P r o t o k ó ł
kontroli Domu Dziecka w Krasnem, Regon -
000206411
przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.
Małgorzatę Osipowicz -
starszego inspektora
2.
Krystynę Pasiuk - starszego
inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 25 marca 2005r. na podstawie upoważnienia Nr 175 z dnia
22.03.2005., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od 01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę
i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki.
Wyjaśnień w toku kontroli
udzielali:
1.
Anna Zieniewicz - dyrektor
Ustalenia kontroli
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez
dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:
-
inspirowanie i wspomaganie
pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości
pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,
-
udzielanie pracownikom pomocy
w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad
dziećmi,
-
podnoszenie kwalifikacji
zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,
-
zapewnienie bieżących informacji
o obowiązujących przepisach prawa,
-
gromadzenie informacji o pracy
pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad
określonych w odrębnych przepisach,
-
obserwowanie i omawianie zajęć
oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego, a w przypadku
pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną
pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce zatrudnionych
jest 11 pracowników pedagogicznych o następujących stopniach awansu zawodowego:
-
nauczyciel kontraktowy -2,
-
nauczyciel mianowany - 5,
-
nauczyciel dyplomowany - 1.
Troje wychowawców jest zatrudnionych w oparciu o ustawę
o pracownikach samorządowych.
Placówka
posiada opracowany plan pracy na rok 2004/2005. W planie wyznaczono zadania do
realizacji w następujących obszarach:
-
ochrona zdrowia i rozwój
fizyczny dzieci,
-
doskonalenie rodzinnych
warunków życia w placówce,
-
poznawanie osobowości
wychowanków - kształcenie ich nawyków i przekonań,
-
kształcenie i rozwijanie
aspiracji wychowanków,
-
samorząd - przygotowanie do
samodzielnego życia,
-
czas wolny - rozwój
zainteresowań,
-
współdziałanie z rodzicami,
sponsorami, sądami, szkołami, kościołami,
-
usamodzielnienie wychowanków,
-
kształcenie i doskonalenie
zawodowe kadry,
-
doskonalenie merytorycznej i
organizacyjnej działalności placówki.
W planie określono czas
realizacji wyznaczonych zadań oraz osoby za to odpowiedzialne.
W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor
placówki opracował plan nadzoru pedagogicznego na rok 2003/2004 oraz 2004/2005
w którym przewidziano min:
-
hospitacje zajęć opiekuńczo -
wychowawczych,
-
bieżące przeglądy
dokumentacji,
-
realizowanie planów rozwoju
zawodowego.
Wg planu problematyka zajęć
przewidzianych do hospitacji
obejmowała:
-
organizację nauki własnej
wychowanków,
-
organizację czasu wolnego,
-
organizację i wykonanie zadań
zleconych,
-
rozwiązywanie problemów i
konfliktów w grupie,
-
zaspokajanie potrzeb dziecka.
W 2004/2005r. przewidziano hospitację
zajęć u 10 pracowników pedagogicznych, u każdego pracownika dwukrotnie. Z
obserwowanych zajęć sporządzane są notatki na arkuszach pohospitacyjnych
opracowanych wg własnego wzoru. Powyższe opisy są wyczerpujące, charakteryzują przebieg
zajęć, ich mocne i słabe strony. W niektórych przypadkach wydano zalecenia do
dalszej pracy np.
-
natychmiast opracować plan
pracy na I semestr i przedłożyć dyrektorowi do akceptacji,
-
uzupełnić kontakty z rodzinami
zgodnie z planem pracy.
Arkusze uzupełniane są również
w przypadku kontroli dokumentacji. Dokumenty te podpisane są przez prowadzącego
zajęcia oraz dyrektora. W przypadku hospitacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych
do dokumentu dołączony jest konspekt.
W ramach
sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy
pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że pracownicy zostali ocenieni na
przestrzeni 2002/2005r. Dyrektor placówki był oceniony w 1997r. Ponadto
pracownicy posiadają oceny dorobku zawodowego. W chwili obecnej dwoje
wychowawców posiada otwarty staż na wychowawcę mianowanego.
Na podstawie analizy kart ocen
pracy stwierdzono, że
uzasadnienia oceny uwzględniają wszystkie aspekty określone w § 3
rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników
pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i
ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (cyt. powyżej).
Dyrektor
placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników placówki, a także
inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych. W tym celu
opracowano harmonogram rad samokształceniowych przeprowadzanych w placówce. W
2004r. i 2005r. pracownicy brali udział w szkoleniach, których tematyka dotyczyła:
-
Krzywdzenie dzieci i wykorzystywanie seksualnie - 5
osób.
-
Praktyczny kurs ratowania życia - 5 osób.
-
Socjoterapia (trzy semestry)
- 1 osoba.
-
Tańczymy, śpiewamy, bawimy się razem- 1 osoba.
-
Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą - 1 osoba.
-
Zabawy na pogodę i niepogodę - 1 osoba.
-
Intensywny trening przeciwdziałania agresji w środowisku
- 3 osoby.
-
Prawa i obowiązki wychowanków - cały zespół
pedagogiczny.
Ponadto w ramach innowacyjnych
rozwiązań pedagogicznych opracowano program mierzenia jakości pracy w Domu
Dziecka, a tym samym mierzenia jakości funkcjonowania placówki
w którym przewidziano działania w następujących zakresach:
-
opieka psychologiczno-pedagogiczna,
-
opieka duszpasterska,
-
opieka zastępcza,
-
opieka zdrowotna,
-
opieka bytowa.
W poszczególnych zakresach będą
przeprowadzone ankiety, które następnie zostaną omówione na posiedzeniach
stałego zespołu.
Dyrektor
placówki na bieżąco zapoznaje pracowników z nowymi przepisami prawa informując
kadrę o nowych zagadnieniach na posiedzeniach stałego zespołu.
Podczas
prowadzonych czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia opiekuńczo-wychowawcze hospitowane przez dyrektora
placówki.
Tematyka zajęć dotyczyła
poznawania zwierząt domowych i leśnych.
Uczestnikami była 8 osobowa
grupa dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia przeprowadzono z zachowaniem wszystkich
etapów. Zastosowano różnorodne pomoce dydaktyczne.
Dyrektor poprawnie omówił
przeprowadzone zajęcia z wychowawcą. Zauważono mocne i słabe strony zajęć. Na
zakończenie sformułowano wnioski do dalszej pracy.
Podczas
kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej
oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom.
Tematyka posiedzeń w 2005r. obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11
ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Na podstawie
ustaleń kontrolnych stwierdzono, ze dyrektor placówki właściwie sprawuje nadzór
pedagogiczny.
Kontrola Domu
Dziecka w Krasnem została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących
placówki, oraz wyjaśnień dyrektora.
Protokół sporządzono
w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor
Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego
podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Domu Dziecka
im
Janusza Korczaka
w
Krasnem Podpisy
kontrolujących:
mgr Anna Zieniewicz 1.
K.Pasiuk
6
marca 2005 r. 2.
Małgorzata Osipowicz