PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci
i Młodzieży w Augustowie, ul. 3 Maja 57 - przeprowadzonej w dniach 25-26 lipca
2005 roku.
Dom Pomocy
Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi
w Augustowie prowadzony jest na zlecenie powiatu augustowskiego, przez
Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi Prowincji Warszawskiej.
Adres Domu:
16-300 Augustów, ul. 3 Maja 57. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnej intelektualnie - dziewcząt. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej
jest s. Bolesława Dębska.
Kontrolę
przeprowadziły
- Ewa Feszler - kierownik zespołu - starszy inspektor w Wydziale Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr
391 z dnia 20 lipca br., (PS.VI/MN/0939/391/05) wydanego w imieniu Wojewody
Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1/ przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępność
mieszkańców do informacji o swoich prawach,
2/ stopień i efekty realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców w okresie od 01.01.2004 r. do
30.06.2005 r.
Ustalenia kontroli
1.
Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność
mieszkańców do informacji o swoich prawach.
Prawa i obowiązki mieszkańców Domu zawarte są w
Regulaminie Organizacyjnym oraz Statucie Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i
Młodzieży Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Augustowie,
zatwierdzonych przez przełożoną Prowincjalną
Prowincji Warszawskiej. S. Dyrektor na podstawie powyższych dokumentów
opracowała w dniu 02.01.2004r. prawa i obowiązki mieszkanek DPS dla Dzieci i
Młodzieży w Augustowie. Z prawami i obowiązkami, regulaminem Domu dziewczynkę
oraz jej opiekunów zapoznaje Dyrektor. Prawa i obowiązki mieszkanek wywieszone
są na tablicy ogłoszeń.
Mieszkanki zachowując pełnię
praw dziecka i człowieka, a w szczególności mają prawo do:
1. godnego traktowania i
poszanowania praw osobistych oraz dostępu do informacji o tych prawach,
2. korzystania z wszelkich
usług świadczonych przez dom,
3. pomocy w zaspokajaniu swoich
potrzeb bytowych i psychicznych,
4. pomocy w zapewnieniu ochrony
prawnej i załatwianiu spraw osobistych,
5. współdecydowania we własnych
sprawach w miarę osobistej możliwości,
6. swobodnego udziału w
głosowaniu,
7. edukacji stosownej do ich
poziomu intelektualnego,
8. uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych i
rewalidacyjno - wychowawczych oraz terapii zajęciowej,
9. udziału w zajęciach i
ćwiczeniach z zakresu rehabilitacji leczniczej,
10. wychowania religijnego,
opieki duszpasterskiej i zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych -
zgodnie z wolnością sumienia i wyznania,
11. podnoszenie sprawności,
wyrabianie samodzielności i aktywności w warunkach domu i na miarę
indywidualnych możliwości,
12. przyjmowanie odwiedzin
rodziców, rodzeństwa i krewnych a także podtrzymywanie z nimi więzi,
13. zapewnienie bezpiecznego
przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
14. przebywania poza domem po
uzgodnieniu z dyrekcją i pod właściwą opieką osoby drugiej,
15. zwrotu należności za
wakacyjno-urlopowy pobyt poza domem,
16. zgłaszania skarg i wniosków
do dyrekcji,
Do obowiązków mieszkanek należy:
1. przestrzeganie regulaminu
obowiązującego w Domu,
2. dbanie o higienę osobistą,
wygląd zewnętrzny oraz porządek w pomieszczeniach na miarę jej możliwości,
3. dbałość o mienie i wartości
materialne Domu,
4. ponoszenie opłat za pobyt,
5. kulturalne bycie w
codziennych kontaktach międzyosobowych,
6. zachowanie ciszy nocnej.
Ad. 1
W dniu kontroli w Domu
przebywało 80 dziewcząt. Dziewczęta podzielone są na 5 grup: 2 grupy po 15
osób, 2 grupy po 16 osób i jedna licząca
18 mieszkanek. Podział taki został dokonany ze względu na stopień sprawności
psychofizycznej dziewcząt i zapewnienia właściwej opieki oraz oddziaływań
terapeutycznych.
Najmłodsza mieszkanka Domu
ma 9 lat, najstarsza 61 lat. Stan psychofizyczny dziewcząt jest bardzo
zróżnicowany: 13 dziewcząt jest z zespołem Downa, 35
ma mózgowe porażenie dziecięce, 21 - epilepsję, 23 - nadpobudliwość
psychoruchową, wady serca - 10, ociemniałe - 2, 36 dziewcząt nie mówi. Ponad
połowa mieszkanek ma znaczy stopień niepełnosprawności (42 osoby), 22 osoby są
upośledzone w stopniu głębokim, 15 dziewcząt posiada umiarkowany stopień a
tylko 1 osoba upośledzona jest w stopniu lekkim. Większość mieszkanek wymaga
pomocy drugiej osoby przy wykonywaniu podstawowych czynności życiowych oraz w
załatwianiu spraw osobistych. Całkowitej pomocy w wykonywaniu wszystkich
czynności wymaga 24 mieszkanek. Sześć dziewcząt porusza się przy pomocy sprzętu
ortopedycznego.
W trakcie kontroli ustalono, że przestrzegane są prawa
mieszkanek Domu do wolności i intymności. Dom zlokalizowany jest w dwóch
budynkach. Teren wokół Domu jest ogrodzony. Wszystkie osoby, zdolne do
samodzielnego poruszania się mogą swobodnie przemieszczać na placu i po
budynkach Domu. Drzwi wejściowe otwierane są o godzinie 600 a
zamykane o godzinie 2100. Ze względu na bezpieczeństwo dziewcząt, na
zewnątrz wychodzą one zawsze pod opieką pracownika Domu, który w danym dniu
jest na dyżurze.
Przepisy prawne dotyczące funkcjonowania dps znajdują się w kancelarii.
Ad 2, 3
Dom spełnia wymagane standardy
w zakresie wyżywienia. Zapewnia się mieszkankom możliwość wyboru posiłków oraz
całodobowy dostępu do podstawowych produktów żywnościowych i napoi. Posiłki
wydawane są w następujących przedziałach czasowych:
1. śniadanie w godzinach 7 00
- 900,
2. obiad w godzinach 1200
- 1400,
3. kolacja w godzinach 1800
- 2000.
Drugie śniadanie i
podwieczorek dziewczynki same przygotowują sobie na grupach. Produkty zapewnia
Dom.
Dziewczynki posiadają własną
odzież i obuwie, dostosowane do wieku i potrzeb. Brakującą odzież zakupuje Dom.
Dom zapewnia także, środki higieny osobistej i inne rzeczy osobistego użytku.
Bardzo często s. Dyrektor zabiera dziewczynki na zakupy do pobliskich sklepów.
Dziewczynki, które posiadają własne środki i mają świadomość same kupują dla
siebie dezodoranty oraz inne środki kosmetyczne.
Odzież dziewczynek prana
jest w pralni Domu. Ubrania są znaczone numerkami i zawsze wracają do
właścicielki. Pościel oraz ręczniki są również oznakowane i przechowywane w
szafie u każdej dziewczynki.
Dom zapewnia mieszkankom
dostęp do opieki zdrowotnej. Wszystkie mieszkanki Domu są ubezpieczone i objęte
opieką lekarza rodzinnego z PZOZ w Augustowie. Lekarz przyjmuje dziewczęta w
przychodni lub jeśli zachodzi taka potrzeba, przychodzi na wizyty do Domu oraz
kieruje mieszkanki na badania specjalistyczne. Mieszkanki są pod stałą opieką
następujących poradni: ortopedycznej, alergicznej, okulistycznej, chorób
wewnętrznych. Kontrolnie co 3 tygodnie bada wszystkie dziewczynki i sprawdza
ich ogólny stan zdrowia. Ponadto, w Domu na ¼ etatu zatrudniony jest
lekarz psychiatra, który raz w miesiącu (w piątek i sobotę) bada wszystkie
dziewczynki. Dom w ramach własnych środków zawozi dziewczynki do przychodni
specjalistycznych. Do tego celu służy 9-osobowy bus,
przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.
Dom pokrywa opłaty
ryczałtowe i częściową odpłatność za leki do wysokości limitu ceny,
przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu. Zgodnie z wyjaśnieniami
siostry Dyrektor mieszkanki z własnych środków finansowych kupują sobie
preparaty witaminowe.
Dom zapewnia całodobową
opiekę. Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkanek świadczą opiekunki i pokojowe,
które pracują w systemie trzyzmianowym, tj. w godzinach 600-1400,
1400-2200, 2200-600. Ponadto
bezpośrednio z mieszkańcami pracują codziennie w godz. 800-1600
- rehabilitant, fizykoterapeuta, 2
pielęgniarki oraz 3 instruktorów terapii zajęciowej (w tym 2 zatrudnionych na
¼ etatu, jeden na cały etat). Instruktorzy terapii zajęciowej w okresie
szkolnym pracują po południu.
W ciągu dnia na każdej
grupie opiekę mieszkankom zapewniają dwie osoby - pokojowa i opiekunka, w nocy
jedna pokojowa lub jedna opiekunka.
Ponadto w Domu mieszkają
siostry zakonne - pracownicy Domu, które w każdej chwili zależnie od potrzeb
służą pomocą.
Ad. 4, 5, 6
Zgodnie z wyjaśnieniami
siostry Dyrektor stan psychofizyczny mieszkanek nie pozwala na powstanie i
funkcjonowanie samorządu.
Dom zapewnia mieszkankom
pomoc w załatwianiu spraw rodzinnych i urzędowych. Całość spraw urzędowych w
ich imieniu prowadzi s. Dyrektor i opiekun z grupy w której dziewczynka
przebywa (tylko 2 dziewczynki umie czytać i pisać). Korespondencję bezpośrednio
zaadresowaną do mieszkanek listonosz przynosi do kancelarii Domu, a później
opiekunowie czytają je adresatce. Listy te znajdują się w aktach osobowych
mieszkanek.
Na potrzeby mieszkanek Dom
zakupuje następującą prasę: Miś, Świerszczyk, Poznaj swój kraj, Nasz Dziennik,
Mały Gość Niedzielny, Mały Przewodnik.
Wszystkie pełnoletnie
mieszkanki mają wyrobione dowody osobiste. Zgodnie z wyjaśnieniami s. Dyrektor
osoby najbardziej świadome biorą udział w wyborach, w okręgu wyborczym
zorganizowanym w pobliskiej szkole.
Ad. 7, 8, 9, 11
Dom zapewnia mieszkankom zaspokojenie potrzeb
edukacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami. W roku szkolnym 2004/2005
trzynaście dziewcząt realizowało obowiązek szkolny w specjalnej szkole
podstawowej (2 osoby ukończyły II klasę, 3 V klasę oraz 2 VI klasę) oraz
specjalnym gimnazjum (6 dziewcząt ukończyło III klasę). 14 dziewcząt
upośledzonych w stopniu głębokim uczestniczyło w zorganizowanych zespołowych
zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
prowadzone były w 3 zespołach: 2 zespołach pięcioosobowych oraz jednym zespole
czteroosobowym.
Stały kontakt ze szkołą i nauczycielami utrzymuje Siostra Dyrektor, opiekunki
oraz psycholog Domu.
Dom zapewnia mieszkankom
udział w terapii zajęciowej w salach przeznaczonych do terapii. W Domu
prowadzone są zorganizowane zajęcia plastyczne, muzyczne, ceramiczne,
logopedyczne, kulinarne, sportowo-rekreacyjne, teatralne i komputerowe. Ponadto
prowadzona jest hydroterapia i fizykoterapia oraz terapia pracą, zabawą,
rozmową oraz terapia przez rozwiązywanie problemów. .
Każdy z terapeutów prowadzi zeszyt w którym określa ogólne cele i zadania terapii oraz
wskazuje tematy prowadzonych zajęć oraz grupę uczestników. Brak jest informacji
jakie efekty przynosi terapia osobom w niej uczestniczącym. Z zajęć
logopedycznych prowadzona jest indywidualna dokumentacja dla dziewcząt, które
uczestniczą w zajęciach. Psycholog prowadzi dokumentację dla każdej mieszkanki,
zawiera ona: dane o rodzinie dziecka, o dziecku, opinie oraz wszelkie
informacje uzyskane z obserwacji psychologicznej dziecka. Wskazówki z
obserwacji i pracy z dzieckiem psycholog przekazuje na bieżąco terapeutom oraz
pracownikom na posiedzeniach zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
W ramach prowadzonych zajęć
rehabilitacyjnych i ogólnousprawniających dziewczęta
bardzo często wychodzą na spacery nad jezioro oraz wycieczki rekreacyjne.
Ad. 10
Opiekę duszpasterską
zapewnia dziewczętom ksiądz katolicki zatrudniony na ¼ etatu. W kaplicy
w Domu codziennie odprawia Msze świętą, w której uczestnictwo mieszkanek jest
dobrowolne. W niedzielę, jeżeli wyrażają taką chęć, wychodzą na mszę z opiekunem
do pobliskiego kościoła. Przez siostry zakonne dziewczynki przygotowywane są do
przyjęcia sakramentów świętych. W 2004 roku sześć dziewcząt przystąpiło do I
Komunii Św. Ponadto, w kaplicy organizowane są i bardzo często prowadzone przez
same mieszkanki nabożeństwa okolicznościowe jak: majowe, październikowe,
gorzkie żale, droga krzyżowa. Co roku dziewczęta uczestniczą w procesji Bożego Ciała. Dom zapewnia mieszkankom pochówek zgodnie z jej
wyznaniem. Mieszkanki chowane są na cmentarzu w Augustowie. W kontrolowanym
okresie w Domu nie było żadnego pogrzebu.
Szczególnie uroczyście
obchodzone są w Domu Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Wieczerzę wigilijną
oraz śniadanie wielkanocne dziewczęta jedzą wspólnie z siostrami i pracownikami
obecnymi na dyżurze. Ponadto w Domu obchodzone są imieniny i urodziny
dziewcząt. Z okazji różnych świąt i imprez okolicznościowych dziewczęta
występujące w grupie "Scenki małych form" przygotowują różne przedstawienia
"Czerwony Kapturek w wersji współczesnej", Jasełka. Ponadto przedstawienia
wystawiane są w kościele.
Ad 12,14,15
Około połowa dziewczynek
utrzymuje kontakt z rodzinami. Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora Domu 26 osób
odwiedzanych jest systematycznie przez najbliższych członków rodziny i osoby
zaprzyjaźnione, 3 dziewczynki utrzymują z rodziną kontakt telefoniczny.
Ponadto, 10 dziewcząt w okresie wakacyjnym wyjeżdża do domów rodzinnych. Wśród
mieszkanek 12 to sieroty całkowite, w przypadku 19 dziewcząt rodzina nie życzy
sobie z nimi kontaktu.
Osoby odwiedzające
mieszkanki zgłaszają swoje przybycie w kancelarii a następnie siostra, która
jest na dyżurze, prosi dziewczynkę o zejście po swoich gości. Spotkania
odbywają się w pokojach mieszkalnych lub na świetlicy. Jeśli rodzina chce
zabrać dziecko do domu rodzinnego wówczas uzgadnia z siostrą Dyrektor miejsce
pobytu dziecka, sposób przyjmowania leków i ogólne zasady postępowania w
sytuacjach trudnych zachowań.
Dom w celu podtrzymania
kontaktów mieszkanek z rodzinami corocznie na święta wysyła wykonane
samodzielnie przez dziewczynki kartki świąteczne. Ponadto siostra Dyrektor
dzwoni do rodzin i zachęca do odwiedzania dziewcząt.
Dom zapewnia dziewczętom
możliwość podtrzymywania kontaktów telefonicznych. Dziewczynki dzwonią z
kancelarii i nie ponoszą kosztów przeprowadzonych rozmów. Jeśli ktoś z rodziny
dzwoni do mieszkanek, wówczas siostra z kancelarii przełącza rozmowę na
właściwe piętro, gdzie przebywa dziewczynka.
Ad. 13
Dom zapewnia swoim
mieszkankom bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych. Zgodnie z wyjaśnieniami
siostry Dyrektor wszystkie dziewczęta pełnoletnie mają własne środki, które
zdeponowane są na koncie depozytowym. Całą dokumentację prowadzi księgowa.
Dziewczęta same nie pobierają środków finansowych, w ich imieniu robią to
opiekunowie zatrudnieni w Domu. Z dziewczętami bardziej sprawnymi pobierają
pieniądze i wspólnie robią zakupy. W przypadku osób mniej sprawnych i
kontaktowych robią to według własnych ustaleń i spostrzeżeń. Z wydatkowanych
środków, na podstawie paragonów rozliczają się w odstępach miesięcznych. W
przypadku osób ubezwłasnowolnionych ich opiekunowie prawni wyrażają zgodę na
dysponowanie pieniędzmi dziewcząt w ich imieniu.
Według wyjaśnień siostry
Dyrektor, mieszkanki nie mają żadnych przedmiotów wartościowych zdeponowanych w
Domu.
Ad. 16
Dyrektor Domu w sprawie
skarg i wniosków przyjmuje mieszkanki we środy i soboty w godzinach 830
- 930. Informacja taka wywieszona jest na tablicach informacyjnych
znajdujących się na poszczególnych grupach dziewcząt. Książka skarg i wniosków
założona zostały w Domu w 2002 roku. W kontrolowanym okresie nie zgłoszono
żadnych skarg i wniosków. Ponadto siostra Dyrektor Domu codziennie odwiedza
mieszkanki i jest z nimi w stałym kontakcie.
II. Stopień i efekty
realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.
W dniu
15.10.1999 roku siostra Dyrektor powołała cztery
zespoły terapeutyczno-opiekuńcze w składzie po 7
osób, po jednym zespole dla każdej grupy dziewcząt oraz wskazani zostali
pracownicy pierwszego kontaktu. Ostatnia aktualizacja składu osobowego zespołów
została dokonana 7 czerwca br. Obecnie funkcjonuje pięć zespołów. Ponadto
Dyrektor określił pracowników pierwszego kontaktu dla każdej z grup,
uwzględniając stopień sprawności psychofizycznej dziewczynek, i tak w grupie I i V jest 3 pracowników pierwszego kontaktu, w II i III - 4
pracowników, w IV - 5 pracowników pierwszego kontaktu. Pracownika pierwszego
kontaktu wybierają same mieszkanki lub, jeśli ich świadomość psychospołeczna
nie pozwala na taki wybór, dokonuje tego psycholog lub opiekun.
Każdy zespół terapeutyczno-opiekuńczy
zajmuje się opracowywaniem planów dla poszczególnej grupy mieszkanek oraz
dokonuje oceny realizacji planów na podstawie obserwacji zmian w zachowaniu
dziewcząt w odstępach półrocznych. Z posiedzeń zespołów prowadzone są
zeszyty, w których szczegółowo analizowane są cele pracy z mieszkankami.
Mieszkanki
są na bieżąco informowane o działaniach założonych w stosunku do nich, w
przypadku dziewcząt ze znacznym stopniem upośledzenia plany uzgadnia pracownik
pierwszego kontaktu opatrując je zapisem: "Stan psychofizyczny mieszkanki nie
pozwala jej na zapoznanie się z indywidualnym planem wspierania". Za realizację
planu odpowiadają pracownicy pierwszego kontaktu i zespół terapeutyczno-opiekuńczy.
Dla
każdej mieszkanki opracowany jest indywidualny plan wspierania mieszkańca w
formie zeszytów, które zawierają:
1.
charakterystykę mieszkańca w zakresie stanu fizycznego i
psychicznego, lokomocji, samoobsługi, aktywności poznawczej i umiejętności
porozumiewania się,
2.
cele opieki indywidualnej, w tym długoterminowe,
krótkoterminowe, do najbliższej realizacji oraz modyfikację planu,
3.
usługi pielęgnacyjne, zdrowotne, rehabilitacyjne,
terapeutyczne, socjalne, w tym relacje z rodziną, edukacyjne, religijne wraz z
oceną efektów podejmowanych oddziaływań.
Indywidualne plany
wspierania mieszkańca opracowane są dla
wszystkich mieszkanek.
Z przeanalizowanych planów wynika (Akta sprawy 1), że
w planach dokonano szczegółowej analizy sytuacji psycho-fizyczno-społecznej
dziecka. Zwrócono uwagę na jego możliwości poznawcze, społeczne oraz
umiejętności funkcjonowania w środowisku. Założone oddziaływania są zgodne z
celami pracy indywidualnej. Zaplanowane cele i zadania do realizacji i pracy z
dzieckiem są adekwatne do jego sytuacji i wieku rozwojowego. Do planów
przeniesiono wszystkie ustalenia poczynione na posiedzeniach zespołu terapeutyczno-opiekuńczego. Natomiast w dokonywanych
ocenach efektów poszczególnych usług odniesiono się do wszystkich założonych
oddziaływań. W planach w usługach socjalnych zwrócono uwagę na relacje dziecka
z rodziną i osobami go odwiedzającymi.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją
2/2005.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w
Augustowie.
W przypadku gdy Dyrektor DPS
nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w
Augustowie przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych
zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia
jego otrzymania.
Podpisy kontrolujących
1. Ewa Feszler
2. Mieczysława
Nartowicz
s. Bolesława Dębska
(podpis dyrektora Domu)