Białystok,
2005.11.02
PS.I.JP.0932-6-6/05
Pani
Agnieszka Piątek
Kierownik Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach
Uprzejmie informuję, że w wyniku
kontroli Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach przeprowadzonej w
dniu 02 września 2005r. przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku dokonano ustaleń w zakresie
realizacji zadań zleconych oraz własnych wynikających z art. 19 i 20 ustawy z
dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64,
poz.593 ze zm.).
Wyniki kontroli zostały ujęte w
protokole kontroli, podpisanym przez Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy
Rodzinie w Siemiatyczach w dniu 4 października 2005r.
Kontrolą objęto okres od
1.05.2004r. do dnia kontroli i skontrolowano
następujące zagadnienia:
I. Zasoby materialne powiatowego centrum pomocy rodzinie.
II. Zasoby kadrowe
powiatowego centrum.
III.Zadania
realizowane przez centrum i upoważnienie dyrektora centrum do wydawania decyzji
administracyjnych.
IV. Realizacja
zadań własnych powiatu wynikających z art. 19 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1) opracowanie i realizacja
powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
2) prowadzenie specjalistycznego
poradnictwa;
3) organizowanie
opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe
pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie
wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo
świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom
zastępczym;
4) zapewnienie
opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki
rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i
młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także
tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;
5) pokrywanie kosztów utrzymania
dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i
w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu;
6) przyznawanie
pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom
opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego,
domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie,
domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz
schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki
szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
7)
pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w
przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki
opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy
społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla
matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska
dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub
młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
8)
pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które
otrzymały status uchodźcy;
9)
pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po
zwolnieniu z zakładu karnego;
10)
prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu
ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;
11)
prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej
gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi
dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i
innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
12)
prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
13)
udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
14)
szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu
powiatu;
15)
doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek
organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
16)
podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym
tworzenie i realizacja programów osłonowych;
17)
sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu
wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu
informatycznego;
18)
sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;
19)
utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym
zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.
V. Realizacja zadań
z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 20 ustawy z dnia
12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm.):
1)
pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz
opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
2)
prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami
psychicznymi;
3)
realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy
społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup
społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
VI. Realizacja
zadań wynikających z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r.
o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).
Ustalenia kontroli wykazały, że
zadania własne powiatu, wynikające z art.19 pkt. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 13, 15,
17, 18, 19 ustawy o pomocy społecznej są realizowane przez powiat prawidłowo,
natomiast zadania określone w art. 19 pkt. 4, 8, 9, 11, 12, 14, 16 - na dzień
kontroli nie były realizowane. Nie zgłaszano potrzeb w tym zakresie, jednakże w
stosunku do zadańia z art. 19 pkt. 14, PCPR w Siemiatyczach planuje w br. zorganizowanie
spotkania dla kadry pomocy społecznej z terenu powiatu. Na spotkaniu mają być
przekazane informacje dotyczące wdrożenia "Strategii Rozwiązywania Problemów
Społecznych". Zajęcia mają mieć charakter konsultacji. W najbliższych latach
Centrum planuje utworzenie ośrodka interwencji kryzysowej (art. 19 pkt. 12).
Ponadto stwierdzono, że w okresie
objętym kontrolą powiat nie realizuje zadań z zakresu administracji rządowej
wynikających z art. 20 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 w/w ustawy o pomocy społecznej.
Podczas kontroli zauważono, że
Powiatowe Centrum Pomocy Społecznej w Siemiatyczach nie realizuje zadania
wynikającego z art. 6 ustawy z dnia 6.09.2001r. o
dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz.1198 ze zm.) - do dnia
kontroli nie posiadało strony Biuletynu Informacji Publicznej.
Przedstawiając powyższą ocenę i
uwagi zobowiązuję Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w
Siemiatyczach do:
1. Realizacji zadań wynikających z
art. 19 ust 1 pkt 14 ustawy o pomocy społecznej tj. rozpoznania potrzeb i zapewnienia
szkoleń i doskonalenia zawodowego kadry pomocy społecznej z terenu powiatu
siemiatyckiego.
2. Niezwłocznego utworzenia strony
Biuletynu Informacji Publicznej i zamieszczenia w niej wszelkich informacji , zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001r. o
dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.).
Jednocześnie informuję, że
zgodnie z art. 128 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 12.03.2004r.
o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz. 593 z późn. zm.)
oraz rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2005r. w
sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (Dz.U.Nr 61, poz. 543),
kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody
Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych
zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.
W przypadku nieskorzystania z
powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o
realizacji zaleceń, uwag i wniosków.
Z up.
WOJEWODY PODLASKIEGO
Krystyna Golubiewską
Z-ca
Dyrektora Wydziału
Polityki
Społecznej
Otrzymują:
1. Wydział Prawny i Nadzoru
2. a/a