambrowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

P r o t o k ó ł

kontroli Domu Dziecka w Zambrowie, REGON - 000234933

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

2.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniu 1 kwietnia 2005r. na podstawie upoważnienia Nr 182 z dnia 31.03.2005r., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.

Kontrolą za okres od 01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki.

Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod pozycją 1/2005.

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1.      Jadwiga Paździor - dyrektor

Ustalenia kontroli

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:

-         inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,

-         udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,

-         podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,

-         zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących przepisach prawa,

-         gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,

-         obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego zgodnie z jego planem rozwoju zawodowego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki opracował harmonogram i tematykę nadzoru pedagogicznego na rok 2003/2004 i 2004/2005.

Nadzór pedagogiczny w placówce jest sprawowany w szczególnosci poprzez:

-         mierzenie jakości pracy placówki,

-         wspomaganie nauczycieli - wychowanków w spełnianiu wymagń z zakresu jakości pracy,

-         kontrolowanie przestrzegania prawa oświatowego, standardów wychowania i opieki oraz świadczonych usług, Regulaminu Placówki, praw dziecka, a także zasad bhp i p.poż.

W roku szkolnym 2003/2004 i 2004/2005 dyrektor zaplanowal hospitacje u wszystkich (16) wychowawców. Dla każdego z wychowawców przewidziano średnio jedną hospitację w wyznaczonym terminie.

Tematyka ich obejmowała:

-         współpracę z rodziną bliższą i dalszą dziecka, poczucie bezpieczeństwa, adaptację do środowiska, efekty pracy,

-         naukę własną, organizowanie bazy pomocy naukowych, znajomość potrzeb i indywidualną pomoc w osiąganiu przez dzieci odpowiedzialności za czynności związane z samooceną,

-         analizę stopnia przygotowania się wychowanków do zajęć lekcyjnych,

-         zajęcia w czasie wolnym przygotowujące wychowanków do przyszłego życia w rodzinie i społeczeństwie,

-         realizację indywidualnych potrzeb dzieci - zabezpieczenie w odzież, obuwie, podreczniki i inne rzeczy, przydziała kieszonkowego,

-         przegląd i analizę dokumentów, adekwatność indywidualnego planu pracy z dzieckiem do potrzeb rozwojowych wychowanka,

-         zajęcia z zespołem wyrównawczym, reeduakcyjnym, współpracę za szkołami, zajęcia terapeutyczne,

-         spotkania w grupach podsumowujące wyniki nauczania i zachowania, poczucie  bezpieczeństwa, adaptację do środowiska i stopień aktywności społecznej wychowanków,

-         rozumienie sensu praw i obowiazków, respektowanie wewnetrznego prawa, właściwe funkcjonowanie w grupie, zaspakajanie i rozwój zainteresowań dzieci,

-         przygotowywanie imprez w grupie i domu dziecka, działaność kulturalną wynikająca z tradycji i obyczajów.

Na podstawie przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że w roku szkolnym 2003/2004 przeprowadzono 43 hospitacje, zaś w 2004/2005 do dnia kontroli - 6. Dyrektor dokonuje również kontroli dokumentacji, z której sporządza protokoły zawierające uwagi oraz zalecenia.

Na podstawie przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że hospitacje przebiegają w ustalonym czasie. Z przeprowadzonych hospitacji sporządzane są notatki wg własnego wzoru arkuszy hospitacyjnych. Na zajęcia przygotowywane były konspekty. Po zajęciach omawiano je wspólnie z wychowawcą. Zawierają one ocenę przeprowadzanych zajęć pod względem jakości przygotowania i przeprowadzania zajęć, standardu osiągnięć wychowanków. W notatkach uwględniono również uwagi wynikające z przeprowadzonej hospitacji. Stwierdzono, że arkusze hospitacyjne są skrupulatnie wypełniane. Zawarte w nich wszelkie uwagi dyrektora podpisane są przez osobę hospitującą i hospitowaną.

Ponadto dyrektor prowadzi Kartę nadzoru, w której odnotowuje formę przeprowadzonego nadzoru uwzględniając jego tematykę (zgodnie z planem nadzoru) oraz wszelkie uwagi, spostrzeżenia i wydane zalecenia.

W placówce zatrudnionych jest 16 pracowników pedagogicznych. Jedna osoba jest nauczycielem dyplomowanym, trzynaście osób - to nauczyciele mianowani, dwie osoby - to nauczyciele kontraktowi. Dwie osoby mają otwarty staż o awans na nauczyciela mianowanego i trzy osoby - na nauczyciela dyplomowanego.

W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że dyrektor ocenił 5 wychowawców w latach 2004/2005. Z Harmonogramu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych wynika, że 10 wychowawców zostanie ocenionych zgodnie z wyznaczonymi terminami (do czerwca 2005r.). W okresie objętym kontrolą dyrektor ocenił również dorobek zawodowy 2 osób.

Na podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono, że uzasadnienia oceny uwzgledniają wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

Dyrektor placówki mobilizuje pracowników do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników pedagogicznych placówki, a także inspiruje ich do podejmowania działań innowacyjnych. Stwierdzono, że 6 pracowników nie podjeło dokształcania w żadnym zakresie.

Doskonalenie zawodowe pracowników Domu Dziecka w latach 2004-2005 przedstawia się następująco:

-         Wspieranie rodziców w procesie wychowania - 3

-         Diagnoza ucznia i konstuowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych-2

-         Diagnoza postepowania z dzieckiem nadpobudliwym emocjonalnie - 2

-         Podstawowa wiedza o problemach narkomanii - 5

-         Wychowywać - ucząc, budowanie autorytetu nauczyciela - 2

-         Przemoc w szkole - jak sobie z nia radzić - 2

-         Z zakresu umiejętności postepowania z osobą eksperymentującą z narkotykami - 6

-          Procedury awansu zawodowego nauczyciela - 2

-         Kurs kierowników wycieczek szkolnych i obozów wędrownych - 2

Opraconano harmonogram zebrań samokształceniowych pracowników pedagogicznych na rok 2004/2005. Określono tematykę szkoleń, która przedstawia się nastepująco:

-         Szkolenie z zakresu podstawowej wiedzy o problemach narkomanii.

-         Warsztaty z zakresu umiejętności postępowania z osobą eksperymentującą z narkotykami.

-         Diagnoza postępowania z dzieckiem nadpobudliwym emocjonalnie.,

-         Wychowywać - ucząc; budowanie autorytetu nauczyciela.

-         Wspieranie rodziców w procesie wychowania.

-         Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

Podczas kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom. Tematyka posiedzeń obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Kadra pedagogiczna zapoznawana jest z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień wychowawczych, warsztatu pracy, przepisami prawa.

Dyrektor placówki wspiera wychowawców w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z opieką i wychowaniem. Często służy pomocą, a w szczególności w sprawach opieki, wychowania, dydaktycznych i innych wynikających z bieżącej pracy. Pracownicy zachęcani są do wdrażania ciekawych, nowych form pracy. W placówce realizowane są różne programy autorskie i profilaktyczne, np.:

-         Przygotowanie dzieci i młodzieży z zaburzeniamia psychicznymi do samodzielnego życia.

-         Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu wśród Dzieci i Młodzieży w Domu Dziecka w Zambrowie.

-         Program przekształcania Domu Dziecka w Zambrowie w placówkę wielofunkcyjną.

-         "Nie odwracaj się, daj sobie pomóc" - przeciwdziałanie i zapobieganie patologii wychowawczej dzieci i młodzieży (uzależnienia, przemoc, przestępczość).

-         "Tacy sami i nie ma ściany między nami" - program którego celem jest stworzenie młodzieży możliwości prezentacji swojej twórczości i umiejętności artystycznych.

-         "Mocne zboże" - program profilaktyczny.

Podczas prowadzonych czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia opiekuńczo-wychowawcze hospitowane przez dyrektora placówki.

Zajęcia wynikały z harmonogramu zaplanowanych hospitacji.

Tematem zajęć było: "Jakie kwiaty zwastują wiosnę?"

Uczestnikami zajęć była grupa 8 dzieci w wieku przedszkolnym.

Zajęcia przebiegały z zachowaniem wszystkich etapów. Merytorycznie przeprowadzone były poprawnie z wykorzystaniem różnorodnych form i metod pracy. Wychowawca używał przystępnego i zrozumiałego języka. Dzieci aktywnie włączały się do zajęć, chetnie wykonywały polecenia. Prowadzący potrafił utrzymać koncentrację uczestników na temacie zajęć.

Dyrektor poprawnie omówił z wychowawcą przeprowadzone zajęcia. Zwrócił uwagę na wszystkie pozytywne elementy, zaangażowanie prowadzącego oraz ciekawe metody i formy pracy. Zajęcia zostały ocenione przez hospitującego na ocenę bardzo dobrą.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że dyrektor placówki właściwie sprawuje nadzór pedagogiczny.

Kontrola Domu Dziecka w Zambrowie została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Domu Dziecka

w Zambrowie                                                                          Podpisy kontrolujących:

mgr Jadwiga Paździor                                                 1. Krystyna Pasiuk

11.04.2005r.                                                                          2. Małgorzata Osipowicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  13.05.2005 00:00:00
Data publikacji:  13.05.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  13.05.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl