P r o t o k ó ł
z kontroli problemowej Pogotowia Opiekuńczego w Białymstoku,
ul. Orla 2, REGON - 00191684
Pogotowie
Opiekuńcze w Białymstoku prowadzone jest przez Miasto Białystok.
Adres placówki: 15-950 Białystok,
ul. Orla 2.
Dyrektorem Pogotowia Opiekuńczego jest Pan Marek Iwanowicz.
Kontrolę przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Krystyna
Pasiuk - starszy inspektor
2. Małgorzata
Osipowicz - starszy inspektor
w
dniu 22 czerwca 2005 roku na podstawie upoważnienia Nr 240 z dnia 21 czerwca
2005 roku, które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod pozycja
53.
Kontrolą za okres od 01.01.2004r.
do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto stopień realizacji programu
naprawczego dochodzenia do standardów, o którym mowa w art. 154 ust. 7 ustawy z
dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) wynikającą z:
-
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U.
Nr 64, poz. 593 z póź. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
01.09.2000r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego
2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2005r.
w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (Dz. U. Nr 61, poz. 543).
Wyjaśnień w toku
kontroli udzielał:
Marek Iwanowicz
- dyrektor
Ustalenia
kontroli
W celu
ustalenia stopnia realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów
przeanalizowano opracowany przez Dyrektora placówki "Etapowy plan działań
dochodzenia do standardów w Pogotowiu Opiekuńczym w Białymstoku". Program
ujmuje wszystkie aspekty zawarte w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo
- wychowawczych.
Ww. program zakłada m.in.:
-
Organizacja aneksów kuchennych od stycznia 2002r. do
grudnia 2005r. zakup zabudowy kuchennej, lodówki, sprzętu gospodarstwa
domowego,
-
Przez okres 2002-2005 zmniejszenie ilości dzieci w
placówce,
-
Zmniejszenie ilości osób w sypialniach. Zakupienie
szafek i lampek nocnych, tapczanów,
-
Wygospodarowanie pomieszczeń do cichej nauki oraz
pomieszczeń do wypoczynku (1 pomieszczenie na 10 dzieci). Zakup zabawek i gier,
zakup krzeseł, stolików i telewizorów,
-
Organizacja pomieszczenia do zajęć terapeutycznych i
sportowych - od stycznia 2002 rozpoczęcie adaptacji pomieszczeń piwnicznych na
potrzeby sali gimnastycznej. Instalacja drabinek i koszy do mini koszykówki. W
2005r. zakup sprzętu sportowego. Współpraca z klubem sportowym "Hetman",
-
Organizacja pokoju odwiedzin oraz pokoju gościnnego. Od
stycznia 2002r. wydzielenie pomieszczenia z pośród pomieszczeń w placówce na
pokój gościnny (zakup wersalki, stolika, krzeseł, telewizora, gier
planszowych). Zakończenie prac adaptacyjnych - grudzień 2005r.,
-
W roku 2002-2003 zostanie zatrudnionych dwóch
pracowników socjalnych. W 2004r. zatrudniony zostanie terapeuta.
Z analizy
programu naprawczego wynika, że przewidziane działania są na różnym etapie
realizacji.
Ustalono, że Zarządzeniem Nr 1254/04 z dnia 7 grudnia
2004r. Prezydent Miasta Białegostoku zatwierdził nowy regulamin Pogotowia
Opiekuńczego w Białymstoku. Wg regulaminu Pogotowie jest placówką
wielofunkcyjną łączącą działania interwencyjne, socjalizacyjne i inne na rzecz
pomocy dziecku i rodzinie. Przeznaczone jest dla 85 wychowanków.
W dniu kontroli w ewidencji placówki figurowało 75
wychowanków. W placówce funkcjonują: 2
grupy socjalizacyjne (chłopców i dziewcząt) - 30 osób, 2 grupy interwencyjne
(chłopców i dziewcząt) - 30 osób, izba rotacyjna - 10 osób oraz ośrodek socjoterapii zapewniający 15 wychowankom możliwość pobytu
całodobowego.
W dniu kontroli obecnych było 29 wychowanków, a 47
przebywało na ucieczkach. Dzieci są w wieku od 7 do 18 lat. Jedno dziecko jest
w wieku 5 lat ponieważ zostało do placówki przyjęte
wraz z rodzeństwem.
Stwierdzono,
że w placówce występuje duży ruch wychowanków np. w 2004 r., 62 dzieci
powróciło do rodziny naturalnej. Ustalono, że 23 podopiecznych przekroczyło
termin pobytu w placówce 3 miesięcy, natomiast 30 dzieci przebywa w placówce
powyżej
6 miesięcy. Głównymi przyczynami pobytu dłuższego niż 6 miesięcy są:
-
oczekiwanie na skierowanie do
właściwej placówki, szczególnie do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych,
-
brak placówek socjalizacyjnych
oraz rodzinnych form opieki w poszczególnych powiatach,
-
przedłużające się postępowanie
sądowe z powodu odwoływania się opiekunów prawnych,
-
konieczność zmiany środka
wychowawczego podczas pobytu w Pogotowiu Opiekuńczym (z placówki
socjalizacyjnej na resocjalizacyjną lub odwrotnie, powrót do domu). Należy
zauważyć, ze znaczna część wychowanków przebywa w placówce w wyniku
postanowienia wydanego w oparciu o postępowanie w sprawach nieletnich.
Niewielka ilość dzieci przebywa z tzw. spraw opiekuńczych.
Placówka
mieści się w wieloskrzydlowym, jednokodygnacyjnym
budynku z tzw. niskim parterem. W latach 2000-20005 przeprowadzono szereg prac
remontowych. Wymieniono okna, dach, odnowiono elewację, docieplono
budynek. Odnowiono jadalnię, częściowo sypialnie, wygospodarowano pomieszczenie
na salę sportową, którą całkowicie wyposażono. Teren wokół budynku wymaga
jeszcze zagospodarowania. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że na początku lipca
br. rozpoczną się prace remontowe mające na celu odnowienie pozostałych
sypialni oraz adaptację niektórych pomieszczeń gospodarczych na potrzeby
wychowanków. Ponadto zostaną wymienione meble, które w chwili obecnej są już zniszczone.
Zamontowane zostaną również zabudowy stałe. Na holach zamontowano aparaty
telefoniczne.
W placówce
znajduje się 21 sypialni 2-5 osobowych, a liczba wychowanków w sypialniach nie
przekracza 4 osób. Nie wszystkie miejsca do spania są wykorzystane. Część
sypialni wymaga odnowienia. Łazienki i toalety są wyremontowane. Liczba ich
jest wystarczająca w stosunku do ilości wychowanków. Ponadto w placówce
znajduje się pomieszczenie do zajęć sportowych, terapeutycznych, pokój do
cichej nauki, sala komputerowa, gabinet pielęgniarski, pokój dla dzieci
chorych, jadalnia oraz pracownia modelarska. Placówka nie spełnia standardów w
kwestii ilości aneksów kuchennych (mimo wygospodarowania 2 aneksów) oraz
pomieszczeń do wypoczynku (3 świetlice). Ilość ich nie jest wystarczająca w
stosunku do liczby dzieci przebywających w placówce (1 aneks kuchenny oraz 1
pomieszczenie do wypoczynku na 10 dzieci). Zarówno świetlice jak i aneksy
kuchenne są stosownie wyposażone.
Wychowankowie przebywający w
placówce posiadają stały dostęp do produktów żywnościowych przez całą dobę.
W placówce zatrudnionych
jest 31 pracowników, w tym 25 wychowawców, 3 pedagogów, 2 psychologów i w - ce dyrektor. Ponadto zatrudniono 2 pracowników socjalnych.
Stwierdzono, że kadra pedagogiczna posiada stosowne kwalifikacje do zajmowanych
stanowisk.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych
placówka wielofunkcyjna zapewnia dziecku opiekę dzienną i całodobową oraz wychowanie.
Wg grafiku pracy kadry pedagogicznej (wychowawcy)
opieka nad dziećmi przedstawia się następująco (na przykładzie środy):
7.00 - 8.30 - 5 osób
8.00 - 9.00 - 1 osoba
12.00 - 14.00 - 3 osoby
14.00 - 15.00 - 7 osób
15.00 - 19.00 - 8 osób
19.00 - 20.00 - 7 osób
20.00 - 22.00 - 6 osób
22.00 - 7.00 - 3 osoby
w godzinach 9.00 - 12.00 - wychowankowie
przebywają w szkole
Grafik pracy pedagogów i psychologów (na przykładzie
środy):
8.00 - 10.00
-1 pedagog
10.00 - 11.00 - 2 pedagogów
11.00 - 13.00 - 3 pedagogów
13.00 - 15.00 - 2 pedagogów
15.00 - 16.00 - 1 pedagog
8.00 - 13.30 - 2 psychologów
13.30 - 14.00 - 1 psycholog
Na dyżurze porannym w godzinach 7.00 - 8.30 opiekę
nad dziećmi sprawuje 5 wychowawców. Po śniadaniu dzieci udają się do szkoły. W
ciągu dnia pracę wychowawców wspierają pedagodzy lub psycholodzy.
Opiekę nocną nad dziećmi sprawuje 3 wychowawców. W weekendy, gdy w
placówce przebywa średnio 10 - 12 dzieci opiekę nocną sprawuje wychowawca i
ochrona.
Stwierdzono, że w Pogotowiu Opiekuńczym wychowankowie mają zapewnioną
stosowną opiekę gwarantującą poczucie bezpieczeństwa.
W placówce prowadzone są zajęcia specjalistyczne tj.:
socjoterapia, terapia pedagogiczna, arteterapia.
Obecność wychowanków na zajęciach jest dobrowolna. W czasie przeprowadzanych
zajęć pod opieką jednego specjalisty przebywa nie więcej niż sześcioro dzieci.
W dziennikach zajęć specjalistycznych odnotowywane są tematy i terminy zajęć.
Osoby prowadzące ww. zajęcia posiadają stosowne kwalifikacje.
Kontrola Pogotowia Opiekuńczego w Białymstoku została
dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień
dyrektora.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy
Dyrektor Pogotowia Opiekuńczego w Białymstoku nie zgadza się z ustaleniami
zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania składając w
terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie podając przyczyny
tej odmowy. Wyjaśnienia należy składać do Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w terminie 7 dni od
dnia otrzymania protokołu kontroli.
Dyrektor Pogotowia Opiekuńczego
w Białymstoku
mgr Marek Iwanowicz
06.07.05
|
Podpisy kontrolujących
1. Krystyna Pasiuk
2. Małgorzata Osipowicz
|