PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej im.
Wiktorii Kowalewskiej w Łomży, ul. Sikorskiego 222 - przeprowadzonej w dniu 23 sierpnia 2005 roku.
Dom Pomocy Społecznej im.
Wiktorii Kowalewskiej w Łomży prowadzony jest na zlecenie powiatu łomżyńskiego
przez Polski Komitet Pomocy Społecznej Zarząd Okręgowy w Łomży. Adres Domu:
18-400 Łomża, ul. Sikorskiego 222. Dom przeznaczony jest dla osób starych.
Dyrektorem Domu jest Pan Marian Knopkiewicz.
Kontrolę
przeprowadziły
- Ewa Feszler - kierownik zespołu -
starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na
podstawie upoważnienia Nr 401 z dnia 22 sierpnia br., (PS.VI/MN/0939/401/05)
wydanego w upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1/ przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępność
mieszkańców do informacji o swoich prawach,
2/ stopień i efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców w okresie od
01.01.2004 r. do 31.07.2005 r.
Ustalenia kontroli
I.
Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność
mieszkańców do informacji o swoich prawach.
Prawa i obowiązki mieszkańców Domu zawarte są w Dziale
II - "Zakres zadań Domu - prawa i obowiązki mieszkańców Domu, prawa i obowiązki
pracowników" Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej im. Wiktorii
Kowalewskiej zatwierdzonego przez Dyrektora. Nowoprzybyłego mieszkańca z Domem,
współmieszkańcami oraz Regulaminem, w tym z prawami i obowiązkami, zapoznaje
kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego. Ponadto na tablicy ogłoszeń
wywieszona jest informacja, że Regulamin Organizacyjny znajduje się w pokoju
dziennego pobytu, gdzie w każdej chwili mieszkaniec może ponownie się z nim
zapoznać.
Zgodnie z pkt 4 cytowanego
Regulaminu, każdy mieszkaniec Domu ma prawo między innymi do:
1. uzyskania pełnej informacji o usługach
świadczonych przez Dom i korzystania z nich,
2. pomocy w załatwianiu swoich spraw osobistych oraz
wsparcia w życiu codziennym,
3. uczestniczenia w podejmowaniu decyzji w sprawach
dotyczących jego osoby,
4. zgłaszania skarg i wniosków do samorządu i dyrektora Domu,
5. uczestniczenia w pracach samorządu,
6. swobodnego wyboru spędzania wolnego czasu, w tym
także przebywania poza Domem,
7. przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych, w
tym także uzyskiwania z ich strony pielęgnacji i opieki w formach i zakresie
dostosowanych do regulaminu Domu,
8. poszanowania wolności osobistej, poszanowania
praw obywatelskich, w tym także prawa wyboru sposobu i stylu życia, wyznania,
światopoglądu itp.
Każdy mieszkaniec Domu (pkt
5) ma m. in. obowiązek:
1. przestrzegać normy i zasady współżycia
społecznego oraz zarządzenia porządkowe dotyczące zasad działania Domu,
2. korzystania ze swoich praw i wolności w sposób
nie kolidujący z prawami i wolnościami innych mieszkańców Domu,
3. współdziałania z personelem w zaspokajaniu swoich
istotnych potrzeb,
4. w miarę swojej sprawności fizycznej dbać o
higienę osobistą oraz pomieszczeniach ogólnodostępnych Domu,
5. dbać o mienie Domu jak własne,
6. ponosić opłaty za pobyt w Domu zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
Ad. 1
W dniu kontroli w Domu
przebywało 27 mieszkańców w wieku od 62 do 95 lat. Jedna osoba jest
ubezwłasnowolniona całkowicie dla której opiekunem prawnym jest dyrektor. W związku z wiekiem u mieszkańców występują
różne schorzenia, głównie schorzenia układu krążenia, cukrzyca, miażdżyca.
Wśród mieszkańców 19 osób wymaga stałej pomocy i opieki przy wykonywaniu
czynności codziennych. Przy pomocy sprzętu ortopedycznego porusza się 3 osoby.
Dom zapewnia mieszkańcom
odzież, obuwie, dostosowane do pory roku oraz środki higieny osobistej, środki
czystości, które dostępne są w łazienkach w specjalnych dozownikach. Odzież
mieszkańców prana jest w pralni w Domu. Odzież jest znakowana i zawsze po
praniu wraca do właściciela.
W Domu od stycznia 2005 roku
został wprowadzony wybór zestawu posiłków. Mieszkańcy posiłki spożywają na
stołówce lub w pokojach mieszkalnych. Posiłki spożywane są w następujących przedziałach
czasowych:
- śniadanie w godzinach 730 -930
- obiad w
godzinach 1300-1500
- kolacja w godzinach 1800-2000
Mieszkańcy mają zapewniony
całodobowy dostęp do drobnych posiłków i napoi. W pokoju dziennego pobytu
znajduje się kuchenka gazowa, lodówka, naczynia, czajnik elektryczny. W lodówce
są produkty spożywcze. Tu mieszkańcy mogą samodzielnie przygotować sobie
posiłki oraz ciepłe napoje.
W dniu kontroli osiem osób
miało zaleconą dietę, w tym 2 lekkostrawną, 3 - cukrzycową, 3 - wątrobową. Jak
wynika z wyjaśnień kierownika zespołu mieszkańcy w razie potrzeby są karmieni.
Wszyscy mieszkańcy objęci są
opieką lekarza rodzinnego z Przychodni Rejonowej Nr 3 w Łomży. Lekarz ten
przychodzi do dps na wezwanie pracownika Domu. Kieruje on mieszkańców na badania
specjalistyczne oraz do poradni specjalistycznych. W dniu kontroli jedna osoba
przebywała w szpitalu w Łomży. Na podstawie umowy zlecenia w Domu zatrudnionych
jest dwóch lekarzy rehabilitantów, którzy pracują codziennie i kierują
mieszkańców na zabiegi. Usługi psychiatryczne świadczy lekarz psychiatra, który
za swoje porady i opiekę nad mieszkańcami wystawia rachunek.
Dom pokrywa opłaty
ryczałtowe i częściową odpłatność za leki do wysokości limitu ceny,
przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu.
Dom zapewnia całodobową
opiekę. Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców
świadczą: kierownik działu
terapeutyczno-opiekuńczego, który pracuje w godzinach 800-1600;
opiekunki i pokojowe, które pracują w systemie trzyzmianowym, tj. w godzinach 800-2000,
2000-800, 700-1500 oraz
rehabilitant. Ponadto w Domu na stażu zatrudnione są dwie osoby: instruktor
terapii zajęciowej (pracuje codziennie w godzinach 900 -1600)
i rehabilitant pracuje co drugi dzień w godzinach od 800-2000.
Usługi rehabilitacyjne świadczy także rehabilitant zatrudniony w Ośrodku w
Balikach. Z przeprowadzonych zabiegów rehabilitacyjnych prowadzone są karty
rehabilitacji. Na dyżurze nocnym jest zawsze jeden pracownik, natomiast w ciągu
dnia pracuje 3-5 osób.
Znaną formą rehabilitacji w Domu
jest udział w turnusach rehabilitacyjnych. W 2004 roku z turnusów skorzystało 26
mieszkańców, w 2005 roku - 20 osób. Wszyscy wyjeżdżali na turnusy
rehabilitacyjne do Ośrodka "PTAKI" w Balikach.
Ad. 2, 3
Korespondencję prywatną
adresowaną do mieszkańców listonosz przynosi bezpośrednio do adresata.
Codziennie listonosz zabiera listy od mieszkańców do wysłania (na terenie Domu
nie ma zamontowanej skrzynki pocztowej). Na listy urzędowe, skierowane do
mieszkańców odpowiadają opiekunowie.
Przepisy prawne dotyczące
funkcjonowania dps znajdują się w sali dziennego pobytu. W trakcie kontroli
ustalono, że mieszkańcy mają ograniczony dostęp do codziennej prasy. Zgodnie z
wyjaśnieniami Głównej Księgowej wynika to z braku środków finansowych na ten
cel. Mieszkańcy korzystają z czasopism i prasy przynoszonej przez pracowników.
Wszyscy mieszkańcy mają
własne środki finansowe. Dom zapewnia bezpieczne ich przechowywanie. Wszystkie
świadczenia listonosz przynosi bezpośrednio dla mieszkańca. Osoba która nie
chce ich przechowywać w pokoju wpłaca na konto depozytowe. Każdego dnia może
wypłacić żądaną przez siebie sumę pieniędzy. Sprawni mieszkańcy sami robią
sobie zakupy, osobom mniej sprawnym zakupy robi pracownik pierwszego kontaktu i
rozlicza się na podstawie przedstawionych paragonów.
Ad. 4
Dyrektor Domu w sprawie
skarg i wniosków przyjmuje mieszkańców w każdy poniedziałek i czwartek w
godzinach 900 - 1100. Informacja taka wywieszona jest na
tablicy informacyjnej. W kontrolowanym okresie nie zgłoszono żadnych skarg i
wniosków. Ponadto w sprawach ważnych i nagłych mieszkaniec codziennie może
zgłaszać swoje uwagi do Dyrektora w godzinach jego urzędowania.
Ad. 5
Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika działu
terapeutyczno-opiekuńczego samorząd mieszkańców funkcjonuje w Domu od 2000
roku. Ostatnie wybory do Rady Mieszkańców odbyły się w dniu 9.11.2004 roku. W
dniu 21.02.05 r. w związku ze śmiercią jednego z członków odbyły się wybory
uzupełniające. Obecnie w skład samorządu wchodzą trzy osoby: przewodniczący i 2
członków. Z posiedzeń Rady Mieszkańców sporządzane są sprawozdania zawierające
informacje, kiedy się spotkanie odbyło, kto w nim uczestniczył, jakie były
poruszane sprawy, np. na ostatnim spotkaniu przedstawiono propozycję
zorganizowania wycieczki do Rzymu. Osobą wspierającą pracę samorządu jest
kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego.
Ad. 6, 7
W Domu uroczyście obchodzone są święta okolicznościowe.
W ramach organizacji czasu wolnego mieszkańcy mają możliwość uczestniczenia w
terapii plastycznej, manualnej,
kulinarnej, w zorganizowanych zajęciach robótek ręcznych. Z prowadzonej terapii
nie jest prowadzona dokumentacja zawierająca informacje jakie cele założono w
stosunku do mieszkańca uczestniczącego w danej terapii oraz jakie przynosi ona
efekty. Mieszkańcy bardzo często wychodzą na spacery do lasu, organizują na placu za domem grille.
W trakcie kontroli ustalono, że przestrzegane są prawa
mieszkańców Domu do wolności i intymności. Teren wokół Domu jest ogrodzony.
Przy drzwiach wejściowych zamontowany jest domofon. Dla bezpieczeństwa
mieszkańców włączany on jest po kolacji i wyłączany o godzinie 6.00 rano
następnego dnia. Wszyscy mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się po posesji.
Jeżeli wychodzą na zewnątrz zgłaszają opiekunce swoje wyjście i przybliżoną
godzinę powrotu. Osoby mniej sprawne wychodzą pod opieką opiekuna lub
rehabilitanta. Personel Domu w stosunku do mieszkańców używa zwrotów grzecznościowych
Pan/Pani.
Jeżeli mieszkaniec chce
wyjechać na dłużej do rodziny, krewnych lub znajomych pisze do Dyrektora pismo,
w którym określa czas swojej nieobecności oraz adres gdzie będzie przebywał. 25
mieszkańców utrzymuje stały kontakt z rodziną, w tym cztery osoby regularnie wyjeżdża
do rodzin. W stosunku do 2 mieszkańców rodzina nie życzy sobie z nimi kontaktu.
Mieszkańcy z osobami odwiedzającymi spotykają się w pokojach mieszkalnych lub
na sali dziennego pobytu.
Mieszkańcy Domu utrzymują z
bliskimi osobami również kontakt telefoniczny. W korytarzu na parterze budynku
zamontowany jest aparat telefoniczny na monety. Mogą także korzystać z telefonu
służbowego, nie ponosząc z tego tytułu opłat. W przypadku rozmów do mieszkańców,
aparat bezprzewodowy znajduje się w pokoju dziennego pobytu i sami mieszkańcy
odbierają telefony i proszą osobę zainteresowaną.
Ad. 8
Wszyscy mieszkańcy mają
dowody osobiste. Osobom z czynnym prawem wyborczym (jedna osoba jest ubezwłasnowolniona)
Dom zapewnia udział w wyborach powszechnych. Okręg wyborczy mieści się w
budynku Szkoły Ekonomicznej. Mieszkańcy, którzy chcą wziąć udział w głosowaniu
są do niego dowożeni.
Mieszkańcy meldowani są w
Domu na okres stały lub czasowo. Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika działu
terapeutyczno-opiekuńczego zależy to od tego, czy dana osoba została
wymeldowana ze swego ostatniego miejsca pobytu. Na dzień kontroli na stałe było
zameldowanych 24 mieszkańców a 3 na pobyt czasowy.
W trakcie kontroli ustalono,
że zapewnia się mieszkańcom udział w praktykach religijnych. W Domu nie ma kaplicy, lecz kilkanaście metrów za jego posesją jest
kościół p.w. Miłosierdzia Bożego, do którego uczęszczają mieszkańcy. Raz w
miesiącu w I piątek miesiąca ksiądz przychodzi z posługą duszpasterską i
odprawia Mszę Św. Ponadto do Domu
przychodzą alumni z łomżyńskiego seminarium. Zapewnia się mieszkańcom pochówek zgodnie z
jego wolą i wyznaniem. W 2004 roku były 4 pogrzeby (pochówkiem wszystkich osób
zajmowała się rodzina), w 2005 roku 6 pogrzebów z czego pochówkiem dwóch osób
zajmował się Dom. Mieszkańcy chowani są na cmentarzu komunalnym w Łomży.
Opiekują się grobami zmarłych współmieszkańców, a także grobem właścicielki
budynku w którym zlokalizowany jest Dom i której imieniem jest nazwany , Pani
Wiktorii Kowalewskiej.
II. Stopień i
efekty realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców.
Dyrektor Domu w dniu
15.10.2001 r. powołał zespół terapeutyczno-opiekuńczy w składzie: kierownik
zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, pracownik socjalny - terapeuta zajęciowy,
lekarz, psycholog, rehabilitant, opiekunki, pokojowe. Ostatnia zmiana zespołu
nastąpiła w dniu 1.02.2005 r. Obecnie w skład zespołu wchodzą: kierownik
zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, technik fizjoterapeuta, opiekunki,
pokojowe. Podstawowym zadaniem zespołu jest opracowanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców, określających
indywidualne potrzeby oraz zakres świadczonych usług, a także wspólna z
mieszkańcem Domu ich realizacja. Zespół zbiera się średnio co trzy miesiące lub
w zależności od potrzeb częściej. Z posiedzeń zespołu nie jest prowadzona żadna
dokumentacja.
Po przybyciu do Domu
sporządzana jest ogólna charakterystyka nowego domownika, na podstawie wywiadu
środowiskowego, konsultacji z lekarzem. Po upływie około miesiąca opracowywany
jest indywidualny plan wspierania
mieszkańca. Indywidualne plany
opracowane są dla wszystkich mieszkańców. W planach
brak adnotacji, że mieszkaniec zapoznał się z opracowanym dla niego planem i przyjął go do realizacji.
Każdy plan
zawiera ogólne informacje o mieszkańcu oraz określa świadczone przez Dom usługi
opiekuńcze i wspomagające a także usługi w zakresie potrzeb bytowych. Wszystkie
zapisy w planach opatrzone są datą i
podpisem osoby, która go sporządziła. W "ogólnych informacjach" o mieszkańcu opisano:
stan zdrowia, jego samodzielność, umiejętność funkcjonowania w grupie oraz
kontakty mieszkańca z poszczególnymi członkami rodziny i osobami go
odwiedzającymi. Opisy realizacji planu
zawierają informacje: jak mieszkaniec zaaklimatyzował się w Domu, jakiej pomocy
wymaga przy wykonywaniu podstawowych czynności
życiowych, w jakim zakresie jest objęty opieką medyczną, jakie zmiany
zachodzą w zachowaniu mieszkańca, jak wyglądają jego relacje z rodziną i
osobami go odwiedzającymi. W ramach świadczonych usług opiekuńczych i
wspomagających wskazano na samodzielność mieszkańców, załatwianie spraw
osobistych i rodzinnych. Informacje zawarte w planach
są wyczerpujące i szczegółowo charakteryzują każdego mieszkańca. Plany są
modyfikowane średnio co 3 miesiące. Sporządzana ocena odnosi się do wszystkich
sfer życia mieszkańca. Po dokonywanych ocenach nie są natomiast wyznaczane
dalsze cele pracy z mieszkańcem.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 5.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu
Pomocy Społecznej im. W. Kowalewskiej w Łomży.
W przypadku gdy Dyrektor DPS nie zgadza się z
ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania,
składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia
przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej im. W.
Kowalewskiej w Łomży przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych
zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia
jego otrzymania.
Podpisy
kontrolujących
1. Ewa Feszler
2. Mieczysława Nartowicz
Marian Snopkiewicz
Dyrektor DPS
( podpis dyrektora Domu)