Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35094184   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Urzędu Miejskiego w Łomży. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI
w Białymstoku
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3

Białystok, 2005.06.27

PS.I.MJ.0932/2-3/05

Pan Jerzy Brzeziński
Prezydent Miasta Łomży

Uprzejmie informuję, że w dniach 12,13 i 15.04.2005r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę w Pana Urzędzie - organie właściwym w sprawie świadczeń rodzinnych – w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 28.11.2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz. 2255 ze zm.).

W trakcie kontroli ustalono, że realizacją zadania zajmuje się oddział świadczeń rodzinnych Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Łomży. Naczelnik Wydziału jest upoważniony do wydawania decyzji w sprawach dotyczących świadczeń rodzinnych.

Przy ich przyznawaniu przestrzegane są zasady określone w ustawie o świadczeniach rodzinnych:

- prawo do świadczeń rodzinnych ustala się od miesiąca złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją na okres zasiłkowy, za wyjątkiem sytuacji przyznawania świadczeń na okres krótszy, t.j w przypadku przyznawania zasiłku pielęgnacyjnego na okres objęty orzeczeniem, o niepełnosprawności, okresu na jaki udzielono urlopu wychowawczego, okresu określonego w art. 60 ust.2 ustawy,

- decyzje administracyjne zawierają elementy określone w art. 107 kpa, w szczególności czasookres przyznania świadczeń, ich kwotę, termin i sposób wypłaty oraz pouczenie o konieczności informowania o zmianie sytuacji mającej wpływ na ustalenie prawa do świadczeń.

- świadczenia rodzinne przyznawane są w prawidłowej wysokości.

Stwierdzone nieprawidłowości, dotyczyły przede wszystkim początkowego okresu realizacji świadczeń, tj:

- nieprzestrzegania terminu wypłaty świadczeń rodzinnych określonych w art. 26 ustawy (wypłata pierwszych świadczeń w okresie zasiłkowym nastąpiła w czerwcu),

- przekroczenia terminu do wydania decyzji wynikającego z art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego (przy rozpatrywaniu wniosków wpływających w kwietniu i na początku maja).

W trakcie kontroli stwierdzono także nieprawidłowości w prowadzeniu postępowania w zakresie nienależnie pobranych świadczeń, polegające na nieprawidłowej (nie odpowiadającej definicji art.30 ust. 2 ustawy) kwalifikacji rozpatrywanych przypadków jako nienależnie pobranych. Tylko w 6 sprawach na 15 prowadzonych kontrolujący dopatrzyli się winy wnioskodawców, skutkującej wdrożeniem postępowania w powyższym zakresie.

Ponadto nieprawidłowo dokonywano jedną decyzją stwierdzenia faktu nienależnie pobranych świadczeń i rozłożenia ich na raty.

Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Pana Prezydenta w dniu 25.05.2005r., do którego w dniu 8.06.2005r. wniesiono uwagi i dodatkowe wyjaśnienia.

W wyniku ich rozpatrzenia postanowiono uwzględnić wyjaśnienia dotyczące:

- weryfikacji w protokole wpisu o stanowisku, na jakim zatrudniona jest Pani Krystyna Konopka,

- uznania świadczeń wypłacanych osobie pobierającej zasiłek pielęgnacyjny od dwóch płatników, t.j ZUS i organu właściwego – Prezydenta Miasta Łomża, za nienależnie pobrane w rozumieniu art.30 ust.2 ustawy; tym samym przyjęto, że organ wypłacił świadczenia nienależnie pobrane w 7 przypadkach,

- przyjęcia uwag dotyczących B.W. opisanej w załączniku do protokołu na str.24.

Ponadto przyjęto wyjaśnienia w sprawie naruszenia art.35 kpa. i art.26 ustawy o świadczeniach rodzinnych, zważywszy na to, że nie stwierdzono, by sytuacje naruszenia terminów zaistniały w innym okresie, niż maj i początek czerwca.

W kwestii prowadzenia przez organ postępowania w zakresie nienależnie pobranych świadczeń, pomimo stwierdzenia nieprawidłowej kwalifikacji części tych świadczeń, zauważyć należy, że podjęte przez organ działania w związku z oświadczeniami stron dot. zmiany decyzji, rozkładania na raty wypłaconych świadczeń, miały na celu rozwiązanie problemu w sposób jak najmniej uciążliwy dla stron.

Jak wynika z wyjaśnień do protokołu, z 15. przypadków spraw rozpatrywanych przez organ jako nienależnie pobranych – w 12. postępowanie zostało zakończone, a środki zwrócone do budżetu Wojewody. Kolejne dwie mają zostać zakończone w bieżącym okresie zasiłkowym.

W jednym przypadku opisanym w załączniku nr 1 do protokołu pod poz. 15 - w konsekwencji stwierdzenia przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży nieważności decyzji organu, przyznającej stronie świadczenie pielęgnacyjne w okresie od stycznia do grudnia 2004r. w łącznej kwocie 3 360zł, jako podjętej z rażącym naruszeniem prawa – środki finansowe z dotacji nie zostały zwrócone do budżetu Wojewody.

Przedstawiając powyższą ocenę i odnosząc się do wniesionych uwag zalecam:

Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 28.11.2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U.Nr 228, poz.2255 ze zm.), w szczególności w zakresie:

1. prowadzenia prawidłowego postępowania w zakresie świadczeń nienależnie pobranych, przy uwzględnieniu zapisu art.30 ust.2 ustawy i dokonywania dwiema odrębnymi decyzjami stwierdzenia faktu nienależnie pobranych świadczeń i rozłożenia ich na raty.

2. dokonania zwrotu na rachunek PUW w Białymstoku nr 23 1010 10490011402231000000 kwoty 3 360zł wraz z odsetkami od dnia podpisania protokołu do dnia zwrotu dotacji

Jednocześnie informuję, że zgodnie z § 28 Zarządzenia Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11.05.2005r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.

W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i wniosków bądź podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie podjęcia takich działań.

Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO
/-/ Andrzej Kozłowski
Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej

Do wiadomości:
-Wydział Prawny i Nadzoru
- A/a


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  19.07.2005 13:44:23
Data publikacji:  19.07.2005 13:44:23
Data modyfikacji:  19.07.2005 13:44:23 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl