Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35092840   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrole w Podlaskim Wojewódzkim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Szepietowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Protokól kontroli
Autorzy: Rafał Mitrosz,

PROTOKÓŁ

Z kontroli kompleksowej Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie (PODR w Szepietowie), 18-210 Szepietowo, REGON 45695120, NIP 7220002217

Prowadzący kontrolę:

Stefan Sołomianko starszy inspektor wojewódzki w Wydziale Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, działający na podstawie upoważnienia Wojewody Podlaskiego z dnia 2 września 2005 r. nr 20/05.

Data przeprowadzenia kontroli:

Kontrolę przeprowadzono w dniach od 7 do 19 września 2005 roku.

Kierownik jednostki kontrolowanej:

Pełniącym obowiązki dyrektora PODR w Szepietowie do dnia 30 kwietnia 2005 r. był Pan Eugeniusz Stefaniak, Dyrektorem PODR w Szepietowie jest od dnia 1 maja 2005 r. Pan Marek Skarżyński.

Jednostką nadrzędną jest:

PODR w Szepietowie od dnia 17 stycznia 2005 r. jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną i podlega Wojewodzie Podlaskiemu.

Temat kontroli:

Realizacja Planu Pracy za 2005 r.

Kontrola obejmuje okres:

Kontrola obejmuje realizację założeń zawartych w planie na 2005 r. PODR w Szepietowie od 1 stycznia do 7 września 2005 roku.

Wyniki kontroli:

Dział Ekologii i Ochrony Środowiska

Kierownikiem Działu jest Radosław Dworakowski. Dział Ekologii i Ochrony Środowiska powstał w dniu 17 stycznia 2005 roku na podstawie Zarządzenia Nr 6/05 Wojewody Podlaskiego. Został on wydzielony z Działu Technologii i Marketingu.

Przy udziale specjalistów zakładowych i specjalistów powiatowych Dział realizuje następujące zagadnienia;

- programy rolnośrodowiskowy

- ochrona środowiska

- odnawialne źródła energii

- rolnictwo ekologiczne i zrównoważone

- ochrona gleb, wód i krajobrazu

- zachowanie bioróżnorodności

W zakresie powyższych działań Dział realizuje Plan Działalności Ośrodka Doradztwa w województwie podlaskim w 2005 roku jak niżej:

Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich

Opracowanie planów rolnośrodowiskowych.

Na planowanych w 2005 roku opracowanie 390 planów rolnośrodowiskowych zgodnie z wykazanym monitoringiem na dzień 02.09.2005 roku opracowano 1011 planów rolnośrodowiskowych tj. 259 %, w tym odpłatnie 220 planów. Zgodnie z informacją przesłaną przez specjalistów powiatowych i z ich rozeznaniem, oczekujących na opracowanie planu jest około 460 rolników.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w województwie podlaskim wydzielono (załącznik nr 1):

- jeden Obszar Przyrodniczo Wrażliwy Biebrzańsko-Narwiański,

- i pięć Stref Priorytetowych tj.: strefa pojezierna, strefa zachodnia, strefa wschodnia,

strefa hajnowska, strefa południowa.

W poszczególnych pakietach zrealizowano:

- rolnictwo zrównoważone - 60 gospodarstw realizuje racjonalne nawożenie i

racjonalną ochronę chemiczną. Nawożenie prowadzone jest zgodnie z opracowanym

planem nawozowym, a ochrona chemiczna ogranicza się do niezbędnego minimum,

- rolnictwo ekologiczne — realizuje 306 gospodarstw, bez stosowania nawozów

mineralnych, bez chemicznych środków ochrony roślin i bez chemii w produkcji

zwierzęcej (np. antybiotyków). Gospodarowanie oparte jest na nawożeniu

organicznym, w tym kompost, ochrona roślin, odpowiedni płodozmian i środki

pochodzenia naturalnego np. Nowodor na szkodniki. W produkcji zwierzęcej

choroby leczy się np. wywarami z ziół,

- utrzymanie łąk ekstensywnych — prowadzi 442 gospodarstw, tj. koszenie

mechanicznie bądź ręcznie po 1 lipca w zależności od typu roślinności i warunków

wilgotnościowych,

- utrzymanie pastwisk ekstensywnych — prowadzi 54 gospodarstw tj. odpowiednia

obsada przy wypasie kontrolowanym do 0,5 DJP/ha wg. karty wypasu,

- ochrona gleb i wód — prowadzi 352 gospodarstw, poprzez wsiewki poplonowe,

międzyplony ozime i ścierniskowe,

- strefy buforowe — w 1 gospodarstwie, tj. 2-5 metrowe zadarniania wzdłuż cieków

wodnych,

- ochrona lokalnych ras zwierząt gospodarskich - prowadzi 32 gospodarstw, tj. rasy

bydła czerwonego i bydło białogrzbiete, owce wrzosówki i konie huculskie.

Są przypadki realizacji kilku pakietów w jednym gospodarstwie.

W powyższych działaniach rolnik gospodaruje zgodnie z planem rolnośrodowiskowym w okresie 5 lat. Corocznie składa on wniosek do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) o płatności rolnośrodowiskowe. Agencja po kontroli i pozytywnej ocenie dokonuje płatności.

Dokonano pełnej realizacji planu w zakresie pomocy w wypełnianiu wniosków o przyznanie płatności z tytułu realizacji przedsięwzięć rolnośrodowiskowych, tj. zrealizowano 588 wniosków nieodpłatnie, natomiast działanie to jest dodatkowo dofinansowane z FAPA i w tej realizacji wypełniono 390 wniosków.

Zrealizowano plan w zakresie konsultacji z rolnikami, realizując 588 konsultacji w tym 390 dofinansowanych z FAPA.

W zakresie planowanego utworzenia 14 grup dyskusyjnych, utworzono je w 14 powiatach i zadanie to jest realizowane, tj. raz na kwartał spotkanie. Doradztwo indywidualne realizowane jest dla rolników w grupach dyskusyjnych.

W dziale znajdują się karty z comiesięcznymi danymi wyżej podanej realizacji planu w ramach monitoringu.

Według ekspertyzy i szacunku Kierownika Działu dopłaty z programów rolnośrodowiskowych mogłoby uzyskać 21 tys. gospodarstw rolnych (teoretycznie), dlatego też 17 specjalistów posiadających certyfikaty uprawniające do opracowania planów rolnośrodowiskowych nie jest w stanie zaspokoić potrzeb w tym zakresie i tak:

17 specjalistów x 50 planów rocznie = 850 planów rocznie

Zadania wspierające

Wprowadzanie do praktyki metod gospodarowania uwzględniających wymagania Dyrektywy Azotanowej, a zwłaszcza ochronę wód przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z działalności rolniczej.

Na plan 14 gospodarstw (jedno na powiat) realizuje się w 14 gospodarstwach zadania z zakresu:

- bilansowanie potrzeb nawozowych gospodarstwa w oparciu wyniki analizy gleby;

W takich gospodarstwach wykonuje się próby glebowe (w niektórych gospodarstwach próby były wykonane) i na podstawie analiz wykonano bilans nawozowy. Dokonano wyliczeń wg. programu Agronom 2.1, NAW — 3, lub Plano RS bez przekroczenia 170 kg N/ha.

- właściwe przechowywanie i stosowanie nawozów mineralnych i naturalnych;

Każde gospodarstwo opisywano pod względem wymogów Dyrektywy Azotanowej i następnie sporządzano instrukcję przechowywania i stosowania nawozów mineralnych i naturalnych (załącznik nr 2).

- stosowanie chemicznych zabiegów ochrony roślin zgodnie z ustawą o ochronie

roślin;

Sporządzono instruktaż na temat stosowania chemicznych zabiegów i omówiono z rolnikami zasadę stosowania środków chemicznych.

Powyższe działania przygotowują gospodarstwa do pozyskania funduszy z programów rolnośrodowiskowych, obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) oraz dostosowania do standardów Unii Europejskiej.

Doradztwo z zakresu stosowania w rolnictwie odnawialnych źródeł energii jako jednej z możliwości ochrony środowiska.

Działania te dokumentują informacje zapisywane w zeszycie porad oraz listy obecności ze szkoleń. Dotychczas przeprowadzono w I półroczu 107 szkoleń przy 1543 osobach i zadanie szkoleniowe jest kontynuowane. Zaplanowano 215 szkoleń dla 2580 uczestników, nie przewiduje się zagrożenia realizacji.

Wg. informacji z monitoringu na koniec sierpnia b.r. zrealizowano 1190 porad z zakresu Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej w planie zapisano wg. potrzeb.

Wykonano 3073 porad z zakresu przechowywania i zagospodarowania nawozów mineralnych.

W powyższych działaniach wykorzystywana była ulotka na temat „Wykorzystania w rolnictwie odnawialnych źródeł energii” jak biomasy, kolektorów słonecznych, energia wodna, energia wiatrów, piece na biomasę, pompy cieplne.

W zeszycie odnotowano, że stosuje odnawialne źródła energii:

- 6 rolników stosuje wierzbą energetyczną i 1 rolnik z topinambur,

- 4 osoby stosuje kolektory słoneczne,

- 5 osób stosuje pompy cieplne np. odzysk ciepła ze schładzalników mleka,

- pracuje 8 elektrowni wodnych,

- pracuje 4 elektrownie wiatrowe,

- pracuje 47 kotłowni na biomasę.

Działalność szkoleniowa.

Ogółem Dział przeprowadził 107 szkoleń na 215 planowanych i zrealizował 3 seminaria dla 83 uczestników na planowane 3 seminaria (dodatkowo poza planem zostanie zrealizowanych jeszcze 2 seminaria w czwartym kwartale b.r.).

Wydawnictwa.

Dział na zaplanowane 3 wydawnictwa i wydał 3 broszury;

„Programy rolnośrodowiskowe w województwie podlaskim” — nakład 5 tys.

„Zwykła Dobra Praktyka Rolnicza” — nakład 25 tys.

„Rolnictwo ekologiczne — warunki uzyskania certyfikatu” — nakład 1 tys.

Powyższe ulotki zostały sfinansowane z FAPA.

Działania na stronie internetowej

Dział opracowuje dwa linki tematyczne dotyczące ekologii http://odr.zetobi.com.pl/ekologia/ekologia.htmi ochrony środowiska http://odr.zetobi.com.pl/ochrona/ochrona.htm.

W temacie rolnictwa ekologicznego na stronie internetowej znajdują się przepisy prawne, wykaz jednostek certyfikujących w rolnictwie ekologicznym, informacje na temat dostępnych w ekologii nawozów i środków ochrony roślin nie chemicznych oraz artykuły tematyczne.

W temacie ochrona środowiska na stronie internatowej znajdują się dwa duże bloki tematyczne, tj. programy rolnośrodowiskowe i ochrona środowiska (w tym odnawialne źródła energii i przechowywanie nawozów naturalnych).

Publikacje.

Dział opublikował 21 artykułów w Wiadomościach Rolniczych (załącznik nr 3). Współpracuje również z Gazetą Współczesną, dodatek Agro - 3 artykuły, Rolnicze ABC — 3 artykuły, Technika Rolnicza, Ogrodnicza, Leśna — 4 artykuły.

Dział uczestniczył również we wszystkich wystawach i imprezach planowanych, na których zrealizowano tematy ekologiczne i rolnośrodowiskowe, były to :

„XI Wiosenne Targi Ogrodnicze”,

„I Ogólnopolska Wystawa Bydła, XII Regionalna Wystawa Zwierząt Hodowlanych, Dni z Doradztwem Rolniczym”,

„IV Podlaskie Dni Kukurydzy”.

W trakcie realizacji jest przygotowanie filmu instruktażowego na temat programów rolnośrodowiskowych.

Dział pośrednio i bezpośrednio brał udział w programie Leonardo da Vinci na temat „Gospodarowanie na obszarach przyrodniczo wrażliwych”.

Dział Metodyki Doradztwa Oświaty i Szkoleń

Kierownikiem Działu jest Katarzyna Piszczatowska (urlop macierzyński), zastępuje ją Łukasz Dietrich. Dział powstał w dniu 17 stycznia 2005 roku na podstawie Zarządzenia Nr. 6/05 Wojewody Podlaskiego i został on częściowo wydzielony z Działu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Szkoleń.

W dziale przewidziano Regulaminem zatrudnienie 5 osób, aktualnie zadania realizuje 2 osoby na 4 zatrudnione; oraz w Powiatowych Zespołach Doradztwa Rolniczego 1 osoba w Powiecie i są to zadania;

- realizuje się sondaże ankietowe w zakresie rozpoznania potrzeb szkoleniowych,

- obsługa techniczno-organizacyjna wszelkich form oświatowych,

- pomoc w zdobywaniu zawodowych kwalifikacji rolniczych,

- koordynowanie działalności Centrum Innowacji Rolniczych w zakresie praktycznego szkolenia studentów , uczniów i rolników,

- organizowanie doskonalenia zawodowego kadry doradczej PODR,

- obsługa biurowa Rady Społecznej Doradztwa Rolniczego.

Działania na rzecz rozpoznania potrzeb szkoleniowych.

W okresie od 22 listopada 2004 roku do 25 stycznia 2005 roku skierowano do rolników z województwa podlaskiego 4044 ankiet tj. 5 % rolników wpisanych do ewidencji producentów w AR i MR.

W ankiecie uzyskano następujące odpowiedzi :

Dotyczące struktury produkcyjnej gospodarstw, wykształcenia, czasookresu samodzielnego prowadzenia gospodarstwa, kierunku produkcji w gospodarstwie, czy również rolnik prowadzi pozarolniczą działalność, zamierzenia inwestycyjne rolników, zamierzeń dotyczących korzystania z unijnych bądź krajowych środków finansowych , rodzaje wsparcia którymi rolnicy są zainteresowani, czy korzystali z doradztwa PODR, w jakich zagadnieniach oczekuje się na doradztwo, jakimi formami doradztwa rolnicy są zainteresowani, na ile rolnicy korzystali z usług prywatnych firm doradczych (Zał. nr.4) .

Dyrektor PODR na podstawie opracowanych wniosków zalecił wykorzystanie wyników ankietyzacji przy konstruowaniu programu działalności doradczej na 2006 rok pismem MD. 0300-04/05 z dnia 1września 2005 roku.

Obsługa organizacyjno-techniczna form oświatowych.

Dział zawiadamia zainteresowanych beneficjentów na szkolenia imiennie, telefonicznie, poprzez ogłoszenia na tablicach informacyjnych w gminach i w powiatowych zespołach, poprzez plakatowanie, ogłoszenia prasowe i multimedialne ,ogłoszenia parafialne.

Następne czynności Działu to organizacja sal wykładowych i miejsc szkoleń, uzgadnianie wykładowców. Prowadzi on również dokumentację szkoleniową jak; listy obecności, opracowuje i uzgadnia programy szkoleń jak też ich opiniowanie zgodnie z procedurą proponowaną przez Centrum w Brwinowie, wypisywanie świadectw po uprzedniej weryfikacji danych.

Dział prowadzi monitoring szkoleń i przebiegu ich realizacji oraz gromadzi dane odnośnie wykonanych zadań.

Pomoc w zdobywaniu zawodowych kwalifikacji rolniczych.

W Ośrodku Doradztwa powołano komisję egzaminacyjną przez Kuratora Oświaty pismem; NP.444-22/04 z dnia 2 września 2004 roku, w której skład wchodzą następujące osoby; Ryszard Żochowski-przewodniczący, Stanisław Dudziuk-zastępca przewodniczącego, Katarzyna Piszczatowska — sekretarz oraz członkowie; Eugeniusz Stanisław Stefaniak, Zuzanna Mystkowska (nie pracuje),Irena Kaus, Alina Maciąg, Robert Lucjan Wyszyński, Waldemar Krzysztof Dzierżkowski, Jan Kopiczko, Michał Gąsowski, Tadeusz Puścian, i Katarzyna Anna Diakowska.

W 2005 roku odbyły się dwa posiedzenia zespołów egzaminacyjnych i tak;

- 10 marca 2005 roku przeprowadzono egzamin dla 4 osób, zdało — 4 osby na wykwalifikowanego robotnika w zawodzie rolnik,

- 6 kwietnia 2005 roku egzamin dla 7 osób, zdało 7 osób na wykwalifikowanego robotnika w zawodzie rolnik,

- 14 września 2005 roku zarządzono egzamin na wykwalifikowanego robotnika w zawodzie rolnik do którego dokumenty złożyło 11 osób .

Powyższe zadania realizowane są w ramach działań odpłatnych. Odpłatność dla uczestników wyliczono na 464 zł. od osoby (tj. 20% przeciętnego wynagrodzenia w kwartale poprzedzającym datę egzaminu tj. zgodnie z przepisami).

Dotychczas potrzeby w tym zakresie są realizowane na bieżąco tj. z chwilą zgłoszenia się kilku chętnych mających udokumentowane kryteria, zwołuje się posiedzenie komisji egzaminacyjnej i powiadamia beneficjentów o terminie egzaminu.

Koordynowanie działalności Centrum Innowacji Rolniczych w zakresie praktycznego szkolenia studentów , uczniów i rolników.

Centrum Innowacji Rolniczych nie jest ujęte w planie działania na 2005 rok. Organizacyjnie Centrum jest podporządkowane do Działu Administracyjno-Gospodarczego i jest umieszczone w strukturze organizacyjnej oraz w Regulaminie PODR.

Centrum realizuje zadania poprzez działania specjalistów wszystkich działów branżowych. Ma ono stanowić bazę praktycznego szkolenia studentów ,uczniów, rolników.

W roku bieżącym zorganizowano 10 grup, w tym;

- 4 grupy studentów — 132 osób,

- 6 grup szkolnych - 200 osób.

Szkolenia były prowadzone na bazie pól doświadczalnych Ośrodka Doradztwa.

Czynione są starania o poszerzenie oferty edukacyjnej poprzez praktyczne szkolenie na prezentowanych najnowszych typach maszyn rolniczych wystawianych w Ośrodku Doradztwa poprzez firmy produkujące sprzęt rolniczy i firmy handlujące maszynami i narzędziami rolniczymi.

Spotkania z powyżej wymienionymi grupami zainteresować prowadzone są przez doświadczonych specjalistów z danej branży. Dodatkowo stałym punktem spotkań szkoleniowych jest prezentowanie organizacji Ośrodka Doradztwa i jego pracy.

Organizowanie doskonalenia zawodowego kadry doradczej PODR

Doskonalenie zawodowe kadry doradczej prowadzi się w celu pozyskania przez specjalistów najnowszych osiągnięć nauki oraz jej zastosowanie w praktyce rolniczej. Również doskonali się zawodowo nowo przyjętych pracowników.

Z planowanych 4 szkoleń obejmujących 90 specjalistów dotychczas nie przeprowadzono szkoleń tego typu zastępując je bardziej nowoczesną formą na bazie platformy cyfrowej, o których to szkoleniach mówi się poniżej.

W zakresie planowanych 93 spotkań samokształceniowych dla 180 uczestników przeprowadzono 67 spotkań z udziałem 781 uczestników.

Ponadto w roku 2005 poza planem podjęto nowatorską formę kształcenia kadry doradczej na odległość na bazie Centrum w Brwinowie . w tym zakresie wykonano następujące cykle szkoleniowe; Leader+ ; -2 edycje, standardy jakościowe produkcji rolnej -1 edycja, rolnictwo ekologiczne; -1 edycja. W tych cyklach szkoleniowych uczestniczyło łącznie 67 osób. Planuje się dalszą realizację na listopad; — 3 edycje szkoleń.

Specjaliści są również dokształcani poprzez Instytuty i inne placówki naukowo badawcze. W 2005 roku w szkoleniach tych uczestniczyło 18 specjalistów oraz 11 osób uzyskało certyfikaty rolnośrodowiskowe, 17 osób uczestniczyło w szkoleniu z zakresu kwotowania mleka, 42 osoby przeszkolono z zakresu dostosowań gospodarstw do standardów Unii Europejskiej.

Rada Społeczna Doradztwa Rolniczego

Dział prowadzi obsługę kancelaryjno- biurową Rady.

Dotychczas odbyło się 3 posiedzenia Rady tj.:

- pierwsze posiedzenie -18 marca br.- inauguracyjne z wyborem władz, zapoznanie z Regulaminem i strukturą organizacyjną Ośrodka Doradztwa. W części roboczej zaopiniowano Cennik Usług,

- drugie posiedzenie -14 czerwca br.- zaprezentowano nową strukturę organizacyjną Ośrodka Doradztwa, zaopiniowano program rocznej działalności doradczej i plan finansowy, również zaopiniowano zmiany w Cenniku Usług,

- trzecie posiedzenie 5 lipca br.-było to posiedzenie wyjazdowe w Siemiatyczach, na którym dokonano oceny realizacji zadań PZDR w Siemiatyczach za I półrocze 2005 r.

Rada podjęła na powyższych posiedzeniach 5 uchwał w sprawie;

- cennika usług świadczonych odpłatnie przez PODR w Szepietowie,

- programu rocznej działalności doradczej oraz planu finansowego PODR w Szepietowie na 2005 r,

- odstąpienia przez PODR w Szepietowie od pobierania opłat od rolników za pomoc przy opracowaniu wniosków o dopłaty bezpośrednie za rok 2005,

- wprowadzenia aneksu do cennika PODR w Szepietowie,

- realizacji programu rocznej działalności doradczej przez Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Siemiatyczach w I półroczu 2005 .

Aktualnie pismem z dnia 6 września br. MD.001-05/05 Dyrektor Ośrodka Doradztwa wystąpił o uzupełnienie składu osobowego Rady z uwagi na śmierć jednego z jej członków, - Mikołaja Dzikiewicza.

Dział prowadzi całość dokumentacji Rady jak: zaproszenia, listy obecności, projekty uchwał, protokoły z posiedzeń, rozliczenia finansowe i tp.

Inne działania szkoleniowe.

Szkolenia nie ujęte w planie wynikające z zaistniałych potrzeb szkoleniowych rolników;

- stosowania środków ochrony roślin sprzętem naziemnym, dotychczas przeprowadzono 180 szkoleń, w których uczestniczyło 5210 rolników.

Aktualnie trwa 8 tego typu szkoleń. Szkolenia te są odpłatne tj. 45zł. od uczestnika.

Dział Gospodarstwa Wiejskiego i Agroturystyki

Kierownikiem Działu jest Irena Kaus.

Jest to dział, który kontynuuje swoją działalności i nie uległ zmianie po reorganizacji w br.

Przy udziale specjalistów zakładowych i specjalistów powiatowych Dział realizuje następujące zadania;

- inicjuje działania stymulujące przemiany w rolnictwie poprzez tworzenie

dodatkowych bądź alternatywnych źródeł dochodu na wsi;

- prowadzi doradztwo organizacyjno prawne w zakresie tworzenia nowych

gospodarstw agroturystycznych, podnoszenia standardów kwater i jakości

świadczonych usług;

- upowszechnianie rozwoju agroturystyki i turystyki wiejskiej oraz prowadzenie

promocji wsi, jako atrakcyjnego miejsca wypoczynku;

- aktywizacja społeczności wiejskiej do podejmowania wspólnych przedsięwzięć na

rzecz poprawy warunków i jakości życia oraz uatrakcyjniania terenów wiejskich;

- udzielanie pomocy rolnikom i innym mieszkańcom obszarów wiejskich w celu

pozyskania środków finansowych z budżetu unijnego i krajowego;

- realizacja szkoleń dla rolników i innych mieszkańców wsi w zakresie: przetwórstwa

rolno-spożywczego, unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego,

promocji produktów lokalnych i regionalnych;

- działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i funkcjonalnego urządzenia

gospodarstwa rolnego oraz inicjowanie działań w zakresie ich ochrony;

- poprawa estetyki i stanu sanitarno-higienicznego zagród wiejskich oraz

upowszechnianie racjonalnego i zdrowego stylu życia;

- działania w zakresie integrowanych i ekologicznych metod produkcji owoców i

warzyw z uzyskaniem certyfikatów;

- działania odpłatne to: wypełnianie wniosków o pomoc z UE oraz kursy, pokazy i

inne formy kształcenia oraz promocja działalności agroturystycznej.

Sektorowy Program Operacyjny

Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów, działanie 2.4

Działanie prowadzone jest w celu pozyskiwania przez rodziny wiejskie dodatkowego dochodu, uatrakcyjnianie terenów wiejskich, zwalczanie bezrobocia na wsi.

W tym zakresie realizuje się następujące przedsięwzięcia;

- prowadzi się doradztwo grupowe dotyczące uzyskania wsparcia z UE, planowano zrealizować 187 grup, zgodnie z monitoringiem na dzień 13 września b.r. przeprowadzono 117 spotkań grupowych 63% planu. Pozostała część spotkań będzie przeprowadzona w IV kwartale tj. w czasie jesienno — zimowego sezonu szkoleniowego, a więc zgodnie z założeniami realizacji planu.

- analiza możliwości uzyskania wsparcia w ramach działania 2.4; na plan 1075 ankiet, wykonano wg. monitoringu 796 ankiet, tj. 74% planu. W trakcie realizacji z kontynuacją do końca roku będą prawdopodobnie wykonane pozostałe ankiety (2 osoby przebywa na zwolnieniach lekarskich)

- przygotowanie wniosków o dofinansowanie: na plan 101 wniosków, zrobiono 79 wniosków, tj. 78% planu, w tym 20 wniosków odpłatnych. Zdaniem Kierownika Działu jest zagrożenie na powiecie Kolno.

- pomoc w wypełnianiu wniosków o refundację: planowano 3 wnioski, zrealizowano 6 wniosków, tj. 200%, niemniej przed korektą planu zakładano 68 wniosków. Działanie to jest odpłatne, tj. 2 nieodpłatnie, a w tej chwili 4 wnioski wykonano odpłatnie.

- doradztwo organizacyjno — prawne przy tworzeniu nowych gospodarstw agroturystycznych:

o kursów agroturystycznych planowano 1, a wykonano 2 kursy na powiecie suwalskim,

o konsultacji indywidualnych planowano 28, wykonano 22, tj. 79% planu wg. monitoringu. Zakłada się realizację w 6 gospodarstwach, tj. w pełnym wymiarze planu.

o podniesienie standardów świadczonych usług w istniejących gospodarstwach agroturystycznych poprzez żywienie turystów, estetyczne zagospodarowanie terenu, promocję działalności: na plan 55 działań zrealizowano zgodnie z monitoringiem 49, tj. 89%, nie przewiduje się zagrożenia wykonania;

o organizacja konkursu „Zielone Lato 2005” — planowano udział 22 gospodarstw i tyle też uczestniczyło w konkursie. Do eliminacji wojewódzkich zakwalifikowano 17 gospodarstw, z tego:

§ 13 w kategorii typowych gospodarstw rolnych, w których prowadzona jest działalność agroturystyczna i 4 obiekty w kategorii pensjonat, zajazd, ośrodek

Finał wojewódzki 4 września br w Szepietowie, zwycięzcy w kat. I (typowe gospodarstwo) — Państwo Kochańscy z Jasionóweczki, Powiat Mońki; w kat. II „Pensjonat Jaczno” Państwo Miller m. Jaczne, Powiat Suwałki

o opracowanie „Przewodnika po gospodarstwach agroturystycznych województwa podlaskiego”. Opracowano przewodnik w nakładzie 3.000 egz., na planowanych 2.000 egz. (Zał. nr 5). przewodnik został wykupiony w ilości 500 egz. przez Podlaski Urząd Marszałkowski

o opracowanie broszury „Standardy sanitarno — higieniczne w agroturystyce”, planowano wydanie 1000 egz., zrealizowano pełny nakład. W publikacji zawarte są nowe wymogi UE;

o organizacja grup dyskusyjnych, w planie 6 grup i tyle też grup jest w realizacji.

Odnowa wsi i zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego.

Działanie 2.3 ma na celu uatrakcyjnianie terenów wiejskich, zachowanie tożsamości i ochrona dziedzictwa kulturowego wsi, zwalczanie bezrobocia. Ogólnie rzecz biorąc zmierza się do wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich.

Działania te są głównie skierowane do samorządów, które są beneficjentami tego działania a PODR wspomaga realizację, i tak:

- spotkania informacyjne na plan 37 spotkań zrealizowano wg. monitoringu 33, tj. 89% planu. przewiduje się pełną realizację do końca br.;

- pomoc w zidentyfikowaniu zasobów kulturowych i materialnych wsi oraz pomoc w opracowaniu wniosku. Na planowanych 20 wsi, realizuje się aktualnie w 17 wsiach, z czego 9 wsi złożyło wnioski. Zakłada się, że nie będzie zrealizowanych 20 wniosków z uwagi na wycofanie się samorządów gminnych ze sfinansowania działań. Niemniej działania Ośrodka Doradztwa zostaną podjęte w 20 wsiach;

- produkty lokalne i regionalne — doradztwo, promocja. Planowano 36 działań i wszystkie zostały wykonane. Do konkursu zgłoszono 91 produktów, spośród których nominowano 3 produkty do nagrody „Perła 2005” (do Polagry), a nagrodzonych zostało 17 produktów;

- organizacja grup dyskusyjnych. Planowano 3 grupy, wykonano 3, w monitoringu wykazano 2 grupy (Powiat Białystok nie dał informacji).

-

Zadania wspierające

Integrowana produkcja owoców i warzyw.

Produkcja integrowana ma na celu produkcję owoców i warzyw z ograniczonym zastosowaniem preparatów chemicznych przy zachowaniu odpowiedniego płodozmianu, odpowiednich odmian odpornych na choroby, odpowiedniej agrotechniki.

Dostosowanie produkcji owoców i warzyw do standardów UE realizuje się poprzez:

- szkolenia producentów z zakresu integrowanej produkcji,

- formy grupowego działania,

- stosowanie technologii zapewniających wysoką jakość owoców i warzyw.

Zrealizowano następujące działania:

- konsultacje indywidualne w zakresie integrowanej produkcji, na plan 88 konsultacji zrealizowano zgodnie z monitoringiem 88;

- na planowane 24 działań dokumentujących zasady integrowanej produkcji, zapisy w dziennikach zrealizowano w 22 gospodarstwach, pozostałe 2 pkt są zlokalizowane;

- spotkania informacyjne, zaplanowano 10 spotkań, wykonano 11;

- na planowaną 1 grupę dyskusyjną zrealizowano 1 grupę.

Poprawa stanu estetycznego i sanitarno — higienicznego gospodarstw.

Prowadzi się indywidualne konsultacje w zakresie poprawy warunków sanitarno — higienicznych w zależności od stanu w gospodarstwie, i tak:

- w zakresie konsultacji indywidualnych na planowanych 196 konsultacji przeprowadzono 172, pozostała ilość będzie realizowana w okresie jesiennym;

- estetyczne zagospodarowanie posesji na planowanych 55 posesji, w trakcie realizacji 52 pkt, pozostałe 3 pkt jest lokalizacja, lecz realizacja zawieszona z uwagi na zwolnienie lekarskie pracownika;

- konkurs na najładniejszy ogród odbył się w sierpniu br. na jednym powiecie białostockim;

- opracowanie ulotki „Zagospodarowanie zagrody wiejskiej w zgodzie z Kodeksem Dobrej Praktyki Rolniczej” — wydano 10.000 egz. zgodnie z planem, dofinansowano z FAPA;

- organizacja grup dyskusyjnych, temat podjęty został z planowanymi 12 grupami.

Propagowanie zdrowego stylu życia i prawidłowych postaw dzieci i młodzieży

Organizuje się szereg spotkań z kobietami, na których przekazywane są działania jak też praktyczna realizacja działań.

I tak rozwija się pożądane cechy jak: odpowiedzialność, - wrażliwość na potrzeby innych ludzi, - umiejętność życia w lokalnej społeczności, - radzenie sobie z problemami dnia codziennego.

Prowadzono działania:

- spotkania z kobietami w zakresie upowszechniania zdrowego stylu życia, profilaktyki zdrowotnej, unowocześniania gospodarstwa wiejskiego, upowszechniania tradycji i kultury ludowej — na plan 32 wykonano 30, pozostałe będą zrealizowane;

- pokazy na bazie zdrowych produktów z własnego gospodarstwa i wykorzystanie ich we wszechstronnym żywieniu rodziny, na plan 55 zrealizowano 33, tj. 60%, pozostałe będą zrealizowane w sezonie jesienno — zimowym;

- spotkania z dziećmi i młodzieżą w 16 grupach zgodnie z planem;

- działalność klubów 4H na plan 5, realizowanych jest współpraca w 5 klubach

Szkoleniowe formy działania:

Seminarium wojewódzkie „obowiązki kwaterodawców wiejskich wynikające z przepisów sanitarnych” odbyło się 23 kwietnia br., uczestniczyło 125 osób.

Dodatkowo poza planem zorganizowano 2 szkolenia wspólnie z Akademią Rolniczą Poznań:

- 20 lipca br. w PODR w Szepietowie w zakresie „Różnicowania działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności produkcji lub alternatywnych źródeł dochodu” uczestniczyło 29 osób,

- 27 lipca w Domu Kultury w Kolnie powyższy temat dla 40 osób.

Na stronie internetowej podaje Dział bieżące informacje z przeprowadzonych konkursów, szkoleń, podaje się przepisy kulinarne, itp.

Dział włącza się w organizację wszystkich imprez wystawienniczo — informacyjno — szkoleniowych stosownie do planu, jak też inne rejonowe.

Zadania ponadplanowe w zakresie realizacji PROW:

  1. Renty strukturalne — 12 wniosków
  2. Wspieranie gospodarstw niskotowarowych — 451 opracowanych wniosków
  3. Wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt — 5 wniosków
  4. Dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów UE — 381 wniosków

Zadania ponadplanowe w zakresie realizacji SPO:

  1. Inwestycje w gospodarstwach rolnych — 40 wniosków + 9 wniosków o refundację
  2. Ułatwianie startu młodym rolnikom — 56 wniosków
  3. Rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem — 6 wniosków

Zadania ponadplanowe z tytułu płatności obszarowych - 1490 wniosków.

Kontrola pracy Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Augustowie w zakresie ekologii i ochrony środowiska oraz gospodarstwa wiejskiego i agroturystyki

Kierownikiem Zespołu Doradztwa jest Czesław Karpiński

Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów.

Doradztwo prowadzone jest w 12 grupach na Powiecie Augustowskim. Do porad służą ulotki: „SPO różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa”, opracowanie ARiMR, „Poradnik agroturystyczny” PODR w Szepietowie, foliogramy z zasadami i zakresem ubiegania się, kryteriami dostępu. W sumie w spotkaniach szkoleniowych uczestniczyło 144 osób (zał. nr 7).

Efektem szkoleń grupowych są indywidualne robocze spotkania — 62 osoby. Po spotkaniu sporządzana jest ankieta weryfikująca, która daje odpowiedź, które gospodarstwa kwalifikują się do pomocy. Osoba, która spełnia kryteria i jest zdecydowana o ubieganie się o środki z UE, uzyskuje informację i pouczenie jakie dokumenty i w jakim terminie należy pozyskiwać. Po skompletowaniu wymaganych do opracowania dokumentów, beneficjent zgłasza się do PZDR w Augustowie o pomoc w wypełnianiu wniosku i opracowanie planu oraz harmonogramu rzeczowo — finansowego. Sporządza się opis zadań. Następnie specjalista z PZDR pomaga przygotować wniosek o wydanie opinii odnośnie kategoryzacji obiektu. Z tak przygotowanymi dokumentami beneficjent udaje się do Suwalskiej Izby Rolniczo — Turystycznej (inspektor ds. kategoryzacji). Zainteresowany otrzymuje opinię (zał. nr 6) i udaje się do ARiMR O/Białystok. Po dokonaniu ewentualnych poprawek w dokumentacji, beneficjent podpisuje umowę z Agencją. Jest to moment, od którego rolnik może rozpocząć inwestycje, a termin zakończenia inwestycji określony jest we wniosku. Rolnik realizuje inwestycję z własnych środków, bądź może korzystać z kredytu pomostowego (ok. 9,5 oprocentowanie). Po zakończeniu inwestycji, zgodnie ze sztuką budowlaną, sporządza się kosztorys powykonawczy i zestawienie faktur (VAT — nie jest to koszt kwalifikowany). Po remoncie — adaptacji dokonuje się kategoryzacji (opłata — 300 — 700 zł). W chwili obecnej wnioski z „Różnicowania...” wykonywane są odpłatnie.

Po wykonaniu robót Agencja kontroluje gospodarstwo i pracownik PZDR wypełnia wniosek o płatność, tj. 50% kosztów kwalifikowalnych (w tym zawiera się 6% kosztów ogólnych). PZDR w Augustowie w dalszym ciągu pomaga rolnikowi — agroturyście w sprzedaży produktu agroturystycznego poprzez:

? umieszczenie oferty w katalogu powiatowym, w katalogu wojewódzkim, na stronie internetowej PODR Szepietowo;

? zaproszenia do udziału w targach turystycznych.

Osoby rozpoczynające działalność agroturystyczną, są szczególnie zapraszane i uczestniczą w szkoleniach. Dla nich również prowadzi się doradztwo indywidualne. W dalszym ciągu doradza się indywidualnie rolnikom, w jaki sposób uatrakcyjnić ofertę.

Doradztwo z zakresu stosowania w rolnictwie odnawialnych źródeł energii jako jednej z możliwości ochrony środowiska.

Prowadzi się porady wg potrzeb. W bieżącym roku nie było potrzeb w tym zakresie w powiecie augustowskim.

W zakresie utrzymywania ekstensywnych łąk i pastwisk.

W tym działaniu udzielono 105 porad. Sporządzono plany w ilości 20 sztuk z łąk dwukośnych, jednokośne - mechaniczny sprzęt - 17 szt., ręcznie — 2 szt. Plany pastwiskowe nizinne — 6 rolników. Rolnik będący beneficjentem składa wniosek. Musi posiadać zaświadczenie z jednostki certyfikującej (najbliższa w Warszawie). Dla części rolników pomocy w sporządzaniu wniosków udziela PZDR Augustów, część rolników sporządza je sama. Wniosek wraz z planem rolnośrodowiskowym (zaświadczenie z parku lub Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody) rolnik składa w ARiMR. W Agencji podpisuje umowę na 3 lata. corocznie rolnik składa wniosek, kontrola jest na poziomie 5% gospodarstw. Płatności po 12 miesiącach; łąki dwukośne — 880 zł/ha, łąki jednokośne wykaszane mechanicznie — 400 zł/ha, a ręcznie — 1030 zł/ha.

Gospodarstwo agroturystyczne Marii i Dariusza Kulbackich, zamieszkali Bryzgiel, gm. Nowinka (rolnik wyraził zgodę dla PODR w Szepietowie do przetwarzania danych osobowych)

Działalność agroturystyczna prowadzona jest od 1994, w tym czasie gospodarstwo rozwija się, korzysta z dofinansowania z Programu SAPARD (sprzęt wodny).

Gospodarstwo położone jest w atrakcyjnym miejscu, opodal Puszczy Augustowskiej, nad Jeziorem Wigry.

Oferta turystyczna: stadnina koni wierzchowych, sprzęt wodny, duże możliwości organizacji czasu wypoczynku. Posesja obszerna 250 m x 1000 m, z bezpośrednim dostępem do Jeziora Wigry. Obejście w gospodarstwie atrakcyjnie urządzone, dużo miejsc z kwiatami, zadarniona posesja. Stołówka urządzona profesjonalnie w budynku i na dużej werandzie. Kwatera z 14 miejscami noclegowymi i polem namiotowym.

Gospodarstwo agroturystyczne Marka Motybel, zamieszkały Danowskie, gm. Nowinka (rolnik wyraził zgodę dla PODR w Szepietowie do przetwarzania danych osobowych)

Do dyspozycji gości gospodarze udostępniają 17 pokoi na 38 miejsc noclegowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarze oprócz pokoi w budynku mieszkalnym posiadają pokoje w nowo wyremontowanym budynku, na który środki pozyskali z SPO Działanie 2.4 „Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodnych działań lub alternatywnych źródeł dochodu”. Wniosek na pozyskanie funduszy opracowała specjalistka powiatowa ds. gospodarstwa wiejskiego i agroturystyki. Był to pierwszy wniosek opracowany w powiecie.

Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie zaplanowane na 2005 rok działania na rzecz rolnictwa i obszarów wiejskich w województwie podlaskim prowadzi z należytą starannością a skontrolowane zakresy zadań są realizowane zgodnie z założeniami planu.

Stwierdzono dobre wyposażenie w materiały szkoleniowe i przygotowanie specjalistów Powiatowym Zespole Doradztwa Rolniczego w Augustowie do wykonywania zadań w terenie z zakresu agroturystyki i działań ekologicznych i rolnośrodowiskowych.

Kontrola wykazała również, że w dokonanej w b.r. reorganizacji Ośrodka Doradztwa w obowiązującym Regulaminie należy dokonać korekty z uwagi na przypisanie tych samych zadań dla dwóch działów i tak;

- zadania z zakresu; -podejmowanie działań na rzecz zachowania dziedzictwa

kulturowego powinno być zdjęte z Działu Ekologii i Ochrony Środowiska. Zadania z

tego zakresu realizuje Dział Gospodarstwa Wiejskiego i Agroturystyki,

- zadania; -doradztwo w zakresie ekologicznych metod produkcji owoców i warzyw w

uzyskaniu certyfikatów w tym zakresie powinno być zdjęte z Działu Gospodarstwa

Wiejskiego i Agroturystyki z uwagi na zastosowanie ekologicznych technologii

produkcji, które zasadniczo różnią się od technologii tradycyjnie stosowanej.

Z uwagi na małe zainteresowanie beneficjentów uzyskaniem tytułów kwalifikowanych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej, należy w większym stopniu upowszechnić tą metodę uzyskania kwalifikacji rolniczych. Również było by wskazanym by komisja przeprowadzała egzaminy w Powiatach, przy zgłoszeniu się odpowiednio dużej ilości chętnych z danego rejonu.

Dyrektor Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów zawartych w niniejszym protokóle oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych nieprawidłowościach w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach z przekazaniem;

- 1 egzemplarza Dyrektorowi PODR w Szepietowie,

- 1 egzemplarza a/a.

Kontrola została wpisana w dniu 7 września 2005 r. w Księdze Kontroli Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie pod poz. 3 .

Załączników szt. 7.

Podpis kontrolującego;

Stefan Sołomianko star. insp. woj. w WŚiR PUW

Podpis kierownika jednostki Kontrolowanej:

DYREKTOR

Marek Skarżyński

Dnia 20 września 2005 r.

Publikator: Rafał Mitrosz Data utworzenia:  17.10.2005 12:24:08
Data publikacji:  17.10.2005 12:24:08
Data modyfikacji:  17.10.2005 12:24:08 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl