P r o t o k ó ł
kontroli Domu Dziecka
w Zambrowie, REGON - 000234933
przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.
Krystynę Pasiuk - starszego
inspektora
2.
Małgorzatę Osipowicz -
starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 1 kwietnia 2005r. na podstawie upoważnienia Nr 182 z dnia
31.03.2005r., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za
okres od 01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego
dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez
dyrektora placówki.
Kontrolujący wpisali się do
książki kontroli pod pozycją 1/2005.
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1. Jadwiga Paździor
- dyrektor
Ustalenia kontroli
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez
dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:
-
inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w
spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w
podejmowaniu działań innowacyjnych,
-
udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich
obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,
-
podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i
udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,
-
zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących
przepisach prawa,
-
gromadzenie informacji o pracy pracowników
pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w
odrębnych przepisach,
-
obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań
realizowanych przez pracownika pedagogicznego zgodnie z jego planem rozwoju
zawodowego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o
przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w ramach sprawowanego
nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki opracował harmonogram i tematykę
nadzoru pedagogicznego na rok 2003/2004 i 2004/2005.
Nadzór pedagogiczny w placówce
jest sprawowany w szczególnosci poprzez:
-
mierzenie jakości pracy
placówki,
-
wspomaganie nauczycieli -
wychowanków w spełnianiu wymagń z zakresu jakości
pracy,
-
kontrolowanie przestrzegania
prawa oświatowego, standardów wychowania i opieki oraz świadczonych usług,
Regulaminu Placówki, praw dziecka, a także zasad bhp i p.poż.
W roku szkolnym 2003/2004 i
2004/2005 dyrektor zaplanowal hospitacje u wszystkich
(16) wychowawców. Dla każdego z wychowawców przewidziano średnio jedną
hospitację w wyznaczonym terminie.
Tematyka ich obejmowała:
-
współpracę z rodziną bliższą i
dalszą dziecka, poczucie bezpieczeństwa, adaptację do środowiska, efekty pracy,
-
naukę własną, organizowanie
bazy pomocy naukowych, znajomość potrzeb i indywidualną pomoc w osiąganiu przez
dzieci odpowiedzialności za czynności związane z samooceną,
-
analizę stopnia przygotowania
się wychowanków do zajęć lekcyjnych,
-
zajęcia w czasie wolnym
przygotowujące wychowanków do przyszłego życia w rodzinie i społeczeństwie,
-
realizację indywidualnych
potrzeb dzieci - zabezpieczenie w odzież, obuwie, podreczniki
i inne rzeczy, przydziała kieszonkowego,
-
przegląd i analizę dokumentów,
adekwatność indywidualnego planu pracy z dzieckiem do potrzeb rozwojowych
wychowanka,
-
zajęcia z zespołem
wyrównawczym, reeduakcyjnym, współpracę za szkołami,
zajęcia terapeutyczne,
-
spotkania w grupach podsumowujące wyniki nauczania i
zachowania, poczucie
bezpieczeństwa, adaptację do środowiska i stopień aktywności
społecznej wychowanków,
-
rozumienie sensu praw i obowiazków, respektowanie wewnetrznego
prawa, właściwe funkcjonowanie w grupie, zaspakajanie i rozwój zainteresowań
dzieci,
-
przygotowywanie imprez w
grupie i domu dziecka, działaność kulturalną
wynikająca z tradycji i obyczajów.
Na podstawie
przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że w roku szkolnym 2003/2004
przeprowadzono 43 hospitacje, zaś w 2004/2005 do dnia kontroli - 6. Dyrektor
dokonuje również kontroli dokumentacji, z której sporządza protokoły
zawierające uwagi oraz zalecenia.
Na podstawie
przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że hospitacje przebiegają w
ustalonym czasie. Z przeprowadzonych hospitacji sporządzane są notatki wg
własnego wzoru arkuszy hospitacyjnych. Na zajęcia przygotowywane były
konspekty. Po zajęciach omawiano je wspólnie z wychowawcą. Zawierają one ocenę
przeprowadzanych zajęć pod względem jakości przygotowania i przeprowadzania
zajęć, standardu osiągnięć wychowanków. W notatkach uwględniono
również uwagi wynikające z przeprowadzonej hospitacji. Stwierdzono, że arkusze
hospitacyjne są skrupulatnie wypełniane. Zawarte w nich wszelkie uwagi
dyrektora podpisane są przez osobę hospitującą i hospitowaną.
Ponadto dyrektor prowadzi Kartę nadzoru, w której odnotowuje formę
przeprowadzonego nadzoru uwzględniając jego tematykę (zgodnie z planem nadzoru)
oraz wszelkie uwagi, spostrzeżenia i wydane zalecenia.
W
placówce zatrudnionych jest 16 pracowników pedagogicznych. Jedna osoba jest
nauczycielem dyplomowanym, trzynaście osób - to nauczyciele mianowani, dwie
osoby - to nauczyciele kontraktowi. Dwie osoby mają otwarty staż o awans na
nauczyciela mianowanego i trzy osoby - na nauczyciela dyplomowanego.
W ramach
sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy
pracowników pedagogicznych. Stwierdzono,
że dyrektor ocenił 5 wychowawców w latach 2004/2005. Z Harmonogramu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych
wynika, że 10 wychowawców zostanie ocenionych zgodnie z wyznaczonymi terminami
(do czerwca 2005r.). W okresie objętym kontrolą dyrektor ocenił również dorobek
zawodowy 2 osób.
Na podstawie
analizy kart ocen pracy stwierdzono, że uzasadnienia oceny uwzgledniają
wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu
dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek
opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.
Dyrektor
placówki mobilizuje pracowników do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników
pedagogicznych placówki, a także inspiruje ich do podejmowania działań
innowacyjnych. Stwierdzono, że 6 pracowników nie podjeło
dokształcania w żadnym zakresie.
Doskonalenie zawodowe
pracowników Domu Dziecka w latach 2004-2005 przedstawia się następująco:
-
Wspieranie rodziców w procesie wychowania - 3
-
Diagnoza ucznia i konstuowanie indywidualnych
programów edukacyjno-terapeutycznych-2
-
Diagnoza postepowania z dzieckiem
nadpobudliwym emocjonalnie - 2
-
Podstawowa wiedza o problemach narkomanii - 5
-
Wychowywać - ucząc, budowanie autorytetu nauczyciela - 2
-
Przemoc w szkole - jak sobie z nia radzić - 2
-
Z zakresu umiejętności postepowania z osobą
eksperymentującą z narkotykami - 6
-
Procedury
awansu zawodowego nauczyciela - 2
-
Kurs kierowników wycieczek szkolnych i obozów wędrownych - 2
Opraconano harmonogram zebrań
samokształceniowych pracowników pedagogicznych na rok 2004/2005. Określono
tematykę szkoleń, która przedstawia się nastepująco:
-
Szkolenie z zakresu podstawowej wiedzy o problemach narkomanii.
-
Warsztaty z zakresu umiejętności postępowania z osobą eksperymentującą
z narkotykami.
-
Diagnoza postępowania z dzieckiem nadpobudliwym emocjonalnie.,
-
Wychowywać - ucząc; budowanie autorytetu nauczyciela.
-
Wspieranie rodziców w procesie wychowania.
-
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
Podczas kontroli
przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny
sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom. Tematyka
posiedzeń obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1
rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Kadra
pedagogiczna zapoznawana jest z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień
wychowawczych, warsztatu pracy, przepisami prawa.
Dyrektor placówki wspiera
wychowawców w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z opieką i
wychowaniem. Często służy pomocą, a w szczególności w sprawach opieki,
wychowania, dydaktycznych i innych wynikających z bieżącej pracy. Pracownicy
zachęcani są do wdrażania ciekawych, nowych form pracy. W placówce realizowane
są różne programy autorskie i profilaktyczne, np.:
-
Przygotowanie dzieci i młodzieży z zaburzeniamia
psychicznymi do samodzielnego życia.
-
Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu wśród
Dzieci i Młodzieży w Domu Dziecka w Zambrowie.
-
Program przekształcania Domu Dziecka w Zambrowie w placówkę wielofunkcyjną.
-
"Nie odwracaj się, daj sobie pomóc" - przeciwdziałanie
i zapobieganie patologii wychowawczej dzieci i młodzieży (uzależnienia,
przemoc, przestępczość).
-
"Tacy sami i nie ma ściany między nami" - program którego celem jest stworzenie młodzieży możliwości
prezentacji swojej twórczości i umiejętności artystycznych.
-
"Mocne zboże" - program profilaktyczny.
Podczas
prowadzonych czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia opiekuńczo-wychowawcze hospitowane przez dyrektora
placówki.
Zajęcia wynikały z harmonogramu
zaplanowanych hospitacji.
Tematem zajęć było: "Jakie kwiaty zwastują
wiosnę?"
Uczestnikami zajęć była grupa 8
dzieci w wieku przedszkolnym.
Zajęcia przebiegały z
zachowaniem wszystkich etapów. Merytorycznie przeprowadzone były poprawnie z
wykorzystaniem różnorodnych form i metod pracy. Wychowawca używał przystępnego
i zrozumiałego języka. Dzieci aktywnie włączały się do zajęć, chetnie wykonywały polecenia. Prowadzący potrafił utrzymać
koncentrację uczestników na temacie zajęć.
Dyrektor
poprawnie omówił z wychowawcą przeprowadzone zajęcia. Zwrócił uwagę na
wszystkie pozytywne elementy, zaangażowanie prowadzącego oraz ciekawe metody i
formy pracy. Zajęcia zostały ocenione przez hospitującego na ocenę bardzo
dobrą.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że dyrektor placówki
właściwie sprawuje nadzór pedagogiczny.
Kontrola Domu Dziecka w Zambrowie została dokonana w oparciu o analizę dokumentów
dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego
podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Domu Dziecka
w Zambrowie Podpisy
kontrolujących:
mgr Jadwiga
Paździor 1.
Krystyna Pasiuk
11.04.2005r. 2.
Małgorzata Osipowicz