Podlaski Urząd Wojewódzki
w Białymstoku
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej przeprowadzonej w Motelu** „ZACISZE”, położonym w Piątnicy, ul. Stawiskowska 51.
Kontrola przeprowadzona została w dniu 15.06.2005r. przez:
- Małgorzatę Luto – starszego inspektora w Wydziale Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na podstawie upoważnienia nr 61/05 z dnia 14 czerwca 2005r. wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Panią Ewę Stachowicz – Zastępcę Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego,
- Wiktora Żmieńkę – starszego inspektora w Wydziale Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na podstawie upoważnienia nr 60/05 z dnia 14 czerwca 2005r. wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Panią Ewę Stachowicz – Zastępcę Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego,
Przedsiębiorca świadczący usługi w Motelu** w Łomży: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „LAKPOL” s.c.- Lucjan Łapiński, Andrzej Jabłoński, Kazimierz Jankowski NIP: 718-005-25-67, REGON: 450006103
Kierownikiem Motelu** „ZACISZE” w Piątnicy był Pan Lucjan Łapiński.
Kontrola przeprowadzona została w obecności: Pana Lucjana Łapińskiego, Pana Andrzeja Jabłońskiego oraz Pana Kazimierza Jankowskiego – właścicieli motelu.
Temat kontroli: Spełnianie przez obiekt hotelarski zaszeregowany do rodzaju motel wymagań, co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług.
Zbadano spełnianie przez Motel ** „ZACISZE” położony w Piątnicy, ul. Stawiskowska 51:
- wymagań, określonych w art.35 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 29.08.1997r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2004r. Nr 223, poz.2268 ze zm.) oraz w § 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 19 sierpnia 2004r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. Nr 188, poz.1945);
- wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług, określonych w art.35 ust.1 pkt.1 ustawy oraz w załączniku nr 1 powyższego rozporządzenia, a także minimalnych wymagań w zakresie dostosowania obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie do potrzeb osób niepełnosprawnych, określonych w załączniku nr 8 ww. rozporządzenia.
W toku kontroli ustalono, co następuje:
Spełnianie przez Motel** „ZACISZE” w Piątnicy wymagań określonych w art.35 ust. 1 pkt. 2 ustawy o usługach turystycznych oraz § 4 rozporządzenia w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie było dokumentowane w zakresie wymagań:
1. sanitarnych:
· protokołem Nr 572/HK/05 z kontroli z dnia 31.03.2005r. przeprowadzonej przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży w Motelu** „ZACISZE” w Piątnicy w związku z bieżącym nadzorem sanitarnym, w zakresie oceny stanu sanitarnego części noclegowej motelu (naruszeń nie stwierdzono);
· protokołem Nr HŻN/06/755/05 z dnia 26.04.2005r. z kontroli tematycznej: nadzór nad obiektami z usług których korzysta duża ilość konsumentów przeprowadzonej przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży w barze Motelu „ZACISZE” w Łomży (stwierdzono naruszenia: odpryski farby na suficie w pomieszczeniu obróbki wstępnej, zniszczona szafka w kuchni na sprzęt produkcyjny);
· protokołem Nr HŻN/06/755/05 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży z dnia 18.05.2005r. z kontroli sprawdzającej wykonanie obowiązków wynikajacych z protokołu Nr HŻN/06/755/05 z dnia 26.04.2005r. (obowiązki wykonano);
· protokołem Nr HŻN/06/981/05 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży z dnia 17.05.2005 z kontroli kompleksowej części gastronomicznej (naruszeń nie stwierdzono)
2. przeciwpożarowych:
· protokołem znak: MZ-5580/3/2005 ustaleń z czynności kontrolno-rozpoznawczych w zakresie ochrony przeciwpożarowej przeprowadzonych w dniu 14.01.2005r. przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Łomży. Z protokołu wynika, iż większość wymagań z zakresu ochrony przeciwpożarowej została w obiekcie spełniona, stwierdzono 3 uchybienia i w związku z powyższym nakazano decyzją znak: MZ-5580/3/2005 z dnia 14.01.2005r. KM PSP w Łomży wykonanie następujących czynności w następujących terminach: uzupełnienia oznakowania obiektu znakami ochrony przeciwpożarowej do 15.02.2005r. (nie przedstawiono potwierdzenia przez PSP w Łomży wykonania powyższego zalecenia) oraz przeprowadzenia badania instalacji elektrycznej i wydzielenia kotłowni gazowej drzwiami o odpowiedniej odporności ogniowej do 30.06.2005r.
1. budowlanych
a) W dniu kontroli przedłożono decyzję znak: UAN.7353-7(4)92 z dnia 17.06.1997r. kierownika Urzędu Rejonowego w Łomży, udzielającą pozwolenia na zmianę sposobu użytkowania pomieszczeń biurowych na Motel i decyzję znak: UAN.7351-7(1)98 z dnia 2.07.1998r. kierownika Urzędu Rejonowego w Łomży, udzielającą pozwolenia na użytkowanie nadbudowy Motelu „ZACISZE” w Piątnicy przy ul. Stawiskowskiej 51 oraz decyzję znak: PINB 7358-27/03 z dnia 17.07.2003r. Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łomży, udzielającą pozwolenia na użytkowanie rozbudowy zaplecza socjalno-biurowego budynku Motel „Zacisze”w Piątnicy przy ul. Stawiskowskiej 51
a) książką obiektu budowlanego z wpisami potwierdzającymi przeprowadzenie następujących kontroli okresowych, wymaganych przepisami prawa budowlanego:
· kontroli sprawdzającej stan techniczny i drożność przewodów kominowych (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej 1 raz w roku) - wpis dokonany na podstawie protokołu sprawozdawczo-opiniodawczego z dnia 09.05.2005r.(usterek nie stwierdzono),
· kontroli instalacji piorunochronnej (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej raz na 5 lat) – wpisu dokonano na podstawie protokołu badania skuteczności ochrony przeciwporażeniowej, przeprowadzonego w dniu 04.06.2005r., w którym stwierdza się m.in., że „stan przewodów ochronnych dobry. Ciągłość przewodów ochronnych zachowana. (...)Ochrona przeciwporażeniowa skuteczna.”;
· kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej całego obiektu (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej raz na 5 lat) – wpis z dnia 23.04.2004r. dokonany w książce obiektu przez rzeczoznawcę budowlanego, w brzmieniu: „stan techniczny konstrukcji budynku jest bardzo dobry. Bez uwag.”
· kontroli instalacji elektrycznej (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej raz na 5 lat) - wpis dokonany na podstawie protokołu badania stanu izolacji przewodów elektrycznych, przeprowadzonego w dniu 04.06.2005r., w którym stwierdzono, że „badania wykazały pozytywny stan izolacji elektrycznej. Instalacja elektryczna nadaje sie do eksploatacji”.
· Ponadto stwierdzono w książce obiektu budowlanego brak następujących wpisów: - wpisu w zakresie przeprowadzenia kontroli sprawdzającej stan techniczny i sprawność instalacji gazowej (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej 1 raz w roku). Wpis nie został dokonany, ponieważ nie została przeprowadzona kontrola w powyższym zakresie;
- wpisu w zakresie przeprowadzenia kontroli sprawdzającej stan techniczny instalacji urządzeń służących ochronie środowiska (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej 1 raz w roku). Wpis nie został dokonany, ponieważ nie została przeprowadzona kontrola w powyższym zakresie
1. Spełnianie przez motel wymagań, co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług, określonych w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia przedstawia się następująco:
I. Wymagania co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług.
- Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku, lub zespół budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącą- wymaganie było spełnione (Obiekt stanowił) odrębny budynek
1) Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia:
- Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz - wymaganie było spełnione
- Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części dostępnej dla gości - wymaganie było spełnione
- Parkingi lub miejsca postojowe przy obiekcie zapewniające miejsca postojowe dla wszystkich j.m.- wymaganie było spełnione
2) Instalacje i urządzenia techniczne:
- W części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne:
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna (nie dotyczy hoteli w odniesieniu do których obwiązujące przepisy w okresie dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań) - wymaganie było spełnione (w hallu recepcyjnym i sali gastronomicznej była wentylacja mechaniczna, w sali klubowej grawitacyjna)
- W części pobytowej - j.m. - wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna– wymaganie było spełnione (była wentylacja grawitacyjna)
- Wentylacja mechaniczna wyciągowa w.h.s (dla ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną, przy centralnym zaopatrzeniu w ciepłą wodę, w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5m) – wymaganie było spełnione
- Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej - wymaganie było spełnione
- Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę - wymaganie było spełnione
- Komfort akustyczny w całym obiekcie zgodnie z Polską Normą - nie przedłożono dokumentu potwierdzającego spełnianie powyższego wymagania
- Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń- wymaganie było spełnione
- Telefon i fax dostępny dla gości w recepcji - wymaganie było spełnione
- Dźwigi osobowe /ew. schody ruchome/ w obiektach powyżej 4 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości – nie dotyczy
3) Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu:
- Hall recepcyjny:
- o powierzchni minimum 20 m? do 50 j.m. - wymaganie było spełnione
- Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej:
Wyposażenie minimum:
- umywalki (z blatem lub półką) - wymaganie było spełnione
- lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniem- wymaganie było spełnione
- dozownik do płynnego mydła- wymaganie było spełnione
- suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku- wymaganie było spełnione
- pojemnik na papier i odpady- wymaganie było spełnione
- wieszaki ścienne- wymaganie było spełnione
- wc - wymaganie było spełnione
- pisuar w wc męskim - wymaganie było spełnione (był w Zespół higieniczno-sanitarnymna I piętrze, który miał wydzielenie na część damską i męską, zespół higieniczno-sanitarny na parterze nie posiadał pisuaru z uwagi na brak wydzielenia na część męska i damską)
W dniu kontroli motel** „ZACISZE” w Piątnicy posiadał 29 pokoi. Ogółem obiekt hotelarski dysponował 49 miejscami noclegowymi.
A. Dokonano oględzin następujących pokoi:
- jednoosobowych Nr: 33, 31, 30, 29, 28, 27, 10
- dwuosobowych Nr: 24, 22, 21, 9, 5, 1
4) Część mieszkalna.
- powierzchnia mieszkalna w m? (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):
- pokój 1-osobowy - 9 m?- wymaganie było spełnione
- pokój 2-osobowy –12 m? - wymaganie było spełnione
1- w/w pokojach stwierdzono, co następuje:
· wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające:
- zestaw wyposażenia meblowego (w obiektach ***-***** jednolity komplet):
- łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm - wymaganie było spełnione
- łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm - wymaganie było spełnione
- nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania - wymaganie było spełnione
- szafa lub zabudowana wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobę: wymaganie było spełnione (były szafy)
- biurko lub stół- wymaganie było spełnione
- bagażnik- wymaganie było spełnione
- krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój): - wymaganie było spełnione
- lustro: wymaganie było spełnione
- wieszak ścienny na wierzchnią odzież: wymaganie było spełnione
- Oświetlenie:
- lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej- wymaganie było spełnione
- lampa oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko) - wymaganie było spełnione w pokoju nr 33 i 21, natomiast w pokojach: 31, 30, 29, 28, 27, 10,24, 22, 9, 5, 1 brakowało przedmiotowych lamp
- oświetlenie ogólne- wymaganie było spełnione
- wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:
- radioodbiornik lub możliwość odbioru programu radiowego- wymaganie było spełnione
- co najmniej dywanik przy łóżku - wymaganie było spełnione (wykładzina dywanowa)
- firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło (dopuszcza się elementy dwufunkcyjne) - wymaganie było spełnione (były firany)
- zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniające (dopuszcza się elementy dwufunkcyjne) - wymaganie było spełnione (były zasłony)
- elementy dekoracyjne- wymaganie było spełnione
- materiały informacyjne dotyczące usług hotelu i bezpieczeństwa gości oraz hotelowe materiały piśmiennicze- wymaganie było spełnione
- popielniczka w pokojach dla palących- wymaganie było spełnione
· Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
- wyposażenie podstawowe:
- wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa- wymaganie było spełnione
- umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniem- wymaganie było spełnione
- WC- wymaganie było spełnione
- wyposażenie uzupełniające:
- osłona wanny lub natrysku- wymaganie było spełnione
- mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku- wymaganie nie było w pełni spełnione, ponieważ brakowało uchwytów przy natryskach
- lustro z górnym lub bocznym oświetleniem - wymaganie było spełnione
- uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną- wymaganie było spełnione we wszystkich kontrolowanych pokojach, za wyjątkiem pokoi nr: 10, 9 i 5, w których gniazdka były pozbawione osłon.
- pojemnik na śmieci (niepalny lub trudno palny) - wymaganie było spełnione
- zestaw minimum dla jednej osoby:
- mydełko toaletowe lub dozownik mydła- wymaganie było spełnione
- ręcznik- wymaganie było spełnione
- szklanka lub kubeczek jednorazowy- wymaganie było spełnione
- torba higieniczna- wymaganie było spełnione
- Procent pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym - 50%- wymaganie było spełnione (wszystkie pokoje były z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym)
5) Oferta usług podstawowych i uzupełniających
l Zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji - wymaganie było spełnione (w godzinach od 7 do 23 gorące napoje były dostępne w barze, natomiast po jego zamknięciu usługę realizowała recepcja)
- Budzenie- wymaganie było spełnione (usługę realizowała recepcja)
- Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju, a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości -czynne całą dobę- wymaganie było spełnione
- Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach – apteczka, personel recepcji przeszkolony w pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiej - wymaganie było spełnione (była apteczka, personel recepcji został przeszkolony w udzielaniu pomocy przedlekarskiej w ramach przeprowadzonego 10.04.2004r. Szkolenia okresowego z zakresu bhp i przepisów przepisów przeciwpożarowych)
- Usługi gastronomiczne:
- aperitif bar lub bar kawowy- wymaganie było spełnione (był aperitif bar)
- podawanie śniadań - wymaganie było spełnione
- Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym- wymaganie było spełnione (była możliwość oglądania telewizji w sali klubowej, a ponadto w każdej jednostce mieszkalnej znajdował się telewizor)
- Usługi motoryzacyjne- wymaganie było spełnione (w dniu 15.11.1999r. zawarta została umowa pomiędzy Przedsiębiorstwem Produkcyjno-Handlowo-Usługowym „LAKPOL” s.c.- Lucjan Łapiński, Andrzej Jabłoński, Kazimierz Jankowski a Polmo sp zo.o. w Piątnicy w zakresie świadczenia usług dotyczących przeglądów technicznych OC i OT oraz mycia pojazdów na rzecz gości Motelu w Piątnicy przez całą dobę i wszystkie dni tygodnia.
- Zmiana pościeli i ręczników co trzy dni lub na życzenie gości- wymaganie było spełnione
1. Spełnianie przez Motel** „ZACISZE” minimalnych wymagań w zakresie dostosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, określonych w załączniku nr 8 do ww rozporządzenia, przedstawiało się następująco:
- W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna - nie dotyczy, w dniu kontroli w motelu znajdowało się 29 jednostek mieszkalnych
- Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki powinny być umieszczone na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku - wymaganie było spełnione
- Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90-110 cm., umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku- wymaganie było spełnione
Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nie przekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm; lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach- wymaganie było spełnione (zostało wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach)
- W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach- wymaganie było spełnione
- Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących, a windy wyposażone w sygnalizację dźwiękową - nie dotyczy (przepisy nie wymagają od obiektu posiadania windy)
Ponadto stwierdzono, że w dniu kontroli motel posiadał węzeł higieniczno-sanitarny ogólnodostępny dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, natomiast podjazd dla niepełnosprawnych nie posiadał od strony zewnętrznej barierek a próg w drzwiach nieznacznie przekraczał dopuszczalną wysokość..
Przedsiębiorcom świadczącym usługi hotelarskie w motelu obiektu udzielono instruktażu z zakresu przepisów dotyczących obiektów hotelarskich.
Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłaszać umotywowane zastrzeżenia (przed podpisaniem protokołu) odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz pisemne wyjaśnienia, co do zawartych w protokole ustaleń, w ciągu 7 dni od podpisania protokołu.
Fakt kontroli odnotowano w książce kontroli pod poz. nr 5.
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z czego jeden doręczono kierownikowi kontrolowanego obiektu.
Jankowski K. L.Łapiński Jabłoński |
Małgorzata Luto |
Wiktor Żmieńka |
/–/ |
/–/ |
/–/ |
data i podpisy przedsiębiorców
świadczących usługi hotelarskie w Motelu
PRZEDSIĘBIORSTWO
Produkcyjno-Handlowo-Usługowe
LAKPOL s.c.
A. Jabłoński, K.Jankowski, L.Łapiński
MOTEL ZACISZE
18-421 Piątnica, ul. Stawiskowska 51
tel. (0-86) 219-27-77, fax (0-86) 216-52-53 |
podpisy osób kontrolujących |
Piątnica, 15.06.2005r.