Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093002   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Środowiskowego Domu Samopomocy w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Wystąpienie pokontrolne
Autorzy: Nina Kościuk,

Białystok, 2005.07.11

PS.I.MN/0932/7/2/05

Pani Zdzisława Sawicka
Dyrektor
Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie
w Białymstoku

Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli problemowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w zakresie oceny efektów realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego w Środowiskowym Domu Samopomocy, przeprowadzonej w dniu 13 czerwca br. przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w okresie od 01.01.2004r. do dnia kontroli dokonano poniższych ustaleń.

ŚDS zapewnia swoim użytkownikom różnorodne formy aktywizacji i rehabilitacji poprzez treningi (w tym: umiejętności samoobsługi, zaradności życiowej i funkcjonowania w życiu codziennym, umiejętności społecznych i interpersonalnych, umiejętności spędzania czasu wolnego), terapię zajęciową tj. zajęcia w pracowni plastycznej, technicznej, muzycznej gospodarstwa domowego, kulturalno-oświatowej, teatralnej, usprawniania fizycznego. W Domu prowadzone jest poradnictwo socjalne dla użytkowników i ich rodzin.

Pracownicy, prowadzący zajęcia w danej pracowni, opracowują na każdy rokkalendarzowy plany pracy pracowni, natomiast co pół roku piszą sprawozdania z odbytych zajęć z mieszkańcami. Z terapii zajęciowej prowadzone są dzienniki zajęć, w których odnotowany jest temat zajęć i nazwiska osób uczestniczących. Nie jest prowadzona dokumentacja, która zawierałaby informacje o celach i efektach podejmowanych oddziaływań terapeutycznych w stosunku do użytkowników uczestniczących w danej formie terapii. Jak wynika z informacji udzielonych przez kierownika, pracownicy widzą pozytywne efekty prowadzonej terapii (np. mieszkaniec stał się bardziej otwarty, niektóre osoby zaczęły mówić i nauczyły się przygotowywać posiłki, sprzątać).

W ŚDS funkcjonuje zespół wspierająco-rehabilitacyjne, który opracował dla wszystkich uczestników indywidualne plany postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego. Posiedzenia zespołu odbywają się co pół roku lub zależnie od potrzeb i zmieniającej się sytuacji użytkowników. Z posiedzeń sporządzana jest notatka, kiedy i kto uczestniczył w posiedzeniu zespołu. Brak jest informacji, jakie poczyniono ustalenia w stosunku do omawianych na posiedzeniu planów dotyczących poszczególnych użytkowników.

Raz w tygodniu w piątek odbywają się w ŚDS tzw. spotkania społeczności, w których uczestniczą wszyscy pracownicy zespołu wspierająco-rehabilitacyjnego. Na spotkaniach tych, omawiana jest sytuacja oraz zachowanie psychospołeczne poszczególnych użytkowników. Informacje z tych spotkań wraz z notatkami asystentów zawarte są w prowadzonych przez nich zeszytach. Odnoszą się one do poszczególnych punktów planu postępowania wspierająco – rehabilitacyjnego i zawierają informacje, jak użytkownik zachowuje się i jakie zmiany w jego zachowaniu można zaobserwować. Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika SDS, stanowią one podstawę do oceny i ewentualnej modyfikacji indywidualnych planów. Notatki z przebiegu postępowania wspierająco – rehabilitacyjnego nie są prowadzone systematycznie. Zgodnie ze Wskazówkami dot. organizacji i funkcjonowania śds, opracowanymi przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, asystent prowadzący użytkownika sporządza krótkie notatki z przebiegu postępowania wspierająco – rehabilitacyjnego według potrzeb, co najmniej raz na tydzień.

We wszystkich planach założono pracę z użytkownikiem w głównych sferach funkcjonowania tj. umiejętności społeczne, spędzania czasu wolnego, samoobsługi, motoryki małej i dużej, higieny i współpracy z rodziną. W każdej z poszczególnych sfer założono cele szczegółowe do realizacji. Uwzględniono w nich zachowania użytkowników i ich stan psychofizyczny. Z kolejnych modyfikacji planów nie wynika jednak, jakie efekty przynosi prowadzone postępowanie wspierająco-rehabilitacyjne. W niektórych planach oceny te są pobieżne i nie wskazują dlaczego w tym konkretnym kierunku należy dalej pracować z użytkownikiem.

W oparciu o wyniki przeprowadzonej kontroli wnoszę o:

1. Rozszerzenie prowadzonej dokumentacji z posiedzeń zespołu wspierająco-rehabilitacyjnego o ustalenia, jakie poczyniono w stosunku do omawianych na posiedzeniu planów dotyczących poszczególnych użytkowników,

2. Prowadzenie dokumentacji z terapii zajęciowej dla osób, które uczestniczą w poszczególnych zajęciach,

3. Modyfikowanie indywidualnych planów postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego użytkowników z uwzględnieniem zmian zachodzących w funkcjonowaniu psycho-społeczno-fizycznym użytkownika,

4. Zobowiązanie asystentów prowadzących do sporządzania krótkich notatek z przebiegu postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego dla każdego użytkownika co najmniej raz w tygodniu.

Na podstawie art. 128 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku może zgłosić na piśmie do Wojewody Podlaskiego umotywowane zastrzeżenia w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w wystąpieniu, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych.

W przypadku nie skorzystania z powyższego prawa, oczekuję w terminie 30 dni na informacje o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach niepodjęcia takich działań.

Z up. Wojewody Podlaskiego
/-/ Krystyna Golubiewska
Z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  14.07.2005 13:15:38
Data publikacji:  14.07.2005 13:15:38
Data modyfikacji:  14.07.2005 13:15:38 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl