Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34029090   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Urzędu Gminy Czeremcha. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Protokół kontroli Urzędu Gminy Czeremcha
Autorzy: Wincenty Wacław Walewski,
PROTOKÓŁ KONTROLI

PROTOKÓŁ KONTROLI

 

Urzędu Gminy Czeremcha, ul. Duboisa 14, 17-240 Czeremcha, powiat hajnowski, województwo podlaskie, REGON 000534109, NIP 543-10-25-970.

 

Kierownikiem Urzędu Gminy Czeremcha jest Wójt Gminy Czeremcha Pan Michał Wróblewski, wybrany w dniu 27 października 2002 roku ; obowiązki Wójta objął z chwilą złożenia ślubowania na sesji Rady Gminy Czeremcha w dniu 15 listopada 2002 roku.

 

Kontrolę w dniach 24 - 26 i 30 sierpnia 2005 roku przeprowadził Wincenty Wacław Walewski starszy inspektor wojewódzki w Wydziale Prawnym i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli Nr 18/05 z dnia 16 czerwca 2005 roku wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez pełniącą obowiązki Zastępcy Dyrektora Wydziału Prawnego i Nadzoru Panią Hannę Srocką. 

 

Przedmiotem kontroli było załatwianie skarg i wniosków obywateli oraz udostępnianie informacji publicznej w roku 2004 i 2005 do dnia kontroli.

 

W czasie kontroli wyjaśnień udzielali:

- Sekretarz Gminy Pani Walentyna Kerdelewicz,

- referent Pani Walentyna Wieremczuk.                                       

 

W toku kontroli ustalono, co następuje:

 

1. Załatwianie skarg i wniosków obywateli.

 

1) W przedmiocie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez Radę Gminy Czeremcha, zwaną dalej Radą, statut gminy Czeremcha, zwany dalej statutem, uchwalony uchwałą Nr  IV/41/03 Rady z dnia 30 kwietnia 2003 roku i zmieniony uchwałą Nr XIII/119/04 Rady z dnia 23 września 2004 roku (Dz.Urz.Woj.Podl. z 2003 roku Nr 52, poz. 1106 i z 2004 roku Nr 150, poz. 1982), w § 23a lit. i stanowił, że do zadań Komisji Rozwoju i Budżetu Rady należy rozpatrywanie skarg na działalność Wójta i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. 

Uchwała Nr V/59/03 Rady z dnia 30 lipca 2003 roku w sprawie określenia sposobu załatwiania skarg stanowiła: [?] § 1. Określa się sposób załatwiania skarg dotyczących zadań  lub działalności Wójta Gminy Czeremcha i Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, następująco: 1) Skargi dotyczące zadań lub działalności wójta i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych rozpatruje Rada Gminy, jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrzenia skargi. 2) Skargi wpisuje się do rejestru skarg wpływających do Urzędu Gminy Czeremcha. 3) Przewodniczący Rady kieruje skargę na posiedzenia Komisji Rady Gminy. Komisje badają podnoszone w skardze zarzuty, wysłuchują stron, a z podejmowanych czynności Komisja sporządza protokół. 4) Rada Gminy rozpatruje zarzuty oraz wyniki badań komisji wyrażając swoje stanowisko w formie uchwały. 5) Zawiadomienie skarżącego o sposobie załatwienia skargi następuje zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego. § 2. Skargi dotyczące spraw należących do zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej, Przewodniczący Rady przesyła je Wojewodzie Podlaskiemu celem załatwienia wg właściwości.

Rada w statucie i uchwale Nr V/59/03 nie ustaliła dni i godzin przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków, należących do jej właściwości, np. przez Przewodniczącego Rady. Zgodnie z art. 253 § 1 - 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, zwanego dalej K.p.a., organy samorządu terytorialnego są obowiązane  przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych przez siebie dniach i godzinach, a kierownicy tych organów lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków  co najmniej raz w tygodniu oraz dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb ludności.

 Rada nie ustaliła trybu rozpatrywania i załatwiania wniosków, w rozumieniu art. 241 K.p.a., w sprawach należących do jej właściwości.  

       

2) Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków przez Wójta Gminy Czeremcha, zwanego dalej Wójtem, uregulowano regulaminem organizacyjnym Urzędu Gminy Czeremcha, zwanym dalej Urzędem,  nadanym zarządzeniem Nr 23/03 Wójta z dnia 31 grudnia 2003 roku i zmienionym zarządzeniami wewnętrznymi Wójta: Nr 16/04 z dnia 20 kwietnia 2004 roku i Nr 20/04 z dnia 20 sierpnia 2004 roku. Regulamin organizacyjny Urzędu stanowił: [?] § 22.1. Wójt Gminy Czeremcha przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek od godz. 10.00 do godz. 17.00. 2. Jeżeli poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, obywatele przyjmowani są w następnym dniu roboczym. § 23.1. W razie nieobecności w pracy Wójta Gminy obywateli w sprawach skarg i wniosków przyjmuje Sekretarz Gminy. 2. W razie nieobecności w pracy Wójta Gminy i Sekretarza Gminy obywateli w sprawach skarg  przyjmuje Skarbnik Gminy. § 24.1. Skargi i wnioski wpływające do Urzędu Gminy w formie pisemnej, telefonicznej, faksem, elektronicznie lub wniesione ustnie do protokołu są ewidencjonowane w rejestrze wpływającej do Urzędu korespondencji oraz w rejestrze skarg i wniosków. 2. Za prowadzenie wpisów do rejestru wpływającej korespondencji czyni się odpowiedzialnym Referent ds. kancelaryjno-organizacyjnych. 3. Za prowadzenie wpisów do rejestru skarg i wniosków czyni się odpowiedzialnym Sekretarza Gminy. § 25. Organami właściwymi do rozpatrywania skarg są: [?] 4. na pracowników Urzędu Gminy - Wójt Gminy. § 26. Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w Urzędzie Gminy koordynuje Sekretarz Gminy. § 27. Wójt Gminy, a w razie jego nieobecności Sekretarz Gminy zleca do załatwienia skargi i wnioski merytorycznym pracownikom Urzędu Gminy. § 28. Pracownicy Urzędu Gminy, którym zlecono rozpatrzenie skargi lub wniosku są odpowiedzialni za: 1) wszechstronne wyjaśnienie i załatwienie skarg i wniosków, 2) przygotowanie na piśmie projektu odpowiedzi dla zainteresowanych stron, 3) niezwłoczne przekazanie Wójtowi Gminy, a w razie jego nieobecności Sekretarzowi Gminy wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnej do rozpoznania skargi czy wniosku, 4) niezwłoczne przekazanie całości akt z badanej skargi lub wniosku Sekretarzowi Gminy celem dołączenia do teczki aktowej "Rozpatrywanie skarg i wniosków". § 29. Nadzór i kontrolę odnośnie trybu przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków zgłaszanych przez obywateli do Urzędu Gminy prowadzi Wójt Gminy. 

Ponadto regulamin organizacyjny Urzędu stanowił, że: do wspólnych zadań pracowników Urzędu należy rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków obywateli (§ 12 pkt 4) ; do zadań pracowników Referatu Organizacyjnego należy zapewnienie właściwej organizacji przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków obywateli (§ 13 pkt  5).

Regulamin pracy Urzędu, ustalony zarządzeniem wewnętrznym Nr 26/2001 Wójta z dnia 19 grudnia 2001 roku, w § 11 ust. 5 stanowił, że pracę w Urzędzie wykonuje się w godzinach od 8 do 16 w każdym dniu pięciodniowego tygodnia pracy, trwającego od poniedziałku do piątku.                               

 

3) Informacja o czasie pracy Urzędu, w każdy dzień od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600, była umieszczona obok drzwi wejściowych do budynku Urzędu.  

Informacja o przyjmowaniu interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Wójta w poniedziałki, w godzinach 1000 - 1700, każdego tygodnia pracy Urzędu, była umieszczona na tablicy ogłoszeń w holu na parterze w budynku Urzędu.

Informacja o przyjmowaniu interesantów przez Przewodniczącego Rady, w poniedziałki w godzinach od 1000 do 1200 w pokoju Nr 6 w Urzędzie, była umieszczona na tablicy ogłoszeń w holu na parterze w budynku Urzędu. Dni i godziny przyjęć ustalił Przewodniczący Rady.    

 

4) Informacja (ogłoszenie) o przyjmowaniu obywateli w sprawach skarg i wniosków przez Wójta była przekazana, przy piśmie Nr Or.0111-3/03 Sekretarza Gminy z dnia 31 grudnia 2003 roku, kierownikom 7 (wszystkich) gminnych jednostek organizacyjnych, do wywieszenia na tablicy ogłoszeń, w siedzibach tych jednostek organizacyjnych (dowód - akta kontroli, dalej a.k., str. 1 i 3).     

 

5) Informacja o przyjmowaniu skarg i wniosków w pokoju Nr 16 (Sekretariat Wójta), w dniach i godzinach urzędowania, o rozpatrywaniu skarg dotyczących Wójta i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych przez Radę, o rozpatrywaniu wniosków przez Radę w sprawach należących do jej właściwości oraz o rozpatrywaniu skarg dotyczących pracowników Urzędu przez Wójta a skarg i wniosków w pozostałym zakresie - przez pracowników Urzędu, zgodnie z zakresem prowadzonych spraw, była umieszczona na tablicy ogłoszeń w holu na parterze w budynku Urzędu.   

 

6) W Urzędzie prowadzono "Ewidencję przyjęć interesantów", w której dokonano 97 wpisów (81 - w roku 2004 i 16 - w roku  2005 do dnia kontroli) przyjęć interesantów. Sprawy z jakimi zgłaszali się interesanci dotyczyły głównie: zatrudnienia , umorzenia i rozłożenia na raty spłat zobowiązań pieniężnych, nabycia nieruchomości.   

 

7) Urząd posiadał druki protokołu przyjęcia skargi i wniosku wnoszonych ustnie. Wzór takiego protokołu ustalono zarządzeniem Nr 24/03 Wójta z dnia 31 grudnia 2003 roku (dowód - a.k. str. 4 - 5). Nie zanotowano skarg i wniosków wnoszonych ustnie do protokołu, faksem lub pocztą elektroniczną.   

 

8) Prowadzono centralny "Rejestr skarg i wniosków" o symbolu Or.0560 (kat. arch. A). Prowadzenie rejestru powierzono Sekretarzowi Gminy Pani Walentynie Kerdelewicz zakresem czynności z dnia 3 lipca 1995 roku.  

Rejestr skarg i wniosków zawierał rubryki przeznaczone do wpisu danych ilustrujących przebieg rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków, w nim rejestrowanych, tj.: liczbę porządkową pod jaką skargę lub wniosek zarejestrowano ; datę wpływu skargi i wniosku ; dane o wnoszącym skargę lub wniosek (imię i nazwisko lub nazwę instytucji, redakcji oraz adres wnoszącego) ; przedmiot skargi lub wniosku ; datę zlecenia załatwienia ; komu zlecono załatwienie skargi lub wniosku (do kogo skierowano skargę lub wniosek) ; termin załatwienia ; datę wpływu dokumentów po załatwieniu; sposób załatwienia skargi lub wniosku ; datę wysłania zawiadomienia o sposobie załatwienia ; kogo zawiadomiono o sposobie załatwienia ; uwagi. W rejestrze wpisywano wymagane informacje.      

 

9) Skargę i związaną z nią dokumentację przechowywano w teczce aktowej Or.0561"Rozpatrywanie skarg" (kat. arch. BE-5), założonej na rok 2004 i 2005. W teczce aktowej Or.0563"Analizy i ocen skarg i wniosków" (kat. arch. A), założonej na rok 2004 i 2005,  przechowywano sporządzoną w roku 2004 informację o wpływie, rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków w roku 2003.      

 

10) W rejestrze skarg i wniosków, w okresie objętym kontrolą, zarejestrowano jedną skargę (w roku 2005). Wniosków, w rozumieniu art. 241 K.p.a., nie zanotowano.

Skargę, zarejestrowaną w rejestrze skarg i wniosków, zakwalifikowano według zasad określonych w art. 227 K.p.a.. Skarga dotyczyła nieudostępnienia skarżącemu przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Czeremsze odpisu dokumentu. Skargę Wójtowi, na zasadzie art. 231 K.p.a., przekazał Wydział Prawny i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku. Skarga wpłynęła do Urzędu w dniu 5 sierpnia 2005 roku. Skargę załatwiono w ustawowym miesięcznym terminie (art. 237 § 1 K.p.a.). O sposobie załatwienia skargi powiadomiono skarżącego pismem Nr Or.0561-1/05 Sekretarza Gminy, działającego z upoważnienia Wójta, z dnia 29 sierpnia 2005 roku ( wysłano w dniu 29 sierpnia 2005 roku).  Zarzuty podniesione w skardze uznano za bezzasadne. Zawiadomienie zawierało uzasadnieni faktyczne i prawne. Kopię zawiadomienia przesłano Wydziałowi Prawnemu i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku. 

 

2. Udostępnianie informacji publicznej.

 

1) Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, komisji Rady i Wójta, ustalone w rozdziale VI statutu, stanowiły: [?] § 30.1. Działalność organów gminy jest jawna. 2. Ograniczenie jawności może wynikać wyłącznie z ustaw. 3. Obywatele mają prawo do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i na posiedzenia jej komisji. 4. Obywatelom udostępnia się bezpłatnie wgląd do następujących rodzajów dokumentów z posiedzeń, z zastrzeżeniem § 31:  1) protokołów z obrad sesji rady gminy, 2) rejestru uchwał rady gminy, 3) uchwał rady gminy, 4) protokołów z posiedzeń komisji rady gminy, 5) zarządzeń wójta gminy jako organu gminy, 6) decyzji wójta gminy jako organu gminy. § 31.1. Dokumenty z zakresu działania rady gminy, wójta gminy i komisji rady gminy udostępnia się w Urzędzie Gminy Czeremcha w pokoju nr 10 w dniach i godzinach urzędowania. 2. (skreślony),  3. Udostępnianie dokumentów może odbywać się wyłącznie w asyście pracownika urzędu gminy wskazanego przez wójta gminy. § 32. 1. Uprawnienia obywateli określone w § 30 i § 31 nie mają zastosowania w następujących przypadkach: 1) w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej o ile ustawy nie stanowią inaczej niż art. 73 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz.U. z 2000 r, Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), 2) w sprawach objętych toczącym się postępowaniem sądowym, karnym lub dyscyplinarnym jeśli ujawnienie mogłoby zakłócić przebieg postępowania, 3) w sprawach będących przedmiotem praw autorskich, jeżeli udostępnienie akt mogłoby naruszyć te prawa, 4) jeżeli udostępnianie dokumentów mogłoby naruszyć powszechnie obowiązujące przepisy, a w szczególności: - ustawy z dnia 29 sierpnia o ochronie danych osobowych [?], - ustawy z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnych [?], - ustawy z dnia 29 czerwca 1995 roku o statystyce publicznej [?]. § 33. Informację o miejscu udostępniania dokumentów wymienionych w § 30 zamieszcza się na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Czeremcha.  

Ponadto statut stanowił, że: uchwały Rady są eksponowane na tablicy ogłoszeń w Urzędzie (§ 34 ust. 5) ; zawiadomienia o sesji Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie oraz na tablicy ogłoszeń przy Gminnym Ośrodku Kultury w Czeremsze i na słupie ogłoszeniowym w Czeremsze Osadzie (§ 6 ust. 3 załącznika Nr 2 do statutu, zatytułowanego Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Rady Gminy Czeremcha) ; wstęp na sesje Rady jest wolny, a wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych przepisami powszechnie obowiązującego prawa (§ 7 ust. 3 i 4 załącznika Nr 2 do statutu) ; w lokalu, w którym odbywa się sesja Rady należy zapewnić miejsca m.in. dla publiczności (§ 10 załącznika Nr 2 do statutu) ; zbiory zarządzeń i decyzji Wójta jako organu wykonawczego gminy są przechowywane i udostępniane obywatelom na stanowisku ds. obsługi rady (§ 3 ust. 2 i § 4 ust. 2 załącznika Nr 4 do statutu, zatytułowanego Zakres działania i tryb pracy Wójta Gminy).   

 

2) Gmina Czeremcha miała założoną stronę w Biuletynie Informacji Publicznej, zwanym dalej BIP. W BIP zamieszczono następujące informacje:  

- charakterystykę gminy Czeremcha,  

- dane osobowe kierownictwa Urzędu, informacje: teleadresowe Urzędu, o czasie pracy Urzędu, o dniach wolnych od pracy Urzędu,  

- skład osobowy Rady, ze wskazaniem funkcji radnych w Radzie, informacje o wyborach uzupełniających do Rady, plan pracy Rady na rok 2005, składy osobowe stałych komisji Rady, zmiany nazw komisji Rady i ich składów osobowych,

- informację o dniach i godzinach przyjmowaniu interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Wójta, o właściwości organów do rozpatrywania skarg, o trybie przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, 

- informacje o kontrolach przeprowadzonych w Urzędzie przez organy kontroli zewnętrznej w roku 2004 i 2005, 

- ogłoszenia o terminie, miejscu i porządku obrad kolejnych sesji Rady ( od VIII Sesji do XVII Sesji) oraz o posiedzeniach komisji Rady w roku 2004 i 2005,   

- statut gminy,

- regulamin organizacyjny Urzędu,

- informacje, że sposoby stanowienia aktów prawnych organów gminy określa statut oraz na temat przygotowywania projektów aktów prawnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami i o rozpatrywaniu projektów uchwał Rady przez komisje Rady,

- zestawienie zawierające nazwy 12 sołectw, imiona i nazwiska sołtysów i numery telefonów oraz statuty wszystkich sołectw,

- wykaz 7 gminnych jednostek organizacyjnych, zawierający nazwę jednostki, adres, imię i nazwisko kierownika jednostki, numer telefonu oraz teksty statutów tych jednostek,  

- informację o 6 stowarzyszenia i związkach gmin, których członkiem jest gmina Czeremcha, 

- protokoły sesji Rady: od Nr X/04 z dnia 28 kwietnia 2004 roku do XVI/05 z dnia 12 kwietnia 2005 roku, 

- niektóre protokoły posiedzeń komisji Rady z roku 2005,

- projekt budżetu gminy na rok 2005, budżet gminy na rok 2004 i 2005, zmiany budżetu gminy na rok 2004 i 2005, sprawozdanie z wykonania budżetu gminy na rok 2003 i 2004, 

- 8 uchwał Rady w sprawach podatków i opłat lokalnych na rok 2005, 

- uchwały Rady od Nr V/47/03 do Nr XVII/179/05, podjęte na sesjach V - XVII,  

- 6 wybranych zarządzeń Wójta jako organu wykonawczego gminy,

- wykaz 12 rejestrów i ewidencji prowadzonych w Urzędzie z informacjami, że są one prowadzone metodą odręczną i są udostępniane na wymienionych stanowiskach pracy, ze wskazaniem numeru pokoju biurowego, adresu Urzędu i numeru telefonu/faksu,  

- wymagane art. 24h ustawy o samorządzie gminnym oświadczenia majątkowe radnych, kierownictwa Urzędu i pracowników Urzędu upoważnionych do wydawania decyzji administracyjnych oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych złożone: w roku 2003 za rok 2002, w roku 2004 za rok 2003 i w roku 2005 za rok 2004,  

- uchwaloną przez Radę: Strategię Zrównoważonego Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Gminy Czeremcha na lata 2000 - 2015 ; Program Ochrony Środowiska Gminy Czeremcha na lata 2004 - 2011 i Plan Gospodarki Odpadami Gminy Czeremcha - zmieszczone na stronie uchwał  Rady,           

- informacje, że sprawami z zakresu planowania przestrzennego zajmuje się Referat Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska Urzędu, ze wskazaniem numerów pokoi biurowych, numerów telefonu/faksu,

- poradnik klienta, zawierający zestawienie 21 grup spraw załatwianych w Urzędzie i z informacjami przy każdej z tych grup spraw wskazującymi: komórki organizacyjne Urzędu rozpatrujące te sprawy, numery pokoi biurowych, numery telefonów/faksu ; informację o wydawaniu odpisów aktów skróconych, zupełnych oraz zaświadczeń z ksiąg stanu cywilnego ; informację, że materiały z zakresu procedur załatwiania spraw w Urzędzie są w trakcie opracowywania i będą sukcesywnie wprowadzane do BIP,

- informację o mieniu komunalnym gminy według stanu na dzień 15 listopada 2004 roku, stanowiącą załącznik Nr 3 do zarządzenia Nr 150/2004 Wójta z dnia 15 listopada 2004 roku w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 rok, zawierającą część opisową, tabelaryczne zestawienie środków trwałych gminy według jednostek organizacyjnych, wykaz mienia komunalnego i jego zagospodarowanie w latach 2004 - 2005 (gruntów, budynków, budowli, maszyn i urządzeń, środków transportowych, narzędzi, ruchomości), zestawienie przychodów i rozchodów, zestawienie tabelaryczne środków trwałych jednostek budżetowych, 

- prognozę kwoty długu publicznego według stanu na dzień 31 grudnia 2005 roku, stanowiącą załącznik Nr 12 do uchwały Nr XIV/137/04 Rady z dnia 14 grudnia 2004 roku w sprawie budżetu Gminy Czeremcha na rok 2005, zawierającą stan długu na 31 grudnia 2004 roku, planowanie zwiększenie i planowane zmniejszenie długu w roku 2005, ogółem dług na 31 grudnia 2005 roku,  

- informację, że sprawy z zakresu pomocy publicznej są prowadzone w Referacie Finansowym Urzędu i koordynatorem tych spraw jest Skarbnik Gminy (podany numer telefonu/faksu) oraz że w I półroczu 2005 roku nie była udzielana pomoc publiczna przedsiębiorcom - nie było wniosków w tym zakresie,  

- wykaz nieruchomości komunalnych przeznaczonych do sprzedaży, informacje: o przetargach,  o zwołaniu zebrań wiejskich, o ogłoszeniu konkursów na stanowiska kierownicze w gminnych jednostkach organizacyjnych i ich wynikach, 

- informację, iż w celu uzyskania informacji publicznej należy wypełnić  wniosek o udostępnienie informacji publicznej, dostępny na stronie BIP i przesłać go do Urzędu listownie lub pocztą elektroniczną na podane adresy oraz  że informacje publiczne, które są udostępnione w BIP nie są udostępniane na podstawie wniosku o udostępnienie informacji publicznej, 

- o redakcji strony BIP Urzędu, 

- informację, zawierającą zaproszenie do odwiedzenia strony internetowej Urzędu.     

 

W BIP nie zamieszczono do dnia kontroli, wszystkich informacji, wymaganych art. 8 ust. 3 ustawy o dostępie do informacji publicznej, w tym w szczególności: wymaganych art. 24j ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym informacji i oświadczeń radnych, pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych ; o ciężarach publicznych ; o kontrolach prowadzonych przez komisje Rady i pracowników Urzędu. 

 

3) Jako miejsce udostępniania w Urzędzie: zbiorów Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego oraz Dziennika Urzędowego Województwa Podlaskiego ; zbioru aktów prawa miejscowego oraz pozostałych uchwał Rady ; dokumentów z zakresu działania Rady i jej komisji oraz Wójta - wyznaczono pokój Nr 10 (stanowisko pracy ds. obsługi Rady). Korzystanie z BIP, za pośrednictwem pracowników Urzędu, zapewniały 4 stanowiska komputerowe, rozmieszczone w pomieszczeniach biurowych w siedzibie Urzędu.  

Nie udostępniano do powszechnego wglądu zbioru Monitora Polskiego B. Urząd nie posiadał takiego zbioru. Obowiązek prowadzenia zbioru Monitora Polskiego B i udostępniania go nieodpłatnie do powszechnego wglądu w siedzibie i w godzinach pracy Urzędu ustalił art. 26 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.     

 

4) Urząd posiadał wzór wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Druk wniosku był  dostępny w BIP oraz w siedzibie Urzędu (dowód - a.k. str. 6). Wnioski o udostępnienie informacji publicznej rejestrowano w rejestrze zatytułowanym "Informacja publiczna. Rejestr wniosków w sprawie udzielenia informacji publicznej" o symbolu Or.0115-1 (kat. arch. B-10). Rejestr ten zawierał rubryki, umożliwiające zamieszczanie następujących danych obejmujących: liczbę porządkową pod którą rejestrowano wniosek ; datę wpływu wniosku (zgłoszenia) ; nazwisko i imię oraz adres osoby ubiegającej się o informację ; rodzaj żądanej informacji ; datę udostępnienia ; formę i sposób udostępnienia informacji ; nazwisko i imię osoby udostępniającej; potwierdzenie udostępnienia informacji ; uwagi. 

W rejestrze, w okresie objętym kontrolą, zarejestrowano 7 wniosków o udostępnienie informacji publicznej (6 - w roku 2004 i 1 - w roku 2005). Wnioski dotyczyły udostępnienia: informacji o Urzędzie i gminie ; kserokopii bilingów rozmów telefonicznych prowadzonych w IV kwartale 2003 roku z telefonów zarejestrowanych na Urząd i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Czeremsze ; kserokopii delegacji służbowej Wójta z dnia 15 października 2003 roku ; ponowiony wniosek o udostępnienie kserokopii bilingów rozmów telefonicznych i delegacji służbowej Wójta ; informacji o współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi ; kserokopii protokołu sesji Rady i protokołu zebrania wiejskiego ; kopii 2-giej strony protokołu Nr 14/04 posiedzenia Komisji Rozwoju i Budżetu Rady.

Wnioski złożono w formie pisemnej, w tym 4 wnioski na druku wniosku o udostępnienie informacji publicznej udostępnionego w Urzędzie. Pozytywnie załatwiono 4 wnioski, w tym jeden częściowo, (przekazano wnioskodawcy kserokopię protokołu zebrania mieszkańców sołectwa oraz wyjaśniono, że zgodnie z obowiązującą zasadą wyrażoną w § 25 załącznika Nr 2 do statutu, protokół sesji Rady staje się oficjalnym dokumentem po jego przyjęciu na kolejnej sesji Rady, a do tego czasu z treścią protokołu z ostatniej sesji tj. z dnia 14 grudnia 2004 roku, wnioskodawca może zapoznać się w Urzędzie ; wnioskodawca nie zgłosił się do Urzędu w tej sprawie), przekazując żądane informacje w sposób i formach wskazywanych przez wnioskodawców: informacji pisemnej i kserokopii dokumentów, przesłane pocztą pod wskazany adres (jedną informację przesłano e-mailem oraz dodatkowo pocztą). Trzy wnioski załatwiono odmownie: w przypadku dwóch wniosków -  wydając decyzje administracyjne, na podstawie art. 16 ustawy o dostępie do informacji publicznej , a jeden wniosek pozostawiono bez rozpatrzenia na podstawie art. 105 § 1 K.p.a.

Dwie decyzje załatwiające wnioski odmownie wydano w sprawie udostępnienia kserokopii bilingów rozmów telefonicznych (z uwagi na ochronę danych osobowych) i w sprawie udostępnienia kserokopii delegacji służbowej Wójta (z uwagi na prawo do prywatności osoby wymienionej w notatce sporządzonej odręcznie przez Wójta na delegacji służbowej). W uzasadnieniu obu decyzji powołano się również na fakt, iż wnioskodawca z dokumentami, o których kserokopie ubiegał się, zapoznał się w czasie prac Komisji Rewizyjnej Rady (jako radny i członek tej Komisji). W wyniku odwołania wnioskodawcy Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białymstoku decyzjami z dnia 12 sierpnia 2004 roku uchyliło w całości obie decyzje Wójta, przekazując sprawy do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. W wyniku ponownego rozpatrzenia spraw Wójt wydał w dniu 28 września 2004 roku  decyzje odmawiające udostępnienia żądanych informacji. W sentencji decyzji odmawiającej udostępnienia kserokopii bilingów rozmów telefonicznych, jako podstawę odmowy wskazano konieczność zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej i ochronę danych osobowych rozmówców. W sentencji decyzji odmawiającej wydania kserokopii delegacji służbowej Wójta, jako podstawę odmowy wskazano prawo do prywatności osoby wymienionej w notatce sporządzonej odręcznie przez Wójta na delegacji służbowej, a w uzasadnieniu decyzji wskazano m.in. na to, że osoba wymieniona w notatce na delegacji nie była osobą publiczną i w złożonym  oświadczeniu nie zrezygnowała z prawa do prywatności. Wnioskodawca nie składał odwołania od tych decyzji (dowód - a.k. str. 7 - 16).

Ponowny wniosek tego samego wnioskodawcy, z dnia 14 września 2004 roku, o udostępnienie kserokopii bilingów rozmów  telefonicznych i delegacji służbowej Wójta wpłynął do Urzędu w czasie rozpatrywania poprzednich wniosków, po uchyleniu decyzji przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białymstoku. Odpowiedzi na ten wniosek udzielono pismem Nr Or.0116-5/04 Sekretarza Gminy z dnia 4 października 2004 roku. W piśmie tym stwierdzono: [?] W związku z faktem, że w przedmiotowej sprawie prowadzone jest postępowanie: znak sprawy Or.0116-2/04 dotyczące bilingów rozmów telefonicznych, Or.0116-3/04 dotyczące delegacji Wójt Gminy Czeremcha kolejny wniosek w tych samych sprawach jest bezzasadny i pozostawia się go bez rozpatrzenia. Podstawa prawna: Art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego [?] (dowód - a.k. str. 17 - 18). Art. 105 § 1 K.p.a. stanowił, że gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania.

 Wnioski załatwiono w ustawowym 14-dniowym terminie, ustalonym art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, z wyjątkiem ponownego wniosku o udostępnienie kserokopii bilingów rozmów telefonicznych i delegacji służbowej Wójta ; wniosek ten wpłynął do Urzędu w dniu 14 września 2004 roku, odpowiedzi na wniosek udzielono pismem Nr Or.0116-5/04 Sekretarza Gminy z dnia 4 października 2004 roku (pismo wysłano w dniu 4 października 2004 roku).                          

Wnioski o udostępnienie informacji publicznej i związaną z nimi dokumentację przechowywano w teczce aktowej Or.0115"Informacja publiczna" (kat. arch. B-10). Hasło i symbol klasyfikacyjny oraz kategorię archiwalną ustalono zarządzeniem wewnętrznym Nr 2/03 Wójta z dnia 9 stycznia 2003 roku w sprawie rozbudowy jednolitego rzeczowego wykazu akt w Urzędzie Gminy Czeremcha.

 

5) Jawność działania organów gminy zapewniono poprzez:

- powiadamianie mieszkańców gminy o terminie, miejscu i porządku sesji Rady w formie ogłoszenia, podpisanego przez Przewodniczącego Rady, umieszczanego na tablicy ogłoszeń w holu na parterze w budynku Urzędu, na tablicach wolnostojących przed budynkiem Urzędu, budynkiem Gminnego Ośrodka Kultury w Czeremsze, stacji PKP i słupie ogłoszeniowym w centrum Czeremchy; ogłoszenie przesyłano sołtysom do podania ich treści mieszkańcom sołectwa; na kopiach ogłoszenia, przechowywanych wraz z protokołami sesji Rady, zamieszczano adnotacje o ich wywieszeniu tj. o miejscu i okresie wywieszenia (dowód - a.k. str. 19 - 20) ; informacje na temat terminu, miejsca i porządku sesji Rady zamieszczano w BIP,

- informacje na temat: udostępniania do wglądu zbiorów: Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego, Dziennika Urzędowego Województwa Podlaskiego, aktów prawa miejscowego i pozostałych uchwał Rady oraz innych dokumentów z zakresu działania Rady, jej komisji i Wójta w dniach i godzinach urzędowania, umieszczone na tablicy ogłoszeń w holu na parterze w budynku Urzędu.

Wymienione formy i sposoby jawności działania organów gminy były zgodne z ustalonymi w statucie zasadami dostępu do dokumentów i korzystania z nich oraz jawności obrad Rady.

Nie powiadamiano mieszkańców gminy o terminie, miejscu i porządku posiedzeń komisji Rady w formie zawiadomień, umieszczanych na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu i w innych miejscach publicznych (informacje takie zamieszczano w BIP), przez co nie w pełni wykonywano postanowienia: art. 11b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, art. 18 ustawy o dostępie do informacji publicznej i § 30 ust. 3 statutu.   

 

6) Następujące zadania związane z udostępnianiem informacji publicznej zostały ujęte w zakresach czynności pracowników Urzędu:

- Sekretarza Gminy Pani Walentyny Kerdelewicz, do której obowiązków, zgodnie z aneksem Nr 1/03 z dnia 15 września 2003 roku do zakresu czynności z dnia 3 lipca 1995 roku należało wykonywanie zadań administratora informacji publicznych w Urzędzie, w tym: nadzorowanie, koordynowanie i administrowanie BIP Urzędu w systemie elektronicznym ; publikowanie informacji publicznej na stronie BIP ; prowadzenie rejestru wniosków o udzielenie informacji publicznej ; udostępnianie informacji publicznej z zakresu spraw prowadzonych przez Referat Organizacyjny Urzędu ; współdziałanie z właściwym ministrem ds. administracji publicznej w zakresie przekazywania niezbędnych informacji do zamieszczenia na stronie głównej BIP oraz powiadamianie o zmianach w treści tych informacji,

- inspektora Pani Marii Iwaniuk, do której obowiązków, zgodnie z zakresem czynności z dnia 14 kwietnia 2004 roku, należało przygotowywanie i publikowanie informacji w BIP.  

 

Wyniki kontroli omówiono z Wójtem Panem Michałem Wróblewskim i  Sekretarzem Gminy Panią Walentyną Kerdelewicz  w dniu 30 sierpnia 2005 roku.

Wójta Pana Michała Wróblewskiego poinformowano o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie ustaleń zawartych w protokole przed podpisaniem protokołu oraz złożenia wyjaśnień do stwierdzonych w protokole nieprawidłowości w terminie 7 dni od daty podpisania protokołu.

Na tym protokół zakończono i podpisano bez zastrzeżeń.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu doręczono Wójtowi Panu Michałowi Wróblewskiemu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu, pod pozycją 5 w roku 2005.

 

 

Czeremcha, 30 sierpnia 2005 roku         

 

 

                                                                                         

Wójt                                                         Starszy inspektor wojewódzki

/-/ Michał Wróblewski                            /-/ Wincenty Wacław Walewski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Publikator: Wioletta Prześniak Data utworzenia:  23.09.2005 11:16:09
Data publikacji:  23.09.2005 11:16:09
Data modyfikacji:  23.09.2005 11:16:09 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl