P r o t o k ó ł
z kontroli problemowej Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku,
REGON - 000735470
Dom Dziecka
Nr 1 w Białymstoku prowadzone jest przez Miasto Białystok.
Adres placówki: 15-950 Białystok,
ul. Słonimska 8.
Dyrektorem Domu Dziecka Nr 1 jest Pani Krystyna Majewska.
Kontrolę przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Krystyna
Pasiuk - starszy inspektor
2. Małgorzata
Osipowicz - starszy inspektor
w
dniu 17 sierpnia 2005 roku na podstawie upoważnienia Nr 398 z dnia 17 sierpnia
2005 roku, które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod pozycją
31.
Kontrolą za okres od
01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień
kontroli objęto stopień realizacji programu naprawczego dochodzenia do
standardów, o którym mowa w art. 154 ust. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o
pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.)
wynikającą z:
-
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U.
Nr 64, poz. 593 z póź. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
01.09.2000r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego
2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2005r.
w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (Dz. U. Nr 61, poz. 543).
Wyjaśnień w
toku kontroli udzielał:
Krystyna Majewska - dyrektor
Ustalenia
kontroli
W celu
ustalenia stopnia realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów
przeanalizowano opracowany przez Dyrektora placówki "Etapowy plan działań dochodzenia
do standardów w Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku". Program ujmuje wszystkie
aspekty zawarte w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo - wychowawczych.
Ww. program zakłada m.in.:
-
Dostęp do podstawowych produktów żywnościowych przez
całą dobę. Organizacja aneksów kuchennych (1 aneks kuchenny na 10 osób). W
aneksach kuchennych będą przechowywane produkty żywnościowe dla danej grupy.
-
Organizację pomieszczeń do wypoczynku i wyposażenie ich
w stoliki, krzesła, telewizor, gry, zabawki, książki ( nie mniej niż jedno
pomieszczenie na 10 dzieci). W roku 2006 zaadaptowane zostaną 2 pomieszczenia,
które będą przeznaczone do wypoczynku i wyposażone w telewizory, meble oraz
inne sprzęty.
-
Zmniejszenie ilości osób w sypialniach. Pozyskanie
mieszkań komunalnych i odejście z placówki starszych wychowanków. Odejście
wychowanków do rodzin zastępczych lub powrót do rodzin naturalnych.
W latach 2002-2004 zostanie
wymienione i uzupełnione wyposażenie sypialni.
-
Organizację pokoju gościnnego. W roku 2003 przygotowane
zostanie pomieszczenie przeznaczone na pokój gościnny.
-
W 2002 r. zatrudnienie 1 pedagoga i psychologa. W 2003
zatrudnienie pracownika socjalnego i terapeuty.
-
Dążenie do zmniejszenia ilości dzieci w placówce. Do
2006r. możliwe jest zmniejszenie ilości dzieci w placówce poprzez pozyskanie
mieszkań z zasobów komunalnych na terenie miasta, w których zamieszkaliby
starsi wychowankowie.
Z analizy
programu naprawczego wynika, że przewidziane działania zostały w większości
zrealizowane.
W dniu kontroli w ewidencji placówki figurowało 65
wychowanków w wieku od 10 do 21 lat. Z tego 13 wychowanków mieszka na terenie
miasta w tzw. mieszkaniach usamodzielnienia. Docelowo w placówce w budynku
głównym funkcjonują: 4 grupy socjalizacyjne (chłopców i dziewcząt) oraz grupa
tzw. dziennego pobytu (8 osób).
W latach 2004-2005 ruch wychowanków przedstawiał się
następująco:
-
W 2004r.-
przybyło 29 wychowanków, a odeszło 23, w tym 4 dzieci powróciło do rodzin
naturalnych.
-
W 2005r do dnia
kontroli - przybyło 13 wychowanków, a odeszło 15, w tym 4 dzieci powróciło do
rodzin naturalnych.
Z powyższego zestawienia wynika, że liczba dzieci na
przestrzeni 2 lat nie uległa zmniejszeniu. Jednak w chwili obecnej w placówce
przebywa mniejsza ilość wychowanków ze względu na pozyskanie mieszkań komunalnych
na terenie miasta.
Analizując długość pobytu wychowanków w placówce stwierdzono, że 13
dzieci przebywa w placówce powyżej 7 lat. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że nie
znaleziono dla nich zastępczej formy opieki lub też dzieci nie wyrażały zgody
na opuszczenie placówki.
Dom Dziecka
mieści się w trzykondygnacyjnym budynku. W latach 2000-2005 przeprowadzono
szereg prac remontowych, m.in. odnowiono elewację, sypialnie dzieci, urządzono
aneksy kuchenne. Obecnie wymieniane są wszystkie okna. Teren wokół domu dziecka
jest zagospodarowany.
W placówce
znajduje się 15 sypialni 3-4-5 osobowych, a liczba wychowanków w sypialniach
nie przekracza 5 osób. Nie wszystkie miejsca do spania są wykorzystane. Część
sypialni wymaga odnowienia. Łazienki i toalety zostały wyremontowane. Liczba
ich jest wystarczająca w stosunku do ilości wychowanków. Ponadto w placówce
znajdują się pomieszczenia do wypoczynku, miejsce do cichej nauki, pokój
gościnny, pokój odwiedzin, pomieszczenie do zajęć sportowych, terapeutycznych,
sala komputerowa, gabinet pielęgniarski, pokój dla dzieci chorych, jadalnia,
kuchnia, pomieszczenie do prania i suszenia. Liczba aneksów kuchennych oraz
pomieszczeń do wypoczynku w stosunku do przebywających wychowanków jest
wystarczająca. Dzieci posiadają stały dostęp do produktów żywnościowych przez
całą dobę.
W placówce zatrudnionych
jest 19 pracowników pedagogicznych, w tym dyrektor, w-ce
dyrektor, 14 wychowawców, 1 pedagog, 2 psychologów. Ponadto zatrudniono
pracownika socjalnego. Każdy wychowawca opracowuje indywidualne plany pracy z
dzieckiem dla 5 wychowanków.
Stwierdzono, że kadra
pedagogiczna posiada stosowne kwalifikacje do zajmowanych stanowisk.
Psycholodzy,
po ukończeniu studiów podyplomowych i zdobyciu stosownych uprawnień, rozpoczęli
prowadzenie zajęć terapeutycznych.
W placówce prowadzone są zajęcia specjalistyczne tj.:
-
zajęcia psychoedukacyjne
usprawniające komunikację interpersonalną,
-
zajęcia terapeutyczno-psychoedukacyjne
dla dzieci i młodzieży dokonującej samookaleczeń,
-
zajęcia realizujące program interwencyujno-edukacyjno-profilaktyczny dotyczący
nieletnich osób nadużywających alkoholu "Małolat",
-
zajęcia socjoterapeutyczne,
-
zajęcia wychowawczo-edukacyjne
z elementami arteterapii pt. "Muzyczna apteczka -
gdzie słowa zawodzą, tam muzyka mówi",
-
praca indywidualna z
wychowankami.
Obecność
wychowanków na zajęciach jest dobrowolna. W czasie przeprowadzanych zajęć pod
opieką jednego specjalisty przebywa nie więcej niż sześcioro dzieci. W
dokumentacji prowadzących zajęcia specjalistyczne znajdują się scenariusze do
zajęć, listy uczestników, odnotowywane tematy i terminy zajęć. Osoby prowadzące
socjoterapię obecnie są w trakcie studiów podyplomowych z socjoterapii.
Zajęcia przeprowadzają zgodnie z wymogami studiów pod kierunkiem superwizora.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych
placówka zapewnia dziecku opiekę całodobową oraz wychowanie.
Wg grafiku, pracy kadry pedagogicznej (wychowawcy)
opieka nad dziećmi przedstawia się następująco (na przykładzie środy):
6.00 - 9.00 - 1 osoba
9.00 - 14.00 - 2 osoby
14.00 - 16.00 - 1 osoba
Pedagog oraz psycholodzy pracują w każdy dzień
tygodnia.
Grafik obowiązuje w okresie wakacji i uwzględnia potrzeby
placówki w stosunku do liczby dzieci przebywających w Domu Dziecka. Z chwilą
zwiększenia liczby dzieci grafik zostanie zmodyfikowany (wrzesień).
Opiekę nocną nad dziećmi w godzinach 22.00 - 6.00 sprawuje
2 opiekunów nocnych. Obecnie są to pracownicy niepedagogiczni. Z wyjaśnień
dyrektora wynika, że od 1 września 2005r. na dyżurze nocnym będą 2 osoby -
wychowawca i opiekun nocny. Ponadto w placówce założony jest monitoring.
Stwierdzono, że w Domu
Dziecka Nr 1 wychowankowie mają zapewnioną stosowną opiekę gwarantującą
poczucie bezpieczeństwa.
Kontrola Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku została
dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień
dyrektora.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy
Dyrektor Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku nie zgadza się z ustaleniami zawartymi
w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania składając w terminie 7 dni
od dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie podając przyczyny tej odmowy.
Wyjaśnienia należy składać do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania
protokołu kontroli.
Dyrektor Domu Dziecka Nr 1 Podpisy
kontrolujących
w
Białymstoku 1.
K. Pasiuk
mgr Krystyna Majewska 2.
M. Osipowicz
29.08.2005