Białystok, 2005.08.23
PS.I.JP.0933-5/05
Pan Jan Stanisław Piętka
Kierownik Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej
w Klukowie
Uprzejmie informuję, że w dniu 08.07.2005 r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę sprawdzającą w Ośrodku Pomocy Społecznej w Klukowie w zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu z dnia 14.02.2005 r. Nr PS.I.0932/34/04/05 (realizacja zadań zleconych i własnych wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz. 593 ze zm.).
Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Klukowie w dniu 03.08.2005 r. do którego nie wniesiono uwag ani zastrzeżeń.
Przedmiotem kontroli była realizacja zaleceń pokontrolnych zawartych w piśmie z dnia 14.02.2005 r. nr PS.I.0932/34/04/05:
1. Niezwłoczne podjęcie działań zmierzających do opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
2. Koordynowanie realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy.
3. Sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej – każdego roku.
4. Występowanie w stosownych terminach (sesja budżetowa) do Rady Gminy o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata środków na realizację zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź wynikających z bilansu potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię rozwiązywania problemów społecznych.
5. Przestrzeganie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie wszczynania postępowania administracyjnego z urzędu (art.61 kpa), dokonywanie zmian decyzji w sytuacji zmiany okoliczności sprawy, mających wpływ na dalsze uprawnienie do świadczenia, bądź jego wysokość.
6. Przestrzeganie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09. 2001r.w sprawie wywiadu rodzinnego (…) (Dz. U. Nr 14, poz. 1220) w zakresie sposobu dokumentowania wielkości posiadanego gospodarstwa rolnego, dokumentowania dochodu rodziny, potwierdzanie faktu bezrobocia członków rodziny w przypadku ubiegania się o pomoc z powodu braku możliwości zatrudnienia.
7. Dokonanie w zakresie zasiłków okresowych:
1) uzupełnienia dokumentacji, w zakresie potwierdzenia opłaty składki KRUS w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu pod poz. 2. J.S., 3. H.M, 6. A.K., 9. H.O., 11. A.O., 17. G.M., 19.W.B., 23. F.I., 28. Ł.E., 30. L.D., 31. M.A.
2) uzupełnienia dokumentacji , (w oparciu o którą ustalono dochód z gospodarstwa rolnego) o prawidłowe zaświadczenia o ilości posiadanych hektarów przeliczeniowych w przypadkach: 2. J.S., 3. H.M, 6. A.K., 7. B.B., 9. H.O, 12. G.S., 17. G.M., 20. B.A., 23. F.I., 25. J.J., 28. Ł.E., 30. L.D., 31. M.A.
3) udokumentowania w sposób prawidłowy poszczególnych składników dochodu uzyskanych z tytułu świadczeń rodzinnych przyjętych do jego ustalania w przypadkach: 2. J.S., 3. H.M, 6. A.K, 7. BB, 8. A.S., 12. G.S., 18. D.U.
4) uzupełnienia akt zasiłkobiorców o zaświadczenia z PUP potwierdzające fakt pozostawania osobą bezrobotną w sprawach: 4. K.K., 5. A.Ch, 14. S.K., 15. SN.
5) udokumentowania zaświadczeniem lekarskim faktu choroby – będącej przyczyną udzielenia pomocy w formie zasiłku okresowego, w przypadkach: 13. J.S., 23. F.I., 25. J.J., 34. K.I.
6) udokumentowania powodu przyznania pomocy w formie zasiłku okresowego w przypadku wymienionym pod. poz. 5. A.Ch.
7) prawidłowego ustalenia wysokości odliczonej składki KRUS i ewentualnej zmiany decyzji w sprawie wysokości zasiłku okresowego w przypadkach: 2.J.S., 3. H.H., 16. J.B.
8) dokonania zmian w zakresie wysokości zasiłku okresowego w przypadkach: 27. U.Z., 32. U.B.
Ustalenia kontroli wykazały, że zalecenia określone w:
- pkt 1 i 2 – nie zostały wykonane,
- pkt 3, 4, 5 - zostały wykonane,
- pkt 6 (z zastrzeżeniem pkt 7) – zostały wykonane,
- pkt 7:
1) - w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu pod pozycjami:
2. J.S., 3. H.M, 6. A.K., 9. H.O., 11. A.O., 17. G.M., 19.W.B., 23. F.I., 28. Ł.E., 30. L.D., 31. M.A. – zostały wykonane, jednakże:
- w przypadku 19.W.B. – dołączony do akt sprawy dokument został wystawiony z datą późniejszą niż przyznana pomoc, nie jest wiadomym czy w okresie korzystania z zasiłku okresowego składka KRUS była opłacona),
2) - zostały wykonane,
3) - zostały wykonane,
4) - zostały wykonane,
5) - zostały wykonane,
6) - zostały wykonane,
7) - w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu pod pozycjami:
2.J.S., 3. H.M., 16. J.B. – zostały wykonane, jednakże:
- w przypadku 3. H.M. – przy ustalaniu dochodu rodziny od jej miesięcznych dochodów odjęto niewłaściwą wysokość opłaconej składki KRUS, co skutkowało przyznaniem rodzinie zasiłku okresowego w zaniżonej kwocie 248,60 zł zamiast kwoty 249,25 zł. miesięcznie,
- w przypadku 16. J.B. – z dołączonego do akt sprawy oświadczenia i decyzji nie wynika za jaki okres (kwartał) potrącone są składki KRUS i czy przy rozpatrywaniu wniosku z października 2004 r. podlegały odliczeniu od dochodu,
8) - zostały wykonane.
Jednocześnie w trakcie kontroli stwierdzono inne uchybienia:
- Gmina Klukowo liczy ponad 5 tys. mieszkańców. GOPS w Klukowie zatrudnia jednego pracownika socjalnego, kierownika i pracownika do obsługi świadczeń rodzinnych, czym naruszony został z art. 110 ust. 11 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz. 593 z późn. zm), zgodnie z którym ośrodek pomocy społecznej zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny na 2 tys. mieszkańców, nie mniej jednak niż trzech pracowników,
- pan Jan Stanisław Piętka – zajmujący stanowisko kierownika ośrodka nie spełnia wymagań określonych w art. 122 ust. 1 w/w ustawy o pomocy społecznej – nie posiada specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.
Przedstawiając powyższą ocenę, zobowiązuje kierownika GOPS w Klukowie do:
1). Niezwłocznego opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
2). Koordynowanie realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy,
3). Niezwłocznego uzupełnienia akt spraw oznaczonych jako: 16. J.B. i 19.W.B. -opisanych w załączniku Nr 1 do protokołu – o prawidłowe dokumenty stwierdzające opłacenie składki KRUS (za odpowiedni okres) a jeżeli składka nie została opłacona – zmianę decyzji i wypłacenie zainteresowanym wyrównania przyznanych zasiłków okresowych,
4). W sprawie opisanej pod pozycją: 3. H.M w załączniku Nr 1 do protokołu, niezwłocznego wszczęcia postępowania z urzędu w sprawie zmiany decyzji przyznającej zasiłek okresowy i wypłacenie zainteresowanej wyrównania za okres przyznania świadczenia.
5). Niezwłocznego zwiększenia zatrudnienia pracowników socjalnych, zgodnie z art. 110 ust. 11 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 128 ust. 2, 4 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej oraz rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23.03.2005 r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej, kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.
W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o realizacji zaleceń, uwag i wniosków.
Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO
Krystyna Golubiewska
Z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej
Otrzymuje:
1) Wójt Gminy Klukowo,
2) Wydział Prawny i Nadzoru,
3) A/a.