Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35092219   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI
PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Grajewie, ul. Mickiewicza 3.

REGON: 450672478, NIP - 719-1368-593
Starostą Powiatu Grajewskiego jest Pan Jarosław Augustowski.

Obowiązki Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie pełni Pani Anna Maria Świderska.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie: jest jednostką budżetową powiatu grajewskiego, utworzoną na podstawie uchwały Nr V/15/98 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 30.12.1998r. w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie i uchwały Nr XXIII/149/2000 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 28.12.2000r. w sprawie zmiany Uchwały nr V/15/98 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 30.12.1998r.

Kontrolę przeprowadziły:
1. Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki
2. Anna Liszewska- starszy inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 395 z dnia 2.08.2005r. wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 5 sierpnia 2005 roku.

W toku kontroli wyjaśnień udzielali:
Pani Anna Maria Świderska - Kierownik Centrum
Pani Janina Grzybowska - główny księgowy

Temat kontroli:
Realizacja zadań własnych powiatu i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji wybranych zadań własnych powiatu oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 19 i 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 ze zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.05.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I.Zasoby materialne powiatowego centrum pomocy rodzinie.
II. Zasoby kadrowe powiatowego centrum.
III. Zadania realizowane przez centrum i upoważnienie kierownika centrum do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja zadań własnych powiatu wynikających z art. 19 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)         opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;

2)         prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;

3)         organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;

4)         zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;

5)         pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu;

6)         przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;

7)         pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;

8)         pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy;

9)         pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;

10)     prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;

11)     prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

12)     prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;

13)     udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;

14)     szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;

15)     doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;

16)     podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;

17)     sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;

18)     sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;

19)     utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.

V. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 20 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)      pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;

2)      prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

3)      realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

VI. Realizacja zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).

Ustalenia kontroli

I.     Zasoby materialne centrum.

Organizację Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie określa Regulamin Organizacyjny ustalony uchwałą Nr 100/310/05 Zarządu Powiatu Grajewskiego z dnia 14.03.2005r.

Centrum zajmuje 3 pomieszczenia w budynku przy ul. Mickiewicza 3, na podstawie umowy najmu z Zespołem Szkół Nr 1 w Grajewie. Wszystkie pomieszczenia są usytuowane na parterze. Łączna powierzchnia zajmowanych lokali wynosi 90 m2. Przy wejściu do budynku brak jest schodów, w budynku do pomieszczeń prowadzi 5 schodów, brak podjazdu dla osób niepełnosprawnych. Centrum jest dobrze wyposażone w sprzęt biurowy. Posiada stały dostęp do internetu, własny fax i ksero. Na każdym stanowisko pracy znajduje się biurko i regał na akta. Centrum posiada 5 komputerów i 3 drukarki.

II. Zasoby kadrowe powiatowego centrum.

W Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie zatrudnionych jest 5 pracowników:

1.      Anna Maria Świderska - z dniem 1.01.2001r. powołana na stanowisko Kierownika PCPR, porozumieniem zmieniającym warunki pracy i płacy z dnia 21.06.2002r. ustalono: zatrudnienie na stanowisku głównego specjalisty i powierzono pełnienie obowiązków Kierownika Centrum, wykształcenie wyższe magisterskie: Uniwersytet Warszawski Filia w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, specjalizacja z zakresu organizacji pomocy społecznej w 2004r.

Pani Anna Maria Świderska spełnia wymagania kwalifikacyjne kierownika jednostki organizacyjnej pomocy społecznej określone w art. 122 ustawy o pomocy społecznej.

2.      Janina Grzybowska - zatrudniona od dnia 10.02.1999r. na stanowisku głównej księgowej, wykształcenie wyższe magisterskie - Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, w zakresie: rachunkowość i finanse przedsiębiorstw.

3.      Barbara Krystyna Rutkowska - zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego od 1.02.2001r., wykształcenie wyższe magisterskie: Uniwersytet Warszawski Filia w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, specjalizacja z zakresu organizacji pomocy społecznej w 2004r.

4.      Joanna Katarzyna Hader - zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego od 2.07.2002r., wykształcenie wyższe zawodowe: Wyższa Szkoła Dziennikarska Politologia i Nauki Społeczne.

5.      Andrzej Doliwa - zatrudniony w centrum od 8.01.1999r., od 1.02.2001r. w wymiarze ½ etatu w Centrum i w wymiarze ½ etatu w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie, wykształcenie wyższe zawodowe: Wszechnica Mazurska, Wydział Prawno-Ekonomiczny na kierunku zarządzanie i marketing.

III.Zadania realizowane przez centrum i upoważnienie kierownika centrum do wydawania decyzji administracyjnych.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej, ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, ustawie o ochronie zdrowia psychicznego, ustawie o zakładach opieki zdrowotnej (m.in. kierowanie osób uprawnionych do zakładu opiekuńczo-leczniczego na terenie powiatu).

Na podstawie upoważnienia Starosty Grajewskiego z dnia 28.06.2002r. - p.o. kierownika Centrum został upoważniony do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu w zakresie działania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie określonym w uchwale w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie z dnia 30.12.1998r.

IV.Realizacja zadań własnych powiatu wynikających z art. 19 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)      opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

Uchwałą Nr 142/37/01 Zarządu Powiatu Grajewskiego z dnia 30.10.2001r. zatwierdzono "Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Grajewskim na lata 2001-2005".

Strategia poza krótkim i bardzo ogólnikowym wstępem zawiera cele do osiągnięcia:

  1. Pobudzenie aktywności osób bezrobotnych na lokalnym rynku pracy.
  2. Pozyskanie środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu.
  3. Podniesienie kwalifikacji osób bezrobotnych.
  4. Nawiązanie ścisłej współpracy z instytucjami działającymi jako inkubatory przedsiębiorczości.
  5. Utworzenie nowych miejsc pracy w sektorze produkcji, handlu i usług.
  6. Okresowe zatrudnienie osób bezrobotnych.
  7. Zmniejszenie ilości zjawisk narkomanii i alkoholizmu, palenia tytoniu oraz innych zjawisk i zachowań negatywnych młodzieży.
  8. Powiększenie bazy wspierającej rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą, w tym:

ˇ        Utworzenie ośrodków: rehabilitacyjno-szkoleniowego i ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego

ˇ        Zakup mikrobusu do obsługi warsztatów terapii zajęciowej

ˇ        Utworzenie Oddziału Psychiatrycznego w Szpitalu Ogólnym w Grajewie

  1. Stworzenie możliwości integracji osób niepełnosprawnych ze środowiskiem, w tym:

ˇ           Organizowanie imprez masowych z udziałem osób niepełnosprawnych

ˇ           Utworzenie przedszkola, szkoły, gimnazjum integracyjnego

  1. Zapewnienie całodobowej opieki osobom starszym, przewlekle chorym, poprzez:

ˇ        Utworzenie Domu Pomocy Społecznej dla osób starych, przewlekle chorych w Szczuczynie - realizator Starostwo, termin realizacji 2002 - nie zrealizowano.

  1. Stworzenie możliwości pomocy dla ofiar przemocy w rodzinie, m.in. poprzez:

ˇ        Utworzenie ośrodka interwencji kryzysowej - realizator PCPR, termin realizacji 2001 - nie zrealizowano

ˇ        Prowadzenie programu "Niebieska Karta" - realizator Komenda Policji na bieżąco.

  1. Uaktywnienie rodziców biologicznych mające na celu stworzenie możliwości powrotu do nich dzieci przebywających w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
  2. Ograniczenie liczby skierowań dzieci do placówek opiekuńczo-wychowawczych, m.in. poprzez:
  • utworzenie rodzinnego domu dziecka i rodzin zastępczych pełniących zadanie pogotowia rodzinnego - realizator PCPR, termin realizacji 2002-2004 - nie zrealizowano.

Dokument nazwany "Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych?" w swej istocie, nie jest strategią rozwiązywania problemów społecznych w rozumieniu zapisów ustawy o pomocy społecznej. W szczególności nie zawiera pełnego rozpoznania problemów powiatu, diagnozy potrzeb powiatu - dostosowania ich do charakteru, wielkości powiatu, ilości mieszkańców - zdrowych, młodych, dzieci, środowisk patologicznych, osób w wieku poprodukcyjnym, chorych, niepełnosprawnych itp. Ponadto skoro nie ma diagnozy - nie ma również precyzyjnego (określonego w miesiącach, latach) ustalenia sposobów i metod rozwiązania problemów występujących na terenie powiatu.

2)   prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;

Porady specjalistyczne udzielane są przez pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie na bieżąco, w zależności od występujących potrzeb .

W okresie od 1.05.2004r. do dnia kontroli udzielono 22 porad specjalistycznych mieszkańcom powiatu grajewskiego i innym osobom, które zwróciły się z prośbą o udzielenie stosownej pomocy. Porady dotyczyły w większości spraw dotyczących problemów rodzinnych (przemoc psychiczna i fizyczna), informacji o sposobie i możliwości uzyskania wsparcia finansowego, zasad orzekania o stopniu niepełnosprawności, rehabilitacji zawodowej i społecznej niepełnosprawnych.

3)      organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;

W roku 2004 na mocy postanowień sądu, w Powiecie Grajewskim zostały utworzone 2 rodziny zastępcze spokrewnione z dziećmi - umieszczono w nich 2 dzieci, zaś w 2005r. do dnia kontroli utworzono 3 rodziny zastępcze spokrewnionych z dziećmi, w których umieszczono 3 dzieci.

W okresie 1.05.2004r. do końca roku na terenie powiatu działało 36 rodzin zastępczych spokrewnionych z dziećmi, w okresie 1.01.2005r. do 31.07.2005r. - 33 rodziny zastępcze spokrewnione z dzieckiem. Na terenie powiatu grajewskiego nie funkcjonują rodziny niespokrewnione z dziećmi.

Rodzinom zastępczym udzielano pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich 54 dzieci.

Oprócz pomocy finansowej rodziny zastępcze otrzymują wsparcie w postaci poradnictwa rodzinnego, podczas przeprowadzania wywiadów środowiskowych oraz podczas wizyt w PCPR przeprowadzane są rozmowy na temat problematyki dotyczącej poszczególnych rodzin, a także uzyskiwane są informacje o sposobach radzenia w trudnych sytuacjach. Zgłaszane problemy Centrum stara się rozwiązywać nie tylko we własnym zakresie, ale współpracuje ściśle z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

Żaden z pracowników PCPR w Grajewie nie ukończył szkolenia i nie posiada certyfikatu na prowadzenie szkoleń kandydatów na rodziny zastępcze i osób stanowiących rodziny zastępcze. W tym zakresie Centrum korzysta z pomocy Ośrodka Adopcyjnego w Łomży, który w czerwcu 2005r. szkolił 1 rodzinę z terenu powiatu grajewskiego jako kandydata na niespokrewnioną z dzieckiem rodzinę zastępczą.

Centrum nie prowadzi szkoleń rodzin zastępczych, jedynie w maju 2005r. powiadomiło rodziny o spotkaniu rodzin, zorganizowanym w ramach DNI RODZINY (organizator - Urząd Marszałkowski).

4)    zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;

Na terenie powiatu grajewskiego, do dnia kontroli nie działała ani jedna placówka adopcyjno-opiekuńcza, opiekuńczo-wychowawcza dla dzieci i młodzieży. Nie są także tworzone i wdrażane programy pomocy dziecku i rodzinie.

5) pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu;

W 2005r. na dzień kontroli powiat grajewski pokrył koszty pobytu w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych za 22 dzieci, z tego :

w placówkach opiekuńczo-wychowawczych:

- na terenie Miasta Białystok - za 1osobę w Pogotowiu Opiekuńczym,

-na terenie Miasta Zambrów - za 9 dzieci,

- na terenie Miasta Łomży-za 4 dzieci,

-na terenie Miasta Olecko - za 1 dziecko,

- na terenie Miasta Lublin - za 1 dziecko,

w rodzinach zastępczych

-na terenie Miasta Łomża - za 3 dzieci,

-na terenie Miasta Zambrów - za 1 dziecko

-na terenie powiatu wysokomazowieckiego - za 1 osobę,

-na terenie Miasta Warszawy - za 1 osobę.

6)  przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;

Z pomocy finansowej na usamodzielnienie w 2004r. skorzystała 1 osoba, która opuściła Dom Pomocy Społecznej w Grajewie. W 2005r. nie przyznano pomocy w tej formie.

Pomocą na kontynuowanie nauki okresie w 2004r. objętych było 42 wychowanków (11 z rodzin, 31 z placówek), a w 2005r. 40 wychowanków (29 z rodzin, 11 z placówek).

Oprócz pomocy finansowej na usamodzielnienie PCPR udziela wsparcia polegającego na poradnictwie rodzinnym. Sprawy wychowanków rozwiązywane są w pierwszej kolejności.

Pomoc na zagospodarowanie - w formie rzeczowej w 2004r. otrzymała 1 osoba, która opuściła Dom Pomocy Społecznej w Grajewie 8 osób z placówek i 5 z rodzin zastępczych. Zakres tej pomocy został zawarty w planie usamodzielnienia wychowanka. Usamodzielniany wychowanek zamieszkał w mieszkaniu z zasobów komunalnych. Utrzymuje się z renty socjalnej i wynagrodzenia otrzymywanego w ramach Warsztatów Terapii Zajęciowej. W ramach pomocy rzeczowej zakupiono sprzęt i wyposażenie mieszkania.

7)   pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;

Pomoc PCPR dla osób opuszczających rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo wychowawcze polega głównie wsparciu samych wychowanków a pośrednio także ich rodzin. Pomocy w tej formie w okresie objętym kontrolą udzielono 12 osobom.

Wsparcie polega na uświadomieniu potrzeby zarejestrowania w Powiatowym Urzędzie Pracy, objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, pomocy i wskazaniu możliwości ubiegania się o mieszkanie z zasobów gminy, spowodowaniu nabycia umiejętności aktywnego poszukiwania pracy, wskazaniu potrzeby kontynuowania nauki, pomocy pedagogów. Bardzo istotne jest to, że problemy zgłaszane przez wychowanków rozwiązywane są nie tylko przez pracowników PCPR, ale przy współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

8)      pomoc osobom mającym trudności integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy;

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie nie realizuje tych zadań.

9)   pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;

Nie udzielano pomocy w tej formie, nie były zgłaszane potrzeby w tym zakresie.

10)  prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;

Na terenie powiatu grajewskiego funkcjonuje Dom dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej intelektualnie (chłopców). Dom jest przeznaczony jest dla 41 osób. W 2005 r. - umieszczono w nim 1 osobę.

11)  prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie nie realizuje tych zadań.

12)    prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie nie prowadzi ośrodka interwencji kryzysowej. W 2004 i 2005 roku Zarząd Powiatu Grajewskiego zawarł porozumienia (każde na okres jednego roku) z Zarządem Powiatu Ełckiego na obsługę mieszkańców powiatu grajewskiego w zakresie specjalistycznych usług, zwłaszcza psychologicznych, prawnych, hotelowych świadczonych osobom i rodzinom będącymi ofiarami przemocy lub znajdującym się w innej sytuacji kryzysowej w Ośrodku Interwencji Kryzysowej w Nowej Wsi Ełckiej. Zarząd Powiatu Ełckiego zobowiązał się do przyjmowania osób z powiatu grajewskiego na podstawie skierowania wydawanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie i zapewnienia im świadczeń określonych porozumieniem.

13)  udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;

W zakresie udzielania informacji przeważają informacje dotyczące: ulg i uprawnień osób niepełnosprawnych, sposobu i trybu uzyskania stopnia niepełnosprawności, usług świadczonych przez PCPR. Realizując to zadanie PCPR korzysta z pomocy Biura Porad Obywatelskich w Łomży.

W 2004 r. informacji o prawach i uprawnieniach udzielono 160 osobom, w 2005 r. 80 osobom.

14)  szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;

W okresie objętym kontrolą Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie nie zorganizowało szkolenia bądź narady szkoleniowej dla kadr pomocy społecznej z terenu powiatu grajewskiego.

15)  doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;

Doradztwo metodyczne prowadzone jest w ograniczonym zakresie. Dotyczy głównie problematyki rodzinnej, niepełnosprawnych, kombatantów.

16)  podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;

W ramach innych działań mających na celu ochronę osób potrzebujących uchwałą nr XI/60/03 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 21.11.2003r. przyjęto "Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Powiecie Grajewskim na lata 2003-2006". Przyjęte cele operacyjne:

1. Profilaktyka i oświata zdrowotna.

2. Interwencja, przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym związanym z powstaniem niepełnosprawności, leczenie i pomoc terapeutyczna.

3. Oświata i kształcenie.

4. Poradnictwo, szkolenie zawodowe oraz zatrudnianie.

5. Integracja społeczna i środowisko życia codziennego.

6. Ochrona socjalna i ekonomiczna.

Z Uchwały nie wynikają jakiekolwiek konkretne działania np. imprezy masowe, w trakcie których informowano by o przyczynach niepełnosprawności i promowaniu zdrowego stylu życia; powstanie punków specjalistycznego poradnictwa, prowadzenia badań, punktów rehabilitacji, zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny itd., w określonych ramach czasowych (stworzenie kalendarza podejmowanych działań).

17)  sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie pracuje z wykorzystaniem Oprogramowania Użytkowego POMOST, sporządza sprawozdania wykorzystując oprogramowanie i przesyła je wraz ze zbiorami centralnymi Wojewodzie Podlaskiemu.

18)  sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;

Nowe zadanie wprowadzone po 1.05.2004r., jego odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności Centrum składanym Radzie Powiatu. Centrum na 2005 rok sporządziło projekt planu dochodów i wydatków budżetowych na 2005 rok, a nie bilans potrzeb.

Budżet Powiatu Grajewskiego na rok 2004r. został przyjęty Uchwałą Nr XV/89/04 Rady Powiatu w Grajewie z dnia 31.03.2004r.

Budżet Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie na rok 2004 w rozbiciu na działy przedstawia się następująco:

-

w rozdziale

85201

Placówki opiekuńczo-wychowawcze

48.000

-

w rozdziale

85202

Domy Pomocy Społecznej

11.347

-

w rozdziale

85204

Rodziny zastępcze

626.682

-

w rozdziale

85218

Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie

111.829

-

w rozdziale

85220

Ośrodki Interwencji Kryzysowej

8.000

Budżet Powiatu Grajewskiego na rok 2005r. został przyjęty Uchwałą Nr XXIV/129/04 Rady Powiatu w Grajewie z dnia 29.12.2004r.

Budżet Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie na rok 2005 w rozbiciu na działy przedstawia się następująco:

-

w rozdziale

85201

Placówki opiekuńczo-wychowawcze

542.220

-

w rozdziale

85204

Rodziny zastępcze

878.376

-

w rozdziale

85218

Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie

129.527

-

w rozdziale

85220

Ośrodki Interwencji Kryzysowej

8.000

 

19)utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie funkcjonuje w oparciu o Regulamin Organizacyjny nadany Uchwałą 100/310/05 Zarządu Powiatu Grajewskiego z dnia 14.03.2005r.

W budżecie Powiatu Grajewskiego na rok 2004, w rozdziale 85218 - "Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie" w 2004r. zaplanowano wydatki w wysokości 111.829 , w tym:

- § 3020 - Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń    

444,00 zł

- § 4010 - Wynagrodzenia osobowe pracowników

76.628,00

- § 4040 - Dodatkowe wynagrodzenie roczne

5.882,00

- § 4110 - Składki na ubezpieczenie społeczne

14.463,00

- § 4120 - Składki na Fundusz Pracy

1.922,00

- § 4210 -  Zakup materiałów i wyposażenia

766,00 zł

- § 4260 - Zakup energii

424,00 zł

- § 4300 - Zakup usług pozostałych

9.843,00

- § 4410 - Podróże służbowe krajowe

405,00 zł

- § 4430 - Różne opłaty i składki

200,00 zł

- § 4440 - Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

2.852,00

 

W budżecie Powiatu Grajewskiego na rok 2005, w rozdziale 85218 - "Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie" w 2005r. zaplanowano wydatki w wysokości 129.527 , w tym:

- § 3020 - Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń    

500,00 zł ł

- § 4010 - Wynagrodzenia osobowe pracowników

76.639,00

- § 4040 - Dodatkowe wynagrodzenie roczne

6.346,00

- § 4110 - Składki na ubezpieczenie społeczne

15.095,00

- § 4120 - Składki na Fundusz Pracy

2.033,00

- § 4170 - Wynagrodzenia bezosobowe

3.840,00

- § 4210 -  Zakup materiałów i wyposażenia

8.964,00

- § 4260 - Zakup energii

900,00 zł

- § 4280 - zakup usług zdrowotnych

60,00 zł

- § 4300 - Zakup usług pozostałych

7.794,00

- § 4350 - Opłaty za usługi internetowe

3.900,00

- § 4410 - Podróże służbowe krajowe

200,00 zł

- § 4430 - Różne opłaty i składki

250,00 zł

- § 4440 - Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

3.006,00

V.Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 20 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)      pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie nie realizuje tych zadań.

2)   prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie nie prowadzi tego typu placówek. Potrzeby w tym zakresie zaspokaja funkcjonujący w Grajewie Środowiskowy Dom Samopomocy.

3)   realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie nie realizuje tych zadań.

VI.Realizacja zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie posiada stronę Biuletynu Informacji Publicznej w ramach Biuletynu Starostwa Powiatowego w Grajewie.

Strona Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie, do dnia kontroli zawierała:

1.Dane teleadresowe Centrum,

2.Strukturę Organizacyjną Centrum,

-m. inn. nazwiska i stanowiska służbowe pracowników,

3.Regulamin organizacyjny Centrum,

-zawiera wnioski PFRON i PZdsOoSN,

4.Uchwałę NR XXVI/138/05 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie określenia zadań i wysokości środków PFRON przeznaczonych na ich realizację w 2005 r. w Powiecie Grajewskim,

5.Uchwałę NR XXIX/164/05 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVI/138/05 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 28 lutego 2005r. w sprawie określenia zadań i wysokości środków PFRON przeznaczonych na ich realizację w 2005 r. w Powiecie Grajewskim

6.Uchwałę NR XXXII/181/05 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIX/164/05 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 31 maja 2005r. w sprawie określenia zadań i wysokości środków PFRON przeznaczonych na ich realizację w 2005 r. w Powiecie Grajewskim

Strona Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie została utworzona (pierwszy wpis) w dniu 1 marca 2005 r. Strona była modyfikowana po raz ostatni w dniu 5 sierpnia 2005 r.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje p.o. kierownika Centrum, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

P.o. Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie został poinformowany o przysługującym mu, przed podpisaniem protokołu, prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole. Zastrzeżenia zgłasza się na piśmie do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

Kontrolowany:                                                                      Kontrolujący:

Anna Świderka                                                                         1. Ewa Bonarska

06.09.2005r.                                                                            2. Margarita Jaroszuk


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  04.10.2005 12:51:08
Data publikacji:  04.10.2005 12:51:08
Data modyfikacji:  04.10.2005 13:04:17 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl