PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Augustowie, ul. Młyńska 52.
REGON: 790726914, NIP - 846-14-30-725
Starostą Augustowskim jest Pan
Franciszek Wiśniewski.
Kierownikiem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie jest Pan Zdzisław
Wasilewski od dnia 13.02.2003r.
Powiatowe
Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie: jest jednostką organizacyjną
utworzoną na podstawie uchwały Nr 17/IV/98 Rady Powiatu w Augustowie z dnia
21.12.1998r.
Kontrolę przeprowadziły:
1. Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki -
kierujący zespołem inspektorów
2. Margarita Jaroszuk-
starszy inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do
kontroli nr 229 z dnia 08.06.2005r. wydanego w imieniu
Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 10 czerwca 2005 roku.
W toku kontroli ustnych wyjaśnień udzielali:
Pani Jadwiga Szczepańska
- główny księgowy
Pani Barbara Wierzbicka - starszy specjalista ds.
rehabilitacji społecznej
Pani Monika Pacuk - pracownik socjalny
Pani Wioletta Krawczuk -
inspektor ds. pomocy instytucjonalnej i spraw organizacyjnych
Informacje dot. PCPR - akta kontroli nr 1.
Temat kontroli:
Realizacja zadań własnych powiatu
i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.
Cel kontroli:
Ocena realizacji
wybranych zadań własnych powiatu oraz zadań z zakresu administracji rządowej
wynikających z art. 19 i 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
(Dz. U. Nr 64, poz.593 ze zm.).
Przedmiotowy zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od
1.05.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano
następujące zagadnienia:
I. Zasoby materialne powiatowego centrum pomocy rodzinie.
II. Zasoby kadrowe powiatowego centrum.
III. Zadania realizowane przez centrum i upoważnienie kierownika centrum do
wydawania decyzji administracyjnych.
IV. Realizacja wybranych zadań własnych powiatu wynikających z art. 19 ustawy z
dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1)
opracowanie i realizacja powiatowej
strategii rozwiązywania problemów społecznych,
2)
prowadzenie specjalistycznego
poradnictwa;
3)
pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających
trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki
opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy
społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla
matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska
dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub
młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
4)
pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu
się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
5)
prowadzenie i rozwój infrastruktury
domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz
umieszczanie w nich skierowanych osób;
6)
prowadzenie mieszkań chronionych dla
osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym
domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem
środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z
zaburzeniami psychicznymi;
7)
prowadzenie ośrodków interwencji
kryzysowej;
8)
udzielanie informacji o prawach i
uprawnieniach;
9)
szkolenie i doskonalenie zawodowe
kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;
10)doradztwo metodyczne dla kierowników
i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
11)podejmowanie innych działań wynikających
z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
12)sporządzanie sprawozdawczości oraz
przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z
zastosowaniem systemu informatycznego;
13)sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w
zakresie pomocy społecznej;
14)utworzenie i utrzymywanie powiatowego
centrum pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia
pracowników.
V. Realizacja
wybranych zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z
art. 20 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej
(Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1)
prowadzenie i rozwój infrastruktury
ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
2)
realizacja zadań wynikających z
rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia
osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
VI. Realizacja zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.
Nr 112, poz. 1198 ze zm.).
Ustalenia kontroli
1. Zasoby materialne centrum.
Powiatowe
Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie zajmuje 4 pomieszczenia w budynku
stanowiącym własność Starostwa Powiatowego w Augustowie. Pomieszczenia
usytuowane są na piętrze, prowadzi do nich 21 schodów, brak podjazdu czy windy
dla osób niepełnosprawnych.
Centrum jest
dobrze wyposażone w sprzęt biurowy. Posiada stały dostęp do Internetu, fax i ksero. Na każdym stanowisku pracy znajduje się biurko
i regał na akta.
Centrum
posiada 4 komputery (+ serwer) i 5 drukarek; zakupiło i zainstalowało
homologowane Oprogramowanie Użytkowe POMOST.
II. Zasoby kadrowe powiatowego centrum.
W Powiatowym Centrum
Pomocy Rodzinie w Augustowie zatrudnionych jest 9.pracowników
- według wykazu stanowiącego Załącznik do
protokołu.
III. Zadania realizowane
przez centrum i upoważnienie kierownika centrum do wydawania decyzji
administracyjnych.
Powiatowe
Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie realizuje zadania w zakresie:
1)
pomocy
społecznej,
2)
rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych,
3)
pomocy
kombatantom oraz niektórym osobom będącym ofiarami represji wojennych i okresu
powojennego.
Na podstawie upoważnienia z dnia 2.01.2004r. -
Kierownik Centrum został upoważniony przez Starostę Powiatu Augustowskiego do
wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy
społecznej, należących do właściwości powiatu, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych
do kompetencji zarządu powiatu.
IV. Realizacja wybranych
zadań własnych powiatu wynikających z art. 19 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr
64, poz. 593 ze zm.):
1) opracowanie i realizacja powiatowej
strategii rozwiązywania problemów społecznych,
Uchwałą Nr
325/XLIII/2002 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 9.10.2002r.
przyjęto "Strategię Rozwoju powiatu Augustowskiego do 2020 roku". Opracowany
Program zawiera w szczególności:
1.Część
I - Raport o stanie powiatu:
1)
Ogólna charakterystyka powiatu (położenie geograficzne,
środowisko przyrodnicze i zasoby naturalne, instytucje podległe i
współpracujące, zakres działania i zadania powiatu),
2)
Potencjał demograficzno- społeczny (dane demograficzne,
struktura zatrudnienia, mieszkalnictwo, oświata, ochrona zdrowia, opieka
społeczna, kultura i wypoczynek, działalność sportowa, stan bezpieczeństwa
publicznego oraz analiza SWOT w zakresie infrastruktury społecznej i
demografii)
-
w części dot. pomocy
społecznej: wymienia jednostki organizacyjne pomocy społecznej, placówki
samorządowe, organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia, organizacje
charytatywne), wskazuje na najczęstsze powody przyznania pomocy społecznej,
najczęściej udzielane świadczenia socjalne, i wreszcie wymienia podmioty
zajmujące się rehabilitacją społeczną i zawodową osób niepełnosprawnych (w tym
organizacje pomocowe),
-
w części dot. analiza SWOT -
infrastruktura społeczna, w pomocy społecznej wymienia: mocne strony
(istniejąca baza lokalowa - 2 domy pomocy społecznej, prowadzenie świetlic
opiekuńczo-wychowawczych przez organizacje pozarządowe, służące pomocą w opiece
i dożywianiu dzieci, wykształcona i doświadczona kadra, istniejąca baza
rehabilitacyjna dla osób niepełnosprawnych) i słabe strony (niewystarczające
środki finansowe na świadczenia społeczne, brak ośrodków wsparcia dla
mieszkańców wsi, brak lokali na mieszkania chronione i ośrodki wsparcia,
istniejące bariery architektoniczne w budynkach użyteczności publicznej,
niewystarczająca baza informacji dla osób niepełnosprawnych, niewystarczająca
liczba środków transportu przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych,
niedoskonałość i niestabilność przepisów prawnych dot. pomocy społecznej),
3)
Gospodarka
2.Część
II - Plan strategiczny
1)
Misja rozwoju powiatu
2)
Strategiczne cele rozwoju
3)
Zadania realizacyjne (potencjalne źródła finansowania,
założenia do prognozy nakładów inwestycyjnych powiatu, prognoza potencjału
inwestycyjnego, metryki zadań realizacyjnych, w tym sfera społeczna),
- w
części dot. sfery społecznej, w zadaniach operacyjnych m.in.: utworzenie
ośrodka wsparcia socjalnego o zasięgu powiatowym - rozpoczęcie 2004 rok -
proces ciągły (ośrodka nie utworzono), utworzenie poradni rodzinnej -
rozpoczęcie 2003 rok - proces ciągły (poradni nie utworzono)
4)
Zarządzanie strategią.
Opracowana strategia
powiatu nie stanowi powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych. W
szczególności nie przedstawia problemów charakterystycznych powiatowi
augustowskiego, ani działań - ujętych w ramach czasowych -
które należałoby podjąć w ramach zdiagnozowanych potrzeb w dziedzinie
społecznej.
2) prowadzenie specjalistycznego
poradnictwa;
Porady specjalistyczne
udzielane są przez posiadających specjalistyczne kwalifikacje pracowników
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie, w zależności od występujących
potrzeb.
W okresie objętym kontrolą
udzielono 191 porad specjalistycznych mieszkańcom powiatu augustowskiego,
którzy zwrócili się z prośbą o udzielenie stosownej pomocy.
Specjalistyczne poradnictwo
psychologiczne przedstawia się następująco:
- udzielono - 65 porad
- 5 osobom terapii
indywidualnej
- 1 rodzinie terapii rodzin
- wykonano 2 badania.
Ogółem specjalistycznym
poradnictwem psychologicznym (w tym terapią indywidualna i terapią rodzin)
objęto 20 osób.
O poradę zwracały się osoby dorosłe (niepełnosprawne, w kryzysie
życiowym, nauczyciele, osoby studiujące). Porady dotyczyły w szczególności
problematyki zdrowia psychicznego i fizycznego: leczenie, psychoterapia, formy
pomocy specjalistycznej, rozwiązywanie sytuacji kryzysowych w rodzinie i
małżeństwie, ograniczenia związane z chorobą i niepełnosprawnością, kryzysy
życiowe związane z relacjami w rodzinie - np. małżeńskimi, rodzicielskim, z
bezrobociem, chorobą, śmiercią, zagrożeniem samobójstwami, integracja społeczną
osób z zaburzeniami psychicznymi, interwencji kryzysowej i kryzysów życiowych).
Udzielając porad specjalistycznych Centrum założyło "Kartę indywidualną
klienta Centrum", w której odnotowywane są: imię, nazwisko, data urodzenia,
adres, zawód, miejsce pracy i telefon osoby (o ile wskaże te informacje), powód
zgłoszenie, kto kieruje, forma udzielonej pomocy, placówka do
której skierowano, sytuacja rodzinna, opis problemu, podjęte czynności
(data, podpis).
Specjalistyczne poradnictwo
prawne przedstawia się następująco:
- udzielono 126 porad,
- tematyka udzielanych porad
oraz pism procesowych: pozwy o separację, rozwód, eksmisję, alimenty,
zniesienie wspólności majątkowej małżeńskiej, zaprzeczenie ojcostwa, wnioski o
ustanowienie rodziny zastępczej, ustanowienie adwokata z urzędu, zwolnienie od
kosztów sądowych, stwierdzenie nabycia spadku, ustalenie kontaktów ojca z
dzieckiem, odwołania od decyzji ZUS, zawiadomienia o przestępstwie.
3) pomoc w integracji ze
środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży
opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i
socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska
dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub
młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
Realizacja tego zadania polega głównie na pomocy w
integracji ze środowiskiem usamodzielnianych wychowanków placówek
opiekuńczo-wychowawczych i z rodzin zastępczych.
Z ustnych informacji pracownika socjalnego PCPR
wynika, że wychowankowie rodzin zastępczych po ich opuszczeniu radzą sobie
znacznie lepiej niż wychowankowie placówek, którzy znacznie trudniej
przystosowują się do życia.
W
kontrolowanym okresie PCPR pomocą finansową na kontynuowanie nauki objęto 40
usamodzielnianych wychowanków. W trakcie nauki wychowanek jest zobowiązany
dostarczyć do PCPR zaświadczenie ze szkoły potwierdzające fakt nauki, dlatego
też pracownicy na bieżąco zorientowani są w ich sytuacji.
Wszystkie
osoby opuszczające placówki nadal kontynuowały naukę. Jedna osoba nadal
pozostała w placówce. Pozostałe powróciły do rodzin biologicznych, z których
niestety większość to środowiska patologiczne.
Z obserwacji pracowników wynika, że placówki
prowadzone przez kościoły, związki wyznaniowe, w tym zgromadzenia zakonne
zarówno w trakcie pobytu w placówce, jak też przed podjęciem usamodzielnienia
dążą do utrzymywania więzi z rodzicami biologicznymi, interesują się warunkami
socjalno-bytowymi i przebiegiem procesu usamodzielnienia. Ponadto wychowankowie
z rodzin zastępczych łatwiej "wchodzą" w proces usamodzielnienia. Spowodowane
jest niewątpliwie wsparciem ze strony rodzin zastępczych.
W
2004r. PCPR w Augustowie dwóm wychowankom dopomógł w uzyskaniu mieszkania i
zaadaptowaniu go do swoich potrzeb w ramach środków na usamodzielnienie.
Proces
usamodzielnienia jednego wychowanków od początku był monitorowany przez
pracowników PCPR. Spowodowano uzyskanie orzeczenia o stopniu
niepełnosprawności, wystosowano prośbę do Burmistrza Miasta o przyznanie
mieszkania komunalnego, prowadzono korespondencję z wykonawcami remontu
mieszkania w ramach przyznanej pomocy rzeczowej. Pozyskano też środki z PFRON
na likwidacje barier i adaptację mieszkania.
Pomoc w uzyskaniu zatrudnienia w stosunku do
usamodzielnianych wychowanków polega między innymi na kierowaniu wychowanków do
PUP w celu rejestracji i uzyskania ubezpieczenia zdrowotnego, uświadamianiu
potrzeby aktywnego poszukiwania pracy. Znalezienie pracy nie jest łatwe,
głównie z uwagi na brak ofert pracy i niewystarczające kwalifikacje
usamodzielnianych wychowanków.
Pomoc na zagospodarowanie - w formie rzeczowej w okresie od
1.05.2004r. do 31.05.2005r.
otrzymało ogółem 18 wychowanków. Zakres tej pomocy zawarty jest przede
wszystkim w planie usamodzielnienia wychowanka i obejmuje przedmioty
wyposażenia mieszkania oraz podstawowy sprzęt gospodarstwa domowego.
4) pomoc osobom mającym trudności w
przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
Powiatowe Centrum Pomocy
Rodzinie w Augustowie nie udzielało pomocy osobom zwalnianym z zakładu karnego,
z ustnych wyjaśnień wynika, że nie zgłoszono wniosków w tym zakresie.
5) prowadzenie i rozwój infrastruktury
domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz
umieszczanie w nich skierowanych osób;
Na terenie powiatu
augustowskiego funkcjonują Dom Pomocy Społecznej w Augustowie i Dom Pomocy
Społecznej w Studzienicznej. Są to domy dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnej intelektualnie (dziewczęta) z przeznaczeniem na 130 miejsc. W
okresie objętym kontrolą w Domach umieszczono 2 osoby.
6) prowadzenie mieszkań chronionych dla
osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym
domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem
środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z
zaburzeniami psychicznymi;
Powiatowe Centrum Pomocy w
Augustowie nie prowadzi mieszkań chronionych oraz powiatowych ośrodków
wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży.
7) prowadzenie ośrodków interwencji
kryzysowej;
Powiatowe Centrum Pomocy w
Augustowie nie prowadzi ośrodka interwencji kryzysowej.
8) udzielanie informacji o prawach i
uprawnieniach;
Informacje o prawach i
uprawnieniach udzielane są przez pracowników Powiatowego Centrum Pomocy
Rodzinie w Augustowie mieszkańcom powiatu augustowskiego na bieżąco, w
zależności od występujących potrzeb. Pracownicy informują również w/w osoby,
gdzie można znaleźć pomoc w konkretnej sprawie, kierując je do właściwych
jednostek.
W okresie objętym kontrolą
udzielono 558 informacji mieszkańcom powiatu augustowskiego, które zwróciły się
o udzielenie stosownej pomocy.
Informacje o prawach i
uprawnieniach dotyczyły w większości problemów rodzinnych i opiekuńczych
mieszkańców powiatu oraz uprawnień do świadczeń z pomocy społecznej i innych.
9) szkolenie i doskonalenie zawodowe
kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;
W okresie objętym kontrolą
nie zorganizowano szkolenia dla pracowników ośrodków pomocy społecznej z terenu
powiatu augustowskiego.
10)doradztwo metodyczne dla kierowników
i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
Doradztwo w tym zakresie
realizowane jest poprzez udzielanie porad kierownikom i pracownikom jednostek
organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu augustowskiego generalnie
drogą telefoniczną. W okresie objętym kontrolą udzielono 55 porad.
Porady specjalistyczne
udzielone kierownikom i pracownikom jednostek organizacyjnych pomocy społecznej
z terenu powiatu augustowskiego dotyczyły form specjalistycznej pomocy rodzinom
i osobom niepełnosprawnym.
11) podejmowanie innych działań wynikających z
rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
Uchwałą Nr 88/XII/03 Rady
Powiatu w Augustowie z dnia 22.12.2003r. uchwalono
"Powiatowy program działań na rzecz osób niepełnosprawnych na lata 2003 -
2006". Wśród zadań Programu w priorytecie rehabilitacja społeczna znajdują się
m.in.:
1) utworzenie i prowadzenie Powiatowego
Ośrodka Wczesnej Interwencji - termin realizacji: 2004r. - nie zrealizowano,
2) tworzenie i wspieranie rodzinnych
domów pomocy dla osób niepełnosprawnych -termin realizacji: proces ciągły - nie
zrealizowano,
3) tworzenie rodzinnych pogotowi
opiekuńczych dla dzieci niepełnosprawnych - termin realizacji: proces ciągły -
nie zrealizowano,
4) utworzenie punktu specjalistycznego
poradnictwa dla niepełnosprawnych (psycholog, prawnik, inni) - termin
realizacji: 2003/2004 - nie zrealizowano (specjalistycznych porad udzielają
pracownicy Centrum),
5) utworzenie nowej placówki Warsztatów
Terapii Zajęciowej - termin realizacji: 2004r. - nie zrealizowano (5 osób z
terenu powiatu augustowskiego bierze udział w Warsztatach Terapii zajęciowej
MOPS w Augustowie),
6) uruchomienie Telefonu Zaufania dla osób
niepełnosprawnych i ich rodzin - termin realizacji : 2004r. - nie zrealizowano.
Uchwałą Nr
192/XXVII/2001 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 29.05.2001r.
w sprawie: polityki prorodzinnej Powiatu
Augustowskiego przyjęto zasady, kierunki i cele działań w budowaniu i
realizacji polityki prorodzinnej. Cele działań
postanowiono realizować w następujących kierunkach: sytuacja demograficzna i
struktura rodzin, kondycja finansowa rodzin, warunki mieszkaniowe, wychowanie
młodego pokolenia, stan zdrowia rodzin, pomoc rodzinom zagrożonym dysfunkcjami,
kultura i media a rodzina, ochrona prawna rodzin. Z Uchwały nie wynikają
jakiekolwiek konkretne działania np. powstanie placówek, punktów
konsultacyjnych czy inne działania (np. poprawy warunków mieszkaniowych przez
budowę lokali socjalnych), w określonych ramach czasowych.
12) sporządzanie sprawozdawczości oraz
przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z
zastosowaniem systemu informatycznego;
Powiatowe Centrum Pomocy
Rodzinie w Augustowie pracuje z wykorzystaniem homologowanego Oprogramowania
Użytkowego POMOST, sporządza sprawozdania wykorzystując oprogramowanie i
przesyła je, ze zbiorami centralnymi Wojewodzie.
13) sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w
zakresie pomocy społecznej;
Nowe zadanie
wprowadzone po 1.05.2004r., jego odpowiednikiem
wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z
corocznym sprawozdaniem z działalności Centrum składanym Radzie Powiatu.
Centrum na 2005 rok sporządziło projekt planu dochodów i wydatków budżetowych
na 2005 rok, którego nie można nazwać bilansem potrzeb - jest to jedynie
przedstawienie niezbędnych środków finansowych na 2005r. Bilans winien
przedstawiać - stosownie do diagnozy problemów społecznych powiatu
augustowskiego i stwierdzonych potrzeb (w określonych ramach czasowych) -
"zapotrzebowanie" na środki na realizacje określonych zadań.
Budżet Powiatu
Augustowskiego na rok 2004r. został przyjęty Uchwałą Nr9/XIV/04 Rady Powiatu w
Augustowie z dnia 24.02.2004r.
Budżet
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie na rok 2004 w rozbiciu na
działy przedstawia się następująco:
-
|
w rozdziale
|
85201
|
Placówki
opiekuńczo-wychowawcze
|
74.000 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85204
|
Rodziny
zastępcze
|
1.155.956 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85218
|
Powiatowe Centra
Pomocy Rodzinie
|
219.947 zł
|
Budżet
Powiatu Augustowskiego na rok 2005r. został przyjęty Uchwałą Nr 171/XXII/05
Rady Powiatu w Augustowie z dnia 17.03.2005r.
Budżet
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie na rok 2005 w rozbiciu na działy
przedstawia się następująco:
-
|
w rozdziale
|
85201
|
Placówki
opiekuńczo-wychowawcze
|
49.908 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85204
|
Rodziny
zastępcze - razem
|
1.199.565 zł
|
|
|
|
§ 3110
świadczenia społeczne
|
1.199.565 zł
|
-
|
w rozdziale
|
85218
|
Powiatowe
Centra Pomocy Rodzinie
|
236.178 zł
|
14) utworzenie i utrzymywanie powiatowego
centrum pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia
pracowników.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie funkcjonuje
w oparciu o Regulamin Organizacyjny nadany Uchwałą Nr 236/15/2001 Zarządu
Powiatu w Augustowie z dnia 5.04.2001r., zmienionego
Uchwałami Nr 591/32/2002, 28/5/2003, 429/66/2004 Zarządu Powiatu w Augustowie.
W budżecie Powiatu Augustowskiego na rok 2004, w
rozdziale 85218 - "Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie" w 2004r. zaplanowano
wydatki w wysokości 219.947 zł, w tym:
- § 3020 - Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń
|
538,00 zł
|
- § 4010 - Wynagrodzenia osobowe pracowników
|
132.000,00 zł
|
- § 4040 - Dodatkowe wynagrodzenie roczne
|
11.173,00 zł
|
- § 4110 - Składki na ubezpieczenie społeczne
|
25.934,00 zł
|
- § 4120 - Składki na Fundusz Pracy
|
3.698,00 zł
|
- § 4210 - Zakup materiałów i wyposażenia
|
16.249,00 zł
|
- § 4260 - Zakup energii
|
4.400,00 zł
|
- § 4280 - zakup usług zdrowotnych
|
129,00 zł
|
- § 4300 - Zakup usług pozostałych
|
17.014,00 zł
|
- § 4410 - Podróże służbowe krajowe
|
5.000,00 zł
|
- § 4430 - Różne opłaty i składki
|
343,00 zł
|
- § 4440 - Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
|
3.469,00 zł
|
W budżecie Powiatu Augustowskiego na rok 2005, w rozdziale
85218 - "Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie" w 2005r. zaplanowano wydatki w
wysokości 236.178 zł, w tym:
- § 3020 - Nagrody i
wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń
|
500,00 zł ł
|
- § 4010 - Wynagrodzenia
osobowe pracowników
|
143.000,00 zł
|
- § 4040 - Dodatkowe
wynagrodzenie roczne
|
11.800,00 zł
|
- § 4110 - Składki na
ubezpieczenie społeczne
|
26.400,00 zł
|
- § 4120 - Składki na
Fundusz Pracy
|
3.550,00 zł
|
- § 4170 - Wynagrodzenia
bezosobowe
|
3.000,00 zł
|
- § 4210
- Zakup materiałów i wyposażenia
|
23.350,00 zł
|
- § 4260 - Zakup energii
|
5.900,00 zł
|
- § 4280 - zakup usług zdrowotnych
|
300,00 zł
|
- § 4300 - Zakup usług
pozostałych
|
13.000 zł
|
- § 4410 - Podróże
służbowe krajowe
|
1.500,00 zł
|
- § 4430 - Różne opłaty i
składki
|
400,00 zl
|
- § 4440 - Odpisy na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
|
3.478,00 zł
|
V. Realizacja
wybranych zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z
art. 20 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej
(Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1) prowadzenie i rozwój infrastruktury
ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie nie
prowadzi ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
2) realizacja zadań wynikających z
rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia
osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie nie realizuje
tych zadań.
VI. Realizacja zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.
Nr 112, poz. 1198 ze zm.).
Powiatowe Centrum Pomocy
Rodzinie w Augustowie posiada stronę Biuletynu Informacji Publicznej w ramach
Biuletynu Starostwa Powiatowego w Augustowie.
Strona Biuletynu Informacji
Publicznej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie, do dnia kontroli
zawierała m.in.:
1) dane teleadresowe,
2) Regulamin Organizacyjny
PCPR.
Informacje utworzone i opublikowane w Biuletynie w
dniu 21.01.2004r., modyfikowane w dniu 16.04.2004r.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Centrum,
drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie został
poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń
odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia
pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w
ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli poz. 3.
Kontrolowany: Kontrolujący:
Kierownik
1. Ewa Bojarska
Powiatowego Centrum 2. Margarita Jaroszu
Pomocy Rodzinie
mgr inż. Zdzisław Wasilewski.
28.06.2005r.