Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093218   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PS

PS.II.0931-2/05

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI

 

 

kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Bielsku Podlaskim, ul. 3 Maja 17,  nr  REGON - u 050869756, NIP  545-10-32-536, zwanym  w  dalszej  treści  " Urzędem "   podległym   Staroście   Powiatu   Bielskiego.

 

Dyrektorem  Urzędu od dnia 16 czerwca 2003r.  jest Pani  Beata  Dawidziuk, 

Kontrolę przeprowadzili pracownicy Oddziału Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki  Społecznej  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego  w  składzie:

1. Pani  Elżbieta  Czurak  -    kierownik   Oddziału   ( koordynator kontroli ),

2. Pani Ludniła Borowik  -    starszy inspektor wojewódzki,        

3. Pani  Irena  Szaruta      -   starszy  inspektor   wojewódzki

4. Pani  Małgorzata Czerniawska  -  inspektor   wojewódzki

na podstawie upoważnienia  do kontroli nr  171/2005r. z dnia 16 marca  2005r. wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego  Dyrektora Wydziału   Polityki  Społecznej    w dniach  od  23.03.- 30.03.2005r.

Kontrolujący  wpisali   się   do   książki   kontroli   pod  pozycją   Nr  1/2005r.

Wyjaśnień  w  trakcie  kontroli udzielały:

    Pani  Alicja Pawluczuk  -  Z-ca  Dyrektora Urzędu

Pani  Anna Popławska  -  Gł. Księgowa Urzędu, 

Pani  Barbara Szmurło   -  Kierownik Działu  Rynku  Pracy,

Pani Alina Pawluczuk   -  Kierownik  Działu  Organizacyjno-Administracyjnego.

Kontrola  kompleksowa dotyczyła:

Przestrzegania  przepisów ustawy  z  dnia 20  kwietnia 2004r.  o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm. ).

Celem  kontroli  było  dokonanie  analizy  i oceny  w  zakresie  prawidłowości   realizacji zadań  z zakresu  administracji rządowej,  wynikających z przepisów  ustawy z dnia  20  kwietnia 2004r.  o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn.  zm ).

W  trakcie  kontroli podlegała ocenie  prawidłowość  stosowania  następujących  przepisów  prawa:

1 Rozporządzenia  Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 ),

2. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium i dodatku aktywizującego ( Dz. U. Nr 219, poz. 2222),

3. Rozporządzenia  z dnia 24 sierpnia 2004r. Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U. Nr 185, poz.1912),

4. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy  z dnia 24 listopada 2004r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i trybu organizowania prac interwencyjnych  i  robót  publicznych  oraz jednorazowej refundacji  kosztów  z  tytułu  opłaconych  składek na ubezpieczenie społeczne ( Dz. U. Nr 257, poz.2576 ),

5. Rozporządzenia Ministra Gospodarki  i  Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r.  w  sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr 196, poz. 2018 ),

6. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania ( Dz. U. Nr 60, poz. 278  z  późn. zm.),

7.Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U. Nr 185, poz. 1912 ),.

8. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004r.w sprawie refundacji ze środków  Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń  ( Dz. U. Nr 249, poz. 2496 ),.

9. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie rad zatrudnienia ( Dz. U. Nr 224, poz. 2281),

10. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004r. w sprawie trybu dokonywania wpłat składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u pracodawców zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za granicą    ( Dz. U. Nr 176, poz. 1826 ),

11. Rozporządzenia  Ministra  Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004r. w sprawie  klasyfikacji zawodów i  specjalności  dla  potrzeb  rynku  pracy  oraz  zakresu  jej  stosowania   ( Dz. U. Nr 265,  poz. 2644 ),

12. Rozporządzenia Ministra  Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych ( Dz. U. Nr 236, poz. 2365 ),

 13.Rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  28 września 2004r.  w  sprawie  algorytmu ustalania   kwot  środków  Funduszu  Pracy  na  finansowanie  zadań  w  województwie  ( Dz. U.  Nr 49, poz. 409 ),     

14. Ustawa  z  dnia 29  czerwca  1995r.  o statystyce  publicznej ( Dz. U. Nr 88, poz. 439 z    poźn.   zm),

15. Rozporządzenia Rady  Ministrów  z  dnia  7  stycznia 2004r.  w  sprawie  określenia  wzorów  formularzy  sprawozdawczych , objaśnień  co  do  sposobu  ich wypełniania  oraz  wzorów kwestionariuszy  i  ankiet statystycznych  stosowanych  w  badaniach  statystycznych  ustalonych w  programie  badań  statystycznych  statystyki  publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44).

16. Ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997r.  o  ochronie  danych  osobowych  ( Dz. U.  Nr  133,  poz. 883  z  późn.  zm. ).

17. Kodeksu  Postępowania  Administracyjnego  ( tekst jednolity  Dz. U.  z  2000r.  Nr 98, poz. 1071  późn. zm.).

18.  Kodeksu  Pracy  ( Dz. U.  z  1996r.  Nr  24 ,  poz. 110 ,  z  późn. zm. ).

 

Przedmiotowy i podmiotowy zakres kontroli.

 

            Powiatowy  Urząd  Pracy  w  Bielsku Podlaskim  zasięgiem  swego działania  obejmuje: m.  Bielsk Podlaski  i  Brańsk oraz gminy : Bielsk Podlaski, Brańsk, Boćki,  Orla,  Rudka,  Wyszki.

Liczba  bezrobotnych  w Urzędzie na dzień 31.12.2004r.   wynosiła 3000,  w tym z prawem do zasiłku  361 osób.

 

Urząd na dzień 22.03.2005r. zatrudniał ogółem 23 osoby, oraz 6 osób w ramach robót  publicznych  oraz  4  osoby   na   stażu.

Wg. istniejącej w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w Regulaminie Organizacyjnym PUP w Bielsku Podlaskim na podstawie Uchwały Nr 93/217/05 Zarządu Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 13.01.2005r. zadania będące przedmiotem kontroli realizowane były przez:

  1. Dział Rynku Pracy,
  2. Dział Ewidencji i Świadczeń,
  3. Dział Finansowo - Księgowy
  4. Dział  Organizacyjno - Administracyjny

 

USTALENIA  KONTROLI

 

1. Opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych .

 

   W trakcie czynności kontrolnych ustalono, że Uchwałą Nr XX /11/04 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 27 maja 2004r. przyjęto do realizacji  Plan Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Bielskiego  na lata 2004-2006.W rozdziale I " Rynek Pracy"  określone zostały najważniejsze  problemy lokalnego rynku pracy tj: wysokie bezrobocie wśród ludzi młodych, mała liczba nowych miejsc pracy, niedostosowanie kwalifikacji bezrobotnych do wymogów lokalnego rynku pracy , słabe zdolności przystosowawcze mieszkańców do zmieniającej się sytuacji na rynku pracy , niedostateczny rozwój przedsiębiorczości i brak zainteresowania  samozatrudnieniem wśród osób poszukujących  swojej drogi zawodowej.

W Planie Rozwoju Lokalnego określone zostały podstawowe cele w zakresie przeciwdziałania bezrobociu, takie jak :

- ograniczenie bezrobocia  i wzrost zatrudnienia wśród mieszkańców powiatu,

- dostosowanie wiedzy, wykształcenia i umiejętności  zawodowych mieszkańców powiatu do  wymogów lokalnego rynku pracy,

- pobudzenie mobilności zawodowej mieszkańców i zdolności  przystosowawczych do zmieniającej się sytuacji na rynku pracy,

- wspieranie rozwoju przedsiębiorczości , w tym zwiększenie motywacji mieszkańców do podejmowania samozatrudnienia.

 Główne działania na rzecz ograniczenia bezrobocia w powiecie  określone w Planie dotyczą:

-wspierania tworzenia nowych miejsc pracy przez  pracodawców  poprzez dofinansowanie kosztów zatrudnienia nowych osób,

- inicjowanie i wspieranie działań na rzecz rozwoju zawodowego mieszkańców , w celu dostosowania zawodowego zasobów ludzkich do potrzeb lokalnego rynku pracy poprzez: szkolenia podwyższające  kwalifikacje zawodowe w kierunkach  najbardziej pożądanych z punktu widzenia rozwoju rynku pracy w powiecie, praktyki zawodowe umożliwiające nabycie praktycznych umiejętności zawodowych, usługi doradcze wspomagające kształtowanie kariery zawodowej,

- reorientacja  zawodowa osób odchodzących z rolnictwa poprzez: szkolenia i kursy zawodowe zapewniające zmianę kwalifikacji zawodowych, staże zawodowe, świadczenie usług z zakresu doradztwa zawodowego w celu wsparcia  przy wyborze nowego zawodu i uzyskania nowych kwalifikacji,

- wspieranie osób zamierzających rozpocząć własną działalność poprzez  szkolenia w zakresie rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej.

          Z analizy Planu wynika, że w latach 2004 -2006 Urząd  będzie jednostką wdrażającą  8 projektów   dotyczących rozwoju zasobów ludzkich:

1. Projekt pt." Bilet na rynek pracy"

2. Projekt pt." Aktywność zawodowa - szansą młodzieży"

3. Projekt pt "Aktywizacja zawodowa - szansa na powrót na rynek pracy"

4. Projekty w ramach działania "Perspektywy  dla młodzieży  SPO RZL"

5. Projekty w ramach działania " Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia SPO RZL"

6.Projekty w ramach działania " Integracja i reintegracja zawodowa kobiet"

7. Projekt w ramach działania "Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych SPO RZL"

8. Projekt w ramach działania "Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie  grup szczególnego ryzyka SPO RZL"

 

          W powyższych projektach uczestniczyć będzie około 700 osób, które skorzystają z poradnictwa zawodowego, nabędą lub podwyższą dotychczasowe kwalifikacje zawodowe, bądź  zdobędą praktyczne umiejętności poprzez odbycie stażu zawodowego. Szacuje się, że w wyniku realizacji projektów  powstanie  154 nowych stanowisk pracy, z subsydiowanego zatrudnienia skorzysta  290  osób, zaś z niesubsydiowanego  105 osób bezrobotnych . Całkowity koszt realizacji  projektów szacowany jest na kwotę 2.913.000 zł. Na realizację  projektów przewiduje się przeznaczyć  694.000 zł ze środków Funduszu Pracy , pozostałe  zaś środki  pochodzić będą z funduszy unijnych, oraz środków prywatnych.

 

2. Pozyskiwanie  i  gospodarowanie  środkami  finansowymi na realizację  zadań  z zakresu  aktywizacji  lokalnego rynku pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 2 ustawy ) oraz  współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie  promocji zatrudnienia oraz  środków Funduszu Pracy ( art. 9 ust.1 pkt 11 ustawy ).

 

    Analizując powyższą tematykę  uwzględniono  całą kwotę FP  przyznaną  przez  MGPiP  na  potrzeby Urzędu w 2004r.

 Ustalono, że w 2004 r. Minister Gospodarki, Pracy  o  Polityki  Społecznej zgodnie z podziałem dokonanym przez Samorząd Województwa według kryteriów określonych przez Sejmik Województwa, Staroście  Powiatu Bielskiego na finansowanie zadań w województwie przydzielił następujące kwoty ze środków Funduszu Pracy :

- 774,3 tys. zł   zł na finansowanie zadań określonych w § 2 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Rady Województwa z dnia 11 marca 2003 r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwach ( Dz. U. Nr 49, poz. 409 z późn. zm. ), tj.  na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,

-119,4 tys. zł na finansowanie pozostałych zadań określonych w § 2 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia.

Powyższe kwoty w trakcie roku były kilkakrotnie zwiększane w związku z realizacją programów na rzecz aktywnego przeciwdziałania bezrobociu i ogólny limit środków na 2004r. wyniósł  1.443,9 tys. zł.

 

Plan podziału FP przyznanego na 2004r.

 

Lp

         Forma

            Fundusz Pracy

 1.

Szkolenia

46.500

 2.

Prace Interwencyjne

210.600

 3.

Roboty publiczne

371.200

 4.

Staż

376.800

 5.

Refundacja wynagrodzeń młodocianym

132.000

 6.

"Bilet na rynek pracy"

14.500

 

Ogółem

1. 151.600

 

" Bilet na rynek pracy " - wkład własny do projektu realizowanego pod nadzorem  programu PHARE- 2002r." Promocja wzrostu zatrudnienia wśród młodzieży"- wkład urzędu 68.819 zł.

Dodatkowo Urząd otrzymał środki  FP na preliminowanie działań finansowych z EFS na realizację działań w ramach SPO RZL:

1.2. " Perspektywy dla młodzieży "                                              -    143.300 zł

1.3. "Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia  " -   124.200 zł

 

Wykorzystanie środków FP przyznanych powiatowi bielskiemu w 2004r.  na finansowanie zadań z zakresu  promocji  zatrudnienia  i efektywność  wykorzystania tych środków przedstawia poniższa tabela:

 

 

Lp.

 

   

             Forma

 

  Kwota

Liczba uczestników

programu

 

Efektywność

1.

Szkolenia

48.700

39

89,7%

 

2.

Prace interwencyjne

209.400

107

43,0%

 

3.

Roboty  publiczne

373.300

106

47,1%

 

4.

Staże i przygotowanie zawodowe

w miejscu pracy

405.700

175

47,1%

5.

Program SPO RZL( dz.1.2.)

?Młodzież na rynku pracy- aktywny start zawodowy"

 

143.300

51

50,0%

6.

Program SPO RZL 9 DZ.1.3.)

"Aktywizacja zawodowa - szansa na powrót na rynek pracy"

121.000

56

70,6%

 

  

   Razem:

 

1.301.400

534

X%

 

Ponadto z limitu Funduszu Pracy wykorzystana została kwota 130.500 zł na refundację pracodawcom wynagrodzenia pracowników młodocianych.

 

Zagadnienia  zaopiniowania planu wydatkowania limitu FP przyznanego na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu w 2004r, jak również zaopiniowanie wykorzystania  ostatecznego limitu środków FP przyznanego w 2004r. na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu były tematem posiedzeń Powiatowej Rady Zatrudnienia, które odbyły się dwukrotnie: 16 marca i 6 grudnia 2004r. Ponadto przedmiotem obrad były m.in. następujące zagadnienia:

- przedstawienie obowiązujących uregulowań prawnych w zakresie przeciwdziałania bezrobociu,
- informacja o sytuacji na rynku pracy w powiecie bielskim w 2004r.,

- zaopiniowanie planu wydatkowania limitu FP przyznanego na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu w 2004r.,

 

   W 2004r. Urząd otrzymał również z FP środki  w wysokości 176.400 zł na finansowanie zadań określonych w § 2 ust1 pkt2 rozporządzenia Rady Ministrów a dnia 11 marca 2003r, w sprawie Algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie ( Dz. U Nr 49, poz. 409 z poźn. zm.).Wykorzystanie FP na finansowanie pozostałych zadań przedstawia poniższa tabela:

 

 

 

  §

 

 

  TREŚĆ

 

       Fundusz Pracy

       wykorzystany

 

4210

 

Zakup materiałów i wyposażenia, tj: informatorów i poradników, druków , materiałów biurowych

 

     94.984

 

4300

 

Zakup usług : opłaty pocztowe, prowizja bankowa,

nadzór autorski,

    

     43.852

 

4410

 

Delegacje: kształcenie kadr ( delegacje)

     

       4.530

 

 

 6120

 

Zakupy inwestycyjne: rozwój systemu informatycznego

      

     33.034

 

 

  

    Razem

    

   176.400

 

Kontrolujące nie wniosły uwag do  tematyki podziału  środków Funduszu Pracy na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy.

 

3. Udzielanie  pomocy bezrobotnym  i  poszukującym  pracy w  znalezieniu  pracy, a także  pracodawcom  w  pozyskiwaniu  pracowników  przez  pośrednictwo  pracy  i poradnictwo zawodowe). Inicjowanie  i wspieranie  tworzenia  klubów pracy  ( art.9 ust.1 pkt 3 i 7 ustawy ).

 

            Zadania z zakresu poradnictwa  zawodowego w Urzędzie  realizuje 3 pracowników  z  wykształceniem  wyższym.

 

W  wyniku  kontroli  stwierdzono, że doradcy zawodowi posiadają  do  swojej  dyspozycji samodzielne pomieszczenia wyposażone w sprzęt i meble biurowe, rzutnik multimedialny, zestawy komputerowe podłączone do systemu PULS, bibliotekę podręczna i filmy video tematycznie związane  z  zawodoznawstwem, oraz niezbędne przepisy prawa. Zarówno  dla bezrobotnych jak i poszukujących pracy dostępne są ulotki charakteryzujące poszczególne  zawody, broszury, informatory dla  absolwentów.  Dokumentacja  w  zakresie  prowadzonego  poradnictwa  gromadzona  jest  w  czytelnie  oznakowanych  teczkach.

Do klientów  Urzędu  doradcy  zawodowi  docierają  z  informacjami  dotyczącymi  poradnictwa  zawodowego  również  poprzez  umieszczanie  ogłoszeń  na  tablicach  informacyjnych  znajdujących  się  na  korytarzach  Urzędu.

           

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego  indywidualnego

 

      Głównym  celem  prowadzenia  i  rozwijania  poradnictwa  zawodowego  jest pomoc osobom  bezrobotnym  i   poszukującym  pracy  w  dokonaniu  prawidłowego  wyboru  zawodu lub zmiany  dotychczasowych  kwalifikacji,  planowania  kariery  zawodowej,  a  także  dobór kandydatów  do  pracy  i  na  szkolenie.

            Z  przedstawionych  do  kontroli  dokumentów  wynika,  że  w zakresie poradnictwa zawodowego prowadzony był Rejestr przeprowadzonych rozmów doradczych (zeszyt znak: RP-9601) 2004  do  którego wpisywani  byli  zgłaszający  się  klienci  po  porady   zawodowe. Omawiany rejestr  zawiera: Lp., nr ewidencyjny karty, nazwisko i imię, wieś-miasto, płeć, wiek, wykształcenie, czas pozostawania bez pracy, staż pracy, absolwent-niepełnosprawny, podjęcie pracy-szkolenia, kategoria problemu, data, podpis. W okresie objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystało 225 osób.

 

Uczestnikom porad  doradca  zawodowy wypełniał  Karty  Usług  Doradczych. Prowadzony był Rejestr Porad Indywidualnych-Alfabetyczny rejestr kart usług doradczych - zeszyt RP-9600 2004r., zawierający: Lp., Nr karty (KUD), Nazwisko i imię, Nr chronologiczny karty, Podpis doradcy. Karty usług ułożone chronologicznie przechowywane są w segregatorach. Do  badania losowo wybrano 11 Kart  Usług  Doradczych  wypełnionych w trakcie  prowadzonych spotkań  a  dotyczących   osób  bezrobotnych   o  następujących  numerach :

 

1.F/10/10/04/417   2.K/53/10/04/423  3.B/25/11/04/430  4.K/52/10/04/387  5.S/60/10/04/383

6.J/10/10/04/346   7.P/19/09/04/344   8.R/21/09/04/339  9.D/13/09/04/338 10.K/43/09/04/336

11. W/30/09/04/334.

 

  Na  podstawie  analizy  dokumentów  stwierdzono,  że  Karty  wypełniane    prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych  rubrykach  umożliwiają dokładne prześledzenie  prowadzonej  rozmowy  doradczej.  W pięciu przypadkach zarejestrowano więcej niż jedną wizytę. Udzielane porady najczęściej dotyczą - zatrudnienia,

- wyboru zawodu,

- doskonalenia w zawodzie.

Każda ze zgłaszających  się  po  poradę  osób  posiada  założoną  przez  doradcę zawodowego Kartę  Ewidencyjną Osoby Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia  i  Uczestnictwa  w  Klubach  Pracy. Przeanalizowano 11 losowo  wybranych  kart  ewidencyjnych  o  następujących  numerach:

 

                        1. 9105/Z     2. 5760/Ś    3. 4224/P    4. 8843/Ś     5. 8475/Ś    6. 4055/Z

                        7. 4630/Ś     8. 7636/P    9. 8718/Z    10. 6576/P    11. 4844/Z  

Analizowane  karty  prowadzone    prawidłowo.  Zawierają:  datę,  formę  i  wynik  porady  zawodowej.  W  pięciu  kartach  odnotowano  więcej  niż  jedną  poradę, w jedenastu uczestnictwo  w  szkoleniach. Karty przechowywane są przy karcie rejestracyjnej bezrobotnego.

 

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego grupowego.

 

    Kontrolującym przedstawiony został Rejestr Porad Grupowych - znak: RP-9602, 2004 zawierający: Lp., termin spotkania, kategoria uczestników, temat, liczba osób, uwagi, podpis. W drugim półroczu 2004r. zarejestrowano w nim 22 spotkań, które dotyczyły one następujących tematów: ,,Samodzielność w poszukiwaniu pracy", ,,Jak szukać pracy za granicą z elementami jęz. angielskiego". Na podstawie załącznika 4 do sprawozdania MPiPS-01 wzięło w nich udział 184 osoby. Do spotkań dołączana jest imienna lista obecności uczestników i konspekt do zajęć.

 

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  udzielaniu  informacji  zawodowej .

 

            Zagadnienia udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrze udzielonych informacji zawodowych indywidualnych znak: RP-9620, 2004. Prowadzony rejestr zawiera następujące wpisy: Lp., nazwisko i imię, miejsce pracy/nauki, zawód/klasa, uwagi prowadzącego, data. Na podstawie załącznika 4 do sprawozdania MPiPS-01 ustalono, że liczba klientów indywidualnych korzystających z informacji zawodowej wynosi 291 osób. Natomiast w Rejestrze udzielonych informacji zawodowych grupowych znak: RP-9621, 2004r.udokumentowano przeprowadzenie 22 spotkań w ramach grupowej informacji zawodowej dla 256 osób.Do każdych zajęć dołączane były imienne listy obecności uczestników i karta grupowego spotkania informacyjnego.

            Doradcy zawodowi posiadają przygotowane do udostępnienia klientom zbiory  informacji zawodowej  tj.  teczki  informacji  o zawodach, klasyfikację zawodów, filmy o  zawodach, program  komputerowy " Doradca 2000 ", ulotki  i  broszury na temat rynku pracy.

 

Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy.

 

             Kontrolujące stwierdziły, iż w ramach klubu pracy zorganizowano 2004r. jedne zajęcia . Z uzyskanych od Dyrektora Urzędu wyjaśnień ( zał nr 1 do protokołu) wynika, iż w II półroczu 2004r. nie było zainteresowania osób bezrobotnych i poszukujących pracy zbyt długotrwałą formą 3-tygodniowego szkolenia. Przy czym Urząd opierał się na wyjaśnieniach MGPiPS  (pisma znak: DRP.III-075-03-IM/04 z dnia 08.01.2004r oraz znak: DRP-IX-053-369-2/AK/04 z dnia 21.07.2004r.)z których wynika, iż  szkolenie z zakresu umiejętności poszukiwania pracy, o którym mowa w  art. 39 ustawy jest trzytygodniowym szkoleniem w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 37, realizowanym zgodnie  z programem ,,Klubu Pracy" i w związku z tym mają do niego zastosowanie wszystkie postanowienia ustawy dotyczące szkoleń dla bezrobotnych.

Kontrolujące  wskazały , iż należy zintensyfikować działania Urzędu w zakresie efektywnej realizacji programu " Klubu Pracy", umożliwiając osobom bezrobotnym i poszukującym pracy udział w szkoleniu  z zakresu umiejętności  poszukiwania pracy.

4.  Rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy ( art. 9 ust.1 pkt 4 ustawy)

 

Prawidłowość kwalifikowania rejestrujących się osób bezrobotnych i  innych  osób poszukujących  pracy.

 

        W celu zbadania prawidłowości kwalifikowania osób bezrobotnych rejestrujących się  w  Urzędzie  losowo wybrano do  analizy  karty  rejestracyjne  o  n/w  numerach: ZE 430-1015/54,   ZE 430-10096/Ś,   

      Na podstawie dokumentów stwierdzono, że przestrzegany jest wymóg składania kompletu dokumentów wymaganych Rozporządzeniem  Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz.2607). Osoba rejestrująca się przedkłada do wglądu pracownikowi Urzędu dokonującemu rejestracji: dowód osobisty, dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły, bądź kursu, szkolenia, świadectwo pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień  (zaświadczenie z ZUS , Urzędu Skarbowego, Urzędu Gminy).

 

Przedstawione do kontroli karty rejestracyjne wypełnione są czytelnie, zawierają oświadczenia osoby rejestrującej się oraz podpis pracownika dokonującego rejestracji.

 

5.Przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia ( art.9 ust.1 pkt 13 i 14  ustawy)

 

 

      Prawidłowość ustalania prawa do zasiłku wynikającego z art. 71 ustawy  przeanalizowano  na podstawie  kart  rejestracyjnych osób bezrobotnych  o  n/w  numerach : ZE  430-10049/Ś,    ZE 430-8587/Z; ZE 430-10162/S. Wszystkie zarejestrowane osoby spełniają wymóg art.71ust.1 i 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy  tj. w okresie 18 m-cy poprzedzających dzień zarejestrowania łącznie przez 365 dni były zatrudnione i osiągały wynagrodzenie w kwocie co najmniej najniższego wynagrodzenia. Ponadto nie było dla nich propozycji odpowiedniego zatrudnienia, skierowania do prac interwencyjnych, robót publicznych lub na utworzone dodatkowe miejsce pracy.

 

Szczegółowej analizie poddano dokumentację nr   ZE  430-10049/Ś;  ZE 430-10162/S

ˇ        Osobie zarejestrowanej w dniu 31.08.2004r.przyznano prawo do zasiłku dla bezrobotnych  od  dnia 8.09.2004r. w wysokości 403,40 zł. Stosunek pracy w ostatnim miejscu  zatrudnienia został rozwiązany za wypowiedzeniem z przyczyn pracodawcy .

ˇ        Osobie zarejestrowanej w dniu 13.10.2004r. przyznano prawo do zasiłku od dnia 21.10.2004r. w wysokości 403,40  po  zakończeniu odbywania  służby  wojskowej.    W  karcie  widnieje  zapis, iż w/w odbywał zasadniczą służbę w okresie od 30.09.2003r. do 27.09.2004r, co zostało stwierdzone na podstawie przedłożonej książeczki wojskowej.

 

       W analizowanych kartach rejestracyjnych zwracano uwagę na datę rejestracji bezrobotnego, datę wydania decyzji oraz ustalenie podstawy przyznania zasiłku. Zasiłek przyznawany był po upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się bezrobotnego. Podstawa prawna określona na  decyzji  również  nie  budzi  zastrzeżeń.

 

 

Ponadto analizie poddano dokumentację z zakresu  wydawania decyzji o:

 

a)      uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za osobę bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego :

ZE 430-8587/Z

ˇ        Osobie zarejestrowanej po raz pierwszy w dniu 14.03.2003r. Urząd w dniu 15.04.2003r. wydał  decyzję  o odmowie uznania za osobę bezrobotną ponieważ bezrobotny nabył prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy i został zarejestrowany jako osoba poszukująca pracy. W dniu 17.11.2004r. ZUS w Białymstoku Inspektorat w Bielsku Podlaskim odmówił przyznania prawa do dalszego pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy. W dniu 8.12.2004r. osoba została zarejestrowana jako bezrobotna z prawem do zasiłku do dnia 16.12.2004r. w wysokości 605,20zł.

      ZE 970-10143/Z

ˇ        Osoba zarejestrowana w dniu 5.10.2004r. z prawem do zasiłku decyzją z dnia 7.12.2004r. utraciła status osoby bezrobotnej i prawo do zasiłku z powodu podjęcia zatrudnienia.

Na podstawie powyższej dokumentacji ustalono, że  zgodnie z ustawą wydane zostały decyzje o odmowie uznanie za osobę bezrobotną  oraz o utracie statusu osoby bezrobotnej  z powodu podjęcia pracy.

b)      przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu wpłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, dodatku szkoleniowego albo stypendium:

 

ZE 430-1015/54p

ˇ        Osobie zarejestrowanej w dniu 11.10.2004r. po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej  wydano decyzję o uznaniu za osobę bezrobotną od dnia 11.10.2004r. i przyznaniu prawa do zasiłku od dnia 19.10.2004r. w wysokości 504,20 zł. Następnie decyzją z dnia 27.01.2005r. bezrobotny utracił  status osoby bezrobotnej i prawo do zasiłku z dniem 15.01.2005r. z powodu nabycia prawa do emerytury. W aktach znajduje się pismo ZUS Białystok, Inspektorat w Bielsku Podlaskim informujące, że bezrobotny  od 15.01.2005r. nabył uprawnienia do emerytury.

  ZE 430-10115/04

ˇ        Osoba zarejestrowana w dniu 24.09.2004r otrzymała decyzję z dnia 5.10.2004r. o przyznaniu prawa do stypendium w wysokości 504,20 zł  od dnia 1.10.2004r.  W aktach znajduje się umowa z dnia 29.09.2004r. zawarta w między Starostą - Dyrektorem PUP a Sądem Rejonowym w Bielsku Podlaskim o odbyciu stażu od 1.10.2004r. do 31.03.2005r.

Na podstawie analizy dokumentacji stwierdzono, że prawidłowo została wydana decyzja o utracie prawa do zasiłku oraz decyzja przyznająca prawo do zasiłku.

c)      obowiązku zwrotu nienależnego pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia z Funduszu Pracy,

 

     W II półroczu 2004 r. wydano 2 decyzje o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń. Kontrolujące poddały analizie dokumentację dotyczącą w/w zagadnień z teczek aktowych o nr :  ZE-970-9070/w i  ZE-970-8858/ś, z których poniżej  szczegółowo przedstawiono akta nr  ZE-970-9070/w.

Osobie uznanej z dniem 24.09.2003 r. za osobę bezrobotną  przyznano  prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 02.10.2003 r.; w dniu kolejnej rejestracji, tj.12.07.2004 r. przedstawiła świadectwo pracy, z którego wynikało że od  1.09.2003 r. do 26.09.2003 r. była zatrudniona, zatem była zarejestrowana jako osoba bezrobotna w okresie, gdy pozostawała  w zatrudnieniu. Wobec powyższego Urząd w dniu 27.07.2004 r. wznowił postępowanie w drodze postanowienia,  następnie decyzją z dnia 10.08.2004 r. orzekł  o :

-o uchyleniu własnej decyzji nr 600/9/03 z dnia 30.09.2003 r.,

-o odmowie uznania za osobę bezrobotną od dnia 24.09.2003 r. i odmowie przyznania  prawa do zasiłku ,

- o uznaniu za osobę bezrobotną od dnia  27.09.2003 r. i przyznaniu prawa do zasiłku od dnia 5.10.2003 r.

- o nienależnie pobranym zasiłku dla bezrobotnych za okres: 2.10.2003 r. - 4.10.2003 r.,

- o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku dla bezrobotnych wraz z przekazaną od niego składką na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres: 2.10.2003 r. - 4.10.2003 r w kwocie 40,20 zł.

Nienależnie pobrane świadczenie wpłacono do kasy Urzędu,  o czym świadczy znajdujący się w aktach dowód wpłaty .

 

            Nie wniesiono uwag do prowadzonej dokumentacji.

 

Prawidłowość  wypłat  zasiłków  i  innych  świadczeń  dla  osób  bezrobotnych.

 

Wypłaty zasiłków odbywają się w Kasie  Powiatowego Urzędu Pracy.

1) Na  liście  wypłat  zasiłków  dla  bezrobotnych  Nr  24/04/007 data wypłaty w dn. 14.07.2004r.  za  miesiąc  czerwiec   stwierdzono  że :

-  zasiłek  w  wysokości   80 %  wypłacono  dla  16  osób  /poz.3, poz.20       

-  zasiłek  w  wysokości 100 %  wypłacono   dla  11  osób  / poz. 5, poz. 18  

-  zasiłek  w  wysokości 120 %   wypłacono  dla  17  osób  / poz.4, poz. 12

 

W jednym przypadku zasiłek wypłacony został przez członka rodziny na podstawie pisemnego upoważnienia  osoby uprawnionej  do odbioru zasiłku dla bezrobotnych  z dnia 28.06.2004r.  poz. 6.

 

2) Na liście  wypłat zasiłków dla bezrobotnych  Nr  2/04/011 data wypłaty 7.12.2004r. za   miesiąc   listopad   stwierdzono  że:

-  zasiłek w  wysokości    80 %   wypłacono  dla  7  osób   / poz. 18,  poz.21      

-  zasiłek w wysokości   100 %  wypłacono  dla  15  osób   / poz. 3,    poz.  7       

-  zasiłek  w wysokości  120 % wypłacono  dla   12  osób  / poz. 1,   poz. 20

 

       Listy opatrzone są pieczęcią Urzędu, sprawdzone są pod względem formalno - rachunkowym  i merytorycznym oraz zatwierdzone do wypłaty przez upoważnione osoby.  Znajduje  się  także  adnotacja  "zatwierdzono  do  wypłaty  ze  środków  FP".  Zawierają  one  podpisy osoby  sporządzającej listę, sprawdzającej, Głównego Księgowego oraz  Dyrektora  Urzędu. Każda lista płac z danego dnia wypłaty zawiera rozliczenie wypłaconych kwot, liczbę osób którym wypłacono zasiłek, podane są kwoty  brutto  i  netto do wypłaty oraz kwota pobranego podatku.

Odebranie zasiłku następuje po okazaniu przez bezrobotnego dowodu osobistego i po pokwitowaniu  odbioru zasiłku na  liście  płac.

 

Dokumentacja  z  zakresu  wypłat  osobom  uprawnionym  świadczeń  z  FP  prowadzona  jest  właściwie .

Prawidłowość rozpatrywania odwołań od decyzji.

Z  przedstawionego  kontrolującym  rejestru  odwołań  wynika ,  że  w II półroczu   2004r.  do Powiatowego Urzędu Pracy w  Bielsku Podlaskim wpłynęły  43 odwołania  od decyzji  Starosty  Bielskiego   z czego:

-         28  zostało  uchylonych  w  trybie  art.  132 k.p.a.,

-         15  przekazano  do  rozpatrzenia  organowi  II  instancji ,który:

ˇ        7  decyzji  uchylił  i  przekazał  do  ponownego  rozpatrzenia,

ˇ        8  utrzymał w mocy

 

Nie  stwierdzono  uchybień  terminu  w  przekazywaniu  przez  Urząd  odwołań  do  rozpatrzenia  przez  II  instancję.

 

5.Inicjowanie, wdrażanie i finansowanie usług  i instrumentów rynku pracy. ( art.9 ust.1 pkt 5 i pkt 6 ustawy).

 

a) inicjowanie, organizowanie i finansowanie z FP szkoleń bezrobotnych  oraz  koszty szkolenia i koszty zakwaterowania ( art. 40 i 45 ustawy)

 

            Zadania realizowane są w Dziele Rynku Pracy. W II półroczu 2004r. zorganizowano  6 kursów grupowych ( współfinansowanych ze środków  PHARE, EFS, PFRON )  oraz     17 szkoleń indywidualnych, z  których skorzystało 82 osoby, w tym 51 osób bezrobotnych i 31 osób niepełnosprawnych. Dotyczyły one m. in. kursów w zakresie: kasjer - sprzedawca z obsługą komputera, kasy fiskalnej oraz minimum sanitarnego; glazurnik - posadzkarz; bukieciarz-florysta; magazynier, podstawy prowadzenia działalności gospodarczej wspomagane komputerem; operator walca drogowego kl. III; prawo jazdy kat. C+E; kurs dokształcający kierowców wykonujących transport drogowy-przewóz rzeczy; obsługa programu kadrowo - płacowego.

Celem usprawnienia procesu kwalifikowania osób bezrobotnych na prowadzone szkolenia  Zarządzeniem Dyrektora Urzędu  nr 24/2004 z dn. 30.12.2004r. powołano Komisję Kwalifikacyjną , w skład której wchodzą  kierownik Działu Rynku Pracy  oraz dwaj doradcy zawodowi.

Kontrolujące oceniły procedury stosowane przy organizacji szkoleń grupowych  na losowo wybranym szkoleniu "Bukieciarz-florysta" - akta nr  RP-9415/2-4 , w których  znajdują się :

- oferta dotycząca przeprowadzenia kursu złożona przez Ośrodek Kształcenia Zawodowego w Bielsku Podlaskim,

- 11 wniosków o skierowanie na szkolenie osób niepełnosprawnych bezrobotnych lub poszukujących pracy  wraz z załączonymi orzeczeniami  o niepełnosprawności i opiniami lekarskimi o braku przeciwwskazań podjęcia szkolenia w zawodzie  bukieciarz-florysta,

- protokół z posiedzenia Komisji Kwalifikacyjnej z dnia 28.10.2004 r., z którego wynika że po analizie złożonych wniosków i przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych wszystkie ubiegające się osoby zakwalifikowano na w/w szkolenie,

- umowa zawarta w dniu 29.10.2004 r. pomiędzy Urzędem a ZDZ OKZ w Bielsku Podlaskim o przeprowadzenie szkolenia "Bukieciarz-florysta" w okresie 03.11.2004 r.¸30.11.04 r. dla 11 osób niepełnosprawnych, w której Urząd zobowiązał się do pokrycia ze środków PFRON wydatków rzeczywistych, nie wyższych jednak niż 1 120,00 zł /1 osobę po przedstawieniu faktury przez organizatora,

- "skierowania na szkolenie" wystawione dla osób zakwalifikowanych,

- sprawozdanie z kontroli zająć kursowych przeprowadzonej w dniu 15.11.2004 r. przez pracownika Urzędu,  w wyniku której nie wniesiono zastrzeżeń do przebiegu szkolenia,

- anonimowe ankiety nt. oceny szkolenia wypełnione przez uczestników,

- wykaz ocen uzyskanych na egzaminach kończących szkolenie,

-rozliczenie kosztów dojazdu na szkolenie 2 osób (dołączono komplet biletów potwierdzający wydatkowanie kwot: 165,50zł , 107,70 zł).

- Faktura VAT Nr 133/02/2004 z dn. 30.11.2004 r. opiewająca na 12 320,00 zł za przeprowadzenie szkolenia  dla 11 osób. Urząd wnioskowaną kwotę wypłacił ze środków PFRON.

Ponadto Urząd ze środków Funduszu Pracy dla 9 uczestników szkolenia wypłacił dodatki szkoleniowe, a dla 2 - stypendium szkoleniowe oraz  2 osobom zwrócił koszty dojazdu na szkolenie . Nie stwierdzono natomiast przypadku zwrotu kosztów zakwaterowania osobie bezrobotnej.

 

Analizy procedur stosowanych przy organizacji szkoleń indywidualnych  dokonano na losowo wybranym szkoleniu "Operator walca drogowego kl. III" - akta nr  RP-9415/1-37 w których  znajdują się :

- podanie bezrobotnego z dn. 2.09.04 r. o zorganizowanie szkolenia indywidualnego z zakresu obsługi walca drogowego kl. III do 18 ton,

- zobowiązanie pracodawcy  do zatrudnienia bezrobotnego po uzyskaniu niezbędnego przeszkolenia i uzyskaniu uprawnień,

- wypełniona Karta Kandydata na Szkolenie,

- oferta Ośrodka Szkoleniowego BHP  w Białymstoku ( cena kursu -1050 zł) ,

- notatka służbowa Urzędu, informująca że do zamówienia o w/w wartości nie ma potrzeby stosowania ustawy o zamówieniach publicznych,

- zaświadczenie o stanie zdrowia bezrobotnego,

- trójstronna umowa szkoleniowa zawarta w dn. 3.09.04 r. pomiędzy Starostą Powiatu Bielskiego, Ośrodkiem Szkoleniowym BHP i pracodawcą na realizację w/w szkolenia i pokrycie kosztów szkolenia ze środków Funduszu Pracy oraz zatrudnienie bezrobotnego po ukończeniu szkolenia,

- skierowanie na szkolenie,

- kopia Świadectwa o uzyskaniu pozytywnego sprawdzianu na uprawnienia operatora walca drogowego,

- pismo pracodawcy z dn. 13.10.04 r, wraz z kopią umowy o pracę  zawartej z bezrobotnym na okres od 13.10.2004 r. do 31.10.2009 r., pracodawca zatem spełnił zobowiązanie zawarte w trójstronnej umowie szkoleniowej.

Ponadto w aktach znajduje się złożone przez bezrobotnego  "Rozliczenie kosztów poniesionych przez bezrobotnego na dojazdy na szkolenie", do którego dołączono bilety potwierdzające wykazane koszty ( 210 zł ) . Urząd wnioskowaną kwotę wypłacił ze środków Funduszu Pracy.

Nie wniesiono uwag w zakresie kontrolowanej dokumentacji.

 

b) dodatek  aktywizacyjny przyznawany na podstawie   art. 48  ustawy

 

     W II półroczu 2004 r. w Urzędzie złożono 2 wnioski o przyznanie dodatku aktywizacyjnego  - dokumentacja znajduje się  w aktach: ZE-970-10032 i ZE-970-5602.

 

 Szczegółowej analizy przyznawania dodatku aktywizacyjnego dokonano na podstawie akt ZE-970-5602 .Osoba, posiadająca status osoby bezrobotnej od dnia 01.09.04 r. do 25.10.04 r. i prawo do zasiłku od dnia 09.09.2004 r. złożyła w dn. 27.12.2004r. wniosek o przyznanie dodatku  aktywizacyjnego w związku z podjęciem z dniem 25.10.04 r. zatrudnienia z własnej inicjatywy.Ponadto przedłożyła kserokopię umowy o pracę oraz zaświadczenie potwierdzające fakt podjęcia zatrudnienia z dniem 25.10.04 r. Urząd  decyzją  ZE.430-5602/Ś/1DA/05 z dnia 17.01.2005r. przyznał dodatek w wysokości 151,20 zł/miesiąc od dnia 27.12.04 r. W aktach  znajduje się "Indywidualna Karta Wypłat Świadczeń z Funduszu Pracy", w której na dzień kontroli odnotowano, że za okres: 27-31.12.04 r. wypłacono  25,20zł. , a za styczeń i luty 2005 r. -  po  151,20 zł.

Powyższa  decyzja jest zgodna z art. 48 ust. 3 ustawy, dodatek aktywizacyjny został wypłacony w wysokości do 30% zasiłku dla bezrobotnych.

 

Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.

 

c) stypendium  stażowe  przyznawane  na podstawie  art. 53 ustawy

 

         W II półroczu 2004r. przyznano 48 osobom stypendium stażowe. Prawidłowość przyznawania stypendium analizowano na podstawie akt nr ZE-970-9975/ś.

Urząd osobę posiadającą od dnia 28.07.2004 r. status osoby bezrobotnej bez prawa do zasiłku skierował za jej zgodą do odbycia stażu u pracodawcy na okres 6 miesięcy. W w/w aktach znajdują się:

- opracowane w Urzędzie i podpisane przez osobę bezrobotną "Zasady odbywania stażu",

- umowa nr 70/2004 zawarta pomiędzy pracodawcą i Starostą Powiatu Bielskiego o odbycie stażu  w dn. 01.10.2004 r. ¸ 31.03.2005 r. przez osobę bezrobotną bez nawiązywania stosunku pracy,

- opracowany przez pracodawcę "Program stażu", który określa, że osoba bezrobotna skierowana do odbycia stażu  na stanowisku referenta będzie wykonywała archiwizację dokumentów pod nadzorem wyznaczonego opiekuna,

- zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do odbycia stażu,

- oświadczenie bezrobotnego o zobowiązaniu do przestrzegania programu stażu,

- druk  "ZUS  ZUA- zgłoszenie do ubezpieczenia"  osoby odbywającej staż,

- Decyzja Urzędu nr 117/10/04 z dnia 5.10.2004 r. przyznająca osobie odbywającej staż prawo do stypendium w wysokości 504,20 zł miesięcznie w okresie odbywania stażu, tj.  od dn. 1.10.2004 r.  ,

Przyznane stypendium stażowe było wypłacone po przedstawieniu przez pracodawcę list obecności za 10-12.2004 r. i 01-02.2005 r., ponadto osoba odbywająca staż wykorzystała należne jej zgodnie z art. 53 ust. 7 ustawy 2 dni wolne za każde 30 dni odbywania stażu.

 

            Nie wniesiono uwag w zakresie procedur stosowanych przy przyznawaniu stypendium stażowego.

d) przyznawanie stypendium dla bezrobotnych podejmujących dalszą naukę na podstawie  art. 55 ustawy

 

       W II półroczu  2004 r. do Urzędu wpłynęły 3 wnioski osób bezrobotnych o  przyznanie stypendium z powodu podjęcia dalszej nauki w szkole, z których w 1 przypadku odmówiono przyznania stypendium ze względu na przekroczenie wysokości dochodu na osobę w rodzinie w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej, a 2 pozostałe rozpatrzono pozytywnie.

Szczegółowej analizy dokonano na podstawie akt nr ZE-970-10020/Ś/04. Osoba, która  od dnia 18.08.2004 r. była zarejestrowana w Urzędzie jako osoba bezrobotna,  od października 2004 r. podjęła naukę w Policealnym Studium Biznesu i Administracji w Białymstoku.  W dniu 28.10.2004 r. złożyła wniosek o przyznanie stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki, do którego dołączyła  zaświadczenie wystawione przez szkołę , potwierdzające kontynuowanie nauki oraz oświadczenie o osiąganych dochodach ( netto )  w rodzinie z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. Ponadto w aktach znajduje się wypełnione przez bezrobotną "Oświadczenie osoby bezrobotnej ubiegającej się o przyznanie prawa do stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki". Urząd w decyzji z dnia 3.12.2004 r. orzekł o przyznaniu stypendium od dnia 2.10.2004 r. w wysokości 201,70 zł miesięcznie.

Powyższa decyzja jest zgodna z art. 55, stypendium zostało wypłacone w wysokości 40% zasiłku dla bezrobotnych.

 

Kontrolowana dokumentacja nie budzi zastrzeżeń.

 

e)  organizacja  prac interwencyjnych i robót  publicznych  na podstawie  art.51 i art. 57 ustawy

 

        Powyższa tematyka realizowana jest w Dziale Rynku Pracy. O organizację prac interwencyjnych ubiegały się m.in.: Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim. Zatrudniono w ramach prac interwencyjnych 107 osób, w tym 20 osób  w II półroczu 2004 r. i  wydatkowano z FP na refundację kosztów ich zatrudnienia kwotę 209 400 zł,  w tym - 74 400 zł w II półroczu 2004 r. Praca była wykonywana m.in.  na stanowiskach : malarz, robotnik gospodarczy, sprzątaczka, goniec, portier.

Analizy prawidłowości finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr: RP.9402-20 i RP.9402-26/04, z których omówiono szczegółowo organizację prac interwencyjnych przez Urząd Gminy - akta nr RP.9402-26/04 .

Urząd gminy złożył w dniu 29.09.04r. wniosek o organizację prac interwencyjnych dla 2 osób bezrobotnych na stworzone stanowisko robotnik gospodarczy na okres 01.10.04r. ¸ 31.12.04r. Wniosek zawierał m.in.: oznaczenie prawne prowadzonej działalności, Nr REGON-u i NIP-u, informację o proponowanym wynagrodzeniu. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w dniu 30.09.04 r. z Urzędem Gminy mowę Nr 31/PI/2004 w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych na okres 3 miesięcy i zwrot poniesionych kosztów na wynagrodzenie ( 400 zł ) oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23% od refundowanej kwoty. Ponadto organizator zobowiązał się do dalszego zatrudnienia tych osób po zakończeniu prac interwencyjnych.  Bezrobotni w ramach prac interwencyjnych zatrudnieni zostali na podstawie umów o pracę na okresy: 1.10.04r. do 31.12.04 r. Refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne realizowana była przez Urząd po złożeniu przez organizatora prac interwencyjnych wniosku wraz z kopiami list obecności, wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne. W aktach znajdują się umowy o pracę zawarte z bezrobotnymi na okresy :1.01.2005 r.¸30.06.2005 r. i 1.01.2005 r. ¸30.04.2005 r., co jest potwierdzeniem realizacji warunków umowy przez organizatora prac interwencyjnych.

 

   Natomiast  w zakresie organizacji robót publicznych przez Urząd  ustalono na podstawie Rejestrów ofert w sprawie organizacji robót publicznych finansowanych  z FP ,że  w  II półroczu  2004 r. pracodawcom wypłacono 140.400 zł refundacji za 50 osób zatrudnionych w ramach robót publicznych. Organizatorami  robót  publicznych  było 13 pracodawców: Urząd Gminy w Boćkach, Urząd Miasta w Bielsku Podlaskim, PUP w Bielsku Podlaskim, Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim, Urząd Gminy w Brańsku,  Urząd Gminy w Rudce, Urząd Miasta w Brańsku, SPZOZ w Bielsku Podlaskim, Urząd Gminy w Orli, Starostwo Powiatowe w Bielsku Podlaskim, Urząd Gminy w Bielsku Podlaskim,  Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Bielsku Podlaskim, Stowarzyszenie "Raj" w Bielsku Podlaskim.

Analizy prawidłowości finansowania robót publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr, RP 9407-4/04  RP 9407-10/04 z których omówiono szczegółowo nr  RP 9407-10/04:

Starostwo Powiatowe w Bielsku Podlaskim w dniu 29.11.2004 r. złożyło do Urzędu wniosek o skierowanie 1  bezrobotnego do wykonywania robót publicznych, w  okresie od 1.12.2004r.  do 31.05.2005r.

 

      Na podstawie analizy dokumentów  ustalono, że wnioski o refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne składano  w okresach miesięcznych, dołączając do nich kopie list płac, kopie list obecności, kopie dokumentów określających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, w terminie do 20-tego dnia następnego miesiąca za miesiąc, za który przysługuje refundacja.

Wnioski o refundację są sprawdzane pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników Urzędu, o czym świadczą adnotacje w aktach. Daty widniejące na dyspozycjach przelewu znajdujących się w aktach świadczą o dokonaniu refundacji zgodnie z zapisami w umowie zakresie organizacje robót publicznych.

 

Nie wniesiono uwag w zakresie finansowania prac interwencyjnych i robót publicznych.

 

f)  refundacja  wynagrodzeń  i  składek  na  ubezpieczenie  społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w  celu  przygotowania  zawodowego na podstawie art. 139 ust. 7 ustawy .

 

           Zadania z w/w zakresu w Urzędzie realizowane są w Dziale Finansowo-Księgowym.

W II półroczu 2004r. zgodnie z art. 139 ust. 7 ustawy Urząd refundował pracodawcom,  zgodnie z umowami zawartymi do dnia 1 sierpnia 2004r.,  wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę w celu przygotowania zawodowego. Na podstawie wydanych 196 decyzji pracodawcom w ramach refundacji ze środków FP wypłacono 71 707,51 zł.   Rejestry decyzji dotyczących refundacji kosztów związanych z zatrudnianiem młodocianych pracowników w celu przygotowania zawodowego prowadzone są w Urzędzie w systemie informatycznym PULS.

            Stosowane procedury oceniono na losowo wybranych aktach dot. 2 pracodawców, którym na podstawie decyzji o nr: 330, 331 i 332  oraz  decyzji o nr:  322, 323, 324, 325 i  337 refundowano wynagrodzenia wypłacane młodocianym pracownikom oraz składki na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń.

Na podstawie w/w akt ustalono, że pracodawcy, celem uzyskania refundacji ze środków FP składali wnioski, zawierające m.in.: dane pracodawcy; dane młodocianych, których dotyczy wniosek; okres, którego dotyczy refundacja; koszt należnej refundacji. Do wniosków dołączali "Deklaracje rozliczeniowe ZUS P DRA" na potwierdzenie, że za ujętych we wniosku młodocianych odprowadzane były składki na ubezpieczenia społeczne, kopie list płac, list obecności. Refundacji wypłaconych kwot dokonywano zgodnie z zapisami umów o refundowaniu wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych   w  celu  przygotowania  zawodowego.

 

            Nie wniesiono uwag w zakresie refundacji  wynagrodzeń  i  składek  na  ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w celu  przygotowania  zawodowego.

 

6. Inicjowanie , organizowanie i finansowanie  projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych ( art.9 ust.1 pkt 8 ustawy)

 

 

   Zadanie będące przedmiotem kontroli realizowane są w Dziale Rynku Pracy. Po raz pierwszy w 2004r. Urząd był wnioskodawcą poniżej wymienionych projektów współfinansowanych  przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - " Rozwój Zasobów  Ludzkich, które  opracowane i realizowane były  przez Urząd wspólnie z końcowym beneficjentem Wojewódzkim Urzędem Pracy:

 

1.Projekt "Młodzież na rynku pracy - aktywny start zawodowy"

 

  Projekt realizowany  w okresie od 1 kwietnia do 31 grudnia 2004r.Grupę docelową projektu stanowiły osoby bezrobotne do 25 roku życia. 51 osób zostało objętych poradnictwem zawodowym , z tego 11 osób skierowano na szkolenie zawodach : glazurnik, drwal i kasjer- sprzedawca, a dla 40 osób bezrobotnych  zorganizowano  staż.

Na realizację projektu  Urząd wykorzystał  kwotę 143.300 zł , zaś  efektywność zatrudnienia po zakończeniu programu wyniosła  50%.

 

2. Projekt "Aktywizacja zawodowa - szansa na powrót na rynek pracy"

 

W  projekcie  realizowanym w okresie  od 1 kwietnia do 31 grudnia 2004r. uczestniczyły osoby zagrożone długotrwałym bezrobociem. 56 osób objęto poradnictwem zawodowym, z czego 14 skierowano na szkolenie zawodowe: kasjer - sprzedawca, przewóz rzeczy, natomiast 42 osoby znalazły zatrudnienie w ramach prac interwencyjnych.

Na realizację projektu Urząd wykorzystał środki finansowe w wysokości 121.000 zł, natomiast efektywność programu wyniosła 70,6%.

 

3. Projekt " Bilet na rynek  pracy"

 

Realizację  projektu  rozpoczęto 15 października 2004r., natomiast zakończenie nastąpić ma 31 lipca 2005r.

Projekt opracowany i realizowany jest pod  nadzorem PARP-u. Urząd złożył wniosek o udzielenie dotacji na projekt w ramach PHARE 2002 " Promocja wzrostu zatrudnienia wśród młodzieży". Przystąpienie do tego projektu było możliwe poprzez zaangażowanie 40% środków własnych  Urzędu w wysokości 70.000 zł. Natomiast na realizację projektu wstępnie została powiatowi przyznana dotacja w kwocie 21.750Euro. Środki pozwoliły na zorganizowanie w 2004r.dwóch kursów zawodowych dla 22 osób bezrobotnych i 30 pięciomiesięcznych staży zawodowych dla bezrobotnych , które rozpoczęły się 1 stycznia 2005r.

 

Ponadto w trakcie kontroli ustalono , że powiat bielski uczestniczył w realizacji n/w programów:

 

1." Program działań dla realizacji zadań związanych z obsługą Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli oraz  zwiększających  umiejętności ułatwiające zatrudnienie i utrzymanie pracy ".

 

          Program realizowany był w okresie od 1.04 - 31.07.04  w wyniku porozumień zawartych między Ministrem Gospodarki, Pracy i Polityki  Społecznej, a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa  oraz porozumienia zawartego pomiędzy Starostą Bielskim i Dyrektorem Podlaskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. 42 osoby uczestniczące w programie zostały zatrudnione w ramach prac interwencyjnych w Biurze Terenowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na realizację programu wykorzystano środki finansowe Funduszu Pracy w kwocie 76.880 zł

 

2. Program "Doradca rolny w gminie"

 

         Program realizowany w okresie od 15.03 - 31.12 2004r. w wyniku porozumienia zawartego między Ministrem Gospodarki , Pracy i Polityki Społecznej, a Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi miał na celu aktywizację zawodową bezrobotnej  młodzieży poprzez realizację zadań związanych z pomocą rolnikom zamieszkałym w gminach, ubiegającym się o środki z funduszy Unii Europejskiej.

W programie uczestniczyło łącznie 28 osób, w tym 14 osób odbyło staż, 9 osób zatrudnionych w ramach robót publicznych i 5 osób w ramach prac interwencyjnych. Na realizację programu wykorzystano kwotę 97.420 zł

 

7. Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia ( art. 9 ust.1 pkt  9 ustawy ).

 

         Powyższe zadanie realizowane jest w dziale Organizacyjno - Administracyjnym. Kontrolującym przedstawiono Teczkę KO 0231  - Statystyczne opracowanie dotyczące stanu bezrobocia i przeciwdziałaniu bezrobociu, w której znajdują się wszystkie sprawozdania z zakresu rynku pracy.

           Z informacji uzyskanych od Kierownika Działu wynika, że Urząd przygotowuje, głównie na rzecz  Wojewódzkiego Urzędu Pracy:

- MELDUNKI dotyczące powiatowego rynku pracy, z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na piętnasty dzień roboczy, a drugi na koniec danego miesiąca.

- SPRAWOZDANIA MP i PS - 01 o rynku pracy sporządzane na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do tych sprawozdań: zał. nr 1- bezrobotni według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy, zał. nr 2- bezrobotni według rodzaju działalności ostatniego miejsca pracy oraz oferty pracy, zał. nr 3- bezrobotni oraz oferty pracy według zawodów i specjalności, zał. nr 4 - poradnictwo zawodowe pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie bezrobotnych i poszukujących pracy, staż i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy, zał. nr 5- bezrobotni zamieszkali na wsi według czasu pozostawaniu bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy, zał.nr. 6 -aktywne programy rynku pracy, zał.nr 7- bezrobotni według gmin  sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.

- SPRAWOZDANIE  MP i PS -02 o dochodach i wydatkach Funduszu Pracy (sporządzany do 8 -dnia roboczego każdego m-ca),

- INFORMACJE przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec każdego kwartału.

 

Kontrolujące nie wniosły uwag do  sporządzanej sprawozdawczości oraz terminowości jej przekazywania.

 

8.Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkoleniach , organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów ( art. 9 ust.1 pkt 12 ustawy)

 

   Ustalono, że Urząd w ramach współpracy z partnerami rynku pracy  15 listopada 2004r.  zawarł z Fundacją Rozwoju Regionalnego w Białymstoku   porozumienie w sprawie  współdziałania  w zakresie  bezpłatnych  usług informacyjnych i doradczych z  przedsiębiorczości  skierowanych do młodzieży  wchodzącej na rynek pracy oraz osób bezrobotnych zainteresowanych rozpoczęciem  działalności gospodarczej.

W ramach porozumienia FRR zobowiązała się do:

- przeprowadzania bezpłatnych zajęć aktywizujących z zakresu przedsiębiorczości z młodzieżą uczestniczącą  w programie "Bilet na rynek pracy " - współfinansowany ze środków programu UE Phare 2002 realizowanego po nadzorem PARP

- prowadzenie bezpłatnych usług doradczych indywidualnych dla osób bez robotnych zainteresowanych rozpoczęciem działalności gospodarczej.

 

  W trakcie kontroli ustalono, że w II półroczu 2004r. Urząd dysponował  395 ofertami pracy niesubsydiowanej, na które wydanych zostało 445 kart referencyjnych , natomiast pracę podjęło 91 osób , co stanowi 36,4% efektywności. Urząd zorganizował w analizowanym okresie 5 giełd pracy , na których pozyskano 117 miejsc pracy. Ostatecznie pracę podjęło 51 osób.

Wśród ofert pracy w ramach zatrudnienia subsydiowanego przeważały ofert pracy w następujących branżach: handel - 125 ofert ( kasjer, sprzedawca, magazynier),budownictwo - 83 oferty ( murarz -tynkarz, zbrojarz, stolarz),produkcja- 79 ofert, usługi- 47 ofert (krawcowa, obsługa hotelowa, mechanik pojazdów samochodowych, nauczyciele- głównie jeżyków obcych- 13 ofert , służba zdrowia - 6 ofert.

Ustalono, że w II półroczu wzrosła znacząco liczba ofert pracy w handlu, co było związane z uruchomieniem na terenie miasta 2 marketów. Ponadto sukcesywnie pracodawcy poszukują wykwalifikowanych robotników budowlanych , a także istnieje duże zapotrzebowanie na kierowców ktg C+ E, D, operatorów sprzętu ciężkiego. Systematycznie wzrasta liczba miejsc  pracy dla młodych osób z wykształceniem średnim i wyższym znającym języki obce, obsługę komputera z Internetem.

Urząd   w II półroczu 2004r. dysponował również ofertami pracy subsydiowanej : staże, prace interwencyjne oraz roboty publiczne, do których skierowano  170 osób bezrobotnych.

W celu pozyskania ofert pracy  pośrednicy Urzędu złożyli 70 wizyt, w wyniku których pozyskano  30 miejsc subsydiowanych  oraz 40  miejsc niesubsydiowanych.W wyniku realizacji pozyskanych ofert pracę podjęły 54 osoby, efektywność wyniosła 77 %.

Wszystkie oferty pracy , jakimi dysponuje Urząd udostępniane są  do ogólnej wiadomości na tablicach ogłoszeń  i w lokalnej prasie. Ponadto informacje w tym zakresie można znaleźć na stronie internetowej Urzędu http:// pupbp.pdt.pl, na której umieszczane są oferty pracy z terenu powiatu, Polski i zagranicy.

 

9. Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw , o których mowa  w art.1 ust.3 pkt 2 lit.a i b w zakresie świadczeń dla bezrobotnych , w tym realizowanie decyzji , o których mowa w art.8.ust.1 pkt 8 lit.c 9 art.9 ust.1 pkt 15 ustawy).

 

       Zadanie powyższe realizowane jest w Dziale Ewidencji i Świadczeń . Kontroli poddano dokumentację o numerach : ZE-5200-7718  i  ZE-970-9881, z której wynika, że 2 osoby  bezrobotne w analizowanym okresie  podjęły pracę w Szwecji i Wielkiej Brytanii w ramach swobodnego przepływu pracowników między państwami . W aktach znajdują się kserokopie przesłanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku formularza E-303/2 będącego potwierdzeniem rejestracji bezrobotnych i podjęcia pracy w tych krajach. W części formularza , gdzie wypełnia instytucja w państwie , w którym osoby bezrobotne podjęły pracę  widnieje pieczątka instytucji ds. zatrudnienia oraz data rejestracji  i data pobierania świadczenia dla bezrobotnych za granicą .

Ponadto w aktach znajdują się pisma WUP informujące Urząd,  że osoby bezrobotne zgłosiły się do instytucji właściwej  ds. zatrudnienia ,gdzie zostały zarejestrowane jako poszukujące pracy i  że pobierają zasiłek dla bezrobotnych.

W kontrolowanej dokumentacji znajduje się także   kopia formularza E- 303/5 wystawionego przez instytucję w państwie, w którym osoba bezrobotna została zarejestrowana . W formularzu  określony jest okres za jaki dokonano wypłaty  świadczenia dla bezrobotnych.

 

Nie wniesiono zastrzeżeń do sposobu prowadzenia dokumentacji  w kontrolowanym zakresie.

 

10.Realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym świadczenie usług EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, ( art. 9 ust 1 pkt 16 ustawy ).

 

 

        Ustalono że  zadania  z  zakresu  EURES   realizowane      przez  doradcę zawodowego  - specjalistę ds. szkoleń w  Dziale  Rynku  Pracy.  Celem sieci EURES  jest umożliwienie dostępu do informacji poszukującym pracy i pracodawcom oraz doradztwo ułatwiające przepływ siły roboczej  , wymiana informacji między  partnerami sieci.  Usługi w ramach EURES  realizowane przez Urząd  obejmują w  szczególności: udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego przepływu pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy  w pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych, inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami, informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem występujących tam zawodów deficytowych i nadwyżkowych.

Ustalono, że wszystkie oferty pracy Urząd otrzymuje na piśmie za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku. Pierwsza oferta pracy  wpłynęła do Urzędu  12.05. 2004r. i dotyczyła zapotrzebowania na opiekunki nad osobami starszymi w zakładach opiekuńczych w Wielkiej Brytanii. Ogółem w 2004r.  wpłynęło 84 ofert deklarujących przyjęcie 723 pracowników do pracy w :Wielkiej Brytanii, Islandii, Irlandii, Słowenii, Hiszpanii, Czechach  oraz  na  Litwie ,Cyprze, Malcie.

Pracodawcy zagraniczni zgłaszali zapotrzebowania na pracowników budowlano- wykończeniowych (murarz, tynkarz, malarz, pracownik budowlany, glazurnik, osoby do obsługi zakładów opiekuńczych, pracowników produkcyjnych w zakładach mięsnych, elektryków, mechaników, tokarza, frezera dentysty, kelnera, barmana, pokojówki.

Każda z powyższych ofert oprócz wymogów zawodowych zawierała wymóg znajomości języka angielskiego, rosyjskiego, litewskiego.

 

          Kontrolującym została okazana dokumentacja oznakowana RP- 9301-4 Ewidencja ofert pracy  pozyskanych z EURES  , z której wynika, że Urząd  od  w okresie  od maja do grudnia 2004r. pozyskał 68 ofert  pracy. Na podstawie ofert otrzymanych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy sporządzane były "fiszki" ofert z logo i umieszczane na tablicach informacyjnych   przeznaczonych  tylko do publikacji  ofert pracy  w ramach EURES. Na stronie  internetowej Urzędu zainteresowani bezrobotni , bądź poszukujący pracy  mogą znaleźć  bazę ofert  pracy   krajach Unii Europejskiej. Ponadto  na stronie internetowej bezrobotny znaleźć może wzór CV, który po wypełnieniu  przesyła do WUP. Znajdują się tam również  informacje  o warunkach życia i pracy  w  krajach UE, które   ułatwią dostęp  do informacji  o prawie pracy, ustawodawstwie socjalnym,  wzajemnym uznawaniu  kwalifikacji zawodowych , systemie opieki  zdrowotnej. Dane o rynku pracy  dotyczą informacji  na temat stanu  trendów  na rynku pracy  w podziale na regiony , sektory działalności , kwalifikacje pracowników oraz informacji  na temat nadwyżek  czy  niedoborów zatrudnienia i dostępu  do danego  rynku pracy w okresie przejściowym.

 

        W wyniku kontroli ustalono, że asystent EURES prowadzi bazę osób zainteresowanych pracą za granicą ,którzy  wypełniają  Ankietę  osoby bezrobotnej wyrażającej gotowość podjęcia pracy za granicą. Z ewidencji wynika, że 30 osób bezrobotnych  zadeklarowało  chęć wyjazdu za granicę .

 

Nie wniesiono uwag do sposobu prowadzenia przez Urząd zadań  z zakresu świadczenia usług EURES.

 

Jednakże należałoby  w ramach współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy  ustalić zasady  przepływu  informacji w zakresie  docelowego  skorzystania z  zagranicznej oferty pracy  przez bezrobotnego. Brak takiej informacji nie pozwala na ustalenie ile osób zarejestrowanych w Urzędzie  skutecznie podjęło pracę w ramach ofert pracy EURES

 

11. Badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca ( art. 9 ust.1 pkt 17 ustawy)

 

      Kontroli poddano dokumentację  związaną z prowadzonym w Dziale Rynku Pracy postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca gromadzone są w teczce aktowej  RP.9309 - "Informacja dotycząca możliwości zabezpieczenia potrzeb kadrowych pracodawcy oraz sytuacji na lokalnym rynku pracy". W spisie spraw odnotowano 10 pozycji,  z czego 6 dotyczy II półrocza 2004 r.  Ustalono, że pracodawcy składali w Urzędzie wypełnione formularze "Zgłoszenie wolnego miejsca zatrudnienia lub przygotowania zawodowego",  w których informowali o zapotrzebowaniu na pracowników w zawodach: nauczyciele języka niemieckiego i angielskiego oraz dyrygenta chóru.  Celem zabezpieczenia zgłaszanych potrzeb w Urzędzie analizowano rejestry osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy oraz umieszczano stosowne ogłoszenia na tablicach informacyjnych  w budynku Urzędu . W przypadku braku właściwych kandydatów Urząd w formie pisemnej informował o tym zainteresowanych pracodawców.

 

            Nie wniesiono uwag w zakresie badania i analizowania sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca.

 

12.Organizowanie  i  finansowanie  szkoleń  pracowników  powiatowego  urzędu  pracy  urzędu  pracy.  ( art.9 ust. 1 pkt  18 ustawy).

 

W II półroczu 2004 r. odbyło się 15 szkoleń, którym objęto 18 pracowników Urzędu w zakresie poniższych tematów:

  1. Pomoc publiczna świadczona przez urzędy pracy w świetle obowiązujących przepisów.
  2. Szkolenia dla liderów klubu pracy z zakresu programu Klub Pracy.
  3. Prawo zamówień publicznych,
  4. szkolenie doradców zawodowych w zakresie projektowania przedsięwzięć rynku pracy finansowanych z EFS,
  5. Kompania promocyjno - szkoleniowa w zakresie ustawy o zatrudnieniu socjalnym
  6. Psychologia kontaktu z trudnym interesantem i pokonywanie stresu.
  7. Poradnictwo zawodowe przez telefon,
  8. Szkolenia dla Powiatowych asystentów EURES.
  9. Stosowanie i interpretacja Zestawu do Samobadania J.L.Hollanda.
  10. Szkolenie z zakresu przygotowania wniosków do funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
  11. Sprawozdawczość i wypełnianie wniosku beneficjenta o płatność.
  12. Szkolenie doradców zawodowych w zakresie projektowania przedsięwzięć rynku pracy finansowanych z EFS.
  13. Szkolenia nt. ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz organizacjach pożytku publicznego i wolontariacie.
  14. Pomoc publiczna w zakresie zatrudnienia.
  15. Efektywne wykorzystanie środków finansowych na realizację projektów rynku pracy w 2005r.

 

Organizatorem powyższych szkoleń był:

-  WUP w Białymstoku,

-  Centrum Kształcenia Praktycznego w Bielsku Podlaskim,

-  Fundacja Fuga Mundi,

-  Zamojskie Stowarzyszenie Edukacji i Pomocy Socjalnej w Zamościu.

 

 

Ogółem koszty szkolenia pracowników  Urzędu w II półroczu 2004r. wyniosły 11.803.00 zł.

 Niniejszy   protokół   sporządzono  w 2 jednobrzmiących egzemplarzach , z których 1 otrzymał    Dyrektor  Powiatowego  Urzędu  Pracy  w  Bielsku Podlaskim.

Jednocześnie   Dyrektora   Urzędu   poinformowano   o :

 

1. przysługującym    prawie  zgłoszenia  zarządzającemu   kontrolę pisemnych  wyjaśnień  co do  zawartych  w  protokole  ustaleń  -   w   ciągu   7  dni   od  dnia  podpisania protokołu.

2. przysługującym   prawie  odmowy  podpisania  protokołu  z  kontroli z  jednoczesnym  obowiązkiem  złożenia  pisemnych  wyjaśnień  co  do  przyczyny  odmowy.

 

 

Dyrektor

Powiatowego Urzędu Pracy

w    Bielsku Podlaskim

/-/ Beata Dawidziuk

 

Główny  Księgowy

/-/ Anna  Popławska

 

Przeprowadzający kontrolę :

 

/-/ Elżbieta  Czurak       - kierownik  oddziału      -

/-/ Ludmiła  Borowik    - starszy  inspektor  wojewódzki  -

/-/ Irena  Szaruta           - starszy  inspektor   wojewódzki                    

/-/ Małgorzata Czerniawska - inspektor   wojewódzki

 

 

Białystok,  26 kwietnia  2005r.


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  16.05.2005 00:00:00
Data publikacji:  16.05.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  16.05.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl