P r o t o k ó ł
z kontroli problemowej Domu Dziecka im. J.
Korczaka w Krasnem, REGON 000206411
Dom Dziecka im. J. Korczaka w
Krasnem prowadzony jest przez Starostwo Powiatowe w Białymstoku.
Adres placówki: Krasne; 16-060
Zabłudów.
Dyrektorem Domu Dziecka jest Pani Anna Zieniewicz.
Kontrolę przeprowadzili
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku:
1. Krystyna
Pasiuk - starszy inspektor
2. Małgorzata
Osipowicz - starszy inspektor
Kontrolę przeprowadzono w
dniach 25 sierpnia 2005r. na podstawie upoważnienia Nr 402 z dnia 22.08.2005r.,
które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani
Krystyna Golubiewska.
Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod pozycja
34.
Kontrolą za okres od
01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto przestrzeganie w
placówce praw dziecka wynikającą z:
-
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.
U. Nr 64, poz. 593 z póź. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80,
poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14
lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz.
331),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 marca
2005r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (Dz. U. Nr 61, poz.
543).
-
Konwencji o
Prawach Dziecka przyjętej przez Organizację Narodów Zjednoczonych dnia 20
listopada 1989r. (Dz.U. z dnia 23 grudnia 1991r.).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1.
Anna Zieniewicz - dyrektor
2. Wychowankowie
Domu
Ustalenia kontroli
Podczas kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w
placówce praw dziecka, a w szczególności:
-
prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia
(warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe),
-
prawo do nauki,
-
prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji
na swój temat,
-
prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i
karaniem,
-
prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji,
-
prawo do opieki zdrowotnej,
-
prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia
w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej,
-
prawo do zrzeszania się,
-
prawo do kontaktów z rodzicami,
-
prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej,
-
zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.
Prawo do zabezpieczenia
odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie,
kieszonkowe)
Wychowankowie
domu dziecka mają zapewnioną opiekę całodobową. W placówce stworzone są warunki
do prawidłowego funkcjonowania dzieci (łazienki z prysznicami, toalety). Dzieci
zajmują pokoje, które są wyposażone w niezbędne meble. W pokojach znajdują się
szafki do przechowywania rzeczy osobistych dzieci. Wychowankowie mają dowolność
w dekorowaniu swoich pokoi.
Placówka
zapewnia podopiecznym 5 posiłków dziennie. Dodatkowo między posiłkami dzieci
mają do dyspozycji prowiant znajdujący się w aneksach kuchennych w lodówkach. W
dni wolne od nauki dzieci samodzielnie przygotowują posiłki pod nadzorem
wychowawców. Przy planowaniu posiłków uwzględniane są życzenia dzieci oraz
zalecone diety. Potrawy urozmaicane są surówkami, owocami oraz kompotami.
Bardzo dużą wagę przywiązuje się do estetyki podawania potraw. Podopieczni mają
możliwość spożywania posiłków we własnych pokojach. Wychowankowie nie zgłaszali
zastrzeżeń do wyżywienia.
Dzieci każdego
miesiąca otrzymują drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na
podstawie list wypłat kieszonkowego stwierdzono, że było ono wypłacane
regularnie. Kwoty były zróżnicowane i kształtowały się w granicach 15 - 40zł.
Dzieci wyjeżdżające na kolonie otrzymały 122,10zł, zaś wychowanek, który brał
udział w paraolimpiadzie w Nagano - 150zł. Jak wynika z uzyskanych wyjaśnień
zróżnicowanie kieszonkowego zależne było od zachowania dziecka, jego wieku oraz
podejścia wychowanka do obowiązków szkolnych. Wszystkie dzieci kwitowały odbiór
pobieranych kwot.
Każde
dziecko wyposażone jest w garderobę stosowną do pory roku i wieku.
Wychowankowie mają możliwość wyboru garderoby uczestnicząc przy jej zakupie.
Dom dziecka dba o wyposażenie dzieci w stroje okazjonalne np. komunijne.
Podopieczni otrzymują dostateczną
ilość środków do higieny osobistej typu: pasta do zębów, papier toaletowy,
kosmetyki, szampony. Dzieci same piorą bieliznę i inne rzeczy osobiste.
Ręczniki oraz pościel wymieniane są raz w tygodniu lub w zależności od potrzeb.
Prawo do nauki
Dzieci przebywające w placówce realizują obowiązek szkolny.
Uczęszczają do następujących typów szkół:
-
szkoły podstawowej - 29 dzieci,
-
gimnazjum - 23 dzieci,
-
szkoły średniej - 10 dzieci,
W wieku przedszkolnym jest 17
dzieci.
Dzieci dojeżdżając
do szkół korzystają z przejazdów lokalnych. Wychowankowie uczący się w
Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Białymstoku dowożone są codziennie
(placówka posiada własny transport, samochód zakupiony ze środków PEFRON).
Dzieci ze szkół średnich mieszkają w internatach. Do Domu przyjeżdżają w
piątki, a odjeżdżają w poniedziałki.
Na początku roku szkolnego dzieci wyposażane są w podręczniki oraz
przybory szkolne. Pomocy dzieciom w nauce, a w szczególności przy odrabianiu
prac domowych, udzielają wychowawcy, wolontariusze, nauczyciele. W przypadku
występujących kłopotów z poszczególnych przedmiotów dzieci korzystają z zajęć
wyrównawczych w szkole oraz korepetycji. Prowadzona jest również praca
indywidualna. W celu uzupełnienia swoich wiadomości szkolnych oraz rozszerzenia
wiedzy ogólnej wychowankowie mają możliwość korzystania z internetu oraz
biblioteki wyposażonej w pomoce naukowe typu: podręczniki, wydawnictwa
encyklopedyczne, lektury szkolne, literaturę piękną, dziecięcą,
popularno-naukową, albumy. Ponadto na wyposażeniu znajdują się kasety wideo,
magnetofonowe oraz płyty CD.
Placówka utrzymuje
systematyczny kontakt z nauczycielami, pedagogami szkół, do których uczęszczają
dzieci.
Prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli,
informacji na swój temat
Wychowankowie
mają swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy podczas rozmów
prowadzonych indywidualnie oraz podczas spotkań całej społeczności Domu. Na
podstawie informacji uzyskanych od dzieci stwierdzono, że wychowankowie
orientują się w swojej sytuacji prawnej i znają swojego opiekuna prawnego.
W
przypadku, gdy wychowanek nie zgadza się z opinią wychowawcy może zwrócić się w
tej sprawie do dyrektora. Dyrektor placówki stara się wyjaśnić każda zaistniałą
sytuację.
Prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i
karaniem
Z
chwilą przybycia dziecka do placówki, jest ono zapoznawane z regulaminem Domu.
Regulamin określa kary i nagrody.
Z wypowiedzi wychowanków wynika, że znają system kar i nagród oraz wiedzą za co
mogą być nagrodzeni lub ukarani. Stosowane kary są zindywidualizowane. Nie są
one zbyt surowe, a kryteria ich stosowania zrozumiałe.
Najbardziej
skuteczną metodą oddziaływania na zachowanie się wychowanków jest system
zakazów dotyczących spędzania czasu wolnego oraz zmniejszenie kieszonkowego do
kwoty określonej w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Dzieci
wykonują pewne prace na rzecz placówki - pełnią dyżury w kuchni, sprzątają
teren wokół Domu oraz sprzątają swoje pokoje.
Prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji
Indywidualne
sprawy dziecka rozstrzygane są wyłącznie w jego obecności. Wychowankowie mają
prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami, zgodnie z
ich potrzebami. Spotkania z przyjaciółmi mogą odbywać się na terenie placówki.
Dzieci wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają przyjaciół i kolegów w innych
domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Nikt nie ma prawa
otwierać korespondencji adresowanej do dziecka, jak również czytać, znalezionego,
otwartego listu.
Każdy
wychowanek posiada swoje miejsce, gdzie przechowuje osobiste rzeczy i jest ono
zamykane przez dziecko.
Nie
stwierdzono, aby osobiste rzeczy podopiecznych były kontrolowane. Wychowawcy
wchodzą do sal i łazienek uprzednio pukając. Każde dziecko w sypialni ma prawo
trzymać swoje zwierzątko.
Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z osobą dorosłą
porozmawiać o swoich sprawach osobistych.
Prawo do
opieki zdrowotnej
Dzieci przebywające w placówce objęte są opieką medyczną lekarza
rodzinnego oraz prywatną nieodpłatną opieką stomatologiczną. Wychowankowie
wymagające opieki specjalistycznej zostały skierowane do ortodonty. Po badaniach
zakupiono aparaty stałe i ruchome ortodontyczne. Część funduszy na powyższy cel
pozyskano z NFOZ, a część od sponsorów. Na bieżąco uzupełniane są szczepienia
(przeciwko kleszczom, grypie oraz WZW) oraz zaległe bilanse zdrowia. Ponadto
dzieci objęte są opieką poradni specjalistycznych typu: kardiologiczna,
neurologiczna, wad postawy, okulistyczna, laryngologiczna. Wystarczające jest
zaopatrzenie placówki w leki pierwszej potrzeby np. przeciwgorączkowe i
przeciwbólowe. Każda z grup ma do swojej dyspozycji apteczkę. Lekarstwa
zalecone przez lekarza wydawane są przez wychowawców i dyrektora placówki.
Dzieci z domu dziecka konsultowane są w placówkach specjalistycznych
typu: Centrum Zdrowia Dziecka, Centrum Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej
Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, Fundacji "Dar Serca" w Chicago, Fundacji
Gabriel House w Fort Myers na Florydzie. Dzięki tej współpracy dzieci mają
zapewniony sprzęt ortopedyczny, ortodontyczny, protezy i gorsety.
Wiele uwagi poświęca się na edukację prozdrowotną. W
placówce przeprowadzane są zajęcia edukacyjne na temat palenia papierosów,
picia alkoholu i odurzania się środkami wziewnymi, życia seksualnego młodzieży,
bezpiecznej drogi do szkoły. Na zajęcia zapraszani są przedstawiciele policji,
MONARU.
Prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz
uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej
Organizacja czasu wolnego oraz życie
kulturalne i rekreacja fizyczna są dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
W czasie
tegorocznych wakacji wychowankowie mieli możliwość spędzenia czasu wolnego poza
placówką. Wakacyjny wypoczynek przedstawiał się następująco:
-
kolonie we Włoszech - 4 dzieci,
-
kolonie w Gdańsku - 2 dzieci,
-
kolonie w Woźnej Wsi - 5 dzieci,
-
kolonie z nauką jazdy konnej k/Choroszczy - 7 dzieci,
-
kolonie w Niemczech - 2 dzieci,
-
kolonie w Kiermusach - 8 dzieci,
-
obóz przetrwania w Serpelicach - 1 dziecko.
Pięcioro
dzieci spędziło wakacje u rodzin polskich w USA.
W okresie
zimowym 10 dzieci przebywało podczas ferii w gospodarstwie agroturystycznym
k/Michałowa, 1 osoba była w Niemczech oraz 1 w USA.
Wychowankowie placówki mają swobodę i możliwość
wyboru zajęć rozwijających ich zainteresowania i uzdolnienia. Dzieci biorą
udział w zajęciach w placówce i poza nią. W domu dziecka działają koła
zainteresowań tj.: komputerowe, teatralne, taneczno-muzyczne, biologiczne,
sprawnych rąk, plastyczne, naukowe, techniczne, kulinarne. W placówce
organizowane są konkursy czytelnicze, recytatorskie, plastyczne.
Dzieci
wyjeżdżają do teatru, na basen oraz do kina. Uczestniczą w różnorodnych
wycieczkach (do Włoch, Krakowa, Warszawy, Gdańska, Poznania), pielgrzymkach
(Szlakiem Ojca Świętego, do Włoch, do Kalwarii Zebrzydowskiej).
Placówka
posiada boiska do piłki nożnej, siatkowej i ręcznej. Dzieci mają do swojej
dyspozycji sprzęt sportowy i rekreacyjny typu: rowery, wrotki, łyżworolki,
hulajnogi, łyżwy, narty, sanki, lotki, różnorodne piłki. Wychowankowie przy
pomocy wychowawców urządzili pokój bilardowy oraz pomieszczenie do ćwiczeń
sportowych.
W
środowisku lokalnym organizowane są zajęcia sportowe (turnieje piłki nożnej,
tenisa stołowego).
Prawo do kontaktów z rodzicami
Zgodnie z § 26
ust. 7 oraz § 28 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych dom dziecka umożliwia dzieciom regularne, osobiste i
bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi oraz zapewnia im
warunki sprzyjające utrzymaniu osobistych kontaktów z rodziną.
Formalnie Sąd Rejonowy wydaje zgodę na wyjazdy wychowanków.
W przypadku uzyskania takowej zgody oraz w przypadku braku zastrzeżeń ze strony
placówki, każde dziecko ma możliwość odwiedzania swoich rodziców. Wychowankowie
wyjeżdżają do domów na koszt placówki. Ponadto podopieczni mają stały dostęp do
telefonu, z którego mogą korzystać. Dzieci, które utrzymują kontakt
korespondencyjny otrzymują znaczki i koperty.
W przypadku,
gdy rodzice nie są zainteresowani utrzymaniem kontaktu z dziećmi, podejmowane
są kroki ze strony placówki do inicjowania, rozwijania i podtrzymywania tych
kontaktów. Placówka podejmuje działania w celu poszukiwania rodziny dalszej
dzieci oraz osób zaprzyjaźnionych. W przypadku, gdy praca z rodziną nie rokuje
nadziei na poprawę sytuacji, poszukuje się dziecku zastępczej formy opieki.
W latach 2003/2004 z placówki
odeszło 33 wychowanków z tego:
-
18 dzieci do rodzin naturalnych,
-
5 dzieci do rodzin zastępczych,
-
4 dzieci zostało usamodzielnionych,
-
3 dzieci zostało adoptowanych,
-
3 dzieci odeszło do placówek resocjalizacyjnych.
Ruch wychowanków w 2005r. do dnia
kontroli przedstawiał się następująco:
-
12 dzieci powróciło do rodzin naturalnych,
-
8 dzieci zostało adoptowanych,
-
3 dzieci odeszło do rodzin zastępczych,
-
2 dzieci zostało usamodzielnionych,
-
6 dzieci odeszło do innych placówek.
Z
powyższego zestawienia wynika, że w placówce występuje duża rotacja
wychowanków. Znaczna część dzieci odchodzi do domów rodzinnych.
Prawo do zachowania
ciągłości kulturowej i wyznaniowej
Dzieci
przebywające w placówce są wyznania katolickiego oraz prawosławnego. Mają
możliwość uczestniczenia w nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych.
Wychowankowie uczęszczają na liturgię do Kościoła i do Cerkwi. Uczestnictwo w
liturgii odbywa się całkowicie na zasadzie dowolności. Ponadto dzieci
uczestniczą w pielgrzymkach.
Dzieci
przygotowywane są do przyjęcia I Komunii Św. oraz Sakramentu Bierzmowania. Z
tej okazji są organizowane w placówce przyjęcia, na które zapraszana jest
rodzina dziecka oraz rodzice chrzestni.
Bardzo
uroczyście obchodzona jest kolacja wigilijna oraz śniadanie wielkanocne. W tych
uroczystościach biorą udział księża z pobliskiej parafii oraz liczni
przyjaciele Domu. Ksiądz jest przyjmowany również podczas kolędy noworocznej.
Dzieci
uczestniczą w imprezach środowiskowych. Organizowane są wycieczki po okolicy
oraz spotkania z "Ludźmi sukcesu". W ostatnim czasie placówkę odwiedził Michał
Wiśniewski oraz Rzecznik Praw Dziecka.
Każde dziecko ma założony albumik, gdzie są dokumentowane najważniejsze
wydarzenia z jego życia.
Zapewnienie dzieciom
poczucia bezpieczeństwa
Podczas prowadzonych
czynności kontrolnych stwierdzono, że każde dziecko posiada własne, osobiste
miejsce do spania oraz do przechowywania rzeczy osobistych. Proces wychowawczy
ma charakter zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć
na pomoc każdego z pracowników Domu. Podopieczny opuszczający placówkę
otrzymuje pomoc finansową i rzeczową. Dom czyni starania, aby w każdym
przypadku pomóc w znalezieniu pracy oraz mieszkania. Po opuszczeniu placówki,
dziecko ma prawo przez okres 3 lat korzystać z pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Podczas czynności kontrolnych przeanalizowano grafik pracy
wychowawców i opiekunów nocnych,
na przykładzie
czwartku
6.00 -
8.00 - 1 wychowawca
8.00 - 10.00 - 2 wychowawców
10.00 - 18.00 - 3
wychowawców
18.00 - 20.00 - 2
wychowawców
20.00 - 22.00 - 1
wychowawca
na przykładzie
niedzieli
6.00 -
8.00 - 1 wychowawca
8.00 - 14.00 - 2 wychowawców
14.00 - 16.00 - 3 wychowawców
16.00 - 22.00 - 2
wychowawców
Opiekę
nocną w godzinach 2200 - 600
sprawuje 2 opiekunów nocnych.
Z analizy grafików wakacyjnych wynika, że placówka zapewnia
w porze dziennej i nocnej wystarczającą opiekę nad wychowankami.
Dostępność wychowanków do
informacji o swoich prawach
W toku kontroli nie stwierdzono naruszania praw
wychowanków wynikających z regulaminu Domu. W placówce panuje bardzo ciepła i
życzliwa atmosfera. Do każdego dziecka podchodzi się indywidualne. Z dziećmi na
bieżąco przeprowadza się wiele rozmów. Wychowankowie Domu są otoczeni ciepłem i
właściwą opieką.
Podopieczni znają swoje prawa i obowiązki. Na tablicy
znajdującej się w holu placówki wywieszone są informacje dotyczące m.in.
kontaktu z Rzecznikiem Praw Dziecka.
Dzieci mają
prawo do zrzeszania się. W placówce funkcjonuje samorząd. W każdej grupie
wybierany jest samorząd, zaś jego przedstawiciele (przewodniczący, sekretarz, skarbnik)
wchodzą w skład samorządu placówki. Wybierany jest on w głosowaniu tajnym. W
jego skład wchodzą: przewodniczący, zastępca, kronikarz-sekretarz, skarbnik.
Opiekuna dzieci wybierają spośród wychowawców Domu. Obecnie jest nim Pan Tomasz
Dąbrowski. Dzieci same uchwalają regulamin wewnętrzny, określając nagrody i
kary. Samorząd ma za zadanie wyrabianie umiejętności rozwiązywania powstałych
konfliktów, właściwych postaw wobec kolegów, opiekunów i pracowników,
planowania wolnego czasu, wysokości kieszonkowego, wdrażanie dzieci do
poszanowania cudzej pracy, własnej osoby.
W placówce samorząd jest jedną z metod wychowawczych przygotowujących
dzieci i młodzież do aktywnego udziału w życiu społecznym, wyrabiających
dyscyplinę wewnętrzną polegająca na świadomym kierowaniu własnym postępowaniem
i uzmysłowieniem sobie faktu, że kto chce mieć prawa ten musi mieć obowiązki.
Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w
placówce przestrzegane są prawa dziecka.
Kontrola
Domu Dziecka im. J. Korczaka w Krasnem została dokonana w oparciu o analizę
dokumentów dotyczących placówki, wyjaśnień dyrektora oraz wyjaśnień
wychowanków.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których
jeden otrzymuje dyrektor Placówki.
W przypadku gdy Dyrektor Domu Dziecka im J. Korczaka w Krasnem nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne
wyjaśnienie podając przyczyny tej odmowy. Wyjaśnienia należy składać do
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku.
Dyrektor Domu Dziecka Podpisy
kontrolujących
Im. J. Korczaka w Krasnem 1.
Małgorzata Osipowicz
05.09.2005r. Anna Zieniewicz 2. Krystyna Pasiuk