Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35092669   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa - Starostwo Powiatowe w Suwałkach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P R O T O K Ó Ł

z kontroli problemowej w Starostwie Powiatowym w Suwałkach

Regon 790725978 NIP 844-187-03-61

Kontrolę w dniu 18 sierpnia 2005 roku przeprowadzili, Starsi Inspektorzy Wojewódzcy w Wydziale Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

Michał Hajduczenia – upoważnienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Wydziale Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Nr 78/05 z dnia 8 sierpnia 2005 roku.

Wiktor Kużelewski - upoważnienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Wydziale Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Nr 79/05 z dnia 8 sierpnia 2005 roku.

Starostą Suwalskim, wybranym na mocy Uchwały Rady Powiatu w Suwałkach Nr I/4/02 z dnia 18 listopada 2002 roku – w sprawie wyboru Starosty Suwalskiego jest Pan Szczepan Ołdakowski.

Wyjaśnień w zakresie klasyfikacji gruntów udzielał, prowadzący w Wydziale Geodezji Kartografii, Katastru, Gospodarki Nieruchomościami i Architektury - Inspektor Adam Dziemian.

Przeprowadzoną kontrolę zarejestrowano w książce kontroli Starostwa Powiatowego w Suwałkach pod poz. nr 4.

Temat kontroli.

Ocena prawidłowości i terminowości załatwiania spraw z zakresu gleboznawczej klasyfikacji gruntów, w okresie od 2 stycznia 2004 roku do dnia kontroli.

W okresie objętym kontrolą wpłynęło 69 spraw, w tym w roku 2004 – 36 sprawy, zaś w roku 2005 do dnia kontroli 33 sprawy.

Wszystkie sprawy zostały zarejestrowane w teczce nr GNA.II.7437 – klasyfikacja gleboznawcza gruntów.

Sprawy zarejestrowane zarówno w roku 2004 jak i 2005 dotyczyły przede wszystkim, uznania gruntów rolnych za zalesione ( np. sprawa GNA.II.7437-20/04 ), zmiana lasu na użytek rolny ( np. sprawa GNA.II.7437- 25/04 ), zmiana użytków i klas ( np. sprawa GNA.II.-21/04 ), ponowna klasyfikacja gruntów zmeliorowanych ( np. sprawy GNA.II.7437-3/04; 27/04 ).

W aktach spraw dotyczących uznania gruntów rolnych za zalesione, brak jest informacji z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ustaleń w planach urządzenia lasów i w uproszczonych planach urządzenia lasu, o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia, co jest wymagane postanowieniami art. 14 ust. 3 i art. 20 ust. 2 ustawy - o lasach ( jednolity tekst z 2005 roku Dz. U. 45 poz. 435 ).

W aktach dotyczących zmiany lasu na użytek rolny oraz zmiany użytków rolnych i ich zmienionych klas gleboznawczych, znajdują się wszystkie niezbędne do wydania decyzji wymagane prawem załączniki i ekspertyzy.

W sprawach związanych z ponowną klasyfikacją gruntów zmeliorowanych, brak jest zawiadomienia zainteresowanych o wszczętym postępowaniu.

Z analizy kontrolowanych akt wynika, że obieg dokumentów dotyczących zmiany użytków gruntowych i ich zmienionych klas gleboznawczych jest niewłaściwy w administracyjnym postępowaniu. Wnioski właścicieli gruntów w tym zakresie nie trafiają bezpośrednio do Starosty, lecz do upoważnionego klasyfikatora gleboznawcy, co jest niezgodne z ustawą z dnia 17 maja 1989 roku – prawo geodezyjne i kartograficzne ( jednolity tekst z 2000 roku Dz. U. 100 poz. 1086 ze zmianami ).

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, ewidencję gruntów i budynków oraz gleboznawczą klasyfikację gruntów, prowadzą starostowie i do nich powinny trafiać wszystkie podania dotyczące zmiany rodzaju użytków i klas gruntów. Pracownik odpowiedzialny w starostwie za klasyfikację gruntów, dokonuje analizy wniosku na podstawie znajdujących się w starostwie dokumentów, uwzględniając miedzy innymi dane z operatu ewidencji gruntów i budynków, operatu klasyfikacyjnego, ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i uproszczonego planu urządzenia lasu. W sprawach bardziej skomplikowanych powinno się dokonać wizji terenowej. Po takiej analizie, o ile zajdzie potrzeba, można zażądać od zainteresowanego przedłożenia operatu klasyfikacyjnego sporządzonego przez upoważnionego klasyfikatora gleboznawcę wraz z dokumentacją geodezyjną i wykazem zmian użytków i klas.

Przy wstępnej analizie, należy zwrócić szczególną uwagę na wnioski dotyczące „obniżenia” klasy gleboznawczej gruntów rolnych przeznaczonych na cele rolnicze i nieleśne jak też wniosków o obniżenie klas gleboznawczych gruntów rolnych. Zmiana klasy, szczególnie gruntów przeznaczonych pod budownictwo pozarolnicze, jest bardzo często próbą ominięcia przepisów ustawy – o ochronie gruntów rolnych i leśnych, w celu uniknięcia należności finansowych jakie występują przy wyłączeniu gruntów rolnych i leśnych z produkcji rolnej i leśnej. Jest to tym bardziej uzasadnione, ponieważ ustalenie różnicy o jedną klasę gleboznawczą jest praktycznie niemożliwe.

Z uwagi na brak daty wpływu spraw do Starostwa, oraz ze względu na brak daty na składanym do gleboznawcy wniosku, nie można stwierdzić czy zostały zachowane terminy załatwiania sprawy określone w ustawie – kodeks postępowania administracyjnego.

Zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 roku – o opłacie skarbowej ( Dz. U. Nr 86 poz. 960 ze zmianami ) i ustawa z dnia 24 lipca 2002 roku – o zmianie ustawy o opłacie skarbowej ( Dz. U. Nr 135 poz. 1143 ), opłacie skarbowej podlegają w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej podania ( żądania, odwołania, zażalenia wnioski ) i załączniki do podań. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki oraz zwolnienia, określa załącznik do ustawy z dnia 24 lipca 2002 roku. W kontrolowanych sprawach zarówno w roku 2004 jak i 2005, nie były pobierane opłaty skarbowe w postaci znaków skarbowych.

Wyniki kontroli zostały wstępnie omówione z Naczelnikiem Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru, Gospodarki Nieruchomościami i Architektury – Panem Ryszardem Janem Kalinowskim.

Kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo złożenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokóle w ciągu 7 dni od daty jego doręczenia.

Protokół podpisano w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

Białystok, dnia 2 września 2005 roku

Kontrolowany:

Kontrolujący:

STAROSTA

/-/

Szczepan Ołdakowski

1. Michał Hajduczenia /-/

2. Wiktor Kużelewski /-/


Publikator: Hubert Filipowicz Data utworzenia:  13.09.2005 11:54:47
Data publikacji:  13.09.2005 11:54:47
Data modyfikacji:  13.09.2005 11:54:47 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl