Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093151   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

                                                           Białystok, 2005.11.02

PS.I.JP.0932-6-6/05

Pani

Agnieszka Piątek

Kierownik Powiatowego Centrum

Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach

 

Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach przeprowadzonej w dniu 02 września 2005r. przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku dokonano ustaleń w zakresie realizacji zadań zleconych oraz własnych wynikających z art. 19 i 20 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz.593 ze zm.).

Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach w dniu 4 października 2005r.

Kontrolą objęto okres od 1.05.2004r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Zasoby materialne powiatowego centrum pomocy rodzinie.

II. Zasoby kadrowe powiatowego centrum.

III.Zadania realizowane przez centrum i upoważnienie dyrektora centrum do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja zadań własnych powiatu wynikających z art. 19 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1) opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;

2) prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;

3)  organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;

4)  zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;

5) pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu;

6)  przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;

7)   pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;

8)   pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy;

9)   pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;

10)  prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;

11)  prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

12)  prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;

13)  udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;

14)  szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;

15)  doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;

16)  podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;

17)  sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;

18)  sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;

19)  utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.

V. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 20 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)      pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;

2)      prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

3)      realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

VI. Realizacja zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).

Ustalenia kontroli wykazały, że zadania własne powiatu, wynikające z art.19 pkt. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 13, 15, 17, 18, 19 ustawy o pomocy społecznej są realizowane przez powiat prawidłowo, natomiast zadania określone w art. 19 pkt. 4, 8, 9, 11, 12, 14, 16 - na dzień kontroli nie były realizowane. Nie zgłaszano potrzeb w tym zakresie, jednakże w stosunku do zadańia z art. 19 pkt. 14, PCPR w Siemiatyczach planuje w br. zorganizowanie spotkania dla kadry pomocy społecznej z terenu powiatu. Na spotkaniu mają być przekazane informacje dotyczące wdrożenia "Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych". Zajęcia mają mieć charakter konsultacji. W najbliższych latach Centrum planuje utworzenie ośrodka interwencji kryzysowej (art. 19 pkt. 12).

Ponadto stwierdzono, że w okresie objętym kontrolą powiat nie realizuje zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 20 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 w/w ustawy o pomocy społecznej.

Podczas kontroli zauważono, że Powiatowe Centrum Pomocy Społecznej w Siemiatyczach nie realizuje zadania wynikającego z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz.1198 ze zm.) - do dnia kontroli nie posiadało strony Biuletynu Informacji Publicznej.

Przedstawiając powyższą ocenę i uwagi zobowiązuję Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach do:

1.      Realizacji zadań wynikających z art. 19 ust 1 pkt 14 ustawy o pomocy społecznej tj.  rozpoznania potrzeb i zapewnienia szkoleń i doskonalenia zawodowego kadry pomocy społecznej z terenu powiatu siemiatyckiego.

2.      Niezwłocznego utworzenia strony Biuletynu Informacji Publicznej i zamieszczenia w niej wszelkich informacji , zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.).

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 128 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2005r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (Dz.U.Nr 61, poz. 543), kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.

W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o realizacji zaleceń, uwag i wniosków.

 

Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO

Krystyna Golubiewską

Z-ca Dyrektora Wydziału

Polityki Społecznej

 

Otrzymują:

1.      Wydział Prawny i Nadzoru

2.      a/a

 

 

 


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  22.11.2005 13:13:33
Data publikacji:  22.11.2005 13:13:33
Data modyfikacji:  22.11.2005 13:21:33 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl