Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093887   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa - Starostwo Powiatowe w Suwałkach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
Autorzy: Michał Hajduczenia,

Białystok, dnia 19 września 2005 roku

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

w Białymstoku

15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3

-13-

RR.II.WK.0932 – 5 / 05

Pan

Szczepan Ołdakowski

Starosta Suwalski

W dniu 18 sierpnia 2005 roku w podległym Panu Urzędzie przeprowadzona została przez pracowników Wojewody Podlaskiego kontrola problemowa, której celem, była ocena prawidłowości i terminowości załatwiania spraw z zakresu gleboznawczej klasyfikacji gruntów.

W toku przeprowadzonej kontroli nie stwierdzono istotnych nieprawidłowości w zakresie realizacji przepisów :

- Ustawy z dnia 17 maja 1989 roku – prawo geodezyjne i kartograficzne (jednolity

tekst Dz. U. Nr 100 poz. 1086 z 2000 roku )

- Ustawy z dnia 28 września 1991 roku – o lasach ( jednolity tekst Dz. U. Nr 45

poz. 435 z 2005 roku )

- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1956 roku w sprawie

klasyfikacji gruntów ( Dz. U. Nr 19 poz. 97 ze zmianami )

- Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa dnia 29 marca

2001 roku - w sprawie ewidencji gruntów ( Dz. U. Nr 38 poz. 454 ).

Tym niemniej w sprawach dotyczących uznania użytków rolnych za zalesione, nie uwzględniono postanowień art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 roku - o lasach.

Nie wszczynano z urzędu postępowań w sprawach ponownej kompleksowej klasyfikacji gruntów zmeliorowanych .

Nie pobierano opłat skarbowych od wniosków o zmianę użytków i klas gleboznawczych, o czym stanowi ustawa o opłacie skarbowej.

Zastrzeżenia budzi obieg dokumentacji w trakcie załatwiania spraw dotyczących zmiany rodzaju użytków i klas gleboznawczych. Wnioski właścicieli gruntów nie trafiają bezpośrednio do Starosty, lecz do upoważnionego klasyfikatora gleboznawcy, co jest niezgodne z ustawą z dnia 17 maja 1989 roku – prawo geodezyjne i kartograficzne.

W związku z powyższym, przedkładam następujące zalecenia pokontrolne z prośbą o ich realizację.

1. Przy rozpatrywaniu spraw w zakresie uznania zalesionych gruntów rolnych, należy brać pod uwagę między innymi, postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, zapis w uproszczonym planie zagospodarowania lasu, zaświadczenie o udatności uprawy leśnej wydane przez uprawnione służby leśne oraz wyniki ekspertyzy gleboznawczej sporządzonej przez upoważnionego klasyfikatora gleboznawcę. Powyższe zebrane dowody i informacje a w sprawach kontrowersyjnych także wizja terenowa, umożliwią podjęcie w danej sprawie właściwą decyzję.

2. Spowodować w związku z powyższym, aby wszystkie wnioski o zmianę rodzaju użytków i klas gruntów, trafiały najpierw do Starostwa, gdzie pracownik odpowiedzialny za prowadzenie klasyfikacji gruntów, po pobraniu opłaty skarbowej w postaci znaków skarbowych, zarejestruje je w odpowiedniej teczce oraz dokona kameralnej analizy sprawy, uwzględniając dane z operatów: ewidencji gruntów i klasyfikacyjnego oraz ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i uproszczonego planu urządzania lasu. Zwróci szczególną uwagę na wnioski dotyczące „obniżenia” klasy gleboznawczej, bowiem zmiana klasy, szczególnie gruntów przeznaczonych pod budownictwo, jest bardzo często próbą ominięcia przepisów ustawy – o ochronie gruntów rolnych i leśnych, w celu uniknięcia należności finansowych jakie występują przy wyłączaniu gruntów rolnych i leśnych z produkcji rolnej i leśnej. Dopiero po przeprowadzonej dogłębnej analizie istniejących w sprawie materiałów, można żądać od zainteresowanego przedłożenia na jego koszt ekspertyzy gleboznawczej sporządzonej przez upoważnionego klasyfikatora gleboznawcę.

3. Wszczynać z urzędu postępowania w sprawie ponownej klasyfikacji gruntów zmeliorowanych jak również przy aktualizacji operatu ewidencji gruntów i powiadamiać o tym zainteresowanych.

Odpowiedzi na powyższe wystąpienie oczekuję w terminie 30 dni, od dnia otrzymania niniejszego pisma.

WOJEWÓDZKI INSPEKTOR

Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego

/-/

Marian Brożyna


Publikator: Hubert Filipowicz Data utworzenia:  21.09.2005 12:04:35
Data publikacji:  21.09.2005 12:04:35
Data modyfikacji:  21.09.2005 12:04:35 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl