Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35092705   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Urzędu Miejskiego w Łomży. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P R O T O K Ó Ł
z kontroli problemowej organu właściwego w sprawach świadczeń rodzinnych – Prezydenta Miasta Łomży, ul. Stary Rynek 14; REGON – 000525139; NIP – 718-10-11-808

Prezydentem Miasta Łomży jest Zbigniew Brzeziński.
Naczelnikiem Wydziału Polityki Społecznej jest Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska od dnia 1 lipca 2004r.

Kontrolę przeprowadzili:
Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki
1.Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki
2.Anna Liszewska – starszy inspektor wojewódzki
3.Jacek Piszczatowski – inspektor
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 185 z dnia 5 kwietnia 2005r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską – Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniach 12, 13 i 15 kwietnia 2005r.

Temat kontroli:
Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, po. 2255 ze zm.).

Cel kontroli:
Ocena realizacji zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz. 2255 ze zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.05.2004 r. do końca miesiąca poprzedzającego kontrolę i skontrolowano następujące zagadnienia:

1. Sprawy organizacyjne: upoważnienie do prowadzenia postępowania i wydawania decyzji administracyjnych, organizacja przyznawania i realizacji wypłaty świadczeń rodzinnych (stworzenie komórki organizacyjnej zgodnie z art. 20 ust. 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych, kwalifikacje pracowników wykonujących zadanie).

2. Realizacja zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).

3. Przyznawanie świadczeń rodzinnych:

1) liczba zasiłków rodzinnych, dodatków do zasiłków rodzinnych, zasiłków pielęgnacyjnych i świadczeń pielęgnacyjnych przyznanych w okresie objętym kontrolą,

2) prawidłowość wypełnienia wniosku i dołączenie niezbędnych dokumentów określonych aktem wykonawczym,

3) zasadność przyznawania świadczeń rodzinnych,

4) prawidłowość prowadzenia postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych i wydawania decyzji administracyjnych przyznających świadczenia rodzinne.

4. Prawidłowość przyznawania świadczeń rodzinnych osobom określonym w piśmie pracownika Oddziału Świadczeń Rodzinnych Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Łomży z dnia 25.02.2005r., przekazanego do wiadomości Dyrektorowi Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Ustalenia kontroli:

Ad 1
Strukturę organizacyjną Urzędu Miejskiego określa Zarządzenie Nr 91/2003 Prezydenta Miasta Łomży z dnia 16.06.2003r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Łomży. W rozdziale III Regulaminu – Organizacja Urzędu, zgodnie z § 12 w skład Urzędu wchodzi Wydział Polityki Społecznej (zadania Wydziału określono w § 22 Regulaminu), składający się z Oddziału Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych, Biura Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Stanowiska ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej. Zarządzeniem Nr 103/04 Prezydenta Miasta Łomży z dnia 27.04.2004r. zmieniono Zarządzenie z dnia 16.06.2004r. i w § 22 w części IX Wydział Polityki Społecznej dodano – Oddział dodatków rodzinnych, którego zadaniem jest:

1. przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego,

2. przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego i świadczenia pielęgnacyjnego,

3. ustalanie prawa do świadczeń rodzinnych i przygotowywanie decyzji administracyjnych o przyznaniu świadczeń,

4. prowadzenie ewidencji przyjmowanych wniosków i wydanych decyzji,

5. przygotowywanie zestawień z przyznanych świadczeń i przekazywanie dla Wydziału Skarbu i Budżetu celem dokonania wpłat,

6. ustalanie zapotrzebowania środków niezbędnych do wypłaty świadczeń oraz zamawianie środków,

7. bieżące monitorowanie stanu wykorzystania środków na wypłatę świadczeń rodzinnych i przekazywanie okresowych (miesięcznych, kwartalnych) sprawozdań w tym zakresie,

8. sprawdzanie decyzji w zakresie nienależnie pobranych świadczeń.

Nazwę Oddziału zmieniono Zarządzeniem Nr 28/05 Prezydenta Miasta Łomży z dnia 15.02.2005r. na „Oddział świadczeń rodzinnych”.

Prezydent Miasta Łomży w dniu 3.01.2005r. upoważnił Naczelnika Wydziału Polityki Społecznej do wydawania:

· decyzji administracyjnych o przyznaniu lub odmowie przyznania dodatków mieszkaniowych,

· decyzji w sprawach dotyczących świadczeń rodzinnych.

Wcześniejsze upoważnienie w tym samym zakresie wydano 8.07.2004r. z mocą obowiązywania do 31.12.2004r.

Realizacją zadań z zakresu świadczeń rodzinnych zajmuje się: Naczelnik Wydziału, Kierownik Oddziału świadczeń rodzinnych i 6 osób z Oddziału. Decyzję podejmuje z upoważnienia Prezydenta Miasta Łomży Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik Wydziału Polityki Społecznej.

Kadra zajmująca się realizacją zadania:

1. Małgorzata Bronowicz – Domańska – zatrudniona na stanowisku Naczelnika Wydziału od 1.07.2004r. (od 1.01.2005r. umowa na czas nieokreślony). Wykształcenie wyższe, ukończona Politechnika Białostocka, tytuł: magister inżynier organizacji zarządzania.

2. Teresa Śmiarowska – od dnia 1.07.2004r. powierzono obowiązki Kierownika Oddziału dodatków rodzinnych Wydziału Polityki Społecznej, w okresie od 1.07.1999r. Prezydent Miasta Łomży powierzył stanowisko Naczelnika Wydziału Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a od 20.06.2003r. – pełnienie obowiązków Naczelnika Wydziału Polityki Społecznej. Wykształcenie wyższe: Wyższa Szkoła Rolnicza we Wrocławiu, tytuł: inżynier rolnik.

Prezydent Miasta Łomży w dniu 2.06.2004r. upoważnił Panią Teresę Śmiarowską do prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych.

3. Krystyna Konopka – zatrudniona na stanowisku referenta w Oddziale świadczeń rodzinnych Wydziału Polityki Społecznej od 5.01.2004r. (na podstawie umowy z dnia 2.07.2004r. – na czas nieokreślony). Wykształcenie wyższe zawodowe: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej w Ostrołęce.

4. Edyta Woźniak - zatrudniona na stanowisku młodszego referenta w Oddziale świadczeń rodzinnych Wydziału Polityki Społecznej od 5.01.2004r. (na podstawie umowy z dnia 2.07.2004r. – na czas nieokreślony). Wykształcenie średnie ogólnokształcące, kontynuuje naukę w Wyższej Szkole Administracji Publicznej w Ostrołęce.

5. Beata Frąckiewicz - zatrudniona na stanowisku podinspektora w Oddziale świadczeń rodzinnych Wydziału Polityki Społecznej od 5.01.2004r. (na podstawie umowy z dnia 29.10.2004r. – na czas nieokreślony). Wykształcenie wyższe: Uniwersytet A. Mickiewicza w Poznaniu Wydział Prawa i Administracji, tytuł: magister.

6. Marta Godlewska – zatrudniona na podstawie umowy o odbycie stażu pracy przez bezrobotnego, na stanowisku młodszego referenta na okres 3.02.2005r. do 30.07.2005r. Wykształcenie wyższe: Uniwersytet w Białymstoku Wydział Prawa, tytuł: magister.

7. Marzena Kozikowska – wykonuje czynności w Oddziale świadczeń rodzinnych na podstawie umów zlecenia w okresie od 21.05.2004r. (ostatnia umowa do dnia 30.04.2005r.) i umowy na zastępstwo. Wykształcenie średnie: Studium Zawodowe w Łomży o kierunku operatywno-handlowym.

8. Zofia Langowska – zatrudniona na stanowisku specjalisty w Wydziale Polityki Społecznej od dnia 15.04.2004r. na czas nieokreślony. Wykształcenie średnie: Liceum Ekonomiczne. Prezydent Miasta Łomży w dniu 2.06.2004r. upoważnił Panią Zofię Langowską do prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych – upoważnienie cofnięto w dniu 20.01.2005r.

Osoby, które zajmują się prowadzeniem dokumentacji w sprawach świadczeń rodzinnych zajmują 3 odrębne pomieszczenia (zapewniające właściwą obsługę interesantów i pracę pracowników), wyposażone w 5 komputerów i 3 drukarki.

Ad 2
Urząd Miejski w Łomży posiada stronę Biuletynu Informacji Publicznej.

Strona Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Łomży zawiera, m. in. informacje o działalności Wydziału Polityki Społecznej, realizującego zadania wynikające z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz. 2255 ze zm.), a w szczególności (do dnia kontroli):

- informację dotyczącą systemu świadczeń rodzinnych – o wysokości zasiłków rodzinnych, rodzajów i wysokości dodatków do zasiłków rodzinnych, krótką informację na temat rodzajów i wysokości świadczeń opiekuńczych.

Informacja dodana do BIP-u w dniu 08.03.2004 r.

- harmonogram wypłat świadczeń rodzinnych od sierpnia 2004 r. do sierpnia 2005 r.

Informacja dodana do BIP-u w dniu 09.09.2004 r.

- informacja dotycząca świadczeń rodzinnych – skuteczniejsze ściąganie alimentów – krótkie omówienie ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej.

Informacja dodana do BIP-u w dniu 17.03.2005 r.

Na stronach Biuletynu, w części dotyczącej Wydziału Polityki Społecznej znajdują się informacje dotyczące kierownika Oddziału Świadczeń Rodzinnych, pracowników oddziału oraz numery telefonów kontaktowych oraz zakres działania Oddziału.

Do dnia kontroli, publikacji innych informacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Łomży, nie stwierdzono.

Ad 3
Świadczenia rodzinne przyznano:

1) wyłącznie zasiłki rodzinne – 437 osobom,

2) zasiłki rodzinne z dodatkami – 2883 osobom, w tym przyznano dodatki:

· z tytułu samotnego wychowywania dziecka – 1142 osobom, w tym 297 osobom zmieniono wysokość dodatku na podstawie ustawy z dnia 30.07.2004r.,

· z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych – 23 osobom,

· z tytułu urodzenia dziecka – 189 osobom,

· z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie urlopu wychowawczego - 249 osobom,

3) zasiłki pielęgnacyjne – 313 osobom,

4) świadczenia pielęgnacyjne – 88 osobom.

Prawa do świadczeń rodzinnych odmówiono 48 osobom. Przyczyną odmowy było: przekroczenie kryterium dochodowego w przypadku 40 osób ubiegających się o przyznanie zasiłku rodzinnego z dodatkami i jednej osoby wnoszącej o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego, nie spełnianie przesłanek przyznania pomocy – w przypadku 1.osoby ubiegającej się o zasiłek pielęgnacyjny zaliczenie do lekkiego stopnia niepełnosprawności, 5. osób niepełnosprawność powstała po 21. roku życia, zaś w przypadku jednej osoby ubiegającej się o świadczenie pielęgnacyjne w orzeczeniu brak było dwóch wskazań, o których mowa w art. 6b ust. 3 pkt 7 i 8 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Od decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych wniesiono 13 odwołań, w tym w 7. przypadkach decyzja organu I instancji została utrzymana w mocy, w jednym przypadku odmówiono przywrócenia terminu do wniesienia odwołania i w jednym przypadku Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży stwierdziło nieważność decyzji Prezydenta Miasta Łomży.

Świadczenia rodzinne przyznawane są w oparciu o pełną dokumentację w sprawie, w szczególności akta zawierają:

1) wniosek o przyznanie świadczeń opatrzony datą wpływu do organu i datą oraz podpisem wnioskodawcy,

2) dołączone do wniosków załączniki, w szczególności:

· uwierzytelnione kopie dokumentu stwierdzającego tożsamość – potwierdzone kserokopie stron dowodu osobistego,

· skrócone odpisy aktów urodzenia dzieci lub ich kserokopie,

· orzeczenia o niepełnosprawności albo o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności,

· zaświadczenia szkoły, w przypadku gdy dziecko ukończyło 18. rok życia,

· zaświadczenia szkoły, w przypadku nauki dziecka w szkole ponadgimnazjalnej poza miejscem zamieszkania,

· zaświadczenia o dochodzie osiągniętym przez wnioskodawcę i członków rodziny w 2002r. podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wydane przez właściwego miejscowo Naczelnika Urzędu Skarbowego,

· oświadczenia członków rodziny o wysokości osiągniętego w 2002r. dochodu niepodlegającego opodatkowaniu,

· oświadczenie o dochodzie uzyskiwanym z pozarolniczej działalności osób rozliczających się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

· zaświadczenia urzędu gminy o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku 2002 lub nakazy płatnicze za ten okres,

· kopie odpisów prawomocnych wyroków sądów orzekających rozwód lub separację, kopie aktu zgonu małżonka,

· tylko w nielicznych sytuacjach zaświadczenia komornika o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów,

· zaświadczenia pracodawcy o udzieleniu urlopu wychowawczego oraz o okresie, na jaki został wydany,

· zaświadczenia ZUS o otrzymywaniu do dnia 30.04.2004r. świadczeń alimentacyjnych,

· potwierdzone kopie wyroków zasądzających alimenty,

· zaświadczenia ZUS o kwocie otrzymywanych alimentów na dzień 30.04.2004r.

3) decyzję administracyjną przyznającą świadczenia rodzinne.

W trakcie kontroli sprawdzono około 150 akt świadczeniobiorców i stwierdzono, poza nieprawidłościami określonymi w protokole (dotyczącymi świadczeń nienależnie pobranych), że świadczenia rodzinne przyznano zasadnie, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o świadczeniach rodzinnych.

Ustalono, że świadczenia rodzinne: zasiłek rodzinny oraz dodatki, a także świadczenie pielęgnacyjne przyznawano na okres zasiłkowy – od miesiąca, w którym wpłynął wniosek do 31.08.2005r., z wyłączeniem sytuacji przyznawania świadczeń na okres krótszy tj. w przypadku wygaśnięcia orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności, okresu na jaki udzielono urlopu wychowawczego, jednego roku w razie przyznania dodatku do zasiłku rodzinnego przyznanego na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy. Zasiłki pielęgnacyjne, w przypadku gdy orzeczenie obejmowało ustalony stopień niepełnosprawności poza okres zasiłkowy przyznawane są na okres objęty orzeczeniem (również bezterminowo). Wypłaty przyznanych świadczeń dokonywano w terminach określonych w art. 26 ustawy o świadczeniach rodzinnych, z wyłączeniem maja 2004r., wypłata pierwszych świadczeń w okresie zasiłkowym nastąpiła dopiero w czerwcu 2004r. Świadczenia są wypłacane w kasie Banku Spółdzielczego w Łomży bądź dokonywane są przelewy na rachunki osobiste.

Decyzje administracyjne podejmowane są w terminach określonych przepisami ustawy i kodeksu postępowania administracyjnego, z wyłączeniem początku okresu zasiłkowego – większość wniosków, które wpłynęły w kwietniu i na początku maja 2004r., została załatwiona po upływie 30. dniowego terminu, o którym mowa w art. 35 kpa. Decyzje administracyjne wydawane są zgodnie z przepisami art. 107 kpa i zawierają niezbędne elementy, w szczególności czasookres przyznania świadczeń, ich kwotę, termin i sposób wypłaty, pouczenie o konieczności poinformowania o zmianie sytuacji mającej wpływ na ustalenie prawa do świadczeń. Decyzję z upoważnienia Prezydenta Miasta Łomży podejmuje Naczelnik Wydziału Polityki Społecznej.

W 15 przypadkach osób pobierających świadczenia, oddział świadczeń rodzinnych przeprowadził postępowanie w zakresie świadczeń nienależnie pobranych. Działania powyższe wynikły z następujących sytuacji:

1. nie poinformowania przez wnioskodawczynię organu realizującego świadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę przez pracodawcę w trakcie pobierania dodatku z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,

2. omyłkowego przekazania na konto wnioskodawczyni kwoty świadczeń rodzinnych – nie przyznanych decyzją administracyjną,

3.przyznania dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka przed uprawomocnieniem się orzeczenia o rozwodzie,

4. nie poinformowania organu o podjęciu zatrudnienia przez wnioskodawczynię,

5.wypłacaniu dodatku z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego przez okres dłuższy niż określony zaświadczeniem pracodawcy,

6. podjęcia przez wnioskodawczynię zatrudnienia w czasie korzystania z dodatku z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,

7. przyznania świadczenia pielęgnacyjnego pomimo braku właściwego orzeczenia o niepełnosprawności dziecka,

8. przebywania dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej,

9. nie kontynuowania nauki przez dziecko, na które został przyznany zasiłek rodzinny z dodatkami,

10. braku uprawnień do otrzymywania dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka (brak rozwodu).

Na podstawie sprawdzonej dokumentacji ustalono, że tylko w 6 przypadkach należało wypłacone przez organ świadczenia uznać za nienależnie pobrane – w rozumieniu art. 30 ust.2 ustawy o świadczeniach rodzinnych. Ponadto nieprawidłowo – w jednej decyzji dokonywano stwierdzenia faktu nienależnie pobranych świadczeń i rozłożenia ich na raty.

We wszystkich sprawach od osób, w stosunku do których podjęto decyzje zmieniające lub uchylające prawo do świadczeń i stwierdzające nienależnie pobrane świadczenia, odebrano oświadczenia o wyrażeniu zgody na potrącenie tych należności ze świadczeń bieżących lub ich zwrot w ratach.

Pomimo kwalifikacji wszystkich przypadków jako świadczeń nienależnie pobranych stwierdzić należy, że za takie mogą być uznane tylko te, które odpowiadają definicji zawartej w art. 30 ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych, t.j:

1) wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do świadczeń rodzinnych albo wstrzymanie wypłaty świadczeń rodzinnych w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca te świadczenia była pouczona o braku prawa do ich pobierania,

2) przyznane lub wypłacone na podstawie fałszywych zeznań lub dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd przez osobę pobierająca te świadczenia.

Świadczenia, wypłacone w wyniku realizacji decyzji organu je przyznającego, w których nie zachodzi powyższy związek przyczynowo-skutkowy - nie są nienależnie przyznanymi (brak winy wnioskodawcy).

Przykłady osób, którym ustalono prawo do świadczeń rodzinnych zawiera załącznik Nr 1 do protokołu.

Ad 4
Kontrolą objęto akta osób, wymienionych w piśmie pracownika oddziału świadczeń rodzinnych - przekazanym Wydziałowi Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego do wiadomości w dniu 28.02.2005r., do którego dołączono uwagi kierownika oddziału - w zakresie prowadzenia 17 spraw, przydzielonych do rozpatrzenia w/w pracownikowi. Zgodnie z wykazem kierownika oddziału świadczeń rodzinnych postępowanie w tych sprawach prowadzone było bez zachowania należytej staranności, co spowodowało w niektórych przypadkach nieprawidłowości w ustaleniu uprawnień do świadczeń rodzinnych. Akta osób wskazanych w piśmie pracownika były także przedmiotem kontroli wewnętrznej Urzędu Miejskiego w Łomży.

Wśród w/w przypadków nieprawidłowości dotyczyły m.in.:

- nie przyznania dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,

- nieprawidłowego ustalenia kwoty dodatku z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,

- braku działań w zakresie zawieszenia prawa do dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych w sytuacji podjęcia zatrudnienia,

- nieprawidłowego czasookresu przyznawania dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka,

- braku rozpatrzenia złożonych wniosków w terminie określonym w kpa,

- nie przyznania wnioskodawcy zasiłku pielęgnacyjnego w sytuacji spełniania przesłanek określonych w ustawie o świadczeniach rodzinnych,

- przyznania świadczeń na podstawie art. 70a ustawy o świadczeniach rodzinnych w sytuacji braku uprawnień do tego dodatku,

- nie wydania decyzji dot. świadczeń rodzinnych, pomimo złożenia wniosku,

- nie podjęcia działań dot. decyzji przyznającej świadczenia w sytuacji zmiany podmiotu uprawnionego do tych świadczeń,

- braku rozstrzygnięcia decyzją prawa do „wyrównania” dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka.

Zakres kontroli przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego określony został upoważnieniem do kontroli Nr 185 z dnia 5.04.2005r., zgodnie z którym przedmiotem oceny kontrolujących była realizacja świadczeń rodzinnych w okresie od 1.05.2004r. z uwzględnieniem stanu na dzień dokonywania kontroli. Na podstawie okazanych do kontroli akt i zebranej w nich dokumentacji (w szczególności wniosku, dołączonych zaświadczeń, obowiązujących obecnie decyzji rozstrzygających prawo lub odmowę prawa do świadczenia zgłoszonego we wniosku) stwierdzono, że nieprawidłowości, które zostały popełnione przy ustalaniu prawa do świadczeń, zostały wyeliminowane poprzez wydanie decyzji zmieniających. W wyniku tych zmian dokonano ustaleń zgodnych z obowiązującymi przepisami i stanem faktycznym.

Przykłady w/w spraw opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

W trzech przypadkach nieprawidłowo prowadzone postępowanie w sprawie przyznania świadczeń rodzinnych spowodowało nadpłatę świadczeń. Jednakże w wyniku podjętych działań, decyzje pierwotne zostały zmienione za zgodą stron otrzymujących świadczenia, które zobowiązały się także do zwrotu nadpłaconych kwot do Urzędu Miejskiego w Łomży Wydział Skarbu i Budżetu.

Stwierdzić należy, że w świetle dokumentów zgromadzonych w aktach – brak przesłanek do uznania powstałych nadpłat świadczeń z winy świadczeniobiorców (powodujących konieczność zwrotu nienależnie wypłaconych kwot wraz z odsetkami).

Przypadki te opisano w punktach 3 ,4, 5 załącznika Nr 2 do protokołu.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Prezydent Miasta Łomży, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Prezydent Miasta Łomży poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Miasta pod poz. 4.

Kontrolowany
PREZYDENT MIASTA

Jerzy Brzeziński
25.05.05

Kontrolujący
1. Ewa Bonarska
2. Margarita Jaroszuk
3. Anna Liszewska
4. Jacek Piszczatowski


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  19.07.2005 13:29:15
Data publikacji:  19.07.2005 13:29:15
Data modyfikacji:  19.07.2005 13:33:15 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl