Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35094161   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI
w Białymstoku
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3

Białystok, 2005.04.25

PS.I.0932/5/05

Pani Zdzisława Rawicka
Dyrektor Miejskiego Ośrodka
Pomocy Rodzinie w Białymstoku

Uprzejmie informuję, że w dniach 1-2.03.2005r. i 4.03.2005r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Białymstoku w zakresie realizacji zadań zleconych i własnych wynikających z ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).

Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w dniu 12.04.2005r.

Kontrolą objęto okres od 1.05.2004r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2. sporządzanie bilansu potrzeb,

3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6. wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem losowym,

7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nieposiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9. realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,

10. udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,

12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13. tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14. dożywianie dzieci,

15. kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

16. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

17. sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18. utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

II. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,

3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

5) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

III. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych
z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Ustalenia kontroli wykazały, że zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9,10, 11, 12, 13, 14, 15, 16,18 są realizowane przez gminę prawidłowo, natomiast zadanie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 7 – wprawdzie nie były realizowane na dzień kontroli, jednakże w razie stwierdzenia potrzeb istnieje możliwość ich realizacji w trybie natychmiastowym. Ośrodek natomiast korzystał z możliwości, jakie stwarza ustawa z dnia 27.08.2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.Nr 210 z 2004r.,poz.2135) – przyznając osobom nieubezpieczonym prawo do świadczeń zdrowotnych na okres 30 dni. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie nie przyznawał zasiłku celowego w formie biletu kredytowanego (w oparciu o art. 17 ust.1 pkt 8), jednakże osobom potrzebującym udzielano zasiłku celowego na pokrycie kosztów przejazdu. Zadanie określone w art. 17 ust. 1 pkt 17 nie jest realizowane w sposób pozwalający na sporządzanie sprawozdawczości z zastosowaniem systemu informatycznego. Ośrodek posiada wprawdzie homologowany system Dar-Pomost, jednakże jest na etapie jego wdrażania. Sprawozdania są przesyłane do Wydziału w formie elektronicznej, które nie są generowane w systemie.

Zadania własne gminy, wynikające z art. 17 ust.2 pkt 1 są realizowano prawidłowo, wynikające z pkt 2 nie są realizowane z uwagi na brak zgłaszanych w tym zakresie potrzeb. Zadanie wynikające z art. 17 ust.2 pkt 3 realizowane jest poprzez m.inn. zapewnienie świadczeń w formie usług polegających na zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osobom dorosłym, a także dzieciom i młodzieży zaniedbanym wychowawczo oraz ze środowisk patologicznych w Dziennym Domu Pomocy Społecznej – prowadzonym przez MOPR. W zakresie innych zadań pomocy społecznej realizowanych przez gminę, wynikających z art.17 ust.2 pkt 4 – realizowany jest program na rzecz społeczności romskiej, którego rozwiązania mają charakter innowacyjny. Realizacja zadania wynikającego z art. 17 ust.2 pkt 5 odbywa się między innymi poprzez działania prowadzone w formie pracy socjalnej polegające na współpracy z PUP, pośredniczeniu w poszukiwaniu zatrudnienia oraz doskonaleniu zawodowym (kierowanie na kursy dokształcające i umożliwiające zdobycie nowego zawodu).

Gmina realizuje zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z art. 18 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 5 ustawy – prawidłowo, na dzień kontroli nie stwierdzono realizacji zadań wynikających z art. 18 ust. 1 pkt 4 z uwagi na brak potrzeb w tym zakresie.

Przedstawiając powyższą ocenę podkreślam, że zadania pomocy społecznej wynikające z ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wykonywane są prawidłowo, a pracę Ośrodka oceniam pozytywnie. Warte podkreślenia jest podejmowanie różnych nowych inicjatyw, służących wsparciu rodzin i osób potrzebujących pomocy nie tylko w formach finansowych. Prowadzona w szerokim zakresie praca socjalna w wielu przypadkach pozwala podopiecznym ośrodka złagodzić skutki sytuacji kryzysowych, które stały się ich udziałem.

Informuję, że zgodnie z art. 128 ust. 2, 4 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej oraz § 27 Zarządzenia Wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli, dyrektor jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.

W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i wniosków bądź podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie podjęcia takich działań.

Z. up. WOJEWODY PODLASKIEGO
/-/ Andrzej Kozłowski
Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej

Do wiadomości:
- Prezydent Miasta Białegostoku
- Wydział Prawny i Nadzoru w/m


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  19.07.2005 14:26:41
Data publikacji:  19.07.2005 14:26:41
Data modyfikacji:  19.07.2005 14:26:41 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl