Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35094190   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI
P r o t o k ó ł

z kontroli problemowej Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku, REGON - 000735470

Dom Dziecka Nr 1 w Białymstoku prowadzone jest przez Miasto Białystok.

Adres placówki: 15-950 Białystok, ul. Słonimska 8.

Dyrektorem Domu Dziecka Nr 1 jest Pani Krystyna Majewska.

Kontrolę przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.   Krystyna Pasiuk - starszy inspektor

2.   Małgorzata Osipowicz - starszy inspektor

w dniu 17 sierpnia 2005 roku na podstawie upoważnienia Nr 398 z dnia 17 sierpnia 2005 roku, które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.

            Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod pozycją 31.

Kontrolą za okres od 01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto stopień realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów, o którym mowa w art. 154 ust. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) wynikającą z:

-         ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z póź. zm.),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

-         rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331),

-         rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2005r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (Dz. U. Nr 61, poz. 543).

Wyjaśnień w toku kontroli udzielał:

Krystyna Majewska - dyrektor

Anatol Goroszkiewicz - z-ca dyrektora

Ustalenia kontroli

W celu ustalenia stopnia realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów przeanalizowano opracowany przez Dyrektora placówki "Etapowy plan działań dochodzenia do standardów w Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku". Program ujmuje wszystkie aspekty zawarte w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo - wychowawczych.

Ww. program zakłada m.in.:

-         Dostęp do podstawowych produktów żywnościowych przez całą dobę. Organizacja aneksów kuchennych (1 aneks kuchenny na 10 osób). W aneksach kuchennych będą przechowywane produkty żywnościowe dla danej grupy.

-         Organizację pomieszczeń do wypoczynku i wyposażenie ich w stoliki, krzesła, telewizor, gry, zabawki, książki ( nie mniej niż jedno pomieszczenie na 10 dzieci). W roku 2006 zaadaptowane zostaną 2 pomieszczenia, które będą przeznaczone do wypoczynku i wyposażone w telewizory, meble oraz inne sprzęty.

-         Zmniejszenie ilości osób w sypialniach. Pozyskanie mieszkań komunalnych i odejście z placówki starszych wychowanków. Odejście wychowanków do rodzin zastępczych lub powrót do rodzin naturalnych.

W latach 2002-2004 zostanie wymienione i uzupełnione wyposażenie sypialni.

-         Organizację pokoju gościnnego. W roku 2003 przygotowane zostanie pomieszczenie przeznaczone na pokój gościnny.

-         W 2002 r. zatrudnienie 1 pedagoga i psychologa. W 2003 zatrudnienie pracownika socjalnego i terapeuty.

-         Dążenie do zmniejszenia ilości dzieci w placówce. Do 2006r. możliwe jest zmniejszenie ilości dzieci w placówce poprzez pozyskanie mieszkań z zasobów komunalnych na terenie miasta, w których zamieszkaliby starsi wychowankowie.

Z analizy programu naprawczego wynika, że przewidziane działania zostały w większości zrealizowane.

W dniu kontroli w ewidencji placówki figurowało 65 wychowanków w wieku od 10 do 21 lat. Z tego 13 wychowanków mieszka na terenie miasta w tzw. mieszkaniach usamodzielnienia. Docelowo w placówce w budynku głównym funkcjonują: 4 grupy socjalizacyjne (chłopców i dziewcząt) oraz grupa tzw. dziennego pobytu (8 osób).

W latach 2004-2005 ruch wychowanków przedstawiał się następująco:

-         W 2004r.- przybyło 29 wychowanków, a odeszło 23, w tym 4 dzieci powróciło do rodzin naturalnych.

-         W 2005r do dnia kontroli - przybyło 13 wychowanków, a odeszło 15, w tym 4 dzieci powróciło do rodzin naturalnych.

Z powyższego zestawienia wynika, że liczba dzieci na przestrzeni 2 lat nie uległa zmniejszeniu. Jednak w chwili obecnej w placówce przebywa mniejsza ilość wychowanków ze względu na pozyskanie mieszkań komunalnych na terenie miasta.

Analizując długość pobytu wychowanków w placówce stwierdzono, że 13 dzieci przebywa w placówce powyżej 7 lat. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że nie znaleziono dla nich zastępczej formy opieki lub też dzieci nie wyrażały zgody na opuszczenie placówki.

Dom Dziecka mieści się w trzykondygnacyjnym budynku. W latach 2000-2005 przeprowadzono szereg prac remontowych, m.in. odnowiono elewację, sypialnie dzieci, urządzono aneksy kuchenne. Obecnie wymieniane są wszystkie okna. Teren wokół domu dziecka jest zagospodarowany.

W placówce znajduje się 15 sypialni 3-4-5 osobowych, a liczba wychowanków w sypialniach nie przekracza 5 osób. Nie wszystkie miejsca do spania są wykorzystane. Część sypialni wymaga odnowienia. Łazienki i toalety zostały wyremontowane. Liczba ich jest wystarczająca w stosunku do ilości wychowanków. Ponadto w placówce znajdują się pomieszczenia do wypoczynku, miejsce do cichej nauki, pokój gościnny, pokój odwiedzin, pomieszczenie do zajęć sportowych, terapeutycznych, sala komputerowa, gabinet pielęgniarski, pokój dla dzieci chorych, jadalnia, kuchnia, pomieszczenie do prania i suszenia. Liczba aneksów kuchennych oraz pomieszczeń do wypoczynku w stosunku do przebywających wychowanków jest wystarczająca. Dzieci posiadają stały dostęp do produktów żywnościowych przez całą dobę.

W placówce zatrudnionych jest 19 pracowników pedagogicznych, w tym dyrektor, w-ce dyrektor, 14 wychowawców, 1 pedagog, 2 psychologów. Ponadto zatrudniono pracownika socjalnego. Każdy wychowawca  opracowuje indywidualne plany pracy z dzieckiem dla 5 wychowanków.

Stwierdzono, że kadra pedagogiczna posiada stosowne kwalifikacje do zajmowanych stanowisk.

Psycholodzy, po ukończeniu studiów podyplomowych i zdobyciu stosownych uprawnień, rozpoczęli prowadzenie zajęć terapeutycznych.

W placówce prowadzone są zajęcia specjalistyczne tj.:

-         zajęcia psychoedukacyjne usprawniające komunikację interpersonalną,

-         zajęcia terapeutyczno-psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży dokonującej samookaleczeń,

-         zajęcia realizujące program interwencyujno-edukacyjno-profilaktyczny dotyczący nieletnich osób nadużywających alkoholu "Małolat",

-         zajęcia socjoterapeutyczne,

-         zajęcia wychowawczo-edukacyjne z elementami arteterapii pt. "Muzyczna apteczka - gdzie słowa zawodzą, tam muzyka mówi",

-         praca indywidualna z wychowankami.

Obecność wychowanków na zajęciach jest dobrowolna. W czasie przeprowadzanych zajęć pod opieką jednego specjalisty przebywa nie więcej niż sześcioro dzieci. W dokumentacji prowadzących zajęcia specjalistyczne znajdują się scenariusze do zajęć, listy uczestników, odnotowywane tematy i terminy zajęć. Osoby prowadzące socjoterapię obecnie są w trakcie studiów podyplomowych z socjoterapii. Zajęcia przeprowadzają zgodnie z wymogami studiów pod kierunkiem superwizora.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych placówka zapewnia dziecku opiekę całodobową  oraz wychowanie.

Wg grafiku, pracy kadry pedagogicznej (wychowawcy) opieka nad dziećmi przedstawia się następująco (na przykładzie środy):

6.00 - 9.00 - 1 osoba

9.00 - 14.00 - 2 osoby

14.00 - 16.00 - 1 osoba

Pedagog oraz psycholodzy pracują w każdy dzień tygodnia.

Grafik obowiązuje w okresie wakacji i uwzględnia potrzeby placówki w stosunku do liczby dzieci przebywających w Domu Dziecka. Z chwilą zwiększenia liczby dzieci grafik zostanie zmodyfikowany (wrzesień).

Opiekę nocną nad dziećmi w godzinach 22.00 - 6.00 sprawuje 2 opiekunów nocnych. Obecnie są to pracownicy niepedagogiczni. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że od 1 września 2005r. na dyżurze nocnym będą 2 osoby - wychowawca i opiekun nocny. Ponadto w placówce założony jest monitoring.

Stwierdzono, że w Domu Dziecka Nr 1 wychowankowie mają zapewnioną stosowną opiekę gwarantującą poczucie bezpieczeństwa.

Kontrola Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień dyrektora.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy Dyrektor Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie podając przyczyny tej odmowy. Wyjaśnienia należy składać do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

Dyrektor Domu Dziecka Nr 1                                                 Podpisy kontrolujących

w Białymstoku                                                                        1. K. Pasiuk

mgr Krystyna Majewska                                                         2. M. Osipowicz

29.08.2005

 


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  21.09.2005 09:47:10
Data publikacji:  21.09.2005 09:47:10
Data modyfikacji:  21.09.2005 09:47:10 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl