PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Grajewie,
ul. Mickiewicza 3.
REGON: 450672478, NIP -
719-1368-593
Starostą Powiatu Grajewskiego jest Pan Jarosław
Augustowski.
Obowiązki
Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie pełni Pani Anna Maria Świderska.
Powiatowe
Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie: jest jednostką budżetową powiatu grajewskiego, utworzoną na podstawie uchwały Nr V/15/98
Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 30.12.1998r. w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Grajewie i uchwały Nr XXIII/149/2000 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 28.12.2000r. w
sprawie zmiany Uchwały nr V/15/98 Rady Powiatu Grajewskiego
z dnia 30.12.1998r.
Kontrolę przeprowadziły:
1. Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki
2. Anna Liszewska- starszy inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 395 z dnia 2.08.2005r. wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę Dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 5 sierpnia
2005 roku.
W toku kontroli wyjaśnień udzielali:
Pani Anna Maria Świderska - Kierownik Centrum
Pani Janina Grzybowska
- główny księgowy
Temat kontroli:
Realizacja zadań własnych powiatu i zadań z zakresu administracji rządowej
w zakresie pomocy społecznej.
Cel kontroli:
Ocena realizacji wybranych zadań własnych
powiatu oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 19 i 20
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 ze
zm.).
Przedmiotowy zakres
kontroli:
Kontrolą objęto okres od
1.05.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano
następujące zagadnienia:
I.Zasoby materialne powiatowego centrum
pomocy rodzinie.
II. Zasoby kadrowe powiatowego centrum.
III. Zadania realizowane przez centrum i upoważnienie kierownika centrum do
wydawania decyzji administracyjnych.
IV.
Realizacja zadań własnych powiatu wynikających z art. 19 ustawy z dnia
12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.
Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1)
opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów
społecznych;
2)
prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;
3)
organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na
częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz
wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka
albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym
z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;
4)
zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym
opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i
młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym,
a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;
5)
pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na
terenie innego powiatu;
6)
przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki
osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i
socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny
zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki
szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
7)
pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w
przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki
opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy
społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla
matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska
dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub
młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
8)
pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które
otrzymały status uchodźcy;
9)
pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po
zwolnieniu z zakładu karnego;
10)
prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;
11)
prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy
oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi
i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych
ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
12)
prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
13)
udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
14)
szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;
15)
doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek
organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
16)
podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym
tworzenie i realizacja programów osłonowych;
17)
sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie,
również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
18)
sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;
19)
utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym
zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.
V.
Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 20 ustawy
z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1)
pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz
opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
2)
prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami
psychicznymi;
3)
realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej,
mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz
rozwój specjalistycznego wsparcia.
VI.
Realizacja zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.
Nr 112, poz. 1198 ze zm.).
Ustalenia kontroli
I.
Zasoby materialne centrum.
Organizację Powiatowego Centrum Pomocy
Rodzinie w Grajewie określa Regulamin Organizacyjny
ustalony uchwałą Nr 100/310/05 Zarządu Powiatu Grajewskiego
z dnia 14.03.2005r.
Centrum zajmuje 3 pomieszczenia w budynku
przy ul. Mickiewicza 3, na podstawie umowy najmu z Zespołem Szkół Nr 1 w Grajewie. Wszystkie pomieszczenia są usytuowane na
parterze. Łączna powierzchnia zajmowanych lokali wynosi 90 m2. Przy wejściu do budynku brak jest
schodów, w budynku do pomieszczeń prowadzi 5 schodów, brak podjazdu dla osób
niepełnosprawnych. Centrum jest dobrze wyposażone w sprzęt biurowy. Posiada
stały dostęp do internetu, własny fax
i ksero. Na każdym stanowisko pracy znajduje się biurko i regał na akta.
Centrum posiada 5 komputerów i 3 drukarki.
II.
Zasoby kadrowe powiatowego centrum.
W Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie zatrudnionych jest 5 pracowników:
1. Anna Maria Świderska
- z dniem 1.01.2001r. powołana na stanowisko
Kierownika PCPR, porozumieniem zmieniającym warunki pracy i płacy z dnia
21.06.2002r. ustalono: zatrudnienie na stanowisku
głównego specjalisty i powierzono pełnienie obowiązków Kierownika Centrum, wykształcenie
wyższe magisterskie: Uniwersytet Warszawski Filia w Białymstoku Wydział
Pedagogiki i Psychologii w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej,
specjalizacja z zakresu organizacji pomocy społecznej w 2004r.
Pani
Anna Maria Świderska spełnia wymagania kwalifikacyjne
kierownika jednostki organizacyjnej pomocy społecznej określone w art. 122
ustawy o pomocy społecznej.
2. Janina Grzybowska
- zatrudniona od dnia 10.02.1999r. na stanowisku
głównej księgowej, wykształcenie wyższe magisterskie - Wyższa Szkoła Finansów i
Zarządzania w Białymstoku, w zakresie: rachunkowość i finanse przedsiębiorstw.
3. Barbara Krystyna Rutkowska
- zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego od 1.02.2001r., wykształcenie wyższe magisterskie: Uniwersytet
Warszawski Filia w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii w zakresie
pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, specjalizacja z zakresu organizacji pomocy
społecznej w 2004r.
4. Joanna Katarzyna Hader
- zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego od 2.07.2002r., wykształcenie wyższe zawodowe: Wyższa Szkoła
Dziennikarska Politologia i Nauki Społeczne.
5. Andrzej Doliwa -
zatrudniony w centrum od 8.01.1999r., od 1.02.2001r. w wymiarze ½ etatu w Centrum i w wymiarze ½
etatu w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie, wykształcenie wyższe zawodowe: Wszechnica
Mazurska, Wydział Prawno-Ekonomiczny na kierunku zarządzanie i marketing.
III.Zadania realizowane przez centrum i
upoważnienie kierownika centrum do wydawania decyzji administracyjnych.
Powiatowe Centrum Pomocy
Rodzinie w Grajewie realizuje zadania określone w
ustawie o pomocy społecznej, ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej
osób niepełnosprawnych, ustawie o ochronie zdrowia psychicznego, ustawie o
zakładach opieki zdrowotnej (m.in. kierowanie osób uprawnionych do zakładu
opiekuńczo-leczniczego na terenie powiatu).
Na podstawie upoważnienia
Starosty Grajewskiego z dnia 28.06.2002r. - p.o. kierownika Centrum został
upoważniony do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu
administracji publicznej należących do właściwości powiatu w zakresie działania
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie
określonym w uchwale w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w
Grajewie z dnia 30.12.1998r.
IV.Realizacja zadań własnych powiatu
wynikających z art. 19 ustawy z dnia 12.03.2004r. o
pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1) opracowanie i realizacja powiatowej strategii
rozwiązywania problemów społecznych,
Uchwałą Nr 142/37/01 Zarządu Powiatu Grajewskiego z dnia 30.10.2001r.
zatwierdzono "Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Grajewskim na lata 2001-2005".
Strategia poza krótkim i bardzo
ogólnikowym wstępem zawiera cele do osiągnięcia:
- Pobudzenie
aktywności osób bezrobotnych na lokalnym rynku pracy.
- Pozyskanie środków
na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu.
- Podniesienie
kwalifikacji osób bezrobotnych.
- Nawiązanie ścisłej
współpracy z instytucjami działającymi jako inkubatory przedsiębiorczości.
- Utworzenie nowych
miejsc pracy w sektorze produkcji, handlu i usług.
- Okresowe
zatrudnienie osób bezrobotnych.
- Zmniejszenie ilości
zjawisk narkomanii i alkoholizmu, palenia tytoniu oraz innych zjawisk i
zachowań negatywnych młodzieży.
- Powiększenie bazy
wspierającej rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą, w tym:
ˇ
Utworzenie
ośrodków: rehabilitacyjno-szkoleniowego i ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego
ˇ
Zakup
mikrobusu do obsługi warsztatów terapii zajęciowej
ˇ
Utworzenie
Oddziału Psychiatrycznego w Szpitalu Ogólnym w Grajewie
- Stworzenie
możliwości integracji osób niepełnosprawnych ze środowiskiem, w tym:
ˇ
Organizowanie
imprez masowych z udziałem osób niepełnosprawnych
ˇ
Utworzenie
przedszkola, szkoły, gimnazjum integracyjnego
- Zapewnienie
całodobowej opieki osobom starszym, przewlekle chorym, poprzez:
ˇ
Utworzenie
Domu Pomocy Społecznej dla osób starych, przewlekle chorych w Szczuczynie - realizator Starostwo, termin realizacji 2002
- nie zrealizowano.
- Stworzenie
możliwości pomocy dla ofiar przemocy w rodzinie, m.in. poprzez:
ˇ
Utworzenie
ośrodka interwencji kryzysowej - realizator PCPR, termin realizacji 2001 - nie
zrealizowano
ˇ
Prowadzenie
programu "Niebieska Karta" - realizator Komenda Policji na bieżąco.
- Uaktywnienie
rodziców biologicznych mające na celu stworzenie możliwości powrotu do
nich dzieci przebywających w rodzinach zastępczych i placówkach
opiekuńczo-wychowawczych.
- Ograniczenie liczby
skierowań dzieci do placówek opiekuńczo-wychowawczych, m.in. poprzez:
- utworzenie rodzinnego domu dziecka i rodzin zastępczych
pełniących zadanie pogotowia rodzinnego - realizator PCPR, termin
realizacji 2002-2004 - nie zrealizowano.
Dokument nazwany "Strategią
Rozwiązywania Problemów Społecznych?" w swej istocie, nie jest strategią
rozwiązywania problemów społecznych w rozumieniu zapisów ustawy o pomocy społecznej.
W szczególności nie zawiera pełnego rozpoznania problemów powiatu, diagnozy
potrzeb powiatu - dostosowania ich do charakteru, wielkości powiatu, ilości
mieszkańców - zdrowych, młodych, dzieci, środowisk patologicznych, osób w wieku
poprodukcyjnym, chorych, niepełnosprawnych itp. Ponadto skoro nie ma diagnozy -
nie ma również precyzyjnego (określonego w miesiącach, latach) ustalenia
sposobów i metod rozwiązania problemów występujących na terenie powiatu.
2) prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;
Porady specjalistyczne udzielane są przez pracowników Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie na bieżąco, w zależności od występujących potrzeb .
W okresie od 1.05.2004r. do dnia kontroli
udzielono 22 porad specjalistycznych mieszkańcom powiatu grajewskiego
i innym osobom, które zwróciły się z prośbą o udzielenie stosownej pomocy.
Porady dotyczyły w większości spraw dotyczących problemów rodzinnych (przemoc
psychiczna i fizyczna), informacji o sposobie i możliwości uzyskania wsparcia
finansowego, zasad orzekania o stopniu niepełnosprawności, rehabilitacji
zawodowej i społecznej niepełnosprawnych.
3)
organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na
częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz
wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka
albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym
z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;
W roku 2004
na mocy postanowień sądu, w Powiecie Grajewskim
zostały utworzone 2 rodziny zastępcze spokrewnione z dziećmi - umieszczono w
nich 2 dzieci, zaś w 2005r. do dnia kontroli utworzono 3 rodziny zastępcze
spokrewnionych z dziećmi, w których umieszczono 3 dzieci.
W okresie
1.05.2004r. do końca roku na terenie powiatu działało
36 rodzin zastępczych spokrewnionych z dziećmi, w okresie 1.01.2005r. do 31.07.2005r. - 33 rodziny
zastępcze spokrewnione z dzieckiem. Na terenie powiatu grajewskiego
nie funkcjonują rodziny niespokrewnione z dziećmi.
Rodzinom zastępczym
udzielano pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania
umieszczonych w nich 54 dzieci.
Oprócz pomocy finansowej
rodziny zastępcze otrzymują wsparcie w postaci poradnictwa rodzinnego, podczas
przeprowadzania wywiadów środowiskowych oraz podczas wizyt w PCPR
przeprowadzane są rozmowy na temat problematyki dotyczącej poszczególnych
rodzin, a także uzyskiwane są informacje o sposobach radzenia w trudnych
sytuacjach. Zgłaszane problemy Centrum stara się rozwiązywać nie tylko we
własnym zakresie, ale współpracuje ściśle z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
Żaden z pracowników PCPR w Grajewie nie ukończył szkolenia i nie posiada certyfikatu
na prowadzenie szkoleń kandydatów na rodziny zastępcze i osób stanowiących
rodziny zastępcze. W tym zakresie Centrum korzysta z pomocy Ośrodka Adopcyjnego
w Łomży, który w czerwcu 2005r. szkolił 1 rodzinę z terenu powiatu grajewskiego jako kandydata na niespokrewnioną
z dzieckiem rodzinę zastępczą.
Centrum nie prowadzi szkoleń
rodzin zastępczych, jedynie w maju 2005r. powiadomiło rodziny o spotkaniu
rodzin, zorganizowanym w ramach DNI RODZINY (organizator - Urząd
Marszałkowski).
4)
zapewnienie opieki i
wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w
szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i
młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym,
a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;
Na terenie powiatu
grajewskiego, do dnia kontroli nie działała ani jedna
placówka adopcyjno-opiekuńcza, opiekuńczo-wychowawcza dla dzieci i młodzieży.
Nie są także tworzone i wdrażane programy pomocy dziecku i rodzinie.
5) pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z
terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w
rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu;
W 2005r. na dzień kontroli powiat grajewski pokrył koszty pobytu w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych za 22 dzieci, z tego :
w placówkach opiekuńczo-wychowawczych:
- na terenie Miasta Białystok - za 1osobę w Pogotowiu Opiekuńczym,
-na terenie Miasta Zambrów - za 9
dzieci,
- na terenie Miasta Łomży-za 4 dzieci,
-na terenie Miasta Olecko - za 1 dziecko,
- na terenie Miasta Lublin - za 1 dziecko,
w rodzinach zastępczych
-na terenie Miasta Łomża - za 3 dzieci,
-na terenie Miasta Zambrów - za 1
dziecko
-na terenie powiatu wysokomazowieckiego
- za 1 osobę,
-na terenie Miasta Warszawy - za 1 osobę.
6)
przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki
osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i
socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet
w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze,
specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
Z pomocy finansowej na usamodzielnienie w
2004r. skorzystała 1 osoba, która opuściła Dom Pomocy Społecznej w Grajewie. W 2005r. nie przyznano pomocy w tej formie.
Pomocą na kontynuowanie nauki okresie w
2004r. objętych było 42 wychowanków (11 z rodzin, 31 z placówek), a w 2005r. 40
wychowanków (29 z rodzin, 11 z placówek).
Oprócz pomocy finansowej na
usamodzielnienie PCPR udziela wsparcia polegającego na poradnictwie rodzinnym.
Sprawy wychowanków rozwiązywane są w pierwszej kolejności.
Pomoc na zagospodarowanie - w formie
rzeczowej w 2004r. otrzymała 1 osoba, która opuściła Dom Pomocy Społecznej w Grajewie 8 osób z placówek i 5 z rodzin zastępczych. Zakres
tej pomocy został zawarty w planie usamodzielnienia wychowanka. Usamodzielniany
wychowanek zamieszkał w mieszkaniu z zasobów komunalnych. Utrzymuje się z renty
socjalnej i wynagrodzenia otrzymywanego w ramach Warsztatów Terapii Zajęciowej.
W ramach pomocy rzeczowej zakupiono sprzęt i wyposażenie mieszkania.
7) pomoc w integracji ze środowiskiem osób
mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej
placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy
społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla
matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska
dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub
młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
Pomoc PCPR dla osób
opuszczających rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo wychowawcze polega
głównie wsparciu samych wychowanków a pośrednio także ich rodzin. Pomocy w tej
formie w okresie objętym kontrolą udzielono 12 osobom.
Wsparcie polega na uświadomieniu
potrzeby zarejestrowania w Powiatowym Urzędzie Pracy, objęcia ubezpieczeniem
zdrowotnym, pomocy i wskazaniu możliwości ubiegania się o mieszkanie z zasobów
gminy, spowodowaniu nabycia umiejętności aktywnego poszukiwania pracy,
wskazaniu potrzeby kontynuowania nauki, pomocy pedagogów. Bardzo istotne jest
to, że problemy zgłaszane przez wychowanków rozwiązywane są nie tylko przez
pracowników PCPR, ale przy współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
8)
pomoc
osobom mającym trudności integracji ze środowiskiem, które otrzymały status
uchodźcy;
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Grajewie nie realizuje tych zadań.
9) pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu
się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
Nie udzielano pomocy w tej formie, nie
były zgłaszane potrzeby w tym zakresie.
10) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy
społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w
nich skierowanych osób;
Na terenie powiatu grajewskiego
funkcjonuje Dom dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej intelektualnie
(chłopców). Dom jest przeznaczony jest dla 41 osób. W 2005 r. - umieszczono w
nim 1 osobę.
11) prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu
więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla
matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych
domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami
psychicznymi;
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Grajewie nie realizuje tych zadań.
12) prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
Powiatowe Centrum
Pomocy Rodzinie w Grajewie nie prowadzi ośrodka
interwencji kryzysowej. W 2004 i 2005 roku Zarząd Powiatu Grajewskiego
zawarł porozumienia (każde na okres jednego roku) z Zarządem Powiatu Ełckiego
na obsługę mieszkańców powiatu grajewskiego w
zakresie specjalistycznych usług, zwłaszcza psychologicznych, prawnych,
hotelowych świadczonych osobom i rodzinom będącymi ofiarami przemocy lub
znajdującym się w innej sytuacji kryzysowej w Ośrodku Interwencji Kryzysowej w
Nowej Wsi Ełckiej. Zarząd Powiatu Ełckiego zobowiązał się do przyjmowania osób
z powiatu grajewskiego na podstawie skierowania
wydawanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie
i zapewnienia im świadczeń określonych porozumieniem.
13) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
W zakresie
udzielania informacji przeważają informacje dotyczące: ulg i uprawnień osób
niepełnosprawnych, sposobu i trybu uzyskania stopnia niepełnosprawności, usług
świadczonych przez PCPR. Realizując to zadanie PCPR korzysta z pomocy Biura
Porad Obywatelskich w Łomży.
W 2004 r.
informacji o prawach i uprawnieniach udzielono 160 osobom, w 2005 r. 80 osobom.
14) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy
społecznej z terenu powiatu;
W okresie
objętym kontrolą Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie
nie zorganizowało szkolenia bądź narady szkoleniowej dla kadr pomocy społecznej
z terenu powiatu grajewskiego.
15) doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników
jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
Doradztwo metodyczne prowadzone jest w
ograniczonym zakresie. Dotyczy głównie problematyki rodzinnej, niepełnosprawnych,
kombatantów.
16) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych
potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
W ramach
innych działań mających na celu ochronę osób potrzebujących uchwałą nr XI/60/03
Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 21.11.2003r. przyjęto "Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych
w Powiecie Grajewskim na lata 2003-2006". Przyjęte cele operacyjne:
1.
Profilaktyka i oświata zdrowotna.
2.
Interwencja, przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym związanym z powstaniem
niepełnosprawności, leczenie i pomoc terapeutyczna.
3. Oświata i
kształcenie.
4.
Poradnictwo, szkolenie zawodowe oraz zatrudnianie.
5. Integracja
społeczna i środowisko życia codziennego.
6. Ochrona
socjalna i ekonomiczna.
Z Uchwały nie wynikają
jakiekolwiek konkretne działania np. imprezy masowe, w trakcie
których informowano by o przyczynach niepełnosprawności i promowaniu
zdrowego stylu życia; powstanie punków specjalistycznego poradnictwa,
prowadzenia badań, punktów rehabilitacji, zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny
itd., w określonych ramach czasowych (stworzenie kalendarza podejmowanych
działań).
17) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej
właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu
informatycznego;
Powiatowe Centrum Pomocy
Rodzinie w Grajewie pracuje z wykorzystaniem
Oprogramowania Użytkowego POMOST, sporządza sprawozdania wykorzystując
oprogramowanie i przesyła je wraz ze zbiorami centralnymi Wojewodzie
Podlaskiemu.
18) sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy
społecznej;
Nowe zadanie wprowadzone po
1.05.2004r., jego odpowiednikiem wcześniej było
przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z corocznym
sprawozdaniem z działalności Centrum składanym Radzie Powiatu. Centrum na 2005
rok sporządziło projekt planu dochodów i wydatków budżetowych na 2005 rok, a
nie bilans potrzeb.
Budżet Powiatu Grajewskiego na rok 2004r. został przyjęty Uchwałą Nr
XV/89/04 Rady Powiatu w Grajewie z dnia 31.03.2004r.
Budżet Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie w Grajewie na rok 2004 w rozbiciu na
działy przedstawia się następująco:
-
|
w rozdziale
|
85201
|
Placówki opiekuńczo-wychowawcze
|
48.000 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85202
|
Domy Pomocy Społecznej
|
11.347 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85204
|
Rodziny zastępcze
|
626.682 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85218
|
Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie
|
111.829 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85220
|
Ośrodki Interwencji Kryzysowej
|
8.000 zł
|
Budżet Powiatu Grajewskiego
na rok 2005r. został przyjęty Uchwałą Nr XXIV/129/04 Rady Powiatu w Grajewie z dnia 29.12.2004r.
Budżet Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Grajewie na rok 2005 w rozbiciu na działy
przedstawia się następująco:
-
|
w rozdziale
|
85201
|
Placówki opiekuńczo-wychowawcze
|
542.220 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85204
|
Rodziny zastępcze
|
878.376 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85218
|
Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie
|
129.527 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85220
|
Ośrodki Interwencji Kryzysowej
|
8.000 zł
|
19)utworzenie
i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków
na wynagrodzenia pracowników.
Powiatowe
Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie funkcjonuje w
oparciu o Regulamin Organizacyjny nadany Uchwałą 100/310/05 Zarządu Powiatu Grajewskiego z dnia 14.03.2005r.
W
budżecie Powiatu Grajewskiego na rok 2004, w
rozdziale 85218 - "Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie" w 2004r. zaplanowano
wydatki w wysokości 111.829 zł, w tym:
- § 3020 - Nagrody i
wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń
|
444,00 zł
|
- § 4010 -
Wynagrodzenia osobowe pracowników
|
76.628,00 zł
|
- § 4040 - Dodatkowe
wynagrodzenie roczne
|
5.882,00 zł
|
- § 4110 - Składki
na ubezpieczenie społeczne
|
14.463,00 zł
|
- § 4120 - Składki
na Fundusz Pracy
|
1.922,00 zł
|
-
§ 4210 - Zakup materiałów i wyposażenia
|
766,00 zł
|
- § 4260 - Zakup
energii
|
424,00 zł
|
- § 4300 - Zakup
usług pozostałych
|
9.843,00 zł
|
- § 4410 - Podróże
służbowe krajowe
|
405,00 zł
|
- § 4430 - Różne
opłaty i składki
|
200,00 zł
|
- § 4440 - Odpisy na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
|
2.852,00 zł
|
W
budżecie Powiatu Grajewskiego na rok 2005, w rozdziale
85218 - "Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie" w 2005r. zaplanowano wydatki w
wysokości 129.527 zł, w tym:
- § 3020 - Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone
do wynagrodzeń
|
500,00 zł
ł
|
- § 4010 - Wynagrodzenia osobowe pracowników
|
76.639,00 zł
|
- § 4040 - Dodatkowe wynagrodzenie roczne
|
6.346,00 zł
|
- § 4110 - Składki na ubezpieczenie społeczne
|
15.095,00 zł
|
- § 4120 - Składki na Fundusz Pracy
|
2.033,00 zł
|
- § 4170 - Wynagrodzenia bezosobowe
|
3.840,00 zł
|
- § 4210 - Zakup materiałów i wyposażenia
|
8.964,00 zł
|
- § 4260 - Zakup
energii
|
900,00 zł
|
- § 4280 - zakup
usług zdrowotnych
|
60,00 zł
|
- § 4300 - Zakup usług pozostałych
|
7.794,00 zł
|
- § 4350 - Opłaty za usługi internetowe
|
3.900,00 zł
|
- § 4410 - Podróże służbowe krajowe
|
200,00 zł
|
- § 4430 - Różne opłaty i składki
|
250,00 zł
|
- § 4440 - Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń
socjalnych
|
3.006,00 zł
|
V.Realizacja zadań z zakresu
administracji rządowej wynikających z art. 20 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr
64, poz. 593 ze zm.):
1)
pomoc
uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te
osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym
ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
Powiatowe Centrum
Pomocy Rodzinie w Grajewie nie realizuje tych zadań.
2) prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia
dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
Powiatowe Centrum Pomocy
Rodzinie w Grajewie nie prowadzi tego typu placówek.
Potrzeby w tym zakresie zaspokaja funkcjonujący w Grajewie
Środowiskowy Dom Samopomocy.
3) realizacja zadań wynikających z rządowych programów
pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup
społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
Powiatowe Centrum
Pomocy Rodzinie w Grajewie nie realizuje tych zadań.
VI.Realizacja zadań wynikających z art. 6
ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji
publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie posiada stronę Biuletynu Informacji Publicznej w
ramach Biuletynu Starostwa Powiatowego w Grajewie.
Strona Biuletynu Informacji Publicznej
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie, do
dnia kontroli zawierała:
1.Dane teleadresowe
Centrum,
2.Strukturę Organizacyjną Centrum,
-m. inn.
nazwiska i stanowiska służbowe pracowników,
3.Regulamin organizacyjny Centrum,
-zawiera wnioski PFRON i PZdsOoSN,
4.Uchwałę
NR XXVI/138/05 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 28
lutego 2005 r. w sprawie określenia zadań i wysokości środków PFRON
przeznaczonych na ich realizację w 2005 r. w Powiecie Grajewskim,
5.Uchwałę NR XXIX/164/05 Rady
Powiatu Grajewskiego z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie
zmiany Uchwały Nr XXVI/138/05 Rady Powiatu Grajewskiego
z dnia 28 lutego 2005r. w sprawie określenia zadań i wysokości środków PFRON
przeznaczonych na ich realizację w 2005 r. w Powiecie Grajewskim
6.Uchwałę NR XXXII/181/05 Rady
Powiatu Grajewskiego z dnia 28 lipca 2005 r. w
sprawie zmiany Uchwały Nr XXIX/164/05 Rady Powiatu Grajewskiego
z dnia 31 maja 2005r. w sprawie określenia zadań i wysokości środków PFRON
przeznaczonych na ich realizację w 2005 r. w Powiecie Grajewskim
Strona Biuletynu Informacji
Publicznej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie
została utworzona (pierwszy wpis) w dniu 1 marca 2005 r. Strona była
modyfikowana po raz ostatni w dniu 5 sierpnia 2005 r.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden otrzymuje p.o. kierownika
Centrum, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
P.o. Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie został poinformowany o przysługującym mu, przed
podpisaniem protokołu, prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie
faktów utrwalonych w niniejszym protokole. Zastrzeżenia zgłasza się na piśmie
do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
Kontrolowany: Kontrolujący:
Anna Świderka 1.
Ewa Bonarska
06.09.2005r. 2.
Margarita Jaroszuk