Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093524   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Pomocy Społecznej w Białowieży. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKKI

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Białowieży, ul. Centura 2 -  przeprowadzonej w dniach 5 i 10 maja 2005 roku.

Dom Pomocy Społecznej w Białowieży prowadzony jest przez powiat hajnowski. Adres Domu: 17-230 Białowieża, ul. Centura 2. Dom przeznaczony jest osób przewlekle somatycznie chorych. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pan Mikołaj Golonko.

Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia  Nr  199 z dnia 4 maja br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1/ stopień realizacji programu naprawczego,

2/ struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych

w okresie od 01.01.2003 r. do 30.04.2005 r.

Ustalenia kontroli

I.                    Realizacja programu naprawczego.

W maju 2001 roku w wyniku prac remontowych dachu budynku Domu Pomocy Społecznej w Białowieży doszło do pożaru. Zniszczeniu uległa bardzo duża część budynku. Prace remontowe rozpoczęto w 2002 roku. W grudniu 2003 r. mieszkańcy wprowadzili się do odbudowanych pomieszczeń. Obecnie Dom może zapewnić opiekę 92 osobom. Na dzień kontroli w Domu przebywało 65 mieszkańców.

Z przedłożonej przez Dyrektora Domu w dniu 23.06.2004 r. analizy programu naprawczego Domu, dokonanej po pożarze budynku wynikało, że odbudowana część budynku Domu spełnia wszystkie standardy a remontu - modernizacji wymagają pokoje w starej części budynku. Prace w starej części zaplanowano w programie naprawczym na 2004r. Ponadto Dom nie posiada wymaganych standardów w zakresie wskaźnika zatrudnienia w dziale terapeutyczno-opiekuńczym. Osiągnięcie wymaganego wskaźnika zatrudnienia w w/w dziale zaplanowano na kolejne lata, z tego na okres objęty kontrolą założono zatrudnienie 2 osób w 2004 r oraz 2 osób w 2005roku.

W trakcie kontroli ustalono, że Dom Pomocy Społecznej w Białowieży zlokalizowany jest w trzy kondygnacyjnym budynku bez barier architektonicznych, z zainstalowanymi systemami: przyzywowo-alarmowym i alarmowo-przeciwpożarowym. W budynku są dwie windy, z których mieszkańcy mogą samodzielnie korzystać. Na korytarzach zamontowane są uchwyty ułatwiające poruszanie się osobom mniej sprawnym.

Odbudowany obiekt spełnia wymagane standardy (załącznik nr 1). Pokoje mieszkańców są 2 i 3 osobowe z pełnym wyposażeniem, tj. szafka nocna, szafa ubraniowa, krzesła, stół, lampki nocne. Przy każdym z pokoi są łazienki (prysznic, sedes, umywalka) dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na każdej kondygnacji znajduje się kuchenka pomocnicza, łazienka z wanną, sala dziennego pobytu, podręczne pomieszczenie do prania i suszenia, ogólnodostępna łazienka damska i męska.

W podpiwniczeniu Domu tzw. niski parter zlokalizowana jest część rehabilitacyjna, sala gimnastyczna, pomieszczenie pro-morte. Na pomieszczenia rehabilitacyjne składa się gabinet magnetoterapii, wyposażony min. w magnetronik, lampę SOLUX, bioptron, lasery, gabinet, w którym przeprowadzane są inhalacje oraz okłady z parafiny, gabinet masażu.

Na parterze znajduje się stołówka, gabinet lekarski, sala terapii zajęciowej, palarnia. Na III piętrze znajduje się kaplica ekumeniczna oraz pokoje administracyjne.

W trakcie kontroli stwierdzono, ze odnowione zostały pokoje mieszkalne w starej części budynku.

II. Struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym DPS w skład Domu wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska:

1)      sekcja finansowa,

2)      dział medyczno-rehabilitacyjny (w skład którego wchodzą: pielęgniarki, asystent-lekarz, specjalista ds. psychoterapii, dietetyk),

3)      dział terapeutyczno-opiekuńczy (w skład którego wchodzą: opiekunki, pokojowe, kapelani, instruktor k.o., psycholog, pracownik socjalny, instruktor terapii zajęciowej),

4)      dział administracyjno-gospodarczy,

5)      samodzielne stanowisko ds. organizacyjno-kadrowych,

6)      radca prawny,

7)      samodzielne stanowisko ds. BHP.

Na dzień kontroli w DPS zatrudnionych było 50 osób w tym 45,5 w przeliczeniu na pełne etaty. W dziale medyczno-rehabilitacyjnym i terapeutyczno-opiekunczym zatrudnione byłe 32 osoby (w przeliczeniu na pełne etaty 29,75) tj. 2 kierowników działu, 2 starszych opiekunów, 2 opiekunów, 2 kapelanów, 7 starszych pokojowych, 2 pokojowe, p. o. Terapeuty zajęciowego, p. o. pracownika socjalnego, starszy instruktor ds. k-o, lekarz psychiatra, dietetyczka, 9 starszych pielęgniarek, pielęgniarka, co daje wskaźnik zatrudnienia 0,32.

W trakcie kontroli ustalono, że kwalifikacje pracowników zatrudnionych w Domu określone zostały w załączniku nr 3 "Tabela stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników Domu" do Zarządzenia Nr 11/2004 z dnia 16.08.2004 r. Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Białowieży w sprawie ustalenia Regulaminu Wynagradzania pracowników Domu Pomocy Społecznej w Białowieży. Należy stwierdzić, że określone w w/w załączniku wymagania kwalifikacyjne poszczególnych stanowisk nie są zgodne z wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników jakie zakłada rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).

W trakcie kontroli sprawdzono akta 11 losowo wybranych osób tj. 34,37 % wszystkich pracowników działów: medyczno-rehabilitacyjnego i terapeutyczno-opiekuńczego. Kontroli poddano akta następujących osób  (załącznik nr 2 do protokołu).

Na podstawie kontroli losowo wybranych akt ustalono, że obowiązki pracownika socjalnego i terapeuty zajęciowego wykonują osoby nieposiadające wymaganych kwalifikacji. Zgodnie z art. 116 ustawy o pomocy społecznej pracownikiem socjalnym może być osoba, która posiada dyplom uzyskania tytułu zawodowego w zawodzie pracownik socjalny, dyplom wyższej szkoły zawodowej o specjalności praca socjalna lub ukończone studia wyższe o specjalności praca socjalna na jednym z kierunków: pedagogika, politologia, psychologia, socjologia lub nauki o rodzinie, natomiast zgodnie z cytowanym wyżej rozporządzeniem instruktorem terapii zajęciowej może być osoba, która posiada wykształcenie średnie i ukończyła policealną szkołę odpowiedniej specjalności.

W okresie objętym kontrolą 3 starsze pielęgniarki i Dyrektor Domu w dniach 4-5.09.2003 roku uczestniczyli w seminarium szkoleniowym pracowników pomocy społecznej i ochrony zdrowia zorganizowanym przez DPS KALINA w Suwałkach. Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora ze względu na brak środków finansowych (trwał remont i modernizacja po pożarze) pracownicy nie byli kierowani na szkolenia zewnętrzne.

W zakresie szkoleń wewnętrznych na każdy rok kalendarzowy opracowywany jest plan szkoleń. W trakcie kontroli ustalono, że tematyka szkoleń przeprowadzonych w 2004 roku, i tych zaplanowanych na 2005 rok ma charakter medyczny. Ponadto w drugim dniu kontroli tj. 10 maja br. rozpoczęło się w Domu dwudniowe szkolenie pn. Metody pracy z mieszkańcami dps. Szkolenie prowadzi Fundacja ORATOR z Lublina. Uczestniczy w nim 14 osób.

Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora 2 osoby, zatrudnione w dziale terapeutyczno-opiekuńczym podnosi, we własnym zakresie, swoje kwalifikacje zawodowe, tj.:

1)      starsza pielęgniarka  studiuje na I roku Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Białymstoku na kierunku praca socjalna z resocjalizacją,

2)      starszy pielęgniarz studiuje na III roku Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. Rusieckiego na kierunku fizjoterapia.

Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 1/2005.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Białowieży.

W przypadku gdy Dyrektor Domu nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.

Ponadto Dyrektorowi Domu przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Podpisy kontrolujących

1/ Ewa Feszler

2. Mieczysława Nartowicz

Mikołaj Golonko dyrektor

(podpis dyrektora Domu)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  31.05.2005 00:00:00
Data publikacji:  31.05.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  31.05.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl