Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35094122   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Urzędu Pracy w Grajewie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PROTOKÓŁ Z KONTROLI

kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Grajewie, ul.Strażacka 6A Nr REGON- u 450709968 , Nr NIP —u 7191030664 podległym Staroście Powiatu Grajewskiego

Dyrektorem Urzędu jest Pani Bożenna Zakrzewska zatrudniona od 1.04.1990 r.

Kontrolę przeprowadzili pracownicy Oddziału Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w składzie:

1. Pani Elżbieta Czurak - kierownik Oddziału ( koordynator kontroli ),
2. Pani Ludniła Borowik - starszy inspektor wojewódzki,
3. Pani Irena Szaruta - starszy inspektor wojewódzki
4. Pani Małgorzata Czerniawska - inspektor wojewódzki
na podstawie upoważnienia do kontroli nr 224/2005r. z dnia 11 czerwca 2005r.znak: wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej w dniach od 6 - 8.06.2005r.

Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod pozycją Nr 2/2005r.

Wyjaśnień w trakcie kontroli udzielali:
Pani Bożenna Zakrzewska - Dyrektora Urzędu
Pani Maria Wieczorek - Z-ca Dyrektora Urzędu,
Pani Krystyna Szumska - Gł. Księgowa Urzędu,
Pani Dorota Kurowska - p.o. Kierownik Działu Ewidencji i Świadczeń
Pan Grzegorz Cwalina - pośrednik pracy EUREK
Pan Ryszard Rutkowski - Kierownik Działu Pośrednictwa i Rynku Pracy.

Kontrola kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm. ).
Celem kontroli było dokonanie analizy i oceny w zakresie prawidłowości realizacji zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm ).

Przedmiotowy i podmiotowy zakres kontroli.

Powiatowy Urząd Pracy w Grajewie zasięgiem swego działania obejmuje miasto Grajewo,miasto i gminę Rajgród i Szczuczyn oraz gminy: Grajewo, Wąsosz i Radziłów .
Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w Urzędzie wynosiła na koniec stycznia 2004r. ogółem 5350 osób, w tym z prawem do zasiłku 804 osby.
Urząd w dniu kontroli zatrudniał ogółem 30 osób, w tym 5 osób w ramach prac interwencyjnych.

USTALENIA KONTROLI

1. Opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych .

Kontrolującym przedstawiony został dokument pn. „ Strategia rozwiązywania problemów społecznych w Powiecie Grajewskim na lata 2001 — 2005”, który został przyjęty do realizacji Uchwałą Nr 141/377/01 Zarządu Powiatu Grajewskiego z dnia 30 października 2001r.

Strategia powyższa została opracowana w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie, w której określono, że powiat grajewski jest obszarem rozwoju infrastruktury społecznej i wielokrotnej edukacji stosownej do potrzeb i aspiracji mieszkańców. Ustalono , że na terenie powiatu grajewskiego należy stworzyć podsystem działalności uwzględniający potrzeby rodzin, które znajdują się w szczególnie trudnych sytuacjach , takich jak: rodziny niepełne, , wielodzietne, dotknięte chorobą i patologiczne. Wspólną cechą tej kategorii osób jest ograniczona zdolność do pokonywania trudności w warunkach wzrostu kosztów utrzymania , spadku realnych dochodów oraz bezrobocia.
W Strategii zostały ujęte najważniejsze problemy sygnalizowane przez Powiatowy Urząd Pracy, Sąd Rejonowy, Komendę Policji, Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną , ośrodki pomocy społecznej i organizacje pozarządowe z terenu powiatu grajewskiego.
W Strategii zostały określone n/w cele do osiągnięcia oraz zadania, realizacja których pozwoli na osiągnięcie celu. Cele przewidziane do realizacji przez Urząd dotyczyły:

1.Pobudzenia aktywności osób bezrobotnych na lokalnym rynku pracy.

Osiągnięcie powyższego celu przewidziano poprzez realizację zadań :
- seminaria oraz szkolenia w zakresie umiejętności poruszania się na rynku pracy,
- przełamywanie barier psychologicznych ( testy w zakresie walki ze stresem, negocjacji,
rozmowy z partnerami rynku — ćwiczenia),
- budowanie poczucia własnej wartości wśród osób bezrobotnych,
- zwiększenie efektywności działania klubów pracy i doradcy zawodowego

2.Pozyskania środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu.

Do realizacji określono zadania :
-opracowywanie projektów dotyczących przeciwdziałania bezrobociu do instytucji
pozarządowych i Unii Europejskiej,
- udział własny Urzędu w realizacji zatwierdzonych projektów.

3. Podniesienia kwalifikacji osób bezrobotnych zarejestrowanych w PUP.

Do realizacji określono zadania:
- dobór osób o niskich kwalifikacjach zawodowych,
- szkolenia i przekwalifikowania organizowane przez Urząd w ramach środków FP oraz
innych środków pozyskanych ze źródeł pozabudżetowych i środków pomocowych UE,
- współpraca ze stowarzyszeniami i fundacjami jako usługodawcami w zakresie doboru
bezrobotnych i organizacji szkoleń

4.Nawiązania ścisłej współpracy z instytucjami działającymi jako inkubatory

przedsiębiorczości.

Do realizacji określono zadania:
- rozwinięcie współpracy w zakresie psychologii i doradztwa zawodowego,
- współpraca w zakresie przeprowadzania szkoleń dot. Przedsiębiorczości i działalności
gospodarczej,
-współpraca w temacie przepisów prawnych i organizacji własnej firmy przez zainteresowane osoby bezrobotne.

5.Utworzenia nowych miejsc pracy w sektorze produkcji , handlu i usług.

Do realizacji określono zadania:
- szkolenia bezrobotnych pod kątem uruchamiania własnej działalności gospodarczej,
- promowanie pożyczek na działalność gospodarczą wśród osób bezrobotnych oraz na dodatkowe miejsca pracy wśród pracodawców z FP oraz innych źródeł ( fundacje, stowarzyszenia, banki oraz instytucje finansujące kredyty i pożyczki)

6.Okresowego zatrudnienia osób bezrobotnych.

Do realizacji określono zadania:
-ustalenie kryteriów współpracy z usługodawcami w rozumieniu ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz w zakresie doboru osób bezrobotnych do programów opracowywanych przez organy województwa i kraju,
- pomoc Urzędu w realizacji okresowego zatrudnienia poprzez angażowanie lokalnych pracodawców do współpracy z usługodawcami.

2. Pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 2 ustawy ) oraz współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz środków Funduszu Pracy ( art. 9 ust.1 pkt 11 ustawy ).

Analizując powyższą tematykę uwzględniono całą kwotę FP przyznawaną przez MGPiPS sukcesywnie w okresie od lutego do grudnia 2004r. na potrzeby Urzędu.
Ustalono, że w 2004 r. Minister Gospodarki i Pracy zgodnie z podziałem dokonanym przez Samorząd Województwa według kryteriów określonych przez Sejmik Województwa, Staroście Powiatu Grajewskiegona finansowanie zadań ze środków Funduszu Pracy ostatecznie ustalił kwotę 2.770,700 tys. zł , z tego :
- 2.586.700,00 zł na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
- 184.000,00 zł na finansowanie pozostałych zadań.

Na podstawie analizy dokumentów ustalono, że wyżej wymieniona kwota 2.586.700,00 zł obejmuje również środki z FP przyznane przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej na wniosek Marszałka Województwa Podlaskiego w marcu i maju 2004r.z przeznaczeniem na realizację :

- „Programu działań dla realizacji zadań związanych z obsługą Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli oraz zwiększających umiejętności ułatwiające zatrudnienie i utrzymanie miejsc pracy w województwie podlaskim” — w wysokości 21,7 tys. zł

- Sektorowego Programu Operacyjnego RZL — na działanie 1.2 oraz działanie 1.3 w wysokości 468,5 tys. zł.

Wykorzystanie środków FP w wysokości 2.586.700,00 zł przyznanych powiatowi grajewskiemu w 2004r. na finansowanie zadań z zakresu promocji zatrudnienia przedstawia poniższa tabela:

Lp.

Aktywne Formy

Wysokość

FP

Wykonanie

Wskaźnik

%

1.

Szkolenia

a) dodatki szkoleniowe :

w tym EFS

b) szkolenia:

w tym EFS

c) inne koszty , np. dojazdu

5.309,00

1.059,00

24.284,00

19.654,00

757, 00

5.277,90

1.059,00

24.124,00

19.500,00

756,00

99,4

100

99,3

99,2

99,9

2.

Prace interwencyjne:

w tym EFS

790.400,00

159.650,00

785.954,49

155.267,36

99,4

97,3

3.

Roboty publiczne

747.300,00

747.180,89

100

4.

Refundacja wynagrodzeń młodocianym

100.700,00

100.571,08

99,0

5.

Aktywizacja zawodowa absolwentów:

w tym EFS

131.080,00

15.300,00

130.970,55

15.296,26

99,9

100

6.

Środki na podjęcie działalności:

w tym EFS

145.520,00

78.050,00

145.520,00

78.050,00

100

100

7.

Stypendia :

w tym EFS

562.250,00

539.082,59

84,7

8.

Składki ZUS od stypendiów :

w tym EFS

70.200,00

43.000.00

69.735,97

42.570,72

99,3

99,0

9.

Badania lekarskie:

w tym EFS

5.900,00

1.700,00

5.852,10

1.700,00

99,2

100

10.

Zwrot składek ZUS za absolwenta

3.00,00

2.960,65

98,7

11.

Razem:

2.586.700,00

2.557.986,82

98,9

Wykorzystanie przez Urząd środków FP w wysokości 184.000,00 zł na finansowanie zadań określonych w § 2 ust1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów a dnia 11 marca 2003r, w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie ( Dz. U Nr 49, poz. 409 z poźn. zm.) przedstawia poniższa tabela:

Lp.

Pozostałe wydatki

Wysokość FP

Wykonanie

Wskaźnik

%

1.

Koszty obsługi , prowizje bankowe

50.300,00

50.300,00

100

2.

Informatyczne - materiały

- usługi

3.610,00

7.620,00

3.610,00

7.620,00

100

100

3.

Klub Pracy - materiały

- usługi

57.780,00

5.760,00

57.830,00

5.760,00

100

100

4.

Szkolenie kadr - usługi

1.100,00

1.100,00

100

5.

Koszty szkolenia kadr, partnerstwo lokalne

5.000

4.640,31

92,81

6.

Razem:

184.000,00

184.000,00

100

3. Udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy , także pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe. Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy ( art.9 ust.1 pkt 3 i 7 ustawy).

Zadania z zakresu poradnictwa zawodowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Grajewie realizuje 2 pracowników zatrudnionych na stanowiskach starszego doradcy zawodowego i starszego inspektora powiatowego.

W wyniku kontroli stwierdzono, że doradcy zawodowi posiadają do swojej dyspozycji dwa samodzielne pomieszczenia, zapewniona jest zatem możliwość swobodnej rozmowy ze zgłaszającymi się klientami. Wyposażenie stanowisk stanowią: sprzęt i meble biurowe, zestawy komputerowe podłączone do systemu PULS, biblioteka podręczna o tematyce związanej z zawodoznawstwem, niezbędne przepisy prawa. Dokumentacja w zakresie prowadzonego poradnictwa gromadzona jest w czytelnie oznakowanych teczkach.

Ustalenia z kontroli dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego indywidualnego.

Głównym celem prowadzenia i rozwijania poradnictwa zawodowego jest pomoc osobom bezrobotnym i poszukującym pracy w dokonaniu prawidłowego wyboru zawodu lub zmiany dotychczasowych kwalifikacji, planowania kariery zawodowej, a także dobór kandydatów do pracy i na szkolenie.

Z przedstawionych do kontroli dokumentów wynika, że w II kwartale 2004r. w zakresie poradnictwa zawodowego prowadzony był Rejestr Porad Indywidualnych znak: ZS 9393, do którego z podziałem na miesiące wpisywani byli zgłaszający się klienci po porady zawodowe.Rejestr zawiera: lp., lp. miesiąca, nazwisko i imię, nr ewidencyjny klienta, nr karty usług. W okresie objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystały 132 osoby. Ponadto prowadzony był Rejestr Alfabetyczny Kart Usług Doradczych 2004 ZS 9393 zawierający: Lp., Nazwisko i imię, Nr akt, Nr ewidencyjny.

Uczestnikom porad doradcy zawodowi wypełniali Karty Usług Doradczych. Do badania losowo wybrano 11 Kart Usług Doradczych wypełnionych w trakcie prowadzonych w 2004r. spotkań a dotyczących osób bezrobotnych o następujących numerach kart:

1.K/37/08/2004; 2. K/33/07/2004; 3. B/18/072004; 4. W/11/07/2004;

5. S/20/07/2004; 6. K/34/07/2004; 7. K/40/08/2004; 8. B/09/07/2004;

9. N/05/08/2004; 10. B/14/08/2004; 11. C/16/07/2004;

Na podstawie analizowanych dokumentów stwierdzono, że Karty wypełniane są prawidłowo. Udzielane porady najczęściej dotyczą : doskonalenia w zawodzie,zatrudnienia, innych.

Z analizy kart wynika, że w czterech przypadkach doradca zawodowy zdecydował o przeprowadzeniu badań psychologicznych wykorzystując test J. Hollanda (ZdS).

Każda ze zgłaszających się po poradę osób posiada założoną przez doradcę zawodowego Kartę Ewidencyjną Osoby Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia i Uczestnictwa w Klubach Pracy.Przeanalizowano 9 losowo wybranych kart ewidencyjnych założonych w 2004r. o następujących numerach: 1. 2498; 2.5135/Sz;

3. 97; 4.. 5366/Sz;5. 12108; 6. 7252; 7. 5386/Sz; 8. 2675; 9. 2906;

Analizowane karty prowadzone są prawidłowo. Zawierają: datę, formę i wynik porady zawodowej. W pięciu kartach odnotowano więcej niż jedną poradę, w czterech-szkolenie, w jednej- klub pracy.

Ustalenia z kontroli dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego grupowego.

Prowadzony jest Rejestr Porad Grupowych 2004, znak: ZS 9393, zawierający: l.p., nr grupy, temat zajęć, data, liczba uczestników. W II półroczu 2004r. zarejestrowano 44 spotkania, którymi objęto 392 osoby. Porady dotyczyły m. in. następujących tematów: ,,Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy”, ,,Zajęcia aktywizujące”, ,,Jak zaistnieć na rynku”, ,,Warsztat samopoznania”, ,,Rynek pracy i warsztat edukacyjny”, ,,Warsztat poszukiwania pracy”. Ponadto okazano do kontroli Rejestr Porad Indywidualnych i Grupowych Porady Grupowe-listy obecności 2004.Do każdych zajęć dołączony jest harmonogram i lista obecności uczestników.

Ustalenia z kontroli dokumentacji wymaganej przy udzielaniu informacji zawodowej .

Zagadnienia udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrze Udzielonych Informacji Zawodowych 2004 znak: ZS 9395. Rejestr zawierał następujące wpisy: Lp. nr kolejny, nazwisko i imię, nr akt, uwagi. Ujęto w nim osoby indywidualnie zgłaszające się do doradcy zawodowego w celu uzyskania informacji zawodowej. W okresie objętym kontrolą z informacji indywidualnych skorzystało 354 osoby.

Doradcy ponadto prowadzą Rejestr Udzielonych Informacji Zawodowych, Grupowa Informacja Zawodowa 2004 znak ZS 9395. W rejestrze tym w II półroczu 2004r. udokumentowano przeprowadzenie 2 spotkań w ramach grupowej informacji zawodowej dla 23 bezrobotnych w ramach programu ,,@lternatywa” i spotkania informacyjnego ,,Osoba niepełnosprawna — pomoc urzędu pracy”. Natomiast teczka Zajęcia Aktywizujące zawiera dokumentację przeprowadzonych 8 spotkań II półroczu. Do każdych zajęć dołączany był harmonogram zajęć i lista obecności dla 78 uczestników.

Doradcy zawodowi posiadają przygotowane do udostępnienia klientom zbiory informacji zawodowej tj. teczki informacji o zawodach, klasyfikację zawodów, filmy o zawodach, program komputerowy „ Doradca 2000 ”, ulotki i broszury na temat rynku pracy.

Ponadto stwierdzono, iż w II półroczu 2004r. Urząd nie prowadził zajęć w klubie pracy i w związku z tym nie była gromadzona dokumentacja z tego zakresu.

4. Inicjowanie, wdrażanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy ( art.9 ust.1 pkt 5 i pkt 6 ustawy)
a) refundacja kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego ( art. 46 ust. 1 ustawy )

Z analizy przedstawionego kontrolującym Rejestru umów o refundację ze środków FP kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy wynika, że w II półroczu 2004 r. 3 zakłady pracy złożyły wnioski o refundację ze środków FP kosztów doposażenia stanowiska pracy. Urząd refundował kwotę 33.350 zł na wyposażenie lub doposażenie 4 stanowisk pracy (stolarz, księgowa, sprzedawca) Prawidłowość refundacji kosztów doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego analizowano na podstawie akt z poz. 2 i 3 . Szczegółowej analizie poddano akta z poz. 3, w których znajdują się m.in. :
- złożony przez pracodawcę w dn. 17.12.2004 r. wniosek o refundację kosztów doposażenia stanowiska pracy dla 1 osoby bezrobotnej, zawierający wymagane przepisami dane,
- umowa nr 3/2004 zawarta pomiędzy Urzędem a pracodawcą w dn. 22.12.2004 r. w sprawie refundacji części kosztów,
- karty referencyjne osoby bezrobotnej,
- umowa o pracę na czas określony ( 23.12.04 — 22.12.2005 r.) zawarta ze skierowanym przez Urząd bezrobotnym,
- wniosek pracodawcy o refundowanie ze środków FP poniesionych kosztów w wysokości 8.480,00 zł wraz z rozliczeniem kosztów poniesionych przez pracodawcę potwierdzonych fakturami VAT,
Urząd zgodnie z zapisem w § 5 Umowy Nr 3/2004 przekazał na konto wnioskodawcy kwotę 6.690 zł tytułem refundacji.

b) przyznanie bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy

Z przedstawionego kontrolującym Rejestru środków finansowych FP na podjęcie działalności gospodarczej -2004 wynika, że w II półroczu 2004 r. do Urzędu złożono 7 wniosków o przyznanie jednorazowo środków finansowych na podjęcie działalności gospodarczej przez osoby bezrobotne (6 firm handlowych i 1 zakład produkcyjny). W oparciu o szczegółową analizę akt z poz. 3 Rejestru sprawdzono procedury stosowane przy przyznawaniu bezrobotnym refundacji kosztów doposażenia stanowiska pracy. Bezrobotny o nr ewidencyjnym 6306 w dniu 26.11.2004 r. złożył wniosek o przyznanie z FP środków finansowych na podjęcie działalności gospodarczej :handel i gastronomia.

Urząd w piśmie z dnia 29.11.2004 r. znak PUP.ZJ.9384/IŻ/04 poinformował bezrobotnego o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i w dniu 07.12.2004 r. zawarł z nim Umowę Nr 3/2004. W umowie określono zasady, które obowiązany jest spełnić wnioskodawca by uzyskać refundację z FP kosztów w wysokości 11.150 zł. oraz przypadki , w których umowa może być rozwiązana i bezrobotny zobowiązany będzie zwrócić przekazane środki wraz z odsetkami ustawowymi. Wnioskodawca zgodnie z wymogami umowy przekazał do Urzędu zaświadczenia: o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, nadaniu numeru NIP i REGON oraz Faktury VAT dokumentujące dokonanie zakupów. W Dyspozycji wypłaty nr 3/2004 z dnia 07.12.2004 r. skierowanej do Działu Finansowo-Księgowego Urzędu, zawierającej również informację o współfinansowaniu omawianej refundacji ze środków EFS „Aktywizacja zawodowa-szansa na powrót na rynek pracy”, zlecono przelanie kwoty 11.150,00 zł na konto wnioskodawcy tytułem refundacji poniesionych środków finansowych na podjęcie działalności gospodarczej przez osobę bezrobotną. W kontrolowanych aktach znajduje się również zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis dla osoby podejmującej działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza była prowadzona przez wnioskodawcę zgodnie z zapisami umowy o czym świadczą zapisy w protokóle kontroli przeprowadzonej przez pracownika Urzędu w dniu 1.03.2005 r. w miejscu prowadzenia działalności.

c) dodatek aktywizacyjny przyznawany ( art. 48 ustawy )

W II półroczu 2004 r. do Urzędu złożono 1 wniosek o wypłatę dodatku aktywizacyjnego. W oparciu o akta zgromadzone w teczce o symbolu PUP.ZE.9117/13915/1/2004. ustalono, że osoba bezrobotna, posiadająca prawo do zasiłku w okresie: 3.03.2004 r. - 30.06.2005 r., złożyła w dniu 15.12.2004 r. wniosek o wypłatę dodatku w związku z podjęciem zatrudnienia z własnej inicjatywy. Do wniosku dołączyła zaświadczenie o zatrudnieniu od dnia 1.07.2004 r. i wysokości osiąganych zarobków. Urząd Decyzją ZE-9111/13915/1/05 z dnia 5.01.2005r. orzekł o przyznaniu od dnia 15.12.2004 r . prawa do dodatku aktywizacyjnego w wys. 121,02 zł / miesiąc, co jest zgodne z art. 48 ust. 3 ustawy. Dodatek wypłacany był do dnia 23.01.2005 r. , tj. przez połowę okresu, w jakim przysługiwałby bezrobotnemu zasiłek. Urząd orzekł o utracie prawa do dodatku w Decyzji z dnia 24.01.2005 r. Wypłatę należnego dodatku dokonywał Dział Finansowy w oparciu o sporządzane Listy wypłat świadczeń ( np. lista Nr 56/04/002 obejmowała kwotę należnego dodatku za grudzień 2004 r. ), zatwierdzone przez Dyrektora Urzędu.

d)przyznanie stypendium dla bezrobotnych skierowanych do odbycia stażu u pracodawcy ( art. 53 ustawy )

Wnioski pracodawców o zorganizowane pracy w celu odbycia stażu przez osoby bezrobotne wpisywane były do Rejestru wniosków o przeprowadzenie stażu — refundacje finansowane z FP i Rejestru wniosków o przeprowadzenie stażu — refundacje finansowane z EFS . W II półroczu 2004 r. zarejestrowano ogółem 104 wnioski ( 75 — w ramach FP i 29 — w ramach EFS) , w ramach których zatrudniono w celu odbycia stażu 128 osób bezrobotnych ( 92-w ramach FP i 36 — w ramach ES ) , w większości posiadających wykształcenie średnie i wyższe. W celu analizy stosowanych procedur przy wypłacaniu stypendium, należnego osobom bezrobotnym skierowanym do odbycia stażu dokładnej ocenie poddano akta z poz. 47. Pracodawca w dniu 21.10.2004 r. złożył do Urzędu wniosek o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu dla 1 osoby bezrobotnej z wykształceniem średnim na stanowisku referenta na okres 3 miesięcy. Wniosek , zawierający informacje wymagane obowiązującymi przepisami, uzyskał pozytywną opinię Urzędu i w dniu 28.10.2004 r. zawarto pomiędzy Starostą Grajewskim a pracodawcą umowę Nr RS UmSt/04/0075 o odbycie stażu przez bezrobotnego o nr ewidencyjnym14069. W umowie określono okres odbywania stażu: 01.11.2004 r. — 31.01.2005 r. , stanowisko: referent, wskazano opiekuna stażu, zawarto zobowiązanie pracodawcy do zapewnienia należytej realizacji stażu, zgodnie z ustalonym programem. Pracodawca składał do Urzędu listy obecności osoby odbywającej staż . Wniosek, umowa i skierowanie na staż odnotowywane są w Systemie PULS i w ramach systemu osoba odbywająca staż jest wpisywana na listę wypłat z tytułu odbywania stażu. Dla analizowanych akt sporządzona została Lista nr 68 , w oparciu o którą wypłacano osobie bezrobotnej stypendium w wysokości należnego zasiłku .

e)przyznawanie stypendium dla bezrobotnych podejmujących dalszą naukę na podstawie (art. 55 ustawy)

W II półroczu 2004 r. do Urzędu wpłynęły 3 wnioski osób bezrobotnych o przyznanie stypendium z powodu podjęcia dalszej nauki w szkole.

Analizy prawidłowości przyznawania w/w stypendium dokonano na podstawie akt osób bezrobotnych o nr ewidencyjnych 13584 i 14048, z których omówiono szczegółowo akta bezrobotnego nr 13584.
Osoba, która od dnia 01.09.2004 r. posiadała status osoby bezrobotnej, w dniu 25.10.2004 r. złożyła do Urzędu podanie o przyznanie stypendium z tytułu podjęcia nauki. Do wniosku dołączyła zaświadczenie wystawione przez Szkołę Policealną dla Dorosłych ZDZ w Białymstoku z siedzibą w Augustowie, potwierdzające naukę w roku szkolnym 2004/2005 na kierunku technik/leśnik oraz oświadczenie o osiąganych dochodach ( netto) w rodzinie z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. Urząd w Decyzji 689/10/04 orzekł o przyznaniu stypendium od dnia 25.10.2004 r. w wysokości 201,70 zł miesięcznie. Powyższa decyzja jest zgodna z art. 55, stypendium zostało wypłacone w wysokości 40% zasiłku dla bezrobotnych. Wypłatę należnego stypendium dokonywał Dział Finansowy w oparciu o sporządzane Listy wypłat świadczeń, zatwierdzone przez Dyrektora Urzędu.

f) organizacja i finansowanie prac interwencyjnych i robót publicznych na podstawie art.51 i art. 57 ustawy

Z analizy przedstawionych kontrolującym rejestrów umów zawartych w sprawie organizacji i finansowania prac interwencyjnych: Rejestru umów zawartych w 2004 r. w ramach prac interwencyjnych - FP i Rejestru umów zawartych w 2004 r. w ramach prac interwencyjnych — EFS wynika, że o organizację prac interwencyjnych ubiegały się m.in.: Starostwo Powiatowe w Grajewie, urzędy gmin, szkoły. W ramach prac interwencyjnych zorganizowanych w II półroczu 2004 r. wydatkowano:
- kwotę 9.219,36 zł ze środków FP na refundację kosztów zatrudnienia 11 osób bezrobotnych na podstawie 10 umów u 10 pracodawców,
- kwotę 51.231,01 zł ze środków ES na refundację kosztów zatrudnienia 38 osób bezrobotnych na podstawie 23 umów u 22 pracodawców.

Praca była wykonywana m.in. na stanowiskach : robotnik gospodarczy, pracownik administracyjny, sprzedawca.

Analizy prawidłowości finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt zawierających umowy nr 112/2004 (umowy finansowane z FP) i 51/2004 (umowy finansowane z EFS), z których omówiono szczegółowo akta z umową nr 112/2004 .

Szkoła Podstawowa Nr 2 w Grajewie złożyła w dniu 29.09.04r. wniosek o organizację prac interwencyjnych dla 1 osoby bezrobotnej ( pracownik bez kwalifikacji) na okres dwóch miesięcy. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w dniu 01.10.04 r. z pracodawcą mowę Nr 112/2004 w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych na okres dwóch miesięcy i zwrot poniesionych kosztów na wynagrodzenie ( 500,00 zł ) oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,99% od refundowanej kwoty. W umowie strony określiły zasady wnioskowania o refundację i dokonywania wypłat należnych kwot. W aktach znajduje się umowa o pracę zawarta z bezrobotnym na okres od 04.10.2004 r.¸30.11.2004 r. Organizator, celem uzyskania refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne, składał co miesiąc do Urzędu wnioski wraz z kopiami list obecności, list wypłaty wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne. W Urzędzie analizowano wnioski pod kątem poprawności zgłoszonych do refundacji kwot, o czym świadczą adnotacje na Decyzjach RePI/04/528( za październik 2004 r.) i RePI/04/539 ( za listopad 2004 r.), zatwierdzanych przez Dyrektora Urzędu. Daty widniejące na dyspozycjach przelewu znajdujących się w aktach świadczą o przekazaniu przez Dział Księgowości kwot refundacji zgodnie z zapisami w umowie w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych .

W zakresie organizacji robót publicznych na podstawie Rejestru umów zawartych w ramach robót publicznych- 2004 r. ustalono, że w II półroczu 2004 r. zawarto z 5 pracodawcami 9 umów o organizację robót publicznych. Urząd wypłacił 27.670,37 zł refundacji kosztów poniesionych na zatrudnienie w ramach robót publicznych 14 osób bezrobotnych. Organizatorami robót publicznych były m.in: Starostwo Powiatowe, Powiatowy Zarząd Dróg Powiatowych w Grajewie, szkoły, Urząd Gminy. Analizy prawidłowości finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt z poz. 57 i 62, z których omówiono szczegółowo akta z poz. 62

Zespół Szkół nr 1 w Grajewie w dniu 31.08.2004 r. złożył wniosek o skierowanie 2 osób bezrobotnych do zatrudnienia w ramach robót publicznych w okresie 6 miesięcy na stanowisku pomoc kuchenna. Urząd z w/w pracodawcą zawarł w dniu 31.08.2004 r. umowę nr UMRP/04/0063 o zatrudnienie skierowanych bezrobotnych w ramach robót publicznych, w której pracodawca zobowiązał się do przedkładania do Urzędu wniosków o zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki na ZUS do 20 każdego miesiąca, następującego po miesiącu, którego refundacja dotyczy, a Urząd zobowiązał się do zwrotu części poniesionych kosztów (wynagrodzenia do wysokości 600 zł oraz obowiązujące od tej kwoty składki na ubezpieczenie społeczne ) w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia wniosku. Bezrobotni w ramach robót publicznych zatrudnieni zostali na podstawie umów o pracę na okresy: 01.09.04 r. - 30.11.04 r. oraz 01.09.04 — 28.02.04 r.

Na podstawie analizy dokumentów ustalono, że do wniosków o refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne dołączano kopie list płac, kopie list obecności, kopie dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne. Wnioski o refundację były sprawdzane pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników Urzędu. Adnotacje o dacie dokonania przelewu widniejące na Decyzjach (np.: ReRp/04/0324- za wrzesień październik 2004 r., ReRp/04/0331 — za listopad 2004 r. i ReRp/04/0339 — za grudzień 2004 r. ) znajdujących się w aktach dokumentują realizację refundacji zgodnie z zapisami w umowie o organizacji robót publicznych.

g) refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego na podstawie art. 139 ust. 7 ustawy .

W II półroczu 2004r. zgodnie z art. 139 ust. 7 ustawy Urząd z FP wypłacił kwotę 44.300,00 zł dla 35 pracodawców, tytułem refundacji wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne 143 młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę w celu przygotowania zawodowego.

Stosowane procedury w zakresie refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego oceniono na losowo wybranych aktach z poz. 103 i 95 Rejestru wniosków refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników, z których omówiono szczegółowo akta z poz. 103.

Pracodawca, z którym zawarto w dniu 25.09.2003r. umowę Nr 008/2003, wystąpił w dniu 25.10.2004 r. do Urzędu z wnioskiem o dokonanie refundacji wypłaconych kwot za okres 1.06¸31.08.2004 r. w związku z zatrudnianiem osoby młodocianej :

Do wniosku dołączył kopie list obecności, list płac i dowodów opłat składek na ubezpieczenie społeczne oraz informację o otrzymanej pomocy publicznej w okresie 3 kolejnych lat przed złożeniem wniosku. Przelewu należnych pracodawcy kwot dokonano w dniu 4.02.2005 r. na podstawie wydanej w Urzędzie Decyzji RnMl/04/0075.

Refundacji należnych kwot dokonywano zgodnie z zapisami umów o refundowaniu wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

5. Rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy ( art.9 ust.1 pkt 4 ustawy) , przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia ( art. 9 ust.1 pkt 13 ustawy) oraz wydawanie decyzji ( art.9 ust.1 pkt 14 ustawy).

Prawidłowość ustalania prawa do zasiłku wynikającego z art. 71 ustawy przeanalizowano na podstawie zgromadzonej dokumentacji osób bezrobotnych o n / w numerach: 1066; 7446; 7737; 6912; 2727;

Na podstawie dokumentacji nr 2727 ustalono, że osobie zarejestrowanej w dniu 3.11.2004 r. przyznano prawo do zasiłku od dnia 11.11.2004 r. w wysokości 605,80 zł miesięcznie; przyznając uprawnienie zasiłkowe ustalono, że okres uprawniający do zasiłku wyniósł 27 lat, a rozwiązanie umowy nastąpiło z powodu upływu na jaki była zawarta.

Wszystkie zarejestrowane osoby spełniają wymóg art.71ust.1 i 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy tj. w okresie 18 m-cy poprzedzających dzień zarejestrowania łącznie przez 365 dni były zatrudnione i osiągały wynagrodzenie w kwocie co najmniej najniższego wynagrodzenia. Ponadto nie było dla nich propozycji odpowiedniego zatrudnienia, skierowania do prac interwencyjnych, robót publicznych lub na utworzone dodatkowe miejsce pracy.

W analizowanych kartach rejestracyjnych zwracano uwagę na datę rejestracji bezrobotnego, datę wydania decyzji oraz ustalenie podstawy przyznania zasiłku. Zasiłek przyznawany był po upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się bezrobotnego. Podstawa prawna określona na decyzji również nie budzi zastrzeżeń.

Analizie poddano również dokumentację z zakresu wydawania decyzji :

a) o uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za osobę bezrobotną oraz o utracie statusu bezrobotnego : nr 5375/Sz, 5403/Sz , 14281, 14002, 1104, 14095, 13684.

Na podstawie analizy akt nr 5375/Sz ustalono, że osobie zarejestrowanej w dniu 9 .08.2004r. wydano d decyzje z dnia 10.08.2004r. o uznaniu za osobę bezrobotną i odmowie przyznania prawa do zasiłku. Suma okresów ,o których mowa w art.71 ust. 1 i 2 ustawy była krótsza niż 365 dni w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień rejestracji.

nr 14281 — osobie zarejestrowanej dnia 20.09.2004r. Urząd decyzją z dnia 20.09.2004r. odmówił uznania statusu osoby bezrobotnej z powodu uzyskiwania przychodów z innego tytułu niż zatrudnienie lub inna praca zarobkowa, a dochód był wyższy od połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zainteresowana pobierała rentę rodzinną w wysokości 562,68 zł.

Utratę prawa do zasiłku przeanalizowano na podstawie akt nr 11048 — osoba zarejestrowana dnia 2.07.2004r. bez prawa do zasiłku z dniem 7.09.2004r. utraciła status bezrobotnego utraciła z powodu zgłoszenia podjęcia pracy.

Na podstawie analizy akt nr 13684 ustalono, że decyzją z dnia 9.10.2003r. uznano za osobę bezrobotną . Kolejna decyzja o utracie statusu z powodu podjęcia nauki w szkole systemem dziennym została wydana przez Urząd w dniu 12.10.2004r.

b) o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia wypłaconych ze środków z Funduszu Pracy.

Nie stwierdzono przypadku zwrotu przez osoby bezrobotne nienależnie pobranych świadczeń wypłaconych z FP w II kwartale 2004r.

Prawidłowość rozpatrywania odwołań od decyzji.

Z przedstawionego kontrolującym rejestru odwołań wynika , że w II półroczu 2004 r. do Powiatowego Urzędu Pracy w Grajewie wpłynęło 6 odwołań od decyzji Starosty Grajewskiego z czego:
- 1 odwołanie osoba zarejestrowana wycofała,
- 1 zmiana decyzji
- 4 przekazano do rozpatrzenia organowi II instancji, który wszystkie utrzymał w mocy.

Odwołania do rozpatrzenia przez II instancję przekazywane były przez Urząd w terminie.

Prawidłowość wypłat zasiłków i innych świadczeń dla osób bezrobotnych.

W wyniku kontroli ustalono, że wypłaty zasiłków dokonywane były w kasach Banków Spółdzielczych w: Szczuczynie, Grajewie, Radziłowie, Rajgrodzie, Wąsoszu.

Szczegółowej analizie poddano listy płac z poszczególnych banków za miesiąc listopad 2004r.:
1) Na liście wypłat zasiłków dla bezrobotnych Nr 2/04/015 data wypłaty w dn. 6.12.04 r. Bank Spółdzielczy w Grajewie stwierdzono że:
- zasiłek w wysokości 80 % wypłacono dla 24 osób /poz.15 poz.41, /
- zasiłek w wysokości 100 % wypłacono dla 15 osób / poz.15, poz. 23/
- zasiłek w wysokości 120 % wypłacono dla 4 osób / poz.29, poz. 40 /
2) Na liście wypłat zasiłków dla bezrobotnych Nr 18/04/013 data wypłaty 6.12.2004 r. Bank Spółdzielczy w Wąsoszu stwierdzono że:
- zasiłek w wysokości 80% wypłacono dla 20 osób / poz. 26, poz.40 /
- zasiłek w wysokości 100% wypłacono dla 12 osób / poz.8,poz. 34 /
- zasiłek w wysokości 120% wypłacono dla 8 osób / poz.9, poz. 15 /

3) Na liście wypłat zasiłków dla bezrobotnych Nr 13/04/013 data wypłaty 6.12.2004 r. Bank Spółdzielczy w Szczuczynie stwierdzono że:
- zasiłek w wysokości 80% wypłacono dla 22 osób / poz.5, poz.27 /
- zasiłek w wysokości 100% wypłacono dla 24 osób /poz.2,poz. 45 /
- zasiłek w wysokości 120% wypłacono dla 4 osób / poz.18, poz. 41 /

4) Na liście wypłat zasiłków dla bezrobotnych Nr 20/04/011 data wypłaty 6.12.2004 r. Bank Spółdzielczy w Radziłowie stwierdzono że:
- zasiłek w wysokości 80% wypłacono dla 14 osób / poz.5, poz.19 /
- zasiłek w wysokości 100% wypłacono dla 5 osób /poz.9 poz. 23 /

- zasiłek w wysokości 120% wypłacono dla 5 osób / poz.12, poz. 18 /

5) Na liście wypłat zasiłków dla bezrobotnych Nr 6/04/012 data wypłaty 6.12.2004 r. Bank Spółdzielczy w Rajgrodzie stwierdzono że:
- zasiłek w wysokości 80% wypłacono dla 4 osób / poz.15, poz.23 /
- zasiłek w wysokości 100% wypłacono dla 12 osób /poz.12 poz. 22 /
- zasiłek w wysokości 120% wypłacono dla 5 osób / poz.10, poz. 13 /

Listy opatrzone są pieczęcią Urzędu, sprawdzone są pod względem formalno — rachunkowym i merytorycznym oraz zatwierdzone do wypłaty przez upoważnione osoby. Znajduje się także adnotacja „zatwierdzono do wypłaty ze środków FP”. Zawierają one podpisy osoby sporządzającej listę, sprawdzającej, Głównego Księgowego oraz Dyrektora Urzędu. Każda lista płac z danego dnia wypłaty zawiera rozliczenie wypłaconych kwot, liczbę osób którym wypłacono zasiłek, podane są kwoty brutto i netto do wypłaty oraz kwota pobranego podatku.

Odebranie zasiłku następuje po okazaniu przez bezrobotnego dowodu osobistego i po pokwitowaniu odbioru zasiłku na liście płac.
Dokumentacja z zakresu wypłat osobom uprawnionym świadczeń z FP prowadzona jest właściwie

6. Inicjowanie , organizowanie i finansowanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych ( art.9 ust.1 pkt 8 ustawy)

W 2004r. Urząd ze środków FP realizował następujące programy : „Pierwsza praca”, „Drogowiec”, „Doradca rolny w gminie”, „Program dotyczący Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli oraz zwiększającego umiejętności ułatwiające zatrudnienie i utrzymanie w pracy.

W ramach programu „Pierwsza Praca skierowano łącznie do pracy 382 osoby bezrobotne, z tego na staże 193 osoby, prace interwencyjne 72 osoby, roboty publiczne 41 osób, umowy absolwenckie 37 osób oraz inne formy — 39 osób. Na szkolenie skierowano 143 osoby bezrobotne.

Spośród 525 osób zaktywizowanych udział w programie zakończyły 503 osoby , a pracę po zakończeniu programu podjęło 139 osób. Środki FP wydatkowane przy realizacji programu „Pierwsza Praca” wyniosły 1.454,4 tys. zł.

W ramach programu „Drogowiec” realizowanego przez Urząd w okresie 1.10.- 15.12. 2004r na roboty publiczne skierowano 3 osoby bezrobotne. Prace wykonywane były przy drogach i rowach na terenie gminy Radziłów. Koszt programu wyniósł 7,2 tys. zł.

Program „ Doradca rolny w gminie” realizowany był przez samorządy lokalne z terenu powiatu grajewskiego, Ośrodek Doradztwa rolniczego oraz Podlaską Izbę Rolniczą w okresie od 1-31.08.2004r. W ramach programu skierowano 22 osoby na roboty publiczne oraz 3 osoby na staże absolwenckie. Celem programu była pomoc rolnikom ubiegającym się o środki z funduszy UE , w tym płatności bezpośrednie. Pomoc polegała głównie na doradztwie i sposobie wypełniania wniosków . Po jego zakończeniu 3 osoby po odbyciu stażu zostały zatrudnione na umowy o pracę .Spośród 22 osób skierowanych na roboty publiczne 13 zostało zatrudnionych po zakończeniu realizacji programu. Efektywność staży wyniosła 100% , a robót publicznych 59%. Ogółem efektywność programu wyniosła 64 % . Całkowity koszt programu wyniósł 97.2 tys. zł .

Program dotyczący Zintegrowanego Zarządzania i Kontroli oraz zwiększającego umiejętności ułatwiające zatrudnienie i utrzymanie pracy realizowany przez AR i MR w okresie 1.04- 31.07.2004r.Zatrudniono 24 osoby bezrobotne w ramach prac interwencyjnych. Po zakończeniu programu na stałe zostało zatrudnionych 5 osób. Efektywność programu wyniosła 21 % . Osoby biorące udział w programie pracowały przy wprowadzaniu do systemu komputerowego danych i informacji zawartych we wnioskach złożonych przez rolników ubiegających się o środki z funduszy unijnych .Koszt programu z FP wyniósł 22, 5 tys. zł.

Program „ Pomoc dla młodzieży poszukującej pracy - Alternatywa” realizowany był w powiecie grajewskim od września 2003r. do końca września 2004r.w ramach programu Phare SSG — ‘ Rozwój Zasobów Ludzkich „ przy współudziale PARP , firmy IMC Consulting Ltd oraz 50 Powiatowych Urzędów Pracy z terenu całego kraju..

Beneficjentami programu były osoby bezrobotne w wieku do 26 lat. W wyniku realizacji projektu:

- 141 osób uzyskało profesjonalną pomoc w opracowaniu i wdrożeniu indywidualnych planów działania ,

-89 osób skorzystało ze szkoleń zawodowych: komputerowa obsługa firmy, księgowość komputerowa , administrator sieci komputerowych, obsługa kas fiskalnych i fakturowanie komputerowe .

Ogólna wartość projektu wyniosła 6.000.000 Euro , z czego 1.500.000 Euro to wkład własny PUP- ów, który obejmował : wypłacane zasiłki uprawnionym uczestnikom programu, wydatki związane z zatrudnieniem subsydiowanym oraz stażami absolwenckimi, koszty związane z rejestracją beneficjentów , koszty związane z prowadzeniem pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego.

7. Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia ( art. 9 ust.1 pkt 9 ustawy ).

W trakcie kontroli ustalono, że Urząd przygotowuje sprawozdania głównie na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy:
- MELDUNKI dotyczące powiatowego rynku pracy, z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na piętnasty dzień roboczy, a drugi na koniec danego miesiąca.
- SPRAWOZDANIA MPiPS — 01 o rynku pracy sporządzane na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do tych sprawozdań:
- zał. nr 1- bezrobotni według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy,
- zał. nr 2 - bezrobotni według rodzaju działalności ostatniego miejsca pracy oraz ofert pracy,
- zał. nr 3 - bezrobotni oraz oferty pracy według zawodów i specjalności,
-zał. nr 4 - poradnictwo zawodowe, pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie bezrobotnych i poszukujących pracy, staż i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy,
- zał. nr 5 - bezrobotni zamieszkali na wsi według czasu pozostawaniu bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy,
-zał.nr 6 -aktywne programy rynku pracy,
-zał.nr 7 - bezrobotni według gmin sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.
- SPRAWOZDANIE MPiPS -02 o dochodach i wydatkach Funduszu Pracy (sporządzany do 8 -dnia roboczego każdego m-ca),
- co miesięczny meldunek dotyczący powiatowego rynku pracy w poszczególnych gminach.

8.Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grupowymi pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy.

W okresie objętym kontrolą nie stwierdzono na terenie powiatu grajewskiego zwolnień grupowych pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy.

9.Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkoleniach , organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów ( art. 9 ust.1 pkt 12 ustawy).

W roku 2004 do PUP zgłoszono 1651 ofert pracy, z tego 591 ofert pracy subydiowanej oraz 1060 ofert pracy niesubsydiowanej. 70 % ofert pochodziło od podmiotów gospodarczych zlokalizowanych na terenie miasta Grajewo. Spośród zgłaszanych ofert 417 ofert przypada na sektor publiczny, 88 dla absolwentów, 19 dla osób niepełnosprawnych.

Urząd stosował następujące formy pozyskiwania ofert pracy :
- kontakty telefonicznie - 143
- bezpośrednie kontakty z pracodawcami w Urzędzie oraz w firmach - 465
- listownie - 128
Kontrolującym przedstawiony został „Rejestr ofert pracy - 2004r.”, w którym figuruje 433 ofert pracy, z czego 125 wolnych miejsc pracy zgłoszono w II półroczu 2004r.

Oferty pracy pozyskane przez Urząd wywieszane są do ogólnej wiadomości na własnych tablicach ogłoszeń w siedzibie urzędu i poszczególnych gmin powiatu, propagowane w mediach strony internetowe Urzędu oraz w dodatkach poświęconych ofertom pracy w lokalnych dziennikach „Gazeta Współczesna” i „Gazeta Wyborcza”.
W 2004r. najwięcej ofert pracy zgłoszono w następujących zawodach: sprzedawca, kierowca, murarz ,tynkarz, pracownik ogólnobudowlany, przedstawiciel handlowy, księgowy, pracownik biurowy, technik mechanik , stolarz, operator maszyn i urządzeń budowlanych i drogowych , robotnik gospodarczy. Najtrudniejszymi do realizacji były oferty związane z następującymi zawodami: nauczyciele języków obcych , automatyk , inżynier budownictwa ogólnego lub drogowego , fizykoterapeuta, pedagog, socjolog, psycholog , nauczyciele przedmiotów kierunkowych , z powodu braku w rejestrach Urzędu osób bezrobotnych o takich kwalifikacjach.
Należy podkreślić ,iż Urząd w ramach zwiększenia efektywności w poszukiwaniu pracy przez samych bezrobotnych nawiązał współpracę z właścicielem portalu internetowego e- Grajewo. pl. Zainteresowani mają możliwość bezpłatnego korzystania z dostępu do Internetu w Kawiarence Internetowej „Myszka”. W tym celu Urząd zainteresowanym osobom bezrobotnym wydaje specjalne karnety uprawniające do korzystania z usług internetowych przez 5 godzin w miesiącu.

W zakresie tematyki dotyczącej szkoleń i przekwalifikowań osób bezrobotnych ustalono, że w II półroczu 2004r. Urząd realizował szkolenia grupowe i indywidualne z zakresu:

- grafika komputerowa - 15 osób
- komputerowa obsługa firmy z umiejętnością obsługi kasy fiskalnej- 15 osób

- podstawy obsługi komputera wraz z umiejętnością obsługi kas fiskalnych - 4 osoby
- obsługa kas fiskalnych - 1 osoba,

- kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym - 1 osoba,
- wdrażanie projektów UE w przedsiębiorczości - 1 osoba,
- prawo jazdy kat. C,C+E - 1 osoba.

Ogółem w 2004r.przeprowadzono 8 szkoleń grupowych, w których udział wzięło 108 osób i 8 szkoleń indywidualnych, w których uczestniczyło 9 osób. Ogółem koszty szkoleń w 2004r.finansowanych z FP wyniosły 4 624,00 zł , z czego dodatek szkoleniowy wypłacono na kwotę 4218,90 zł oraz stypendium szkoleniowe na kwotę 8.785,80 zł. Ponadto część szkoleń finansowana była z EFS na kwotę 19.500 zł .

Analizie poddano dokumentację ZS 9416dotyczącą szkolenia osób niepełnosprawnych, nt. ” Wdrażania projektów UE w przedsiębiorczości” - finansowanego ze środków PFRON. W szkoleniu trwającym w okresie od 6-11 września 2004r. organizowanym przez Ośrodek Kształcenia Zawodowego w Grajewie uczestniczyło 8 osób, z tego 4 systemem indywidualnym i 4 systemem grupowym.

Szczegółowej analizy dokonano na podstawie dokumentacji dotyczącej zorganizowania szkolenia dla grupy 4 osób niepełnosprawnych z zakresu „Podstawy obsługi komputera wraz z umiejętnością obsługi kas fiskalnych”. W kontrolowanej dokumentacji znajduje się :
- umowa Nr 6/2004 z dnia 18.08.2004r. o przeprowadzenie szkolenia dla 4 osób niepełnosprawnych,
- wnioski osób bezrobotnych na szkolenie,
- program kursu i preliminarz ,
- listy obecności uczestników szkolenia,
- faktura sprzedaży wystawiona przez Ośrodek Kształcenia Zawodowego w Grajewie .

Na fakturze sprzedaży VAT Nr 167/12/2004 z dnia 21.09.2004r. na kwotę 1868,20 zł pracownik Urzędu odpowiedzialny za prowadzenie szkoleń dokonał wpisu „ pod względem merytorycznym”. Ponadto widnieje napis , że zapłacono przelewem w dniu 1.10.2004 ze środków PFRON przez PCPR w Grajewie.

10. Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw , o których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit.a i b zw zakresie świadczeń dla bezrobotnych , w tym realizowanie decyzji , o których mowa w art. 8 ust.1.pkt 8 lit.c 9art.9 ust.1 1 pkt 15 ustawy.

Ustalono, że w analizowanym okresie Urząd nie zarejestrował żadnego obywatela UE/EOG, jako poszukującego pracy , jak również nie stwierdzono przypadku pobierania transferowego świadczenia z tytułu bezrobocia.

11.Realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym świadczenie usług EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, ( art. 9 ust 1 pkt 16 ustawy ).

Powyższe zadanie realizowane jest przez asystenta EURES , który jest również pośrednikiem pracy.
Celem sieci EURES jest umożliwienie dostępu do informacji poszukującym pracy i pracodawcom oraz doradztwo ułatwiające przepływ siły roboczej, wymiana informacji między partnerami sieci. Usługi niniejsze obejmują w szczególności: udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego przepływu pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy w pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych, inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami, informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem występujących tam zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
Ogółem od maja do grudnia 2004r. wpłynęły do Urzędu za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy 493 oferty do pracy w : Wielkiej Brytanii, Islandii, Irlandii, Słowenii, Hiszpanii, Czechach oraz na Cyprze, Malcie i Litwie. Większość ofert dotyczyła pracowników branży budowlanej ( murarze, pracownicy zawodów wykończeniowych, elektrycy , hydraulicy) , stosunkowo dużo ofert (85) dotyczyło zawodu opiekunki. Większość ofert pracy wpływała z pośrednictwem kadry EURES z WUP w Białymstoku , ale zdarzały się też oferty od doradców EURES z Warszawy, Zielonej Góry , Poznania.
Każda z powyższych ofert oprócz wymogów zawodowych zawierała wymóg znajomości języka angielskiego, rosyjskiego, litewskiego.
Na podstawie ofert otrzymanych z WUP sporządzane były „fiszki” ofert z logo i umieszczane na tablicach informacyjnych przeznaczonych tylko do publikacji ofert pracy w ramach EURES. Osoby bezrobotne zainteresowane skorzystaniem z oferty pracy za granicą przy pomocy pracownika Urzędu ds EURES wypełniali CV. Zainteresowani mogli również uzyskać informację o warunkach życia i pracy w krajach UE, o prawie pracy, ustawodawstwie socjalnym, wzajemnym uznawaniu kwalifikacji zawodowych, systemie opieki zdrowotnej.
Kontrolującym została okazana dokumentacja oznakowana KZ 503-EURES , w której znajdują się oferty pracy otrzymane z Wojewódzkiego Urzędu Pracy.„Fiszki” ofert z logo umieszczane są na tablicach informacyjnych Urzędu przeznaczonych tylko do publikacji ofert pracy w ramach EURES. Na stronie internetowej Urzędu zainteresowani bezrobotni , bądź poszukujący pracy mogą znaleźć bazę ofert pracy krajach Unii Europejskiej. Ponadto na stronie internetowej bezrobotny znaleźć może wzór CV, który po wypełnieniu przesyła do WUP. Znajdują się tam również informacje o warunkach życia i pracy w krajach UE, które ułatwią dostęp do informacji o prawie pracy, ustawodawstwie socjalnym, wzajemnym uznawaniu kwalifikacji zawodowych , systemie opieki zdrowotnej.
Jednakże należałoby w ramach współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy ustalić zasady przepływu informacji w zakresie docelowego skorzystania z zagranicznej oferty pracy przez bezrobotnego. Brak takiej informacji nie pozwala na ustalenie ile osób zarejestrowanych w Urzędzie skutecznie podjęło pracę w ramach ofert pracy EURES.

12. Badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca ( ar.9 ust.1 pkt 17 ustawy)

Ustalono, że każdorazowo w przypadku ubiegania się pracodawcy o zatrudnienie cudzoziemca Urząd dokonywał analizy, czy w ewidencji zarejestrowanych osób bezrobotnych i poszukujących pracy nie ma osób odpowiadających wymogom zgłoszonym przez pracodawcę , który chce zatrudnić cudzoziemca.

W II półroczu 2004r. do Urzędu zgłoszonych zostało 10 ofert pracy na stanowiskach lektorów języków obcych w :
- Centrum Edukacyjnym ARBIS - 4 osoby , w tym 3 nauczycieli języka angielskiego oraz 1 jęz. Niemieckiego
- Zespole Szkół Nieckowo - 2 nauczycieli jęz. Angielskiego
- Zespół Szkół w Wojewodzinie - 1 nauczyciel jęz. Angielskiego
- Publicznym Gimnazjum w Wojewodzinie - 1 nauczyciel jęz. angielskiego
- Szkole Podstawowej w Rudzie - 1 nauczyciel jęz. Angielskiego
- Gimnazjum w Wąsoszu - 1 nauczyciel jęz. angielskiego

Na podstawie kontrolowanej dokumentacji stwierdzono, że każdorazowo Starosta Grajewski sporządzał informację kierowaną do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku o sytuacji na lokalnym rynku pracy stwierdzając ,że brak jest możliwości zabezpieczenia potrzeb kadrowych zgłoszonych przez szkoły w zakresie nauczania języków obcych. W związku z powyższym zasadne było zatrudnianie cudzoziemców spełniających określone przez pracodawców wymagania kwalifikacyjne.

13.Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników powiatowego urzędu pracy ( art.9 ust. 1 pkt 18 ustawy).

W 2004r. odbyło się 18 szkoleń, którym objęto 11 pracowników Urzędów w zakresie poniższych tematów:
- polityka strukturalna i społeczna w Unii Europejskiej,
- pomoc publiczna w zakresie zatrudnienia „Psychologia kontaktu z trudnymi interesantami”,
- zamówienia publiczne,
- rachunkowość budżetowa,
- pomoc publiczna w obszarze zatrudnienia,
- szkolenia PHARE 2001,
- obsługa i wykorzystanie aplikacji PULSAR,
- wypalenie zawodowe,
- szkolenie liderów Klubów Pracy,
- szkolenie PHARE 2001,
- szkolenie doradców zawodowych z EFS,
- prawo zamówień publicznych,
- pomoc publiczna świadczona przez Urzędy Pracy,
- szkolenie PULSAR,

- metodologia opracowania i wdrażania indywidualnych planów działania zawodowego,
- wspólnota projektów rynku pracy,
- Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego,
- Wypełnianie wniosku aplikacyjnego o finansowanie projektu ze środków EFS.

Organizatorzy powyższych szkoleń to:

- Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości,
- Podlaski Ośrodek Doskonalenia Kadr
- Polska Akademia Rachunkowości,
- Polska Organizacja Rozwoju Przedsiębiorczości,

-Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku.

Urząd poniósł koszty za 3 pracowników w wysokości 1.006 zł, pozostałe szkolenia były bezpłatne.

Niniejszy protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymał Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Grajewie.

Jednocześnie Dyrektora Urzędu poinformowano o :
1. przysługującym mu prawie zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień co do zawartych w protokole ustaleń - w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu.
2. przysługującym mu prawie odmowy podpisania protokołu z kontroli z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień co do przyczyny odmowy.

Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy
w Grajewie

/-/ Bożenna Zakrzewska

Przeprowadzający kontrolę :

/-/ Elżbieta Czurak - kierownik oddziału
/-/ Ludmiła Borowik - starszy inspektor wojewódzki
/-/ Irena Szaruta - starszy inspektor wojewódzki
/-/ Małgorzata Czerniawska - inspektor wojewódzki

Główny Księgowy
/-/ Krystyna Szumska

Białystok, 26 czerwca 2005r.

Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  22.07.2005 10:01:34
Data publikacji:  22.07.2005 10:01:34
Data modyfikacji:  22.07.2005 10:01:34 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl