PROTOKÓŁ KONTROLI
Urzędu Gminy Krynki
Kontrola została przeprowadzona 5, 6 i 9 maja 2005
roku przez starszego inspektora wojewódzkiego mgr Andrzeja Jankowskiego
na podstawie upoważnienia dyrektora Wydziału Prawnego i Nadzoru Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku (Nr 13/05 z 25 kwietnia 2005 roku).
Temat kontroli: załatwianie skarg i
wniosków obywateli oraz udostępnianie informacji publicznej.
Kontrolą
objęto okres od 1 stycznia 2004 roku do dnia kontroli.
Wójtem
gminy Krynki był od 18 listopada 2002 roku Bogusław
Marian Panasiuk.
Sekretarzem gminy był od 10
grudnia 2002 roku mgr Krzysztof Gudalewski, pełniący
jednocześnie funkcję zastępcy wójta od 14 maja 2003 roku.
Adres Urzędu: 16-120 Krynki,
ul. Garbarska 16; numer REGON: 000539609, numer NIP: 545-10-01-501.
U s t a l e n i a k o n t r o l i :
1.
Organizacja przyjmowania,
rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli.
1) Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy Krynki określił Regulamin Organizacyjny nadany zarządzeniem
Nr 22/03 wójta z 20 maja 2003 roku; dokument ten zmieniono dwukrotnie
zarządzeniami Nr 36/03 z 3 października 2003 roku i Nr 58/04 z 10 stycznia 2004
roku.
Zasady
przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania kierowanych do wójta skarg i wniosków
obywateli określono w kilku miejscach wspomnianego Regulaminu.
Najwięcej
regulacji zawierał rozdział IX Regulaminu, liczący siedem paragrafów (strony 1
i 2 akt kontroli). Zapisano tam, że w sprawach skarg i wniosków wójt przyjmuje
obywateli "w każdy czwartek w godzinach 1000 - 1400" (§
39 ust. 1), a jeżeli przypada wówczas dzień wolny od pracy - następnego dnia
roboczego (§ 39 ust. 2).
KPA w art. 253 § 3 stanowił: "Dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do
potrzeb ludności, przy czym przynajmniej raz w tygodniu przyjęcia powinny się
odbywać w ustalonym dniu po godzinach pracy", natomiast Urząd Gminy był czynny
od poniedziałku do piątku w godzinach 730
- 1530.
Pozostali
pracownicy Urzędu przyjmują obywateli w tych sprawach "w ciągu całego dnia
pracy" ( 39 ust. 3).
"Załatwienie
skargi lub wniosku powinno być poprzedzone rozpatrzeniem wszystkich
okoliczności sprawy i polegać na wydaniu poleceń lub podjęciu innych stosownych
czynności, usunięciu stwierdzonych uchybień i w miarę możliwości przyczyn ich
powstania oraz powiadomieniu w sposób wyczerpujący zgłaszającego skargę lub
wniosek o wynikach rozpatrzenia" (§ 41 ust. 1).
"Skargi
i wnioski wpływające do Urzędu, a także zgłoszone ustnie do protokołu, są
ewidencjonowane w rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez inspektora ds.
organizacyjnych, kancelaryjnych i kadrowych" (§ 42 ust. 1).
"W
przypadku wpływu skargi lub wniosku dotyczącego bezpośrednio wójta należy
niezwłocznie zgłosić skargę lub wniosek do zarejestrowania na stanowisku ds.
obsługi Rady Gminy" (§ 42 ust. 2).
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie
instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin w § 21 ust. 1 pkt 2 przewidywało
prowadzenie tylko jednego centralnego rejestru skarg i wniosków.
"Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje wójt" (§ 44); tę zasadę
zawierał również § 35, gdzie dodatkowo zaznaczono, że dotyczy to tylko
podległych pracowników.
"Skargi nie może rozpatrywać osoba, której skarga bezpośrednio dotyczy"
(§ 45 ust. 2).
"Kontrolę
sposobu i terminowości załatwiania skarg i wniosków prowadzi sekretarz" (§ 45
ust. 3).
W
rozdziale V Regulaminu (§ 15 ust. 8) do wspólnych zadań poszczególnych
stanowisk pracy zaliczono m.in. "rozpatrywanie i załatwianie
...skarg i postulatów mieszkańców gminy" (zadanie to wpisano do zakresu
czynności każdego urzędnika).
W
§ 17 Regulaminu zapisano, że do zadań sekretarza gminy należało m.in. "17)
Nadzorowanie terminowości załatwiania spraw obywateli przez Urząd".
Do
obowiązków stanowiska ds. organizacyjnych,
kancelaryjnych i kadrowych należało "prowadzenie rejestru i kierowanie do
załatwienia skarg i wniosków składanych do Urzędu" (§ 25 Regulaminu); obowiązek
ten wprowadzono do zakresu czynności doręczonego 29 września 2003 roku
pracownikowi zatrudnionemu na tym stanowisku.
Pismem
z 17 maja 2005 roku wójt wyznaczył pracownicę zatrudnioną na stanowisku obsługującym Radę Gminy do
przyjmowania i koordynowania rozpatrywania skarg i wniosków.
Żaden
z pracowników Urzędu nie posiadał w swoim zakresie czynności zadania
przyjmowania skarg i wniosków obywateli (lub przyjmowania interesantów w tych
sprawach) oraz obowiązku koordynowania rozpatrywania skarg i wniosków.
Regulamin Organizacyjny
Urzędu stanowił w § 39 ust. 3, że "Sekretarz i pracownicy Urzędu przyjmują
obywateli w sprawach skarg i wniosków w ciągu całego dnia pracy", a z § 15 ust. 8
wynikało, że wszystkie stanowiska pracy obowiązane były rozpatrywać i załatwiać
skargi i wnioski mieszkańców.
§ 94 Kodeksu pracy: "Pracodawca jest obowiązany w szczególności: 1)
zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem
wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi
uprawnieniami".
Rozporządzenie Rady
Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i
rozpatrywania skarg i wniosków (D. U. Nr 5, poz. 46):
§ 3. 1. Przyjmowanie i
koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków powierza się wyodrębnionej komórce
organizacyjnej lub imiennie wyznaczonym pracownikom.
2) Szczegółowe
zasady rozpatrywania przez Radę Gminy skarg w sprawach należących do jej
kompetencji unormowano w Statucie Gminy Krynki,
przyjętym uchwałą Nr IV/39/03 Rady z 26 marca 2003 roku (Dz.
Urz. Woj. Podlaskiego z 9 kwietnia 2003 roku Nr 35, poz. 801) i zmienionym
uchwałą Nr VI/50/03 z 24 września 2003 roku (Dz. Urz. z 16 października 2003 r.
Nr 109, poz. 2059).
W
§ 110a ust. 3 Statutu postanowiono, że "Rada Gminy dokonuje rozpatrzenia skargi
na najbliższej sesji, po zapoznaniu się w tej sprawie z opinią Komisji
Rewizyjnej...".
Nie
ustalono dni i godzin przyjmowania przez Radę obywateli w sprawach skarg i
wniosków, nie wyznaczono też konkretnej osoby (osób) do przyjmowania w imieniu
Rady skarg i wniosków.
Ponadto, nie ustalono zasad przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania
wniosków dotyczących działalności wójta i kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych, ponieważ regulacje zawarte w § 110a dotyczyły tylko skarg.
Art. 223 § 1 KPA: "Organy
państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz
organy organizacji społecznych - rozpatrują oraz załatwiają skargi i wnioski
w ramach swojej właściwości".
Art. 253 KPA:
§ 1. Organy... samorządu terytorialnego... obowiązane
są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych przez siebie
dniach i godzinach.
§ 2. Kierownicy organów
wymienionych w § 1 lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować
obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz
w tygodniu.
§ 3. Dni i godziny przyjęć
powinny być dostosowane do potrzeb ludności, przy czym przynajmniej raz w
tygodniu przyjęcia powinny się odbywać w ustalonym dniu po godzinach pracy.
3)
W holu, na parterze budynku Urzędu, wywieszono następujące ogłoszenia:
a) "Informuje się, że Wójt
Gminy lub Sekretarz Gminy przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w
czwartki każdego tygodnia w godzinach 1000 - 1400 w
siedzibie Urzędu Gminy Krynki pokój Nr 14. W
przypadku, gdy wyznaczony dzień jest dniem ustawowo wolnym od pracy, obywatele
są przyjmowani w następnym dniu roboczym" (informacja ta była zgodna z § 39
ust. 1 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu),
b) "Informuje się, że
przewodniczący Rady Gminy Krynki przyjmuje obywateli
w sprawach skarg i wniosków w środy każdego tygodnia w godzinach od 1000
do 1100 w siedzibie Urzędu Gminy Krynki
pokój Nr 16. W przypadku, gdy wyznaczony dzień jest ustawowo wolnym od pracy,
obywatele są przyjmowani w następnym dniu roboczym".
4) Stosownie do art. 253 § 4 Kpa,
powyższe informacje przekazano do wywieszenia kierownikom wszystkich jednostek
organizacyjnych gminy (przy piśmie wójta z 10 maja 2005 roku).
5) Stosownie do § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania
skarg i wniosków (D. U. Nr 5, poz. 46), w siedzibie Urzędu wywieszono informację
wskazującą pracownika
przyjmującego oraz koordynującego rozpatrywanie skarg i wniosków.
6) Założono ewidencję obywateli przyjętych w sprawach
petycji, skarg lub wniosków, jednak nie dokonano w niej żadnych wpisów.
7) Urząd dysponował drukami protokołu przyjęcia
podania, skargi lub wniosku wnoszonego ustnie; druki te uwzględniały dane
wskazane w § 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. W
analizowanym okresie nie przyjęto do protokołu ani jednej ustnej skargi lub
ustnego wniosku, nie było również przypadku wniesienia ich pocztą elektroniczną.
8) Urząd posiadał centralny rejestr skarg i
wniosków, oznaczony symbolem 0560 i kategorią A. Prowadzono go od 1973 roku.
Zgodnie
z § 42 ust. 1 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu, prowadzenie rejestru należało
do pracownika zatrudnionego na stanowisku ds. organizacyjnych, kancelaryjnych i
kadrowych (zadanie to wpisano do jego zakresu czynności).
9) Skargi oraz związaną z nimi dokumentację
przechowywano w teczce aktowej oznaczonej "0561 Rozpatrywanie skarg. Kat.
BE-5".
Przesłaną
Wojewodzie informację na temat przyjmowania i załatwiania w 2003 roku skarg i
wniosków odłożono do teczki "0563 Analizy i oceny skarg i wniosków. Kat. A".
10) Wniesione w analizowanym okresie
skargi zakwalifikowano prawidłowo, tj. według zasad określonych w art. 227 Kpa.
11) Na podstawie
rejestru oraz teczki o symbolu 0561 ustalono, że od 1 stycznia 2004 roku
wpłynęły do Urzędu dwie skargi, nie zgłoszono natomiast ani jednego wniosku.
Tematyka
oraz sposób postępowania ze skargami przedstawiały się następująco:
a) 19 kwietnia 2004 roku
bezpośrednio do Komisji Rewizyjnej wpłynęła skarga dotycząca postępowania wójta
(wypowiedzenie umowy najmu lokalu użytkowego i nieudzielenie
zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych).
W
rejestrze skarg i wniosków jako datę wpływu wpisano "18.05.2004.", ponieważ w tym dniu przewodniczący Komisji przekazał kopię
skargi do Urzędu.
Na
posiedzeniu z 10 maja Komisja rozpatrzyła skargę i przyjęła wniosek "o
przekazanie sprawy pod obrady najbliższej sesji Rady". Komisja nie sformułowała
swojej opinii co do zasadności skargi, a z protokołu
Nr 10/04 (strona 3 akt kontroli) nie wynikało, które zarzuty rozpatrzono i na
podstawie jakich dowodów.
Statut Gminy w § 110a ust. 3 stanowił: "Rada Gminy dokonuje rozpatrzenia
skargi... po zapoznaniu się w tej sprawie z opinią
Komisji Rewizyjnej".
19
maja kopię wspomnianego protokołu doręczono żonie skarżącego.
Na
sesji z 18 czerwca Rada rozpatrzyła skargę, jednak nie podjęła żadnego
rozstrzygnięcia. Z opisanej w protokole Nr X/04 (strony 4, 5 i 6 akt kontroli)
dyskusji wynikało, że w przedmiotowej sprawie istniał konflikt, a Rada nie
chciała go rozstrzygnąć.
Statut Gminy w § 110a ust. 4 stanowił: "Rozstrzygnięcie Rady w sprawie
sposobu załatwienia skargi następuje w formie uchwały".
Brak
dowodów na to, że skarżącego powiadomiono o terminach posiedzeń Komisji i Rady,
na których zamierzano rozpatrzyć wniesioną sprawę.
W aktach nie było kopii pisemnej odpowiedzi informującej zainteresowanego
o sposobie załatwienia jego skargi.
Art. 237 § 3 KPA: "O sposobie załatwienia skargi zawiadamia się
skarżącego".
Art. 238 § 1 KPA:
"Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie
organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została
załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego
osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu
skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne".
Do
skarżącego nie wysłano pisma informującego o przyczynach niezałatwienia
skargi w terminie miesięcznym i wskazującego nowy termin załatwienia.
Art. 237 KPA stanowił:
"§ 1. Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez
zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca".
§ 4. W razie niezałatwienia skargi w terminie
określonym w § 1 stosuje się przepisy art. 36 - 38".
Art. 36 KPA:
"§ 1. O każdym przypadku niezałatwienia
sprawy w terminie określonym w art. 35 organ administracji publicznej
obowiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy
termin załatwienia sprawy.
§ 2. Ten sam obowiązek ciąży
na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu
sprawy z przyczyn niezależnych od organu".
b) 20 stycznia 2005 roku
wpłynęła skarga mieszkanki Krynek dotycząca błędnego
zameldowania przez kierownika USC kilku osób na pobyt stały.
Odpowiedzi
na skargę udzielił wójt pismem z 26 stycznia informującym o bezpodstawności
zarzutów (przedstawiono w nim uzasadnienie faktyczne i prawne).
12)
Na podstawie przedłożonych akt ustalono, że nie było przypadku przekazania
skargi innym organom. Wszystkie przyjęto do załatwienia we własnym zakresie.
Żadna ze skarg nie została
wniesiona przez posła, senatora lub radnego.
13) Pierwszą z opisanych skarg
załatwiono w ustawowym terminie. Druga skarga nie została formalnie załatwiona,
a sesja Rady, na której ją rozpatrzono, odbyła się 30 dni po upływie
miesięcznego terminu wskazanego w art. 237 § 1 KPA. Pomimo przekroczenia
terminu nie poinformowano skarżącego o przyczynie zwłoki i o nowym terminie
załatwienia.
14)
Zawiadomienie o sposobie załatwienia pierwszej z opisanych skarg zawierało
wszystkie dane wymienione w art. 238 § 1 KPA. Autor drugiej skargi nie otrzymał
pisma informującego o stanowisku Rady Gminy odnośnie opisanych przez siebie
spraw.
15)
Odpowiedź na pierwszą skargę podpisał wójt, a więc osoba właściwa, nie
udzielono natomiast formalnej odpowiedzi na drugą skargę.
16)
Nie odnotowano przypadku wniesienia skargi przez osobę niezadowoloną ze sposobu
załatwienia poprzedniej skargi.
17)
W analizowanym okresie nie pociągnięto do odpowiedzialności służbowej żadnego
pracownika za niewłaściwe lub nieterminowe załatwienie skargi.
2. Udostępnianie
informacji publicznej.
1. W IX rozdziale Statutu Gminy Krynki (strona 7 akt kontroli) ustalono zasady dostępu do
dokumentów związanych z wykonywaniem zadań publicznych przez organy gminy.
Postanowiono
tam m.in., że:
-
obywatelom udostępnia się protokoły sesji i posiedzeń komisji,
rejestr uchwał Rady i zarządzeń wójta oraz rejestr interpelacji i wniosków
radnych (§ 111 ust. 1); art. 11b ust. 2
ustawy o samorządzie gminnym: "Jawność działania organów gminy obejmuje w
szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji..., a
także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym
protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy"; art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej: "Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia
do:... 2) wglądu do dokumentów urzędowych",
-
wspomniane dokumenty udostępniane są po ich formalnym
przyjęciu, "wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu" (§ 113),
-
z dokumentów można sporządzać notatki, odpisy i
wyciągi (§ 115 ust. 3),
-
wyłączenie jawności niektórych dokumentów może nastąpić tylko
w przypadkach przewidzianych ustawami (§ 114),
-
"Dokumenty są udostępniane na pisemny wniosek"- § 115 ust. 1; art. 10 ustawy o dostępie do informacji
publicznej: "1. Informacja publiczna, która nie została udostępniona w
Biuletynie Informacji Publicznej, jest udostępniana na wniosek. 2. Informacja
publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest udostępniana w formie
ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku".
2. Gmina Krynki posiadała
podmiotową stronę w Biuletynie Informacji Publicznej (pod adresem epodlasie.wipb.pl/biptest/ug-krynki/bip).
Na
łamach tego teleinformatycznego publikatora, zwanego w skrócie BIP,
zamieszczono szereg informacji wskazanych w art. 8 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 6
września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, a m.in.:
-
Statut Gminy,
-
uchwały Rady (w tym akty prawa miejscowego) i zarządzenia wójta podjęte
od początku bieżącej kadencji,
-
statuty sołectw,
-
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy, w tym zasady funkcjonowania
Urzędu, jego schemat organizacyjny oraz zadania i kompetencje poszczególnych
komórek organizacyjnych,
-
wykaz jednostek organizacyjnych gminy, ich statuty i ogólne informacje
o ich działalności,
-
wszystkie złożone dotychczas oświadczenia majątkowe radnych i
pracowników samorządowych,
-
aktualne ogłoszenia (dotyczące np. sprzedaży majątku
gminnego, inwestycji i zamówień publicznych),
-
budżety gminy na lata 2003, 2004 i 2005 oraz sprawozdania z
ich wykonania,
-
dokumenty zawierające strategie działania, plany, programy i
zamierzenia (Plan Gospodarki Odpadami Gminy Krynki na
lata 2004 - 2013, Program Ochrony Środowiska Gminy Krynki
do 2012 roku, Plan Rozwoju Lokalnego Gminy, Gminny Program Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych),
-
wykaz i wartość środków trwałych, z podziałem na
jednostki organizacyjne (według stanu na 31 grudnia 2004 roku); nie podano
powierzchni ogólnej i użytkowej budynków,
-
wysokość długu publicznego istniejącego 31 grudnia 2004
roku,
-
wzmiankę o sposobie udostępniania wiadomości publicznych nie
zamieszczonych na łamach BIP.
Do
Biuletynu nie wprowadzono projektów uchwał Rady (w tym projektów aktów prawa
miejscowego), wykazu posiadanych rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposobu
ich udostępniania, sposobu przyjmowania i załatwiania w Urzędzie Gminy
poszczególnych spraw indywidualnych (w tym sposobu przyjmowania i załatwiania
skarg i wniosków przez wójta i Radę), danych o ciężarach publicznych i
udzielonej przez gminę pomocy publicznej, innych niż środki trwałe składników
mienia komunalnego (art. 6 ust. 1 pkt 1a, 1b, 3d, 3f, 5c, 5d, 5g i 5h w związku
z art. 8 ust. 3 i 4 ustawy o dostępnie do informacji publicznej).
Nie
wykorzystano BIP do powiadomienia mieszkańców o zwołanych sesjach i
posiedzeniach komisji, o założeniach projektu budżetu gminy i wykorzystaniu
środków budżetowych oraz o polityce społecznej i gospodarczej (art. 11b ust. 2
i art. 61 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 6 ust . 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej).
3. W IX rozdziale Statutu Gminy
ustalono, że "Dokumenty z zakresu działania Rady, wójta i komisji udostępnia
pracownik w Referacie Organizacyjnym zajmujący się obsługą Rady..." (§ 112).
W
holu, na parterze budynku Urzędu, na tablicy zainstalowanej przy "kąciku
interesanta", zamieszczono następujące ogłoszenia:
a)
"Dokumenty dotyczące zadań publicznych realizowanych przez gminę, w tym
protokoły sesji i posiedzeń komisji, są dostępne w pokoju Nr 15",
b)
"Informuje się, że zbiory Dzienników Ustaw i Monitorów Polskich
udostępniane są zainteresowanym osobom w pokoju Nr 16",
c)
"Zbiór przepisów gminnych wyłożony jest do wglądu zainteresowanych osób
w pokoju Nr 15. Zbiór ten udostępnia... - inspektor
ds. obsługi Rady Gminy".
Po
przejrzeniu rejestru i zbioru przepisów gminnych stwierdzono, że w bieżącej
kadencji nie ujęto w nich uchwał Rady ustalających wysokość diet radnych, opłat
za przedszkole oraz taryf za wodę i ścieki.
Powyższych
uchwał nie uznano za akty prawa miejscowego, podczas gdy zdaniem NIK ("Wspólnota" Nr 2 z 22 stycznia 2005 r.) prawem miejscowym
są stawki opłat za świadczenia przedszkoli publicznych i stawki opłat za
świadczenie usług komunalnych o charakterze użyteczności publicznej.
W
rejestrze i zbiorze ujęto natomiast uchwały Rady dotyczące przyjęcia rocznego
budżetu gminy i jego zmiany.
4.
Urząd dysponował drukami pisemnego wniosku o udostępnienie informacji
publicznej (strona 8 akt kontroli); opracowano własny wzór takiego wniosku,
różniący się od wzoru zamieszczonego w BIP.
Nie założono rejestru
wniosków o udostępnienie informacji publicznych, ponieważ w badanym okresie nie
wniesiono ani jednego oficjalnego wniosku w tej sprawie.
Nie określono wysokości
opłat, które na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. można
pobrać od wnioskodawcy z tytułu kosztów poniesionych w związku z udostępnieniem
informacji lub przekształceniem jej w żądaną formę. Dotychczas nie było
przypadku pobrania takiej opłaty
5.
Mieszkańców gminy powiadomiono o wszystkich zwołanych sesjach Rady poprzez
wywieszenie na tablicach ogłoszeń w budynku Urzędu i w sołectwach (za
pośrednictwem sołtysów) kopii postanowień, w których przewodniczący wskazał
termin, miejsce i przewidywany porządek obrad oraz osoby zaproszone
(przykładowe postanowienie przedstawia strona 9 akt kontroli).
Statut Gminy w § 27 ust. 7 wymagał zawiadamiania mieszkańców o sesjach
Rady "w sposób zwyczajowo przyjęty", jednak nigdzie nie sprecyzowano
co to oznacza. W postanowieniach zwołujących sesję nakazano
poinformowanie mieszkańców "w formie obwieszczenia".
Postanowień w sprawie
zwołania sesji nie zamieszczono w BIP.
Nie
powiadomiono mieszkańców gminy o zwołanych posiedzeniach komisji.
Statut gminy zawierał
następujące postanowienia:
"W posiedzeniach Komisji
Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby" (§ 91
ust. 4),
"Do posiedzeń komisji
stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej" (§
71 ust. 2).
Art. 11b ustawy o samorządzie gminnym: "Jawność działania organów gminy
obejmuje w szczególności prawo obywateli do... wstępu
na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji...".
Statut Gminy nie wskazywał
sposobu podawania do wiadomości publicznej informacji o najbliższych
posiedzeniach komisji.
Zgodnie
z § 30 Statutu Gminy, na sali obrad sesyjnych wyznaczono miejsca dla
publiczności.
Przewodniczący Rady zawiadamiał sołtysów o zwołanych
sesjach przesyłając im pocztą, listami zwykłymi, takie same zawiadomienia,
które otrzymali radni (strona 10 akt kontroli przedstawia zawiadomienie
dotyczące zwołania XV sesji).
Nie
dołączono do nich projektów uchwał i innych przygotowanych materiałów.
Postanowienia
przewodniczącego Rady o zwołaniu sesji nie przewidywały odrębnego zapraszania
(zawiadamiania) sołtysów.
Art. 37a ustawy o samorządzie gminnym mówił: "Przewodniczący rady gminy
jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak
radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji
rady gminy".
Art. 20 ust. 1 tej ustawy
stanowił: "Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z
projektami uchwał".
§ 27 ust. 2 Statutu Gminy:
"Przygotowanie sesji obejmuje: ...3) zapewnienie
dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących
poszczególnych punktów porządku obrad".
6.
Z otrzymanych wyjaśnień wynikało, że sekretarz gminy wprowadzał informacje do
BIP, a przygotowywali je poszczególni pracownicy - każdy w zakresie
prowadzonych przez siebie spraw; obowiązków tych nie zapisano jednak w ich
zakresach czynności.
Żaden z pracowników Urzędu
nie posiadał w swoim zakresie czynności zadań (obowiązków) dotyczących:
-
prowadzenia BIP, w tym aktualizacji zamieszczonych tam
informacji i wprowadzania nowych,
-
opracowywania (przygotowywania) informacji , które w myśl
przedmiotowej ustawy powinny być zamieszczone w BIP,
-
udostępniania informacji publicznej (w tym dokumentów
urzędowych) na wniosek zainteresowanych osób.
Z
zakresu czynności sekretarza wynikało, że do jego obowiązków należało m.in.:
"5.
Kierowanie pracą Urzędu w czasie nieobecności wójta",
"12.
Prowadzenie zbioru przepisów prawnych",
"15.
Zapewnienie skutecznego sposobu publikacji prawa miejscowego, obwieszczeń oraz
wszelkich informacji o charakterze publicznym na terenie gminy",
"17.
Nadzorowanie terminowości załatwiania spraw obywateli przez Urząd".
Wójta Gminy Krynki
poinformowano o prawie zgłoszenia kontrolującemu - przed podpisaniem protokołu
- umotywowanych zastrzeżeń do zawartych w nim treści oraz o prawie złożenia
zarządzającemu kontrolę, w ciągu 7 dni od podpisania protokołu, pisemnych
wyjaśnień do przedstawionych w nim ustaleń.
Na tym protokół zakończono i
podpisano bez zastrzeżeń.
Niniejszy protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z czego jeden otrzymuje Wójt Gminy jako kierownik kontrolowanej
jednostki.
O niniejszej kontroli dokonano wpisu w książce
kontroli Urzędu Gminy na pozycji 4 w 2005 roku.
Wójt Starszy
Inspektor Wojewódzki
/-/ Bogusław Marian Panasiuk /-/ Andrzej Jankowski