Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35095591   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Dziecka w Krasnem. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

P r o t o k ó ł

kontroli Domu Dziecka w Krasnem, Regon - 000206411

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

2.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniu 25 marca 2005r. na podstawie upoważnienia Nr 175 z dnia 22.03.2005., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.

Kontrolą za okres od 01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki.

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1.      Anna Zieniewicz - dyrektor

Ustalenia kontroli

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:

-         inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,

-         udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,

-         podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,

-         zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących przepisach prawa,

-         gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,

-         obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce zatrudnionych jest 11 pracowników pedagogicznych o następujących stopniach awansu zawodowego:

-         nauczyciel kontraktowy -2,

-         nauczyciel mianowany - 5,

-         nauczyciel dyplomowany - 1.

Troje wychowawców  jest zatrudnionych w oparciu o ustawę o pracownikach samorządowych.

Placówka posiada opracowany plan pracy na rok 2004/2005. W planie wyznaczono zadania do realizacji w następujących obszarach:

-         ochrona zdrowia i rozwój fizyczny dzieci,

-         doskonalenie rodzinnych warunków życia w placówce,

-         poznawanie osobowości wychowanków - kształcenie ich nawyków i przekonań,

-         kształcenie i rozwijanie aspiracji wychowanków,

-         samorząd - przygotowanie do samodzielnego życia,

-         czas wolny - rozwój zainteresowań,

-         współdziałanie z rodzicami, sponsorami, sądami, szkołami, kościołami,

-         usamodzielnienie wychowanków,

-         kształcenie i doskonalenie zawodowe kadry,

-         doskonalenie merytorycznej i organizacyjnej działalności placówki.

W planie określono czas realizacji wyznaczonych zadań oraz osoby za to odpowiedzialne.

            W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki opracował plan nadzoru pedagogicznego na rok 2003/2004 oraz 2004/2005 w którym przewidziano min:

-         hospitacje zajęć opiekuńczo - wychowawczych,

-         bieżące przeglądy dokumentacji,

-         realizowanie planów rozwoju zawodowego.

Wg planu problematyka zajęć przewidzianych do hospitacji  obejmowała:

-         organizację nauki własnej wychowanków,

-         organizację czasu wolnego,

-         organizację i wykonanie zadań zleconych,

-         rozwiązywanie problemów i konfliktów w grupie,

-         zaspokajanie potrzeb dziecka.

W  2004/2005r. przewidziano hospitację zajęć u 10 pracowników pedagogicznych, u każdego pracownika dwukrotnie. Z obserwowanych zajęć sporządzane są notatki na arkuszach pohospitacyjnych opracowanych wg własnego wzoru. Powyższe opisy   wyczerpujące, charakteryzują przebieg zajęć, ich mocne i słabe strony. W niektórych przypadkach wydano zalecenia do dalszej pracy np.

-         natychmiast opracować plan pracy na I semestr i przedłożyć dyrektorowi do akceptacji,

-         uzupełnić kontakty z rodzinami zgodnie z planem pracy.

Arkusze uzupełniane są również w przypadku kontroli dokumentacji. Dokumenty te podpisane są przez prowadzącego zajęcia oraz dyrektora. W przypadku hospitacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych do dokumentu dołączony jest konspekt.

W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że pracownicy zostali ocenieni na przestrzeni 2002/2005r. Dyrektor placówki był oceniony w 1997r. Ponadto pracownicy posiadają oceny dorobku zawodowego. W chwili obecnej dwoje wychowawców posiada otwarty staż na wychowawcę mianowanego.

Na podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono, że  uzasadnienia oceny uwzględniają wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (cyt. powyżej).

Dyrektor placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników placówki, a także inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych. W tym celu opracowano harmonogram rad samokształceniowych przeprowadzanych w placówce. W 2004r. i 2005r. pracownicy brali udział w szkoleniach,  których tematyka dotyczyła:

-         Krzywdzenie dzieci i wykorzystywanie seksualnie - 5 osób.

-         Praktyczny kurs ratowania życia - 5 osób.

-         Socjoterapia (trzy semestry) - 1 osoba.

-         Tańczymy, śpiewamy, bawimy się razem- 1 osoba.

-         Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą - 1 osoba.

-         Zabawy na pogodę i niepogodę - 1 osoba.

-         Intensywny trening przeciwdziałania agresji w środowisku - 3 osoby.

-         Prawa i obowiązki wychowanków - cały zespół pedagogiczny.

Ponadto w ramach innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych opracowano program mierzenia jakości pracy w Domu Dziecka, a tym samym mierzenia jakości funkcjonowania placówki w którym przewidziano działania w następujących zakresach:

-         opieka psychologiczno-pedagogiczna,

-         opieka duszpasterska,

-         opieka zastępcza,

-         opieka zdrowotna,

-         opieka bytowa.

W poszczególnych zakresach będą przeprowadzone ankiety, które następnie zostaną omówione na posiedzeniach stałego zespołu.

Dyrektor placówki na bieżąco zapoznaje pracowników z nowymi przepisami prawa informując kadrę o nowych zagadnieniach na posiedzeniach stałego zespołu.

Podczas prowadzonych czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia opiekuńczo-wychowawcze hospitowane przez dyrektora placówki.

Tematyka zajęć dotyczyła poznawania zwierząt domowych i leśnych.

Uczestnikami była 8 osobowa grupa dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia przeprowadzono z zachowaniem wszystkich etapów. Zastosowano różnorodne pomoce dydaktyczne.

Dyrektor poprawnie omówił przeprowadzone zajęcia z wychowawcą. Zauważono mocne i słabe strony zajęć. Na zakończenie sformułowano wnioski do dalszej pracy.

Podczas kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom. Tematyka posiedzeń w 2005r. obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Na podstawie ustaleń kontrolnych stwierdzono, ze dyrektor placówki właściwie sprawuje nadzór pedagogiczny.

Kontrola Domu Dziecka w Krasnem została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień dyrektora.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Domu Dziecka

im Janusza Korczaka

w Krasnem                                                                             Podpisy kontrolujących:

mgr Anna Zieniewicz                                                               1. K.Pasiuk

6 marca 2005 r.                                                                      2. Małgorzata Osipowicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  13.05.2005 00:00:00
Data publikacji:  13.05.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  13.05.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl