PS.II.0931-2/05
PROTOKÓŁ Z
KONTROLI
kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Bielsku
Podlaskim, ul. 3 Maja 17, nr REGON - u 050869756, NIP 545-10-32-536, zwanym w
dalszej treści " Urzędem " podległym
Staroście Powiatu Bielskiego.
Dyrektorem Urzędu od dnia 16
czerwca 2003r. jest Pani Beata
Dawidziuk,
Kontrolę przeprowadzili pracownicy Oddziału
Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w składzie:
1. Pani Elżbieta Czurak
- kierownik Oddziału
( koordynator kontroli ),
2. Pani Ludniła Borowik - starszy inspektor wojewódzki,
3. Pani Irena Szaruta
- starszy inspektor
wojewódzki
4. Pani Małgorzata Czerniawska -
inspektor wojewódzki
na podstawie upoważnienia do kontroli nr 171/2005r. z dnia 16 marca 2005r. wydanego z upoważnienia Wojewody
Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej w dniach od
23.03.- 30.03.2005r.
Kontrolujący wpisali się
do książki kontroli
pod pozycją Nr
1/2005r.
Wyjaśnień w trakcie
kontroli udzielały:
Pani Alicja Pawluczuk -
Z-ca Dyrektora Urzędu
Pani Anna
Popławska - Gł. Księgowa Urzędu,
Pani Barbara
Szmurło - Kierownik Działu Rynku
Pracy,
Pani Alina Pawluczuk -
Kierownik Działu Organizacyjno-Administracyjnego.
Kontrola
kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania przepisów ustawy z dnia
20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm. ).
Celem kontroli
było dokonanie analizy
i oceny w zakresie
prawidłowości realizacji
zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z przepisów ustawy z dnia 20
kwietnia 2004r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z
późn. zm ).
W
trakcie kontroli podlegała
ocenie prawidłowość stosowania
następujących przepisów prawa:
1 Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie
rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 ),
2. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 6 października 2004r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku
dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium i dodatku aktywizującego (
Dz. U. Nr 219, poz. 2222),
3. Rozporządzenia z dnia 24 sierpnia 2004r. Ministra Gospodarki
i Pracy w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania
zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U. Nr 185, poz.1912),
4. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i
Pracy z dnia 24 listopada 2004r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i trybu
organizowania prac interwencyjnych
i robót publicznych
oraz jednorazowej refundacji
kosztów z tytułu
opłaconych składek na
ubezpieczenie społeczne ( Dz. U. Nr 257, poz.2576 ),
5. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i
Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r.
w sprawie warunków i trybu
refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu
środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy
prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr
196, poz. 2018 ),
6. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja
1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (
Dz. U. Nr 60, poz. 278 z późn. zm.),
7.Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz
przygotowania zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U. Nr 185, poz. 1912 ),.
8. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 10 listopada 2004r.w sprawie refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz
wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych
wynagrodzeń ( Dz. U. Nr 249, poz. 2496
),.
9. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 6 października 2004r. w sprawie rad zatrudnienia ( Dz. U. Nr 224, poz.
2281),
10. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 29 lipca 2004r. w sprawie trybu dokonywania wpłat składek na Fundusz Pracy
przez obywateli polskich zatrudnionych u pracodawców zagranicznych za granicą
lub wykonujących inną pracę zarobkową za granicą ( Dz. U. Nr 176, poz. 1826 ),
11. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności
dla potrzeb rynku
pracy oraz zakresu
jej stosowania ( Dz. U. Nr 265, poz. 2644 ),
12. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 października
2004r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych ( Dz. U. Nr 236, poz. 2365
),
13.Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia
28 września 2004r. w sprawie
algorytmu ustalania kwot środków
Funduszu Pracy na
finansowanie zadań w
województwie ( Dz. U. Nr 49, poz. 409 ),
14. Ustawa
z dnia 29 czerwca
1995r. o statystyce publicznej ( Dz. U. Nr 88, poz. 439 z poźn.
zm),
15. Rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 7
stycznia 2004r. w sprawie
określenia wzorów formularzy
sprawozdawczych , objaśnień
co do sposobu
ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i
ankiet statystycznych stosowanych w
badaniach statystycznych ustalonych w
programie badań statystycznych statystyki
publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44).
16. Ustawy
z dnia 29
sierpnia 1997r. o
ochronie danych osobowych
( Dz. U. Nr 133,
poz. 883 z późn.
zm. ).
17. Kodeksu
Postępowania
Administracyjnego ( tekst
jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 późn. zm.).
18.
Kodeksu Pracy ( Dz. U.
z 1996r. Nr 24
, poz. 110 , z
późn. zm. ).
Przedmiotowy i podmiotowy zakres
kontroli.
Powiatowy Urząd
Pracy w Bielsku Podlaskim zasięgiem
swego działania obejmuje: m. Bielsk Podlaski i
Brańsk oraz gminy : Bielsk Podlaski, Brańsk, Boćki, Orla,
Rudka, Wyszki.
Liczba bezrobotnych w Urzędzie na dzień 31.12.2004r. wynosiła 3000, w tym z prawem do zasiłku 361 osób.
Urząd na dzień 22.03.2005r. zatrudniał ogółem 23 osoby, oraz 6 osób w
ramach robót publicznych oraz
4 osoby na
stażu.
Wg. istniejącej w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu
określonej w Regulaminie Organizacyjnym PUP w Bielsku Podlaskim na podstawie
Uchwały Nr 93/217/05 Zarządu Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 13.01.2005r.
zadania będące przedmiotem kontroli realizowane były przez:
- Dział
Rynku Pracy,
- Dział
Ewidencji i Świadczeń,
- Dział
Finansowo - Księgowy
- Dział Organizacyjno - Administracyjny
USTALENIA KONTROLI
1. Opracowanie i realizacja
programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy
stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych .
W trakcie czynności kontrolnych
ustalono, że Uchwałą Nr XX /11/04 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 27
maja 2004r. przyjęto do realizacji Plan
Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Bielskiego
na lata 2004-2006.W rozdziale I " Rynek Pracy" określone zostały najważniejsze problemy lokalnego rynku pracy tj: wysokie
bezrobocie wśród ludzi młodych, mała liczba nowych miejsc pracy,
niedostosowanie kwalifikacji bezrobotnych do wymogów lokalnego rynku pracy ,
słabe zdolności przystosowawcze mieszkańców do zmieniającej się sytuacji na rynku
pracy , niedostateczny rozwój przedsiębiorczości i brak zainteresowania samozatrudnieniem wśród osób
poszukujących swojej drogi zawodowej.
W Planie Rozwoju Lokalnego określone zostały podstawowe cele w zakresie
przeciwdziałania bezrobociu, takie jak :
- ograniczenie bezrobocia i
wzrost zatrudnienia wśród mieszkańców powiatu,
- dostosowanie wiedzy, wykształcenia i umiejętności zawodowych mieszkańców powiatu do wymogów lokalnego rynku pracy,
- pobudzenie mobilności zawodowej mieszkańców i zdolności przystosowawczych do zmieniającej się
sytuacji na rynku pracy,
- wspieranie rozwoju przedsiębiorczości , w tym zwiększenie motywacji
mieszkańców do podejmowania samozatrudnienia.
Główne działania na rzecz
ograniczenia bezrobocia w powiecie
określone w Planie dotyczą:
-wspierania tworzenia nowych miejsc pracy przez pracodawców
poprzez dofinansowanie kosztów zatrudnienia nowych osób,
- inicjowanie i wspieranie działań na rzecz rozwoju zawodowego
mieszkańców , w celu dostosowania zawodowego zasobów ludzkich do potrzeb
lokalnego rynku pracy poprzez: szkolenia podwyższające kwalifikacje zawodowe w kierunkach najbardziej pożądanych z punktu widzenia
rozwoju rynku pracy w powiecie, praktyki zawodowe umożliwiające nabycie
praktycznych umiejętności zawodowych, usługi doradcze wspomagające
kształtowanie kariery zawodowej,
- reorientacja zawodowa osób
odchodzących z rolnictwa poprzez: szkolenia i kursy zawodowe zapewniające
zmianę kwalifikacji zawodowych, staże zawodowe, świadczenie usług z zakresu
doradztwa zawodowego w celu wsparcia
przy wyborze nowego zawodu i uzyskania nowych kwalifikacji,
- wspieranie osób zamierzających rozpocząć własną działalność
poprzez szkolenia w zakresie
rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej.
Z analizy Planu wynika,
że w latach 2004 -2006 Urząd będzie
jednostką wdrażającą 8 projektów dotyczących rozwoju zasobów ludzkich:
1. Projekt pt." Bilet na rynek pracy"
2. Projekt pt." Aktywność zawodowa - szansą młodzieży"
3. Projekt pt "Aktywizacja zawodowa - szansa na powrót na rynek pracy"
4. Projekty w ramach działania "Perspektywy dla młodzieży
SPO RZL"
5. Projekty w ramach działania " Przeciwdziałanie i zwalczanie
długotrwałego bezrobocia SPO RZL"
6.Projekty w ramach działania " Integracja i reintegracja zawodowa
kobiet"
7. Projekt w ramach działania "Integracja zawodowa i społeczna osób
niepełnosprawnych SPO RZL"
8. Projekt w ramach działania "Promocja aktywnej polityki społecznej
poprzez wsparcie grup szczególnego
ryzyka SPO RZL"
W powyższych projektach
uczestniczyć będzie około 700 osób, które skorzystają z poradnictwa zawodowego,
nabędą lub podwyższą dotychczasowe kwalifikacje zawodowe, bądź zdobędą praktyczne umiejętności poprzez
odbycie stażu zawodowego. Szacuje się, że w wyniku realizacji projektów powstanie
154 nowych stanowisk pracy, z subsydiowanego zatrudnienia skorzysta 290
osób, zaś z niesubsydiowanego 105
osób bezrobotnych . Całkowity koszt realizacji
projektów szacowany jest na kwotę 2.913.000 zł. Na realizację projektów przewiduje się przeznaczyć 694.000 zł ze środków Funduszu Pracy , pozostałe zaś środki
pochodzić będą z funduszy unijnych, oraz środków prywatnych.
2. Pozyskiwanie i
gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań
z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 2
ustawy ) oraz współdziałanie z
powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie
promocji zatrudnienia oraz
środków Funduszu Pracy ( art. 9 ust.1 pkt 11 ustawy ).
Analizując powyższą tematykę
uwzględniono całą kwotę FP przyznaną
przez MGPiP na
potrzeby Urzędu w 2004r.
Ustalono,
że w 2004 r. Minister Gospodarki, Pracy
o Polityki Społecznej zgodnie z podziałem dokonanym
przez Samorząd Województwa według kryteriów określonych przez Sejmik
Województwa, Staroście Powiatu
Bielskiego na finansowanie zadań w
województwie przydzielił następujące kwoty ze środków Funduszu Pracy :
- 774,3
tys. zł zł na finansowanie zadań określonych w § 2
ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Rady Województwa z dnia 11 marca 2003 r. w sprawie
algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w
województwach ( Dz. U. Nr 49, poz. 409 z późn. zm. ), tj. na realizację programów na rzecz
przeciwdziałania bezrobociu,
-119,4
tys. zł na finansowanie pozostałych zadań określonych w § 2 ust. 1 pkt. 2
rozporządzenia.
Powyższe kwoty w trakcie roku były kilkakrotnie
zwiększane w związku z realizacją programów na rzecz aktywnego przeciwdziałania
bezrobociu i ogólny limit środków na 2004r. wyniósł 1.443,9
tys. zł.
Plan podziału FP
przyznanego na 2004r.
Lp
|
Forma
|
Fundusz Pracy
|
1.
|
Szkolenia
|
46.500
|
2.
|
Prace Interwencyjne
|
210.600
|
3.
|
Roboty
publiczne
|
371.200
|
4.
|
Staż
|
376.800
|
5.
|
Refundacja
wynagrodzeń młodocianym
|
132.000
|
6.
|
"Bilet
na rynek pracy"
|
14.500
|
|
Ogółem
|
1. 151.600
|
" Bilet na rynek pracy " - wkład własny do
projektu realizowanego pod nadzorem programu PHARE- 2002r." Promocja wzrostu
zatrudnienia wśród młodzieży"- wkład urzędu 68.819 zł.
Dodatkowo Urząd otrzymał środki FP na preliminowanie działań finansowych z
EFS na realizację działań w ramach SPO RZL:
1.2. " Perspektywy dla młodzieży "
- 143.300 zł
1.3. "Przeciwdziałanie i zwalczanie
długotrwałego bezrobocia " - 124.200
zł
Wykorzystanie środków FP przyznanych powiatowi
bielskiemu w 2004r. na finansowanie
zadań z zakresu promocji zatrudnienia
i efektywność wykorzystania tych
środków przedstawia poniższa tabela:
Lp.
|
Forma
|
Kwota
|
Liczba
uczestników
programu
|
Efektywność
|
1.
|
Szkolenia
|
48.700
|
39
|
89,7%
|
2.
|
Prace interwencyjne
|
209.400
|
107
|
43,0%
|
3.
|
Roboty
publiczne
|
373.300
|
106
|
47,1%
|
4.
|
Staże i przygotowanie zawodowe
w miejscu pracy
|
405.700
|
175
|
47,1%
|
5.
|
Program SPO RZL( dz.1.2.)
?Młodzież na rynku pracy- aktywny start
zawodowy"
|
143.300
|
51
|
50,0%
|
6.
|
Program SPO RZL 9 DZ.1.3.)
"Aktywizacja zawodowa - szansa na powrót na
rynek pracy"
|
121.000
|
56
|
70,6%
|
|
Razem:
|
1.301.400
|
534
|
X%
|
Ponadto z limitu Funduszu Pracy wykorzystana
została kwota 130.500 zł na
refundację pracodawcom wynagrodzenia pracowników młodocianych.
Zagadnienia
zaopiniowania planu wydatkowania limitu FP przyznanego na aktywne formy
przeciwdziałania bezrobociu w 2004r, jak również zaopiniowanie
wykorzystania ostatecznego limitu
środków FP przyznanego w 2004r. na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu
były tematem posiedzeń Powiatowej Rady Zatrudnienia, które odbyły się
dwukrotnie: 16 marca i 6 grudnia 2004r. Ponadto przedmiotem obrad były m.in.
następujące zagadnienia:
-
przedstawienie obowiązujących uregulowań prawnych w zakresie przeciwdziałania
bezrobociu,
- informacja o sytuacji na rynku pracy w powiecie bielskim w 2004r.,
- zaopiniowanie planu
wydatkowania limitu FP przyznanego na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu
w 2004r.,
W 2004r.
Urząd otrzymał również z FP środki w
wysokości 176.400 zł na finansowanie
zadań określonych w § 2 ust1 pkt2 rozporządzenia Rady Ministrów a dnia 11 marca
2003r, w sprawie Algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na
finansowanie zadań w województwie ( Dz. U Nr 49, poz. 409 z poźn.
zm.).Wykorzystanie FP na finansowanie pozostałych zadań przedstawia poniższa
tabela:
§
|
TREŚĆ
|
Fundusz Pracy
wykorzystany
|
4210
|
Zakup materiałów i wyposażenia, tj:
informatorów i poradników, druków , materiałów biurowych
|
94.984
|
4300
|
Zakup usług : opłaty pocztowe, prowizja
bankowa,
nadzór autorski,
|
43.852
|
4410
|
Delegacje: kształcenie kadr ( delegacje)
|
4.530
|
6120
|
Zakupy inwestycyjne: rozwój systemu informatycznego
|
33.034
|
|
Razem
|
176.400
|
Kontrolujące nie wniosły uwag do tematyki podziału środków Funduszu Pracy na realizację zadań z
zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy.
3. Udzielanie pomocy bezrobotnym i
poszukującym pracy w znalezieniu
pracy, a także pracodawcom w
pozyskiwaniu pracowników przez
pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe). Inicjowanie i wspieranie
tworzenia klubów pracy ( art.9 ust.1 pkt 3 i 7 ustawy ).
Zadania z
zakresu poradnictwa zawodowego w
Urzędzie realizuje 3 pracowników z
wykształceniem wyższym.
W
wyniku kontroli stwierdzono, że doradcy zawodowi
posiadają do swojej
dyspozycji samodzielne pomieszczenia wyposażone w sprzęt i meble
biurowe, rzutnik multimedialny, zestawy komputerowe podłączone do systemu PULS,
bibliotekę podręczna i filmy video tematycznie związane z
zawodoznawstwem, oraz niezbędne przepisy prawa. Zarówno dla bezrobotnych jak i poszukujących pracy dostępne
są ulotki charakteryzujące poszczególne
zawody, broszury, informatory dla
absolwentów. Dokumentacja w
zakresie prowadzonego poradnictwa
gromadzona jest w
czytelnie oznakowanych teczkach.
Do klientów Urzędu
doradcy zawodowi docierają
z informacjami dotyczącymi
poradnictwa zawodowego również
poprzez umieszczanie ogłoszeń
na tablicach informacyjnych znajdujących
się na korytarzach
Urzędu.
Ustalenia z
kontroli dokumentacji wymaganej
przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego indywidualnego
Głównym celem
prowadzenia i rozwijania
poradnictwa zawodowego jest pomoc osobom bezrobotnym
i poszukującym pracy
w dokonaniu prawidłowego
wyboru zawodu lub zmiany dotychczasowych kwalifikacji,
planowania kariery zawodowej,
a także dobór kandydatów do
pracy i na
szkolenie.
Z przedstawionych do
kontroli dokumentów wynika,
że w zakresie poradnictwa
zawodowego prowadzony był Rejestr
przeprowadzonych rozmów doradczych (zeszyt znak: RP-9601) 2004 do
którego wpisywani byli zgłaszający
się klienci po
porady zawodowe. Omawiany
rejestr zawiera: Lp., nr ewidencyjny
karty, nazwisko i imię, wieś-miasto, płeć, wiek, wykształcenie, czas
pozostawania bez pracy, staż pracy, absolwent-niepełnosprawny, podjęcie
pracy-szkolenia, kategoria problemu, data, podpis. W okresie objętym kontrolą z
porad indywidualnych skorzystało 225 osób.
Uczestnikom porad doradca
zawodowy wypełniał Karty
Usług Doradczych. Prowadzony
był Rejestr Porad
Indywidualnych-Alfabetyczny rejestr kart usług doradczych - zeszyt RP-9600
2004r., zawierający: Lp., Nr karty (KUD), Nazwisko i imię, Nr chronologiczny
karty, Podpis doradcy. Karty usług ułożone chronologicznie przechowywane są w
segregatorach. Do badania losowo wybrano
11 Kart Usług Doradczych wypełnionych w trakcie prowadzonych spotkań a
dotyczących osób bezrobotnych
o następujących numerach :
1.F/10/10/04/417 2.K/53/10/04/423 3.B/25/11/04/430 4.K/52/10/04/387 5.S/60/10/04/383
6.J/10/10/04/346 7.P/19/09/04/344 8.R/21/09/04/339 9.D/13/09/04/338 10.K/43/09/04/336
11. W/30/09/04/334.
Na podstawie
analizy dokumentów stwierdzono,
że Karty wypełniane
są prawidłowo, informacje
zapisane w poszczególnych rubrykach umożliwiają dokładne prześledzenie prowadzonej
rozmowy doradczej. W pięciu przypadkach zarejestrowano więcej
niż jedną wizytę. Udzielane porady najczęściej dotyczą - zatrudnienia,
- wyboru zawodu,
- doskonalenia w zawodzie.
Każda ze zgłaszających się
po poradę osób
posiada założoną przez
doradcę zawodowego Kartę Ewidencyjną Osoby Korzystającej z Poradnictwa
Zawodowego, Szkolenia i Uczestnictwa
w Klubach Pracy. Przeanalizowano 11 losowo wybranych
kart ewidencyjnych o następujących numerach:
1. 9105/Z 2. 5760/Ś
3. 4224/P 4. 8843/Ś 5. 8475/Ś 6. 4055/Z
7. 4630/Ś 8. 7636/P
9. 8718/Z 10. 6576/P 11.
4844/Z
Analizowane
karty prowadzone są
prawidłowo. Zawierają: datę,
formę i wynik
porady zawodowej. W
pięciu kartach odnotowano
więcej niż jedną
poradę, w jedenastu uczestnictwo
w szkoleniach. Karty
przechowywane są przy karcie rejestracyjnej bezrobotnego.
Ustalenia z
kontroli dokumentacji wymaganej
przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego grupowego.
Kontrolującym przedstawiony został Rejestr
Porad Grupowych - znak: RP-9602, 2004 zawierający: Lp., termin spotkania,
kategoria uczestników, temat, liczba osób, uwagi, podpis. W drugim półroczu
2004r. zarejestrowano w nim 22 spotkań, które dotyczyły one następujących
tematów: ,,Samodzielność w poszukiwaniu pracy", ,,Jak szukać pracy za granicą z
elementami jęz. angielskiego". Na podstawie załącznika 4 do sprawozdania
MPiPS-01 wzięło w nich udział 184 osoby. Do spotkań dołączana jest imienna
lista obecności uczestników i konspekt do zajęć.
Ustalenia z
kontroli dokumentacji wymaganej
przy udzielaniu informacji
zawodowej .
Zagadnienia
udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrze udzielonych informacji zawodowych indywidualnych znak:
RP-9620, 2004. Prowadzony rejestr zawiera następujące wpisy: Lp., nazwisko i
imię, miejsce pracy/nauki, zawód/klasa, uwagi prowadzącego, data. Na podstawie
załącznika 4 do sprawozdania MPiPS-01 ustalono, że liczba klientów
indywidualnych korzystających z informacji zawodowej wynosi 291 osób. Natomiast
w Rejestrze udzielonych informacji
zawodowych grupowych znak: RP-9621, 2004r.udokumentowano przeprowadzenie 22
spotkań w ramach grupowej informacji zawodowej dla 256 osób.Do każdych zajęć
dołączane były imienne listy obecności uczestników i karta grupowego spotkania
informacyjnego.
Doradcy
zawodowi posiadają przygotowane do udostępnienia klientom zbiory informacji zawodowej tj.
teczki informacji o zawodach, klasyfikację zawodów, filmy
o zawodach, program komputerowy " Doradca 2000 ", ulotki i broszury
na temat rynku pracy.
Inicjowanie
i wspieranie tworzenia klubów pracy.
Kontrolujące stwierdziły, iż w ramach klubu pracy zorganizowano 2004r. jedne
zajęcia . Z uzyskanych od Dyrektora Urzędu wyjaśnień ( zał nr 1 do protokołu) wynika,
iż w II półroczu 2004r. nie było zainteresowania osób bezrobotnych i
poszukujących pracy zbyt długotrwałą formą 3-tygodniowego szkolenia. Przy czym
Urząd opierał się na wyjaśnieniach MGPiPS
(pisma znak: DRP.III-075-03-IM/04 z dnia 08.01.2004r oraz znak:
DRP-IX-053-369-2/AK/04 z dnia 21.07.2004r.)z których wynika, iż szkolenie z zakresu umiejętności poszukiwania
pracy, o którym mowa w art. 39 ustawy
jest trzytygodniowym szkoleniem w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 37, realizowanym
zgodnie z programem ,,Klubu Pracy" i w
związku z tym mają do niego zastosowanie wszystkie postanowienia ustawy
dotyczące szkoleń dla bezrobotnych.
Kontrolujące
wskazały , iż należy zintensyfikować działania Urzędu w zakresie
efektywnej realizacji programu " Klubu Pracy", umożliwiając osobom bezrobotnym
i poszukującym pracy udział w szkoleniu
z zakresu umiejętności poszukiwania pracy.
4. Rejestrowanie bezrobotnych i
poszukujących pracy ( art. 9 ust.1 pkt 4 ustawy)
Prawidłowość kwalifikowania
rejestrujących się osób bezrobotnych i
innych osób poszukujących pracy.
W
celu zbadania prawidłowości kwalifikowania osób bezrobotnych rejestrujących się
w
Urzędzie losowo wybrano do analizy
karty rejestracyjne o
n/w numerach: ZE 430-1015/54, ZE 430-10096/Ś,
Na podstawie dokumentów
stwierdzono, że przestrzegany jest wymóg składania kompletu dokumentów
wymaganych Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26
listopada 2004r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz.
U. Nr 262, poz.2607). Osoba
rejestrująca się przedkłada do wglądu pracownikowi Urzędu dokonującemu
rejestracji: dowód osobisty, dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły, bądź
kursu, szkolenia, świadectwo pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia
uprawnień (zaświadczenie z ZUS , Urzędu
Skarbowego, Urzędu Gminy).
Przedstawione do kontroli karty rejestracyjne wypełnione są czytelnie,
zawierają oświadczenia osoby rejestrującej się oraz podpis pracownika
dokonującego rejestracji.
5.Przyznawanie
i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia ( art.9 ust.1
pkt 13 i 14 ustawy)
Prawidłowość ustalania prawa
do zasiłku wynikającego z art. 71 ustawy
przeanalizowano na podstawie
kart rejestracyjnych osób
bezrobotnych o n/w
numerach : ZE 430-10049/Ś, ZE 430-8587/Z; ZE 430-10162/S. Wszystkie zarejestrowane osoby spełniają wymóg
art.71ust.1 i 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy tj. w okresie 18 m-cy poprzedzających dzień
zarejestrowania łącznie przez 365 dni były zatrudnione i osiągały wynagrodzenie
w kwocie co najmniej najniższego wynagrodzenia. Ponadto nie było dla nich
propozycji odpowiedniego zatrudnienia, skierowania do prac interwencyjnych,
robót publicznych lub na utworzone dodatkowe miejsce pracy.
Szczegółowej
analizie poddano dokumentację
nr ZE 430-10049/Ś;
ZE 430-10162/S
ˇ
Osobie
zarejestrowanej w dniu 31.08.2004r.przyznano prawo do zasiłku dla
bezrobotnych od dnia 8.09.2004r. w wysokości 403,40 zł.
Stosunek pracy w ostatnim miejscu
zatrudnienia został rozwiązany za wypowiedzeniem z przyczyn pracodawcy .
ˇ
Osobie
zarejestrowanej w dniu 13.10.2004r. przyznano prawo do zasiłku od dnia
21.10.2004r. w wysokości 403,40 po zakończeniu odbywania służby
wojskowej. W karcie
widnieje zapis, iż w/w odbywał
zasadniczą służbę w okresie od 30.09.2003r. do 27.09.2004r, co zostało
stwierdzone na podstawie przedłożonej książeczki wojskowej.
W analizowanych kartach
rejestracyjnych zwracano uwagę na datę rejestracji bezrobotnego, datę wydania
decyzji oraz ustalenie podstawy przyznania zasiłku. Zasiłek przyznawany był po
upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się bezrobotnego. Podstawa prawna
określona na decyzji również
nie budzi zastrzeżeń.
Ponadto analizie poddano dokumentację z zakresu wydawania decyzji o:
a)
uznaniu lub odmowie
uznania danej osoby za osobę bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego :
ZE 430-8587/Z
ˇ
Osobie
zarejestrowanej po raz pierwszy w dniu 14.03.2003r. Urząd w dniu 15.04.2003r.
wydał decyzję o odmowie uznania za osobę bezrobotną
ponieważ bezrobotny nabył prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy i
został zarejestrowany jako osoba poszukująca pracy. W dniu 17.11.2004r. ZUS w
Białymstoku Inspektorat w Bielsku Podlaskim odmówił przyznania prawa do
dalszego pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy. W dniu 8.12.2004r.
osoba została zarejestrowana jako bezrobotna z prawem do zasiłku do dnia
16.12.2004r. w wysokości 605,20zł.
ZE
970-10143/Z
ˇ
Osoba
zarejestrowana w dniu 5.10.2004r. z prawem do zasiłku decyzją z dnia
7.12.2004r. utraciła status osoby bezrobotnej i prawo do zasiłku z powodu
podjęcia zatrudnienia.
Na
podstawie powyższej dokumentacji ustalono, że
zgodnie z ustawą wydane zostały decyzje o odmowie uznanie za osobę bezrobotną
oraz o utracie statusu osoby bezrobotnej
z powodu podjęcia pracy.
b)
przyznaniu, odmowie
przyznania, wstrzymaniu wpłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku,
dodatku szkoleniowego albo stypendium:
ZE 430-1015/54p
ˇ
Osobie
zarejestrowanej w dniu 11.10.2004r. po zakończeniu prowadzenia działalności
gospodarczej wydano decyzję o uznaniu za
osobę bezrobotną od dnia 11.10.2004r. i przyznaniu prawa do zasiłku od dnia
19.10.2004r. w wysokości 504,20 zł. Następnie decyzją z dnia 27.01.2005r.
bezrobotny utracił status osoby
bezrobotnej i prawo do zasiłku z dniem 15.01.2005r. z powodu nabycia prawa do
emerytury. W aktach znajduje się pismo ZUS Białystok, Inspektorat w Bielsku
Podlaskim informujące, że bezrobotny od
15.01.2005r. nabył uprawnienia do emerytury.
ZE 430-10115/04
ˇ
Osoba
zarejestrowana w dniu 24.09.2004r otrzymała decyzję z dnia 5.10.2004r. o
przyznaniu prawa do stypendium w wysokości 504,20 zł od dnia 1.10.2004r. W aktach znajduje się umowa z dnia
29.09.2004r. zawarta w między Starostą - Dyrektorem PUP a Sądem Rejonowym w
Bielsku Podlaskim o odbyciu stażu od 1.10.2004r. do 31.03.2005r.
Na
podstawie analizy dokumentacji stwierdzono, że prawidłowo została wydana
decyzja o utracie prawa do zasiłku oraz decyzja przyznająca prawo do zasiłku.
c)
obowiązku zwrotu
nienależnego pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, innych
nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia z Funduszu Pracy,
W II
półroczu 2004 r. wydano 2 decyzje o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń.
Kontrolujące poddały analizie dokumentację dotyczącą w/w zagadnień z teczek
aktowych o nr : ZE-970-9070/w i ZE-970-8858/ś,
z których poniżej szczegółowo
przedstawiono akta nr ZE-970-9070/w.
Osobie uznanej z dniem 24.09.2003 r. za osobę
bezrobotną przyznano prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia
02.10.2003 r.; w dniu kolejnej rejestracji, tj.12.07.2004 r. przedstawiła
świadectwo pracy, z którego wynikało że od
1.09.2003 r. do 26.09.2003 r. była zatrudniona, zatem była zarejestrowana
jako osoba bezrobotna w okresie, gdy pozostawała w zatrudnieniu. Wobec powyższego Urząd w dniu
27.07.2004 r. wznowił postępowanie w drodze postanowienia, następnie decyzją z dnia 10.08.2004 r.
orzekł o :
-o uchyleniu własnej decyzji nr 600/9/03 z dnia
30.09.2003 r.,
-o odmowie uznania za osobę bezrobotną od dnia
24.09.2003 r. i odmowie przyznania prawa
do zasiłku ,
- o uznaniu za osobę bezrobotną od dnia 27.09.2003 r. i przyznaniu prawa do zasiłku
od dnia 5.10.2003 r.
- o nienależnie pobranym zasiłku dla
bezrobotnych za okres: 2.10.2003 r. - 4.10.2003 r.,
- o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego
zasiłku dla bezrobotnych wraz z przekazaną od niego składką na podatek
dochodowy od osób fizycznych za okres: 2.10.2003 r. - 4.10.2003 r w kwocie 40,20
zł.
Nienależnie pobrane świadczenie wpłacono do kasy
Urzędu, o czym świadczy znajdujący się w
aktach dowód wpłaty .
Nie
wniesiono uwag do prowadzonej dokumentacji.
Prawidłowość wypłat
zasiłków i innych
świadczeń dla osób
bezrobotnych.
Wypłaty zasiłków odbywają się w Kasie Powiatowego Urzędu Pracy.
1) Na liście
wypłat zasiłków dla
bezrobotnych Nr 24/04/007 data wypłaty w dn.
14.07.2004r. za miesiąc
czerwiec stwierdzono że :
-
zasiłek w wysokości
80 % wypłacono dla
16 osób /poz.3, poz.20
-
zasiłek w wysokości 100 % wypłacono
dla 11 osób /
poz. 5, poz. 18
-
zasiłek w wysokości 120 % wypłacono
dla 17 osób /
poz.4, poz. 12
W jednym przypadku zasiłek wypłacony został przez członka rodziny na podstawie
pisemnego upoważnienia osoby uprawnionej
do odbioru zasiłku dla bezrobotnych z dnia 28.06.2004r. poz. 6.
2) Na liście wypłat zasiłków dla bezrobotnych Nr
2/04/011 data wypłaty 7.12.2004r. za
miesiąc listopad stwierdzono
że:
- zasiłek
w wysokości 80 %
wypłacono dla 7
osób / poz. 18, poz.21
- zasiłek w wysokości 100 %
wypłacono dla 15
osób / poz. 3, poz.
7
- zasiłek
w wysokości 120 % wypłacono dla
12 osób / poz. 1,
poz. 20
Listy opatrzone są
pieczęcią Urzędu, sprawdzone są pod względem formalno - rachunkowym i merytorycznym oraz zatwierdzone do wypłaty
przez upoważnione osoby. Znajduje się
także adnotacja "zatwierdzono
do wypłaty ze
środków FP". Zawierają
one podpisy osoby sporządzającej listę, sprawdzającej, Głównego
Księgowego oraz Dyrektora Urzędu. Każda lista płac z danego dnia
wypłaty zawiera rozliczenie wypłaconych kwot, liczbę osób którym wypłacono
zasiłek, podane są kwoty brutto i
netto do wypłaty oraz kwota pobranego podatku.
Odebranie zasiłku następuje po okazaniu przez bezrobotnego dowodu
osobistego i po pokwitowaniu odbioru
zasiłku na liście płac.
Dokumentacja z zakresu
wypłat osobom uprawnionym
świadczeń z FP
prowadzona jest właściwie .
Prawidłowość rozpatrywania
odwołań od decyzji.
Z przedstawionego kontrolującym
rejestru odwołań wynika ,
że w II półroczu 2004r.
do Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku
Podlaskim wpłynęły 43 odwołania od
decyzji Starosty Bielskiego
z czego:
-
28 zostało
uchylonych w trybie
art. 132 k.p.a.,
-
15 przekazano
do rozpatrzenia organowi
II instancji ,który:
ˇ
7 decyzji
uchylił i przekazał
do ponownego rozpatrzenia,
ˇ
8 utrzymał w mocy
Nie stwierdzono uchybień
terminu w przekazywaniu
przez Urząd odwołań
do rozpatrzenia przez
II instancję.
5.Inicjowanie, wdrażanie
i finansowanie usług i instrumentów
rynku pracy. ( art.9 ust.1 pkt 5 i pkt 6 ustawy).
a)
inicjowanie, organizowanie i finansowanie z FP szkoleń bezrobotnych oraz
koszty szkolenia i koszty zakwaterowania ( art. 40 i 45 ustawy)
Zadania
realizowane są w Dziele Rynku Pracy. W II półroczu 2004r. zorganizowano 6 kursów grupowych ( współfinansowanych ze
środków PHARE, EFS, PFRON ) oraz
17 szkoleń indywidualnych, z
których skorzystało 82 osoby, w tym 51 osób bezrobotnych i 31 osób
niepełnosprawnych. Dotyczyły one m. in. kursów w zakresie: kasjer - sprzedawca
z obsługą komputera, kasy fiskalnej oraz minimum sanitarnego; glazurnik -
posadzkarz; bukieciarz-florysta; magazynier, podstawy prowadzenia działalności
gospodarczej wspomagane komputerem; operator walca drogowego kl. III; prawo
jazdy kat. C+E; kurs dokształcający kierowców wykonujących transport
drogowy-przewóz rzeczy; obsługa programu kadrowo - płacowego.
Celem usprawnienia procesu kwalifikowania osób
bezrobotnych na prowadzone szkolenia
Zarządzeniem Dyrektora Urzędu nr
24/2004 z dn. 30.12.2004r. powołano Komisję Kwalifikacyjną , w skład której
wchodzą kierownik Działu Rynku
Pracy oraz dwaj doradcy zawodowi.
Kontrolujące oceniły procedury stosowane przy
organizacji szkoleń grupowych na losowo
wybranym szkoleniu "Bukieciarz-florysta" - akta nr RP-9415/2-4 , w których znajdują się :
- oferta dotycząca przeprowadzenia kursu złożona
przez Ośrodek Kształcenia Zawodowego w Bielsku Podlaskim,
- 11 wniosków o skierowanie na szkolenie osób
niepełnosprawnych bezrobotnych lub poszukujących pracy wraz z załączonymi orzeczeniami o niepełnosprawności i opiniami lekarskimi o
braku przeciwwskazań podjęcia szkolenia w zawodzie bukieciarz-florysta,
- protokół z posiedzenia Komisji Kwalifikacyjnej
z dnia 28.10.2004 r., z którego wynika że po analizie złożonych wniosków i
przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych wszystkie ubiegające się osoby
zakwalifikowano na w/w szkolenie,
- umowa zawarta w dniu 29.10.2004 r. pomiędzy
Urzędem a ZDZ OKZ w Bielsku Podlaskim o przeprowadzenie szkolenia
"Bukieciarz-florysta" w okresie 03.11.2004 r.¸30.11.04
r. dla 11 osób niepełnosprawnych, w której Urząd zobowiązał się do pokrycia ze
środków PFRON wydatków rzeczywistych, nie wyższych jednak niż 1 120,00 zł
/1 osobę po przedstawieniu faktury przez organizatora,
- "skierowania na szkolenie" wystawione dla osób
zakwalifikowanych,
- sprawozdanie z kontroli zająć kursowych
przeprowadzonej w dniu 15.11.2004 r. przez pracownika Urzędu, w wyniku której nie wniesiono zastrzeżeń do
przebiegu szkolenia,
- anonimowe ankiety nt. oceny szkolenia
wypełnione przez uczestników,
- wykaz ocen uzyskanych na egzaminach kończących
szkolenie,
-rozliczenie kosztów dojazdu na szkolenie 2 osób
(dołączono komplet biletów potwierdzający wydatkowanie kwot: 165,50zł , 107,70
zł).
- Faktura VAT Nr 133/02/2004 z dn. 30.11.2004 r.
opiewająca na 12 320,00 zł za przeprowadzenie szkolenia dla 11 osób. Urząd wnioskowaną kwotę wypłacił
ze środków PFRON.
Ponadto Urząd ze środków Funduszu Pracy dla 9
uczestników szkolenia wypłacił dodatki szkoleniowe, a dla 2 - stypendium
szkoleniowe oraz 2 osobom zwrócił koszty
dojazdu na szkolenie . Nie stwierdzono natomiast przypadku zwrotu kosztów
zakwaterowania osobie bezrobotnej.
Analizy procedur stosowanych przy organizacji
szkoleń indywidualnych dokonano na
losowo wybranym szkoleniu "Operator walca drogowego kl. III" - akta nr RP-9415/1-37 w których znajdują się :
- podanie bezrobotnego z dn. 2.09.04 r. o
zorganizowanie szkolenia indywidualnego z zakresu obsługi walca drogowego kl.
III do 18 ton,
- zobowiązanie pracodawcy do zatrudnienia bezrobotnego po uzyskaniu
niezbędnego przeszkolenia i uzyskaniu uprawnień,
- wypełniona Karta Kandydata na Szkolenie,
- oferta Ośrodka Szkoleniowego BHP w Białymstoku ( cena kursu -1050 zł) ,
- notatka służbowa Urzędu, informująca że do
zamówienia o w/w wartości nie ma potrzeby stosowania ustawy o zamówieniach
publicznych,
- zaświadczenie o stanie zdrowia bezrobotnego,
- trójstronna umowa szkoleniowa zawarta w dn.
3.09.04 r. pomiędzy Starostą Powiatu Bielskiego, Ośrodkiem Szkoleniowym BHP i
pracodawcą na realizację w/w szkolenia i pokrycie kosztów szkolenia ze środków
Funduszu Pracy oraz zatrudnienie bezrobotnego po ukończeniu szkolenia,
- skierowanie na szkolenie,
- kopia Świadectwa o uzyskaniu pozytywnego
sprawdzianu na uprawnienia operatora walca drogowego,
- pismo pracodawcy z dn. 13.10.04 r, wraz z
kopią umowy o pracę zawartej z
bezrobotnym na okres od 13.10.2004 r. do 31.10.2009 r., pracodawca zatem
spełnił zobowiązanie zawarte w trójstronnej umowie szkoleniowej.
Ponadto w aktach znajduje się złożone przez
bezrobotnego "Rozliczenie kosztów
poniesionych przez bezrobotnego na dojazdy na szkolenie", do którego dołączono
bilety potwierdzające wykazane koszty ( 210 zł ) . Urząd wnioskowaną kwotę
wypłacił ze środków Funduszu Pracy.
Nie wniesiono uwag w zakresie kontrolowanej dokumentacji.
b)
dodatek aktywizacyjny przyznawany na
podstawie art. 48 ustawy
W II
półroczu 2004 r. w Urzędzie złożono 2 wnioski o przyznanie dodatku
aktywizacyjnego - dokumentacja znajduje
się w aktach: ZE-970-10032 i
ZE-970-5602.
Szczegółowej analizy przyznawania dodatku
aktywizacyjnego dokonano na podstawie akt ZE-970-5602 .Osoba, posiadająca
status osoby bezrobotnej od dnia 01.09.04 r. do 25.10.04 r. i prawo do zasiłku
od dnia 09.09.2004 r. złożyła w dn. 27.12.2004r. wniosek o przyznanie dodatku aktywizacyjnego w związku z podjęciem z dniem
25.10.04 r. zatrudnienia z własnej inicjatywy.Ponadto przedłożyła kserokopię
umowy o pracę oraz zaświadczenie potwierdzające fakt podjęcia zatrudnienia z
dniem 25.10.04 r. Urząd decyzją ZE.430-5602/Ś/1DA/05 z dnia 17.01.2005r.
przyznał dodatek w wysokości 151,20 zł/miesiąc od dnia 27.12.04 r. W
aktach znajduje się "Indywidualna Karta
Wypłat Świadczeń z Funduszu Pracy", w której na dzień kontroli odnotowano, że za
okres: 27-31.12.04 r. wypłacono 25,20zł.
, a za styczeń i luty 2005 r. - po 151,20 zł.
Powyższa
decyzja jest zgodna z art. 48 ust. 3 ustawy, dodatek aktywizacyjny
został wypłacony w wysokości do 30% zasiłku dla bezrobotnych.
Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.
c)
stypendium stażowe przyznawane
na podstawie art. 53 ustawy
W
II półroczu 2004r. przyznano 48 osobom stypendium stażowe. Prawidłowość
przyznawania stypendium analizowano na podstawie akt nr ZE-970-9975/ś.
Urząd osobę posiadającą od dnia 28.07.2004 r.
status osoby bezrobotnej bez prawa do zasiłku skierował za jej zgodą do odbycia
stażu u pracodawcy na okres 6 miesięcy. W w/w aktach znajdują się:
- opracowane w Urzędzie i podpisane przez osobę
bezrobotną "Zasady odbywania stażu",
- umowa nr 70/2004 zawarta pomiędzy pracodawcą i
Starostą Powiatu Bielskiego o odbycie stażu
w dn. 01.10.2004 r. ¸ 31.03.2005 r. przez
osobę bezrobotną bez nawiązywania stosunku pracy,
- opracowany przez pracodawcę "Program stażu",
który określa, że osoba bezrobotna skierowana do odbycia stażu na stanowisku referenta będzie wykonywała
archiwizację dokumentów pod nadzorem wyznaczonego opiekuna,
- zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak
przeciwwskazań do odbycia stażu,
- oświadczenie bezrobotnego o zobowiązaniu do
przestrzegania programu stażu,
- druk
"ZUS ZUA- zgłoszenie do
ubezpieczenia" osoby odbywającej staż,
- Decyzja Urzędu nr 117/10/04 z dnia 5.10.2004
r. przyznająca osobie odbywającej staż prawo do stypendium w wysokości 504,20
zł miesięcznie w okresie odbywania stażu, tj.
od dn. 1.10.2004 r. ,
Przyznane stypendium stażowe było wypłacone po
przedstawieniu przez pracodawcę list obecności za 10-12.2004 r. i 01-02.2005
r., ponadto osoba odbywająca staż wykorzystała należne jej zgodnie z art. 53
ust. 7 ustawy 2 dni wolne za każde 30 dni odbywania stażu.
Nie
wniesiono uwag w zakresie procedur stosowanych przy przyznawaniu stypendium
stażowego.
d)
przyznawanie stypendium dla bezrobotnych podejmujących dalszą naukę na
podstawie art. 55 ustawy
W
II półroczu 2004 r. do Urzędu wpłynęły 3
wnioski osób bezrobotnych o przyznanie
stypendium z powodu podjęcia dalszej nauki w szkole, z których w 1 przypadku
odmówiono przyznania stypendium ze względu
na przekroczenie wysokości dochodu na osobę w rodzinie w rozumieniu przepisów o
pomocy społecznej uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej, a 2
pozostałe rozpatrzono pozytywnie.
Szczegółowej analizy dokonano na podstawie akt
nr ZE-970-10020/Ś/04. Osoba, która od
dnia 18.08.2004 r. była zarejestrowana w Urzędzie jako osoba bezrobotna, od października 2004 r. podjęła naukę w
Policealnym Studium Biznesu i Administracji w Białymstoku. W dniu 28.10.2004 r. złożyła wniosek o
przyznanie stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki, do którego
dołączyła zaświadczenie wystawione przez
szkołę , potwierdzające kontynuowanie nauki oraz oświadczenie o osiąganych
dochodach ( netto ) w rodzinie z
miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. Ponadto w aktach znajduje się
wypełnione przez bezrobotną "Oświadczenie osoby bezrobotnej ubiegającej się o
przyznanie prawa do stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki". Urząd w
decyzji z dnia 3.12.2004 r. orzekł o przyznaniu stypendium od dnia 2.10.2004 r.
w wysokości 201,70 zł miesięcznie.
Powyższa decyzja jest zgodna z art. 55,
stypendium zostało wypłacone w wysokości 40% zasiłku dla bezrobotnych.
Kontrolowana dokumentacja nie budzi zastrzeżeń.
e) organizacja
prac interwencyjnych i robót
publicznych na podstawie art.51 i art. 57 ustawy
Powyższa tematyka realizowana jest w Dziale Rynku Pracy. O organizację
prac interwencyjnych ubiegały się m.in.: Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe,
Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim. Zatrudniono w ramach prac
interwencyjnych 107 osób, w tym 20 osób
w II półroczu 2004 r. i
wydatkowano z FP na refundację kosztów ich zatrudnienia kwotę 209 400
zł, w tym - 74 400 zł w II półroczu
2004 r. Praca była wykonywana m.in. na
stanowiskach : malarz, robotnik gospodarczy, sprzątaczka, goniec, portier.
Analizy prawidłowości finansowania prac
interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr: RP.9402-20 i
RP.9402-26/04, z których omówiono szczegółowo organizację prac interwencyjnych
przez Urząd Gminy - akta nr RP.9402-26/04 .
Urząd gminy złożył w dniu 29.09.04r. wniosek o
organizację prac interwencyjnych dla 2 osób bezrobotnych na stworzone
stanowisko robotnik gospodarczy na okres 01.10.04r. ¸ 31.12.04r. Wniosek zawierał m.in.:
oznaczenie prawne prowadzonej działalności, Nr REGON-u i NIP-u, informację o
proponowanym wynagrodzeniu. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w
dniu 30.09.04 r. z Urzędem Gminy mowę Nr 31/PI/2004 w sprawie organizowania i
finansowania prac interwencyjnych na okres 3 miesięcy i zwrot poniesionych
kosztów na wynagrodzenie ( 400 zł ) oraz składki na ubezpieczenie społeczne w
wysokości 17,23% od refundowanej kwoty. Ponadto organizator zobowiązał się do
dalszego zatrudnienia tych osób po zakończeniu prac interwencyjnych. Bezrobotni w ramach prac interwencyjnych
zatrudnieni zostali na podstawie umów o pracę na okresy: 1.10.04r. do 31.12.04
r. Refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne realizowana była
przez Urząd po złożeniu przez organizatora prac interwencyjnych wniosku wraz z
kopiami list obecności, wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne.
W aktach znajdują się umowy o pracę zawarte z bezrobotnymi na okresy :1.01.2005
r.¸30.06.2005 r. i
1.01.2005 r. ¸30.04.2005 r., co jest
potwierdzeniem realizacji warunków umowy przez organizatora prac
interwencyjnych.
Natomiast w zakresie organizacji
robót publicznych przez Urząd ustalono
na podstawie Rejestrów ofert w sprawie
organizacji robót publicznych finansowanych
z FP ,że w II półroczu
2004 r. pracodawcom wypłacono 140.400 zł refundacji za 50 osób
zatrudnionych w ramach robót publicznych. Organizatorami robót
publicznych było 13 pracodawców:
Urząd Gminy w Boćkach, Urząd Miasta w Bielsku Podlaskim, PUP w Bielsku
Podlaskim, Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim, Urząd Gminy w
Brańsku, Urząd Gminy w Rudce, Urząd
Miasta w Brańsku, SPZOZ w Bielsku Podlaskim, Urząd Gminy w Orli, Starostwo
Powiatowe w Bielsku Podlaskim, Urząd Gminy w Bielsku Podlaskim, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w
Bielsku Podlaskim, Stowarzyszenie "Raj" w Bielsku Podlaskim.
Analizy prawidłowości finansowania robót
publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr, RP 9407-4/04 RP 9407-10/04 z których omówiono szczegółowo
nr RP 9407-10/04:
Starostwo Powiatowe w Bielsku Podlaskim w dniu
29.11.2004 r. złożyło do Urzędu wniosek o skierowanie 1 bezrobotnego do wykonywania robót
publicznych, w okresie od
1.12.2004r. do 31.05.2005r.
Na
podstawie analizy dokumentów ustalono,
że wnioski o refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki
na ubezpieczenie społeczne składano w
okresach miesięcznych, dołączając do nich kopie list płac, kopie list
obecności, kopie dokumentów określających opłacanie składek na ubezpieczenie
społeczne, w terminie do 20-tego dnia następnego miesiąca za miesiąc, za który
przysługuje refundacja.
Wnioski o refundację są sprawdzane pod względem
formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników Urzędu,
o czym świadczą adnotacje w aktach. Daty widniejące na dyspozycjach przelewu
znajdujących się w aktach świadczą o dokonaniu refundacji zgodnie z zapisami w
umowie zakresie organizacje robót publicznych.
Nie wniesiono uwag w zakresie finansowania prac
interwencyjnych i robót publicznych.
f) refundacja
wynagrodzeń i składek
na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników
zatrudnionych w celu przygotowania
zawodowego na podstawie art. 139 ust. 7 ustawy .
Zadania z w/w zakresu w Urzędzie realizowane są w Dziale
Finansowo-Księgowym.
W II półroczu 2004r. zgodnie z art. 139 ust. 7
ustawy Urząd refundował pracodawcom,
zgodnie z umowami zawartymi do dnia 1 sierpnia 2004r., wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie
społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę w
celu przygotowania zawodowego. Na podstawie wydanych 196 decyzji pracodawcom w
ramach refundacji ze środków FP wypłacono 71 707,51 zł. Rejestry decyzji dotyczących refundacji
kosztów związanych z zatrudnianiem młodocianych pracowników w celu
przygotowania zawodowego prowadzone są w Urzędzie w systemie informatycznym
PULS.
Stosowane procedury oceniono na
losowo wybranych aktach dot. 2 pracodawców, którym na podstawie decyzji o nr:
330, 331 i 332 oraz decyzji o nr: 322, 323, 324, 325 i 337 refundowano wynagrodzenia wypłacane
młodocianym pracownikom oraz składki na ubezpieczenia społeczne od
refundowanych wynagrodzeń.
Na podstawie w/w akt ustalono, że pracodawcy,
celem uzyskania refundacji ze środków FP składali wnioski, zawierające m.in.:
dane pracodawcy; dane młodocianych, których dotyczy wniosek; okres, którego
dotyczy refundacja; koszt należnej refundacji. Do wniosków dołączali
"Deklaracje rozliczeniowe ZUS P DRA" na potwierdzenie, że za ujętych we wniosku
młodocianych odprowadzane były składki na ubezpieczenia społeczne, kopie list
płac, list obecności. Refundacji wypłaconych kwot dokonywano zgodnie z zapisami
umów o refundowaniu wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych
w celu przygotowania
zawodowego.
Nie
wniesiono uwag w zakresie refundacji
wynagrodzeń i składek
na ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych w celu
przygotowania zawodowego.
6. Inicjowanie , organizowanie i
finansowanie projektów lokalnych i
innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych ( art.9 ust.1 pkt 8 ustawy)
Zadanie będące przedmiotem
kontroli realizowane są w Dziale Rynku Pracy. Po raz pierwszy w 2004r. Urząd
był wnioskodawcą poniżej wymienionych projektów współfinansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego - " Rozwój Zasobów Ludzkich, które opracowane i realizowane były przez Urząd wspólnie z końcowym beneficjentem
Wojewódzkim Urzędem Pracy:
1.Projekt "Młodzież na rynku
pracy - aktywny start zawodowy"
Projekt realizowany w okresie od 1 kwietnia do 31 grudnia
2004r.Grupę docelową projektu stanowiły osoby bezrobotne do 25 roku życia. 51
osób zostało objętych poradnictwem zawodowym , z tego 11 osób skierowano na
szkolenie zawodach : glazurnik, drwal i kasjer- sprzedawca, a dla 40 osób
bezrobotnych zorganizowano staż.
Na realizację projektu Urząd
wykorzystał kwotę 143.300 zł , zaś efektywność zatrudnienia po zakończeniu
programu wyniosła 50%.
2. Projekt "Aktywizacja zawodowa
- szansa na powrót na rynek pracy"
W projekcie realizowanym w okresie od 1 kwietnia do 31 grudnia 2004r.
uczestniczyły osoby zagrożone długotrwałym bezrobociem. 56 osób objęto
poradnictwem zawodowym, z czego 14 skierowano na szkolenie zawodowe: kasjer -
sprzedawca, przewóz rzeczy, natomiast 42 osoby znalazły zatrudnienie w ramach
prac interwencyjnych.
Na realizację projektu Urząd wykorzystał środki finansowe w wysokości
121.000 zł, natomiast efektywność programu wyniosła 70,6%.
3. Projekt " Bilet na rynek pracy"
Realizację projektu rozpoczęto 15 października 2004r., natomiast
zakończenie nastąpić ma 31 lipca 2005r.
Projekt opracowany i realizowany jest pod nadzorem PARP-u. Urząd złożył wniosek o
udzielenie dotacji na projekt w ramach PHARE 2002 " Promocja wzrostu
zatrudnienia wśród młodzieży". Przystąpienie do tego projektu było możliwe poprzez
zaangażowanie 40% środków własnych
Urzędu w wysokości 70.000 zł. Natomiast na realizację projektu wstępnie
została powiatowi przyznana dotacja w kwocie 21.750Euro. Środki pozwoliły na zorganizowanie
w 2004r.dwóch kursów zawodowych dla 22 osób bezrobotnych i 30
pięciomiesięcznych staży zawodowych dla bezrobotnych , które rozpoczęły się 1
stycznia 2005r.
Ponadto w trakcie kontroli ustalono , że powiat bielski uczestniczył w
realizacji n/w programów:
1." Program działań dla
realizacji zadań związanych z obsługą Zintegrowanego Systemu Zarządzania i
Kontroli oraz zwiększających umiejętności ułatwiające zatrudnienie i
utrzymanie pracy ".
Program realizowany był
w okresie od 1.04 - 31.07.04 w wyniku
porozumień zawartych między Ministrem Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, a Agencją Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa oraz porozumienia
zawartego pomiędzy Starostą Bielskim i Dyrektorem Podlaskiego Oddziału Regionalnego
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. 42 osoby uczestniczące w
programie zostały zatrudnione w ramach prac interwencyjnych w Biurze Terenowym
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Na realizację programu wykorzystano środki finansowe Funduszu Pracy w
kwocie 76.880 zł
2. Program "Doradca rolny w
gminie"
Program realizowany w
okresie od 15.03 - 31.12 2004r. w wyniku porozumienia zawartego między
Ministrem Gospodarki , Pracy i Polityki Społecznej, a Ministrem Rolnictwa i
Rozwoju Wsi miał na celu aktywizację zawodową bezrobotnej młodzieży poprzez realizację zadań związanych
z pomocą rolnikom zamieszkałym w gminach, ubiegającym się o środki z funduszy
Unii Europejskiej.
W programie uczestniczyło łącznie 28 osób, w tym 14 osób odbyło staż, 9
osób zatrudnionych w ramach robót publicznych i 5 osób w ramach prac
interwencyjnych. Na realizację programu wykorzystano kwotę 97.420 zł
7.
Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów
deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na
potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia ( art. 9 ust.1
pkt 9 ustawy ).
Powyższe zadanie
realizowane jest w dziale Organizacyjno - Administracyjnym. Kontrolującym
przedstawiono Teczkę KO 0231 -
Statystyczne opracowanie dotyczące stanu bezrobocia i przeciwdziałaniu
bezrobociu, w której znajdują się wszystkie sprawozdania z zakresu rynku pracy.
Z informacji uzyskanych
od Kierownika Działu wynika, że Urząd
przygotowuje, głównie na rzecz
Wojewódzkiego Urzędu Pracy:
- MELDUNKI
dotyczące powiatowego rynku pracy, z których jeden przedstawia poziom
bezrobocia na piętnasty dzień roboczy, a drugi na koniec danego miesiąca.
- SPRAWOZDANIA
MP i PS - 01 o rynku pracy sporządzane na koniec każdego miesiąca oraz
załączniki do tych sprawozdań: zał. nr 1- bezrobotni według czasu pozostawania
bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy, zał. nr 2- bezrobotni
według rodzaju działalności ostatniego miejsca pracy oraz oferty pracy, zał. nr
3- bezrobotni oraz oferty pracy według zawodów i specjalności, zał. nr 4 -
poradnictwo zawodowe pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie
bezrobotnych i poszukujących pracy, staż i przygotowanie zawodowe w miejscu
pracy, zał. nr 5- bezrobotni zamieszkali na wsi według czasu pozostawaniu bez pracy,
wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy, zał.nr. 6 -aktywne programy rynku
pracy, zał.nr 7- bezrobotni według gmin
sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.
-
SPRAWOZDANIE MP i PS -02 o dochodach i
wydatkach Funduszu Pracy (sporządzany do 8 -dnia roboczego każdego m-ca),
- INFORMACJE przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec
każdego kwartału.
Kontrolujące nie wniosły uwag do
sporządzanej sprawozdawczości oraz terminowości jej przekazywania.
8.Współpraca z gminami w
zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach
poradnictwa zawodowego i szkoleniach , organizacji robót publicznych oraz
zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów ( art. 9 ust.1 pkt 12
ustawy)
Ustalono, że Urząd w ramach współpracy z partnerami rynku pracy 15 listopada 2004r. zawarł z Fundacją Rozwoju Regionalnego w
Białymstoku porozumienie w sprawie współdziałania w zakresie
bezpłatnych usług informacyjnych
i doradczych z przedsiębiorczości skierowanych do młodzieży wchodzącej na rynek pracy oraz osób
bezrobotnych zainteresowanych rozpoczęciem
działalności gospodarczej.
W ramach porozumienia FRR zobowiązała się do:
- przeprowadzania bezpłatnych zajęć
aktywizujących z zakresu przedsiębiorczości z młodzieżą uczestniczącą w programie "Bilet na rynek pracy " -
współfinansowany ze środków programu UE Phare 2002 realizowanego po nadzorem
PARP
- prowadzenie bezpłatnych usług doradczych
indywidualnych dla osób bez robotnych zainteresowanych rozpoczęciem działalności
gospodarczej.
W
trakcie kontroli ustalono, że w II półroczu 2004r. Urząd dysponował 395 ofertami pracy niesubsydiowanej, na które
wydanych zostało 445 kart referencyjnych , natomiast pracę podjęło 91 osób , co
stanowi 36,4% efektywności. Urząd zorganizował w analizowanym okresie 5 giełd
pracy , na których pozyskano 117 miejsc pracy. Ostatecznie pracę podjęło 51
osób.
Wśród ofert pracy w ramach zatrudnienia
subsydiowanego przeważały ofert pracy w następujących branżach: handel - 125
ofert ( kasjer, sprzedawca, magazynier),budownictwo - 83 oferty ( murarz
-tynkarz, zbrojarz, stolarz),produkcja- 79 ofert, usługi- 47 ofert (krawcowa,
obsługa hotelowa, mechanik pojazdów samochodowych, nauczyciele- głównie jeżyków
obcych- 13 ofert , służba zdrowia - 6 ofert.
Ustalono, że w II półroczu wzrosła znacząco
liczba ofert pracy w handlu, co było związane z uruchomieniem na terenie miasta
2 marketów. Ponadto sukcesywnie pracodawcy poszukują wykwalifikowanych
robotników budowlanych , a także istnieje duże zapotrzebowanie na kierowców ktg
C+ E, D, operatorów sprzętu ciężkiego. Systematycznie wzrasta liczba
miejsc pracy dla młodych osób z
wykształceniem średnim i wyższym znającym języki obce, obsługę komputera z
Internetem.
Urząd w
II półroczu 2004r. dysponował również ofertami pracy subsydiowanej : staże,
prace interwencyjne oraz roboty publiczne, do których skierowano 170 osób bezrobotnych.
W celu pozyskania ofert pracy pośrednicy Urzędu złożyli 70 wizyt, w wyniku
których pozyskano 30 miejsc
subsydiowanych oraz 40 miejsc niesubsydiowanych.W wyniku realizacji
pozyskanych ofert pracę podjęły 54 osoby, efektywność wyniosła 77 %.
Wszystkie oferty pracy , jakimi dysponuje Urząd
udostępniane są do ogólnej wiadomości na
tablicach ogłoszeń i w lokalnej prasie.
Ponadto informacje w tym zakresie można znaleźć na stronie internetowej Urzędu http://
pupbp.pdt.pl, na której umieszczane są oferty pracy z terenu powiatu,
Polski i zagranicy.
9.
Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego państw , o których mowa w
art.1 ust.3 pkt 2 lit.a i b w zakresie świadczeń dla bezrobotnych , w tym
realizowanie decyzji , o których mowa w art.8.ust.1 pkt 8 lit.c 9 art.9 ust.1
pkt 15 ustawy).
Zadanie powyższe realizowane jest w Dziale Ewidencji i Świadczeń .
Kontroli poddano dokumentację o numerach : ZE-5200-7718 i
ZE-970-9881, z której wynika, że 2 osoby
bezrobotne w analizowanym okresie
podjęły pracę w Szwecji i Wielkiej Brytanii w ramach swobodnego
przepływu pracowników między państwami . W aktach znajdują się kserokopie
przesłanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku formularza E-303/2
będącego potwierdzeniem rejestracji bezrobotnych i podjęcia pracy w tych
krajach. W części formularza , gdzie wypełnia instytucja w państwie , w którym
osoby bezrobotne podjęły pracę widnieje
pieczątka instytucji ds. zatrudnienia oraz data rejestracji i data pobierania świadczenia dla
bezrobotnych za granicą .
Ponadto w aktach znajdują się pisma WUP
informujące Urząd, że osoby bezrobotne
zgłosiły się do instytucji właściwej ds.
zatrudnienia ,gdzie zostały zarejestrowane jako poszukujące pracy i że pobierają zasiłek dla bezrobotnych.
W kontrolowanej dokumentacji znajduje się
także kopia formularza E- 303/5
wystawionego przez instytucję w państwie, w którym osoba bezrobotna została
zarejestrowana . W formularzu określony
jest okres za jaki dokonano wypłaty
świadczenia dla bezrobotnych.
Nie wniesiono zastrzeżeń do sposobu prowadzenia
dokumentacji w kontrolowanym zakresie.
10.Realizacja zadań
wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o
których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w szczególności realizowanie zadań
z zakresu udziału w sieci EURES, w tym świadczenie usług EURES we współpracy z
ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa, związkami
zawodowymi i organizacjami pracodawców, ( art. 9 ust 1 pkt 16 ustawy ).
Ustalono że zadania z
zakresu EURES realizowane
są przez doradcę zawodowego - specjalistę ds. szkoleń w Dziale Rynku
Pracy. Celem sieci EURES jest umożliwienie dostępu do informacji
poszukującym pracy i pracodawcom oraz doradztwo ułatwiające przepływ siły
roboczej , wymiana informacji
między partnerami sieci. Usługi w ramach EURES realizowane przez Urząd obejmują w
szczególności: udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w
uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego przepływu
pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy
w pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z
pracodawcami, informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem
występujących tam zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
Ustalono, że wszystkie oferty pracy Urząd
otrzymuje na piśmie za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.
Pierwsza oferta pracy wpłynęła do
Urzędu 12.05. 2004r. i dotyczyła
zapotrzebowania na opiekunki nad osobami starszymi w zakładach opiekuńczych w
Wielkiej Brytanii. Ogółem w 2004r.
wpłynęło 84 ofert deklarujących przyjęcie 723 pracowników do pracy w
:Wielkiej Brytanii, Islandii, Irlandii, Słowenii, Hiszpanii, Czechach oraz
na Litwie ,Cyprze, Malcie.
Pracodawcy zagraniczni zgłaszali zapotrzebowania
na pracowników budowlano- wykończeniowych (murarz, tynkarz, malarz, pracownik
budowlany, glazurnik, osoby do obsługi zakładów opiekuńczych, pracowników
produkcyjnych w zakładach mięsnych, elektryków, mechaników, tokarza, frezera
dentysty, kelnera, barmana, pokojówki.
Każda z powyższych ofert oprócz wymogów
zawodowych zawierała wymóg znajomości języka angielskiego, rosyjskiego,
litewskiego.
Kontrolującym została okazana dokumentacja oznakowana RP- 9301-4 Ewidencja ofert pracy pozyskanych z EURES , z której wynika, że Urząd od w
okresie od maja do grudnia 2004r.
pozyskał 68 ofert pracy. Na podstawie
ofert otrzymanych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy sporządzane były "fiszki" ofert
z logo i umieszczane na tablicach informacyjnych przeznaczonych tylko do publikacji ofert pracy
w ramach EURES. Na stronie
internetowej Urzędu zainteresowani bezrobotni , bądź poszukujący
pracy mogą znaleźć bazę ofert
pracy krajach Unii Europejskiej.
Ponadto na stronie internetowej
bezrobotny znaleźć może wzór CV, który po wypełnieniu przesyła do WUP. Znajdują się tam
również informacje o warunkach życia i pracy w
krajach UE, które ułatwią
dostęp do informacji o prawie pracy, ustawodawstwie socjalnym, wzajemnym uznawaniu kwalifikacji zawodowych , systemie
opieki zdrowotnej. Dane o rynku
pracy dotyczą informacji na temat stanu trendów
na rynku pracy w podziale na
regiony , sektory działalności , kwalifikacje pracowników oraz informacji na temat nadwyżek czy
niedoborów zatrudnienia i dostępu
do danego rynku pracy w okresie
przejściowym.
W
wyniku kontroli ustalono, że asystent EURES prowadzi bazę osób zainteresowanych
pracą za granicą ,którzy wypełniają Ankietę osoby bezrobotnej wyrażającej gotowość
podjęcia pracy za granicą. Z ewidencji wynika, że 30 osób bezrobotnych zadeklarowało
chęć wyjazdu za granicę .
Nie
wniesiono uwag do sposobu prowadzenia przez Urząd zadań z zakresu świadczenia usług EURES.
Jednakże
należałoby w ramach współpracy z
Wojewódzkim Urzędem Pracy ustalić
zasady przepływu informacji w zakresie docelowego
skorzystania z zagranicznej
oferty pracy przez bezrobotnego. Brak takiej
informacji nie pozwala na ustalenie ile osób zarejestrowanych w Urzędzie skutecznie podjęło pracę w ramach ofert pracy
EURES
11.
Badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z
postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca ( art. 9 ust.1 pkt 17
ustawy)
Kontroli poddano dokumentację związaną
z prowadzonym w Dziale Rynku Pracy postępowaniem
o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca gromadzone są w teczce aktowej RP.9309 - "Informacja dotycząca możliwości
zabezpieczenia potrzeb kadrowych pracodawcy oraz sytuacji na lokalnym rynku
pracy". W spisie spraw odnotowano 10 pozycji,
z czego 6 dotyczy II półrocza 2004 r.
Ustalono, że pracodawcy składali w Urzędzie wypełnione formularze
"Zgłoszenie wolnego miejsca zatrudnienia lub przygotowania zawodowego", w których informowali o zapotrzebowaniu na
pracowników w zawodach: nauczyciele języka niemieckiego i angielskiego oraz
dyrygenta chóru. Celem zabezpieczenia
zgłaszanych potrzeb w Urzędzie analizowano rejestry osób bezrobotnych oraz
poszukujących pracy oraz umieszczano stosowne ogłoszenia na tablicach
informacyjnych w budynku Urzędu . W
przypadku braku właściwych kandydatów Urząd w formie pisemnej informował o tym
zainteresowanych pracodawców.
Nie
wniesiono uwag w zakresie badania i analizowania sytuacji na lokalnym rynku
pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca.
12.Organizowanie i
finansowanie szkoleń pracowników
powiatowego urzędu pracy
urzędu pracy. ( art.9 ust. 1 pkt 18 ustawy).
W II półroczu 2004 r. odbyło się 15 szkoleń,
którym objęto 18 pracowników Urzędu w zakresie poniższych tematów:
- Pomoc
publiczna świadczona przez urzędy pracy w świetle obowiązujących
przepisów.
- Szkolenia
dla liderów klubu pracy z zakresu programu Klub Pracy.
- Prawo
zamówień publicznych,
- szkolenie
doradców zawodowych w zakresie projektowania przedsięwzięć rynku pracy
finansowanych z EFS,
- Kompania
promocyjno - szkoleniowa w zakresie ustawy o zatrudnieniu socjalnym
- Psychologia
kontaktu z trudnym interesantem i pokonywanie stresu.
- Poradnictwo
zawodowe przez telefon,
- Szkolenia
dla Powiatowych asystentów EURES.
- Stosowanie
i interpretacja Zestawu do Samobadania J.L.Hollanda.
- Szkolenie
z zakresu przygotowania wniosków do funduszy strukturalnych Unii
Europejskiej.
- Sprawozdawczość
i wypełnianie wniosku beneficjenta o płatność.
- Szkolenie
doradców zawodowych w zakresie projektowania przedsięwzięć rynku pracy
finansowanych z EFS.
- Szkolenia
nt. ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz organizacjach pożytku publicznego
i wolontariacie.
- Pomoc
publiczna w zakresie zatrudnienia.
- Efektywne
wykorzystanie środków finansowych na realizację projektów rynku pracy w
2005r.
Organizatorem powyższych szkoleń był:
- WUP w
Białymstoku,
- Centrum
Kształcenia Praktycznego w Bielsku Podlaskim,
-
Fundacja Fuga Mundi,
-
Zamojskie Stowarzyszenie Edukacji i Pomocy Socjalnej w Zamościu.
Ogółem koszty szkolenia pracowników Urzędu w II półroczu 2004r. wyniosły 11.803.00
zł.
Niniejszy
protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach , z których
1 otrzymał Dyrektor Powiatowego
Urzędu Pracy w Bielsku
Podlaskim.
Jednocześnie Dyrektora Urzędu
poinformowano o :
1. przysługującym prawie
zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień
co do zawartych w
protokole ustaleń -
w ciągu 7
dni od dnia
podpisania protokołu.
2. przysługującym prawie
odmowy podpisania protokołu
z kontroli z jednoczesnym
obowiązkiem złożenia pisemnych
wyjaśnień co do
przyczyny odmowy.
Dyrektor
Powiatowego Urzędu
Pracy
w Bielsku Podlaskim
/-/ Beata Dawidziuk
Główny Księgowy
/-/ Anna Popławska
|
Przeprowadzający
kontrolę :
/-/ Elżbieta Czurak
- kierownik oddziału -
/-/ Ludmiła Borowik
- starszy inspektor wojewódzki
-
/-/ Irena Szaruta - starszy inspektor
wojewódzki
/-/ Małgorzata
Czerniawska - inspektor wojewódzki
|
Białystok, 26 kwietnia
2005r.