PROTOKÓŁ
z kontroli
problemowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach,
ul. Legionów
Piłsudskiego 3, 17-300 Siemiatycze
NIP -
544-13-09-976 REGON
- 050667981
Starostą Powiatu Siemiatyckiego
jest Pan Jan Zalewski.
Kierownikiem Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie jest Pani Agnieszka Piątek od dnia 01.01.2004r. (od 01.12.2000 r. do 31.12.2003 r. - p.o. kierownika).
Powiatowe Centrum
Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach: jest jednostką budżetową
powiatu siemiatyckiego, powołaną na podstawie uchwały
Nr VII/13/99 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 25
stycznia 1999 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach.
Kontrolę przeprowadzili:
1. Jacek Piszczatowski - inspektor
2. Anna Liszewska- starszy
inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do
kontroli nr 406 z dnia 30.08.2005r. wydanego w imieniu
Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku (akta kontroli nr 1).
Kontrolę przeprowadzono w dniu 2 września 2005 roku.
W toku kontroli
wyjaśnień udzielali:
Pani Agnieszka Piątek - Kierownik
i pracownicy Centrum.
Temat kontroli:
Realizacja zadań
własnych powiatu i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy
społecznej.
Cel kontroli:
Ocena realizacji wybranych zadań własnych powiatu oraz
zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 19 i 20 ustawy z
dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 ze zm.).
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.05.2004 r.
do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
I. Zasoby materialne powiatowego centrum pomocy rodzinie.
II. Zasoby kadrowe
powiatowego centrum.
III.Zadania realizowane przez centrum i
upoważnienie dyrektora centrum do wydawania decyzji administracyjnych.
IV. Realizacja
zadań własnych powiatu wynikających z art. 19 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr
64, poz. 593 ze zm.):
1) opracowanie i realizacja
powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
2) prowadzenie specjalistycznego
poradnictwa;
3) organizowanie
opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe
pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie
wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo
świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z
dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;
4) zapewnienie
opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki
rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i
młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym,
a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;
5) pokrywanie kosztów utrzymania
dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i
w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu;
6) przyznawanie
pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom
opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i
socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet
w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze,
specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
7)
pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w
przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki
opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy
społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla
matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska
dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub
młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
8)
pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które
otrzymały status uchodźcy;
9)
pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po
zwolnieniu z zakładu karnego;
10)
prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;
11)
prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej
gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi
dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i
innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
12)
prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
13)
udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
14)
szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu
powiatu;
15)
doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek
organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
16)
podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym
tworzenie i realizacja programów osłonowych;
17)
sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu
wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu
informatycznego;
18)
sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;
19)
utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym
zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.
V. Realizacja zadań
z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 20 ustawy z dnia
12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.
Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1)
pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz
opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
2)
prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z
zaburzeniami psychicznymi;
3)
realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy
społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych
oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
VI. Realizacja
zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r.
o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).
USTALENIA KONTROLI
I.
Zasoby materialne centrum.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Siemiatyczach utworzono na podstawie uchwały Nr
VII/14/99 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia
25.01.1999r. w sprawie powołania Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie (akta kontroli nr 2), działa na podstawie Regulaminu
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach,
nadanego uchwałą Nr 78/158/2001 Zarządu Powiatu Siemiatyckiego
z dnia 09.03.2001 r. w sprawie zatwierdzenia
regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach (akta kontroli nr 3). Zmiany do regulaminu
wprowadzono Uchwałą Nr 75/203/05 Zarządu Powiatu Siemiatyckiego
z dnia 7 kwietnia 2005 r. w sprawie zatwierdzenia zmian w Regulaminie
Organizacyjnym Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach
(akta kontroli nr 4).
Centrum zajmuje 5 pomieszczeń w
budynku przy ul. Legionów Piłsudskiego 3 w Siemiatyczach.
Wszystkie pomieszczenia są usytuowane na parterze. Łączna powierzchnia
zajmowanych lokali wynosi 82,50m2. Wejście przystosowane jest dla
osób niepełnosprawnych (są barierki ułatwiające wjazd do budynku). Centrum jest
dobrze wyposażone w sprzęt biurowy. Posiada stały dostęp do internetu,
własny fax. i ksero. Na każdym stanowisku pracy znajduje się biurko i regał na
akta. Centrum posiada 5 komputerów i 5 drukarek (akta kontroli nr 5).
Powiat Siemiatycki zajmuje
powierzchnię 145 958ha. W skład powiatu wchodzi 9 gmin. Na jego terenie
zamieszkuje 52 156 mieszkańców (akta kontroli nr 5).
II. Zasoby kadrowe
powiatowego centrum.
W Powiatowym Centrum Pomocy
Rodzinie w Siemiatyczach zatrudnionych jest 7 pracowników:
1) Agnieszka Piątek - uchwałą Nr 36/89/03 Zarządu Powiatu Siemiatyckiego
z dnia 29 grudnia 2003 r. została powołana na stanowisko Kierownika PCPR od
dnia 01.01.2004 r. ( (p.o. Kierownika od 01.12.2000 r.). Posiada wykształcenie wyższe zawodowe: Akademia
Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Kolegium Andragogiki Specjalnej w Warszawie (akta
kontroli nr 7), specjalizacja z organizacji pomocy społecznej (akta kontroli nr
8), studentka II roku 2 letnich studiów uzupełniających wyższych magisterskich
zaocznych o specjalności Polityka socjalna i kierowanie służbami społecznymi,
staż pracy 10 lat, w tym 6 w pomocy społecznej. Ukończone kursy:
- Kurs kwalifikacyjny dla trenerów Programu PRIDE -
Rodzinna opieka zastępcza (akta kontroli nr 9).
2) Agnieszka Szepietowska - zatrudniona od dnia 15.02.1999 r.
na stanowisku pracownika iałymstok, od 02.01.2005r. na stanowisku specjalisty pracy z rodziną. Wykształcenie
średnie zawodowe. Ukończona Szkoła Policealna iałymstoku
Służb Społecznych w iałymstoku iałymstoku
zawodzie pracownik socjalny o specjalności: rynek pracy i bezrobocie (akta
kontroli nr . Staż pracy 5 lat. Ukończone kursy:
- Kurs kwalifikacyjny dla trenerów Programu PRIDE -
Rodzinna opieka zastępcza (akta kontroli nr 10).
3) Zenon Sielewonowski -zatrudniony na stanowisku starszego administratora od
01.08.2002 r., wykształcenie średnie - dyplom ukończenia Szkoły
Policealnej, instruktor kulturalno - wychowawczy o specjalności organizacja
kult. Wypoczynku, tytuł organizatora pomocy społecznej, staż pracy 31 lat, w
tym w pomocy społecznej 3.
4) Dorota bszarze - zatrudniona na stanowisku starszego referenta m.in.
rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych od 06.02.2003r.,
wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku Politologia w bszarze
Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, staż pracy 2,5 lat.
5) Beata Derewońko - zatrudniona na stanowisku referenta m.in. rehabilitacji
zawodowej osób niepełnosprawnych od dnia 16.01.2005r.(zastępstwo),
od 18.07.2005 do 31.12.2005r.
na czas określony, staż pracy 3 lata, w tym 8 miesięcy w pomocy społecznej.
6) Anna bszarz - zatrudniona na stanowisku referent m.in. Obsługi Zespołu
m.in. Orzekania o Niepełnosprawności od 01.02.2000r.,
wykształcenie wyższe zawodowe, bszarze Pedagogika
Specjalna w bszarze Andragogiki
Specjalnej, studentka II roku 2 letnich studiów bszarzeych wyższych bszarzeyc zaocznych o specjalności Andragogika
Specjalna, staż pracy 17 lat, w tym 4,5 roku w Pomocy Społecznej.
7) Krystyna Zaremba -
zatrudniona na stanowisku księgowej od 01.10.1999r.,
starszej księgowej od 01.05.2005r., wykształcenie
średnie: Technikum Zawodowe - technik ekonomista o specjalności ekonomika i bszarzey gospodarstw rolnych, staż pracy 31 lat, w tym 5,5
w pomocy społecznej
III. Zadania realizowane
przez centrum i upoważnienie dyrektora centrum do wydawania decyzji bszarzeychch.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Siemiatyczach realizuje zadania określone w ustawie
o pomocy społecznej i ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób
niepełnosprawnych.
Na podstawie upoważnienia Starosty Siemiatyckiego
z dnia 01.12.2000r. oraz z dnia 05.01.2004 - kierownik Centrum został upoważniony do wydawania decyzji bszarzeychch
bszarzeychch bszarzeych
sprawach z zakresu pomocy społecznej, rehabilitacji osób niepełnosprawnych oraz
innych ustaw bszarze do właściwości powiatu i nie
zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji zarządu powiatu (akta kontroli nr 12 i
13).
IV. Realizacja
zadań własnych powiatu wynikających z m.in. 19 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr
64, poz. 593 ze zm.):
1) opracowanie i realizacja powiatowej
strategii rozwiązywania bszarze społecznych,
Uchwałą Nr XIV/92/04 Rady Powiatu
Siemiatyckiego z dnia 27 maja 2004r. przyjęto
Strategię Rozwiązywania bszarze Społecznych w
Powiecie Siemiatyckim na lata 2004 - 2010 (akta
kontroli nr 14).
Strategia przedstawia w skrócie
aktualną sytuację w bszarze pomocy społecznej i w bszarze opieki nad bszarz
niepełnosprawnymi, w tym demograficzny obraz powiatu siemiatyckiego,
stan opieki nad rodziną i dzieckiem - w szczególności zagrożenia rodzin i
dzieci patologiami i inne.
Najważniejszymi celami zapisanymi
w strategii są:
I.
w sobami pomocy społecznej:
pomoc rodzinom w sytuacji kryzysu, m.in.
poprzez:
- prowadzenie terapii rodzinnej w
przypadku, gdy działania profilaktyczne nie zapobiegną sytuacji kryzysowej,
- propagowanie rodzicielstwa
zastępczego, jako sobamigo sposobu zapewnienia opieki
dzieciom pozbawionym pieczy rodziców,
- utworzenie ośrodka interwencji
kryzysowej,
II.
w sobami opieki nad sobami
niepełnosprawnymi
wspieranie integracji osób niepełnosprawnych m.in. poprzez:
- likwidowanie barier urbanistycznychch urbanistycznychch urbanistycznych,
- utworzenie warsztatu terapii
zajęciowej dla młodzieży i osób dorosłych upośledzonych umysłowo i z mózgowym
porażeniem dziecięcym,
(problematyka pomocy osobom
niepełnosprawnym została szerzej omówiona w odrębnym dokumencie pt. "Powiatowy
Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2004 -
2010", przyjętym Uchwałą Nr
XIV/93/04 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 27 maja
2004r.- akta kontroli nr 15).
Cele i zadania określone w
strategii powinny być realizowane przez samorządy lokalne w współpracy z akresieene pozarządowymi.
Realizacja zadań ujętych w
strategii odbywać się będzie w ciągu akresieen lat.
Strategia daje akresie opracowania akresieene programów i
harmonogramów realizacji akresieeneg
zadań wraz z wnioskami na środki finansowe ze akres
innych niż budżet samorządu.
2) prowadzenie akresieenego poradnictwa;
Porady specjalistyczne udzielane
są przez akresiee akresiee
Centrum Pomocy Rodzinie na bieżąco, w zależności od występujących potrzeb .
Poradnictwo realizowane było w
ramach pracy socjalnej realizowanej przez akresiee Centrum.
W okresie od 1.05.2004r.
do dnia kontroli udzielono 50 porad akresieenego mieszkańcom powiatu siemiatyckiego
i innym osobom, które zwróciły się z prośbą o udzielenie stosownej pomocy.
Porady w większości dotyczyły napisania pism akresiee,
informacji o sposobie i możliwości uzyskania wsparcia akresiee, zasad orzekania o stopniu
niepełnosprawności, umieszczenia w placówkach akresieenego oraz spraw dotyczących akresiee
społecznych, rent, wsparcia dla rodzin zastępczych itp.
Rodzina zastępcza już w momencie jej utworzenia zostaje
poinformowana o akresieenego
jej prawach i uprawnieniach.
Pracownik socjalny centrum pozostaje w kontakcie z
pedagogami szkolnymi oraz akresieen dzieci
umieszczonych w rodzinach zastępczych. Nieletnim wychowankom udzielana jest
pomoc w wyborze dalszego kierunku szkolnictwa, w znalezieniu stancji. Centrum informuje również o
możliwości zamieszkania w bursie szkolnej; rodzinom zastępczym pomaga w
zdobyciu akresieenego im
świadczeń.
Pracownik socjalny centrum informuje rodziny zastępcze o
różnych akresieen akresieen
na terenie powiatu, które służą pomocą
3)
organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy
pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci
oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia
dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym
z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;
W roku 2004 na mocy akresiee sądu, w Powiecie Siemiatyckim
zostało utworzonych 6 rodzin zastępczych akresieeneg akresieeneg akresi - umieszczono w nich 10 dzieci. Od 1 stycznia 2005
r. do dnia kontroli na terenie powiatu utworzono 7 rodzin zastępczych akresieeneg akresieeneg akresi
akresi akresi umieszczono 8
dzieci. Na terenie powiatu do dnia kontroli nie utworzono rodzin zastępczych niespokrewnionych z akresi oraz
zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem. W wszystkie
rodziny zastępcze utworzone w 2004 r. ukończyły kurs szkoleniowy dla akresie zastępczych (przykłady - akta kontroli nr 16-20).
Szkolenie rodzin zastępczych utworzonych w 2005 r. jest przewidziane na
grudzień 2005 r.
Rodzinom zastępczym udzielano pomocy pieniężnej na
częściowe pokrycie kosztów utrzymania akresi
umieszczonego w nim dziecka. W 2004 r. - 33, rodzinom, w 2005 r. do dnia
kontroli - 35 rodzinom.
W okresie od 01.05.2004 do dnia
kontroli rodzinom zastępczym nie wypłacano wynagrodzenia z tytułu pozostawania
w gotowości do przyjęcia dziecka.
Rodziny zastępcze otrzymują wsparcie w postaci poradnictwa
rodzinnego, podczas przeprowadzania akresie akresieeneg. Podczas wizyt rodzin
zastępczych w PCPR przeprowadzane są rozmowy na temat problematyki dotyczącej akresieeneg rodzin, a także
zbierane są informacje o akresie radzenia w trudnych akresiee. Zgłaszane problemy Centrum stara się rozwiązywać
nie tylko przez tutejszy Urząd, współpracuje ściśle z Poradnią Psychologiczno -
Pedagogiczną. Istnieje akresie korzystania z usług akresieen akresieen/akresieen Poradni gdzie sprawy akresieene Centrum załatwiane są w akresieen
wcześniej terminach. Pracownik socjalny Centrum pozostaje w kontakcie z
pedagogami szkolnymi oraz akresieen dzieci
umieszczonych w rodzinach zastępczych. Nieletnim wychowankom udzielana jest
pomoc w wyborze dalszego kierunku szkolnictwa, w znalezieniu stancji bądź
udzielane są informacje o możliwości zamieszkania w bursie szkolnej, rodzinom
zastępczym udzielana jest pomoc w przyznaniu akresieenego im świadczeń.
Centrum bardzo często wspólnie z rodziną zastępczą oraz
usamodzielnianymi wychowankami aktywnie współpracuje z Powiatowym Urzędem Pracy
w Siemiatyczach, zwłaszcza z doradcą zawodowym,
uświadamia potrzebę aktywności w poszukiwaniu pracy i umiejętności sprzedania
swoich wiadomości. Częsty osobisty kontakt pozwala na dobre poznanie potrzeb
rodzin. Oprócz pracy socjalnej, którą Centrum prowadzi z każdą rodziną, stara
się też o zorganizowanie tym rodzinom akresieenego wsparcia ze strony Komendy Powiatowej Policji, Sądu akresiee akresiee Bielsku
Podlaskim i innych instytucji.
Z niektórymi rodzinami zastępczymi Centrum ustaliło, że
umieszczonym w nich dzieciom zostaną założone indywidualne książeczki
oszczędnościowe. Mają one być zabezpieczeniem finansowym akresiee
akresiee przeznaczone m a. Na zakup akresieene mieszkania
wychowankowi, na koszty związane z jego dalszą nauką, lub na pomoc w uzyskaniu
kwalifikacji akresiee do wykonywania zawodu.
Bardzo ważną sprawą w codziennym funkcjonowaniu rodzin
zastępczych jest utrzymywanie kontaktu dzieci w nich umieszczonych z rodzicami
biologicznymi. Centrum pomaga rodzicom biologicznym w kontaktach z ich akresi umieszczonymi w rodzinie zastępczej. Dzieci mają akresie spędzenia wakacji u biologicznych akresie. Do chwili obecnej nie udało się przywrócić żadnego
dziecka do rodziny biologicznej.
akre akresiee PCPR w Siemiatyczach
ukończyło szkolenie i otrzymało Certyfikaty Trenera Programu PRIDE - Rodzinna
Opieka Zastępcza i Adopcja. Pozwoliło to na prowadzenie szkoleń akresiee na rodziny zastępcze i osób akresieen
rodziny zastępcze. Do dnia kontroli wszystkie rodziny zostały przeszkolone i
otrzymały certyfikat ukończenia szkolenia. Dzięki przyswojeniu treści materiału
poruszanego podczas szkolenia rodziny zastępcze nabyły umiejętności
zaspokajania występujących potrzeb dziecka, potrafią zapewnić stabilne
środowisko wychowawcze, starają się współpracować z rodziną biologiczną,
umiejętnie dobierają sposoby dyscyplinowania.
Rodzina zastępcza już w momencie jej utworzenia zostaje
poinformowana o akresieenego
jej prawach i uprawnieniach. Rodzinie zastępczej na bieżąco udzielana jest
pomoc w rozwiązaniu występujących akresie.
Pracownik socjalny centrum informuje rodzinę zastępczą
także o różnych akresieen akresieen
na terenie powiatu, które służą pomocą. Chodzi tu o Powiatową Poradnię
Psychologiczno- Pedagogiczną w której rodzice oraz
dzieci mogą uzyskać pomoc akresieen.
4)
zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo
pozbawionym opieki akresie, akresie
szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i
młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym,
a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;
Na terenie powiatu siemiatyckiego, do dnia kontroli nie działa ani jedna
placówka adopcyjno-opiekuńcza
5) pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu,
umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych,
również na terenie innego powiatu;
W 2005r. na dzień kontroli powiat siemiatycki
pokrył koszty pobytu w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach
zastępczych na terenie innych akresie za 15 dzieci, z
tego :
w placówkach
opiekuńczo - akresieene:
- za -
14 dzieci,
w rodzinach
zastępczych:
- za 1
dziecko.
6) przyznawanie pomocy
pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym
placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i akresieenego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi akresi akresi kobiet w ciąży,
rodziny zastępcze oraz schroniska dla akresiee,
zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe
ośrodki wychowawcze;
Z pomocy finansowej na usamodzielnienie w 2004r.
skorzystała 1 osoba opuszczająca placówkę opiekuńczo-wychowawczą. Pomoc
polegała m a. Na wykonaniu remontu akresiee
mieszkalnych w domu rodzinnym. Materiały budowlane uzyskano od akresiee
oraz ze środków akresiee, które zostały przyznane
wychowankowi z pomocy rzeczowej na zagospodarowanie
Oprócz pomocy finansowej na usamodzielnienie PCPR udziela
wsparcia polegającego na akresieen rodzinnym (kontakt z Poradnią Pedagogiczno -
Psychologiczną). Sprawy akresiee rozwiązywane są po
wcześniejszym ustaleniu terminu wizyty.
Pomoc w uzyskaniu zatrudnienia dla usamodzielnianych akresiee jest trudna ze względu na brak ofert pracy
odpowiadających kwalifikacjom tych osób. W tej dziedzinie współpraca z PUP
polega na uświadamianiu wychowankom potrzeby aktywności w poszukiwaniu pracy
oraz kontakcie z doradcami zawodowymi.
7) pomoc w integracji ze akresieen osób mających trudności w przystosowaniu się do
życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego
i akresieenego, domy pomocy
społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla
matek z małoletnimi akresi akresi
kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla akresiee,
zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe
ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
Pomoc PCPR dla osób opuszczających placówki opiekuńczo -
wychowawcze polega głównie na wsparciu samych akresiee
akresiee pośrednio także ich rodzin. W 2004 r. takiej
pomocy udzielono jednemu wychowankowi placówki opiekuńczo-wychowawczej.
Wsparcie polega na uświadomieniu potrzeby zarejestrowania w
Powiatowym Urzędzie Pracy, objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, pomocy i
wskazaniu możliwości ubiegania się o mieszkanie z zasobów gminy, spowodowaniu
nabycia umiejętności akresie poszukiwania pracy,
wskazaniu potrzeby kontynuowania nauki, rozmowie z dyrekcją szkół, pomocy
pedagogów. Bardzo istotne jest to, że problemy zgłaszane przez akresiee rozwiązywane są nie tylko przez akresiee PCPR, ale przy współpracy z Poradnią
Psychologiczno-Pedagogiczną, Komendą Policji, kuratorami Sądu Rodzinnego.
8)
pomoc osobom mającym trudności integracji ze akresieen,
które otrzymały status uchodźcy;
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Siemiatyczach nie realizuje tego zadania, nie
zgłaszano akresie akresie
taką pomoc.
9) pomoc osobom mającym trudności w
przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
PCPR nie udzielało w tej formie
pomocy, ze względu na brak akresieenego tą formą pomocy.
10) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;
Na terenie powiatu siemiatyckiego
funkcjonuje Powiatowy Dom Pomocy Społecznej w Siemiatyczach
przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie akresi.
Na "nowych zasadach" do dnia kontroli umieszczono 3 osoby.
11) prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z
terenu akres niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków
wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi akresi akresi kobiet w ciąży, z wyłączeniem akresieeneg domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z
zaburzeniami psychicznymi;
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Siemiatyczach nie realizuje tego zadania, nie
zgłaszano zapotrzebowania w tym akresie.
12) prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Siemiatyczach nie prowadzi ośrodka interwencji
kryzysowej. W akresiee gdy
osoba lub rodzina znajdzie się w sytuacji kryzysowej, Centrum stara się
umieścić je u najbliższej rodziny do momentu rozwiązania akresie
rodzinnych. W tej mierze Centrum współpracuje z ośrodkami pomocy społecznej z
gmin powiatu siemiatyckiego.
13) udzielanie informacji o prawach i
uprawnieniach;
Wśród usług świadczonych przez
PCPR w akresie udzielania informacji przeważają
informacje dotyczące: ulg i uprawnień osób niepełnosprawnych, sposobu i trybu
uzyskania stopnia niepełnosprawności, spełnienia akresie
do korzystania ze świadczeń pomocy społecznej udzielanych przez OPS, usług
świadczonych przez PCPR.
W 2004 r. informacji o prawach i
uprawnieniach udzielono 320 osobom, w 2005r. również 320 osobom.
14) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr
pomocy społecznej z terenu powiatu;
Na dzień kontroli nie stwierdzono realizacji tego zadania przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach.
15)
doradztwo metodyczne dla akresiee akresiee akresiee akresie akresieenego pomocy społecznej z terenu powiatu;
Doradztwo metodyczne prowadzone jest w ograniczonym akresie, akresie dotyczy głównie
interpretacji przepisów akresieen obowiązujących akresieeneg akresiee
akresie akresieenego. akresieenego akresie problematyki
rodzinnej Centrum korzysta z pomocy akresieen Poradni
Pedagogiczno-Psychologicznej.
16) podejmowanie innych działań wynikających z
rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów akresiee;
Na dzień kontroli nie stwierdzono realizacji tego zadania przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach.
17) sporządzanie sprawozdawczości oraz
przekazywanie jej akresiee akresiee,
również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu akresieenego;
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Siemiatyczach, posiada zainstalowaną
jednostanowiskową wersję Oprogramowania Użytkowego POMOST. Pracuje z
wykorzystaniem tego systemu, sporządza sprawozdania i przesyła je, jak też i
zbiory centralne akresiee.
18) sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w akresie pomocy społecznej;
akresi akresi 2004 i 2005r.
PCPR w Siemiatyczach przedstawił Zarządowi Powiatu Siemiatyckiego wykaz potrzeb w akresie
pomocy społecznej obejmujący pomoc finansową na realizację zadań wynikających z
ustawy o pomocy społecznej - oparty o analizę wykonania za rok poprzedzający
sporządzenie tego wykazu.
W akresie
na rok 2004 zapisano wydatki w kwocie ogółem 644 500zł (akta kontroli nr 21).
Wydatki w akresie
pomocy społecznej kształtowały się następująco:
Wydatki ogółem w kwocie: 644 500
zł, w tym:
Dział 852 - Pomoc społeczna:
- rozdział 85201 § 3110 - Placówki
opiekuńczo-wychowawcze. Świadczenia społeczne - 13 000 zł,
- rozdział 85204 - Rodziny
zastępcze - 500 000zł, w tym:
- § 3110 - Świadczenia społeczne - 499 200 zł,
- § 4300 - Zakup usług pozostałych - 600 zł,
- § Podróże służbowe i krajowe - 200 zł,
Dział 853 -
Pozostałe zadania w akresie polityki społecznej:
- rozdział 85321 - Zespoły ds. orzekania o stopniu
niepełnosprawności - 46 000 zł.
W budżecie na rok 2005 zapisano
wydatki w kwocie ogółem 710 000zł (akta kontroli nr 22).
Wydatki w zakresie pomocy
społecznej kształtowały się następująco:
Wydatki ogółem w kwocie: 710 000
zł, w tym:
Dział 852 - Pomoc społeczna:
- rozdział 85201 § 3110 - Placówki
opiekuńczo-wychowawcze. Świadczenia społeczne - 12 000 zł,
- rozdział 85204 - Rodziny zastępcze
- 550 000zł, w tym:
§ 3110 - Świadczenia społeczne -
550 000 zł,
Dział 853 -
Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej:
rozdział 85321 - Zespoły ds. orzekania o
stopniu niepełnosprawności - 45 000 zł.
19) utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum
pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach
funkcjonuje na podstawie Regulaminu
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach,
nadanego uchwałą Nr 78/158/2001 Zarządu Powiatu Siemiatyckiego
z dnia 09.03.2001r., zmienionego uchwałą Nr 75/203/05
Zarządu Powiatu Siemiatyckiego z dnia 07.04.2005r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Powiatowego
centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach.
Zgodnie z uchwałą budżetową w
roku 2004r. na utrzymanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach przeznaczono 131 500 zł (akta kontroli nr
21), w tym:
-
§ 4010 - wynagrodzenia osobowe pracowników - 91 990 zł,
-
§ 4040 - dodatkowe wynagrodzenie roczne - 6 981 zł,
-
§ 4110 - składki na ubezpieczenia społeczne - 17 093 zł,
-
§ 4120 - składki na fundusz pracy - 2 434 zł,
-
§ 4210 - zakup materiałów i wyposażenia - 3 600 zł,
-
§ 4260 - zakup energii - 300 zł,
-
§ 4280 - zakup usług zdrowotnych - 350 zł,
-
§ 4300 - zakup usług pozostałych - 4 372 zł,
-
§ 4410 - podróże służbowe i krajowe - 440 zł,
-
§ 4430 - różne opłaty i składki - 500 zł,
-
§ 4440 - odpisy na ZFŚS - 3 440 zł.
Natomiast w roku 2005 r. na to
zadanie przeznaczono w budżecie Starostwa kwotę 148 000 zł (akta kontroli nr
21), w tym:
-
§ 3020 - nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane
do wynagr. - 300 zł,
-
§ 4010 - wynagrodzenia osobowe pracowników - 98 315 zł,
-
§ 4040 - dodatkowe wynagrodzenie roczne - 7 685 zł,
-
§ 4110 - składki na ubezpieczenia społeczne - 19 180 zł,
-
§ 4120 - składki na fundusz pracy - 2 320 zł,
-
§ 4210 - zakup materiałów i wyposażenia - 4 817 zł,
-
§ 4270 - zakup energii - 1 000 zł,
-
§ 4280 - zakup usług zdrowotnych - 100 zł,
-
§ 4300 - zakup usług pozostałych - 9 100 zł,
-
§ 4410 - podróże służbowe i krajowe - 1 100 zł,
-
§ 4430 - różne opłaty i składki - 500 zł,
-
§ 4440 - odpisy na ZFŚS - 3 583 zł.
V. Realizacja
wybranych zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 20 ustawy
z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64,
poz. 593 ze zm.):
1)
pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji
oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Siemiatyczach nie realizuje tego zadania, nie
zgłaszano zapotrzebowania w tym zakresie.
2) prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków
wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach
nie prowadzi tego typu placówek.
3) realizacja zadań wynikających z
rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia
osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Siemiatyczach nie realizuje tych zadań.
VI. Realizacja
zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r.
o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach nie posiada strony Biuletynu Informacji
Publicznej (akta kontroli nr 23).
Protokół niniejszy sporządzono w
dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kierownik
Centrum, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kierownik Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach został poinformowany
o przysługującym mu, przed podpisaniem protokołu, prawie zgłoszenia
umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole.
Zastrzeżenia zgłasza się na piśmie do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia
otrzymania protokołu kontroli.
O przeprowadzeniu kontroli
dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli poz. 2/2005.
Kontrolowany: Kontrolujący:
Agnieszka Piątek 1.Jacek
Piszczatowski
2.
Anna Liszewska