PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej
ROKITNIK w Białowieży, ul. Centura 2 -
przeprowadzonej w dniu 4 i 10 października 2005 roku.
Dom Pomocy Społecznej ROKITNIK w Białowieży prowadzony jest przez
powiat hajnowski. Adres Domu: 17-230 Białowieża, ul. Centura
2. Dom przeznaczony jest dla przewlekle somatycznie chorych. Dyrektorem Domu
jest Pan Mikołaj Golonko.
Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler - kierownik zespołu -
starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na
podstawie upoważnienia Nr 434 z dnia 03 października br., (PS.VI/MN/0939/434/05)
wydanego w upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską
- z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
1/ przestrzegania praw mieszkańców
oraz dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach,
2/ stopień i efekty realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców w okresie od 01.01.2004 r. do
30.09.2005 r.
Ustalenia kontroli
I. Przestrzeganie praw mieszkańców oraz
dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach.
Prawa i obowiązki mieszkańców Domu zawarte są w Załączniku
nr 3 do Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Białowieży,
zatwierdzonego Uchwałą Nr 50/104/2000 r. Zarządu Powiatu Hajnowskiego z dnia 06
listopada 2000 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy
Społecznej ROKITNIK w Białowieży. Nowoprzybyły mieszkaniec na piśmie
poświadcza, że zapoznał się z Regulaminem organizacyjnym, w tym z
przysługującymi mu prawami i obowiązkami. Powyższe oświadczenie znajduje się w
aktach mieszkańca. Ponadto prawa i obowiązki mieszkańców wywieszone są na
korytarzach na każdej kondygnacji Domu.
Mieszkaniec Domu ma prawo między innymi do:
1.
Organizowania czasu wolnego według własnego uznania.
2.
Należytego i godnego traktowania przez pracowników Domu i innych
mieszkańców.
3.
Uzyskiwania pełnego informacji o swoich prawach i usługach
świadczonych przez Dom, o zasadach korzystania z nich.
4.
Uzyskiwania właściwej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb
bytowych, medycznych, kulturalnych i religijnych.
5.
Wyboru pracownika Pierwszego Kontaktu oraz jego pomocy w
rozwiązywaniu osobistych problemów.
6.
Zaopatrzenia w ubranie, obuwie, środki higieny osobistej.
7.
Posiadania własnych sprzętów i przedmiotów osobistych oraz
posiadania i korzystania z własnego ubrania i bielizny osobistej.
8.
Oddawania rzeczy i przedmiotów wartościowych do depozytu Domu na
zasadach określonych obowiązującym zarządzeniem depozytowym.
9.
Zgłaszania propozycji i potrzeb w urządzaniu zajmowanego
mieszkania.
10.
Utrzymywania kontaktów z rodziną i bliskimi osobami.
11.
Wybierania i kandydowania do Rady Mieszkańców.
12.
Swobodnego wypowiadania swoich uwag na temat organizacji Domu,
realizacji przez Dom praw mieszkańców, działalności
Rady Mieszkańców i poszczególnych jej członków lub komisji oraz w innych
istotnych sprawach.
13.
Przebywania poza Domem w okresach dłuższych niż doba po uprzednim
powiadomieniu kierownika działu opiekuńczo-terapeutycznego, pielęgniarki lub
Dyrektora Domu.
14.
Przygotowywania sobie dodatkowych posiłków w ogólnie dostępnych
kuchenkach.
15.
Dokonywania zakupów przez pracownika Domu w przypadku trudności w
dysponowaniu własnymi środkami pieniężnymi.
16.
Uzyskiwaniu aktualnej informacji o opłatach za pobyt w Domu i
okresu przebywania poza Domem, zawartych w Ustawie o pomocy społecznej i innych
przepisach prawa.
17.
Zamieszkiwania w przydzielonym przez Dyrektora Domu pokoju.
18.
Zgłaszania skarg i wniosków do Rady Mieszkańców, kierownika
działu opiekuńczo-terapeutycznego, przełożonej pielęgniarki i Dyrektora Domu
oraz osobistych rozmów z Dyrektorem Domu w sprawach skarg i wniosków.
Obowiązkiem mieszkańca Domu jest:
1.
Dbałość o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny, troska o mienie
Domu, a w szczególności będące w bezpośredniej jego dyspozycji.
2.
Uzyskiwanie zgody Dyrektora Domu na wszelkie zmiany w mieszkaniu
związane z demontowaniem urządzeń i sprzętu.
3.
Niezwłoczne powiadomienie personelu Domu o awarii, uszkodzeniu
sprzętu lub urządzeń Domu.
4.
Właściwe korzystanie z kuchenek, dbałość o ich stan i porządek
oraz nie wynoszenie wyposażenia.
5.
Terminowe zwracanie książek, kaset audio, wideo i płyt CD
wypożyczonych z wideoteki.
6.
Przestrzeganie
ustalonych godzin spożywania posiłków.
7.
Ponoszenie opłat za pobyt na zasadach określonych w Uchwale Nr
VI/90/2000 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 26 kwietnia 2000 r. w sprawie zasad
ustalania opłat za pobyt w domu pomocy społecznej, zwalniania z tych opłat,
trybu i sposobu ich obierania oraz ustalania kosztów utrzymania w domach pomocy
społecznej.
8.
Kulturalne i życzliwe zachowanie się w stosunku do innych
mieszkańców i pracowników Domu.
9.
Przestrzeganie przyjętych zasad współżycia pomiędzy mieszkańcami
i pracownikami oraz stosowanie się do zaleceń Dyrektora Domu, pracowników
rehabilitacji i pomocy medycznej.
10.
Zachowanie trzeźwości i kultury picia alkoholu.
11.
Zgłaszania Wicedyrektorowi, Dyrektorowi Domu lub pielęgniarce
dyżurnej zamiaru nie nocowania w Domu.
12.
W przypadku wyjazdu na urlop, podanie adresu pobytu
Wicedyrektorowi Dom, pracownikowi pierwszego kontaktu lub Dyrektorowi Domu.
13.
Powiadomienie Dyrektora Domu, Wicedyrektora lub pracownika
pierwszego kontaktu o sytuacjach uniemożliwiających powrót do Domu w terminie
wcześniej ustalonym. W takich sytuacjach mieszkaniec ma obowiązek podać nowy
termin powrotu.
14.
Zgłaszanie pielęgniarce dyżurnej faktu przyjmowania odwiedzin
krewnych i znajomych.
15.
Współdziałanie z pracownikiem pierwszego kontaktu w zaspokajaniu
swoich potrzeb.
16.
Przestrzegania ciszy w godzinach 22.00-6.00.
Ad 1
W ramach organizacji czasu wolnego mieszkańcy mają możliwość
uczestniczenia w zorganizowanych zajęciach plastycznych, kulinarnych,
muzycznych i aeroterapii. Z terapii prowadzona jest dokumentacja zawierająca
założone cele zajęć oraz metody pracy. Ponadto w dokumentacji z zajęć
plastycznych i kulinarnych uwzględniono efekty podejmowanych oddziaływań terapeutycznych
zwracając uwagę na dalsze kierunki pracy z mieszkańcem. Jak wynika z wyjaśnień
Pani Wicedyrektor dokumentacja taka prowadzona będzie z wszystkich
zorganizowanych zajęć.
Mieszkańcy mają do dyspozycji, prowadzoną przez instruktora
ds. kulturalno-oświatowych, podręczną biblioteczkę. Na potrzeby mieszkańców
prenumerowana jest prasa: Kurier Poranny, Niedziela, Przegląd Prawosławny,
Gazeta Hajnowska. Mieszkańcy często wychodzą na teren rekreacyjny Domu oraz
biorą udział w wycieczkach w okolicach Białowieży i spotkaniach na świeżym
powietrzu. Uczestniczą w przeglądach i konkursach organizowanych przez inne
instytucje i domy pomocy społecznej. W Domu działa zespół muzyczny "ŻUBR",
który reprezentuje Dom na licznych uroczystościach i pokazach.
Bardzo uroczyście obchodzone są w Domu święta
okolicznościowe Bożego Narodzenia i Wielkanocy.
Ad 2, 13
Pracownicy Domu nie naruszają życia prywatnego mieszkańców.
Przed wejściem do pokoi pukają. W codziennym komunikowaniu się używają zwrotów grzecznościowych
Pan/Pani.
W trakcie kontroli ustalono, że przestrzegane są prawa
mieszkańców Domu do wolności i intymności. Teren wokół Domu jest ogrodzony.
Furtka zamykana jest na noc. W ciągu dnia mieszkańcy mogą swobodnie poruszać
się na terenie wokół Domu i wychodzić na zewnątrz. W przypadku wyjazdu poza
miejsce zamieszkania (do rodziny lub znajomych) osoba wyjeżdżająca zgłasza Pani
Wicedyrektor miejsce swojego pobytu, czas wyjazdu i powrotu.
Ad 3, 16
Mieszkańcy Domu mają zapewniony dostęp do informacji o
swoich prawach i przepisach prawnych dotyczących domów pomocy społecznej. Wraz
z przyjęciem zapoznają się z przysługującymi prawami i obowiązującymi
przepisami. Ponadto,
aktualne przepisy są dostępne w pokoju Dyrektora oraz wyłożone są
w pokojach dziennego pobytu. Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora, w przypadku
zmiany przepisów organizowane jest spotkanie mieszkańców w celu przybliżenia im
wchodzących zmian, a w
razie różnych wątpliwości prawnych, raz w tygodniu mieszkańców
przyjmuje radca prawny zatrudniony w Domu.
Ad 4, 14
W dniu kontroli w Domu przebywało 70 mieszkańców w wieku od
22 do 99 lat. Dwie osoby są ubezwłasnowolnione całkowicie. Dla jednej opiekunem
prawnym jest pracownik Domu, dla drugiej - członek rodziny. Spośród wszystkich
mieszkańców 34 osoby wymagają stałej pomocy i opieki przy wykonywaniu czynności
codziennych. 27 osób porusza się przy pomocy sprzętu
ortopedycznego.
Mieszkańcy posiłki spożywają na stołówce lub w pokojach mieszkalnych, w razie
potrzeby są karmieni. Niektórzy mieszkańcy (małżeństwa) posiłki przygotowują
sobie sami z produktów Domu. Posiłki spożywane są w następujących przedziałach
czasowych:
- śniadanie w godzinach 800 -1000
- obiad w godzinach 1200-1400
- kolacja w godzinach 1800-2000
Dom zapewnia
mieszkańcom całodobowy dostęp do drobnych posiłków i napoi. W kuchenkach
pomocniczych na każdym piętrze znajdują się produkty spożywcze.
Wszyscy mieszkańcy objęci są opieką lekarza rodzinnego z
Ośrodka Zdrowia w Białowieży. Do osób leżących na wizyty przychodzi lekarz z
tego Ośrodka, natomiast mieszkańcy sprawni wraz z opiekunem jeżdżą na wizyty.
Lekarz rodzinny kieruje mieszkańców na badania i do specjalistycznych poradni.
W Domu zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę na ½ etatu lekarz
psychiatra, który jest w Domu co najmniej 2 razy w tygodniu lub w razie potrzeb
oraz na umowę zlecenie lekarz rehabilitant, który 4 razy w miesiącu świadczy
usługi rehabilitacyjne i kieruje mieszkańców na zabiegi. W sytuacji zagrożenia
życia wzywane jest pogotowie ratunkowe z Hajnówki.
Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczą:
pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie i pokojowe. Pielęgniarki i pokojowe
pracują w systemie dwuzmianowym tj. od godziny 7.00 - 19.00, 19.00 - 7.00, natomiast opiekunowie pracują w godzinach 7.00 - 15.00,
13.00 - 21.00. Opiekę
mieszkańcom w ciągu dnia zapewnia średnio dziesięć osób, w nocy trzech
pracowników. Ponadto bezpośrednio z mieszkańcami pracują: kierownik działu
medyczno-terapeutycznego oraz starszy instruktor ds. kulturalno-oświatowych.
Dom pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność za leki
do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym
ubezpieczeniu.
W kontrolowanym okresie mieszkańcy nie uczestniczyli w turnusach
rehabilitacyjnych. W 2004 roku 19 mieszkańców otrzymało dofinansowanie do
zakupu sprzętu ortopedycznego tj. do: wózków inwalidzkich, materacy przeciwodleżynowych, kól
łokciowych, pasa do podtrzymywania protezy, gorsetu, protezy kończyny dolnej, pończoch.
W 2005 roku, do dnia kontroli, dofinansowanie takie otrzymało 33 mieszkańców do
następującego sprzętu ortopedycznego: balkoników, wózka elektrycznego, parapodium, materacy przeciwodleżynowych,
butów ortopedycznych.
Opiekę duszpasterską mieszkańcom Domu zapewnia dwóch księży
wyznania prawosławnego i rzymskokatolickiego, zatrudnionych na ½ etatu
każdy. W kaplicy w Domu ksiądz katolicki odprawia msze św. w soboty, a w
niedzielę nabożeństwa odprawiane są w obrządku prawosławnym. Ponadto, mieszkańcy
sami organizują się i odprawiają nabożeństwa okolicznościowe. Dom zapewnia
mieszkańcom pochówek zgodnie z jego wyznaniem. Na cmentarzu w Białowieży jest około
30 grobów byłych mieszkańców. Żyjący mieszkańcy wraz z pracownikami opiekują
się nimi. W kontrolowanym okresie było w Domu 32 pogrzebów tj. w 2004 roku - 20
pogrzebów, w 2005 roku -12. Zgodnie z wyjaśnieniami Pani Wicedyrektor
pochówkiem wszystkich zmarłych mieszkańców zajmowała się rodzina.
Ad 5, 15
Każdy mieszkaniec ma możliwość wyboru pracownika pierwszego
kontaktu lub jego zmiany. W Domu opracowany jest Kodeks pracy pracownika
pierwszego kontaktu zawierający informacje na temat ogólnej postawy i sposobu
postępowania, obowiązków oraz jego praw. Każdy
pracownika pierwszego kontaktu jest tym pracownikiem dla średnio 4-6 osób.
Udzielają oni wszelkiej pomocy mieszkańcom.
Ad. 6, 7, 9, 17
Dom zapewnia mieszkańcom odzież, obuwie, dostosowane do pory
roku oraz środki higieny osobistej i środki czystości. Odzież mieszkańców prana
jest w pralni w Domu. Odzież znakowana jest od wewnętrznej strony i zawsze po
praniu wraca do właściciela. Ponadto na każdym piętrze są podręczne
pomieszczenia do prania i suszenia, gdzie mieszkańcy sami mogą zrobić drobną
przepierkę swoich rzeczy osobistych.
Mieszkaniec, po przybyciu do Domu, zamieszkuje w pokoju
przydzielonym przez Wicedyrektora. Po okresie wstępnej adaptacji i zapoznania
się z Domem i współmieszkańcami istnieje możliwość zmiany pokoju mieszkalnego.
Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora mieszkańcy mogą urządzać swoje pokoje
mieszkalne według własnego uznania oraz wyposażyć je w podstawowe meble z domu rodzinnego.
Ad. 8
Wszyscy mieszkańcy mają własne środki finansowe tj. renty,
emerytury, świadczenia z pomocy społecznej. Dom zapewnia ich bezpieczne
przechowywanie. Tryb postępowania z depozytami wartościowymi należącymi do
mieszkańców, określa "Instrukcja postępowania z depozytami wartościowymi w Domu
Pomocy Społecznej w Białowieży", która stanowi załącznik do Zrządzenia Nr 9/00
z dnia 10 listopada 2000 r. Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Białowieży w
sprawie prowadzenia Instrukcji postępowania z depozytami wartościowymi w Domu
Pomocy Społecznej w Białowieży. W Domu założona jest książka depozytów, zgodnie z którą zdeponowane przedmioty wartościowe i papiery
wartościowe przechowywane są w szafie pancernej. Na dzień kontroli żaden z
mieszkańców nie przechowywał żadnych rzeczy wartościowych.
Zgodnie z wyjaśnieniami Wicedyrektor na koncie depozytowym
środki finansowe posiada 86 osób, z tego 54 to osoby żyjące a 32 to pieniądze
pozostałe na koncie depozytowym osób zmarłych. Pieniądze z konta depozytowego
mieszkaniec może pobrać każdego dnia u kasjera, pracownika odpowiedzialnego za
prowadzenie kont depozytowych. Osoby leżące potrzebę pobrania pieniędzy
zgłaszają Pani Wicedyrektor lub pracownikowi pierwszego kontaktu. Pracownik
pierwszego kontaktu zgłasza potrzebę pobrania pieniędzy kasjerowi i ten wypłaca
pieniądze mieszkańcom w ich pokojach.
Ad 10
Dom zapewnia swoim mieszkańcom podtrzymywania kontaktów z
rodziną i bliskimi. Pracownicy mają założony zeszyt kontaktów z rodziną.
Zawiera on informacje adresowe najbliższych osób mieszkańca, z którym należy
skontaktować w nagłych przypadkach, ewentualne życzenie mieszkańca w razie jego
śmierci. Jak wynika z wyjaśnień Pani Wicedyrektor około 50 % mieszkańców
utrzymuje stały kontakt z rodziną, są przez nie odwiedzani i zabierani na okres
świąt do domów rodzinnych. Okazjonalny kontakt z
najbliższymi, głównie przy okazji świąt i innych uroczystości utrzymuje 40%
mieszkańców. Mieszkańcy z osobami odwiedzającymi spotykają się w pokojach
mieszkalnych lub w salach dziennego pobytu, w okresie letnim również na placu
rekreacyjnym.
Korespondencję prywatną do mieszkańców listonosz przynosi
bezpośrednio do mieszkańca, urzędową bezpośrednio do Pani Wicedyrektor.
Ad. 11, 12
Samorząd Mieszkańców funkcjonuje w Domu od 8 lat. Zgodnie z
Regulaminem Samorządu Mieszkańców jego celem jest m.in. czuwanie nad
zaspokojeniem przez Dom potrzeb zdrowotnych, socjalnych i religijnych osób w nim
mieszkających. Prowadzi on swoją działalność, realizując potrzeby i oczekiwania
mieszkańców oraz wyraża wobec Dyrektora Domu swoje opinie, podejmuje
inicjatywy, zgłasza wnioski, sprawuje kontrolę realizacji swoich uprawnień.
Samorząd jest rzecznikiem interesów mieszkańców za pośrednictwem swoich
organów. Organami samorządu są: Ogólne Zebranie Mieszkańców oraz Rada
Mieszkańców. W skład Rady Mieszkańców wchodzą: przewodniczący, z-ca
przewodniczącego, skarbnik oraz dwóch członków. Pierwsze wybory do Rady Mieszkańców
odbyły się w dniu 25.03.1998 r. Obecny skład wybrany
został w dniu 04.09.2004 r. Z posiedzeń samorządu
sporządzane są protokoły. Skład Rady Mieszkańców wywieszony jest na tablicach
ogłoszeń.
Ad. 18
Zgodnie z informacjami wywieszonymi na tablicach ogłoszeń,
Dyrektor Domu w sprawie skarg i wniosków przyjmuje interesantów w poniedziałki
i czwartki, w godzinach 1200 - 1400, mieszkańców codziennie oraz jest z nimi w
stałym kontakcie. Ponadto w Domu, założona jest książka skarg i wniosków. W
kontrolowanym okresie nie zarejestrowano w książce żadnych skarg i wniosków.
II. Stopień i efekty
realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.
Pierwszy zespół terapeutyczno-opiekuńczy
został powołany Zarządzeniem Nr 3/98 Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w
Białowieży z dnia 21 stycznia 1998 r. w sprawie powołania zespołów terapeutyczno-opiekuńczych. Ostatni skład zespołu określiło
Zarządzenie Nr 4A Dyrektora DPS z dnia 8 listopada 2000 r. W skład zespołu
wchodzą: specjalista ds. psychoterapii, kierownik działu
medyczno-rehabilitacyjnego, kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego,
pracownik socjalny, kapelani, pracownicy I kontaktu. Pracami zespołu kieruje i
odpowiada za jego funkcjonowanie - lider zespołu (osoba zatrudniona na
stanowisku opiekuna). Zespół zbiera się co pół roku
lub w zależności od potrzeb częściej. Z posiedzeń zespołu prowadzona jest
dokumentacja zawierająca informacje, kto uczestniczył w posiedzeniu, czyj plan
był omawiany i jakie ustalenia poczyniono w stosunku do danej osoby.
Po przybyciu mieszkańca do Domu, członkowie zespołu po upływie około
miesiąca, opracowują dla niego indywidualny plan wspierania, w oparciu o
wstępną obserwację mieszkańca, posiadaną dokumentację i rozmowy przeprowadzane
z mieszkańcem. Indywidualne plany opracowane
są dla wszystkich mieszkańców i zostały z nimi uzgodnione. Mieszkaniec
potwierdza to swoim podpisem w planie.
Opracowane plany
zawierają: ogólną charakterystykę mieszkańca z uwzględnieniem wszystkich sfer
funkcjonowania psychofizycznego, plan pracy terapeutycznej i ocenę efektów
realizacji indywidualnych planów .
Ogólna charakterystyka mieszkańca zawiera informacje na
temat jego kontaktów z osobami bliskimi, kondycji psychofizycznej i wymaganej
pomocy przy wykonywaniu podstawowych czynności życia codziennego oraz w
procesie usprawniania. Wiele uwagi poświęcono także funkcjonowaniu mieszkańca w
Domu i relacji z współmieszkańcami.
Plan pracy terapeutycznej opracowywany jest na 6 lub 12
miesięcy w zależności od zmieniającej się sytuacji mieszkańca. Zawiera ogólne
założenia do pracy z mieszkańcem w zakresie między innymi: jego rehabilitacji,
utrzymaniu stanu zdrowia, udziału w terapii zajęciowej, utrzymania kontaktów z
najbliższą rodziną.
Ocena efektów indywidualnych planów dokonywana jest co pół roku lub co rok zależnie od realizacji planu.
W oparciu o przeanalizowane plany należy stwierdzić, że
założenia do pracy z mieszkańcem są spójne z ustaleniami dokonanymi na
posiedzeniach zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
Wytyczone cele do pracy z mieszkańcem są ogólne. W planach zakłada się
podtrzymywanie już rozwiniętych sfer, nie proponuje się natomiast innych form
aktywizacji mieszkańca.
W ocenie realizacji
planu odniesiono się do zawartych w planie założeń. Oceny te są jednak pobieżne
i nie wskazują jakie dotychczas osiągnięto efekty
pracy z mieszkańcem oraz czy zaproponowane metody i formy pracy są adekwatne do
zmieniającej się sytuacji mieszkańca, czy wymagają modyfikacji. Nie we
wszystkich ocenach wyznaczane są dalsze cele pracy z mieszkańcem w
poszczególnych sferach rozwoju psychospołecznego.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 2.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej ROKITNIK w
Białowieży.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie zgadza się z ustaleniami
zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w
terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej
odmowy.
Ponadto
Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Białowieży przysługuje prawo zgłoszenia do
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole
w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
Mikołaj Golonko
( podpis dyrektora Domu)