PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej ?rodowiskowego Domu Samopomocy w Bielsku
Podlaskim- przeprowadzonej w dniu 22 wrze?nia 2005r.
?rodowiskowy
Dom Samopomocy w Bielsku Podlaskim jest jednostkš organizacyjnš Gminy Miejskiej
Bielsk Podlaski. Adres siedziby: ul. Kazimierzowska 18/2, 17-100 Bielsk
Podlaski. Kierownikiem ?rodowiskowego Domu Samopomocy jest Pani Lucyna Pakuła.
Dom przeznaczony jest dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Kontrolę przeprowadziły ? Ewa
Feszler ? kierownik zespołu - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz
? inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 422 z dnia 20 wrze?nia br. (Nr PS.VI.MN/0939/422/05),
wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewskš ? z-cę
dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli: Ocena efektów realizacji indywidualnych planów
postępowania wspierajšco-rehabilitacyjnego.
Ustalenia kontroli
?rodowiskowy Dom Samopomocy w Bielsku
Podlaskim powstał w 1995 r. Przeznaczony jest dla osób z zaburzeniami
psychicznymi. Od czerwca br. dysponuje 25 miejscami. Zakres, cele, zadania oraz
zarzšdzanie i organizację Domu reguluje Statut stanowišcy załšcznik do Uchwały
Nr XXV/135/04 Rady Miasta Bielsk Podlaski z dnia 31 sierpnia 2004 r. Zgodnie z
§ 1 pkt 1 w/w Statutu ?DS jest gminnš jednostkš organizacyjnš Gminy Miejskiej
Bielsk Podlaski, prowadzšcš działalno?ć w formie jednostki budżetowej.
Zasady funkcjonowania oraz strukturę
organizacyjnš ?DS okre?la Regulamin Organizacyjny stanowišcy załšcznik do
Zarzšdzenia Nr 195/04 Burmistrza Miasta Bielsk Podlaski z dnia 1 grudnia 2004
r.
Zgodnie z § 6 pkt. 3 cytowanego
Regulaminu zadaniem Domu jest ?wiadczenie usług opiekuńczych w szczególno?ci:
1) stworzenie odpowiednich warunków pobytu w placówce jego domownikom (pomieszczenia i sprzęt
niezbędne do realizacji zadań wspierajšco-rehabilitacyjnych),
2) zapewnienie wyżywienia (co najmniej 2 posiłki
dziennie)
3) opieka pielęgniarska,
4) zabiegi usprawnienia leczniczego ? rehabilitacja
ruchowa,
5) dostęp do kultury, rekreacji i o?wiaty,
6) zapewnienie spokoju, bezpieczeństwa i opieki na
terenie Domu oraz w czasie zorganizowanych zajęć poza Domem,
7) organizowanie innych ?wiadczeń stosownie do
potrzeb i możliwo?ci Domu.
Prawa i obowišzki domowników okre?la
Regulamin Wewnętrzny Domu zatwierdzony przez Kierownika ?DS. Regulamin wszedł w
życie w dniu 01 pa?dziernika 2004 roku.
Warunki lokalowe
?DS zlokalizowany jest w dwukondygnacyjnym
budynku. Na potrzeby Domu zaadoptowane sš pomieszczenia na parterze i w piwnicy
lokalu tj.
a) na parterze:
- hol z kšcikiem wypoczynkowym,
- pokój indywidualnej pracy z kšcikiem komputerowym,
- łazienka wyposażona w pralkę, suszarkę, toaletę,
zlew (prowadzony jest trening w zakresie umiejętno?ci samoobsługi),
- toaleta ogólna,
- toaleta damska z kšcikiem higienicznym,
- toaleta męska,
- pokój dziennego pobytu z TV,
- sala terapii zajęciowej (ruchowej, technicznej,
artoterapii),
- warsztat krawiecki,
- jadalnia z kšcikiem kuchennym,
- zaplecze
kuchenne,
b) w piwnicy mie?ci się sala do rehabilitacji,
pracownia techniczna, toaleta oraz szatnia.
Placówka jest czynna 5 dni w tygodniu (od poniedziałku do pištku) 10
godzin dziennie tj. w godzinach 630-16 30.
Użytkownicy Domu
Na dzień kontroli do
Domu uczęszczało 25 użytkowników, w przedziale wiekowym od 22 do 43 lat. W?ród
użytkowników 21 osób jest z upo?ledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i
umiarkowanym a 4 osoby ze schizofreniš.
Większo?ć mieszkańców ma choroby sprzężone z innymi rodzajami zaburzeń.
Prowadzona jest
dzienna ewidencja obecno?ci użytkowników w placówce.
Długo?ć okresu pobytu mieszkańców w Domu przedstawia się następujšco: od 1996r.
przebywa 10 osób, od 1997r. ? 7 osób, od 1999r. - 2 osoby, od 2004r. ? 2 osoby,
od 2005r. - 4 osoby.
Placówka jest koedukacyjna, z czego 56 % stanowiš
kobiety. Użytkownicy kierowani sš do ?DS decyzjš administracyjnš dyrektora MOPS
w Bielsku Podlaskim. W decyzji kierujšcej okre?lona jest wysoko?ć odpłatno?ci ponoszonej przez
użytkownika za pobyt w placówce lub
zwolnienie z odpłatno?ci oraz zakres ?wiadczonych usług wynikajšcy z
indywidualnego planu postępowania
wspierajšco-rehabilitacyjnego.
Organizację i zasady odpłatno?ci za
pobyt w ?DS dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Bielsku Podlaskim reguluje
Załšcznik do Uchwały Nr XXV/136/04 Rady Miasta Bielsk Podlaski z dnia 31
sierpnia 2004 r. w sprawie organizacji oraz szczegółowych zasad ponoszenia
odpłatno?ci za pobyt w ?DS w Bielsku Podlaskim. Dla każdego użytkownika opracowywana jest
Indywidualna wycena miesięcznego kosztu pobytu w ?DS naliczona zgodnie z
indywidualnym planem wspierajšco-
rehabilitacyjnym. Według stanu na dzień kontroli z opłaty zwolnione były 3 osoby, pozostali użytkownicy ponosili
odpłatno?ć w wysoko?ci od 28,89 zł do 66,44 zł.
W Domu prowadzony
jest zeszyt użytkowników uczęszczajšcych i byłych użytkowników. Stały kontakt
utrzymujš z Domem 4 osoby, w tym 2 byłych użytkowników oraz 2 osoby na zasadzie
klubowej, zaprzyja?nieni z Domem. W dniu kontroli 3 osoby oczekiwały na
przyjęcie do ?DS, w tym 2 osoby uczestniczyły już w prowadzonych zajęciach.
Dom zapewnia swoim
użytkownikom 2 posiłki dziennie. Drugie ?niadanie przygotowywane jest w ramach
prowadzonego treningu kulinarnego, natomiast obiady kupowane sš i dowożone sš
ze stołówki szkolnej, zgodnie z umowš zwieranš na każdy rok pomiędzy ?DS a
Zespołem Szkół Nr 1 w Bielsku Podlaskim (ostatnia umowa z dnia 13.09.2005 r.)
Postępowanie
wspierajšco-rehabilitacyjne
?rodowiskowy Dom Samopomocy zapewnia swoim użytkownikom różnorodne
formy terapii i rehabilitacji:
1. Trening umiejętno?ci
społecznych, w tym
-
trening kulinarny,
-
trening samoobsługi i zaradno?ci życiowej,
-
trening higieniczny,
-
trening umiejętno?ci prowadzenia rozmowy,
-
trening budżetowy
2. Terapia zajęciowa plastyczna
3. Terapia zajęciowa techniczna
4. Terapia zajęciowa muzyczno ? rytmiczna
5. Warsztat krawiecki
6. Zajęcia dydaktyczne
7. Blok zajęć reedukacyjnych:
-
kinezjologia edukacyjna,
-
pedagogika zabawy,
-
logopedia
8. Rehabilitacja ruchowa
Zorganizowane
zajęcia terapeutyczne i rehabilitacyjne prowadzone sš przez merytorycznš kadrę
?DS tj. 2 instruktorów terapii zajęciowej, 3 opiekunów, specjalista, pielęgniarka
( zatrudniona na ½ etatu), technik fizjoterapii.
Zajęcia
w pracowniach realizowane sš w oparciu o plany
pracy sporzšdzane na każdy miesišc. Z powyższych zajęć prowadzone sš zeszyty
zawierajšce następujšce informacje:
- kto uczestniczy w danych
zajęciach oraz techniki stosowane w prowadzonych formach terapii,
- cele, zadania założone do każdej
z prowadzonych form terapii oraz zaplanowane
efekty oddziaływań,
- ocenę efektów
terapeutycznych w danym bloku terapeutycznym i jej wpływ na stan emocjonalny i społeczny
użytkownika. Oceny efektów terapeutycznych dokonywane sš co pół roku. Jak
wynika z wyja?nień kierownika ?DS sš na bieżšco opracowywane na poszczególnych
pracowniach.
W Domu
prowadzone jest poradnictwo socjalne i psychologiczne dla użytkowników i ich
opiekunów w ramach współpracy z poradniš psychologicznš MOPS, która mie?ci się
na II piętrze budynku zajmowanego przez ?DS.
W ramach
organizacji czasu wolnego użytkownikom i wykształcenia umiejętno?ci spędzania tego
czasu, ?DS współpracuje z licznymi organizacjami i instytucjami działajšcymi na
terenie województwa w zakresie organizowania imprez kulturalno-rekreacyjnych.
Dom cyklicznie uczestniczy w imprezach integracyjnych i sam je organizuje.
Od
powstania Domu na bieżšco prowadzona jest Kronika, w której użytkownicy wraz z
pracownikami dokumentujš wydarzenia z życia Domu.
a) funkcjonowanie zespołu wspierajšco-rehabilitacyjnego oraz ocena
efektów realizacji indywidualnych planów
postępowania wspierajšco-rehabilitacyjnego
Po
otrzymaniu z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Wskazówek dotyczšcych
organizacji i funkcjonowania ?DS
kierownik powołał zespół wspierajšco - rehabilitacyjny. W jego skład
weszli pracownicy merytoryczni Domu, którzy zostali asystentami prowadzšcymi
dla ?rednio 3 - 4 użytkowników. Członkowie Zespołu, w oparciu o prowadzone
dokumenty oraz posiadanš wiedzę z pracy z użytkownikiem, opracowali dla każdego
uczestnika indywidualne plany
postępowania wspierajšco - rehabilitacyjnego, powierzajšc ich realizację
asystentom prowadzšcym. Z posiedzeń zespołu prowadzony jest zeszyt zawierajšcy
między innymi następujšce informacje: datę posiedzenia, imię i nazwisko osoby
której plan był omawiany na
posiedzeniu oraz co zostało ustalone.
Indywidualne
plany postępowania wspierajšco - rehabilitacyjnego
zostały opracowane dla wszystkich użytkowników. Podstawę opracowania planów stanowiš
notatki asystentów prowadzšcych, notatki z prowadzonej terapii
zajęciowej i obserwacja użytkownika. W oparciu o te informacje oraz
dokumentację terapeutycznš opracowywany jest sposób realizacji programu oraz
wyznaczane sš dalsze kierunki pracy z użytkownikiem.
Notatki
asystentów prowadzone sš cotygodniowo i zawierajš informacje o funkcjonowaniu
psychospołecznym użytkownika, zarówno w ?DS jak i poza nim. W notatkach
asystent prowadzšcy po?więca wiele uwagi stanowi zdrowia użytkownika,
prowadzeniu rozmów o systematycznym braniu leków i potrzebie konsultacji
lekarskich. Ponadto, zawarte sš informacje o kontaktach asystentów z rodzinami
użytkowników, sytuacji rodzinnej i możliwych formach pomocy.
Opracowane
plany zawierajš ogólnš
charakterystykę użytkownika. Wskazujš na jego funkcjonowanie psychiczne,
umiejętno?ci w zakresie samoobsługi, zachowania i zainteresowania. Ocena
realizacji i ewentualna modyfikacja planu
dokonywana jest co pół roku lub zależnie od potrzeb. Zawiera efekty z
prowadzonych oddziaływań terapeutycznych ? terapii zajęciowej. W sposób
wyczerpujšcy opisuje funkcjonowanie użytkownika oraz zakłada dalszš z nim
pracę. W planach wskazano
adekwatno?ć podejmowanych oddziaływań do zmieniajšcej się kondycji
psycho-fizyczno-społecznej użytkownika oraz dalsze kierunki pracy. Zapisy w planach opatrzone sš datami. Wszystkie plany
zostały uzgodnione z użytkownikami.
Dokonano
wpisu do ksišżki kontroli pod pozycjš nr 3.
Protokół sporzšdzono w dwóch
jednobrzmišcych egzemplarzach, z
których jeden otrzymuje Kierownik ?rodowiskowego Domu Samopomocy w Bielsku
Podlaskim.
W
przypadku gdy Kierownik ?DS nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole
kontroli, może odmówić jego podpisania, składajšc w terminie 7 dni od dnia jego
otrzymania, pisemne wyja?nienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto
Kierownikowi ?rodowiskowego Domu Samopomocy w Bielsku Podlaskim przysługuje
prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczšcych ustaleń
zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy kontrolujšcych
1. Ewa Feszler
2. Mieczysława Nartowicz
Lucyna Pakuła
Kierownik
?DS