Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35092410   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Klukowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Białystok, 2005.08.23

PS.I.JP.0933-5/05

Pan Jan Stanisław Piętka

Kierownik Gminnego Ośrodka

Pomocy Społecznej

w Klukowie

Uprzejmie informuję, że w dniu 08.07.2005 r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę sprawdzającą w Ośrodku Pomocy Społecznej w Klukowie w zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu z dnia 14.02.2005 r. Nr PS.I.0932/34/04/05 (realizacja zadań zleconych i własnych wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz. 593 ze zm.).

Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Klukowie w dniu 03.08.2005 r. do którego nie wniesiono uwag ani zastrzeżeń.

Przedmiotem kontroli była realizacja zaleceń pokontrolnych zawartych w piśmie z dnia 14.02.2005 r. nr PS.I.0932/34/04/05:

1. Niezwłoczne podjęcie działań zmierzających do opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

2. Koordynowanie realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy.

3. Sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej – każdego roku.

4. Występowanie w stosownych terminach (sesja budżetowa) do Rady Gminy o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata środków na realizację zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź wynikających z bilansu potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię rozwiązywania problemów społecznych.

5. Przestrzeganie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie wszczynania postępowania administracyjnego z urzędu (art.61 kpa), dokonywanie zmian decyzji w sytuacji zmiany okoliczności sprawy, mających wpływ na dalsze uprawnienie do świadczenia, bądź jego wysokość.

6. Przestrzeganie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09. 2001r.w sprawie wywiadu rodzinnego (…) (Dz. U. Nr 14, poz. 1220) w zakresie sposobu dokumentowania wielkości posiadanego gospodarstwa rolnego, dokumentowania dochodu rodziny, potwierdzanie faktu bezrobocia członków rodziny w przypadku ubiegania się o pomoc z powodu braku możliwości zatrudnienia.

7. Dokonanie w zakresie zasiłków okresowych:

1) uzupełnienia dokumentacji, w zakresie potwierdzenia opłaty składki KRUS w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu pod poz. 2. J.S., 3. H.M, 6. A.K., 9. H.O., 11. A.O., 17. G.M., 19.W.B., 23. F.I., 28. Ł.E., 30. L.D., 31. M.A.

2) uzupełnienia dokumentacji , (w oparciu o którą ustalono dochód z gospodarstwa rolnego) o prawidłowe zaświadczenia o ilości posiadanych hektarów przeliczeniowych w przypadkach: 2. J.S., 3. H.M, 6. A.K., 7. B.B., 9. H.O, 12. G.S., 17. G.M., 20. B.A., 23. F.I., 25. J.J., 28. Ł.E., 30. L.D., 31. M.A.

3) udokumentowania w sposób prawidłowy poszczególnych składników dochodu uzyskanych z tytułu świadczeń rodzinnych przyjętych do jego ustalania w przypadkach: 2. J.S., 3. H.M, 6. A.K, 7. BB, 8. A.S., 12. G.S., 18. D.U.

4) uzupełnienia akt zasiłkobiorców o zaświadczenia z PUP potwierdzające fakt pozostawania osobą bezrobotną w sprawach: 4. K.K., 5. A.Ch, 14. S.K., 15. SN.

5) udokumentowania zaświadczeniem lekarskim faktu choroby – będącej przyczyną udzielenia pomocy w formie zasiłku okresowego, w przypadkach: 13. J.S., 23. F.I., 25. J.J., 34. K.I.

6) udokumentowania powodu przyznania pomocy w formie zasiłku okresowego w przypadku wymienionym pod. poz. 5. A.Ch.

7) prawidłowego ustalenia wysokości odliczonej składki KRUS i ewentualnej zmiany decyzji w sprawie wysokości zasiłku okresowego w przypadkach: 2.J.S., 3. H.H., 16. J.B.

8) dokonania zmian w zakresie wysokości zasiłku okresowego w przypadkach: 27. U.Z., 32. U.B.

Ustalenia kontroli wykazały, że zalecenia określone w:

- pkt 1 i 2 – nie zostały wykonane,

- pkt 3, 4, 5 - zostały wykonane,

- pkt 6 (z zastrzeżeniem pkt 7) – zostały wykonane,

- pkt 7:

1) - w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu pod pozycjami:

2. J.S., 3. H.M, 6. A.K., 9. H.O., 11. A.O., 17. G.M., 19.W.B., 23. F.I., 28. Ł.E., 30. L.D., 31. M.A. – zostały wykonane, jednakże:

- w przypadku 19.W.B. – dołączony do akt sprawy dokument został wystawiony z datą późniejszą niż przyznana pomoc, nie jest wiadomym czy w okresie korzystania z zasiłku okresowego składka KRUS była opłacona),

2) - zostały wykonane,

3) - zostały wykonane,

4) - zostały wykonane,

5) - zostały wykonane,

6) - zostały wykonane,

7) - w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu pod pozycjami:

2.J.S., 3. H.M., 16. J.B. – zostały wykonane, jednakże:

- w przypadku 3. H.M. – przy ustalaniu dochodu rodziny od jej miesięcznych dochodów odjęto niewłaściwą wysokość opłaconej składki KRUS, co skutkowało przyznaniem rodzinie zasiłku okresowego w zaniżonej kwocie 248,60 zł zamiast kwoty 249,25 zł. miesięcznie,

- w przypadku 16. J.B. – z dołączonego do akt sprawy oświadczenia i decyzji nie wynika za jaki okres (kwartał) potrącone są składki KRUS i czy przy rozpatrywaniu wniosku z października 2004 r. podlegały odliczeniu od dochodu,

8) - zostały wykonane.

Jednocześnie w trakcie kontroli stwierdzono inne uchybienia:

- Gmina Klukowo liczy ponad 5 tys. mieszkańców. GOPS w Klukowie zatrudnia jednego pracownika socjalnego, kierownika i pracownika do obsługi świadczeń rodzinnych, czym naruszony został z art. 110 ust. 11 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz. 593 z późn. zm), zgodnie z którym ośrodek pomocy społecznej zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny na 2 tys. mieszkańców, nie mniej jednak niż trzech pracowników,

- pan Jan Stanisław Piętka – zajmujący stanowisko kierownika ośrodka nie spełnia wymagań określonych w art. 122 ust. 1 w/w ustawy o pomocy społecznej – nie posiada specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.

Przedstawiając powyższą ocenę, zobowiązuje kierownika GOPS w Klukowie do:

1). Niezwłocznego opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

2). Koordynowanie realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy,

3). Niezwłocznego uzupełnienia akt spraw oznaczonych jako: 16. J.B. i 19.W.B. -opisanych w załączniku Nr 1 do protokołu – o prawidłowe dokumenty stwierdzające opłacenie składki KRUS (za odpowiedni okres) a jeżeli składka nie została opłacona – zmianę decyzji i wypłacenie zainteresowanym wyrównania przyznanych zasiłków okresowych,

4). W sprawie opisanej pod pozycją: 3. H.M w załączniku Nr 1 do protokołu, niezwłocznego wszczęcia postępowania z urzędu w sprawie zmiany decyzji przyznającej zasiłek okresowy i wypłacenie zainteresowanej wyrównania za okres przyznania świadczenia.

5). Niezwłocznego zwiększenia zatrudnienia pracowników socjalnych, zgodnie z art. 110 ust. 11 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 128 ust. 2, 4 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej oraz rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23.03.2005 r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej, kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.

W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o realizacji zaleceń, uwag i wniosków.

Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO

Krystyna Golubiewska

Z-ca Dyrektora Wydziału

Polityki Społecznej

Otrzymuje:

1) Wójt Gminy Klukowo,

2) Wydział Prawny i Nadzoru,

3) A/a.


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  28.11.2005 12:10:33
Data publikacji:  28.11.2005 12:10:33
Data modyfikacji:  28.11.2005 12:18:38 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl