Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093688   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PROTOKÓŁ
PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Augustowie, ul. Młyńska 52.

REGON: 790726914, NIP - 846-14-30-725
Starostą Augustowskim jest Pan Franciszek Wiśniewski.
Kierownikiem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie jest Pan Zdzisław Wasilewski od dnia 13.02.2003r.

 Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie: jest jednostką organizacyjną utworzoną na podstawie uchwały Nr 17/IV/98 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 21.12.1998r.

Kontrolę przeprowadziły:
1. Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki - kierujący zespołem inspektorów
2. Margarita Jaroszuk- starszy inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 229 z dnia 08.06.2005r. wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 10 czerwca 2005 roku.

W toku kontroli  ustnych wyjaśnień udzielali:

Pani Jadwiga Szczepańska - główny księgowy
Pani Barbara Wierzbicka - starszy specjalista ds. rehabilitacji społecznej
Pani Monika Pacuk - pracownik socjalny
Pani Wioletta Krawczuk - inspektor ds. pomocy instytucjonalnej i spraw organizacyjnych

Informacje dot. PCPR - akta kontroli nr 1.

Temat kontroli:
Realizacja zadań własnych powiatu i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:
Ocena realizacji wybranych zadań własnych powiatu oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 19 i 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 ze zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.05.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
I. Zasoby materialne powiatowego centrum pomocy rodzinie.
II. Zasoby kadrowe powiatowego centrum.
III. Zadania realizowane przez centrum i upoważnienie kierownika centrum do wydawania decyzji administracyjnych.
IV. Realizacja wybranych zadań własnych powiatu wynikających z art. 19 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)        opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2)     prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;

3)  pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;

4)  pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;

5)  prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;

6)  prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

7)  prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;

8)     udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;

9)  szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;

10)doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;

11)podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;

12)sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;

13)sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;

14)utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.

V. Realizacja  wybranych zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 20 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)     prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

2)     realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

VI. Realizacja zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).

Ustalenia kontroli

1.      Zasoby materialne centrum.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie zajmuje 4 pomieszczenia w budynku stanowiącym własność Starostwa Powiatowego w Augustowie. Pomieszczenia usytuowane są na piętrze, prowadzi do nich 21 schodów, brak podjazdu czy windy dla osób niepełnosprawnych.

Centrum jest dobrze wyposażone w sprzęt biurowy. Posiada stały dostęp do Internetu, fax i ksero. Na każdym stanowisku pracy znajduje się biurko i regał na akta.

Centrum posiada 4 komputery (+ serwer) i 5 drukarek; zakupiło i zainstalowało homologowane Oprogramowanie Użytkowe POMOST.

II. Zasoby kadrowe powiatowego centrum.

W Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie zatrudnionych jest 9.pracowników - według wykazu stanowiącego Załącznik do protokołu.

III. Zadania realizowane przez centrum i upoważnienie kierownika centrum do wydawania decyzji administracyjnych.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie realizuje zadania w zakresie:

1)     pomocy społecznej,

2)     rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych,

3)     pomocy kombatantom oraz niektórym osobom będącym ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.

Na podstawie upoważnienia z dnia 2.01.2004r. - Kierownik Centrum został upoważniony przez Starostę Powiatu Augustowskiego do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej, należących do właściwości powiatu, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji zarządu powiatu.

IV. Realizacja  wybranych zadań własnych powiatu wynikających z art. 19 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)     opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

Uchwałą Nr 325/XLIII/2002 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 9.10.2002r. przyjęto "Strategię Rozwoju powiatu Augustowskiego do 2020 roku". Opracowany Program zawiera w szczególności:

1.Część I - Raport o stanie powiatu:

1)     Ogólna charakterystyka powiatu (położenie geograficzne, środowisko przyrodnicze i zasoby naturalne, instytucje podległe i współpracujące, zakres działania i zadania powiatu),

2)     Potencjał demograficzno- społeczny (dane demograficzne, struktura zatrudnienia, mieszkalnictwo, oświata, ochrona zdrowia, opieka społeczna, kultura i wypoczynek, działalność sportowa, stan bezpieczeństwa publicznego oraz analiza SWOT w zakresie infrastruktury społecznej i demografii)

-         w części dot. pomocy społecznej: wymienia jednostki organizacyjne pomocy społecznej, placówki samorządowe, organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia, organizacje charytatywne), wskazuje na najczęstsze powody przyznania pomocy społecznej, najczęściej udzielane świadczenia socjalne, i wreszcie wymienia podmioty zajmujące się rehabilitacją społeczną i zawodową osób niepełnosprawnych (w tym organizacje pomocowe),

-         w części dot. analiza SWOT - infrastruktura społeczna, w pomocy społecznej wymienia: mocne strony (istniejąca baza lokalowa - 2 domy pomocy społecznej, prowadzenie świetlic opiekuńczo-wychowawczych przez organizacje pozarządowe, służące pomocą w opiece i dożywianiu dzieci, wykształcona i doświadczona kadra, istniejąca baza rehabilitacyjna dla osób niepełnosprawnych) i słabe strony (niewystarczające środki finansowe na świadczenia społeczne, brak ośrodków wsparcia dla mieszkańców wsi, brak lokali na mieszkania chronione i ośrodki wsparcia, istniejące bariery architektoniczne w budynkach użyteczności publicznej, niewystarczająca baza informacji dla osób niepełnosprawnych, niewystarczająca liczba środków transportu przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych, niedoskonałość i niestabilność przepisów prawnych dot. pomocy społecznej),

3)     Gospodarka

2.Część II - Plan strategiczny

1)     Misja rozwoju powiatu

2)     Strategiczne cele rozwoju

3)     Zadania realizacyjne (potencjalne źródła finansowania, założenia do prognozy nakładów inwestycyjnych powiatu, prognoza potencjału inwestycyjnego, metryki zadań realizacyjnych, w tym sfera społeczna),

- w części dot. sfery społecznej, w zadaniach operacyjnych m.in.: utworzenie ośrodka wsparcia socjalnego o zasięgu powiatowym - rozpoczęcie 2004 rok - proces ciągły (ośrodka nie utworzono), utworzenie poradni rodzinnej - rozpoczęcie 2003 rok - proces ciągły (poradni nie utworzono)

4)     Zarządzanie strategią.

Opracowana strategia powiatu nie stanowi powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych. W szczególności nie przedstawia problemów charakterystycznych powiatowi augustowskiego, ani działań - ujętych w ramach czasowych - które należałoby podjąć w ramach zdiagnozowanych potrzeb w dziedzinie społecznej.

 

2)  prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;

Porady specjalistyczne udzielane są przez posiadających specjalistyczne kwalifikacje pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie, w zależności od występujących potrzeb.

W okresie objętym kontrolą udzielono 191 porad specjalistycznych mieszkańcom powiatu augustowskiego, którzy zwrócili się z prośbą o udzielenie stosownej pomocy.

Specjalistyczne poradnictwo psychologiczne przedstawia się następująco:

- udzielono - 65 porad

- 5 osobom terapii indywidualnej

- 1 rodzinie terapii rodzin

- wykonano 2 badania.

Ogółem specjalistycznym poradnictwem psychologicznym (w tym terapią indywidualna i terapią rodzin) objęto 20 osób.

O poradę zwracały się osoby dorosłe (niepełnosprawne, w kryzysie życiowym, nauczyciele, osoby studiujące). Porady dotyczyły w szczególności problematyki zdrowia psychicznego i fizycznego: leczenie, psychoterapia, formy pomocy specjalistycznej, rozwiązywanie sytuacji kryzysowych w rodzinie i małżeństwie, ograniczenia związane z chorobą i niepełnosprawnością, kryzysy życiowe związane z relacjami w rodzinie - np. małżeńskimi, rodzicielskim, z bezrobociem, chorobą, śmiercią, zagrożeniem samobójstwami, integracja społeczną osób z zaburzeniami psychicznymi, interwencji kryzysowej i kryzysów życiowych).

Udzielając porad specjalistycznych Centrum założyło "Kartę indywidualną klienta Centrum", w której odnotowywane są: imię, nazwisko, data urodzenia, adres, zawód, miejsce pracy i telefon osoby (o ile wskaże te informacje), powód zgłoszenie, kto kieruje, forma udzielonej pomocy, placówka do której skierowano, sytuacja rodzinna, opis problemu, podjęte czynności (data, podpis).

Specjalistyczne poradnictwo prawne przedstawia się następująco:

- udzielono 126 porad,

- tematyka udzielanych porad oraz pism procesowych: pozwy o separację, rozwód, eksmisję, alimenty, zniesienie wspólności majątkowej małżeńskiej, zaprzeczenie ojcostwa, wnioski o ustanowienie rodziny zastępczej, ustanowienie adwokata z urzędu, zwolnienie od kosztów sądowych, stwierdzenie nabycia spadku, ustalenie kontaktów ojca z dzieckiem, odwołania od decyzji ZUS, zawiadomienia o przestępstwie.

3)  pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;

Realizacja tego zadania polega głównie na pomocy w integracji ze środowiskiem usamodzielnianych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i z rodzin zastępczych.

Z ustnych informacji pracownika socjalnego PCPR wynika, że wychowankowie rodzin zastępczych po ich opuszczeniu radzą sobie znacznie lepiej niż wychowankowie placówek, którzy znacznie trudniej przystosowują się do życia.

W kontrolowanym okresie PCPR pomocą finansową na kontynuowanie nauki objęto 40 usamodzielnianych wychowanków. W trakcie nauki wychowanek jest zobowiązany dostarczyć do PCPR zaświadczenie ze szkoły potwierdzające fakt nauki, dlatego też pracownicy na bieżąco zorientowani są w ich sytuacji.

Wszystkie osoby opuszczające placówki nadal kontynuowały naukę. Jedna osoba nadal pozostała w placówce. Pozostałe powróciły do rodzin biologicznych, z których niestety większość to środowiska patologiczne.

Z obserwacji pracowników wynika, że placówki prowadzone przez kościoły, związki wyznaniowe, w tym zgromadzenia zakonne zarówno w trakcie pobytu w placówce, jak też przed podjęciem usamodzielnienia dążą do utrzymywania więzi z rodzicami biologicznymi, interesują się warunkami socjalno-bytowymi i przebiegiem procesu usamodzielnienia. Ponadto wychowankowie z rodzin zastępczych łatwiej "wchodzą" w proces usamodzielnienia. Spowodowane jest niewątpliwie wsparciem ze strony rodzin zastępczych.

W 2004r. PCPR w Augustowie dwóm wychowankom dopomógł w uzyskaniu mieszkania i zaadaptowaniu go do swoich potrzeb w ramach środków na usamodzielnienie.

Proces usamodzielnienia jednego wychowanków od początku był monitorowany przez pracowników PCPR. Spowodowano uzyskanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, wystosowano prośbę do Burmistrza Miasta o przyznanie mieszkania komunalnego, prowadzono korespondencję z wykonawcami remontu mieszkania w ramach przyznanej pomocy rzeczowej. Pozyskano też środki z PFRON na likwidacje barier i adaptację mieszkania.

Pomoc w uzyskaniu zatrudnienia w stosunku do usamodzielnianych wychowanków polega między innymi na kierowaniu wychowanków do PUP w celu rejestracji i uzyskania ubezpieczenia zdrowotnego, uświadamianiu potrzeby aktywnego poszukiwania pracy. Znalezienie pracy nie jest łatwe, głównie z uwagi na brak ofert pracy i niewystarczające kwalifikacje usamodzielnianych wychowanków.

Pomoc na zagospodarowanie - w formie rzeczowej w okresie od 1.05.2004r. do 31.05.2005r. otrzymało ogółem 18 wychowanków. Zakres tej pomocy zawarty jest przede wszystkim w planie usamodzielnienia wychowanka i obejmuje przedmioty wyposażenia mieszkania oraz podstawowy sprzęt gospodarstwa domowego.

 

4)  pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie nie udzielało pomocy osobom zwalnianym z zakładu karnego, z ustnych wyjaśnień wynika, że nie zgłoszono wniosków w tym zakresie.

 

5)  prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;

Na terenie powiatu augustowskiego funkcjonują Dom Pomocy Społecznej w Augustowie i Dom Pomocy Społecznej w Studzienicznej. Są to domy  dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie (dziewczęta) z przeznaczeniem na 130 miejsc. W okresie objętym kontrolą w Domach umieszczono 2 osoby.

 

6)  prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

Powiatowe Centrum Pomocy w Augustowie nie prowadzi mieszkań chronionych oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży.

 

7)  prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;

Powiatowe Centrum Pomocy w Augustowie nie prowadzi ośrodka interwencji kryzysowej.

 

8)     udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;

Informacje o prawach i uprawnieniach udzielane są przez pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie mieszkańcom powiatu augustowskiego na bieżąco, w zależności od występujących potrzeb. Pracownicy informują również w/w osoby, gdzie można znaleźć pomoc w konkretnej sprawie, kierując je do właściwych jednostek.

W okresie objętym kontrolą udzielono 558 informacji mieszkańcom powiatu augustowskiego, które zwróciły się o udzielenie stosownej pomocy.

Informacje o prawach i uprawnieniach dotyczyły w większości problemów rodzinnych i opiekuńczych mieszkańców powiatu oraz uprawnień do świadczeń z pomocy społecznej i innych.

 

9)  szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;

W okresie objętym kontrolą nie zorganizowano szkolenia dla pracowników ośrodków pomocy społecznej z terenu powiatu augustowskiego.

 

10)doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;

Doradztwo w tym zakresie realizowane jest poprzez udzielanie porad kierownikom i pracownikom jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu augustowskiego generalnie drogą telefoniczną. W okresie objętym kontrolą udzielono 55 porad.

Porady specjalistyczne udzielone kierownikom i pracownikom jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu augustowskiego dotyczyły form specjalistycznej pomocy rodzinom i osobom niepełnosprawnym.

 

11) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;

Uchwałą Nr 88/XII/03 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 22.12.2003r. uchwalono "Powiatowy program działań na rzecz osób niepełnosprawnych na lata 2003 - 2006". Wśród zadań Programu w priorytecie rehabilitacja społeczna znajdują się m.in.:

1)     utworzenie i prowadzenie Powiatowego Ośrodka Wczesnej Interwencji - termin realizacji: 2004r. - nie zrealizowano,

2)     tworzenie i wspieranie rodzinnych domów pomocy dla osób niepełnosprawnych -termin realizacji: proces ciągły - nie zrealizowano,

3)     tworzenie rodzinnych pogotowi opiekuńczych dla dzieci niepełnosprawnych - termin realizacji: proces ciągły - nie zrealizowano,

4)     utworzenie punktu specjalistycznego poradnictwa dla niepełnosprawnych (psycholog, prawnik, inni) - termin realizacji: 2003/2004 - nie zrealizowano (specjalistycznych porad udzielają pracownicy Centrum),

5)     utworzenie nowej placówki Warsztatów Terapii Zajęciowej - termin realizacji: 2004r. - nie zrealizowano (5 osób z terenu powiatu augustowskiego bierze udział w Warsztatach Terapii zajęciowej MOPS w Augustowie),

6)     uruchomienie Telefonu Zaufania dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin - termin realizacji : 2004r. - nie zrealizowano.

Uchwałą Nr 192/XXVII/2001 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 29.05.2001r. w sprawie: polityki prorodzinnej Powiatu Augustowskiego przyjęto zasady, kierunki i cele działań w budowaniu i realizacji polityki prorodzinnej. Cele działań postanowiono realizować w następujących kierunkach: sytuacja demograficzna i struktura rodzin, kondycja finansowa rodzin, warunki mieszkaniowe, wychowanie młodego pokolenia, stan zdrowia rodzin, pomoc rodzinom zagrożonym dysfunkcjami, kultura i media a rodzina, ochrona prawna rodzin. Z Uchwały nie wynikają jakiekolwiek konkretne działania np. powstanie placówek, punktów konsultacyjnych czy inne działania (np. poprawy warunków mieszkaniowych przez budowę lokali socjalnych), w określonych ramach czasowych.

12)  sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie pracuje z wykorzystaniem homologowanego Oprogramowania Użytkowego POMOST, sporządza sprawozdania wykorzystując oprogramowanie i przesyła je, ze zbiorami centralnymi Wojewodzie.

13)  sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;

Nowe zadanie wprowadzone po 1.05.2004r., jego odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności Centrum składanym Radzie Powiatu. Centrum na 2005 rok sporządziło projekt planu dochodów i wydatków budżetowych na 2005 rok, którego nie można nazwać bilansem potrzeb - jest to jedynie przedstawienie niezbędnych środków finansowych na 2005r. Bilans winien przedstawiać - stosownie do diagnozy problemów społecznych powiatu augustowskiego i stwierdzonych potrzeb (w określonych ramach czasowych) - "zapotrzebowanie" na środki na realizacje określonych zadań.

Budżet Powiatu Augustowskiego na rok 2004r. został przyjęty Uchwałą Nr9/XIV/04 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 24.02.2004r.

Budżet Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie na rok 2004 w rozbiciu na działy przedstawia się następująco:

-

w rozdziale

85201

Placówki opiekuńczo-wychowawcze

74.000

-

w rozdziale

85204

Rodziny zastępcze

1.155.956

-

w rozdziale

85218

Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie

219.947

 

Budżet Powiatu Augustowskiego na rok 2005r. został przyjęty Uchwałą Nr 171/XXII/05 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 17.03.2005r.

Budżet Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie na rok 2005 w rozbiciu na działy przedstawia się następująco:

-

w rozdziale

85201

Placówki opiekuńczo-wychowawcze

49.908

-

w rozdziale

85204

Rodziny zastępcze - razem

1.199.565

 

 

 

§ 3110 świadczenia społeczne

1.199.565

-

w rozdziale

85218

Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie

236.178

 

14)  utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie funkcjonuje w oparciu o Regulamin Organizacyjny nadany Uchwałą Nr 236/15/2001 Zarządu Powiatu w Augustowie z dnia 5.04.2001r., zmienionego Uchwałami Nr 591/32/2002, 28/5/2003, 429/66/2004 Zarządu Powiatu w Augustowie.

W budżecie Powiatu Augustowskiego na rok 2004, w rozdziale 85218 - "Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie" w 2004r. zaplanowano wydatki w wysokości 219.947 , w tym:

- § 3020 - Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń    

538,00 zł

- § 4010 - Wynagrodzenia osobowe pracowników

132.000,00

- § 4040 - Dodatkowe wynagrodzenie roczne

11.173,00

- § 4110 - Składki na ubezpieczenie społeczne

25.934,00

- § 4120 - Składki na Fundusz Pracy

3.698,00

- § 4210 -  Zakup materiałów i wyposażenia

16.249,00

- § 4260 - Zakup energii

4.400,00

- § 4280 - zakup usług zdrowotnych

129,00 zł

- § 4300 - Zakup usług pozostałych

17.014,00

- § 4410 - Podróże służbowe krajowe

5.000,00

- § 4430 - Różne opłaty i składki

343,00 zł

- § 4440 - Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

3.469,00

 

W budżecie Powiatu Augustowskiego na rok 2005, w rozdziale 85218 - "Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie" w 2005r. zaplanowano wydatki w wysokości 236.178 , w tym:   

- § 3020 - Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń    

500,00 zł ł

- § 4010 - Wynagrodzenia osobowe pracowników

143.000,00

- § 4040 - Dodatkowe wynagrodzenie roczne

11.800,00

- § 4110 - Składki na ubezpieczenie społeczne

26.400,00

- § 4120 - Składki na Fundusz Pracy

3.550,00

- § 4170 - Wynagrodzenia bezosobowe

3.000,00

- § 4210 -  Zakup materiałów i wyposażenia

23.350,00

- § 4260 - Zakup energii

5.900,00

- § 4280 - zakup usług zdrowotnych

300,00 zł

- § 4300 - Zakup usług pozostałych

13.000

- § 4410 - Podróże służbowe krajowe

1.500,00

- § 4430 - Różne opłaty i składki

400,00 zl

- § 4440 - Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

3.478,00

 

V. Realizacja  wybranych zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 20 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)  prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie nie prowadzi ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

2)  realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie nie realizuje tych zadań.

VI. Realizacja zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie posiada stronę Biuletynu Informacji Publicznej w ramach Biuletynu Starostwa Powiatowego w Augustowie.

Strona Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie, do dnia kontroli zawierała m.in.:

1)     dane teleadresowe,

2)     Regulamin Organizacyjny PCPR.

Informacje utworzone i opublikowane w Biuletynie w dniu 21.01.2004r., modyfikowane w dniu 16.04.2004r.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Centrum, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli poz. 3.

 

Kontrolowany:                                                                      Kontrolujący:

Kierownik                                                                        1. Ewa Bojarska
Powiatowego Centrum                                                      
2. Margarita Jaroszu
 Pomocy Rodzinie
mgr inż. Zdzisław Wasilewski.
28.06.2005r.


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  04.10.2005 14:12:45
Data publikacji:  04.10.2005 14:12:45
Data modyfikacji:  04.10.2005 14:12:45 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl