Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093437   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Pomocy Społecznej w Starzynie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Wystąpienie pokontrolne
Autorzy: Nina Kościuk,

Białystok, 2005.08.09

PS.I.EF.0932/1/9/05

Pan
Kazimierz Półtorak
Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej
w Starzynie

Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli Domu Pomocy Społecznejw Starzynie, przeprowadzonej w dniu 7 lipca br. przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w zakresie przestrzegania praw mieszkańców, dostępności mieszkańców do informacji o swoich prawach, oceny stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców oraz zgodności zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami w okresie od 01.11.2004r. do 30.06.2005r. dokonano poniższych ustaleń.

Prawa i obowiązki mieszkańców Domu zawarte są w rozdziale III Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Starzynie, zatwierdzonego przez Sekretarza Generalnego Rady Naczelnej PKPS. Prawa te gwarantują mieszkańcom w szczególności wolność, godność i poczucie bezpieczeństwa. Uwzględniają utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i środowiskiem. Zapewniają korzystanie z wszelkich usług świadczonych przez Dom. Prawa mieszkańców zamieszczone są na tablicy ogłoszeń, a nowo przyjmowanych mieszkańców zapoznaje z nimi dyrektor.

W trakcie kontroli stwierdzono, że prawa mieszkańców są naruszane w zakresie:

1. Zakupu leków; mieszkańcy sami ponoszą odpłatność za leki. Dom zapewnia tylko podstawowe leki pierwszej pomocy. Zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej dom pomocy społecznej pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu (ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Dz. U. Nr 210, poz. 2135 ze zm).

2. Dom nie zapewnia mieszkańcom całodobowego dostępu do podstawowych produktów żywnościowych i napoi oraz wyboru zestawu posiłków. W trakcie wizytacji obiektu, przeprowadzonej w dniu 20.09.2004 r. Dyrektor deklarował, że gdy zostanie uruchomiona kuchnia, wprowadzony zostanie wybór zestawu posiłków oraz zapewniony będzie dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi. Do dnia kontroli powyższe nie zostało zrealizowane.

3. Zapewnienia mieszkańcom dostępu do prasy codziennej. Dom nie zapewnia mieszkańcom dostępu do prasy codziennej. Na potrzeby mieszkańców kupowany jest tygodnik Przyjaciółka oraz pracownicy przynoszą tygodniki kobiece.

4. Zapewnienia mieszkańcom, w zakresie świadczonych potrzeb bytowych, odzieży i obuwia. Mieszkańcy sami kupują niezbędną odzież i obuwie. Zawierana przez Radę Naczelną PKPS z mieszkańcem Domu umowa, nie obejmuje m.in. zakupu ubrań i innych rzeczy osobistych. Jest to niezgodne z załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000 roku w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82, poz. 929), zgodnie z którym, Dom powinien zapewnić mieszkańcom m. in. odzież i obuwie.

Ustalono, że zespół terapeutyczno-opiekuńczy w Domu został powołany 4 stycznia 2005r. W jego skład weszli dyrektor, pielęgniarka i pokojowa. W 2005r. odbyło się jedno posiedzenie zespołu, na którym opracowano indywidualne plany wspierania mieszkańca. Z posiedzenia zespołu nie została sporządzona dokumentacja zawierająca ustalenia i działania, jakie poczyniono w stosunku do omawianych na posiedzeniu planów mieszkańców.

Indywidualne plany wspierania mieszkańca opracowane są dla wszystkich mieszkańców. Dane zawarte w planach są ogólne i pobieżne. Pominięto w nich kontakty mieszkańca z rodziną. Nie przewidziano działań w celu rozwoju zainteresowań. Opracowane cele nie były modyfikowane.

W trakcie kontroli ustalono, że osoba zatrudniona na stanowisku pielęgniarki nie posiada wymaganych kwalifikacji określonych ustawą z dnia 5 lipca 1996 roku o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 z późn. zm.)

W oparciu o wyniki przeprowadzonej kontroli zalecam:

1. Prowadzić dokumentację z posiedzeń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego i uwzględniać w niej ustalenia i działania podejmowane w stosunku do każdego mieszkańca – na bieżąco.

2. Modyfikować indywidualne plany wspierania mieszkańca opatrując każdy wpis datą, uwzględniając wszystkie sfery rozwoju mieszkańca, w tym kontakty mieszkańca z rodziną oraz ustalenia poczynione na posiedzeniach zespołu terapeutyczno – opiekuńczego – na bieżąco.

3. Pokrywać opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu – na bieżąco.

4. Zapewnić mieszkańcom odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do pory roku – na bieżąco

5. Zapewnić mieszkańcom wybór zestawu każdego posiłku – niezwłocznie.

6. Zapewnić mieszkańcom dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi przez całą dobę – niezwłocznie.

7. Uregulować zatrudnienie osoby na stanowisku pielęgniarka – niezwłocznie.

Na podstawie art. 128 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej oraz § 27 zarządzenia wewnętrznego Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002 roku w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli, Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Starzynie może zgłosić na piśmie do Wojewody Podlaskiego umotywowane zastrzeżenia w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w wystąpieniu, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych.

W przypadku nie skorzystania z powyższego prawa, oczekuję w terminie 30 dni na informacje o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach niepodjęcia takich działań.

Do wiadomości:

1. Rada Naczelna
Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej
ul. Wiejska 18/20
00-490 Warszawa

Z up. Wojewody Podlaskiego
Krystyna Golubiewska
Z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  16.08.2005 11:20:14
Data publikacji:  16.08.2005 11:20:14
Data modyfikacji:  16.08.2005 11:31:13 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl